TWEEDE BLAD. WOENSDAG 16 JANUARI 1929 TWEEDE BLAD PAG.g MET LAND DER EENZAAMHEID. zouden de leden In Kota Radja een 5 dagen moeten reizen om die in Zuid-Tapanoeli te bi-reiken; die van de Riouw-Archipel zouden, als er overal aansluiting van boot en trein was (wat een zeldzaamheid is), zelfs 8 da gen onderweg zijn orn hun broeders en zus ters van de Westkust van A.jeh de hand te drukken. Allen zijn leden van Medans ge meente, de meesten hebben elkaar nooit, van de gemeente alleen den predikant ontmoet- Zoo wonen, vaak alleen, soms in kleinen uit Holland hier aankwamen, na enkele ja ren worstelens tegen alles wat in de een zaamheid neerslaat, vaak na enkle maan den, schuw worden zich 1e uiten, vaak ook door de bijzondere Indische eenzaamheids- zonden huiverig zijn zich nog als belijdende Christenen te openbaren. H. A WIERSINGA. Het eerste artikel van Ds. Wicrsinga werd geplaatst in ons blad van jl. Maandag. DOIt GEESTELIJK LEVEN, WAAR GODS SCHEPPING 200 SCHOON IS. HET CPROOKJE VAII MOUW-ARCHIPEL. Leden van Mcdan's kerk in dc diaspora. HOE HEEL ANDERS WAS 'T VROEGER IN HOLLAND BET GEVAAR DER EENZAAMHEID II.-) Wat in Atjeh bijzonder treft ls het groote lanta) moskeetjes en Mohammcdaanschc jcbcdsplaatsen. Zd^°Is de Bataklandcn a h- y. gestoffeerd wor,'.!"n door de vriendelijke, nette Christelijke kerkjes, wordt Atjeh ge- itoffeerd door de vervallen gebouwtjes met le halve maan. Dit geeft niet n'Iccn een eigen sfeer aan iet landschap, m«nr brengt ook een eigen- lardige gemoedsgesteldheid bij wie daar •eist. Overal salaat-doonde, aan Allah hulde irengende Atjehers, Mohammedanen. En als nen dan slechts zoo nu en dan een enkele ivertuigde Christen aantreft, eerst 130 II.M. an Langsa in Lho'Sockoen dan weer "n 200 LM. verder in Sigli, en eindelijk weer ten QO K M. verder in Kota Radia, en alleen Saxvahs aan het Tobameer. Het moge voor den bezoeker, die voorkring van enkele g - ;ii>nen onze Christenen enkele dagen komt, een eigenaardige gewaar-daarginds zonder v?.'!, soms zelfs zonder wording zijn, zelfs een zekere bekoring heb-,eenige aanraking met medeleden van Chris- ben deze op palen gebouwde zeeplaatsjes, die.tus' kerk. als het ware tegen het land aangedrukt en Eenzaam-zijnin Holland kont men uitbouwsels van de zee zijn te zien, voor wiehet niet in dien d-'-pon zin en niet in z'n er wonen houdt het vaak een grenzelooze vollen omvang. H*t is voor den Christen, in troosteloosheid in hier voor enkele jaren op-'de binnenlanden van alles en van iedereen geborgen te zijn. [afgesloten, Dan is de nionw-Archipcl cca constante geestelijke verhongering. Jtoch weer veel aantrekkelijker. Om naar I Het ls zoo graag eens met een medechristen i""en der meest Zuidelijke eilanden, het tin-1 willen praten ,en niet en nooit kunnen, ijke Singkep te komen, vaart men van dat ze er niet zijn. Het is zn ziel eens wil- Singapore uit eon 40 uur met een motor-'en.. uitstorten, eens willen uitschreien zn bootje tusschen con ongeloovoli ;k aantaltwijfel, zn zonde, zn verlangen, ot ook eens kleine eilandjes door Elk oogenblik ziet men .willen uitjuichen z'n overwinning, zn blijd- er wel een 20 tegelijk, kleintjes van enkele schap, zn geloof, en er is geen vertrouwd honderden vierkante meters en grootere, demedemensch, die in meesten beboschte heuvels in zee. Hoe de j leven luisteren kan. inlandsche stuurman hierdoorheen z'n vaari Daar brengt de mail een brief van thuis, neemt, ook in donkere, maanlooze nachten, van 1 verre land, 'ijding van ziekte of dood, terwijl er toch nergens lichten of bakens zijn, van verbreking der verloving, of ook was mij steeds een raadsel vreugdevol bericht, blijde boodschap van ge- 't Js alsof men, waar men ook