TWEEDIE BLAD.
24STE JAARVERGADERING GEREF. BOND.
DONDERDAG 11 APRIL 1929 TWEEDE BLAD PAG. 5
Ds. van Grieken zet nogmaals het
standpunt van den Bond uiteen.
Raferaat van Prof. Dr. Hugo Visscher
over: ,,Het mystieke element in
de Bediening des Woords."
Vanmorgen werd te 11 uur in het Jaar-
beursgebouw te Utrecht de 24ste jaarverga
dering van den Geref. Bond tot verbreiding
en verdediging van de Waarheid in de Ned.
Herv. (Geref.) Kerk, door den Voorzitter Ds.
M. van Grieken te Rotterdam op de ge
bruikelijke wijze geopend.
Aan het woord door den Voorzitter ter
Inleiding op de vergadering gesproken ont-
Jeenen wij 't volgende:
Na een crisis der Jeugd is de Geref. Bond
gegroeid tot een krachtige» jongen man van
ruim 20 jaar, en mag aanschouwen, dat de
Heere hier en in andere landen de Calvinis
tische levens- en wereldbeschouwing doet
herleven. „Fnde desespereert niet" schrijft
God boven de geschiedenis.
Als Hervormd-Gereformeerden begroeten
we elkaar. Op Kerkelijk terrein bewegen we
ons pn dan in 't midden van de Hervormde
Kerk. Om dódr ons geref. beginsel te ver
breiden. Ook telkens te verdedigen. Wij zijn
niet Hervormd, omdat de Herv. Kerk onder
de huidige omstandigheden gereformeerd
leeft Er zijn wel Kerkelijke gemeenschap
pen, waar alles veel gereforcneerder toe
gaat. Maar de geschiedenis is er ook nog. En
waar die tot ons spreekt zijn en blijven wij
Hervormd. Want die geschiedenis sproekl
van de zonden van onze Vaderen en van
*"wij zijn en blijven niet in de Herv. Kerk
omdat we in haar huidig bestaan ons ideaal
vinden. Wij zijn niet méér gesteld op een
samenwonen met modernen, dan op een sa
menwonen met geestverwanten In een an
dere Kerkgemeenschap.
Met zulke zinnen schrijft een ernstig
mensch geen Kerkgeschiedenis van den
huidigen dag. Geestverwanten en tegenstan
ders weten beter!
Er zit heel iets anders aan deze dingen
tast. Op de erve onzer Vaderen heeft de
geref. waarheid de oudste rechten.
Het is onze overtuiging, aldus Spr., dat
zij de fundamenteele waarheden van ons
Apostolisch geloof en van het Geref. Pro
testantisme verwerpen, in de Herv. Kerk
rechtens niet thuis hooren. En God zal recht
doen op Zijn tijd, indien allen die Hem lief
hebben naar Zijn Woord maar getrouw zijn
en Hem mogen vasthouden in geloof. We
weten heel goed, dat daarover 't laatste
woord niet gezegd is. Wij weten ook, dat wij
Intusschen niet in alles kunnen leven onder
de huidige omstandigheden, zooals wij. als
gereformeerden, wel zouden willen. Maar is
dat Gods schuld? Of is het onze schuld?
Wij zien geen heil in een eindelooze rij
van scheidingen en scheuringen. Wij willen
blijven werken en strijden op de erve der
Vaderen. Daarbij willen wij niet aangezien
worden als mcnschen, die mecnen, dat in
1929 alles gezet moet en kan worden zooals
't in 1019 was. De schampere opmerkingen
van repristinatie adressccre men elders.
Maar wel willen wij ten stelligste uitspre
ken, dat we in een tijd leven, dat alles op
losse schroeven wordt gesteld, waarbij het
misdadig is de duidelijke, vaste, onveran
derlijke waarheden, ons in Gods Woord ge
geven, buiten beschouwing te laten.
Met Woord richte over ons allen.
Met dank constateert Spr. verder dat in
tal van gemeenten er een ontsluiten der
Schrift wordt gevonden.
Vooral ook de catechismusprediking biedt
gelegenheid kostelijke schatten voor alle
levensterrein aan de gemeente over te reiken
De waarheid alleen zal de Herv. Kerk
Vrij maken.
