NIEUWE LEIDSCHE COURANT ZATERDAG 12 MEI 1928 TWEEDE BLAD. DE EERSTE EN DE LAATSTE Vrees niet; Ik ben de Eerste en de Laatste. Openb. 117e. De levende Heiland openbaart zich aan Johannes op Patmos in den grooten glans Zijner heerlijkheid. Hij staat achter den apostel in zoo reinen glans, in zoo ver blindende zegepraal, in zoo uitstralende lichtgloeiing, dat Johannes, zich omkee- rende en dit ziende, als dood aan Zijn voeten valt. Doch de Zoon des menschen legt de rechterhand op den apostel en spreekt: Vrees niet, Ik ben de Eerste en de Laatste. Dat Jezus Christus, dat de verrezen en levende Heiland de Eerste en de Laatste is, zal ieder troosten, die als dood aan Zijn voeten is neergevallen. Tot de anderen spreken deze woorden niet. Die niet in zijn diepste zielevezelen geboeid werd door den luister van den Christus der heerlijkheid, die niet beklem mende vrees in zijn ziel voelde beven bij de ontmoeting van den Menschenzoon, die zal niet grijpen de zeldzame vertroos ting, die deze vertolking van het „vrees niet bevat: Ik ben de Eerste en de Laatste. Waarom heeft Johannes gevreesd? Waarom viel Johannes als dood aan Zijn voeten? Wel zal de zondige mensch, zal het aarde-kind kunnen verdragen het licht, waarmee de Overwinnaar des doods is omschenen? Zullen wij kunnen vertoeven in de on middellijke, angstige nabijheid van dien Christus, die geen enkel teeken van ver nedering meer vertoont, doch die veeleer gezeten is in den troon, aan de rechter hand Gods des Vaders? Verstaat ge, dat elk kind van God, dat zich zelf en zijn zonden kent, door be vende vrees bevangen wordt bij de aan schouwing van wat hij eigenlijk nog niet aanschouwen kan? Verstaat ge den afstand, die er is tus- schen Hem, die alleen streed, die 't wor stelperk van Golgotha betrad, die de doodsmacht van Zich slingerde, en ons, boetelingen voor Gods troon? Verstaat ge, dat Hij, Jezus Christus, al tijd weer Zelf den afstand overbruggen moet, dat Hij de Eerste moet zijn, die ons tot Zich trekt en dat we er in liefde door ontroeren kunnen, als we 't weer weten en ervaren, dat Hij de Eerste is? Verstaat ge de vertroosting ervan, als ge strijdt tegen de machten der donker heid en de hel over u opent en verschrik kingen der duisternis u benauwen, ver staat ge de vertroosting hiervan, wanneer gij u afvraagt, hoe dit nog eens afloopen zal, dat Jezus Christus ook de Laatste is! De Eerste en de Laatste 1 De Eerste. Door het Woord zijn alle dingen ge maakt en zonder het Woord is geen ding gemaakt, dat gemaakt is. Door het Woord is gesproken de eerste ritsel uwer zalig heid, door het Woord is gefluisterd in de diepten der eeuwigheid, dat vrede uw ziel doorruischen zou. Hij is de Aanvang, het Begin aller dingen, ook van de won deren uwer ziel. Gij hebt Hem niet gezocht, Hij heeft u gezocht. Gij hebt tot Hem niet gebeden, Hij heeft u leeren bidden. Gij wist van Hem niet, doch Hij wist van u. Voorwaar dit is Ev .ngelie: Uitverkoren in Hem van vóór de grondlegging der we reld. Jezus Christus: de Eerste! En de Laatste. Tot Hem zijn alle dingen. Hij spreekt het laatste, het alles beslis sende woord. De uitgang van den wereld-avond zal juichen tot Zi eer. Het is niet zoo, dat God in den Heere Jezus Christus een goed werk in u be gonnen is, doch dat "ij 't nu moet voort zetten, neen (hoor goed en vertroost u daarin) Hij is de Laatste. Eer iets van u begon te leven, was al les in Zijn boek geschreven de Eerste! Hij zal voor uw gemoed uw rots, uw deel, uw eeuwig goed zijn de Laatste! Kom, geniet met mij de vertroosting van djt zeggen van orzen levenden Chris tus! Ik leg nog