is, altijdboorte, van herstel, van de spoedige komst maav -.ver op een grooten vijvervaart. Door('er bruidmen mort liet zees.lr-.atjes, liever gezegd zeesteegjes- heen, I doormaken, kan niet anders inc.ii- w.jcr wegschietend om en langs een wegsluiten; 't kan niet doórgege eilandje, is men telkens weer op een nieuw, zoodat men het verrijkt terug cu vangt, ij i met "beproefd op breed vijvervlak met aan alle zijden weer,Ja». men kan daar in de eenzame woning die. nen de vjer van den kerker. B.ji nieuwe doorkijken en zecpoortcn cn groen-brief nog eens en nog eens overlezen,.zoodat ;arcn heeft hi; daar volgcli"-iclen, afwijzend behoschtc zceheuveltjes. rnen al.ps tenslot e uit t hoofd kent. maar a|]e aanbiedingen 0m hem te ontslaan, mits Tegen don avond wordt deze omgeving daardoor juist dringt langzamerhand niets jn de wilde opgeven: zijn strijd een sprookje gcii jk. Een gulden schijnsel meer door, omdat er niemand is met wie j voor zj n volk, tr> standvastig, heldcnmoe werp zich over de vijvers, valt hier en daar regels vermoed heeft hij de beproevingen der gevange erkozen boven dit verlokkend aanbod EEN BORMSFONDS. NEDERLANDSCHE ZIGEUNERS. (Ingeeonden). Het is mogelijk, dat binnenkort Dr. Borms, na ruim tien jaren in de Belgische ge vangenis te hebben doorgebracht, eindelijk zal worden vrijgelaten. Zekerheid daaromtrent heeft nog niemand. Ondanks die herhaalde geruohten omtrent zijn «vrijla'ing heeft de Belgische Overheid hem, den idealistische» offervaardige voor de Vlaamsche vo ksvrij- heden, neg niet durven en willen ontslaan uit de, gevangenis. Hoe zal hij echter vrij komen? En hoe zal taak^as^e^-an loenaar bij* heOIiddel^bam- In de nabijheid van Den Haag is omstreeks Kerstmis een troep Zigeuners neergestreken Onderwiis Het spreekt bijna van zelf. dat die in het kamp aan de Loozerlaan bij Wateringen hun tenten hebben opgeslagen. men hem in die functie niet zal herst'eVen. [Oorspronkelijk hoopte men, dat het niet moeilijk zou zijn deze ongeweiuchte gasten te Dus £t eriSd woïdendat hü, bui- {verdrijven, in verband met het ontbreken van geldige papieren. Echter is gebleken, dat ten de gevangenis na rijn moedig gedragen al deze menschen genaturaliseerde Nederlanders zijn en aan uitwijzen niet le denken le^ en ontbering,' met 'zSl onde^an "bijl »- - Een kijkje in het Zigeunerkamp bij Wateringen. gemds aan bestaansmiddelen. Voor hem en d's zijnen rnpet worden gezorgd. Wie, als Nederlander, zich rekenschap I nog zijn vrouw en erventueel onvolwassen geeft wat de figuur van Borms voor den j kin. Ieren te steunen. Nederlandschen stam fceteekent, zal ookReeds heeft dit Fonds, in hoofdzaak - - VI Wij hebben, en terecht, de mannen ver eerd, die in Zuiid-Afrika gestreden hebben 11 MAA voor (Je vrijheid van hun volk, de aan ons alles alleen n.cnvante Bonns hoef! niet met de wapenen t in zien den u-!st eest roden, doch louter met ivorden t kan niet doorgegeven worden j geeste]jjke en zcc]elijke wapenen. Zijn moed het verrijkt terug ontvangt. O j js n,iet j,eproefd op het slagveld, doch bin- door de ei landen poorten naar binnen. De wordt kan bespreken heuvels in 't rond kleuren zich lentegroen.! Het wordt alles tenslotte maar Kni-rrnr, nisffevinor aaneennmen en pr wn 4 avondhemel staat. rooT het huis van een dorpshoofd. Vooraan j Ik heb zoo 't een en ander mogen zien van links Ds. Wiersinga. schrijver van deze [Sumatra's pracht: de landelijke kus.vlakte artikelen. van Atjeh met z'n tjemara beplante kust- I strook, de onherbergzame oerwouden der leze laatste plaats ccn Christelijk kerkje ziet Gajolanden, het majestueuze Tobameer, Verderwcg worden de wat hoogere bergennisgeving aangenomen en er wordt maar mattig-vioict