NIEUWE LEIDSCNE COURANT
Het dagboek van een Leerares
van
DONDERDAG 3 MEI 1928
TWEEDE BLAD.
DE OLYMPISCHE SPELEN.
ui.
Het was 28 jaar na de invoering van
den loofkrans, waarover wij de vorige
keer uitvoerig hebben gehandeld,dat
de volledige naaktheid bij de wedstrij
den te Olympia werd ingevoerd. We
tellen het jaar 720 v. Chr.
De bijzondere voorliefde der Helle
nen voor het beschouwen van de naak
te lichamen der worstelende kamp
vechters vond ongetwijfeld zijn oor
zaak in het hoog ontwikkelde kunst
gevoel van dit volk. De schoone pro
ducten hunner beeldhouwkunst, die
ons heden ten dage met verwondering
daarbij doen stilstaan, toonen ons,
welk een grooten invloed de oefenende
athleet daarop heeft uitgeoefend.
De groote zedelijke gevaren welke
aan deze „naaktcultuur" verbonden
waren, heeft men natuurlijk niet ge
zien. Hoe kon het ook anders. Welk
vermoeden had men van de booze nei
gingen van het zondige menschelijke
hart?
De gevolgen bleven dan ook niet uit.
In het bekende werk van Dr. W.
Wagner, over „Hellas", lezen we het
volgende:
„Want zoo het gezicht der schoone,
jeugdige vormen eensdeels het schoon
heidsgevoel in hooge mate ontwikkel
de, werden daardoor ook natuurlijke
begeerten opgewekt, en kwam in Hel
las een ondeugd in zwang, welke over
als elders de schuldigen met onuit
wisbare schande brandmerkt
Ten tijde van Homerus schijnt het,
dat die zedeloosheid nog onbekend
was, of althans in het verborgene ge
pleegd werd, maar in de dagen van
Pericles, het bloeitijdperk van Grie
kenland, schuwde zij zelfs het daglicht
niet meer.
Zij ontheiligde de reine betrekking
der vriendschap, zij nam slechts haar
masker aan, om daaronder het lage
en verachtelijke der verleiding te ver-
hergen.
De wetten zwegen of zochten het
euvel slechts te beperken.
Geen wonder dus, dat de ondeugd
als een vreeselijke pest onder alle
stammen der Hellenen zich verbreidde
en ongetwijfeld was zij mede-oorzaak
van het rassche verval der Grieksche
wereld".
Niettegenstaande deze les uit het
verleden volgen vele „modernen" in
de beweging der Lichamelijke Opvoe
ding het voorbeeld der klassieke hei
denwereld na en geinspireerd door het
„Olympische ideaal" wordt alle of
haast alle kleeding afgelegd, om de
schoonheid der bewegingen beter te
doen uitkomen. In een school te Ber
lijn vonden reeds naaktdansen plaats
van jongens en meisjes gezamenlijk.
De Duitsche zedelijkheidsbond van
het Witte Kruis en Duitsche vrouwen
en meisjesbond voor zedelijke rein
heid zijn er krachtig tegen op getre
den.
Bedenkelijker is, dat sommige
„Schoolautoriteiten" dit vuil verdedi
gen. Zoo o.a. zekere H. Schmidt in de
„Leipziger Lehrerzeitung". Hij ver
klaart kortweg alle kleeding als een
erfdeel van een kerkleer, die alle
vleesch voor zonde verklaart. Het is
tegen de natuur.
„Hebt gij", zoo schrijft hij, „ouders
en opvoeders, dan nooit gevoeld, dat
gij de kleinen van hun vrijheid be
rooft, als gij met uw zoogenaamde op
voeding begint en hun een lichaams-
kleeding opdringt? Gymnastiek met
een gekleed lichaam is ondenkbaar".
