NIEUWE LEIDSCHE COURANT van DINSDAG 10 JULI 1928 TWEEDE BLAD. BINNENLAND. MINISTER DR. J. R. SLOTEMAKER DE BRUINE PREDIKANT TE 'S-GRAVENHAGE? In de 's-Grav. Kerkbode handelt dr. v. Gheel Gildemeester in zijn kroniek over den toestand in de Haagsche Herv. Gem., die voor de vervulling staat van een drietal vacatures, ont staan door de emeriteering van de predikanten Ds. A. J. A. Vermeer en dr. A. Troelstra en de benoeming van dr. Joh. de Groot tot hoogleeraar te Groningen. Hij herinnert er aan, hoe de academie de Haagsche gemeente „plundert" en nu de vierde predikant van haar hoogleeraar wordt (Van Nes, Obbink, Cramer en De Groot). Zijn artikel gietend in den vorm van een aan hem gezonden brief, laat dr. Gildemeester dan de schrijfster zeggen: ,Ik hoef u den minister niet te noe men, dominé Gildemeester, die echt heimwee naar de gemeente heeft, en in de Haagsche gemeente zijn groote werkkracht goed zou kunnen besteden Vraagt u toch aan de menschen die het doen moeten dat ze daar toch eens over denken". Ook onze A.-R. „Rotterdammer" bevestigt dat er reeds lang zulke ge ruchten loopen. ERNSTIGE ZIEKTEGEVALLEN OP DE „INSULINDE". De directie van den Rotterdamschen I.ioyd deelt aan Aneta mede, dat uit te legrafisch ontvangen berichten van den gezagvoerder van do „Insulinde", die op 14 Juli te Marseille moet aan komen op thuisreis uit Indië, gebleken is, dat zich verscheidene ernstige zektegevallen aan boord hebben voorgedaan, waarvan 8 met doodelij- ken afloop. De directie heeft de fami lie, zoowel in Indië als Holland hier van in kennis gesteld. Ter geruststelling van familieleden van passagiers en opvarenden ver zoekt de directie om mede te deelen, dat de laatstontvangen berichten veel gunstiger luiden en er thans aan boord geen zeer ernstige ziektege vallen meer voorkomen. IJK VAN GLAZEN MATEN. Naar aanleiding van de vraag of Weegwerktuigen moeten worden ge ijkt, merkt men aan het Handelsblad op, dat verschillende malen drogisten bekeurd werden wegens het gebruik van glazen maten, zooals ze in ge bruik zijn bij apothekers, drogisten, fotografie-artikelen, handelaren enz. De verdeeling der maat op die glazen maten geschiedt in c.M3., uitgaande van de wetenschap, dat een c.M®. wa ter het gewicht heeft van een gram. De Kantonrechter te Hoogeveen heeft nu, in een vonnis gezegd, dat die glazen maten niet gebruikt wor den om te meten, dus, om een zeker kwantum te verkoopen, dus per maat, doch dat die glazen gebruikt zouden worden uitsluitend om te mengen in bepaalde verhoudingen; dit is niet juist. De practijk leert ons anders. Het verkoopen van een maatje Eau de Cologne (100 gram) en verschillende andere vloeistoffen geschiedt bij apo thekers en drogisten wel degelijk door middel van die glazen maten: Bij een herziening der IJkwet zou daar dan ook aandacht geschonken moeten worden aan die glazen maten er? zouden die maten onder controle moeten komen te staan van de IJk wet. Gezien de samenstelling van die maten, daar van slijtage e.d. geen sprake is, zou men de her-ijk achter wege kunnen laten, doch zou het toch wenschelijk zijn dat alvorens die ma ten in den handel gebracht werden, ze eerst gekeurd werden op inhoud. Z. EXC. MOET PAND BETALEN. Minister Kan, die Vrijdag een be zoek bracht aan Groningen en de Om- FEUILLETON. EINDELIJK VREDE. 