Vernieuwen wij op de 24ste jaarvergade
ring het verhond, dat wij gesloten hebben,
aldus besloot Spr. zijn rede, die luide toe
gejuicht werd.
Vervolgens richt hij een woord van wel
kom tot Prof. Dr. Hugo Visscher, die dan
het woord neemt tot het uitspreken van
2ijn referaat over
Spr. geeft allereerst een uiteenzetting van
het begrip der mystiek.
Gekomen uit het Oosten, verplantte zich de
geestelijke beweging, waarin zich de behoef
te openbaarde aan bijzondere godsdienstige
gemeenschap, naar Griekenland inzonder
heid. Hier werden de mysteriën uitgeoefend
die hestonden uit ritueele, symbolische en
magische handelingen, welke een eenigszins
geheimzinnig karakter droegen.
Dit verschijnsel leidde tot een algemeen
begrip dat in het religieuse leven in den
ruimsten zin een plaats verworven heeft en
waardoor dus genoemd wordt een bepaalde
gestalte van het godsdienstig leven, die zeer
eigenaardig door het woord zelf wordt om
schreven. Het woord „mystiek" toch stamt
van een Grieksch werkwoord, dat het slui
ten der oogen beteekent Daardoor wordt dus
uitgedrukt, dat als de oogen gesloten zijn
en de menschelijke geest alzoo van de waar
neming der wereld rondom ons is afgesne
den, deze zich in zichzelvcn kan terugtrek
ken.
sauce der practijk de waarheden voor te
dienen" en hij moet ook niets hebben van
de „onnatuur van tooneelachtigen" en ook
niets van „woorden aan de straat ontleend".
Spr. wijst op de geestelooze verarming
der Kerk.
Met de leeraren zakken de gemeenten af.
Biddeloosheid en dorheid der gemeenten
voert ze tot mysticisme, tot ziekelijke naar-
geestighcid en ten slotte tot ongeloof. Het in
tellectualisme en het mysticisme leiden tot
hetzelfde ongeloof, omdat zij er beide vormen
van zijn, zooals zij beiden door geestelijken
hoogmoed zijn gekenmerkt Wie zal zeggen
hoeveel beschimmeld en bedorven en ver-
giftigd brood wordt gegeten. Men hoort van
predikers en van gemeenten, die alleen maar
willen spreken en hooren van verdoemenis
en voor wie de genade der recht vaardigma-
'.Jng en het geloof en het gebedsleven ver
achtelijk zijn; van verachting en verwaar-
Prof. Vr. H. V Isme her.
De mystiek is het in den mensch langs
ecnigen weg zich meedeelende goddelijke,
dat hij op een bijzoi dere gevoelsmatige wijze
ervaart, aanschouwt, ontwaart in eigen be
wustzijn, zoodat dit tot een vereeniging met
het goddelijke wordt gebracht
Mystiek en mysticisme.
Mystiek is geen ziekelijk verschijnsel. Cal-
vijn heeft gezegd, dat in elk mensch het
zaad der religie sluimert, zoodat hij bestemd
is voor het ontvangen der openbaring Gods.
Zoo sluimert in elk mensch een mysticus.
In het algemeen is mystiek in het geestelijke
het normale.
Daarnaast Is het mysticisme een ziekelij
ke ontaarding der gezonde mystiek. Het be
wustzijn der zedc^jke persoonlijkheid wordt
hier aangetast; hier is de neiging om door
onmiddellijke religieuse aanschouwing in
God als weg te zinken. Het mysticisme is
een beneveling van de onderscheidende
werkzaamheid der rede, die te loor gaat,
zoodra de mysticist door het goddelijke ge
absorbeerd wordt
Hierdoor nu is er geen sprake meer van
een overgave aan God, maar slechts van een
willoos verzwolgen worden in gevoelsdiep
ten, die de mysticus voor het goddelijke We
zen aanziet.
Het mysticisme is een psychologisch ver
schijnsel, dat in de geschiedenis van het
geestelijk leven der menschheid een breedc
functie heeft
Spr. komt dan aan de
Christelijke mystiek.