Ook in ons vaderland is er onder de
moderne vakmenschen 'n streven in
die richting' merkbaar. Turnen, alleen
met een zwembroekje aan, kennen wij
in ons land al jaren; zelfs werd deze
aardigheid reeds een keer vertoond
bij gelegenheid van een demonstratie
aan een Chr. H. B. S.
Wie herinnert zich niet meer het
openbaar optreden van de z.g.n. „Lo-
ges-dames" in verschillende plaatsen,
ook te Leiden?
FEUILLETON.
53) o
„Voor mijn eigen gedrag echter
moet ik eveneens acht even op mijn
geweten en naar mijn innerlijke over
tuiging handelen Deze nu is, dat ge
mengde huwelijken uit den booze zijn.
Man en vrouw moeten in hunne ge
wichtige levensbetrekkingen, nl. die
tot hun Schepper en Verlosser, één
zijn. Mijn zoon heeft me reeds veel
kommer en zorgen bereid, wijl hij zich
maar al te licht door zijn gevoelens
laat meesleepen. Ik zou 't daarom met
vreugde begroeten, als hij, door een
aan zijne genegenheid beantwoordend
huwelijk, eindelijk tot een rustig, so-
lied leven kwam. Ik moet dat nog te
meer wenschen, nu hij arts is en later
mijne inrichting hier overnemen
moet, waarin ik mijn levenstaak zie.
Een arts moet in zijn eigen belang
zoowel als in dat van zijn patiënten,
gehuwd zijn, opdat hij in zijn huiselijk
leven bescherming vinde tegen de ze
delijke gevaren, waaraan hij in zijn be
roep zoo dikwijls blootgesteld is.
„Frederik mag echter geen ge
mengd huwelijk aangaan, maar moet
een meisje van mijnen en zijnen gods
dienst trouwen. En daarbij moet zijn
toekomstige vrouw geloovig zijn van
harte, niet echter, zooals helaas zoo-
De neutraliteit heeft het ook ii^ ons
land een eind gebracht in de richting
van het turnen zonder kleeding en het
is dringend noodig, dat een „halt" van
onze zijde wordt toegeroepen.
Een vooraanstaande paedagoog, die
niet overtuigd was van de noodzake
lijkheid, dat op de Christelijke school
het onderwijs in gymnastiek door een
Christelijk vakman gegeven moet
worden, stelde mij eens de vraag:
„Toon mij eens het verschil tusschen
een Christelijke en een niet Christe
lijke oefening."
Laten wij constateeren, dat hier wel
heel scherp de antithese is aange
toond; is groote voorzichtigheid, bij
de keuze van leiders en leeraren in
lichamelijke oefening voor Christelij
ke vereenigingen en scholen, niet ui
terst geboden?
Doch laat ik terugkeeren tot het
onderwerp.
Het einde van een vierjarig tijdperk,
dat door het groote feest der Eleërs te
Olympia zou worden afgesloten, na
derde. Iedereen kon gemakkelijk uit
rekenen, hoever men nog van dat tijd
stip verwijderd was; het feest begon
vijf dagen vóór het intreden van die
volle maan, die in ieder vierde jaar
het dichtst bij den zomerzonnestil
stand inviel, om juist met die volle
maan te eindigen.»
Reeds ongeveer een jaar vóór dien
tijd begonnen zich in vele Grieksche
steden verschillende kampvechters
opzettelijk voor den Olympischen
wedstrijd te oefenen. Gymnasten
leidslieden der kampvechters va
ders, bloedverwanten en vrienden raad
pleegden of de zoon, aanverwant of
vriend werkelijk zoo geoefend was,
dat men hem goedschiks op 'n kamp
plaats als Olympia kon laten mede
dingen.
Eindelijk, dertig dagen voor dé be
sproken volle maan, trad de zooge
naamde heilige maand in. Vredeshe-
rauten trokken door Elis en gingen
daarna ook naar andere staten om
den Olympischen godsvrede af te kon
digen.
