WAT DE BLADEN ZEGGEN. Moeders 1 2." 12" 7."28" 3."16f° „De Waarheidsvriend" Anti revolutionair. Op de jongste jaarvergadering van den Geref. Bond tot verbreiding en verdediging van de Waarheid in de Nederlandsche Hervormde (Gerefor meerde) Kerk, is een vrij scherp de bat gevoerd over de politiek, schrijft „Nederland en Oranje". Er waren er, die verlangden, dat het Bondsorgaan zich van politieke be schouwingen zou onthouden. Anderen wilden, dat het de dingen slechts prin cipieel zou belichten en de practische zijde der politiek buiten beschouwing laten. Van de bestuurstafel werd rondweg uitgesproken, dat de Waarheidsvriend vanaf het begin Antirevolutionair is geweest en het ook zal blijven. Een der aanwezige predikanten ver klaarde, dat er in den laatsten tijd ook al in den Bond van Herv. Geref. Jon- gélingsvereenigingen een streven is, om de politiek „er buiten te houden", juist door hen voorgestaan, die zich door de afbrekende politiek van Ds. Kersten laten leiden en blijkbaar ge voelen, dat zij er niets positiefs voor in de plaats kunnen stellen. Wij moe ten ons daardoor niet laten beïnvloe den, zeide deze spreker. De hoofdredactie besprak nu de ze gedachtenwisseling in een afzon derlijk artikel onder het opschrift: „Onze Bond en de politiek" en zegt er o.m. dit van: „Vanaf het eerste no. van De Waar- heisvriend, hebben we in ons Bonds blad „aan politiek gedaan". „Toen deden anderen nog niet aan politiek. Die bleven rustig achter de kachel zitten en lieten de Antirevolu tionairen, de geesteskinderen van Groen, maar worstelen. Vanaf onze eerste gemeente hebben we daar droe vige, de droevigste ervaringen opge daan, bij menschen, die nu „Kerstia- nen" zouden genoemd worden. Nu doet ieder aan politiek. En nu zou men ons den mond willen snoeren. Nu zij aan politiek-doen begonnen zijn, en de scherpste pijlen dag aan dag, week aan week, afschieten, waar bij namen en aangelegenheden van persoonlijken aard keer op keer genoemd worden nu zou men ons het zwijgen willen opleggen! En heel vromelijk komt men tot ons om te zeggen: de Bond moest niet aan poli tiek doen; uit de Waarheidsvriend moest de politiek verwijderd worden. Ons antwoord is altijd geweest: dat doen we nooit! Neen, nooit! Dat we met politiek begonnen zijn, kwam voort uit ons beginsel; hoorde bij ons doel en streven; zat onlosma kelijk vast aan onze Bondsbeweging". VERDIENEN DE MODERNEN EEN PLAATS? Wij bedoelen zoo schrijft de aarheidsvriend natuurlijk, of de Modernen een plaats in de Ned. Herv. Kerk verdienen. En dan in dien zin, of zij er recht op hebben wat hun ge loofsbelijdenis aangaat. En dan zeggen we: neen! Alleen hierom al niet, om dat zij de voorname, fundamenteele heilsfeiten loochenen. Zij, die zoo te genover het cardinale, het echte en wezenlijke van het Apostolisch Chris tendom staan,, hebben het recht ver beurd te belijden en met een eed te bevestigen, dat zij in geest en hoofd zaak daarmee instemmen. Dat is een valsch spel, dat men dan speelt. Zij, die de vleeschwording des Woords, die het lijden en sterven van den Heiland, die de opstanding en de hemelvaart van Christus, Zijn zitten aan de rechterhand Gods des Vaders en Zijn wederkomst ten oordeel zóó essentiëel anders zien en daaromtrent zoo'n wezenlijk andere opvatting heb ben, moesten dat eerlijk erkennen. Ze blijven dan ook gebrandmerkt, dat ze niet eerlijk zijn en spelen met woor den. Filosofisch mogen ze zich in al lerlei bochten wringen, maar bij de belijdende Christenheid binnen en buiten de Hervormde