even de nadruk hierop, dat de levende Jezus dit zegt! En als ik dan vrees, ziend" mijn gees telijke dood, ziende de dood mijner ziel. als ik dan vrees, omgeven ioor mijn zon den, omwoeld door de wereld, omsprongen door den duivel, als ik dan zie, dat ik in zonde ontvangen en geboren ben en dat in mij geen goed woont, wal dan word ik getroost door Jezus Christus, die HET Leven is en ook tot mij zegt: Ik ben de Eerste! Wat ik leef, dat leef ik door het geloof in den Zoon van God. Hij gaf mij 't leven! „Ik zag Hem, ik gaf mij! De hel is ge weken; De hemel ging op uit Uw woord in mijn ziel!" Gelukkig, dat Hij de Eerste is, mijn On heil verwinner, mijn Levensbezieler! Kom, geniet met mij de vertroosting van dit zeggen van onzen levenden Chris tus. Ik leg er de nadruk op, dat de leven- d e Jezus dit zegt. En als ik dan vrees te moeten sterven, te moeten gaan door dat schaduwendal des doods, als ik dan vrees voor de toe komst van strijd en moeite, dan zie ik verder dan het verste einde altijd weer Hem en ik vrees niet meer, want Mij is de Laatste! Drie dingen drukken mijn gemoed; Het eerste is: dat ik sterven moet. Het tweede drukt mij nog veel meer; Het is: dat ik niet weet wanneer Het derde drukt mij bovenal, Dat ik niet weet, waar 'k komen zal. Doch hoor Zijn stem: Vrees niet: Ik ben de Eerste en de Laatste! En Drie dingen troosten mijn gemoed, Mij reinigt Jezus Christus' bloed. Het tweede troost mij nog veel meer 't Zij'k leef of sterf, 'k behoor den Heer! Het derde troost mij bovenal 'k Weet, dat ik zalig worden zal. BEDE OM DEN HEILIGEN GEEST. Kom, Schepper, Heil'ge Geest, o kom! De wereld wentelt om en om In strijd en storm, in nijd en nood, En wentelt, wentelt tot den dood. De levenskracht wordt levenslast, Wordt drift in razernij verbrast, De wereldwijsheid lacht en spot Met recht en waarheid, eer en God. Weg is der wereld levende as, Die eens het kruis van Christus was. Die alles drijft en alles trekt, 't Verleden houdt, het morgen wekt. De chaos dreigt, de chaos komt, De volken staan van schrik verstomd, Der schare woelende oceaan, Roept d' afgrond zelv' als redding aan. Kom. Heil'ge Geest, zend in den nacht Uw alles ordenende kracht, Uw wijsheid, die den waan verjaagt, Uw liefde, die de wereld vraagt. Geef ons den vrede vast en hecht, Het oude, kloeke, vrome recht, Voor alles toch den Christus weer, - Daal, Schepper, Heil'ge Geest, daal neer. KERK EN SCHOOL. NED. HERV. KERK. Zestal: Te Charlois (Rotterdam, 4e pred. plaats), R. Bartlema te Zeist; G. J. Koolhaas, te Oud Beiierland; G. Lans, te Suawoude; W. Deur, te Schoonhoven; A. Meijers, te Hoogeveen; en P. J. Steenbeek te Kampen. Beroepen: Te Grolloo, W. S. Winse- mius, te Surhuisterveen. Te Hemelum c.a., B. Bruins Azn., te Nieuw Buinen. Te Rijperkerk, H. W. J. C. Hanselaar, te Ze venbergen. Te Wouterswoude, N. C. Bak ker, te Benschop (U.). Te Oenkerk, F. C. de Vries, te Ureterp. Te Den Ham, R. Steenbeek, te Wapenveld. Te Gramsber- gen, H. W. Lovink, te Scharnegoutem. Bedankt: Voor Emmen, H. IT. Dor- gelo, te Naarden. Voor Wans werd, A. F. P Pop, te Vaassen. GEREF. KERKEN. Beroepen: Te Kamerik, R. de Jager, te Nunspeet Aangenomen: Naar Almelo, J. J. Bouman, te Urk. CHR. GEREF. KERK. Bedankt: Voor Delft, J. de Bruin, te Vlaardingen. BEROEPBAAR. De classis Hallum der Geref. Kerken heeft in haar vergadering van 9 Mei prae- paratoir geëxamineerd en met algemeent stemmen beroepbaar verklaard, den heer W. v. d. Helde, theol. cand. te Ferwerd. BEVESTIGING, INTREDE, AFSCHEID. Ds. L. E. Smilde hoopt 17 Juni afscheid te nemen van de Geref. Kerk te Haas trecht om 1 