In de Schrift wordt ons niet alleen ge
openbaard de eenige waarachtige God, maar
ook de mensch als beelddrager Gods. Het
volle licht valt op den mensch in zijn zonde-
staat: alleen door levensgemeenschap met
Christus kan hij komen tot de kennis van
God. Voor de mystiek heeft dit tengevolge,
dat zij eerst optreedt in den vorm van
„unin mystica cum Christo", en daarna een
verborgen omgang wordt met den Vader en
den H. Geest
De christelijke religie kent geen onmiddel
lijk in God verzinken omdat zij geen God
kent huiten Christus om. De gemeenschap
met Christus neemt in de Chr. kerk steeds
een eerste plaats in.
Tegenover deze gezonde levensmystiek
noemt spr.
het mysticisme een woekerplant
Het is een vorm van geestelijke anarchie
en maakt den mensch los van Schrift en
Kerk. Als voorbeeld teekent prof. Visscher
de bekende Antoinette Bourignon.
Het verschijnsel is niet zeldzaam en wordt
in de Roomsche kerk aangetroffen o.m. in
den vorm van stigmatisatie.
Spr. behandelt dan het verband tusschen
Mystiek en de H. Schrift.
De bijbel spreekt meermalen van „verbor
genheid"; door de gansche Schriftuur gaat
er een geur van mystiek. In den diepsten
grond is het Woord mysterie en de inleving
in dat Woord mystiek.
De Schrift is geen gewoon geschrift, maar
een levend en dus beleefd woord. Daaruit
volgt, aan welke eischen een gezonde predi
king des Woords moet voldoen.
Eerst wijst ref. echter op
twee gevaren
welke het gezonde geestelijk leven der ge
meenten bedreigen.
Allereerst het intellectualisme, dat
het religieuse leven maakt tot een vorm van
wijsgeerig of zuiver verstandelijk kennen,
't Maakt de religie tot een leersysteem.
Dit verschijnsel is niet nieuw en merk
waardig noemt spr. het, dat 't met de herle
ving van het gereformeerd beginsel en de
daarmee samenhangende richtingen denzclf-
dén weg dreigt op te gaan. De onderschei
ding tusschen onderwerpelijke en voorwer-
pelijke prediking kwam in eere, waarbij men
vergeet, dat het Woord een ondeelbare een
heid is. Zelfs wordt in sommige kringen
Aristoteles weer als redder begroet
Een tegenvoeter hiervan is het mysticis
me dat zich gaarne met den naam van ..be
vindelijk" tooit, hoewel het dit volstrekt niet
is ,wat spr. nader aantoont. Het beroemt zich
op ervaring buiten de Schrift om; het
spreekt in termen, die een ontwricht leven
verraden en vertoont niet zelden sexucele af
wijkingen.
Spr. waarschuwt hier ernstig tegen.Ten dee
Ie is het de schuld van de prediking; ten
deele ook van de anarchie, die onzen tijd
op allerlei terrein vertoont Het kon z'n nut
hebben, wanneer de ouderlingen en de pre
dikanten eens naarstig bestudeerden het
formulier hunner bevestiging.
Zoo komt prof. Visscher dan aan de slot
vraag:
hoe komt in de prediking het mys
tieke element tot zijn recht7
Nauwkeurig lezen en verstaan van de
Schrift is voor ieder noodig, in 't bijzonder
wel voor de predikanten. Alexander Comrie
verstond dit ook zoo. Voetius adviseerde
„dat men niet dan doorkneede en te voren
wel gekookte overdenkingen voortbrenge dat
de woorden wel overwogen, net besneden,
ook aangenaam en met zout besprengt zijn,
opdat niemands oor of geweten onzenthalve
geërgerd worden". Dat is dus heel wat an
ders dan de valsche mysticist zoo bijzonder
graag wil. De eerbied voor Gods Woord
eischt een zeer ernstige voorbereiding.
Voetius verwijst op zijn beurt weer naar
Augustinus en Calvijn, wiens „Institutie" te
lezen hij zeer aanbeveelt
Voor een dienaar des Woords fs het van
het grootste gewicht, dat hij op den weg des
levens geen vreemdeling zij. Voetius ver
maant verder niet „dor en mager, zonder
loozing der heilige sacramenten, van buiten
gewone vormen van prediking.
