iFrwnrc geli&clft Courant
Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken
EERSTE BLAD.
SLECHTS EEN WEG.
.El
EERSTE KAMER.
TWEEDE KAMER
ABONNEMENT:
Per kwartaal 3.25
(Bescliikklngskos:cn 0.15).
Voor het Buitonland bij Weke-
Bij dage ijksclie zending m
Aïles bij vooruitbetaling
Losse nummers 5 cent»
met Zondagsblad 7% eent.
No 2689
Bureau: Hooigracht 35 Telefoon 2778 Aangesloten op het streeknet Lisse. Postbox 20 Postgiro 58936.
ZATERDAp 9 MAART 1929
ADVERTENTIE Nt
Van 1 tot 5 regels1.17%
Elke regel meer s <k22V3
Ingez Mededeelingen
van 1—5 regels 2M
Elke rege meer m 0.i5
Bij contract belangrijke korting.
Voor het bevragen aan hei bureau
wordt berekend f 0.10
9e Jaargang.
Dit nummer bestaat uit VIER bladen.
Wie zich op 1 April als kwartaal-
abenné op ons blad abonneert, ont
vangt de tot dien datum verschijnende
nummers GRATIS.
De beschouwing van de relatie der
Overheid tot den Kerkedienst bracht
ons tot de conclusie, dat ook zelfs, in
dien men den eisch stelt, dat de Over
heid den plicht heeft om de hand te
houden aan den heiligen Kerkedienst en
men verder niet meer zegt, men eigen
lijk niets heeft gezegd.
Men moet er bij definieeren wat men
begrijpt onder „den heiligen Kerke
dienst" en wat men verstaat onder„de
hand houden aan".
Zonder deze beiden helder en dan
schriftuurlijk te bepalen heeft men een
beginsel aangeroerd, dat ondanks den
grooten ernst, welken het opeischt, vaag
is en alszoodanig voor geer. uitvoering
vatbaar.
Ons onderzoek bedoelde juist dit laat
ste in helder licht te stellen, opdat men
zich niet door een woord laat meeslee-
pen. Allen die de beginselen willen ver
dedigen zijn schuldig zich rekenschap
te geven van de wijze waarop. Ook de
toepassing en uitvoering van de begin
selen. is een principieele zaak, die naar
den Woorde Gods moet worden gere
geld.
Ja. wij gaan nog een stap verder en
beweren, dat ook de propaganda voor
het beginsel op schriftuurlijke en dus
heilige wijze moet worden geveerd.
Alleen de leuze Art. 86 moet gehand
haafd worden, te verheffen is ijdelheid.
Men behoort er bjj te zeggen: hoe dat
kan en moet geschieden en welke maat
regelen behooren getroffen te worden,
opdat het ook geschiede of althans wor
de benaderd.
Het behoort zoo te zijn, dat dege
nen, die anderen verwijt maken over
Art. 86 en zijn toepassing, indien zij de
macht er. autoriteit verkregen om in
deze zaak te doen, wat het beginsel ge
biedt, hun program klaar en duidelijk
toonen er. daarvan pok thans de menigte
onderrichten.
Wij meenen te hebben aangetoond,
dat de wegen, die men hier en daar
heeft gewezen, niet slechts onduidelijk
zijn aangegeven, maar ook allerminst
uitvoerbaar.
IJdelheid is het elkander te verwiiten
©ver al of niet handhaving zonder hel
derheid te verschaffen omtrent den
schriftuurlijken en goddelijkcn eisch der
handhaving. Ook een beroep op onze
vaderen is daprtoe niet voldoende.
Het beginsel in het onderhavige stuk
zegt, dat er een levensverband is tus-
gchen Overheid en religie en dat sluit in,
dat dit ook tot uiting zal moeten komen
in de verhouding van Overheid en Ker
kedienst, zjjnde de openbaring van de
religie.
Voor of tegen de besnoeiing van Art.