19) —o— Zou je gebed God misschien daar toe moeten overhalen? En je zegt, dat God aan ons hart werkt, en het dan voor onze verantwoordelijkheid ligt". „Neen, neen, Amanda! ik behoef God door mijn gebed niet over te halen. Het is Zijn eigen verlangen om dat te deen. Maar Hij wil, dat we voor el kaar bidden. Er moet een wonderbare macht zijn in het ware, geloovige ge bed. een macht, die God Zelf er in ge legd heeft. Het is iets wonderbaars, iets, dat ik niet verklaren kan. Ik denk, dat we door geloovig te bidden een zekeren invloed op elkaar uitoe fenen, en God wil graag menschen gebruiken om andere menschen te helpen, omdat Hij weet, dat het ons zoo gelukkig maakt, iets voor elkaar to doen. Zoo kan ik voor mijn broer niets anders doen dan bidden. Veel spreken zou hem maar afkeerig ma ken, denk ik". Frank glimlachte. „Wel, wel, zusjelief-" zeide hij. bij zichzelf, „ik wist waarlijk niet. dat je bezig waart zulke toovermiddelen op mij te gebruiken". „Maar Ruth", vervolgde Amanda, „a". geloof ik nu in een God, ik kan toch nooit alles aannemen, wat je aan melanden heeft in de vroegte, in de hoofdplaats der provincie een eigen aardige ervaring beleefd. De vorige maal had hij in het Hel perzwembad gezwommen, ditmaal ging hij naar de gemeentelijke bad- en zweminrichting. De beambte bij het loket had blijkbaar niet veel fedutie in den door de zon bruin geblakerden hoedloozen meneer, die geen kleingeld bij zich had en van wien de ambtenaar een pand verlangde, eer de onbekende in het water ging, blijkbaar uit vrees, dat die er met den badhanddoek van door zou gaan of in 't, geheel niet zou terugkeeren. Zijne Excellentie de mi nister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw deponeerde als pand een rijksdaalder, kreeg een handdoek en ging zwemmen. Van den rijksdaalder werd natuurlijk zooveel ingehouden als de kosten van het bad bedroegen. De beambte heeft onbewust de vol doening dat hij minister Kan, die ze ker in honderden zwemgelegenheden in Europa gezwommen heeft zonder vooraf een pand af te geven, daartoe genoodzaakt heeft. KERK EN SCHOOL. NED. HERV. KERK. Beroepen: Te Parrega, H. Dekker, te Hasker Horne. Te Scharwoude (toez.) H. Bax, cand. te 's-Gravenhage. Aangenomen: Naar Emmen, A. de Kat Angelino, te Gorinchem, CHR. GEREF. KERK. Beroepen: Te Sneek, P. Zwier, te Papendrecht. BEVESTIGING, INTREDE, AFSCHEID. Ds. S. van Dijken, die het beroep naar Nijkerk (G.) heeft aangenomen, heeft Zondag van de Geref. Kerk te Nieuwer- oord afscheid genomen met een predika tie over Ps. 17 vers 8. Op 22 dezer zal hij bij de Geref. Kerk van Nijkerk intrede doen. Zondagavond heeft Ds. J. C. H. Ro- mijn van Workum, die de plaats, vacant geworden door den in 1926 overleden pre dikant Ds. Beernink, inneemt, bij de Ned. Herv. gemeente te Charlois zijn intrede gedaan, na des voormiddags bevestigd te zijn door Ds. W. J. de Wilde, van Reitsum. De bevestiger had tot tekst Matth. 14 1421. Ds. Romijn verbond zich aan de gemeente met het woord van Ef. 38. Na de bevestiging volgden de gebruike lijke toespraken. Ds. P. J. F. van Voorst Vader, die naar Middelburg vertrekt, heeft Zondag van de Ned. Herv. gemeente te Lochem afscheid genomen. Op 15 dezer zal hij in zijn nieuwe gemeente intrede doen. Ds. J. Janzen, Ned. Herv. pred. te Texel, heeft Zondag afscheid genomen van zijn gemeente. Ds. Janzen heeft een beroep aangenomen naar de Ned. Herv. Kerk te Tubbergen, waar hij door zijn voorganger Ds. Th. C: Vriezen