Juli d.a.v. intrede te doen te Nieuw Vennep. Bevestiger is Ds. W. H. Bouwman le Capelle a. d. IJsel. Ds. J. Attema hoopt Zondag 24 Juni a.s. afscheid te nemen van de Geref. Kerk te Stadskanaal-Pekelderweg en Zondag 8 Juli d.a.v. te Wolvega intrede te doen, na bevestiging door Ds. G. Kerssies van Wil- dervank, vroeger te Wolvega. Na vooraf te zijn bevestigd door Ds. W. C. Posthumus Meijes van Nijmegen, voorzitter van het stichtingsbestuur, met een predicatie over Joh. 21 16 en 17, deed Ds. H. Kluin gekomen van Angeren j.l. Woensdagmiddag zijn intrede als predi kant von de Weezenkapel te Neerbosch, en als directeur van de Weezeninrichting, sprekende over Ex. 28 33. De nieuwe predikant-directeur werd toegesproken door Ds. W. Coenraad van Beek. namens den ring en door Ds. A. W. Voors, predikant-directeur van de Marthastichting te Alphen aan den Rijn, als ambtgenoot. Na de plechtigheid was het voor de kin deren feest. Na het houden van diverse jeugdspelen, werd een feestmaaltijd ge houden, terwijl een vuurwerk den dag besloot. Zondagmiddag nam Ds. L. ten Kate afscheid van de Geref. Kerk van Lioes- sens met een predikatie over Hebr. 13 20. 21. Na de predikatie sprak hij een woord tot gemeente, catechisanten, kerkeraad en den consulent Ds. E. v. d. Laan van Anjum. Ds. ten Kate werd toegesproken door G. Buwalda, scriba, die den naar Stedum vertrekkenden leeraar liet toezingen Ps. 121 4. Daarna werd het woord gevoerd door Ds. v d. Laan, als consulent, door Ds. J. P. Klaarhamer namens de classis Dokkum, en door den heer A. Tamsma. ALGEMEENE SYNODALE COMMISSIE DER NED. HERV. KERK. Nadat de aanvragen voor groote toela gen uit het Fonds voor noodlijdende ker ken en personen zijn behandeld, is het „Fonds ter voorziening in de geestelijke behoeften van gemeenten, waar eigen middelen ontbreken" aan de orde. Ook dit fonds heeft een bijdrage (van ƒ750) ontvangen van H.M. de Koningin. De in zamelingen bedroegen in 1927 ruim 675 Uit de Generale Kas werd een bedrag van 1350 als suppletie aan dit Fonds ver strekt. Voor dit jaar kan 5270 voor uit- keering worden bestemd. Aangezien ech ter aan 20 gemeenten een subsidie zal moeten worden verleend tot een bedrag van 7200. zal een suppletie van 1930 uit de Generale Kas noodig zijn. Het „Fonds tot verbetering van de schraalste predikantstraktementen" ont ving in 1927 30.00U van het Fonds „Aan pakken" en een suppletie van 14.657 uit tie Generale Kas. Bovendien 750 uit de baten van den Vervolgbundel en aan gif ten en vrijwillige bijdragen een som van omstreeks 31.700. liet saldo der uitkeeringsrekening be draagt 69.900, waaruit- de uitkeeringen in 1928 ten bedrage van 54.373 moeten worden voldaan. In 1928 zal vermoedelijk ƒ9675 uit het fonds zelf voor traktements verbetering beschikbaar zijn, welk be drag kan worden vergroot met hetgeen beschikbaar zal worden gesteld uit het fonds „Aanpakken", uit de Generale Kas en uit de baten van den Vervolgbundel. Bij den aanvang der vierde zitting, wijdt de. president, dr. Weyland, woorden van bijzondere waardeering aan wijlen jhr. mr. F. K. van Lennep, die destijds als lid der Algemeene Synodale Commis sie, als lid van den Raad van beroep en als lid van andere kerkelijke besturen, aan de Ned. Herv. Kerk belangrijke dien sten heeft bewezen. De president gewaagt van zijn grooten ijver, en van zijn groote liefde voor de Kerk, waardoor de arbeid van dezen, nu helaas door den dood weg gerukten man, zich heeft gekenmerkt. De behandeling van de aanvragen om steun uit het Fonds ter verbetering van de schraalste predikantstraktementen, wordt voortgezet. Hiervoor