36, wij gelooven niet, dat er één anti- Schrift,
revolutionair man deze beginselen zal
wraken. Geen anti-revolutionair man
zal dat met een beroep op Gods Woord
kunnen doen.
Wjj hebben voorts aangetoond, dat
het voor onze vaderen in de dagen van
strijd en zegepraal niet twijfelachtig
was, wat men zou verstaan onder „den
heiligen Kerkedienst". Dat was in con
crete de gereformeerde religie zich
openbarende in den zuiver gestelden
dienst des Woords. Die dienst werd na
tionaal begeerd en ingevoerd, echter
niet zonder spoedig velerlei onzuiver
heid en twisting der geesten te ontmoe
ten.
En wij houden hel daarvoor,, dat ook
de moderne tijd, ondanks alle moderne
toestanden, indien de vervallen hut van
David in ons land andermaal werd op
gericht en een krachtig geloofsleven zijn
nationalen invloed ging openbaren, ook
andermaal die nieuwe gereformeerde
leligie zich zelf tot de nationale zou ver
heffen en zelfs al bestond er geen Arti
kel 36 in de wereld, een bevoorrechte
plaats aan den heiligen Kerkedienst in
zijn zuivere herleving zou schenken.
Daar oor is het leven der religie en der
kerk op zir.V -]f borg.
Doch ook dan zou de religie niet aan
de Overheid vragen, of zij er zijn mocht,
maar plaats eischen.
Wie thans van de Overheid eischt, dal
zij de hand houde aan den heiligen Ker
kedienst, heeft krachtens het beginsel
onzen steun, doch hij staat met ons voor
de vraag, waar valt de grens? Een na
tionale gestalte ontbreekt.
Dan worden wü gezet voor den hei
ligen Kerkedienst als openbaring der
Christelijke religie in de wereld, voor de
universeele eenheid in den heiligen
dienst des Woords. En dan vinden wy
èn in de wereld èn in ons vaderland een
veelheid van gestalten, welke wij betreu
ren kunnen vanwege de veelheid en ve
lerlei onzuiverheden, maar waarin wij
nog den schat in den akker verborgen
weten.
Bevoorrechting van één kerkelijke ge
meenschap or.*.'er de velen is dan niet
aan de orde. Wat nog „kerk" mag hee-
ten, moet zoo heeten. Wat bijeen be
hoort, kan slechts door zonde en onge
loof gescheiden blijven. Doch niet de
Overheid vercenige cf scheide, de Kerk
vergadere zich tot één kudde onder één
Herder ook in haar openbaring. Aller
meest daar, waar men de zuivere religie
gelooft te omhelzen, zy men bedacht op
de gemeenschap van het gebrokene.
Daaruit zal eerst blijken, dat de Kerk
zelf voor gaat in de hand te houden aan
den heiligen Kerkedienst.
En dan: „de hand houden aan".
Wat beteekent dat? Beteekent het,
dat de Overheid de Kerk zal institueeren
en financieel zal onderhouden? Nergens
heeft de Schrift bevolen, dat de Over
heid de Kerk institueert. En zelfs in Is
raël werd de tempel gerestaureerd niet
uit de ryks schatkist, maar uit vrij
willige gaven.
Wie in zulk een weg Art. 36 zou wil
len toepassen, kan zich op de H. Schrift
niet beroepen.
Zal het dan beteekenen, dat de Over
heid alleen aan de leden van een bepaal
de kerkelijke gemeenschap haar ambten
toebetrouwt? Zulk maatregel dringt
zich schier op in dagen van nationale
herleving der religie en is dan alleszins
verklaarbaar, wyl zy dan gepaard gaat
aan een sociale en politieke reformatie.
In die omstandigheden is zulks uiting
van den hernieuwden geest
Men ver ge te echter niet, dat de ker
kelijke gemeenschap reeds spoedig daar
van de wrange vruchten plukt. Hoe vel en
zijn er niet, die cm wereldsch gewin het
getal der hypocrieten, die altijd in de
Kerk zijn, vermeerderen.