Ten slotte, als het nog zes dagen van
de volle maan verwijderd is, volgt de
officieele tocht der deelnemers; onder
leiding van de z.g. Hellanodieken,
vanuit het stadje Elis, langs den „Hei
ligen weg", naar het eigenlijke feest
terrein, de Altis.
C. A. DE BRUYN.
KERK EN SCHOOL.
NED. HERV. KERK.
Beroepen: Te Veenhuizen, G. J. Ro-
meyn, te Heenvliet. Te Driesum, H. C.
de I.ooze, te Renkum. Te Werkendam, D.
J. Lazonder, te Oppenhuizen.
Aangenomen: Naar Akkrum, G. v.
Ingen te Augustinusga. Naar Kage, H. C.
Touw, cand. te Utrecht.
CHR. GEREF. KERK.
Bedankt: Voor Harderwijk, C. S. v.
d. Ven, te Arnhem.
GEREF. GEMEENTEN.
Bedankt: Voor Charlois-Rotterdam,
J. D. Barth, te Bodegraven.
BEVESTIGING, AFSCHEID, INTREDE.
Ds. J. R. van Oordt deed Zondag zijn in
trede bij de Geref. Gemeente te Zeist, na
des morgens bevestigd te zijn door Ds. R.
Roelofsen, em. pred. te Zeist, die tot tekst
had Efeze 2 20. De nieuwe leeraar sprak
des avonds naar aanleiding van Marcus
16 20.
Na de predikatie werden de gewone
toespraken gericht tot Ds. Roelofsen, den
Kerkeraad en de gemeente, afgevaardig
den van Opheusden en Burgemeester en
Wethouders.
BEROEPINGSWERK.
Te Oudeschoot (Fr.) wil de Geref. Kerk
overgaan tot het beroepen van een eigeiï
predikant.
TOEGELATEN TOT DEN DIENST
DES WOORDS.
Het provinciaal kerkbestuur van N.-
Ilolland heeft'de heeren H. van der Loos
Jr. en M. Groenenberg, theol. candidaten
aan de universiteit te Utrecht, tot de
evangeliebediening in de Ned. Herv. Kerk
toegelaten.
PRAEPARATOIR EXAMEN.
Door de classis Sneek der Geref. Ker
ken is praeparatoir geëxamineerd en be
roepbaar verklaard de heer Y. Nauta,
vele jonge dames in onze kringen,
een vrijdenkersgodsdienst huldigen,
die van het evangelie, van de verlos
sing der gevallen menschheid door
den eeniggeboren Zoon Gods, ja, van
een persoonlijken God niets meer we
ten willen. Vóór ik dus mijn toestem
ming tot de echtelijk© vereeniging
van mijn zoon met u geef, moet ik we
ten, hoe u ten opzichte dier godsdien
stige vragen staat. Ik durf u in het
vertrouwen stellen, dat u mijne vra
gen met dezelfde openhartigheid be
antwoorden zult, waarmede ik ze u
gesteld heb. Mijn zoon is geloovig ka
tholiek; gelooft u wat hij gelooft; weet
u zich van ééne godsdienstige overtui
ging' met hem?"
Bij die woorden van den geheim
raad was het mij rechtuit' verschrikke
lijk te moede. Somwijlen meende ik,
dat mijn adem stokte. De man stelde
mij voor het alternatief, of te liegen,
óf mijn en Frederiks levensgeluk te
verwoesten .Ik geloofde immers niet
meer aan een persoonlijken God en
nog veel minder aan een zondenval,
een verlossing en dergelijke. Als ik
echter de waarheid zeide en mijn on
geloof bekende, dan zou mijnheer Her-
bold zijn toestemming tot het huwelijk
weigeren en dan? Ik duizelde
wat te doen?
Daar kwam me zijn laatste vraag te
hulp. Deze kon ik, zonder te liegen
met ja beantwoorden. Ongetwijfeld
was dat een misleiding van den ouden
Theol. cand. aan de Vrije Universiteit te
Amsterdam, wonende te Terzooi (Fr.)
