DAMRUBRIEK. f if s. LJI saFW SI Ji s s üf jj§§ 72 n Redacteur: W. HOEKSTRA, Tulpeboomstraat 6, Den Haag Alle nzendingen ba rottend» deze rubriek te zenden aan bovenstaand adres, voor alie vraags'ukkon geidt: ..WIT B&GiNT EN WiNl". Op'ossingen worden binnen 8 dagen ingewacht en over 14 dagen mat de namen der oplossers gepubliceeid. Oplassingei Vraagstuk no. 188. Auteur: B. SPRINGER, Lyon. Wit: Zwart: 23X34 a 18X27 80X17 18X28 2. 30X39 3. 32-21 4. 28-23 5. 33X2! en i 1. rint 18X27 23X43 20X17 19X28 2. 32X21 3. 48X39 4. 2'J23 5. 33X2 en wint Voor hen die denken dut een probleem „vreeslijk moeilijk moét zijn, is dit vruagstuk vun dei! we reldkampioen een richtsnoer: eenvoud en verrassing. No. 190. Auteur: C. Th. HUIZEIt. Wit: Zwart: 123-29 2. 33X13 gedw.' 45—40 3. 22X11 50X0 4. 26X17 6X4G en zwart wint Goede oplossingen kwam in van de hoeren: W. C tan Gent. J. K. Berkhout, B. C Klijn, nllen te Bot terdam: Clir. O. van Arkcl. Tiol: J. F. H. van MUI II. G. van Mill, J. E. van don Brink, Dordrecht: B. II Cremer, Den Haag: Jh. Korporshoek, Maasland. Het vraagstuk van Fahre bleek voor de moesten te groote moeilijkheden op te leveren. UIT ONZEN LEZERSKRING. Vraagstuk no. 192. Auteur: B. H. Cremer Den Haag. m m m m nu m ■M Si m m - (fm itk»' is* J m Hf m Zwart: 5. 7, 9 12, 13, 10, 18, 24, 36 Wit: 21, 25, 28, 33. 35, 39. 41. 44, 47, 50 Wit begint cn wint. Opgedragen aan den heer C Th. HUIZE!!, Den Haag Vraagstuk no. 193 ftlagzet uit de partij van H. G. VAN MILL, Dordrecht §H e m m m m m i e e RÉ K i m m mm jhj J r 1 SKJ£üxl i Pi fm ft iaé itrk i it s m m m #i «f 1 g m fé fcwart 2. 3 G14 JG-19 23. 26 TV it: 25, 27, 28. 29, 32—38, 41, 45-19 Wit: 1. 27- 22 2. 29X18 3. 32X21 4. 37-41 5. 41X21 6. 28X17 7. 36—31 a IS—42 Zwart: 18X27 13X22 gedvf. 10X27 20X37 17^26 12X21 2R '37 37X48 9. 46-41 48X30 10. 35X15 met voordeel. Hoewel, als zwart voortzet met 3—9, wit n et direct kan vervol gen met 25— 20, 1510, door 914, 813, 2X13 met gelijken stand. EEN LEERZAAM EINDSPEL. J. E. v. d. B. Diagrammen ontvangen? A. J. G. te R. Boeken over dam-problematiek zijn er helaas niet. Ik kan U echter aanraden: „Zwart wit" van A. K. W. Damme, fl.25. Indien hij U niet verkrijgbaar, kunt U mij het bedrag overmaken. Oplossingen allen foutief. m; m m m m m m m m m u m m 0: v JÉ _J§ HL Zwart: 15, 24, 30, 35 Vv it: dam op 23 De meeste spelers, óók hoofdoplossers, zouden deze stuud gewonnen geven uit de overweging 4 tegen 1 verliest, li.er is echter als volgt voor wit remise ui te dwingen Wit: 1. 23-521 2. 32—43 3. 43—38 4. 38—27 5. 27—38 6. 3829 Remise! L 1 Zwart: 3034 (1, 11. III) 24—30 A. 34-39 B. 15-20 C. 20—25 135-40 2. 32-43 30-35 3. 43-25 op 24—29 volgt: 4. 25—34 remise op 4045 zou volgen: 4. 25—20 en 20—25 remisel 4. 38-49 vervolgt wit: 5. 49—35 remise 4 5. 4(943 remise 6. 1634 remise! Vraagstuk no. 19". Auteur: C. Th. HITZER, Den Haag. 1 lip §pi r lU NA «h 1 m m me O 4A |j f ''Wt W fg M ms""*® Wé i m- ws WéA \m w 8g 'w% '"'W' m. m "W M "i CORRESPONDENTIE. B. C. K. to H. Slechts twee we-ftrijden? Spet cus een vncudsdii.ppclijku match in Den Haag. Eenigc variaties op het thema: „Jansen maakt een blunder!": Zijn stand werd na een zwakken zet Finaal geklopt tot ommelct. Hadd' slechts de „Coup de vert" op 't ruitenbord geen waarde, Gewis hij zocht vergeefs, z n evenbeeld op aarde. („Het Damspel") A. K. W. DAMME. Hij wist het! Het damspel is voor twee oude heeren, met zwart