Aan het einde der Week
De Paaschweek is telken jare dc week
van de congressen en conferenties.
Het Paaschcongres van de S.D.A.P. heeft
niet zoo heel veel belangrijks opgeleverd:
't was in hoofdzaak wat „in- en uitpra
ten" over ontwapening c.d. 't Belangrijk
ste is nog de resolutie betreffende de sa
menwerking tusschen S.D.A.P. en N.V.V.,
hoewel het nog niet duidelijk is of nu
zooals Mr. Bonger gezegd heeft de S.D.
A.P „onder de plak" van het N.V.V. komt
of dat het N.V.V.. gelijk de toestand fei
telijk reeds jaren lang was, de „bijwagen"
van de S.D.A.P. blijft. Waarschijnlijk zal
hier alles afhangen van de vraag, wie in
elk dezer bewegingen de leiding hebben
en blijft het een strijd om de macht tus
schen de politieke partij en de vakbewe
ging.
Ook de Commun. Partij Holland heeft
haar Paaschcongres gehad, doch geluk
kig behoeft men daaraan gezien de wei
nige aanhang waarover deze groep hier
te lande beschikt niet veel beteekenis
te hechten. De communistische beweging
gaat in ons land te gronde aan onderlin
ge twisten, al moeten wij tegenover de
doorwerking der communistische begin
selen op onze hoede zijn.
Van de organisaties in onzen eigen
kring die met 2den Paaschdag vergaderd
hebben, noemen wij de jeugdverenigin
gen, die hun provinciale afdeelingsverga-
deringen hielden alsmede de Chr. Korf-
balbond, welks bondsdag te Rotterdam is
gehouden: voorts vergaderden in deze
week de Unie „Een school met den Bij
bel' en de Schoolraad voor de scholen
met den Bijbel, de Chritselijk-Historische
Unie, en ten slotte last not least de
vereeniging van Predikanten van de Ge-
ref. Kerken in Nederland.
Het zal alzoo velen, die in de Christe
lijke actie vooraanstaan, gegaan zijn als
Paulus, die toen hij de broeders gezien
had, daaruit krècht putte voor de verde
re volvoering zijner taak.
Ook in het buitenland zijn belangrijke
samenkomsten gehouden, zoo b.v. de Zen-
dingsconferentie te Jeruzalem. Terecht is
opgemerkt, dat er sedert de dagen der
apostelen wel geen samenkomst der Chr.
Kerk is geweest gelijk deze, waarin ver
tegenwoordigers van 51 landen en volken
waren samengekomen om de uitbreiding
van het Godsrijk op aarde te bespreken.
Het samenbrengen van zoovelen met de
ernstige bedoeling elkander beter te lee-
ren verstaan en tot vruchtbaarder samen
werking te geraken, was op zich zelf al
een feit van beteekenis. Op den Olijfberg
verkeerde men op voet van gelijkheid.
Men had bij de maaitijden, en vooral ook
iu de commissie-vergaderingen overvloe
dige gelegenheid om met verschillende
belangrijke persoonlijkheden in aanraking
te komen en waardevolle gegevens om
trent het zendingswerk van hen te verkrij
gen. Dat verbreedde den gezichtskring, en
men ging zijn eigen arbeidsveld zien als
een onderdeel van het groote geheel.
Te Dusseb" f had deze week het stich
tingscongres van de Protestantsch-Chris-
telijke arbeidersir.ternationale plaats. Het
is een verblijdend verschijnsel, dat in den
naoorlogschen tijd tusschen de verschil
lende landen en volken weer nauwe be
trekkingen voorden aangeknoopt, en dat
ook de Christenen in dezen niet achter
blijven.
Van de verdere gebeurtenissen in de af-
geloopen week noemen we het communis
tisch complot in Japan, dat opnieuw de
aandacht gevestigd heeft op het commu
nistisch gevaar in het verre Oosten, de
bomaanslag te Milaan, die tegen het le
ven van den Italiaanschen koning gericht
was, en enkele verkeersongelukken, zoo
als de treinbotsing bij de Gare du Nord
te Parijs en de noodlanding van het K.L.
M.-vliegtuig, dat den dienst MalmöAm
sterdam onderhoudt, welke laatste geluk
kig zonder persoonlijke ingevallen is af-
geloopen.
