jCV i ïlsrt)tGtcuraut
Dagelijks verschijnend Nieuwsblad voor Leiden en Omstreken
EERSTE BLAD.
BINNENLAND.
PHILIPS RADIO
REES MAGE draagbare Radio
Gemengd Nieuws.
3.25
(Beschikkingskostcn 0.15).
Voor hel Buitenland bij Weke*
lijksclie zending 6.
Bij dagerijksche zending a 7.
Allies bij vooruitbetaling.
Losse nummers 5 cent
met Zondagsblad 7% cent.
Zondagsblad niet afzonderlijk verkrijg
baar.
No 2641
Bureau: Hooigracht 35 Telefoon 2778 Aangesloten op het streeknet Lisse. Postbox 20 Postgiro 58936.
ZATERDAG 12 JANUARI 1929.
IDVEHTENTICN:
Van 1 tol 5 regels1.17%
Elke regel meer 0.22%
Ingez. Mededeelingen
van 1—5 regels 2.33
Elke rege meer 0.43
Bij conlraci belangrijke korting.
Voor hel bevragen
wordt berekend
het bureau
0.10
9e Jaargang.
Dit nummer bestaai uit VIER blader..
OVERZICHT.
IL
13 Goddelijke orde en menschelijke
Conventie.
Het menschel ijk werk is gebonden
aan ue ordeningen Gods. Zijn vryueid
blij xt binnen ue perken van i.yn vexmu-
geiis, al zijn Kunnen en kennen blijft
binnen de orde van de saieppingsorui-
nantien der wereld. He mensen is als
een bouwmeester, die arbeidt met het
materiaal dat bij heeft. Zoo bouwt liij
ook aan liet gebouw van staat en maai-
acnappy, doei de gcddelyue ordinantie
der overneid is daarvan ue haroierf.
In alle regeermgsvórmen is een stijl
van mensclieiyke traditie en conventie,
terwijl de vorm als geheel mensciielyK
en aardsch, toch weer in de ordinantiën
Gods rusten. He machten, die er zijn,
zijn van God verordineerd. Het Romein*
sciie Rijk zou geer. gestalte hebben aan
genomen, zoo God den Romeinen de
inacht niet geschonken had.
Macht is een gave Gccis, die in hel
leven der menscnen tot openbaring
komt. Daarom benooren macnt en zede-
lyKiieid daarin gebonden te zyn, dat de
maait gebruikt wordt naar ue rechten
Gods.
Hit de machtsverhoudingen komt de
Oveineid op, doch haar g^zag staat ol
valt met het goddelijk recht dier ver
houdingen.
14. üouvereiniteit.
In volstrekten zin kan slechts gespro
ken worden van Gods souvereiniteit,
zijnde de vrijmachtige en almacntige
Godsiegeering. Onder mensenen kan al-
leen sprake zijn van een verkregen
reent om heerscnappij uit te oefenen.
Spreken wij dus onder de menschen
van: de souvereiniteit opdragen, dan
beteekent dit een handeling op grond
van net verkregen recht om heerschap
pij te oefenen.
Men meene dus niet, dat de mensch
heer en meester is over deze aarde, als
of God deze buiten zijn bemoeienis had
gezet. He uitoefening van het recht var.
heerschappij blijft gebonden aan de or
dinantiën Gods.
Daarom kan het goddelijk recht
eisciien, dat een volk het recht der heer
scnappij opzegt aan een vorst en een
nieuwen toestand in het leven roept.
(Afzwering van Filips II).
Deze principiën onderscheiden zich
aldus van de leer der Revolutie, die den
souvereinen mensch predikt.
15. Wertldijlce macht.
De troon der wereldlijke macht staat
op het fundament van de souvereiniteit,
waarmede de menschheid door God
werd bekleed.
In een rijksgebied wordt de souverei
niteit uitgeoefend door hen, die naai
de bestaande orde daartoe zijn geroe
pen. Buiten het rijk heerscht een andere
wereldlijke macht.
Die statenvorming is in strijd met
de eenheid van ons geslacht De slaat is
een structuur van den mensch, die haar
eerste motieven ontleent aan de zonde.