fluweelen kalotje en de echte Goudschc, bezield met een diep gevoed voor de centoon gste eentoon;ghcicL (Uit: Verscheidenheden, J. Dyserinck 1867) RONDREIS WERELDKAMPIOEN. Gedurende Augustus en September van dit Janf zal Renedictus Springer, die irt November 1928 te Amsterdam den litel van wereldkampioen wist te be machtigen, een rondreis mr cn door Frankrijk. Bel gië en Nederland. Vereenigingcn, welke in princ p» c iets voor voelen den heer Springer in hun midden te hebben, kunnen reeds thans, met hot oog op da vele te ve.wach.en aanvragen, daarover in onder handeling treuen .net onzen Damredacteur, Tulp* boomstraat 6, Den Hang. Springer stelt zich beschik baar tot hot geven van: 1. Sumultaan-seances. 2. Demonstraties blindspel (1. 2 of 3 part, tegelijk). 3. Het spelen van persoonlijke partijen. 4. Het medespelen in 4-knmpcn. etc. Natuurlij'; kan men eveneens een simultaan seance doen geven en na afloop een blindpnrtij. enz. Voor duo* nie een lustrum vieren, of con nronnenn- dn-dntr 'of avondw lien hoiu'en. eon nrnrh' sre- legenheld de sterkste en geniaalste damspeler hier voor aan te zoeken. BLADVULLING. DE EERSTE TOEHOORDERS VAN BEETHOVEN. Reeds als knaap wekte Beethoven t' ior zijn muzi kale gaven de hoogste bewondering. Zijn vader, die tenor aan de kcurvorsteiijkc kapel te Bonn was. leidde en verzorgde liet talent van den knaap naar zijn beste vermogen. Reeds op 8 jarigen leeftijd was de kleine Ludwig een meester op hel klavier en de looi en in hot jaar 1784 benoemde do k urvorst van Keulen hem, hij was toen 14 jaar, tot hoforganist. Den jongen werd een eenzaam dakkamertje als sludeerplaats voor zijn viooloefeningen aangewezen. Hier zag hij eens hoe een groole spin uit haar schuil hoek kroop en zooals hij meende te bemerken, naar zijn spel luisterde. Zij kwam steeds .1 'der, kroop op zijn lessenaar en ten-lotte op zijn arm, Jic den strijkstok voerde. De spelende knnnp zag in het diertje een toehoorderes en gnf zich dar rom alle moeite meesterlijk tc spelen. Op zeki ren dag kwam zijn tante, die du plaats zijner moeder vervulde, met ren vreemden gast in bel studeervertrek van den knnnn om de knust vna den jeugdigen violist te laten bewonderen Zi| zng d® sjiin rn zonder zirh te bezinnen sloec zij die van den orni van liet kind en trapte ze dood. Do knnnp viel hiinn flauw van woede en drift over den dood zijner kunstvriendin, die hem In ziln studiën zoo Ind nnngcmoedigJ en geholpen, cn treur de er nog lang om. OVERGELEVERD. In do handen dor overgeleveri a 14 41. Overgeleverd. Ja, dat hebben ze Jezu» gedaan. 7e -hebben over hem beschikt als o\er een koopwaar. Als over een slaaf die niets over zichzclven te zeggen heeft. Buiten Jezus zelf heeft het eerst de verrader dat woord gebruikt, toen hij tot de overpricstcrs kwam met het aanbod: Wat wilt gij m.j geven, en ik zal hem u overleveren? (Matth. 20:15). En van dat oogcnhilk i:«ioft hij maur één gedachte, één plan, hoe hij het zal doen op de incest zekere manier. Zoo levert hij zijn meester in de handen van het sanhedrin. Straks leverde dit Jezus over aan Pilatus. En Pilatus leven Jezus over aan de krijgsknechten om hem te kruisigen. Dan is Jezus overgeleverd aan de menschen. En ©p Golgotha durven ze alles tegei hem bestaan. Hij wordt dan het mikpunt van hun spot en hoon. Ze leunnen alles met hem doen wat ze in hun euvelen moedwil begccrcn. Jezus zelf heeft ook dit van tc voren geweten. Bij