Zal er, zoo vraagt prof. Visscher ten slotte,
voor onze kerk redding zijn?
Alleen in wederkeer tot den God der Va
deren en tot Zijn Woord. En één der wape
nen in die worsteling om redding is zuivere
en daarom levende prediking van het Evan
gelie van Christus Jezus.
De arbeid van den Bond zal niet ijdel zijn,
als hij meewerkt om in onze oude en dik
wijls verguisde Kerk weder te doen komen
een prediking, die zelfs hen aantrekt wier
levenswegen er toe geleid hebben, dat zij aan
de oude Moeder-Kerk een scheldbrief ga
ven.
Spr. wekt op tot vasthouden aan de oude
belijdenis der Vaderen.
Hopeloos Is het niet
God verlost zijn kerk door het Woord al
leen.
HET HOSPITAAL-KERKSCHIP „DE HOOP".
NAAR DE NOORDZEE EN
SHETLAND-EILANDEN.
GEESTELIJKE EN MEDISCHE HULP
AAN DE NOOKDZEE-VISSOHEBS.
Op uitnoodiging van de afdceling Vlaar-
dingen van den Christelijke» Zeemansbond,
heeft Ds. A. Lu te ij n, Ned. Herv. Pred. «e
Vlaardingen, gisteravond in het gebouw
„Liefde en Vrede" aldaar, voor een stamp
volle zaal een interessante causerie met
lichtbeelden gehouden over zijn tocht met
het Hospitaal-kerkschip „De Hoop" naar de
Noordzee en de Shetlandeilanden, in het
vorige jaar
In zijn inleidingswoord vertelde Ds. Lu-
teijn van de werkzaamheden die het kerk
schip op zee verricht
Op velerlei terrein van het maatschappe
lijk leven wordt aan zendingsarbeid gedaan.
Een groot deel onzer medeburgers is er dat
zijn dagelijsch brood op zee verdient Soms
hun heele leven door bevinden zij zich op de
woelige zee, en verrichten daar hun moeite
vollen m gevaarvollen arbeid, zoodat van
een zeeman kan gezegd worden dat hij zijn
graf altijd naast zich heeft.
Het leven op de visschcrsvloot was vroeger
coo geheel anders dan nu. De schipper was
vroeger priester aan boord. Hij las met zijn
volk een gedeelte ui'1 Gods Woord of uit liet
bekende boek „De Godzalige Zeeman", ter
wijl de jongens de catechismus moesten op
zeggen.
Helaas neemt de godsdienst onder onze
visschers niet meer »'n vroegere plaats in.
Juist omdat hun leven altijd' zoo vol is van
kommer en zorgen, mogen de geestelijke
i nooden voor den zeeman niet veronacht-
j zaamd worden.
Reeds jaren lang worden door de Gerefor-
I meerde Kerken de belangen der visschers
behartigd op Lerwick, waar één of meer
predikanten het Evangelie verkondigen en
waar de zeeman een vriendelijk tehuis kan
vinden. Deze predikanten bleven echter aan
den wal en konden de visschers op zee geen
behulpzame hand bieden.
Totdat voor enkele jaren een Engelsch
predikant te Amsterdam, Rev. Chambers,
zich hot lot van den zeeman heeft aange
trokken. Door enkele vermogende vrienden
geholpen, werd hij in staat gesteld een schip
uit te rusten dan aan alie zeelieden, zonder
onderscheid van godsdienst of nationaliteit,
geestelijke en ook medische hulp kon ver-
leenen.
Dit schip is later door een grooter schip
vervangen, hetwelk op dit oogen'blik nog
gebruikt wordt
Aanvankelijk werden op zee godsdienst
oefeningen gehouden, doch later is dit ook
te Lerwick mogelijk geworden.
Nooit is voor dit werk een collecte of in
zameTfog gehouden. Deze zeemanevrienden
bekostigen alles zelf.