De staatkundige macht kenmerkt zicli
door haar mechanisch karakter en toont
in haar ontwikkeling het streven om
het gansche sociale leven in haar struc
tuur op te nemen. In deze ontwikkeling
komt de strijd met Gods ordinantiën
aan het licht.
Toch is er nog een genadebestel Gods
in de orde van het mechanisch gezag,
wijl de saamleving van een gebroken
menschheid daardoor mogelijk is. Doch
juist wijl dit gezag in den dienst Gods
wordt uitgeoefend, is het geroepen om
de souvereine rechten, welke de Al
machtige schonk, te handhaven als daar
zijn: de vrijneid van het geweten, de
heiligheid van het huwelijk, de majes
teit van het gezin, de souvereiniteit in
bepaalden socialen kring, het eigen
domsrecht, e. a.
16. Macht en Gezag.
De ontwikkeling van het staatkundig
verband heeft een eigenaardige autori
teit in het leven geroepen, de autoriteit
van het stelsel, dat men Staat noemt, en
dat culmineert in de idoe van den al-
machtigen staat.
De autoriteit van het stelsel ving haar
ontwikkeling aan met die van het be
schreven recht. Het gezag werd verlegd
van den rechter naar de wet.
Dit stelselmatig gezag wordt door
art. 36 terecht beleden als de van God
gewilde orde om der zonde wil.
Aangezien nu macht en gezag in den
staat zoo nauw verbonden zijn aan het
steiscl van regeering, valt by tie beoor-
tieciiiig ane nauruK v>p net Sooisel. Het
steisei moet woruen gemeten naar oen
maatstaf van. Gous oxuinantieu. Voor
net weizyn tier natie is net van het
noegoue gs-wicxit uat liet stelsel tlaar-
meue ovcreeiiuomu
Daarom ^taan wy de idee van den
almacxitigen staat tegen. Macht en ge
zag Kunnen aan het stelsel verbonuen
zy xi, liet stelsel als zoouanig kan voor
(Mn ueiyder van Gods Woord slecnts in
zooverre gezag nebben, als het met 2,yn
ordinantiën strookt.
IV. Ue stiyd om de macht.
He constitueering van een systeem
oor openoare orde, welke het staatKun-
dig leven luedeorengt, is oorzaak, dat
teu volKsgroep de beginselen, waaruit
zy leert, siecnts dan tot erneiining kan
ox ciigeu, zoo zy meester is van net open
baar' gezag.
Buiten den revolutionairen greep
naar ue niaent, is er siecnts een weg, ue
parlementaire, en daarom is de suyd
om us maent aan liet politiene leven on-
voorwaarueiyK geboiiuen.
Die suyd neen urie instanties: t. w.
ue suyd uer beginselen en geestelyke
maenten in liet voiKSieven, ue suyd uer
politieke partijen, ue suyd in net par
lement.
Beuert de opkomst der Christelijke
partijen staat uie strijd in ons lanu in
iiet teelten der antitnese. Het valt te be
treuren, dat de GnristeiyKe partyen, de
Gni'iSteiyKe gemtenscuap onteer en uoor
vei deeidiieiu en niet als een volk scuou-
der aan scnouder gaan.
18. Om twee y.ieru
Het staatkundig leven concentreert
zien om twee tegenovergestelde grond
beginselen: He souvereiniteii Gods en
de eritentenis van Aijn absoluut gezag
eenerzyds en de leer van den in zien zen
oouveieiiien mensch en liet gezag der
inenscueiyKc rede anderzijds.
Kerkelyite en dogmauscne verschillen
zyn ongetwijfeld van invloed op de
party vorming aan de reenterzyde, doch
oaaruoor kan deze met geneei worden
,-eririaard. ivertteiyk argerund zyn de
partijen niet. Haaien togen vertoonen
ersciiiuende partyen een interkerkely k
Karakter,
Hp den algemeenen grondslag van de
oelyuenis van Gods souvereiniteit moet
een gezamenlijke actie der reenterzyde
t genover den politieleen tegenstanuer
t.ogeiijk zyn en worden nagestreefd.