zal in 't ge heel benoodigd zijn 'n bedrag van ƒ56.864. Uit het fonds zelf is slechts 9675 be schikbaar. De vereeniging Aanpakken zal 30.000 kunnen bijdragen, en uit de ba ten van de Vervolgbundel kan ƒ750 wor den geput, zoodat een suppletie van 16.439 gld. uit de Generale Kas noodig zal zijn. De Algemeene Weduwen- en Weezen- beurs heeft over 1927 een uitkeering ge daan aan 379 Nveduwen, 7 minderjarigen en 17 erven (vorig jaar: 383, 7, 17) tot een bedrag van ƒ112.256.35. Er bestaat geen bezwaar overeenkomstig art. 15, 5e van het Reglement, dit jaar (1928) de uitkee ring te bepalen op ƒ205 met een bijslag van 95, derhalve in 't geheel ƒ300 (der halve 10 hooger dan het vorig jaar). Behandeld worden de aangelegenheden RECLAME. Pijnloos Scheren Vlug Scheren Schoon Scheren zonder dat Uw huid stukgaat of naschrijnt, ook al is Uw baard nog zoo zwaar en hard, indien U slechts vóór het inzeepen de baardoppervlakte inwrijft met een weinig Doo» 30, 60, Tube 80 ct. PUROL van de Synodale Bijbelvertaling van het N. T. en van den vervolgbundel op de Evrngelische gezangen. Evenzoo de aan gelegenheden van de Algemeene Kas. Het hulppensioenfonds \o&r emeriti- predikanten deed in 1927 een uitkeering aan 48 predikanten en 3 erven. Met het oog op den toestand van het fonds kan het bedrag der uitkeering over 1928 wor den bepaald op 140. Het Studiefonds kan een uitkeering verstrekken van ƒ1120, te vermeerderen met de eventueele toelage van 400 uit het Fonds Races-Tak. De voordrachten voor toelagen uit dit fonds worden vast gesteld. Na afdoening van de rekening van het gebouw der Algemeene Synode, gaat de Synodale commissie over tot de behande ling van de aangelegenheden der Genera le Kas. GIFTEN EN LEGATEN. Ds. K. H. E. Gravemeijer, Ned. Herv. predikant te 's-Gravenhage. ontving van een onbekenden gever een gift van 18.000 gulden voor de uitbreiding van de wijk verpleging in zijn wijk, die nu op de bo venverdieping zal worden verbouwd. THEOL. SCHOOLDAG. De jaarlijksche Theologische Schooldag zal naar wij vernemen Donderdag 21 Juni a.s. in de Burgwalkerk te Kampen wor den gehouden. In den bidstond aan den vooravond zal voorgaan Ds. D. v. Dijk, van Groningen. In de morgenvergadering zal als referent optreden Ds. F. C. Meys- ter van Rotterdam en in de middagver gadering de predikanten Ds. Th. Delle- raan van Giessen Oud- en Nieuwkerk; Ds. X L. Schouten van Amsterdam en Ds. P. Deddens van Rijswijk (Z.H.). Woensdag middag 20 Juni zal de Reunistenvergade- ring worden gehouden. KERKINSTITUEERING. Te Hoofddorp zal naar De Standaard meldt, een zelfstandige Chr. Geref. Kerk geïnstitueerd worden. De classis Amster dam gaf daartoe toestemming. HOOGERE BURGERSCHOOL A. Bij Kon. besluit van den 3en Mei 1928 (Stbl. 141) is de tabel E bedoeld in arti kel II van het Kon. besluit van 13 No vember 1923 (Stbl. no. 518) betreffende de hoogere burgerschool met vijfjarigen cur sus, niet opleidende voor het examen, be doeld in artikel 57 onder b der Middel baar onderwijswet, vastgesteld als volgt: E. Hoogere Burgerschool met vijfjari gen cursus, niet opltidende voor het exa men, bedoeld in artikel 57 onder i> der Middelbaar onderwijswet. (Hoogere bur gerschool A): a. de Nederlandsche taai en letterkunde getal lessen per week 12; b de Fransche taal- en letterkunde 17; c. de Engelsche taal- en letterkunde 14; d. de Hoogduitsche taal- en letterkunde 16; e. de geschiedenis 9; f. de gronden van de gemeente-, provinciale- en Staatsinrich ting van Nederland 2; g. de aardrijkskun de 9; h. de handelswetenschappen 10; i. de staathuishoudkunde en statistiek in zonderheid