Daarom houden wy ons overtuigd,
dat er in Ui den als de onzen® slechts één
weg is, welke de Kerken zal ten goede
komenn.I. wanneer de Overheid zich
bewust is van haar eigen en zelfstan
dige taak jegens den God der religie. Zij
heeft den plicht om het recht te hand
haven naar de Wet Gods zooveel in haar
vermogen is en te waken voor de sociale
rust en maatschappelyken vrede door
maatregelen overeenkomstig der. aard
der saamleving naar de grondregelen
des Woords.
Als zij dat doet, bereidt zij den bodem
voor en den toegang tot de Kerken.
Hoeveel steun zal de kerkelijke saam
leving reeds niet erlangen, indien de
Overheid zooveel haar doenlijk is de
Sabbathsrust bevordert cn verstoring
straft en tegengaat?
Wij miskennen niet de ontzaglijke
moeilijkheden, die vooral de moderne
ontwikkeling der maatschappij daaraar.
in den weg legt. Geheel die ontwikkeling
komt uit beginselen op, die een Christe
lijke natie nooit had mogen toestaan en
ook niet zou toegestaan hebben, ware zij
zich altoos klaar bewust geweest van de
sociale nooden en van den eisch der
Nu de practyk.
Zy komt van het beginsel afdoen.
Vooreerst de arbeid, welke door de
ordeningen Gods voortgang eischt in
huisgezin, kerk, landbouw en veeteelt, j
Dan de arbeid der barmhartigheid,
welke geen Sabbath kent en door de H.
Schrift zelf is vrijgemaakt vjan het Sab-
bathsgebód: prediking, liefdadigheid,
ziekenbezoek, ziekenverpleging, medi
sche hulpverleening, en wiat daartoe
verder moet gerekend. i
Er blijft echter nog.genoeg over voon
den eisch van het beginsel en daarom
worde die eisch gesteld met ernst en
met volharding. De tegenstander zal
daaraan genoegzaam knabbelen en het
compromis brengen, doch dan blijft de
eisch liggen tot verbetering.
Al wat men in dien weg bereikt moet
de Kerk ten goede komen en hoewel dit
bij het vierde gebod bijzonderlijk zal
spreken, is dat naar zijn mate ook zoo
met ieder der andere.
De hand houden aan den Kerkedienst
heeft zijn fundamenteele beteekenis
daarin, dat de Overheid haar taak tracht
te vervullen naar die beginselen, welke
door de Kerk van Christus in de wereld
worden uitgedragen. In de handhaving
dier beginselen ligt ook de handhaving
van den heiligen Kerkedienst
INGEZONDEN MEDEDEELING.
ZOOEVEN VERSCHEEN:
De Christen- en Christinne-Reis naar de Eeuwigheid, door John Bunjan
Volledige uitgave a)9 Volksuitgave, voor slechts f 2.SO gebonden
•I. PONTIER, Boekhandel J. DU PON
Haarlemmerstraat 81, LEIDEN - Telefoon 655
DE ODD GEPENSIONNEERDEN.
In 1920 werd de Pensioenwet voor burger
lijke ambtenaren en militairen grondig- ge
wijzigd en verbeterd.
Dat was logisch. De salarissen waren
bij wijze van spreken verdubbeld ep dus
dienden de pensioenen ook op hooger peil
te worden gebracht.
Gevolg was natuurlijk, dat zij, die yMi
den fatalen datum gepensionneerd .waren,
in zeer ongunstige positie kwamen te ver
keeren.
Het was dus alleszins begrijpelijk, dat de
otid-gepensionrieerden actie voor een verbe
terd pensioen gingen voeren.
Hiertegen is toentertijd van sommige zij
den opgemerkt, dat zij geen reden tot klacht
hadden, want houders \an staatspapiereu
verkeerden in dezelfde ongunstige positie
als zij; de rente van staatsleeningen werd
immers ook niet verhoogd, ondanks de da
ling der geldwaarde.