Ook heeft na lange aarzeling de „Bre
men" thans den „sprong over den Oce
aan" gewaagd
Volgens een jnist ontvangen telegram,
heeft zij op een eiland, 700 K_M. van New
Vork verwijderd, een noodlanding ge
maakt. De tocht is alzoo bijna gelukt en
heeft in ejk geval geen menschenlevens
gekost.
LUCHTVAART.
DE OCEAANVLUCHT VAN DE
„BREMEN".
Om middernacht heerschte nog ab
solute onzekerheid omtrent het lot
Leidsche Penkrassen.
Amice,
Prof. Grosheide, want die is het on
getwijfeld, wanneer hij in de Heraut
schrijft met de onderteekening F. W.
G., lVeeft me verleden week iets als
heel ernstig bijgebracht, dat ik tot he
den niet als een ernstige zaak be
schouwd had.
't Was naar aanleiding van een con
clusie, genomen ter zendingsconferen
tie te Jeruzalem, dat hij zijn waar
schuwenden vinger omhoog hief. Het
ging niet om de resultaten te Jeruza
lem bereikt, maar op de voor-conferen
tie te Cairo in Egypte. Het ging er om
een juiste houding aan te nemen te
genover de cultuur der heidensche
volkeren, die men voor Christus tracht
te winnen.
Zie, Amice, waar wij hier in kleinen
kring zoo warm voelen voor de Zen
ding (de Zendingsschool te Oegstgeest
behoort immers tot ons terrein) daar
is het noodig om dit vraagstuk wat
nader te bezien.
Er is een tijd geweest, dat de zen
ding meende, de heidenen, die tot be
keering kwamen te moeten onttrek
ken aan hun eigen kring, ze af te zon
deren tot een aparte gemeenschap.
Vooral bij de bekeerlingen uit het
Mohamedanisme had men naar onmid
dellijk aansluiting bij het Mohame
danisme zelf! De leer van den Profeet
verdraagt zich niet met een andere
leer; Allah is God en Mohammed is
zijn profeet, daaraan is alles onderge
schikt. Wat dus niet buigt voor den
profeet, wordt uitgestooten.
Men meende nu, dat men zich daar
aan moest aanpassen. De Christenen
moesten dan maar een afzonderlijke
van het Duitsche vliegtuig ..Bremen",
dat Donderdagmorgen oiii 5 uur 40 op
het. lersche vliegveld Baldonnel niet
de vliegers Koehl, von Ilünefeld en
Fitzmaurice voor den vermelden
tocht over den Atlantisclien Oceaan
in de richting Oost-West gestart was.
Het aanvankelijke bericht, dat het
vliegtuig op Mitchellfield geland zou
zijn. bleek in elk geval onjuist te zijn."
Een bericht uit Emden over de aan
komst in New-York bleek op een ver
gissing te berusten.
(Zie verder onder „Telegrammen").
DE VLIEGTOCHT VAN
MEVROUW HEATH.
Mussolini heeft mevrouw Heath, die
in een licht vliegtuig vart Kaapstad
naar Cairo is gevlogen, en haar tocht
naar Londen voortzetten wil, een
watervliegtuig aangeboden ter bege
leiding over de Middellandsche Zee.
Tegelijkertijd heeft luitenant Bentley,
die met zijn bruid ook van Cairo naar
Londen wil vliegen, mevrouw .Heath
voorgesteld om samen den tocht voort
te zetten. Bentley's vliegtuig behoeft
echter nog enkele herstellingen.
Mevrouw Heath heeft geantwoord,
dat zij tot Maandagmorgen op haar
landgenoot wil wachten, maar, als hij
dan niet gereed zou zijn, het aanbod
van Mussolini zou aanvaarden.
DE NOODLANDING VAN DE
TWEEMOTORIGE FOKKER.
De eerste berichten van de minder
gelukkige daling der tweemotorige
Fokker H. N. A. E. E. van de K. L. M.
luidden, dat beide motoren kort na el
kander hadden gestopt.
Het onderzoek, dat door den tech-
nischen dienst is ingesteld, heeft uit
gewezen, dat dit niet het geval is ge
weest. Eén motor keef., dienst gewei
gerd. Zooals bekend kan er op den
tweeden motor worden doorgevlogen.