JU. tolitieke saamwerking.
Afgezien van de coalitie als een be
paald verschijnsel, is saamwerking van
de Ghristelyiee partijen krachtens het
beginsel geboden. Zy zyn daartoe ge-
iocpen door haar eigen program, nat
net W oord Gods als regel en riclitsnoer
erkent ook voor het openbare leven.
He strijdigheden der rechtsche par
tijen vinnen voornamelijk oorzaak in
verschil van inzicht in net probleem
van de verhouding van Overheid en
religie.
Hen ander probleem ligt in de ver
houding van Staat en Maatschappij.
(Art. 2u).
21. Saamwerking belemmerd.
He critiek der jongste partijen aan
".e rechterzijde vindt zyn grond en aan
leiding in den onvrede met de liberalis-
Liscne scheiding van Kerk en Staat. Ook
zij eenter, die voor de viyiieid en zelf
standigheid der Kerk sti yden, kunnen
zich met .die liberalistiscne scheiding
niet vcreenigen. Er zijn levende betrek
kingen tusscnen de religie en de Over
heid en daarom tusschen Kerk en Staat,
welke niet mogen worden doorgesne
den, doch bepaalde verhoudingen schep
pen, die op erkenning wacfiten.
Deze vraagstukken behooren in on
derlinge discussie te worden onderzocht
•li opgelost.
Wanneer de eene partij, als de S. G.
P., zender meer de belijdenis der Kerk
aan de Overheid wil voorleggen tot
richtsnoer van haar beleid en een an
d':re, de H. G. S., een doctrinair stand
punt als het eenig juiste verdedigt, kan
voor een goede en vruchtbare saam wer
king nog weinig verwachting zyn.
22. Een zauk oan belijdenis.
De vraag, hoe zal een Christen de
verhouding van Overheid en religie be
schouwen, is een vraag, die uit de H.
Schrift een antwoord heef', te erlangen,
etn stuk des geloofs en daarom een
vraag, die in de kerkelyke belydenis des
geloofs, als accoord van gemeenschap
I choort te zyn bepaald.
In beginsel is dit ook door de refor
matoren ingezien. Vandaar dat zy in
art. 36 over di» verhouding schreven.
De grondslagen eener Christelyke Staat
kunde behooren in de belydenis des ge-
kofs te zyn opgenomen. Immers hei
staatsrecht is gefundeerd op de ordi
nantiën Gods.
Het stadium, waarin de huidige ont
wikkeling van de Christelyke d. i. de
anti-revolutionaire staatkunde, deze uit
drukking in breeden zin bedoeld, ver
keert, is meerendeels nog vrucht van
persoonlijk initiatief. Die ontwikkeling
vraagt allengs op verschillende hoofd
zaken om gemeenschappelijk accoord.
Vandaar dat art. 36 in het centrum van
den strijd weid geplaatst.
Wellicht zal de strijd tot zulk een ac
coord voeren, doch zoolang men nog
n et tot onderling overleg overgaat
kan men niet verwachten, dat men
ran de grenzen van toenadering en
overeenstemming is gekomen.
Kerkelyke en politieke leidslieden zijn
nochtans schu'dig op overleg aan te
sturen.
23. Kerkelijke belijdenis en Art 3
van Ons Program.
In de hedendaagsche strijdigheden
komt ook art. 3 in net geding. Men acht
art. 3 van zekere zyde te ruim.
Art. 3 zet zich center in de eerste zin
sneden zeer beslist tegen de revolutio
naire beginselen en poneert daartegen
ctn positief Cnristelyk standpunt, dat
den band tusschen Ovenieid en religie
vasthoudt.
In de laatste zinsneden snydt het etyh-
ter de kerkelyke overheerschingder
Overheid af.
Het grootste bezwaar oppert men te
gen de uitspraak van art. <3, dat de
Overheid alleen in de consciëntie der.
overheidspersonen aan dé ordinantiën*
Gods gebonden is. Men vreest scnym
L-uar een afglijden naar het liberalisme
d «or het volgen van de algemeen zede
lijke overtuiging, welke men vindt in de
v isselende opvattingen van het volks
leven.