belicht. Enkele inlandsche vaar-1 overgegaan tot de orde van den dag. Als er tuigjes rnrt wonderlijk gevormd zeil of lang-1,geen doorvloeiing is, geen doorgeven uitstekende roeispaan teekenen zich scherp 4 "'"4 J af tegen het geel gloeiende licht, waarin de itaan, treft gel heel sterk. In Atjeh's binnenlanden komt men zoo nu 1 dan een troepje van onze soldaten tegen inder aanvoering van een officier. De laatste aren, nu de Aljelier hier en daar weer tnt ipstand kwam, patrouilleert"! onze militai- met steeds getrokken klewang Deze irengen orde cn rust van bovenop- Maar wanneer zal de eerste Evangelio- lienaar in dit fanatiek Mohammedaaiischc and mogen en kunnen brengen orde cn vrede en zaligheid van binnen uit? it heerlijk moge het zijn aan de enkele Christenen, die hier op de eenzame posten lis controleur of militair wonen het Evnn- relie te mogen prediken, heerlijker nog zal iet werk zijn als hier eens den tienduizen- len inheemschen zal mogen worden getuigd den Heiland hunner vijanden, van den lenigen Naam onder den hemel gegeven, Waardoor de mensch moet zalig worden. Ook langs het Zuidelijk gedeelte van de de v Straat van Halckka, ie, moerassige katoorden. - onen veggestopt en verschoven leden van Medans kerk. slechts te hereiken door urenlange echten op kleine stoombootjes of kustvnar- luigjps, vaak over rumoerige zeeën. In dit land van modder en sliik en blubber liegen de op palen gebouwde huizen eigen- ijk meer in zee of moeras dan op den vas- Plaatsen als Bengkalis. Bagno Si Api en Selat Pandjang kennen geen achter land. Aan den eenen kant de vuile, goore zee, aan den anderen direct 10-tallen kilometers landwaarts in de ondoordringbare kust- tioprassen met aaneengesloten rizophoren- bossehen. Altijd waait hier ccn zwoele, zilte wind, die de eene helft van den dag de pvangcre lucht der moerashosschen aan waait en de andere helft van wait er op de modder hij eb ligt te rotten. niet minder schoon is toch het meost- onhekondc, eilandenrijke Riouw. Maar waar Gods schepping veelal zoo schoon is, is 't geestelijke leven zoo dor en zoo zwaar Er is eenzaamheid, geestelijke eenzaamheid in 't schoone Sumatra. Om ccn indruk te geven van de uitgestrekt heid van deze in het voorgaande getcekende landstreken van Noord-Sumatra, van het terrein, waarop de 120 belijdende leden van Medans kerk in de diaspora Een rubbertapper. [ontvangen van wat men ondervind:, verarmt het innerlijke leven almcor en sterft alle gevoel af. Men weet tenslotte nergens meer over te praten- De brieven naar huis worden al plicht matiger. En men kan er inkomen, dat er alleenwonende mannen zijn met weer 5 of '6 eenzame jaren voor den boeg, die gewoon weg niets meer van zich laten hooren, die dat zachte en weeke in zich laten afs erven, omdat je „als je nu eenmaal In deze een zaamheid moet leven, van alle gevoel niets dhn narigheid hebt", hoe verschrikkelijk het ook is daarginds mannen te ontmoeten, die in jaren hun moeder niets meer hebben la ten hooren, er wel om huilen kunnen, maar het toch niet over zich kunnen verkrijgen weer te beginnen. ,Wat zou ik boven ccn brief moeten zet ten, hoe zou ik een begin kunnen vinden" zei eens eeri dezer verloren zonen 'tegen me. Hier staat men voor de einduitwerking van het verstikkende monster eenzaamheid. Het is hoogst zeldzaam als de Christen in de binnenlanden eens een gecstelijk-verfris- srhend gesprek heeft, weer eens een geeste lijke bemoediging krijgt, wat toch vooral zij, immers voor het meerendeel jonge men schen, zoo noodig, en waaraan ze in den eersten tijd nog zoo'n behoefte hebben. Lang overwonnene zonden steken 't hoofd weer op, men komt achter bijzondere zwak heden in z'n natuur en karakter, waar men