PROPONENTSEXAMEN.
Voor het Prov. kerkbestuur van Zuid-
Holland is door G. W. van Kooten, theol.
candidaat het proponenls-examen afge
legd.
EVANGELISATIE.
Tos vasten voorganger der Herv. Evan
gelisatie te Middelburg is benoemd de
heer A. de Redelijkheid, godsdienstonder
wijzer te Ouderkerk a. d. IJsel.
KERKINSTITUEERING.
Te Andijk is onder leiding van Ds. J. C.
Aalders van Amsterdam-Centrum de Ge
ref. Kerk in Hersteld Verband geïnstitu
eerd, en zijn de ambten ingesteld.
J.l. Zondag had de bevestiging van de
ambtsdragers plaats.
Het kerkgebouw, dat in aanbouw is,
zal 116 zitplaatsen bevatten, doch zoo ge
bouwd worden, dat ook de consistorie
voor plaatsruimte kan worden benut, zoo
dat 200 hoorders plaats kunnen vinden.
JUBILEUM.
Heden herdenkt Ds. C. Heemskerk, de
nestor der Ned. Herv. predikanten te Dor
drecht, den dag, waarop hij zich voor 25
jaar aan deze gemeente verbond. De ju
bilaris werd in 1867 te Ter Aar geboren
en in 1899 candidaat in Zuid-Holland, om
21 Jan. 1900 te Waarder in het predikambt
te worden bevestigd. 3 Mei 1903 verbond
hij zich aan zijn tegenwoordige gemeente.
Hij beweegt zic-b in de oude Merwede-
stad op onderscheiden gebied. Zoo is Ds.
Heemskerk praeses van het classicaal be
stuur van Dordrecht; secretaris-penning
meester van de Evangelisatie aan de Meijl
en stichter van de Chr. school in deze
buurt; voorzitter va.i het Chr. Mil. Tehuis
en voorzitter van de Chr. Hist. Kiesver-
eeniging „Willem van Oranje". In de be
kende Confessioneele preekenserie „Van
Goedertierenheid en Recht" verscheen van
zijn hand menige predicatie. Op 4 Maart
j.l. mocht de jubilaris in de Krispijnwijk
de Zuiderkerk mede op zijn initiatief ver
rezen, in gebruik nemen.
Zondag a.s. zal Ds. Heemskerk in de
Nieuwe Kerk een gedachtenisrede hou
den.
Ook Ds. E. Warmolts, Ned. Herv. pre
dikant te Scherpenzeel (Geld) viert heden
zijn zilveren ambtsjubileum. De jubilaris
werd in 1875 geboren en in 190? candi
daat in Zeeland. 3 Mei 1903 aanvaardde
hij het predikambt te Ter Aa, welke
standplaats in 1909 met Jutphaas werd
verwisseld. In 1912 kwam de jubilaris in
Nunspeet en in 1922 te Heerde.
Sinds 4 Maart j.l. dient Ds. Warmolts
zijn tegenwoordige gemeente.
Dr. VAN ANDEL OP TOURNEE.
Zooals wij reeds meedeelden, sprak Dr.
van Andel, Missionair predikant der Ge
ref. Kerk van Delft te Solo, onlangs in
deze zendende Kerk.
De Kerk van Delft wordt gesteund door
de vier classes van het Noordelijk deel
van Zuid-Holland.
Dr. van Andel heeft zich bereid ver
klaard gedurende zijn kort verblijf in el
ke classe van Zuid-Holland ten Noorden
een spreekbeurt te houden.
Voor de classis 's-Gravenhage der Ge
ref. Kerken vervulde dr. van Andel deze
spreekbeurt Dinsdagavond in de Wester-
kerk. Een groote schare vulde het ge
bouw. De kerkeraad van Den Haag-Oost
die dezen avond had voorbereid, had de
leiding opgedragen aan Ds. J. Douma. Ds.