Dit ligt echter niet in het art., wjjl
het van de ordinantiën Gods uitgaat.
Met de maatstaf van het goeddunken
des volks, maar de maatstaf, welken
God aan de zedelijkheid stelt, staat
daarbij voor den Geest.
Art. 3 houdt rekening met twee le
venssferen: de geestelijke levenskring
dor Kerk en het volksleven. Wanneer
iemand tot den eersten kring behoort,
is hy dat om de geloofsovertuiging,
waarmede hij in de consciëntie gebon
den is. Wordt hy tot 'iet overheidsambt
geroepen, dan zal hy dus die taak naar
die geloofsovertuiging in zijn consciën
tie gebonden die taak verrichten.
De strijd over art. 36 lean mogeiyk
eon nadere formuleering omtrent de or
dinantiën Gods aan art. 3 toevoegen, oi
den tekst geheel wyzigen, doch niemand
u.e^ art. 36 belijdt behoeft daarom be
zwaar te hebben tegen art, 3 van O. P.
ONUITSPREKELIJKE GAVE.
Licht in duisternis, dat is prediking van
liet Kerstfeest.
God danken voor de onuitsprekelijke gav<
«■ns in Zijn Zoon geschonken.
Genade, niet alleen voor het persoonlijk
leven, doch evenzeer gaven voor heel de
nionschciigcmccnschap en op ullc levenster-
De komst van Gods Zoon In de wereld
heeft hervormingen gebracht, waaraan vo
rige geslachten zelfs niet hebben kunnen
denken.
Over de. terreinen van kunst en weten-
schup, evenzeer als over 't maatschappelijk
economisch leven heeft het Evangelie een
nooitgekenden glans geworpen; gelijk de
Zending het nog steeds doet
De wereld van dien tijd was or diep van
doordrongen, dat er een Heiland koinen
moest om liet verlossende woord te
spreken en de verlossende daad te vol
brengen.
Hoe stond men, om één voorbeeld te ne
men, tegenover de Kranken naar lichaam en
geest? De eersten werden uauwlijks behoor
lijk verzorgd, de luatsten buiten Ut gemeen
schap gesloten.
Doch Jezus zocht ze op en zij ervoeren de
reddende greep van Zijn hand
En wie de noodzakelijkheid e.n den zegen
eener Christelijke ziekenverpleging bepleit,
hij kan niet zwijgen over de o.erende ge
lijkenis van den burmhartigen Samaritaan
Die eenvoudige parabel heett een liecht
fundument gelegd onder allen arbeid van
Christelijk hulpbetoon.
l'aulus vermaant ons om Gode dank te
zeggen voor zijn -onuitsprekelijke gave ons
ui Christus Jezus geschonken.
Ongetwijfeld denkt men hierbij in de eer
sle plaats aan de zaliging der ziel, aan de
verzoening der zonden.
Maar het ware grove ondankbaarheid >m
te vergeten, dat de uitdrukking „onuitspre
kelijk" duidelijk heenwijst naar die an tere
uitspraak, waarin gezegd wordt, dat God ons
met Christus „alle dingen geven zal"; 1 w.
z. onbeperkte gaven van genade ei zegen op
elk terrein, voor heel de wereld.
Als wij dit goed verstaan, dan kennen wc
ook onze roeping; dar lm rekken we elke
levensuiting en elk probleem in n»,e Chris
lelijke, aan God gewijde actie
AFBRAAK VAN KERKEN.
Wie de a M e s beheerscliende en heel hel
leven omvattende genade Gods in Christus
kent, beziet <>ok van uit dit standpunt de
strijd tegen ,den Godsdienst, welke in Rus
land met taaie hardnekkigheid gevoerd
wordt
Daarbij denkt men dan niet alleen aan het
«recselijke, dat vele personen de blijde Evan
gelie-Loodschap niet mogen hooren, maar
ook aan den ondergang dor Christelijke be
scliaving, liet bederf dei behoudende volks
/.ede. de omverwerping van bewarende tra
dities, de vernietiging van het Christelijk ele
went in het volksleven.