van Nederland, Nederlandscb- Indië en Curasao 3; k. de wiskunde 14; 1 de natuurkunde en hare voornaamste toepassingen, waaronder begrepen de be ginselen der mechanica en hare voor naamste toepassingen 5; m. de scheikun de en hare voornaamste toepassingen 5; n. de beginselen der delfstof-, aard-, plant en dierkunde 4; o. die der cosmografie 1; p. het hand- en rechtlijnig teekenen 5; q. de lichamelijke oefening 13. BINNENLAND. PRINS HENDRIK. Z. K. H. de Prins zal zich heden te half twaalf per auto naar Haarlem begeven ter bijwoning van de jaarlijk sche algemeene vergadering van de Nederlandsche padvindersvereeniging aldaar en ook bijwonen de ter dezer gelegenheid ten Raadhuize te houden receptie. De Prins zal Dinsdag 15 dezer eeni- ge oogenblikken tegenwoordig zijn bij de ontvangst te Amsterdam door de Amsterdamsche Pers van hare gasten de buitenlandsche journalisten, die in AAN HET ZOEKLICHT. Leiden, 12 Mei 1928. Wie kent tegenwoordig niet het rot an, het zooveel betere, wijl duurzamer en gemakkelijker te bewerken dan het Hollandsche pitriet of teen, het pro duct uit ons Indië voor den aanmaak van rieten meubelen en andere artike len. De cultuur daarvan, d.w.z. het zoeken uit de wilde bosschen vooral op de buiten-bezittingen omvat een respectabel aantal kilo's en vertegen woordigt een aanzienlijk bedrag. Maar de rotan levert ook mooie buigzame stokken. Ook stokken om een geduchte lijfstraf toe te dienen. Wat een praatje zal de lezer zeggen. Och ik zou er niet op gekomen zijn als mijn sobat A.B.K. van Het Volk er niet over begonnen was. Hij heeft het land van den rotan nooit gezien, ik wel. Dus eigenlijk heb ik meer recht om er over te praten als hij. Nu ontdekte A.B.K. een teruggang van de cultuur en brengt dit in ver band met de rotanstraf. In orde zou ik zeggen, alleen maar zij wordt niet toegepast ojf den rug van de kwaad doeners, maar op een lichaamsdeel dat gewoonlijk in aanraking komt met stoel of bank als men gaat zitten. Daar toegepast is het minder schadelijk voor de gezondheid, daarentegen meer heilzaam voor den boef die naar geen ander middel meer luistert. Dat A.B.K. dat ook niet wist. Maar het is waar hij is ook niet in het land van der» rotan geweest. Maar waarom praat hij er dan toch over? OBSERVATOR. verband met de Olympische Spelen naar ons land komen. Zooals men weet, is Z. K. H. be schermheer van het eere-comité voor de ontvangst van buitenlandsche jour nalisten ter gelegenheid van de Olym pische Spelen. Z. K. H. de Prins zal Donderdag 17 dezer te Amsterdam tegenwoordig zijn bij de onthulling van het Van Tuyll- monument, als opening van 't hockey- tournooi; voorts zal Z. K. H. de loting voor het voetbal-tournooi bijwonen, terwijl de Prins 's avonds tegenwoor dig zal zijn aan het diner, dat de bur gemeester van Amsterdam, de heer de Vlugt, zal aanbieden aan het Comité International Olympique en het Ne derlandsche Olympisch Comité en eenige andere autoriteiten uit Amster dam en de provincie Noord-Holland. DR. A. A. L. RUTGERS. Met het stoomschip „Stuyvesant" van den Kon. West Indische Mail dienst is gisteren uit Amsterdam de nieuw benoemde gouverneur van Su riname, Dr. A. A. L. Rutgers, naar zijn bestemming vertrokken. Een aantal familieleden, vrienden en officieele personen waren bij het afscheid tegenwoordig. Onder anderen merkten wij op Mr. L. M. Rollin Couquerque, vertegen woordiger van den minister van Kolo niën, Mr. A. W. F. Idenburg, minister van Staat, en Mr. Dr. C. T. Schoch, hoofd-directeur van de Surinaamsche Bank, Mr. Bierens de Haan, directeur der Ned. Handel Maatschappij, Prol. P. L. de