zijn tweede lijdensvoorzegging heeft hij zelf dit woord het eerst gebezigd eer nog iemand het op de lippen had durven nemen. Het was nadat hij, van den berg der verheerlijking afkomende den maan zieken bezetene verlost had. Toen hadden de men schen zich verwonderd Maar Jezua had tot zijn dis cipelen gezegd: Legt gï; deze woorden in uwe ooren; want de Zoon des menschen zal overgeleverd worden in der menschen handen (Luc. 9 44). En in den lijdensnacht had Jezus aan het laatste paaschmaal datzelfde woord gebezigd: Voorwaar, tk zeg u dat een van u die met mij eet mij zal verraden (Mare. 14 18). Het woord, dat hier met verraden vertaald is, is hetzelfde als elders is weergegeven met: overleveren. En ats Joziis zijn gebedsworsteling in Gethsemane heeft volstreden, dan zegt hij tot de drie die hij met zich gen»men heeft In den hof: De ure is gekomen: ziet, de Zoon des menschen wordt overgeleverd in Je huilden der zondaren. Is het lijden, de vernedering, de krenking die Jezus hiermede werd aangedaan er minder om geweest, tint hij het vooruf geweten heeft? Moest niet juist dat vooraf welen van hetgeen stond te gebeuren onzen Heiland des te dieper üoerdringen van al liet bittere dat ook hierin over hem ko.nen zou? Als u plotseling iets overkomt dat ge niet geweten hadt, dan owrstelpt, dan verbijstert liet u. Maar als ge het lang te voren ziet aankomen, dan dringt elke bijzonderheid ervan tot uw bewustzijn door nis zoo vele priemen die u in het vleosch gestoken worden. Welnu, aok in dit opzicht is de Zone Gods u in alles gelith geworden, Jat hij reeds tc voren dit alles in zijn ziel heeft doorleden eer het aan hem werd voltrokken. Het is waar: daardoor heeft hij ook over dit lijden getriomfeerd in volkomen gehoorzaamheid en eens- willcmlheid met den Vader. Maar vraag niet wat bange zielestrijd eraan voorafging eer desa overwin ning was behaald. De tegenstelling Is «oo snijdend: Ovorgelevcrd wordt de Zoon des menschen in de handen der zon iiaren. De Znon des mensrhen, dat Is immers zijn eere- &UUU1. Hij is hot toch ,dieu Daniël eens in de nacht gezichten zag, komende met de wolken des hemels; alle besef voor wat hoog en verheven is, dat het daar- „en hem werd gegeven heerschappij en cere en het toe kon komen, koninkrijk, dat hem alle volk, natiën en tongen eeren zouden; zijne heerschappij is ccnc eeuwige heerschap pij die niet vergaan zal cn zijn koninkrijk zal niet verdorven worden". (Dan. 7 13 en 14). Dat deze Zoon des menschen wordt overgeleverd, overgeleverd in de handen der zondaren, klinkt zoo schril, dat het u reeds pijn doet bij Irct hooren. Maar wat moet het dan voor uw Jezus geweest zijn, die zelfs die heerlijke Zoon des menschen is, zoo niet zich te zien handelen? Ilij, ,de heilige en heerlijke, in de handen der zondaren! Zonder dat iemand een hand uitsteekt om het tc voorkomen of hem te be vrijden. Inderdaad, ge kunt het bij benadering slechts uit de verte na-voelen. Toch neen, ook hier is geen vrijmachtig spel menschelijke willekeur Zoo scheen het wel. Maar zoo was het niet Straks roemt Jezus' apostel in zijn brief aan de Romeinen, dat God zijn eigen Zoon niet gespaard heeft n heeft hem voor ons allen overgegeven (Rom. 8:32). En weer hebt ge hier hetzelfde woord dat elders met overlevereti of verraden is vertauld. Dat is het: God heeft zijnen Zoon voor ons e overgegeven. En zoo heeft de Zoon ook dit bitter lijden uit dc hand