De strijd tegen den godsdienst gaat onder
de Sovjets onverminderd voort
Gelukkig niet met onverminderd succes
In Russisch Azië stuit men op taai verzet
van de Mohammcdaansche geestelijkheid,
wier moskeeën gesloten worde»
Uok de school schiet te kort als vvapou
ui nanden der „bezbozjniki", de godJeloo
zen. in Ossetië b.v. werden onder 124 onder
wijzers aan volksscholen 82 voormalige tss
nstische officieren geteld, in Tsjerkessië wu-
ren 95 pet. gewezen geestelijken.
Op een congres te Moskou over de resul
taten van den strijd tegen den godsdienst
werd er over geklaagd, dat de beweging i«
•ren den godsdienst er niet in slaagde, gelijk
ue katholieke kerk", het propagandistische
wapen van de kunst voldoende te hanteeren.
De "kunst niet gewijd door, maar strijd
middel tegen den godsdienst.
Doch, ook grover middelen neemt men
«ouder bezwaar te baat.
Nadat de Sovjets reeds zeven kerken ie
Moskou voor afbraak hebben aangewezen
zullen thans negen bedehuizen :e Leningrad
eenzelfde lot ondergaan.
Naar de „Krasnaja Gazeta" beweert, <a»u
het hier kerken betreffen, die bijna niet meer
voor den ceredicnst gebruikt worden. Van
het bouwmateriaal, dat de afbraak zal op
leveren, zal een aantal woonhuizen worden
gebouwd.
De vrucht der revolutie is wel bitter.
Het economische leven tóó arm, dat men
kerken afbreekt om woningen te bouwen.
Ziedaar de beloofde welvaart en de voor
gespiegelde geestcjijke vrijheid.
Doch, Gode zij dank, dat Zijn Woord nirt
alléén „duur" is in Rusland, maar bij veien
ook dierbaar.
De „bezbozjnrki", de goddelooze regeerders
mogen vVoederr, de verdrukte geloovigen in
Rusland kunnen met Luther zeggen:
OFFICIEELS BERICHTEN.
PENSIOENRAAD.
Bij Kon. besluit is met ingang van 1 April
1929 eervol ontslagen wegens reorganisatie
van het dienstvak waarhij hij werkzaam is
en waardoor zijn werkzaamheden overbodig
worden, de commies bij den pensioenraad
H. Anders.
VREEMD EERETEEKEN.
Bij Kon. besluit is aan rar. A. Baron
Schimmelpenninck van der Oye, voorzitter
van het Nederlandsch Olympisch Comité te
Doorn, vergunning verleend, tot het aanne
men van de versierselen van Commandeer
in de Orde van de Kroon van Italië.
LANDBOUWONDERWIJS.
bin-
B|j beschikking van den minister
nonlandsfche zaken en landbouw is, met in
gang van 1 Februari 1929, aan Dr. Ir. P C.
Labouchère. op zijn verzoek, eervol ontslag
verleend als tijdelijk assistent aan de Land
houw hoogeschooi te Wageningen;
is, met ingang van 16 Maart i929, non
W. B. van den Muyzcnherg eervol ontslag
verleend als tijdelijk leeraar aan de Rijks
tuinbouw-winterschool te Naaldwijk.
GEMEENTE-ACCOUNTANT.
HERZIENING GEMEENTEWET.
De Vereeniging van gcmeente-uccountnnts
houdt Dondeidag 24 Januari dos voormid
daes 11 uur in het Jaarbeursgebouw te
Utrecht een algcmeone ledenvergadering,
waarin prof. mr. dr. J. v. d. Grinten uit Nij
metren zal 9preken over het wetsontwerp lot
herziening van de gemeentewet. De spreker
heeft deze stof ingedeeld als volgt: I. karak
ter van liet ontwerp-Kan; 2 enkele punten
zijn ten onrechte niet uit het ontwerp Riiys
-iikole punten ten onrechte wel overgeno
men; 3. besprekintr van het ontwerp-K in,
n.l. achtereenvolgens: bestuursorganisatie,
wetgevende hevoeg Iheid, beslinirsbevoegd
de gemeente financiën, de taak van B en
W„ dr taak van den burgemeester, het zelf
•«estuur. samenvoeging var gemeenten,
grenswijziging van gemeenten. Hierna zal
een slotbeschouwing volgen.