Doel van Sprekers causerie Is dan ook dat
te Vlaardingen en elders meer belangstel
ling en medeleven voor dezen arbeid be
toond zal worden.
Na deze uiteenzetting gaf Ds. Luteyn, aar
de hand van een aantal duidelijke licht
beelden-foto's, welke tijdens de reis zijn
gemaakt, een beschrijving van de weder
waardigheden die hij tijdens zijn tocht met
het kerkschip „De Hoop" heeft meegemaakt.
Wanneer het schip het ruime sop est
is het geheele bestuur aanwezig en wordt
vóór het vertrek een wijdingsdienst gehou
den.
Is men eenmaal op zee dan wordt eiken
avond aan boord een korte godsdienstoefe
ning gehouden, welke Spr. zeer aangrijpend
vindt
Hoewel het sohfD met een sterken motor
is uitgerust, gaat het meestal met volle zei
len. koersende naar het hooge Noorden.
Wanneer een logger wordt waargenomen
met twee vlaggen in top. weet men op het
kerkschip dat er een zieke aan boord is
Men draait zoo dicht mogelijk bij en gaat
dan met een roeibootje den zieke van boord
halen. De predikant gaat eveneens mede.
om tijdens de behandeling van den patiënt
op het kerkschip een dienst aan boord van
de logger te houden. Bovendien heeft hij
twee tasschen bij zich met bijbels, psalm-
hoekies, enz, die voor weinig geld kunnen
worden gekocht. Te>vens wordt dan lectuur
uitgedeeld, die gretig wordt aanvaard. Ta
de patiënt geholpen dan gaat de predikant
weer van boord en krijgt hij meestal een
„braadje visch" mede.
Onder algemeene vroolijkheid vertelde
Ds. Lu'eyn van de moeilijke si'ua'ie waarin
hij zich bevond, toen hij voor de eerste maal
van het schip iu het deinende bootje moest
springen.
VervoYrens werden beelden getoond van
de stad Lerwick en haar omgeving. O.a. was
er bij een foto van de Hollanrische begraaf
plaats te Lerwick, voor enkele '"arm aange
kocht en waar (hans cwee Hollandschc zeo
Heden ziin begraven.
Elke Vrijdag of Zaterdag komt het kerk
schip in de haai van Lerwick binnen, zoo
dat de zeelieden om medische of geestelijke
hulp kunnen komen. De dominee fungeert
dan dikwijls ook als brievenbesteller, post
zegel- en briefpapierverkooper.
Ook de geneesheer. Dr. van Asperen, heeft
hier veel te doen.
I Voorts werden nog verschillende beelden
getoond van het leven aan boord van het
kerkschip, waarbij Ds. Luteyn uitvoerige
verklaringen gaf.
Spr. wees ten slotte op den gezegende»
arbeid van diit kerkschip, dat nog zoo wei
nig bekend is en wekte de aanwezigen op
om iets daabvoor te offeren en dit werk te
steunen.
Nadat de heer v. d. Steen, voorzitter van
den Chr. Zeemansbond te Vlaardingen, den
spreker had gedankt voor diens mooie eau
serie, sloot Ds. Luteyn de vergadering met
dankgebed.
DE BRAND TE SCHOONHOVEN.
Hel hospitaal-kerkschip „De Hoop" verlaat de Amslerdamsche haven, om geestelijke en
I medische hulp te verleenen aan de Noordseevisschers, nagewuift door vrienden of br-
langs tellenden. In den rechterbovenhoek portret van Ds. A. Luteyn, XecL Herv. pred
I te Vlaardingen, die het vorige jaar als geestelijk verzorger medeging en ook dit jaar
weer een reis zal meemaken. De toga en hooge hoed heeft hij verwisseld voor een
gemakkelijk zeemanspak en schipperspet.
Schoolnieuws.
HOOGER ONDERWIJS.
TECHNISCHE HOOGESCHOOL TE DELFT.
Prof. Dr. J. Huizinga heeft zich be
reid verklaard zjjn eandcollege, da1, op 21
Maart jl. was vervroegd, waardoor verschil
lende bezoekers dit hebben gemist, te herha
len op Donderdag 18 dezer des nam. van 4—5
uur in zaal 207 van het gebouw voor Werk
tuig- en Scheepsbouwkunde aan de Nieuwe-
laan te Delft.