zal wor den bevestigd. Ds. F. Anker, te 's-Gravenmoer heeft Zondag afscheid genomen van de Ned. Herv. gemeente aldaar, wegens het aan nemen van een beroep naar Goudriaan en Ottoland. Zondag heeft dr. W. Lodder, wegens zijn vertrek naar Bussum, van de Ned. Herv. gemeente te Doorn afscheid geno men. Op 15 dezer hoopt hij in zijn nieu we gemeente intrede te doen. Ds. N. Oosterveen, die 1 Juli afscheid nam van de Ned. Herv. gemeente te Boyl, heeft Zondag zijn intrede te Wanneper- veen gedaan, nadat hij in. den voormiddag dienst was bevestigd door ds. W. H. Wee- da van Oosterland. Zondag heeft ds. G. van Hoeven, we gens vertrek naar Wons c.a., van de Ned. Herv. gemeente te Longerhou-Schettens afscheid genomen. In zijn nieuwe ge meente zal hij 15 dezer door dr. G. Smit, van Makkum, bevestigd worden. Ds. C. STAM. Ds. C. Stam, Geref. pred. te Alteveer (Dr.), die geruimen tijd wegens ziekte ver hinderd was des Zondags in den Dienst des Woords voor te gaan, is in zooverre weder hersteld, dat hij op medisch advies van Zondag j.l. af, weder éénmaal de ge meente mocht voorgaan en wel in den morgendienst. Ds. A. MERKELIJN. Ds. A. Merkelijn, de missionaire predi kant der Geref. Kerken in Zeeland op het ae kinderen vertelt, dat Jezus Gods Zoon zou zijn, en die heele ongerijm de geschiedenis, dat Hij voor ons rucest sterven." „Ongerijmd? Hoe dat?" „Wel, men kan Jezus den Zoon van God noemen in denzelfden zin, dat wij allen kinderen van God kunnen zijn, en Hij dan in bijzonderen zin, omdat Hij de edelste en beste was van Zijn geslacht. Maar je vertelt aan de kin deren dat Hij God was. Hoe is dat nu mogelijk?" „Waarom zou het onmogelijk zijn, Amanda? Is er iets voor God onmo gelijk? Als Hij dat nu heeft willen doen, als Hij eene menschelijke ge daante heeft willen aannemen en op aarde komen zou Hem dat onmo gelijk zijn?" „Maar waartoe zou dat dienen? Ik vind het geheele idee zoo ongerijmd. Fn God zal toch niets ongerijmds doen? Je zegt, dat Hij een mensch wilde worden om voor ons te kunnen sterven; maar waarvoor was dat lij den en sterven nu noodig? God kan ons immers eenvoudig onze zonden vergeven, wanneer wij er berouw over gevoelen, zonder dat iemand moest lijden en sterven? Ik denk. dat Jezus een bijzonder edel en goed man is geweest, en dat Ilij liet slachtoffer is geworden van Zijne beginselen zooals zoovele edele menschen. die zwart niet wit willen noemen". Zeg Amanda, denk je dat het vol- Zendingsterrein te Magelang, is voor het doorbrengen van zijn verlof in goeden welstand te 's-Gravenhage gearriveerd. Dr. S. BAART DE LA FAILLE. Volgens een telegram uit Londen, heeft dr. S. Baart de la Faille, de bekende en algemeen geziene predikant der Holland- sche Gemeente te Londen, na de gods dienstoefening van Zondagochtend aan de gemeente zijn voornemen medegedeeld om tegen het einde des jaars ontslag uit deze bediening te nemen en naar Neder land terug te keeren, welk voornemen door de Nederlandsche kolonie te Londen zeer wordt betreurd. Dr. Baart de la Faille is geboren in 1871; hij werd predikant in de Ned. Herv. Kerk in 1897, te Hoogwoud; drie jaar la ter verwisselde hij deze standplaats voor Krommenie, waar hij in 1901 emeritus werd om voorganger te worden der Holl. Gemeente te Londen; zijn werk, en niet te vergeten ook dat van mevr. Baart de la Faille, werd door de Nederlanders te Londen buitengewoon