Op aanvrage aan het secretariaat Sport
laan 93 te 's-Grnvenhnge, zullen gaarne in
troductiebewijzen worden verstrekt.
BLINDE ESPERANTISTEN
BLINDE ESPERANTISTEN.
Dezer dagen slangden drie leerlingen van
Bartiméus, Chr. Blindeninstituut te Zeis:
voor het diploma Esperanto A, n.l. Jan Wit
Jacob de Boer en Lubbert de Vries.
DE MAASDIJK.
Tusschen het Hoogheemraadschap Delf
land en God. Staten van ZuiJ-Holland is
een geschil gerezen, omtrent de overdracht
van den Maasdijk, loopend langs den Nieu
wen Waterweg.
Over dezen dijk loopt n.l. een weg, welke
de verbinding vormt tusschen Rotterdam en
Hock van Holland. De weg is pl m. 11 K.M
lang.
De verbetering van dit weggedeelte is op
genomen in liet Prov. vvegenplan, en ter uit
voering hiervan hadden Geil. St. gevraagd
dien dijk in onderhoud en beheer van Delf-
'and te kunnen overnemen.
Het college van genoemd Hoogheemraad
schap was daar evenwel niet toe bereid, en
weigerde overdracht.
Oed. Staten hebben daarop medegedeeld,
•lat indien de Maasdijk niet wordt overge
dragen, ook de wegverbetering niet zal plaats
hebben.
In de Donderdag gehouden verconigde
vergadering van het Hoogheemraadschap
Delfland is deze kwestie aan de ut.Ie gestel-I.
Volgens mcdedeeling wil bedoeld college
den dijk niet overdragen, omdat bij -als wu-
terkeeriiig dienst doet, en het college van
meaning is dat waterkecringen in een hand
moeten blijven.
Hieromtrent werd een vrij uitvoerige be
spreking gevoerd, en verklaarden o m. de
herren Baron van Voorst tot Voorst, Mr. G.
van Baren, en Mr. Verhrnek zirh tegen de
handelwijze van Delfland, omdut li. i. de
Maasdijk door bebouwing en ot.k door de
aanwezigheid van een spoorlijn als water-
ktering geen groote waarde meer toegekend
mag worden.
Ook moet voor de wegverbetering zooveel
uls mogelijk is medewerking worden ver
leend. terwijl staat te vreezen, indien de
Maasdijk eventueel onteigend "in worden,
ei niecr redden van Del Hand ïeloor zullen
gaan. dan hij een minnelijke sch kking.
Het voorstel van het college in stemming
gehradit, werd met 22 stemmen voor, 2 te
gen en 2 blanco aangenomen.
Aan ile gemeente Maasland werd voorts
nog overgedragen de Weverskade, voor zoo
ver onder die gemeente ressortcerend.
INGEZONDEN MEDEDEELING.
AANBESTEDING.
Namens hei Bestuur der Stichting Hnen-
(Icrloo werd 10 dezer door de architecten Jan
en Theo Stuiving te Zeist aanbesteed hd
bouwen van een paviljoen voor strengere
tucht hij de Stichting Hocnderloo ronder
schilderwerk) met volgen len uitslag:
f-angstp inschrijver was de lieer G. .1. Slijk
huis te Apeldoorn voor f 73.700.- en hoogste
de heer G. Aartscn te Apeldoorn voor
f 87.849.— de begrooting was f 7G973.—
UIT HET SOCIALE LEVEN.
LEVENSVERZEKERING ONDER SPOOR-
EN TRAMWEGPERSONEEL.
KoDin'ilijke goedkeuring der Statuten.