LAGER ONDERWIJS.
HOOFDBENOEMINGEN.
Bodegraven (Chr. Naaischool), mej. J.
Huisman te Maasland.
ONDERWIJZERSBENOEMINGEN.
Bedum, mej. T. Bulthuis te Noordwolde.
Giessendam (Kon. Wilheiminaschool,
hoofd G. de Zeeuw Mzn W. A. de Vos te
Steenwjjk en mej. A E- de Zeeuw te Slie-
drecht.
ONTSLAG.
De heer J. Raadsveld, hoofd der Otto
Baros van Wassenaer van Catwyckschool
voor Chr. Onderwijs te Katwyk aan den Rijn,
heeft, naar men ons meldt, om gezondheids
redenen tegen 15 Juni cls. ontslag aange
vraagd.
GEREF. SCHOOLVERBAND.
Het 23ste Jaarverslag van Geref. School
verband is bij Firma Jan Haan te Groningen
verschenen. De secretaris, de heer J. van der
Waals, van Nijkerk, geeft verslag van de
laatste Algemeene Vergadering, overziet wat
er vanwege G. S. in 1928 verricht is, gaat
ook districtsgewijze den arbeid na en mag
constateeren. dat rustig en met opgewekt
heid aan de taak is voortgearbeid, om ten
slotte nog eens te wijzen op het volgende:
„In de woelingen der geesten op paedago-
gisch terrein heeft G. S. V. een belangrijke
taak: de poneering en de handhaving van
de Gereformeerde beginselen, ook in hun
doorwerking op practisch gebied. Het dis-
trictslcven. waar inzonderheid de practijk
aan de orde komt; de aanraking met de op
leiding door het contact met de Kweekscholen
en door het medewerken in het Schoolraad-
examen; het aan de orde stellen van belang
rijke vraagpunten in onze landelijke samen
komsten; niet het minst het medewerken
aan dc instandhouding van den Pnedagogi-
schen Leerstoel; het zijn ieder voor zich be
langrijke deelen in het werk van G. S. V.
om de Gereformeerde opvoeding en het Ge
reformeerde onderwijs krachtig te bevorde-
Aan het einde vinden we een compleet
overzicht van de organisatie van G. S., naam
lijsten van in 1928 door G. S. gediplomeerden
en een lijst der uitgaven.
In totaal zijn 362 Geref. Scholen aangeslo
ten met 1646 onderwijzers en onderwijzeres
sen, hoofden medegeteld, en 55928 leerlingen.
SCHIPPERSSCHOOLFONDS
„SCHUTTEViER".
Voor de jubileumgave die eenige dagen ge
leden door den Wethouder van Onderwjjs te
Amsterdam, den heer Th. M. Ketelaar, aan
het Comité Schoolfonds Schuttevaer" werd
overhandigd, is een gift binnengekomen ten
bedrage van f1000.
EXAMENS.
EXAMENS-MACHINIST.
Den Haag. 10 April. Ocsl. voor dlpl. B, dc
heeren K. Vernle. T. Hlsschemulier en A. van
UIT HET SOCIALE LEVEN
HET PENSIOENVRAAGSTUK
VOOR HET SPOORWEGPERSONEEL.
BESTURENCONGRES.
Resolutie aangenomen.
In een der zalen van den Haagschen Die-
rentu'n is gistermiddag een besturencongres
gehouden van den Ned. R.-K. Bond .an
Spoor- en Tramwegpersoneel „St. Raphael",
van de Ned. Ver. van Spoor- en Tramwegper
soneel en van den Prot. Chr. Bond vim
Spoor- en Tramwegpersoneel, ter bespreking
van het pensioenvraagstuk voor bet person el
cier intercommunale tramwegen.
Nadat gesproken was door de heer L. W.
Peterse van de Ned Vereeniging, de heer A.