Kerk, binnen en buiten Nederland, blijven ze onder het odium van onoprechtheid, als ze zeg gen, dat ze principieel iets anders ge- looven van de heilsfeiten, en tegelijk zeggen, dat ze in geest en hoofdzaak met de belijdenis der orthodox-chris telijke Kerk instemmen. Maar daar komt nog iets bij. Hun Kerkpolitiek is zoo in alles te veroordeelen. En laten we het nu maar zeggen met de woorden van den ethischen Amsterdamschen dominé Hoek, die er in het Algem. Weekblad voor Chris tendom en Cultuur als volgt over schrijft: de vrijzinnigheid moest zich zelf eens onder handen nemen. Waar van ik in „Kerk en Volk" nog weinig bespeuren kan. Ernst, eerbied, eerlijk heid en bescheidenheid!" „Aan den vrijzinnigen kant past de belijdenis, dat zij honderdmaal meer als kerke- lijk-politieke dan als religieuse macht hebben gepresteerd. Een tijd geleden gaf een onzer grootste bladen een sta tistisch overzicht van den toesta yd der vrijzinnigen in het jaar 1927. Een winstje hier, een verliesje daar, een kleine vooruitgang over geheel de li nie. D.w.z. bij de verkiezingen. Maar er bestaat in de Kerk behalve verkie zingen en derzelver uitslag, ook zoo iets als een innerlijke toestand". We leggen den- nadruk op de twee woorden: verkiezingen en innerlijke toestand. Men begrijpt de tegenstelling hier. Ds Hoek vervolgt dan: „Ik zeg het zonder Schadenfreude: indien alleen zij ter stembus trokken, die in het ge wone leven een minimum van kerke lijke belangstelling toonden, daar zou bijna "keen enkele gemeente in ons va derland over een vrijzinnig kiescolle ge of Kerkeraad beschikken. Als kerkelijk geestelijke macht is het modernisme bijna loor, opflikke rend alleen bij den stembusstrijd door afkeer van de orthodoxie". Hier is geen woord bij of 't is waar! Laat de moderne gemeenten in Noord Holland, ook in Brabant, in Gelderland, in Drenthe, in Groningen, in Friesland eens eerlijk de boeken openleggen? Laat men in Oude Pekela eens eerlijk vertellen hoeveel kerkgan gers er zijn; laat men in Boskoop eens van Zondag tot Zondag opgave geven, laat Stolwijk eens getuigen; van Stom petoren in Noord Holland verwachten we opgave, van Limburg zoo goed als van Friesland. Men schettert in verkiezingsdagen en noemt getallen bij de stembus. Maar men schaamt zich over de kerkgangers; 's morgens is het be droevend; soms weinig of niets; en 's avonds is de zaak gesloten! Zelfs schaamt men zich niet zelden over een betrekkelijk groot percentage, dat als lidmaat „aangenomen" wordt. De voorbeelden zijn voor het grijpen dat er „aangenomen" worden zonder catechetisch onderricht, of zóó, dat men zichzelf moest wegschamen, als er ook maar even een eerlijk onder zoek werd ingesteld. Eén bonk verkiezingspolitiek! Ds. Hoek schrijft dan ook zoo naar waarheid: „De vrijzinnigen klagen over hun vertrapte rechten. Maar ik geloof, dat zij voorloopig nog schuldig zijn het recht van hun rechten te be wijzen". Ja bewijs uw recht, vrijzinnigen, uw recht op een plaats in de Hervorm de Kerk, door uw ziel en leven te geven aan en voor die Kerk, die Jezus Christus als Zaligmaker belijdt! Als gij u zóó geeft, waarachtig geeft dan zult gij zeker en vast een plaats krijgen en hebben en houden. „In menig moderne gemeente zoo vervolgt Ds. Hoek zijn artikel, moest, naar het kerkbezoek gemeten, de Kerk niet in hun handen, doch in die van de Evangelisatie-menschen zijn". Ja dat durven we aan, dat onder zoek. Zullen we er eens mee beginnen in Boskoop, Oudshoorn, Stolwijk, Oude Pekela, Ter Apel, enz. enz.? En