Douma opende de samenkomst met het
doen zingen van Ps. 671 en het lezen
van Matth. 28:17—20.
In zijn openingswoord wees spr. er op,
dat men op dezen eersten Meidag niet
was saamgekomen voor een ideaal, uit
den mensch, maar voor een ideaal uit
God.
In een prettig en onderhoudend betoog
vertelde ds. van Andel van zijn zendings-
arbeid op Java; verhaalde van de moei
lijkheden, waarvoor de zending staat,
maar ook van den rijken zegen dien God
op het zendingswerk geven wilde. Dr. van
Andel wees er op dat Solo een zeer kost
baar zendingsterrein is en hij dankte de
kerken die met Delft als zendende kerk
samenwerken voor de liefde en offervaar
digheid die steeds is betoond.
De schare zong hem aan het einde de
zegenbede uit Ps. 134 staande toe.
Zooals bekend, zal Dr. van Andel voor
de classis Leiden optreden op Donderdag
11) Mei, des avonds 8 uur in de kerk aan
de Hooigracht.
PROF. Mr. CHR. ZEVENBERGEN.
Benoemd is tot gewoon hoogleer aar
aan de Rijksuniversiteit te Utrecht in
de faculteit der rechtsgeleerdheid om
onderwijs te geven in het Romeinsche
recht, de Romeinsche rechtsgeschie
denis en de ontwikkeling van het
recht bezien in het licht van het Ro-
heer; want hij dwaalde immers in de
onderstelling, dat zijn zoon een ge
loovig christen was. Maar hij wilde
toch, dat wij heiden van één geloof
waren, en dat waren en zijn we; Fre-
derik's en mijn godsdienstige beschou
wingen zijn geheel dezelfde. Ik kon
niet anders; ik bevond me in een ver-
schrikkelijken dwangtoestand; het
ging over zijn of niet-zijn voor ons.
Ik antwoordde dus ongetwijfeld
hoorde ik daarbij mijn hart hevig bon
zen:
„Mijnheer geheimraad, op uwe laat
ste vraag kan ik u slechts antwoorden
dat mijn godsdienstige beschouwingen
volkomen met die van. uw zoon over
eenstemmen; er bestaat in dat opzicht
niet de minste disharmonie tusschen
ons. Frederik zal u zulks ook bevesti
gen; hij was mijn leermeester".
De oude man zag mij een wijle zwij
gend en onderzoekend aan; ik gaf me
zelve het voorkomen der grootst mo
gelijke onbevangenheid, hoewel 't me
daarbij innerlijk volstrekt niet wèl
was.
Plotseling werd er driemaal vlug
achter elkaar aan de gangbei getrok
ken. De geheimraad sprong op en zei-
de gejaagd:
„Verontschuldig me, mffrouw; dat
is het teeken, dat een zware zieke
naar mime hulp verlangt en dat 't
een dringend geval is".
Daarmee was h~ 'eeds buiten de ka
mer. Ik herademde en gevoelde me als
meinsche recht, mr. Chr. Zevenbergen
lectpr aan de Vrije Universiteit te
Amsterdam.
Prof. Zevenbergen werd 29 October
1897 te Puttershoek geboren. Hij be
zocht het Marnix-gymnasium te Rot
terdam, waarna hij in 1915 als student
aan de Vrije Universiteit werd inge
schreven. In Sept. 1920 promoveerde
hij cum laude op een proefschrift, ge
titeld: „Karakter en geschiedenis Jus-
titia Bonae Fides.".
De nieuwe hoogleeraar, die een jon
gere broer is van den overleden prof.
W. Zevenbergen, was aan de Vrije
Universiteit lector in de faculteit der
rechtsgeleerdheid, in welke hoedanig
heid hij romeinsch recht, rechtsge
schiedenis, handelskennis en burgerl.
rechtsvordering doceerde. Van zijn
hand verscheen het Leerboek van het
wisselrecht, waarvan dit jaar een
tweede druk is uitgekomen. In het
Weekblad voor het Notariaat schreef
prof. Zevenbergen verschillende arti
kelen, waarbij hij o.m. aandacht be-
steede aan het huurkoopstelsel.