in 't vaderland geen gedachte-van heeft ge had. Wat men da.ir voor persoonlijk geeste lijk leven hield, ontdekt men hier, waar men alleen op zichzelf aangewezen is, met schrik als een tooi van vreemde veeren, waarmee men z'n eigen innerlijk leven ver sierd heeft En het daselijksche sleurleven, het soms dagenlang alleen spreken in een vreemde taal. het altijd maar bevelen van onderge schikten met krachtige woorden, het depri meerende gevoel heelemaal bui- en de men- schcnwercld te leven en te werken, wegge schoven te zijn, overgelaten aan zichzelf, leidt vaak tot bijzondere geestelijke dorheid en doodsrhheid, zoodat sommigen, hoe sterk en opgewekt hun geestelijk leven, hun jong Christen-zijn ook was, toen ze met den zegen van hun vader nog versch in het geheugen in vrijheid! Vlaandcrens geschiedenis is eilaes don ker gekleurd door de velen, die eer en voor deel hebben gekozen boven standvastigheid jegens eischen van den dienst aan hun volk. Te lichtender zien wij daarom de figuur van Bonus, die alle eigen voordeel, vrijheid lifht, geluk, bleef offeren aan zijn ideaal. Een figuur, a's de zijne werpt zijn wet glans af op ons allen, die wan zijn Stam cijn. De zelielijke hoogheid van zijn idea listische figuur itoont dat de lcracl.t tot vol harden bij hoogen plicht en volksdicnst in onzen Stem nöet zijn uitgestorven. Zoo voelen wij het als een plicht van dankbaarheid zijn levenslast te verlichten. Om alle versnippering in dit werk t voorkomen is gesticht het Bormsfond welks allereerste doel is: hem een lijfrente te bezorgen en, na zijn dood dies noodig, ook Vlaanderen, een bedrag van ca. 200.000 frank mogen bijeenbrengen. Maar het moet stijgen tot 500.000 Trank of f 35.000. Wij vertrouwen dat ieder, naar de mate v»n zijn krachten, 'ons gaarne zal help°n diit benoodigde bedrag bijeen te brengen. Als ons aller dankbaarheid aan Borms, dat hij onzen Nederlandschen Stam •er vers erkt heeft met het voorbeeld van n mensrh. op wien Vondels regels over Johan de Witt zoo volkomen toepasselijk zijne Een Hercules die ivoor de Vrijheild waakt". Secr.: Essenburgstraat 11b, R'dam. Mr. P. W. de Koning, L. Simons, Mr. H. P. Schaap, Mevr. A. Groenewegen- Smeele, Anita Prins, Henr. Roland- Holsl", Ds. P. Eldering, W. J. Leen- deertse, Prof. Dr. L. Polak, W. F. J. den Uyl, Mr. H. Verkouteren, F. Wier dels. AMSTERDAM. MUSEUMPLAN EN SCHOUWBURG. I. Hedon verscheen de voordracht van B. en W. inzake het verleenen van medewerking tot den bouw van een Schouwburg op het Museumplein. De Wagner-vereeniging is met de plannen voor dezen Schouwburg reeds van 1922 af bezig geweest. Heel veel bezwa ren ook in het college van Burgemeester er Wethouders, heeft men moeten overwinnen De commissie van bijstand, waar de concept- voordracht passeerde, waren in geenen deele eenstemmig en hadden zeer uiteenloopende bezwaren. liet schijnt dat thans de meeste bezwaren zijn overwonnen cn dat de voordracht een goede kans heeft te worden aangenomen. Zooals wij reeds eerder schreven, zitten aan deze kwesties verschillende kanten. Daar is een stedebouwkundig bezwaar geopperd, daar zijn financieele bezwaren naar voren gekomen, kunstkringen hebben zich tegen NEDERLANDSCHE ZIGEUNERS. Hoe de op hun pas vermelde nationaliteit ook moge luiden zij blijven echte, onver- valschte Zigeuners. Bovenstaande sprekende kiek maakte onze fotograaf in het kamp bij Wateringen. den bouw uitgesproken en principieele be zwaren zijn gehoord. Wij willen deze verschllende bezwaren eenigszins belichten. Ze zijn niet allen even gewichtig, maar ze zouden gecombineerd een meerderheid tegen de voordracht kunnen op leveren, hoewel wij, zooals wij boven sohra» :n, dit niet meer waarschijnlijk