J. Koster van „St. Raphael" en de heer J.
Augustijn van den Prot. Chr. Bond, werd ao
volgende resolutie aangenomen:
Het besturencongres, enz.;
waardeert dat meerdere tramwegmaat
schappijen reeds maatregelen ter zake hebben
getroffen;
spreekt echter uit dat het treffen van een
pensioenregeling voor het geheele tramweg
personeel zeer urgent moet worden geacht;
doet een ernstig beroep op de Regeering
en de beide Kamers der Staten-Generaal om
tot een spoedige oplossing dezer wettelijk
voorgeschreven verplichting te komen;
vertrouwt dat de werkgevers in het bedrijf
de hiertoe noodige medewerking zullen ver
leenen en vraagt steun aan en vertrouwt op
de vakcentrales en de Nederlandsche pers om
aan het streven van dit congres steun te
verleenen.
TEXTIEL-INDUSTR1E.
Geen overeenstemming.
In de te Hengelo gehouden conferentie van
de besturen der vier Twentsche textielfabri-
kanten-vereenigingen en de hoofdbesturen van
„St Lambertus" en „Unitas" werd geen
overeenstemming bereikt.
De werkgevers stelden zich op het stand
punt, dat de kwestie van betaalde vacantie-
dagen geregeld dient te zijn, alvorens be
sprek1 n gen gevoerd kunnen worden over de
andere door de Chr. organisaties ingediende
punten.
Ten opzichte van vacantie werd na uitvoe
rige besprekingen door de werkgevers het
volgende voorstel gedaan:
„De werkgevers geven drie of vier dagen
per jaar vacantie met behoud van loon.
De arbeidersorganisaties verbinden zich,
dat in het jaar waarin de vacantie genoten
wordt, met het volle personeel zal worden
gewerkt tegen gewoon loon, tot eenzelfde aan
tal uren als voor de vacantie verloren gaan,
tenzij de betrokken werkgever dit overwerk
geheel of gedeeltelijk niet noodig mocht
oordeelen."
Van de zijde der arbeidersorganisaties werd
uitdrukkelijk vastgesteld, dat het naar hun
meening onnoodig is, dit voorstel aan de le
den ter beslissing voor te leggen, doch
de hoofdbesturen zullen in eigen kring zich
nader beraden over de verder aan te nemen
houding.
Naar we vernemen heeft dienzelfden dag,
daarna ook het hoofobestuur van den socia-
listischen textielarbe'dersbond „De Een
dracht" een bespreking gehad met genoemde
werkgevers, zonder tot overeenstemming tc
komen.
Weerbericht.
Barometerstand.
Hoogste stand 775.1 te Thorshavn.
Laagste stand 753.5 te Vardö.
Aanvankelijk nog matige later afnemende
Noordoostelijke tot Oostelijke wind, gedeel
telijk bewolkt, weinig of geen regen, iets
zachter.
Ontvangen 11 April 8.09 uur vjn. Attentie-
sein O, d.L „Weest op uw hoede".
FIETSERS. LICHT OP^.
Van 1213 April ran 7.21 nam. tot 4.87 vm.
die zijn ambtshnt met de penning droeg,
hem achteruit duwde, waarbij Bakker over
een fiets kwam te vallen, liep deze op den
commissaris toe en gaf hem een trap tegen
het been, waarna hij hem om den nek beet
pakte, zijn strik afrukte en zijn ambtslint
door midden scheurde. Het gevolg was, dat
do commissaris met zijn aanvaller over do
straat kwam te rollen.
De commissaris heeft toen de agenten ge
last met de blanke sabel ruim buan te ma
ken, waarbij eenige klappen werden uitge
deeld, zonder dat evenwel iemand werd
verwond.
De staker Bakker werd terstond gearre
steerd en met de politie-auto naar 't hoofd
bureau gebracht.
Hij zal heden naar Haarlem worden over
gebracht
Tegen twee andere personen werd proces
verbaal opgemaakt wegens beleedïging van
een ngent van politie.
Ook aan den Zuiddijk was het gisteravond
zeer rumoerig.
Den vorigen avond was van een auto,
waarmede werkwilligen worden vervoerd,
een ruit ingeslagen.
Zoowel de stakingsleiding als de commis
saris van politie, die bij het incident zijn
kalmte geen oogenblik verloor, betreuren
het voorgevallene.