Het toestel vermindert dan alleen wat
hoogte. Dat is ook dien middag ge
beurd met het toestel, dat door piloot
Tepas bestuurd werd. Men had veel
tegenwind; in verband met de weers
gesteldheid kon men niet hoog vlie
gen. Men had Schiphol kunnen halen,
maar met eenig risico. En daarom
besloot de piloot liever een noodlan
ding te maken op een terrein, waar
Geyssendorfer vroeger al eens een
machine zonder averij had neergezet.
Bij de daling werd het vliegtuig echter
uit den oorspronkelijken koers getrok
ken. Tepas heeft nog geprobeerd, met
zijn motor den tegenvaller te herstel
len. Op een vliegveld zou dit ook stel
lig gelukt zijn. Maar op dit noodter-
rein kwam men met obstakels in bot
sing. Het gevolg is bekend.
Het technisch onderzoek heeft de
theorieën van Fokker bevestigd. Dat
bij zooveel materieeie schade geen der
inzittenden werd gewond, is een be
wijs voor de goede constructie. Het is
een principe van Fokker, om zooveel
mogelijk de zware deelen buiten en
los van de cabine te houden. Bij averij
scheuren zij dan los van het toestel
en schieten, los van alles, alleen me
ters ver door. De romp van het toe
stel blijft over en verliest, zoodra de
zware stukken los zijn, spoedig vaart.
Dat is ook bij Nigtevegt gebeurd,
en daaraan is de goede afloop van de
ze landing te danken.
STATEN-GENERAAL.
EERSTE KAMER.
Vergadering van gisteren.
Voortgezet worden de algemeene be
schouwingen over de Staatsbegroo-
ting van 1928.
De heer DE VOS VAN STEENWIJK
(C. H.) stemt in met het financieel
beleid van de regeering, dat verlich
ting van den belastingdruk beoogt en
dringt aan op vereenvoudiging van
de staatsorganisatie. Spr. maakt be
zwaar tegen de wijze, waarop het even
redig kiesstelsel in de wet is uitge
werkt.
levensgemeenschap vormen, dan ble
ven ze meteen bewaard voor terugval
in het bijgeloof.
Nu is allengs duidelijk geworden,
dat dit toch de weg niet is. Integen
deel, het Christendom, zal het de we
reld overwinnen, moet zich in die we
reld indringen, moet een zoutend zout
zijn. Vandaar, dat de zendingsprac-
tijk van de latere jaren ook niet meer
gericht was op afzondering van de
Christenen.
Hier dreigen gevaren, Amice.
Gevaren van tweeërlei aard, die ook
Prof. Grosheide aangeeft. Aan de eene
zijde het relativisme, dat van alles
zegt, dat het slechts betrekkelijk is.
Aan de andere zijde het Syncretisme,
dat het veelgodendom eigenlijk aan
hangt, of beter nog, uit eiken gods
dienst het goede wil halen om zoodoen
de een eenheid te krijgen.
De Caïrosche resolutie, zoo zegt
Prof. Grosheide, en ik volg hem hier,
begint met te wijzen op het gevaar
van het Syncretisme, dat op verschil
lende zendingsvelden zich naar voren
dringt. Uitnemend, zat men zeggen.
Want was is Syncretisme? 't Syncre
tisme is het eigenaardige verschijnsel,
dat sinds de dagen van Alexander den
Groote, door wiens veroveringen zulk
een nauwe aanraking tusschen de Grie
ken en het nabije Oosten tot stand
kwam, op religieus terrein zich open
baarde.
Elk heidensch volk heeft zijn eigen
goden en in verband daarmede zijn
eigen eeredienst. zijn eigen mythen,
zijn eigen godsdienstige gedachten.
Maar wie zelf eenmaal meerdere go
den heeft, kan er gemakkelijk enkele
bijnemen of enkele laten vallen. Geen
god immers is absoluut.
En als de volken zich nauw met
De lieer BLOMJOUS (B. K.), het rap
port von de Staatscommissie betref
lende de financieelo verhouding tus
schen rijk cu gemeenten besprekende,
bestrijdt de conclusie van dat rap
port. dat de gemeentelijke autonomie
op belastinggebied te ruim laat. In-
plaats van liet persoonlijk inkomen,
moet meer het onroerend en roerend
goed in de gemeente de grondslag
zijn voor de heffing, waardoor ook het
forensen vraagstuk eerder wordt op
gelost.
De heer MENDELS (S. D.) bestrijdt
de coalitie-denkbeelden en betwist het
bestaan van gemeenschappelijke be
ginselen der drie rechtsche partijen.