achten. Het stedebouwkundig bezwaar. Uit verschillende kringen ls bezwaar go» operd tegen de bebouwing \an het Museum plein. Deze open ruimte, die echter op een plein, heel weinig gelijkt, willen sommigen, geheel onbebouwd laten omdat Amsterdam in de binnen stad weinig ruime open plek ken heeft. Niemand echter vindt den huidlgen toe stand mooi. Vandaar dat dc heer Bauer het denkbeeld heeft geopperd, voor deze open ruimte een Museumtuin te maken. Wat hoornen en planten, wat beeldengroepen en bouw fragmenten en een goede verbinding tusschen de beide Musea is verkregen en de ruimte achter het Rijksmuseum is behouden. Hij heeft ook de moeite gedaan, een ma quette te maken, die aangeeft hoe de oplos sing hier naar zijn meening kan worden ge vonden.. Hij ontkomt daarbij er niet aan, dc zijde aan de Van Baerlestraat af te sluiten met een gebouw, dat minder forsch dan het ontworpen Museumtheater, maar toch wel van zc-er belangrijke opmeting. Deze maquette lijkt ons echter den dood steek voor zijn plan. Hij heeft noch de afslui ting naar de zijde der van Baerlestraat, noch die naar den kant van het Rijksmuseum op gelost, hij heeft de verbindingswegen niet kunnen aangeven, de verbreeding van de Van Baerlestraat ontbreekt en het forsche karakter dat hier noodig is ontbreekt geheel. Tegenover zijn schets steekt het plan- Staal met den Schouwburg torenhooz uit De voordracht noemt de stedebouwkundige op lossing van het vraagstuk van het Museum plein buitengewoon geslaagd. Architecten van naam, Ir. Hulshoff, Vor- king en last not least Berlage hebben het met groote warmte voor het plan-Staal op genomen. De ontwerper zelf heeft in „Het Volk" den handschoen opgenomen, door den heer Henri Polak neergeworpen, en heeft ons oordeel op warme cn waardige wijze zijn schepping verdedigd. Naar ons .eeken oordeel blijft er van Ie stedebouwkundige bezwaren niets over. Hel ontwerp Staal richt zich naar het Rijksmu seum, maar bindi tegelijk de andere groote gebouwen aan dit plein, het Stedelijk Mu seum en het Concertgebouw tot een eenheid samen. De verkleining der ruimte van het eigen lijke Museumplein zal niet opvallen, het nieuwe plein zal door zijn architectonische begrenzing zelfs groo'er schijnen dan het tegenwoordige, merkt de heer Berlage op. De belangrijke verbinding „Hobbcma- straat—de Lairessostraat is hier tot een goe de oplossing gebracht en de aangrenzende verspreide bouwsels van weinig bel^ckenia zijn gemaskeerd door zware boomenrijen. De betrekeklijkfe hooge bouw van het M**- seum-thea'cr is noodig om de reeids genoem de groote aangrenzende gebouwen 't juiste accent te geven. De maquette door den heer Staal van zijn plan vervaardigd is dan ook overtuigen Verschillende raadsleden hadden eerst tegen bebouwingvan hert plein op eenlger- lei wijze groote bezwaren. Nu zoo van ver schillenden kant door groote bouwmeester» der bouwkunst de oplossing-Staal wordt geroemd, is het wel moeilijk de oude bezwa ren te handhaven. Waarbij komt, dat juist in dezelfde krin- gen voor den Schouwburg zelf veel wordt govoeld, zoodat ook andere dan stedebouw kundige factoren tot de door hen te nomen beslissinsr zullen bijdragen. We'licht zal ccn enkele verstarde Heern- schut'er, die de grootste wijsheid ziet in het alles laten aooals het ls, zich aan zijn b«- zwaren vastulemmen. Wij voor ons, die den Schouwburg niet willen en die geen modewerking zouden willen verleenen, achten de bebouwing vol gens het plan Staal een genia'e oplossing van de greote moeilijkheden die do bebou wing van dit plein oplevert GEESTELIJKE VERZORGING VAN DE MILITAIREN. EEN NIEUW HOOFDSTUK. Ditmaal het slot van het nieuwe Hoofd stuk. Artikel 94 en 95 zal luiden: Artikel 