gewaardeerd. EMERITAAT. Ds. G. Broekhuizen, Geref. predikant te Aduard (Groningen), de oudste dienst doende predikant der Geref. Kerken, zal na 55 dienstjaren tegen 1 November eer vol emeritaat aanvragen. WEER HERSTELD. Voor het eerst na het ongeval, dat hem einde 1927 trof, is Ds. Faber, Ned. Herv. predikant te Zutphen, Zondagochtend in de St." Walburgskerk voor zijn gemeente opgetreden, welke hem bij het gaan naar den preekstoel het eerste vers van gez. 224 toezong. Zijn tekst had hij aan Ps. 23 en Joh. 10 ontleend. De kerk was dicht bezet. WEER TERUG. Ds. J. J. van Meurs, die predikant bij de Ned. Herv. gemeente te Zuid-Scharwoude was tot 1 April 1.1. en toen naar Ned. In dië vertrok, is op de terugreis naar het vaderland. Hij zal zich te Beemster ves tigen, en zich weer beroepbaar stellen als predikant bij de Ned. Herv. kerk. LEIDDRAAD VOOR PREDIKANTEN. De Raad van leger- en vlootpredikanten heeft een beknopten leiddraad samenge steld in het belang der dienstplichtige jongelieden en ten behoeve hunner pre dikanten. Wanneer deze den leiddraad, die aan alle kerkeraden (c.q. predikanten) van alle kerkgemeenschappen wordt toegezonden, ook geregeld benutten, kan menig jonge man voor de kerk en voor het geestelijk leven worden bewaard of herwonnen. Deze leiddraad onderscheidt drie perio den: I. vóór de inlijving van den dienstplich tige; II. bij de inlijving, en III. tijdens het dienstverband. Deze leiddraad is een vademecum, voor predikanten en kerkeraden, veelbiedend waar het betreft de dienstplichtigen, het doet de beteekenis van de geestelijke ver zorging der militairen zeer gevoelen. De leiddraad is uitgegeven, met een subsidie van de Synode der Ned. Herv. Kerk. Voor belangstellénden is een ex emplaar gratis verkrijgbaar bij Ds. H. Jansen, leger- en vlootpredikant in alge- meenen dienst, Huygenspark 36a, Den Haag. ZENDINGSDAG. De Zendingsdag die vanwege de classis Harderwijk der Gereformeerde Kerken te Ermelo zal worden gehouden, is uitge steld tot 29 Aug. e.k. Alsdan zal D.V. in het Johannesbosch der stichting Veldwijk optreden: Ds. B. van Halsema (openingswoord), Ds. A. Pos, van Djocja, Dr. J. Offringa, van Djocja, en Ds. A. Merkelijn, van Magelang. GEREF. KERKEN IN HONGARIJE. De Synode der Geref. Kerken in Hon garije heeft zich in haar dezer dagen ge houden vergaderingen voornamelijk be zig gehouden met de herziening der be palingen op de kerkelijke tucht. De oude maatregelen ten opzichte der predikanten en kerkeraadsleden werden over het al gemeen ongewijzigd gehandhaafd, die ten opzichte der gemeenteleden verscherpt. De tuchtmiddelen tegenover hen, welke tot dusverre bestonden uit berisping en ontneming van het actieve en passieve kiesrecht, zijn vermeerderd met uitslui ting van het H. Avondmaal en ontzeg elt ende zou zijn, als God ons eenvou dig onze zonden vergaf?" „Ja zeker, waarom niet?" „En als we dan weer zonde doen?" „Wel", zeide ^.manda nadenkend, „ik denk, het zal nog wel telkens ge beuren dat we weer zonde doen, nadat God ons vergeven heeft, maar lang zamerhand zullen we zoo diep ge troffen worden door Zijne barmhar tigheid, die ons telkens opnieuw* ver geeft, dat we ze hoe langer zoo meer gaan haten. Ten minste, als ik een bediende heb, die bij mij gestolen heeft, en ik vergeef het hem, in plaats dat ik er hem voor laat straffen, dan zal hij toch wel zoo getroffen worden door mijn goedheid, dat hij niet