Blijkens het vermeide in «Ie Staatscourant
vun 14 en 15 December j.l. verkreeg de r-
eeniging van Personeel der Nederlan is. hc
Spoor- en Tramwegen tot Steun bij Le\.-n
cn Overlijden (S B. O annvunkelijk ge
constitueerd als Vereeniging tot Steun ï.ij
Overlijden aan Weduwen en naaste bloed
verwanten van tiet personeel der Hullanu
sclie IJzeren Spoorweg-Mnatsclir.f pij mi op
gericht 6 Januari 1S98 bij besluit van 10 No
vomher de Koninkjijke goedkeuring op haai
statuten.
Deze Vereeniging heeft zicli in verband
met «Ie Wet op liet levensverzekerlngsherlrijf
op 1 Januari 1927 aangesloten hij de Hol-
landsche Algemeene Verzekeringsbank (H.
A. V. Bank) te Schiedam.
S. B. O., aanvankelijk een omslag fonds
stelt zich ten doel hel Spoor- en Tramweg
personeel billijke begrafenisverzekeringen te
doen sluiten en voorts den spaarzin bij «Ie
personeelen op te wekken en aan te mnn.'i
gen door hot propageeren van billijke en
doelmatige levensverzekeringen. Het secr.
tariaat der Vereeniging is gevestigd te
Utrecht
GROEI.
Te venvachten is, dat het laatste kwartaal
van J928 nog grootere winst voor de Christe
lijke vakbeweging zal brengen dan vorige
kwartalen.
De veertiendaagsche speciale propaganda-
het C. N. V. zal zeker hierop mede
257.50, f 282.50. f 395.
MET VOLLE GARANTIE.
IN VERSCHILLENDE TYPEN.
Groot suwes. Vraagt demonstratie.
H. G. VAN LUIJKEN, Breestraat 39.
TeL 35.
PAVILJOEN „HET WACHTJE".
„SIC TRANSIT GLORIA €UNDI".
fHet verki ei .obstakel, genaamd ..fa\1t-
Ge"e "tfam6Ueiden—Haag)*ên nièVde' stadï»
lönen 5 en 9 aan den a-id^ren k.ini xan d*
boschbrug-, zal gesloopt worden-)
Mijn Wachtje, uw wachten is uitl
Gij wacht op den koopcr.
Maar daar is de slooper.
Hij eischt u ten buit
O Wachtje, let op wat ik zeg.
Al waart gij er eerder,
't Verkeer gaat verkeerder.
En dus moet gij weg.
Mijn Wachtje, gij staat in het pai
llet is om te huben,
Straks sloopt men uw zuilen;
Bewaard als een schaL
O Waclitje, de g'orie vergaat
Daar va t reeds de hamer.
En maakt elke kamer,
Gelijk met de straat
Mijn Wachtje, gij zult niet meer -
Sic transii gloria.
Aan u r.lijk. dat weldra;
Maar mij doet het pijn.
O Wachtje, de roem zal vergaan,
Uw lot staat geschreven.
Uw zuilen gaan beven,
't Houwee lig: er aan.
Mijn Wachtje, al staat gij nog vast;
Geen muren zoo stevig,
In 'n branding zoo hevig,
Of 't eind draagt de iasL
O Wachtje, gij I ij k t slechts een m«st
Uw zuilen en bogen,
Zij worden bewogen,
In 't defnend geklots.
Mijn Wacht ie. ook u geldt hot weer:
Straks zij' gij vergeten.
Wij kennen en weten
Uw standplaats niet. meer.
INGEZONDEN MEDEDEELING.
actie
van gunstigen invloed zu'n geweest.
De Vereeniging van Chr Kantoor- en Han- 1
delsbedienden b.v. had over «Ie eerste 11 maan- I
den van 1928 een netto-ledenwinst van 371 j
leden. In de maand December alleen schreef
men nog 103 nieuwe leden in. Is het aantal
afschrijvingen in deze maand, die als regei
'lan het g nnt t >s. drre keer n-rr haalt
men wellicht als eindcijfer wel de 3600.