Door deze benoeming is thans voor
zien in de vacature, ontstaan door het
bedanken van prof.. Naber.
Zooals men weet, behoort Prof. Ze
venbergen tot de vier Hoogleeraren-
lectoren op wie betrekking heeft het
rapport betreffende den grondslag der
Vrije Universiteit, dat wij gisteren pu
bliceerden
GOEDE TAALLEERLINGEN SLECHTE
REKENAARS?
Een populaire opvatting is, dat leerlin
gen die goed in taal (talen) zijn, over het
algemeen slechte rekenaars zijn en omge
keerd.
De inspecteur van het onderwijs, B.
Ribsskog te Skiën (Noorwegen) heeft hier
naar een onderzoek ingesteld, waarvan
hij de uitkomst publiceert in het „Zft. f.
paed. Psychologie".
Hij koos een school in Skiën en een in
Drontheim, beide lagere scholen met ze
ven leerjaren.
In totaal werden 1155 leerlingen onder
zocht, n.l. 243 j. en 261 m. te Skiën en
327 j. en 324 m. te Drontheim.
Het resultaat was, dat de volgende cor
relatie gevonden werd: Jongens 4- 0.57,
meisjes 0.45, zoodat de correlatie vrij be
langrijk genoemd kan worden.
Bij de jongens is de correlatie, zooals
blijkt, hooger dan bij de meisjes. Dit be
langrijke onderzoek leert dat goedg. aan
leg voor rekenen, in meer dan de helft
der gevallen bij jongens samengaat met
goeden aanleg voor de moedertaal en
omgekeerd, bij de meisjes is de verhou
ding iets geringer. Bij dit onderzoek is
tevens gebleken, dat in opstel en dictée
de jongens belangrijk slechter waren dan
de meisjes.
Zoowel bij taal als bij rekenen verschil
len hoogste en laagste cijfers bij jongens
meer dan bü de meisjes.
Door deze onderzoekingen is vastgesteld
dat althans voor Noorsche kinderen de
veronderstelling goede rekenaars slech
te taalleerlingen, niet geldt.
DE DRIE WERELDGODSDIENSTEN.
In de Turksche vereeniging voor de
philosophie aan de universiteit te Stam
boel is dezer dagen een merkwaardige ge-
dachtenwisseling gehouden over den Bij
bel. het Evangelie en den Koran.
Prof. Moestafa Sjebib bei, hoogleeraar
in de oude geschiedenis, beweerde dat die
drie boeken in één enkel voor de Moslims,
de Christenen en de Joden even heilig
boek kunnen worden te zamen gevat.
Ismail Hakki bei, prof. in de paedago-
gie, Sewet bei, prof. in de philosophie en
Hilmi Jia bei, prof. in de psychologie,
schaarden zich aan zijn zijde.
Daarentegen bestreed Mehmed Ali Svin
bei, prof. in de p scbiedenis van het mys
ticisme die stelling met vuur. Volgens
hem kunnen die drie godsdiensten onmo
gelijk worden vereenigd en ineensmelten.
Zijn voornaamste argument was, dat,
wanneer men bedenkt, naar welk doel de
menschheid streeft, men moet inzien.dat
het voor haar het weldadigst is, wanneer
in geloofszaken niemand en niets als heer
en meester over haar heerscht, hetgeen
het geval zou worden wanneer Moslims,
Christenen en Joden allen aan een en de
zelfde geloofswet zouden worden onder
worpen. Men moet den mensch op geloofs
gebied alle vrijheid laten om vooruit te
komen op den grooten weg welke de we
tenschap hem heeft geopend. Een ieder
kan zich zijn eigen godsdienst kiezen en
denken, zooals zijn hart en geweten het
hem ingeven, en of op zichzelve blijven,
of zich naar believen aansluiten bij ande
ren die als gelijkgezind aantrekken.