weer steelt, wanneer hij tenminste eenigs- zins een man van karakter is". „Maar er zijn zonden, zóó ingewor teld, dat men ze met den besten wil ter wereld niet afleert. En er zijn daarbij zoovele verschilleiide karak ters. Er zijn zulke zwakke karakters, die, ofschoon ze oprecht het goede verlangen, in 't geheel geen wils kracht schijnen te bezitten. Zou er dan voor zulke karakters geen hoop zijn? Is je broer Robert niet heel dikwijls ondeugend, ook nadat je ouders hem zijn stoutheid al meer dan eens ver geven hebben?" „O ja, maar kinderen zijn nu een maal zoo onnadenkend". „Maar je broer Anton is toch niet zooals hij. Dus bij Robert helpt het ging van alle andere kerkelijke rechten, ook dat op een kerkelijke begrafenis. De langste duur van de censuur is vastge steld op vijf jaar met dien verstande, dat deze disciplinaire maatregelen opgeheven kunnen worden, wanneer de gecensureer de bij niet-grove overtredingen voor de gemeente openlijk schuld belijdt. Geen ge meentelid mag een ander gemeentelid bij de rechterlijke macht aanklagen zonder dat de persoon in kwestie eerst verschei dene malen door de ouderlingen en pre dikant gewaarschuwd is. Verder besloot de Synode de regeering te verzoeken den Goeden Vrijdag officieel als Christelijken feestdag te erkennen. STAATSEINDEXAMEN H.B.S. Naar aanleiding van het voorstel der commissie uit de „Alg. Vereen, v. Leera ren M. O." om den minister te verzoeken, een staatsexamen H.B.S. in te voeren door ons vermeld schrijven de heeren W. Tinkelenberg en H. de Graaf Jr. in het „Weekbl. voor gymn. en middelb. on derwijs": „Wie de noodzakelijkheid erkent van een onpartijdige en zooveel mogelijke ge lijkwaardige controle op het werk der middelbare scholen, kan naar het ons toeschijnt, geen voorstander zijn van het schoolexamen, noch van het tegenwoor dige, noch van welk ander ook". De schrijvers onderwerpen de voorstel len der commissie aan critiek. Daar het artikel zich niet leent voor aanhaling er uit, verwijzen we belangstellenden er heen. DE CHR. H.B.S. TE APELDOORN. Naar De Standaard verneemt, heeft het Bestuur der Chr. H.B.S. te Apeldoorn een gedeelte van het Landgoed Marialust aangekocht. Behoudens goedkeuring van den Minis ter zal daar een gebouw voor de Chr. H. B. S. verrijzen. CHR. HOLL. ONDERWIJS IN INDIë. Verleden week is vanuit Indië gearri veerd de heer G. P. Hamer, hoofd der Holl. Jav. school te Gombong, op het Ja- vaansche Zendingsterrein van Frieslands Gereformeerde Kerken. Hij heeft zich tijdelijk te Arnhem ge vestigd en hoopt in Februari a.s. weer naar Indië terug te keeren. De heeren J. Kwast, te Vroomshoop, en J. Berger, te Balk, zijn naar Indië ver trokken, om het Chr. Holl. onderwijs in de Besidentie Kedoe (Java) te dienen. Zij hopen hun betrekking op 1 Augustus a.s. te Keboemen te aanvaarden. Gemeenteraad Leiden. (Vervolg vart gisterenJ. 8. Voorstel tot toekenning van een gratificatie aan den Hoofdinspecteur van politie, W. Balfoort, wegens be wezen buitengewone diensten. De heer Kuivenhoven (C. H.) vraagt, of ook andere menschen den heer Balfoort vervangen hebben en dus ook deïe belooning toekomt In dien niet, dan zou de heer Balfoort 'n tijdje verlof moeten hebben. De heer V a n E s meent ook dat bet bedrag in verband met de noodige be zuinigingen wel wat boog is. Ook is spr„ evenals de vorige spr., opgeval len, dat het voorstel luidt, dat de heer