Bussy, directeur van de af- deeling Handelsmuseum van het Ko loniaal instituut, Dr. Gybland Oosten- hof, secretaris van den Ondernemers- raad, en den heer P. den Tex, direc teur van de Kon. Ned. Stoombootmaat schappij. BESTRIJDING VAN DE DANS WOEDE. Met ingang van 16 Mei worden te Eindhoven verscherpte maatregelen tegen het clubdansen genomen. Aan clubdansen mogen alleen deel nemen zij, die ingeschreven staan op de bij den commissaris van politie in gediende lijsten. Dit is een oude be paling. Voorts moeten zij vanaf dien datum in het bezit zijn van een door „Bevolking" af te geven identiteits kaart met foto. Op de derde plaats mogen aan het clubdansen geen personen beneden de 18 jaar meer deelnemen, tenzij ouders of voogden op de achterzijde der kaart schriftelijk hun toestemming daartoe hebben gegeven. FEUILLETON. De boer van „De Bork" Een Drentsch verhaal). 4) -o 't Spreekt van zelve, dat hij tegen de étiquette niet mocht zondigen, en dus bedaard den tijd moest afwachten tot men aan tafel ging. En wonderlijk! de oude was, nog veel stiller dan anders, en Femmechie keek ook niet heel op geruimd. En toch wist het schalke wicht zoo goed als haar moeder Lum- me dat de zaak in orde was. Roelof zat op heete kolen en ge kondt het hem aanzien, dat hij wel wou dat het etenstijd was. Wel vijftig malen was zijn pijp uit, en gedurig zocht hij het beentje weer op, om haar door te ste ken. Pas had hij haar weêr klaar en een paar duchtige trekken gedaan, alsof hij zich in rook wilde hullen en onzichtbaar maken, of.... een oogen- blik later was 't al weer mis. Eindelijk was 't beslissend oogen- Llik daar. De tafel werd gedekt, de borden en vorkens werden geplaatst en op het: schik nou moar bi toafel, draaide Roelof zoo wat zittende zijn stoel om, kreeg zijn buze(zak)doek en veegde zich de groote zweetdroppels af, die langs 't aangezicht afliepen Nu geen wonder! Wat zou er op tafel komen? een gebraden halve var kenskop, of een sckinke (ham)? Niemand blijder dan hij, toen 't stil le wezen (bidden)'gedaan was. Zoo lang had het hem nog nooit gevallen, en zoo'n benauwdheid ha'd hij nog nooit doorgestaan, als in dat oogen- blik. 't Was of er een heele boerderij op zijn borst lag. Nog een oogenblik.. een huivering overviel hem. Hij meen de door de reet van 't kleine melk-ka- merdeurtje den halven varkenskop gezien te hebben. Hij stond reeds in beraad om maar op te staan en te ver trekken, eer i. hatelijk gelach van de liuisgenooten hem in de ooren klonk. Doch daar kwafn FemmeJiie, oolijk lachend, met de schinke op de groote tinnen schotel binnen, plaatste hem tegenover haar vader, die er dadelijk met een vaste hand en een scherp mes een goeden voorraad afsneed, en eer hij nog recht bedaard was aan Roelof aanbood. Niemand blijder dan hij. Nooit at hij lekkerder _chinke; en toch nooit min der. Het kwam hem voor, dat mén al tijd meer at als men werkt, dan als men uit gasten gaat. Och! 't ging hem net als de kinderen en net als 't u en mij is gegaan in de dagen der jeugd: te blijde om te kunnen eten. En toen 't eten gedaan en alles be sproken was en Roelof verteld had, dat zijn vader hem alles notarieel had overgedragen en van alles bij levenden lijve afstand had gedaan, behalve van de keuterij, het heideveld, een sche pel of wat land, terwijl hij met moeder op de Bork vooreerst bij de jongelui zou blijven wonen, werd bepaald dat de papieren met den meesten spoed in orde zouden gebracht worden; waar op hij, wel honderd ponden lichter, en driemaal zoo vlug als 's morgens, naar huis ging. Dat snijder en naaister handen vol