Deze redeneering heeft ons nooit kunnen
bekoren. Immers, tusschen den Staat en
zijn geldi'eeners bestaat niet die zedelijk:
band welke de verhouding kenmerkt tus
schen de Overheid en haar dienaren.
Dat de Regeering zulks ook voelde, blijk'
uit den toeslag van 40 pet. op de oude pen
sioenen.
Hiermee is echter de verbroken verhou
ding niet hersteld. De öud-gepensionneerdei)
blijven vergeleken met hen, die na 1920
pensioen verkregen in ongunstige positie
verfceeren.
Het is billijk eD rechtvaardig, dat hierin
verandering wordt gebracht. Want in vele
gezinnen heerscht nood.
Daarom is het gewenscht, dat deze zaak
onder--de oogen worde gezien.
Daartoe is thans gelegenheid.
Ons is bekend, dat einde van 't vorig jaai
óver deze aangelegenheid geschreven werd
aan 't Centraal Comité der A. R. Kiesveroe
nigingen. Namens het Comité werd daarop
geantwoord, dat de zaak in Üe Kiesvereeni
gingen aan de orde gesteld kon worden.
Dit geschiedt thans. Een uiteenzetting
van.den nood der oud gepensionneerden mei
verzoek om maatregelen te nemen, is thans
aan verschillende centrale anti-rev. kiesver
eeniglngen gezonden.
Daarom vestigen we. er nu de aandacht
op. Het onderwerp ,is de belangstelling ten
volle waard.
STAATSBEGROTING 1929.
Onbevredigde vrouwen. Nieuw en
oud gezinsleven. Wat is het rec'.it
van revolutie? Afgekloven beentjes.
Revolutietijd voorbij.
BUITENLANDSCHE ZAKEN.
De Regeering aan het woord.
En wy ontveinzen ons niet, dat het
reeds moeilyk is om zuiver theoretisch
te zeggen, hoe dan naai' Christelijke
orde voorziening in en voorkoming van
dien nood had kunnen worden aange
bracht, maar dat is nog een gemakke
lijke taak vergeleken bij die, welke den
staatsman wacht, die uit de huidige orde
die dreigt tot wanorde te vervallen, een
Christelijke 'te helpen geboren worden,
waarin de sociale vraagstukken bevre
digend worden opgelost
Ook hier geldt, dat wy van achteren
leeren. En allen, die dienen willen e;i
kunnen, hebben gelegenheid om in deze
groote dingen te helpen, opdat ons
Christenvolk met vereende krachten
wat moge bereiken.
Als wy dus van het Sabbathsgebod
gewagen, dan verliezen wy dit niet uit
het oog. Doch dan ook stellen wij den
eisch streng en vastberaden. Het begin
sel zegtalle arbeid en verkeer stil.
Vergadering van 8 Maart 1929.
De Ecrtle Kamer heef! het hare over de
Rijksbegroolins 1929 reeds gezegd. Nameri
de soc.-dem. met vijf man. er aan deel, de
vrijz.-dem. en anti-rev. kwamen niet eens in
het vuur, zoodut na de niet veel om het lijf
hebbende redevoeringen, die gister gehou
den zijn. in den middag de Regeering reeds
aan het woord kón komen. Woensdag zet
mi-is'er de Geer znn re.1e voort.
Mèvr. PothuisSmlt (S.D.) begon den
dag met een uitermate verwarde rede over
de onbevredigdheid der vrouwen omtrent
het regeerbeleid. De afschrikwekkende pro
paganda speciaal legen de soc.-dem. heeft
op de vrou.ven geen duurzame» invloed ge
had. Van "t zelfde gehalte was de bewering,
dat a les zóó duur was geworden, dat in
sommige gezinnen thee een onbereikbaar
artikel was geworden en een goedkoopc al
coholhoudende drank er nog.goedkooper uit
kwam. Mevr. Pothuis begreep- ook niet, dat
nog niets voor algemeene moederschaps
zorg was gedaan cn betoogde verder, dat de
soc.-dem., nu de.techniek zoo is verouderd,
een nieuw gezinsleven willen opbouwen,
maar dat Is geen huwelijksontwrichting.