Balfoort naast zijn eigen functie ook die van waarn. Comm. heeft vervuld. Dat vindt ook spr. vreemd. Spr. stelt voor het bedrag op 500 te bepalen en den Burgemeester te verzoeken na te gaan, of ook nog anderen voor beloo ning in aanmerking komen. De heer V e r w e ij (S. D.) noemt 't juist, dat in Overheidsdienst de een de functie van den ander tijdelijk waar neemt. Spr. weet niet, of ook anderen in aanmerking komen. Onjuist is te concludeeren, dat er politieambtena ren te veel zouden zijn. De heer S ij t s m a (V. D.) sluit zich aan bij het betoog van den heer Ver- weij. Spr. meent, dat de heer Bal foort inderdaad op buitengewone wij ze zijn plicht heeft gedaan. De heer M a n d e r s (R. K.) merkt op, dat er inderdaad op het salaris van Commissaris veel is bezuinigd. Spr. is tegen de conclusie, dat de waarneming zou gedemonstreerd heb ben, dat er teveel aan personeel was. De heer D e R e e d e (C. H.) deelt niet als hen; zijn ondeugendheid vergeven wordt.. Er moet een macht zijn, die zijn hart verandert, die hem tot andere gedachten brengt. Er moet een macht zijn, die ook den zwakke van karakter en hem, die gebrek aan wilskracht heeft, te hulp komt. Een macht, die de meest ingekankerde slechte gewoonten kan uitroeien met wortel en tak; en die ook van den slechtsten mensch een waarlijk goed mensch kan maken. En het is God niet alleen te doen om ons van uit wendige grove zonden te verlossen, maar om ons geheel te reinigen; want alleen wanneer Gods genade in onze harten mag heerschen en wij verlost zijn van de slavernij der zon den, zijn we waarlijk gelukkig. Zou men alleen door vergeving van zon den er toe kunnen komen, om de zon de te schuwen en te vlieden, om het gevoel van haat en wraakzucht, dat soms in ons opkomt, niet meer te koesteren? „Ik zal die twee schurken, die Papa 'zoo ongelukkig gemaakt hebben, nooit kunnen vergeven, neen nooit! Ik haat ze!" „Toch is dat gevoel tegen Gods wil, en het staat je volkomen geluk, den vrede van je hart, in den weg. Hoe zou je nu daarvan kunnen verlost worden?" „Ik denk niet; dat God het daarmee zoo nauw zal nemen, daar het toch heel begrijpelijk is. Maar wat heeft AAN HET ZOEKLICHT. Leiden, 10 Juli 1928. Als ik zoo af en toe eens lees wat men in sommige kringen tegenwoor dig als arbeidsvoorwaarde durft vra gen, dan sta ik wel eens verbaasd. Zoo las ik dezer dagen, dat de Am- sterdamsche Federatie van Personeel in Openbaren Dienst een adres tot den Raad gericht heeft, waarin zij vraagt: 1. Van 1 Juli af de premieheffing van het gemeentepersoneel met 3 pCt. te verminderen. 2. Den vacantietoeslag van f 20 op f 30 en van f 10 op f 15 te brengen en de grens daarvan te verleggen van f 2400 op f 3000. 3. De percentages voor nacht- en Zondagsdienst te brengen van 15, resp. 30 pCt. op 25, resp. 50 pCt. 4. De loonen der jeugdige werklie den niet te verlagen. 5. Het garantieloon der reservisten voor wacht- en waakdienst aan te stellen op het loon van de 1ste loon- groep. 6. Aan schippers en machinisten van de Veren een toeslag boven hun loon te verleenen van 10 k 15 pCt. 7. Het kostgeld van de inwonende dienstboden der ziekenhuizen van f 13 op f 10 per week te stellen. 8. De loon- en salarisregeling met het gemeentepersoneel slechts voor 1 jaar aan te gaan. De Amsterdamsche arbeiders zijn blijkbaar wat verwend, zoodat men hun vragen niet al te serieus moet ne men, anders zou ik zoo zeggen moes ten ze dat lijstje nog wat vervolgen, b.v. aldus: 9. Zorg van gemeentewege, dat alle werklieden en beambten in particu lieren dienst gelijke voorwaarden ont vangen. 