des Vaders ontvangen. Zoo he.ift Christus ons liefgehad en zichzelven voor ons over gegeven (Ef. 5:2). Ook dit bitter lijden door de handen der zondaren was door God bepaald. En in dit lijden van de; Zoon des menschen hccrscht niet de mcnschelijki boosheid, maar Gods raad van onze verlossing. En de menschelijke boosheid moet huajs ondanks dien raud Gods dienen. Maar dan? Roep u hier nu in herinnering dat andere woord uit den brief aan de Romeinen, waar de heilige apo* onzen Hccre schrijft: welke overgele verd is om onze zonden cn opgewekt om onze recht- lardigmaking (Rom. 4:25). En hier keert ge met beschaming tot uz' -en in. De Zoon des menschen is overgeleverd in de handen der zondaren, ja maar om onze zonden te boeten. Zoo zwaar en zoo groot waren de zonden, niet maar van die menschen, van Judas, van de overpriesb-rs, van Pilatus, van die spottende schare op den kruis- heuvel. Neen, zoo zwaar en zoo groot waren uw zon den, dat Hij die voor uw zonden leed, ook dit ais straf voor uw ongerechtigheden moest dragen. Zoo cn niet anders kon voor uw zonden verzoening gevonden worden bij God. Zoouls dc zonde zich in liet eind naar Gods rechtvaardig oordeel keert tegen wie ze bedreven heeft, zoj keerde zich uw zonde tegen hem, die als uw Borg zich in uw plaats voor Goda gericht stelde. Welke dan die zonde is, vraagt ge? Keer daartoe slechts tot u-zelven in. En erken, dat uw eigen van God afgeweken hart zoo en niet an ders pleegt te handelen met Hem en al wat zijns is. Want wat is de zonde anders dan een spelen met Je heiligheden des Heeren onzes Gods. Wat was ze van het begin af anders dan deze wereld en het leven iu handen te spelen, over te leveren aan Gods weder- partijder. En nu vangt Jezus deze uwe zonde op, om de rechtvaardige straf ervooi tc dragen. En om u gerei nigd door zijn bloed aan den Vader over te geven als een buit die hij op den ziclemoorder heeft ver overd. Zoo eindigt ge dan met te aanbidden Gods gronde- looze ontferming en Jezus' wondere zondaarsliefde, die daarin openbaar word, dat hij zich liet overleve- Nu zou u dit nog kunnen ontstellen. Hoe, God heeft dit gewild? Deze gruwel, dat de Zoon dos menschen wordt overgeleverd in de handen der zondaren? Maar wacht u, dat gij niet Gods bestel gaat criti- seeren. Bedenk vooraf, Jat dc menschelijke boosheid, waardoor ze Jezus hebben overgeleverd, Judas aan j ren in de handen der zondaren, db overpricstcrs, de overpricsters aan Pilatus, Pilatus aan de krijgsknechten en aan de verachting der schare, dut deze boosheid niet Gods werk is. En nu laut God die boosheid der menschen zich- zelve-in al haar afzichtelijkheid ten toon stellen »n te schande maken. Wel moet liet menschelijk geslacht ver van God zijn afgeweken en ontzonken zijn aan IN GETHSEMANE. 't Is middernacht, en In den hof buigt, tot den dood bedroefd, in 't stof de Levcnsvorst; in Zijn gcbcên doorworstelt Hij Zijn strijd alleen. "t Is middernacht, maar hoe Ilij lijdt Zijn jung'ren s'apen hij dien strijd, en derven, afgemat in rouw, den uunblik op des Meesters trouw. 't Is middernacht, mnnr Jezus war.kt; en 't zielclijdcn, dat 14ii smnokt, bant uit Zijn hart dc bede niet: Mijn Vader, dat Uw wil geschied'. 't Is middernacht, en 't Vaderhart sterkt en verstaat den Man van Smart, Die t eenig lijden, dat Hij torst, ten eind' doorstrijdt als Levci.svorst, I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1929 | | pagina 13