Recht en moraal blijven essentieel dezelfde.
Zeker er is verwildering, maar men zoeke
die vooral in de hoogere kringen. En de tal
rijke echtscheidingen geschieden onder de
bestaande wetgeving met gebruikmaking
van een truc.
De heer Verkouteren (C.H.) verde
digde tegenover Mr. Mendels burgerwacht en
landstorm.
Met welk recht, zoo vroeg hij, maken d>
soe.-dem. revolutie? Moet. dan de heer Men
dels, die niet met recht, maar met machts
verhoudingen rekenen wil, deug.lzaam vra
gen naar den rechtsgrond, als wij er ons
tegen te weer stellen?
Het socialisme werd „zoo oud als de we
reld" genoemd en het is in onzen tijd eigen
lijk niet meer dan een zoodje „afgekloven
boontjes, waar je geen eens meer soep van
kan koken".
Tetj slotte verdedlgde.de heer Verkoutc
ren de Christelijke huwelijkszede tegenove'
allerlei ulllutingen van Mevr. Pothuis.
De heer Hermans (S.D.) s'aakte ce->
klacht over achterstelllug -van soc.-dem. bu
benoemingen.
Er Is een tijd geweest, erkende hij. dat t"
reden was om solliciteerende soc.-dem. voor
burgemeester een verklaring te laten afleg
fcen of burgerwachten en landstormkorpsen
te vormen, maar deze tijd is voorhij. Hij wil
de zeker zeggen: we zijn niet revolutionau
meer.- maar brave lieden.
Nadat de heer M o 11 m a k e r (S.D.) nog
wat gefifmineer.i had tegen de Katholieke
arheidet%. sprak Prof. v. Fmbden (V;D
Deze stelde voor onmiddellijk na de Algem
Beschouwingen Buitenlandsche Zaken teint
handelen. Hij achtte dat dringend noodig in
1 bestaande omstandigheden.
Het woord was daarna aan den
Minister President.
De heer De Geer begon met een uitvoe
rige verdediging van de financieele politleK
van het Kabinet tegenover de critiok
den heer Wibaut. Deze hoeft den Minister
herhaaldelijk geanimeerd om niet op zij
gaan voor allerlei critiek op de reorganisat
den staatsdienst uit het oogpunt van
locale belangea. De Minister houdt zich
deze gedragslijn.
De nieuwe salarisregelioc zal vandaag rd
morgen worden afgekondigd.
De critiek van den heer V.'ihaut op den
geest van het wetsontwerp in ake de finan
cieele vet houding, was critiek op de strek
king van het wetsontwerp, dat vrij gunstig
ontvangen is. De heer Wibaut vond het n
deze omstandigheden zeker noodig om aan
de noodrem te trekken.
De Minister ontkende, dat het ontwerr
ingaat tegen dm algemeenen geest in West
Europa. Uit de rede van den heer Wjhaui
bleek, dat deze de groote elasticiteit voor de
gemeenten niet stelt in do gemeentebelas
ting, maar in andere belastingen. Die elas
ticiteit heeft het nieuwe voorstel ook.
De kleine gemeenten zouden zich kunnen
helpen dnor de verteringsbelastingen oor
spronkelijk. Hei gewijzigd ontwerp brengt
nu de classificatie voor de fondshelasfing.
Daarmee zullen die kleine gemeenten kun
nen vinden, wat hun aamankclijk ontging
Door deze wijziging verdwijnt de critiek van
den heer Wibaut als sneeuw voor de zuil.
Ook is er niets ongerijmds in, dat de Re
geering de gemeenten niet absoluut vrij laat
in het heffen van plaatse'ijke belastingen
Reeds Buys nam dit standnunt in cn de Mi
nister vindt het niet oniuist.
Half April zal bot ontwerp in de Tweede
Kamer In bchandollng homon en de Minister
hoopt, dat de Eerste Kamer zal willen me
dewêrkcn om het daarna alsnog af te doen.