Tegen die meening kwam de meerder
heid met klem op, die er van overtuigd
is dat de mensch over het algemeen, en
vooral in zaken van godsdienst en geloof
voorlichting en leiding behoeft, en die
verlost. ZcJk een examen is werkelijk
geen kleinigheid. Maar wat w:- daar
mee gewonnen, dat ik den ouden heer,
die me werkel^1- zeer eerbiedwaardig
voorkwam, voor het oogenblik mis
leid had? Die vragen zullen immers
terugkeeren en in den dagelijkschen
omgang zal hij weldra bemerken, hoe
't met mijn geloof staat. Terwi'l ik nog
zat te peinzen, kwam Frederik in de
kamer.
„Nu, heeft de oude je scherp in ver
hoor genomen?" vroeg hij luchtig.
Ik vertelde hem het verloop va., het
onderhoud: lachend luisterde hij toe
en zeide, toen ik geëindigd had:
„Maak je daarover verder maar niet
bezorgd, schat; je hebt je schitterend
uit je positie gered. Blijf slechts altijd
bij je laatste antwoord en laat 't overi
ge maar aan mij over. Ik ben in deze
comedie bedrevener dan gij. Wie zich
eerlijk door het leven wil slaan, moet
voor een krasse leuigen niet terug
schrikken. Doe wat je belieft, geef je
echter steeds dat voorkomen, wat bij
je omgeving past. Waartoe conflicten
uit te lokken? Vader gelooft vast en
zeker, dat ik op zijn godsdienstig
standpunt sta. Als ik onder de vacan-
tie hier was, ging ik met hem naar de
kerk en gedroeg me bij die hocus po-
cus zoo stichtend, dat zelfs kwezels
een voorbeeld aan me namen. Als wij
eerstdaags met vader naar de mis
gaan zul je me eens zien. Dat moet jij
nog leer en, Roosje! Koen nu, ik breng
AAN HET ZOEKUCHT.
1 H
LEIDEN, 3 Mei. 1928.
Er zit, wat het positieve betreft, wei
nig- lijn in wat het dagblad „De Tele
graaf" zijn lezers voorzet. Doch nega
tief des te meer.
Dit blijkt niet het minst uit de tee-
keningen van Louis Raemiakers. Zoo
stond er dezer dagen een plaat in de
„Tel." met het opschrift „Hoe men ons
regeert!" Tegen een achtergrond van
een gracht met een trekschuit er in,
stond Ds. Kersten met opgeheven
hand als een soort van verkeersagent
en daaronder: „Heel het raderwerk
staat stil, Als Zijn machtige arm het
wil".
Terwijl er als verklaring nog bij
staat (de intellectueele lezers van
„Nederland's grootste dagblad" moch
ten het eens niet begrijpen):
„De Minister van Waterstaat heeft
onder Kersten's druk geweigerd de
Nederlandsche Spoorwegen in staat
te stellen tot invoering van een in de
behoeften van het publiek voorzien-
den Zondagsdienst".
Nu verwonder ik me maar over
twee dingen. In de eerste plaats dat er
hier en daar nog Christenen zijn, die
een dergelijk dagblad lezen en/of steu
nen.
En in de tweede plaats, dat er nog
zooveel arbeiders, zoowel Christelijke
als niet-Christelijke zijn, die geabon
neerd zijn op het volksblad van de
„Tel.", de „Courant".
Moest een dergelijke plaat, waaruit
de mentaliteit spreekt om hun de
Zondagsrust te ontnemen, hun de
o ogen niet openen?
OBSERVATOR.
met vrucht en baat kan vinden in de Hei
lige Schriften. En daar verder eenheid en
eensgezindheid in alles en in alle opzich
ten nimmer voorte trekken zijn bij on-
eenigheid en scheiding, zoo zou vol
gens hen een ineensmelten dier drie
voorname godsdiensten in één enkele voor
de wereld en de menschheid een bepaal
de weldaad kunnen worden.