9i. Indien legerpredikanten of aalmoeze niers het verlangen te kennen geven om voor eerste oefening of voor herhalings oefeningen in werkelijken dienst geko men dienstplichtigen toe te spreken, zul len de regimentscommandanten hen daartoe in de gelegenheid stellen. Artikel 95 1. Indien een militair wordt gestraft met streng arrest van langoren duur dan v dagen, geeft de rnmpazniesrnmmandanl of indien de militair niet tot een compag nie behoort de romandant van het be trokken onderdeel, daarvan 7.00 snnpdig mngeliik kennis, voor wat betreft Prote- stantsche militairen aan den helrcffen- den legerpredikant onder opgave van hunne kerkelijke gezindte en voor wat be treft Roomsch-Katholieke militairen aan den directeur der Roomsch-Katholieke militaire vereeniging ter plaatse. 2. Bij de onderdeelen, waarbij dienst plichtigen voor eerste oefening in wer kelijken dienst zijn gekomen, worden van de namen dezer militairen opgaven ge maakt overeenkomstig volgens model nr. 10. Van elke gezindte moeten de namen worden vermeld op een afzonderlijke op gave. Voor zoover h«t de Protestantsche dienstplichtigen betreft, moeten de ge zindten worden onderscheiden als op het model is vermeld. Deze ojtgaven worden b'i de bijeenkomst, bedoeld in artikel 94, den legerpredikant en aalmoezenier ter hand gesteld. Een afschrift van de opga ven moet worden gezonden, voor wat be treft de Protestantsche dienstplichtigen aan de huisvaders van de Protestantsche militaire tehuizen ter plaatse, voor wat Detroit de Roomsch-Katholieke dienst plichtigen aan de directeuren van de Roomsch-Kethnlieke militaire vereenigin- gen ter plaatse. Ter onderscheiding van de „godsdiensti ge bijeenkomsten", waarover het reeds be spraken nrtikel 91 handelt, worden de sa- mankomst, waarin de legerpredikanten ge legenheid hebben de pas onder de wapf gekomene militairen toe te spreken, weieens aangeduid p^et den naam van „begroetings- samenkomst" De bijwoning van deze begroetingssamen komst is verplicht De toespraak, die dan door den legerpredikant wordt gehouden, draagt, ongeacht zijn richting, een zooge naamd neutraal karakter. De legerpredikan ten noodigen de plaatselijke kerken uit zich hij deze eerste bijeenkomst te laten vertegen woordigen Wie als predikant of ouderling dit voor de eerste maal deed en niet het karakter der samenkomst kende, heeft ten onrechte den Orthodoxen legerpredikant weieens ver dacht te onhpüjnd te zijn. In die samenkomst worden slechts zakelijke inlichtingen gege ven omtrent bepalingen betreffende de te huizen voor de militairen en omtrent een zedige levenswijze, waartoe elk militair, vol gens een zinsnede uit het oude reglement van krijgstucht, zich moet bevlijtigen. Na de toesprank geeft de legerpredikant aan de vertegenwoordigers der kerken gele genheid om kennis te maken met de mili tairen. die tot hun gezindte hehnoren. Daar om staat er (zie het tweede lid van artil 95), dM de ongaven waarin de opgekomen diensplichtigen kerkelijk zijn geregistreerd, np de hegraetingssamenkomst aan den le gerpredikant en aalmoezenier worden ter hand gesteld De kerkelijke registratie der militairen Is zeer oud. Vroeger werd deze alleen benut om een berekening te maken van de vergn» ding. die voor de geestelijke verzorging der militairen aan de kerken moest worden uit gekeerd. Door bet instituut van legcrrrcdi- kanten is gezorgd, dat er van die kerkelijke registratie meer nut wordt getrakken Gelet op het verzuim der kerken van her komst, om de ingedeelde dienstplichtigen aan de garnizoenskerken over te geven, worden de laatste thans middels de leger predikanten op de hoogte gebracht van de namen der tot hun gezindte behoorende mi litairen. Ook is aan de