Mocht dat niet het geval zijn. dan hoopt h;j
dat de nieuwe formateur bereid 7al zijn voor
Financiën en Binnenlandsohe Zak on peren
nen te zoeken, die de verdediging van h-'t
ontwerp In het najaar op zich zullen willen
nemén. Want er is voor de gemeenten nog
heel wat te doen. eer de wet 1 Jan. 1930 ui
werking zal kunnen treden.
De Minister brak hier zijn rede al.
De vergadering werd verdaagd totWocns
dag a.s. 11 uur.
DE ZIEKTEWET.
CRITIEK OP DE ONDERDEELEN.
KERSTEN
DOOR SCHAPER AFGESTRAFT.
Vergadering van 8 Maart 19J).
De Kamer zette gister de behandelLng d?r
Ziektewet voort.
Nieuwe gezichtspunten opende echter geen
enkel spreker.
De heer Snoeck II e n k e m a n s (CU)
bleek ook" geen gunstig oordeel te hebben
het wetsontwerp, al denkt 80 pet der
Kamer er anders over. Z i. brengt bet ont
werp groote onzekerheid cn ongelijke kos
ten verdeeling. Als de Minister de verzeke
ring ondergebracht had bij de kassen, had
hij ook veel meer personen bereikt
De heer Leenstra (A.R.) voelde ook
de parüctiliflre Mrh» j SSïïrL.'VkS
een rem zijn tegen aggravatie en simulati*
Het stelsel-Fósthunm—Kupers nam d»
premie geheel voor rekening der werkge
vers, maar de zeggenschap der arbeider»
was daartegenover practise!)"nok nihil en
bovendien was de ziekteverzekering geheel
losgemaakt van de ziekteverzekering. Eo
voor de ziekteverzorging zouden de arbei
ders de volle premie hebben moeten bo-
talen.
Pe heer Kortenhorst zou het toejuichen,
indien ook spoedig de ziekteverzorging kon
worden geregeld. Laat de Kamer ter zak»
maar een compromis sluiten. De werk ca
vers zouden b.v. 1 3 van het be noodig de be
drag kunnen betalen.
De moederschapszorg in dit wetsontwerp
werd niet op haar plaats geacht, althans
voor zoover zij ook de ongehuwde moeder»
betreft.
Volgende spreker was de lieer Kersten
(S.G P.). Hij had „principieele" bezwaren
tegen de
cialistiseh revolutionair en
materialistisch. Ook werd
j verzekering in strijd
alles staatsbo
den gekozen
i premiebetolen toe e
bezwaar hebben Inrén^lij^UMing j
gehuwde en ongehuwde
ngerschapsuitkeering. Men kan
reehtschcn groepen niet verwijten, d
zich het lot der ongehuwde moeder niet 18 'V1
^mlrlrnn 060 °°K
hebben aangetrokken.
Mr. March ant (V.D.) begon met de
opmerking, dat eigenlijk de Ziekteverzeke
ring den grondslag voor
heel de verzekeringswet
geving had moeten vor
men, wees op de verschil
len met de Talmu-wetge
ving die van het Indi-
vidueele stelsel met veler
lei rompslomp uitging
en noemde het een scha
duwzijde van het ontwerp,
dat het den middenstand
niet helpt en de bijzondere
kassen over boord werpt
De strekking van hef
omwerp achtte hij daar
om te beperkt. Ook had de
ziekteverzorging vooraf
moeten gaan. Voorts had de wet moeten
aansluiten bij de Ongevallenwet en niet
in de Invaliditeitswet
Onverdeelde instemming had dus de
heer Marchant niet voor het ontwerp, maar
het is 'mogelijk, dat 'het zoo wordt veranderd
dat het een stap vooruit beteekent.
De hepr Marchant erkende geen regeling
te kunnen ontwerpen, dat de particuliere
kassen naast' de hedrijfsverecnigingcn een
rol zouden kunnen spelen.