nu zegge geen enkele vrijzinnige dat laffe: „maar 't zit 'm niet in het naar de Kerk loopen". Want men moest zich wegschamen onder de vrijzinnigen, als hun dan ge vraagd wordt: „maar zit 't 'm dan in het niet naar de kerk gaan?" Wie durft er „ja" zeggen? RECHTZAKEN. KANTONGERECHT TE LEIDEN. In do gistermorgen gehouden zitting- van het kantong recht, stond allereerst terecht Joh. W. teNoord wp a. Zee welke verd. nie' was verschenen, terza ke dat hij in zijn woonplaats in de v Speykstraat een woning* had gebouwd, die wat betrof de trap nie!; voldeed aan de eischen bij. de vergunning door B en W. gesteld. De aantrede was n.1. slechts 14.2 c.M., terwijl deze 16 c.M. had moeten zijn. Een tweetal getuigen, de verbal, en een bouwkundig opzichter, bevestigden het procesverbaal. De ambt. achite het ten laste gelegde bewezen en vroeg f 50,subs. 20 d. D© raadsman van verd., Mr. Meer burg, begon met enkele opmerkingen over de dagvaardiging, die zi. nie'. vol- aan de eischen die daaraan volgens de wet kunnen worden ges'ell, zoodat ze nietig zou moeien worden verklaard Verder wees r>l. er op dat het gepleegde feit zcrer ondergeschikt is. Het schoolt 2 c.M. en het gevaar voor de bewoners wordt daardoor zeker niet verhoogd, «evenmin als de volksgezondheid wordt bedreigd. Bovendien geeft die verorde ning geen regel voor het meten van de "aantrede, zoodat het niet vaststaat of do z.g. wel, het overstekende deel aan de trede ook moet worden meego meten. Deze toch is 4 c.M. groot, zoodat do aantrede daarmede 18 c.M. wordt Om dit alios meende pl. vrijspraak te moeten vragen. De ambt. bleef bij zijn requisitoir. De kantonrechter bepaalde het vonnis over 14 dagen. Voortgezet werd de behandeling van de zaak tegen den melkventer C. v. E. te Leiden, die melk zou hebben afgeleverd aan zijn klanten door ze te schoppen met een maat uit een bus, zonder daarbij gebruik te maken van do aftapkraan. Do verb die in de vorige zitting niet kon worden gehoord, was thans als getuige verschenen, en be vestigde even als zijn collega, het procesverbaal1. Twéé getuigen decharge hadden gezien dat verd. de melk die hij aan hen afleverde, had getapt. De ambten, meende evenwel af te moeten gaan op de verklaringen van verbalisanten, daar het heel goed mo gelijk was, dat verd. bij het LeJienen van andere klanten, wel de me.k had geschept en vroeg f.4,of 2 dagen. Von nis over 8 dagen. C. Br. te Leiden, stond té -echt ter zake dat hp een tram van de H.T.M. bij het opkomen van de Blauwpoorts- brug zou hebben gestuit in haar loop. door met zijn auto op de rails to blijven staan, zonder dat daartoe noodzaak be stond. De tramconducteur als get. gehoord, verklaarde dat de auto gemakkelijk had weg gekund, terwijl een get. h de charge bewc-e.de dat uit niet kon, daar •or een melkwagen achter de auto stond De zaak werd 8 dagen aangehouden om een anduren getuige te hooien. C. de H. te W o u b r u g g e, zou, rjj diende op de fie.s te Leiderdorp, eon in beweging zijnde autobus hejben vast gehouden. Uit die getuig en veririaringpn kon de waarheid hiervan evenwel niet blijken, zocdat de ambt. het ten laste gelegde nie» bc tonen achtte en vrij spraak vrovg, waaraan de kantonrech ter zich conforme orde. is ingezonden en in het Staatsblad zal worden opgenomen, ie ter griffie neer gelegd. Scheepstijdingen. RADIO-NIEUWS. INTERNATIONAAL RADIO- TELEGRAAFVERDRAG. De Minister van Buitenlandsche Za ken brengt ter kennis van de Tweede Kamer, dat op 25 November 1927 te Washington een nieuw radioverdrag