militaire administratie ge leerd hij die kerkelijke registratie ietwat nauwkeuriger te zijn dan vroeger. Destijds kon het vookomen, dat op een compagnies bureau alle niet-roomsche militairen als ge reformeerd te hoek stonden. Thans geeft het „model" aan, dat de Protestantsche gezind ten moeten worden onderscheiden in: Ned Hervormde Kerk, Gereformeerde Kerk, Chr. Gereformeerde Kerk, Oud-Gereformeerde Gemeente, Evangelisch Luthersche Kerk, Hersteld Ev. Luthersche Kerk, Doopsgezin de Kerk, Remonstrantsche Kerk, Apostoli sche Kerk, enz. De opgaven kunnen voor de garnizoens kerken, die zich voor de geestelijke verzor ging der militairen interesseeren. van groot nul zijn. Wel behoorden de kerken van her komst de garnizoenskerken in te lichten omtrent de onder de wapenen gekomen dienstplichtigen, maar in veel gevallen blij ven ze In verzuim. Nu vernemen de garni zoenskerken althans de namen van hen, die tijdelijk aan hun zorg zijn toevertrouwd. Laten echter «ie kerken van herkomst niet denkeu. da' zij voortaan overbodig werk zouden doen, zoo zij zelf hun onder de wa penen geroepen leden aan de garnizoens kerken opgeven. Immers de registratie, die door de militaire administratie wordt ver richt, berust op de door do dienstplichti gen zelf gegeven inlichtingen en zij zijn menigmaal ter zake van bun kerkelijke ge zindte zoo onkundig, dat zij onjuiste op gaven doen en ten tweede bevatten de mi litaire lijsten geen gegevens of «Ie betrokke nen doopleden of belijdende leden zijn. De opgaven aan de garnizoenskerken dienen niet om de kerken van herkomst tegemoet te komen, maar om de fout van haar na latigheid ten deele te herstellen. Het verstrekken van opgaven aan de huls vaders der Protestantsche Tehuizen voor Militairen en aan de directeuren van de Roomsch-Katholieke Militaire Vereenigin- gen toont, dat de bemoeienissen voor het geestelijk welzijn der militairen van parti culiere zijde door de Overheid wordt ge waardeerd. Het eerste lid van artikel 95 had uit terh-" nisrh oogpunt heter een afzonderlijk artl kei kunnen zijn. terwijl men dan het tweede lid aan artikel 9t had kunnen toe voegen. Waarom hier de bepalingen op zulk een vreemde wijze zijn bijeengevoegd, hlijve ter verantwoording van de samenstellers het Reglement. Hier zij er slechts op •zen. dal In afwijking van het bepaalde hij l ecrerorder 1920 Nr 395. waarin dat de opgave van met streng arrest strafte Protestantsche militair- - wit den gedaan aan den predikant van de ker kelijke gezindte, waartoe de gestrafte be hoort, thans die opgave aan den betreffen- den legerpredikant moet worden gedaan. Het laatste artikel van het nieuwe Hoofd stuk luidt: Artikel 96. De regimentscommandant treft de noo- dige maatregelen, waardoor voor en na de gemeenschappelijke maaltijden van on derofficieren en van korporaals en van manschappen eenige oogenhlikken stilte heerscht, zoodnt oe aanzittenden behoor lijk gelegenheid hebben tot bidden en danken. De bepaling In dit artikel Is oud. De In do Aanschrijving van den Opperbevelheb ber a. 1. van Land- en Zeemacht van 17 Juli 1919 gegven order, dat er vóór cn né de ge meenschappelijke maaltijden gelegenheid tot gebed moet zijn wordt hier gehandhaafd. De daarin vervatte aanwijzing, dat onder ..eenige oogenhlikken" moet worden ver staan „een minuut" is weggelaten. Deze bij komstige bepaling blijft evenwel van kracht, zoolang de order van 7 Juli 1919 niet is ingetrokken. Met den wcnsch. dat de kerken en de mi litairen van de geschonken rechten een juist gebruik zullen maken, wordt de be- •rhop-v|r.g vrn h" '-ir-we Hoofdstuk uit .-ment -p 'cn iuwmdigcn Dieual IgcsTn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1929 | | pagina 5