De heer Duy.s (S.D.) poogde te betoo-
gen, dat zijn partij niet verantwoordelijk is
voor de vertragingen met
de Ziektewet Ook de heer
Kupers was onschuldig.
Van diens plannen had
een Minister zich niets be
hoeven aan te trekken.
Daarover is wel eens an
ders gesproken.
De ervaring heeft ge
loerd. dat de particuliere
kassen niet in de wet kon
Hen blijven ètaan. Het over
leg met de commissie van
voorbereiding heelt er toe
geleid, dat de Minister tot
ander inzicht is gekomen
Het is niet fair van de
den Minister met
verwijten te overladen.
Het particulier initiatief zou in dit ge\a!
de verzekering ongelooflijk duur gemaakt
hebben. Talma is indertijd door de Kamer
gedwongen in de richting tan het particu
lier initiatief te gaan tegen zijn eigen over
tuiging in.
Ijevet bad de heer Duytt de raden van
arbeid buiten het ontwerp gezien, want
daar zullen nu de slechte risico's terecht ko
men. Ten slotte vroeg hij of de maatregel
van bestuur ten opzichte van de losse arbei
ders reeds gereed is en hoe het staat met
de medezeggenschap der arbeiders in de al
gemeene vergadering der bedrijfsvoreenl-
gingen
De heer Kortenhorst (R.K.) was ook
van oordeel, dat het uitschakelen der par
ticuliere kassen een grooten chaos voor
komt. II ij wees er op, dat
de heer Duys, die nu geest
driftig is voor de hod rij fs-
reenigingen. in Ü'29
•hr. hist, fractie
TNGriONDEN MKDTfDrETANS.
IN VELERLEI UITVOERING
GEWATTEERD EN DRUKSLUIT1NG OF GOUDEN HAAKJES
Teksten met elk opschrift. Boeken voor Belijdenisgeschenk.
SINDS 60 JAAR HET BESTE ADRES
J. PONTIER, Boekhandel J. DU PON
Haarlemmerstraat 81, LEIDEN - Telefoon 65S
een monojiolie wilde voor
tie arbeidsorganen ter uit-
LT J voering van de vorzeke
ring. Voorts werd gein for-
HL
ring.
meert! naar liet juridisch
j karakter der bedrijfsver
eenigingoiL
lievraugd word of het
niet zoo is, tint de liedrij fs-
vereo ugingen plaatselijke
afdeelingen zullen kunnen
vormen ter uitlietallng van
de ziekengelden.
De heer Kortenhorst achtte medezeggen
schap niet afhankelijk van de premiebeta
ling. Immers tie ziekteverzekering is een
stuk loonregeling. De uitkecringen en pre
mie zijn als uitgesteld loon te beschouwen
Psychologisch is mee-prentiehetalcn eeliter
zeer nuttig. Het is pnedngngisrh en werkt
mee om belangstelling voor de zaak te wek
ken en levendig te houden Zelf» de heer
Veraart was er in 1925. tnen
zijn laagst waren, voor Ook de In-er Raas
verdedigde in „De
hel Mijnvvorken»fo...ts wordt ook veel prijs
gesteld op het meolietnli-
betn'en door tie aria
I toc kunnen leiden, urn tie ..minne 7.<»>
Ischerp mogelijk wordt gevoerd. Uitlttfalen
I vat» 80 «n niet 190 ziekengeld zal mede
Voor
staat, is het zoo, maar
is toch op goede gron
1 ook een andere be
schouwing mogelijk, zon
de Voorzienigheid
Gods. die liet zorgen niet
ileelt, ook maar iets
tekort te doen.
Ook werd beweerd, dat G- "- KcxMcn-
de arbeiders van de wet
el niets zouden willen weten. Zij zullen
Ivoas willen blijven over hun loonen.
Moederschapszorg voor ongehuwden werd
een sanctioneeron van het zedeloos leven
genoemd. De premies zullen de bedrijven t»
zeer belasten.