10. Maatregelen van gemeentewege dat ook voor de onder 9 bedoelden voortdurend werkgelegenheid besta. 11. Wettelijke bepalingen, dat in particulieren dienst dezelfde rechts zekerheid besta. Zoo zou men kunnen doorgaan. Je kan niet weten, 't mocht eens gelukken! OBSERVATOR. mede, dat het in Staatsdienst vrijwel regel is, dat het verschil in salaris wordt toegekend. Daarom betreurt spr. het voorstel-Van Es. De heer Wilbrink (C. H.) ver wijst ook nog naar den regel die in andere gemeentediensten gebruikelijk is. Daarom is spr. voor de gratificatie. De Voorzitter deelt mede zeer tevreden te zijn over de 11 maanden waarneming. De heer Balfoort heeft meer werk moeten doen; ander werk is blijven liggen. Voor andere gemeen tediensten bestaat een regeling. Zoo heeft b.v. de waarneming van de be trekking van Directeur Gemeentewer ken ook aanleiding gegeven tot het geven van een gratificatie. In verband daarmede trekt de heer Van Es zijn voorstel in. Het voorstel wordt aangenomen, 9. Voorstel: a. tot intrekking van het Raadsbe sluit van 25 September 1922, inzake de levering van electrischen stroom, in de gemeente Alkemade, voor zoo ver betreft de buurtschap de Kaag, en aan de particulieren en publiekrech telijke lichamen in die buurtschap; b. tot bet aangaan van een overeen komst met de provincie Noord-Hol land, inzake de overneming van het laagspanningsnet in de buurtschap de Kaag en den inkoop van electri schen stroom ten behoeve van de stroomlevering in De Kaag. De heer B o s m a n (V. B.) vraagt, waarom hier met de Provincie moet worden gecontracteerd. Weth. Goslinga «teelt mede, dat de gemeente Haarlemmermeer des tijds leverde. Dat bedrijf is door de provincie Noord Holland overgeno men. Vandaar, dat nu met deze pro vincie moet onderhandeld worden. Het is hier slechts het in orde bren gen van een ongewonen toestand. Aangenomen. 10. Voorstel inzake den aankoop, in het belang van de Volkshuisvesting, dat alles te maken met het sterven van Jezus voor ons?" „God kan geen enkele zonden dul den, Manda! Want de zonde maakt een scheiding tusschen Hem en ons. Kan een dokter tevreden zijn, als een uitwendig gezwel afgesneden is, ter wijl de ziekte van binnen in het lichaam voortwoekert? En o Man- da, hoe zullen we van de zonde ver lost worden, wanneer we haar niet haten, en al het afschuwelijke er van inzien? En een van de redenen, waar om Jezus Christus de Zoon, stierf voor onze zonden, is om ons daardoor de zonde te leeren haten. Als we in onze verbeelding neerknielen aan den voet van dat vreeselijk kruis, en be denken, dat Hij, de Zoon van God, zichzelven zoo diep vernederde, om een mensch te worden, en om zich aan dat kruis te laten hangen; en als we zien, welke martelingen Hij verdroeg om ons van de zonde te verlossen, o dan gaan we de zonde haten; dan beginnen we met al wat in ons is te verlangen, dat iedere zonde uit ons weggenomen wordt; en dan is het tijd voor God om Zijn werk in ons te doen, en ons hart te reinigen en te veranderen. En o je weet niet, welk een won derbaren invloed de gedachte aan Zijn lijden, aan Zijn vergoten bloed, op ons hart en leven uitoefent. (Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1928 | | pagina 5