works'hadden ligt in de rede. Toen het tweede gebod was gegeven was alles in rep en roer. Zoo'n drukte en zoo'n pret waren er in jaren niet op de Bork geweest. Do brandewijnkom werd dapper geroerd ;en dag aan dag, van dien vroegen morgen tot den laten avond, was *t zoo wat feest. Want 't hield niet op met gelukwenschen. De ten was pas weg, of de ander kwam aan, om brugeman en hruud veuls ge luk mit menaers te winnen. En ieder was wellekom, en ieder werd getrak teerd. „Zoo iets", zei Machiel, „gebeurt niet alle dagen; en als t zoo komt moet men op een paar daalders niet zien". De bruiloftspartijen voor jongelui, 'k verzeker 't u! ze waren uut te kiek, zegt buurvrouw gewoonlijk, als 't meer is dan gewoon. Er werd gegeten en gedronken, gezongen en gedanst, gekust en gekoosd dat Machiel tegen Marychie zei: „We worden weer jong, wief De beide oudjes waren zoo gelukkig! En toen er gedanst werd van patertje langs de kant, liet Machiel zich geen tweemaal door zijn Roelof en Femme chie uitnoodigen om mee te doen. Op zijn beurt was hij pater en koos er een nonnetje. En dat was zijn oude, trou we wijf, dat hij nog net zoo lief had, als toen hij haar aan den preekstoel de hand reikte, en voor God en men schen beloofde bij te zullen staan in alle dingen, en lief te zullen hebben als zich zeiven. 't Was wel een boer en een boerin, maar 't was nog een echt, een ouderwetsch huwelijk, houw en trouw in en bij en onder alles. En zij spreide hem een kap, en zij kusten elkaar dat het klonk door d£ keuken, net als toen ze vroeger, daar achter, heel achter in 't dorp, bij die dikke eikenelkaar 's avonds ontmoetten en, al vrijende, arm in arm. een uurtje in sterrendonker sleten. En toen hij scheiden moest, keek hij haar zoo oolijk en zoo roerend aan, alsof hem wat in de gedachten kwamdat vroeg of laat stellig gebeuren moest. En zij stond ook zoo raar te kijken, of ze vreemd was in dien kring. Och! Marychie had nooit tuiten Ma chiel gekendWie zou ze nu in zijn plaats kiezen? 't Was maar een spel! Maar 't spel is soms zoo zinnebeeldig, en er ligt soms zoo veel waarheid in Hoe zou zij 't maken, als ze eens zonder haar Machiel moest leven?.. In een oogenblik. onder zoo veel pret en zoo veel festijn, was de trouw dag ongemerkt daar. En toen Roelof met zijn Femmechie daar voor den l preekstoel stond, keken de oudjes el kander aan, of ze zeggen wilden: „Weet je 't nog weldaar hebben we voor dertig jaren ook zoo gestaan 1 en die zelfde vragen werden ons ook gedaan uit dat zelfde boek met dien zwarten zegrijnen band met groote letters". En toen dat alles was afgeloopen, klonk het dof in T koperen doopbek-, ken, in zijn ijzeren beugel, dahronder aan den preekstoel. „Een ferme!" fluisterde de boekhou der-diaken zijn Collega, die naast hem zat in 't oor, „een ferme voor de ar men". En zoo wat 't ook. 't Was wel in oen grauw papieren zakje, met een wollen draad toegebonden en zag er op 't oefg niet sierlijk uit, maar de gift was ouderwetsch, dat wil zeggen: ieder had zes rijksdaalders in een pak je gegeven voor hen, die van de Chris telijke liefde moesten leven. Zoo'n rijke hoer en dan geen flinke bruiloft?!.... dat zou wel schande wezen. Een Drentsche boer mag al meer werks maken van de groeve, en oen uitinge mocht wel eens in een9 in een bruiloft of dronkemanspartij verkeeren, Machiel begreep, hij had maar één zoon en daar moest heerlijk voor uitgehaald worden. En de „domi neer" met de „domineers jufvrouw", en de meister en meistersche mochten bij de pret volstrekt niet ontbreken. (Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1928 | | pagina 5