Gevraagd werd hoe de premiebetal-ing
voor do gewetensbezwaarden zal worden ge
regeld. als de gewetensbezwaard» patroon
werkt met niet bezwaarde arbeiders.
Uitsluiting der particuliere kassen ont
moette hij den heer Kersten bezwaar.
De financieele regeling voor de gewetens
bezwaarden werd toegejuicht, nu rij niet
extra worden belast
Kan dc vrijwillige verzorging niet be
waard blijven, werd ten slotte gevraagd.
Wij beschouwen den heer Kersten uilen
als een curiositeit, kwam, naar aanleiding
vnn deze rede. de heer Schaper (S.D.)
betoogen. Hij is als „een
stem uit het graf'. We
hebben wel eons eenig
leedvermaak als hij me
zijn citaten later Spra
de heer Schaper van „vnn
7.ige." citaten de anti-
rev. te lijf gaat. Hetzelfde
gebeurt als de heer Dc
Visser ons aanvalt Maar
In den grond der zaak vfn
den we 7.ulk gedoe toch
allen minderwaardig. Het
was den heer Schaper nu
te gortig geweest en hij
I wilde het nu maar eens
zeggen. Want zeide hij
de beer Kersten vertegenwoordigt e-'T»
kwaad beginsel en wakkert revolutions:re
en nan in tien meest verderfchjkeu
naam van den godsdienst
op tot wetsontduiking en wetsovertreding.
Dat is een zonderlinge,mlndenvaardige rol.
teert op de portemonniles der boe
ren en de arme, onkundige volgelingen co-
Ion ven hem onvoorwaardelijk.
Wat doen de heer Kersten en de ziiiien
mr de ur'- iders? Niets. Dat onoprecht ge
speculeer begint me de keel uit te hangen,
verklaart'" do heer Schaper. Onder het mom
tan het 'eoele wil men eenvoudig geld lo
don znk mden.
We g.'t n, dat de heer Schaper cenxr?-
7.ins onttilt '!c was, We deelen 's hoeren
Kersten'» "ïdpunt niet. achten hot zelfs
volkomen on mist evennis zijn beschouwing
van het arbeidsleven In do maatschappij.
Ontkennen willen we echter ni«t, dat er
zijn die In hun gemoed oprecht bezwaard
zijn tegen vorz'kerlng. Tegen eerbiediging
dier bezwaren hebben we geen bezwaar,
maar wel, dat men anderep met on'ulste,
uit hun verband genikte citaten te lijf gaat
of bestrijdt met de autoriteit van een »nkd
man, die in dit opzicht nooit als autoriteit
gegolden heeft en gelijk met prof. Fabius
het geval is verzekering ntet in beginsel
veroordeelt, maar zich alleen kant O-gen
<-en bepaalden organisatievorm der verze
kering.
Bi] dezen stand van zaken is het onge
past, onchristelijk zelfs, met banvloeken re
werken. Dat recht komt tn dit gé va. noch
aan den heer Kersten, noch aan ulo ook
toe. Trouwens in t >'n eigen kring *lin *e nij
massa te vinden, die tegen verzekering mlta
goed opgevat en dat doet de heer Kersten
nog maar steeds niet geen bezwaren
hebben. Hij snrak dan ook terecht tan «hon
derden arbeiders", die bezwaren zouden
hebben. Er staan er honderdduizenden te
genover, die zich door hem niet de wet
Inten dicleeren, noch hezedemeestoren op
de door hem aangevende wrakke en on
houdbare gronden.
Nu we geen aanleiding tot een overzicht
vonden, vernorlove men ons deze bescheiden
opmerking hier ter plaatse.
De heer Zandt tSGP.) voelde zich re-
roepen te nrotestcep-n tegen dc rede van
den heer Schaper. Fr zi|n wel degehfk
nrinripieel bezwaarden tegen de verzekering
vcrk'narde hij. Hij kent er wel. Rn voor hen
komt Ml on.
Het woord was daartu. au d n Minister
an. Arbeid, maar deze verzocht ztjn
rede a.a. Dinsdag te mogen voortzetten.