Gemengd Nieuws.
HET CONFLICT
IN DE ZAANSTREEK.
Gisteravond was het. als de vorige avon
den, nogal rumoerig bij het eindigen van
den werktijd in de buurt der werven en der
woningen van de werkwilligen.
Toen de commissaris van politie, de heer
S. van der Laan, persoonlijk een convooi
werkwilligen had begeleid naar nun wo
ning in de Knigerstraat, kwam het tot oen
botsing.
Een der stakers, de 27-jarige Bakker, ver
zette zich hiertegen. Toen de eommlssaria.
DE MOORD
TE GIESSEN-NIEUWKERK.
De procureur-generaal bij den Hoogen
Raad, zal, naar „Het Volk" meldt, nadat de
verschillende stukken onderzocht zullen zijn
overwegen om ambtshalve revisie aan te
teekenen.
De procureur-generaal verzekerde uitdruk
kelijk, dat bif deze zaak behalve de grootst-
mogelijke spoed ook de grootst mogelijke
nauwkeurigheid betracht zal worden.
Voorts gaf Mr. Tak te kennen, dat de wet
hem geen bevoegdheid geeft, de onmiddel
lijke invrijheidstelling van de gedetineer-
den te gelasten.
Een der hoofdgetuigen bij deze moordzaak
de arbeider Vermeer, kostganger van het
echtpaar K., heeft, naar „Het Volk" meldt,
steeds volgehouden dat Teunissen en Klun-
der slechts een kwartier weg zijn geweest
Eerst nadat hij 72 dagen in voor-arrest had
gezeten, heeft hij ten slotte verklaard, dat
zij geruimen tijd het huis hadden verlaten.
Ik dacht bij mezelf, aldua Vermeer: Ge-
ruimen tijd is geen tijd en daar kan ik geen
kwaad mee. Maar bovendien had Do Jong
(een -rechercheur) mij gezegd: „Dat is nou
ook wat moois, nou zegt Klunder, dat Teu
nissen en jij dien avond den moord gepleegd
hebben." En vertier luul hij mij steeds oor
gehouden, dat ik, als ik dan niets vertelde,
als verdacht van moord of medeplichtigheid
daaraan zou worden vastgehouden. Hij zei
ook nog: „Je behoeft niet hang te zijn voor
Teunissen of Klunder, want ik zal wel zor
gen dat ze 20 jaar krijgen." Daarop heb ik
ten slotte gezegd: „Nou dan, zij zijn „gorui-
inen tijd" weg geweest". En daarop ben ik
losgelaten.
Op den avond vóór den moord werd bij K.
een feestje gegeven, waarbij Klunder, Teu
nissen en Vermeer tegenwoordig waren. Om
circa li uur zei Teunissen, toentertijd baas
bij spoorwegwerken, die een groot bedrag
aan geld bij zich had, ongeveer f500 het
loon dat hij den volgenden dag aan de ar
beiders zou uitbetalen dat hij even weg
moest Hij voelde zich mpt zooveel geld bij
zich niet geheel veilig. Daarop verwijderde
hij zich even met Klunder en droeg dezen
ton huize van diens kostbaas het geld over,
waarop hij, na ongeveer een kwartier te
zijn weg geweest, nuar de K.'s terugkeerde,
waar dan het „feest" werd voortgezet tot
2 uur in den nacht
NOODLANDING.
Het militaire vliegtuig na 113, met twee
personen van Soesterberg naar Rotterdam
heeft op de grens van Lekkerkerk en Ouder
kerk aan den IJsscl, aangezien dc motor te
weinig slagen maakte, een noodlanding
moeten doen. Er is geen schade veroor
zaakt Eenigen tijd l.iter is een vliegtuig
van Soesterberg gekomen voor reparatie:
beide zouden gelijk weggaan.
BLOEDVERGIFTIGING.
In het R. K. ziekenhuis te Tilhurc over
leed aan bloedvergiftiging \V van W. te
Kaatsheuvel (N.-Br), die reeds een tweetal
weken onder behandeling was. Van W.
liep hoogstwaarschijnlijk de vergiftiging sp
door een wondje aan den duim.