De discussie zal op de volgende bijeen
komst worden voortgezet, daar nog niet
allen, die zich aan het woord gemeld
hadden, zich hebben kunnen uiten. De
kwestie trekt ook buiten de universiteit
de aandacht en belangstelling.
ONDERWIJS EN VERVOER.
Te Joure is voor eenigen tijd een R.-K.
school geopend.
Ouders te Stobbegat, die hun dochtertje
naar de R.K. school te Heerenveen, zen
den, wenschten dit nu geplaatst te zien op
die school en vroegen daarom vergoeding
voor vervoerkosten. De gemeenteraad
wees dit verzoek af. op grond, dat Stobbe
gat verder van Joure is gelegen dan van
Heerenveen en bovendien de reisgelegen
heid tusschen Stobbegat en Heerenveen
(spoor) gemakkelijker en beter is.
De raad oordeelde bovendien, dat het
nooit de bedoeling van den wetgever kan
geweest zijn, in dergelijke eevallen, keu
ze van de school door de ouders, vergoe
ding toe te staan.
De vader ging in hooger beroep bij Ge-
dep. Staten van Friesland, die bet raads
besluit vernietigden en bepaalden, dat er
jaarlijks 50 als vergoeding moet worden
toegekend.
B. en W. van oordeel, dat hunne opvat
ting in dezen de juiste is, zullen nu bij de
Kroon in hooger beroep gaan.
GIFTEN EN LEGATEN.
De Marthastichting te Alphen aan
den Rijn ontving voor de bebouwing
van het meisjeshuis uit Amsterdam,
een gift van f 1000.
Ds. A. G. H. van Hoogenhuyze,
Ned. Herv. predikant, heeft onder de
letters A. L. een gift van f 1000 ont
vangen voor de Eltheto-, de Willem de
Zwijger- en de Jeruzalem-kerk, te Am
sterdam.
Uit het Sociale Leven.
DE KOMENDE ARBEIDS-
CONFERENTIE.
Naar Het Volk verneemt, heeft de
Minister van Arbeid gunstig beschikt
op het verzoek van het N. V. V. om,
nu met het oog op de behandeling der
belangrijke vraagstukken drie tech
nische arbeiders-adviseurs aan de de
legatie naar de komende Arbeidscon-
ferentie zullen worden toegevoegd,
je weer naar je tijdelijk tehuis. Want
vader moet een ernstige operatie ver
richten bij een zieke, die gisteren
avond hier gebracht werd; binnen
twee uur komt hij niet klaar".
Daarmee bood hij me zijn arm en
we begaven ons op den terugweg. In
mijn kamer nam hij afscheid met de
belofte, mij weldra te zullen mededee-
len, welken indruk ik op zijn vader
gemaakt had.
Ondanks dat alles is 't me heel niet
aangenaam te moede. De rol, welke ik
hier speel, is alles behalve mooi. Een
ellendige bedriegerij van den ouden
heer, 'die mijn gansche hart gewon
nen heeft. En het spel van Frederik
met hem bevalt me nog veel minder.
Een zoon, die in staat is, geheel koel
bloedig zijn eigen vader te bedriegen,
kan die niet ook geheel op dezelfde
wij^e zijn vrouw eenmaal bedriegen?
Opgehouden, Roosje, opgehouden.
Waar moet dat heen? Wilt ge je zei
ven weer kwellen?
24 Januari.
Morgen is he<t verlovingsfeest; doch
in den engen familiekring. Mijnheer
de geheimraad houdt niet van luid
ruchtige feestpartijen. Ook de bruiloft
welke op den 15den der volgende
maand bepaald i3, zal heei stil en een
voudig zijn, wat mij zeer naar den zin
is Want mijne situatie is eene te eigen
aardige.
f Wordt vervolgd).