De Chr. Bouwarbeidersbond boekte over
December het cijfer van 145 nieuwe inschry-
vingen.
In totaal steeg het ledental van deze orga-
nisatie in 1928 van 6170 tot 693J op 1 Ja j
nuari 1929. Een vooruitgang dus van niet
minder dan 764 leden in een jaar. Over het
4e kwartaal van 192$ bedroeg de aanwinst
150 lerb-n. Als leuze ge'dt nu: naar de 7500.
De Christelijke Textielarbeidersbond „Uni
tas-' ging over het laatate kwartaal vai. 1928
met ongeveer 250 en gedurende het goheele
jaat 1928 met pl.m. 450 leden vooruit.
Op 1 Januari 1929 was het totale ledental
van „Unitas" gestegen tot pl.m. 4750. Het
gaat dus met fiinken pas in de richting van
het gestelde doel. n.l. de 50l)n leden wsgen de
in dit jaar te houden algemeene vergade
ring aan.
Ook van andere organisaties lazen we be
richten, die op vooruitgang wyzen. Wjj ver
heugen ons daarover van hnrte
Wanneer straks de officiëele cijfers over
het 4e kwartaal gepubliceerd worden zal
kunnen blijken, hoe groot de algemeene voor
uitgang is geweest.
Moge het eerste kwartaal van dit jaar de
groei niet minder zijn.
Dooeco J0-60 ca 90 cl Tub*J^^Bi^^o(h^
WERKLOOZENKASSEN LANDARBEIDERS
BONDEN.
In een conferentie op 27 December j.l. m?t
den directeur van den Rijksdienst voor de
Werkloosheidsverzekering en vertegenwoordi-
"C.-s iler ill- e land- e>-shonder- werd «!e «la
laatste bepleit afschaffing van de bepa inr,
dat leden die drie jaren acht reen het maxi
mum uitkeeringsbedrag hebben gehad, het
v eide jaar n el voor ui'.kcering in za.-incr-
king mogen komen.
Den daarop volgenden dag werd door ge
noemde konden het verzoek aan den Mini ter
van Arbe'd rredaan tot nf-chaffng van d e
bepaling en dus ook uitkeoring toe te staan
over het vierde jaar.
DE CHR. ZEELIEDEN BOND.
De Chr. Zee'iedenbond houdt op Maandag 14
en Dinsdag 15 Januari 1929 zyn algemeene
vergadering in het gebouw „Volksbelang".
Keizerstraat 32 te Scheveningen.
Maandagavond 14 Januari om 7 uur is er
een begroetingssamenkomst.
Naast de gewone agendapunten is wel het
meest belangrijke voorstel de bespreking van
de fusie-voorsteilen met don Rond van ('hr.
fahrirks- en transportarbeiders.
Met ingang van bet eerste nummer in «lit
jaar verschijnt het orgaan van dezen bond, n.l.
,.De Banier'', in ander en kleiner, «Joch zeker
niet minder practisch formaat.
HET DROOGLEGGINGSVRAAGSTUK EN
DE ZUIDERZEEVISSCHERS.
Woensdag 16 Januari is er een radio avona
voor de Zuiderzeefilm. Op uitnoodiging van de
afdeeling Schippers te Huizen, spre:kt dan
:iof
vereeniging de heer J. van der Steen, voor
zitter van den Chr. Zte'iedenhond, over het
onderwerp: Heeft «ie Chr. vakbeweging be-
teekenis voor de Ztiiderzeevisschers in verband
met h-t droogicggingwrangstuk
De heer H. J. Staalman van Huixen, over de
viaag: „Is de vrees van de visschers niet vol
doende geholpen te worden, gerechtvaardigd
•"N ONVOORZICHTIG SCHUTTER.
IV Itaude bij Diepenveen had «te luuti var»
ion landbouwer M. liet ongeluk zicli hij InH
schieten van limihtuiven in 't neen te :rcf-
fen en ernstig te verwonden. Hij moest
ïiddcHijk naar het ziekenhuis te Devootor
.-rden overgebracht.