Spr. wijdt de verminderde belang
stelling van het parlement aan het
geringere belang daarvan voor de
bourgeoisie en de groeiende beteekenis
er van voor de arbeidersklasse.
Hij bestrijdt den heer Diepenhorst
die van de sociaal democraten afzwe
ring van de revolutie eischte, wat
nimmer verwacht kan worden.
Een revolutie is geen overtreding
voor de wet, zelfs niet een massale
overtreding, maar een breking van de
wet. het vestigen van een geheel nieu
we orde van zaken. De wijze, waarop
de heer Diepenhorst over deze dingen
sprak was niet een behandeling in
grooten stijl.
Er zijn tal van mogelijkheden voor
het ontstaan van revolutionaire situ
aties en in Duitschland heeft in zoo'n
situatie het katholieke centrum zich
zelfs op den bodem der revolutie ge
steld. Bovendien, moet een anti-revo
lutionair, de nakomeling van de Wa
tergeuzen, rechtstreeks voortgekomen
uit de revolutie, de revolutie bestrij
den? En is juist de anti-revolutionair,
niet slechts gehoorzaam aan het ge
zag, zoolang het niet in strijd is met
Gods Woord? Is dat niet Anti-revolu
tionair met een voorbehoud? En de
Katholieken in Mexico, treden zij niet,
al of niet terecht, tegen het staatsge
zag op?
Men spreekt ook gaarne van land
verraad, maar spr. herinnert er aan,
dat men algemeen den sociaal-demo
craten heeft verweten, telkens weer,
dat zij niet sterk genoeg zijn geweest
om den wereldoorlog te voorkomen.
Hoe had dit anders gekund dan door
massaal verzet, door landverraad?
Maar als de sociaal democraten de
norm stellen en het voornemen uit
spreken die norm sanctie te verlee-
nen door hun handelingen, dan zegt
men: dat moogt gij niet! Men zal de
sociaal democraten nu eenmaal moe
ten nemen, zooals zij zijn. En wat
praat men toch van landverraad? Is
niet de Chr. Hist. Prof. Gerretson en
zijn het niet tal van andere achtens
waardige mannen, die het Vlaamsche
activisme steunen, dat in België land
verraad heet?
Tenslqtte bestrijdt spr. de meenmg,
dat de katholieken nooit met de soci
aal democraten kunnen samengaan.
Het buitenland bewijst, dat het an
ders is.
De heer WESTÉRDIJK (V. D.) be
toogt, dat; indien het rapport der
Staatscommissie inzake de financieele
verhouding tusschen rijk en gemeen
ten ongewijzigd wordt doorgevoerd,
de plattelandsgemeenten daardoor
ernstig zullen worden benadeeld. Er
moet meer rekening gehouden worden
met den financieelen toestand der ge
meenten en de draagkracht der bevol
king.
De handelspolitiek besprekende, op
pert spr. bezwaren tegen een onder
handelingstarief dat de regeering be
oogt
Een actieve handelspolitiek kan niet
de oplossing zijn der inderdaad groo
te moeilijkheden, waarin de hooge ta
riefmuren van andere landen ons
brengen, want actieve handelspolitiek
gaat altijd ten koste van een groot
deel der bevolking en brengt ons in
het net van het protectionisme. Onze
handel en landbouw, nijverheid en
scheepvaart moeten zich toeleggen op
efficiency en expansie. Moge ons volk
op den tweesprong den goeden weg
elkander verbinden, kunnen ook de
eerediensten met elkander verbonden
worden, kunnen goden van het eene
volk vereenzelvigd worden met die
van een ander en daardoor mythen
van den eenen god op den anderen
worden overgedragen, kunnen de go
den worden overgenomen, kan om zoo
te zeggen een algemeen internationale
godsdienstige stemming naar voren
komen.
Zoo is het geschied voor den aan
vang onzer jaartelling.
Datzelfde verschijnsel heeft zich ook
in onzen tijd geopenbaard. Of eigen
lijk mogen wij het zoo niet zeggen.
Want het verschijnsel is wel uiter
lijk hetzelfde, althans ongeve,er het
zelfde, maar in wezen is het iets ge
heel anders.
Want wat is er in de laatste tijden
geschied?
De godsdiensten van tal van heiden
sche volken zijn op 't nauwkeurigst
bestudeerd.