is onderteekend. Dit verdrag is aange vuld met een algemeen reglement, dat dezelfde kracht heeft als het verdrag en met een additioneel reglement, dat slechts de regeeringen bindt, die het hebben onderteekend (Amerika, Cana da en Honduras hebben het additio neel reglement niet onderteekend). Het verdrag en de beide reglementen worden op 1 Januari 1929 van kracht. Het exemplaar van het verdrag, dat HOLLAND—AMEKIKA-LIJN. NEBRASKA, Vancouver n. R'dam, 29 te Liverpool. NIEUW-AMSTERDAM, New-York n. R'dam. 30 v. Plymouth. VOLENDAM, 29 v. R'dam te N.-York. MOERDIJK, Vancouver n. R'dam, 28 te Hamburg. KINDERDIJK, R'dam n. Vancouver, 27 v. Cristobal. HOLLANDAFRIKA-LIJN. MEL1SKERK (uitr.) 30 te Zanzibar. KLIPFONTEIN (uitr./ 29 v. Kaapstad. GRIJPSKERK (uitr.) 28 (8.14 v.m.) 100 mijl O. v. Land's End. SPRINGFONTEIN (thuisr.) 29 te Ant werpen. HEEMSKERK (thuisr.) 29 te Antw. JAGERSFONTEIN (uitr.) 28 te Durban NIAS (thuisr.) 28 v. Lorenzo Marques. HOLLAND—WEST-AFRIKA-LIJN. REGGESTROOM, 29 v. Hamburg te Amsterdam. ALCniBA (thuisr.) 29 v. Freetown. DRECHTSTROOM (uitr.) 29 te Duin kerken. ÏJSTROOM (thuisr.), 29 v. Lagos. MARKEN (uitr.) 28 te Pt. Gentil. TEGEL (uitr.) 28 te Dakar. KON. HOLLANDSGHE LLOYD. WATERLAND (thuisr.) p 30 Dungeness ZEELANDIA, 29 v. B.-Ayres te A'dam. KENNEMERLAND, 29 v. Hamburg te Amsterdam. ORANIA (uitr.) 28 te B.-Ayres. GELRIA thuisr.) 28 v. Pernambuco. GAASTERLAND (uitr.) 28 to Rio Ja neiro (vertr. 3). FLANDRIA (uitr.) 29 v. Oporto. MONTFERLAND (uitr.) p. 28 Ouessant ROTTERDAMSGHE LLOYD. GAROET (thuisr.) 29 (2 n.m.) v. Oran. VARDULIA (gech.) (thuisr.) p. 29 Perim TAB AN AN thuisr.) 20 v. Sabang. INDRAPOERA (uitr.) p. 29 Kaap del Armi. PATRIA (thuisr.) 29 (6 n.m.) v. Port Said. TAMBORA (thuisr.) 29 v. Colombo. KERTOSONO (uitr.) p. 29 Finisterre. MEDAN (thuisr.) p. 30 Perim. STOOMVAART MIJ. „NEDERLAND". ENGGANO (uitr.) 29 v. Antw. en pass. Vlissingen. SINGKEP (gech.) (thuisr.) p. 30 Ouess. BATOE (thuisr.) 28 v. Marseille. KARIMATA (thuisr.) 29 te Marseille. PRINS DER NEDERLANDEN (thuisr.) 29 van Algiers. P. C. HOOFT (uitr.) p. 28 Perim. KONINGIN DER NEDERLANDEN (uitr.) p. 30 Gibraltar. ROTTI (thuisr.) 30 v. Colombo. KON. PAKETVAART MIJ. NIEUW-ZEELAND (uitr.) 30 v. Port Said. Onze MebAanbie* ding geldt evenzeer voor de kinderen! Nu het mooie weer daar is, wilt U im mers ook de meisjes in een nieuw man teltje of jurkje en de jongens in een nieuw pak steken! Niet alleen dat U bij ons grooter keuze vindt dan waar ook, door de bekende, lage C.&.A. prijzen slaagt U ook veel voordeeligerl WA Keung Matrozenpak» Jongeh. Costuom m. Sterk, geheel gevoerd je v. prima Kamgaren, lange broek, Fancies en Sportpakje in mooie geheel gevoerd en ook Kamgaren, ook blauw, Fancies en Kamgaren in bruin, v. 2 jaar vanaf 1 of 2 rij, v. 14-16 jaar (ook m. rijbroek) v. 5 j. Wie zou niet blij zijn met dit aardig in goud» en zijde» piqüres geteckende Serge- Kasha Manteltje? In alle moderne Kasha* Z tinten voor 5 jaar slechts Keurig Rips Manteltje, m. leuke, opgestikte zakjes, gegarneerde en gekleurde onderkraag en moderne rug.InBleu.Bois, ca Beige. Absinth Cacao, v. 6 jaar M Leuk. bontgekleurd Mous seline Jurkje, met ceintuur rondom en aardig geplooid rokje. In verschillende, kinderlijke des» <40 9 c sins, voor 6 jaar H slechtsJL Zuiver wollen Kasha Jurkje, met leuk in wol gegarneerd kraagje en aar» dig zakje m. geborduurden vogel. De nieuw» A nc ste. Kashakleu» ren; v. 7j. slechts Ai*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1928 | | pagina 8