En niet alleen de godsdiensten dier
volken, ook hun, daarmee dikwijls in
nauw verband staande kunstuitingen.
Dat alles is geschied door geleerden,
die zelf soms elke religie hadden ver
loren.
Het gevolg was, dat men eerbied
kreeg voor de religie der volken en
niet het minst voor hun kunst. Wat
is dat alles schoon. Laat dien volken
hun religie, zoo roept men uit, laat
de Zending de handen thuis houden,
want wat brengt zij den volken? Kan
de Zending de kunst in stand houden,
die nu bestaat? Immers neen! Kan zij
er iets voor in de plaats stellen? No?
veel minder.
Zoo moet het wel gaan. Wie zelf oin
den godsdienst zich eigenlijk niet be
kommert, kan gerust den heidenschen
kiezen cn weerstand bieden aan de
verleidingen van actieve handelspoli
tiek.
De vergadering wordt te 3.35 uur
verdaagd tot Dinsdag 2 uur.
PREDIKBEURTEN.
LEIDEN.
Geref. Kerk in HersUi-ld Verband: Ge
bouw „Prediker', Janvossensteeg, v.m.
io en 's avonds 6 uur ide heer L. Nieuw-
poort van Haarlem.
AARLANDERVEEN.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.m
Ó.30 uur Ds. Klomp.
Geref. Kerk v.m. 9.30 en 's avonds
j.30 uur Ds. Moolhuizen.
Chr. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en n.m.
0.30 .uur Preeklezen.
TER AAR.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.m.
6.30 uur Ds. Vlasblom.
Geref. Kerk: v.m. 9.30 en 's avonds
5.30 uur Ds. v. Heiningen.
BENNEBROEK.
Ned. Herv. Kerk: vjn. 10 uur Ds.
Lekkerkerker.
BOSKOOP.
Ned. Herv. Kerk: n.m. 6 uur Ds. Luu
ring van Hazerswoude. Bed. H. A.
Geb. „Salvatori": v.m. 9.30 uur de>
lieer de Jonge.
Geref. Kerk: V.m. 10 en n.m. 6 uifr,
Ds. Petersen.
Evangelisatie Dwars-Nieuwstr.: van.
9.30 uur Leeskerk.
HAZERSWOUDE.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Ds. A
B. te Winkel van 's-Gravenhage. Coll.
voor het Leerstoelfonds der Conf. Ver
•eeniging. Nam. 6.30 uur de heer W. G
de Jonge te Boskoop.
Gerei Kerk: v.m. 9.30 en 's avonds
6.30 uur Ds. Gispen.
HILLEGOM.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 en n.m
5 uur Ds. Grolle.
Nam. Tabernakel VI.
Geref. Kerk: v.nf. 10 eu n.m.
uur Ds. van Herksen.
Chr. Geref. Gem.: v.m. 10 en n.m.
5 uur Leesdienst.
KATWIJK AAN DEN RIJN.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en
's avonds 6 uur Ds. Bollee.
Geref. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6 uur
Ds. Metering.
KATWIJK AAN ZEE.
Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5 uur
Ds. Ingwersen.
KOUDEKERK.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 uur Ds.
Ljngbeek te Den IJaag en n.m. 6.30 uui
Dr. Jacobs te Hoogmaae.
Geref. Kerk v.m. 9.30 en n.m. 6.30
jut Ds. Haspers.
LEIDERDORP.
Ned. Herv. Ker-i: v.m. 10 uur Ds
Mondt en 's avonds 6.30 uur de heer
De Bruin van Bodegraven.
Geref. Kerkv.m. 9.30 en 's avonds
6.30 uur Ds. N. H. Koers van Noord wijk
aan Zee.
LISSE.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Ds. v.
Leeuwen en n.m. 5 uur Ds. J. G. Lek
kerkerker van Bennebroek.
Geref. Kerk: v.m. 9.30 uur Ds. H.
Thomas van Leiden en n.m. 4 uur Dz
Buys.
NIEUWKOOP.
Ned. Herv. Kerk: n.m. 2 uur Ds.
Keiler.
Geref. Kerk: v.m. 10 uur Ds. D. Lig-
ter van Nieuwerbrug en 's avonds 6.30
uur Preeklezen.
NIEUWVEEN.
Ned. Herv. Evangelisatie v.m. 9.30
en 's avonds 6.30 uur de heer de Jong.
NOORDWIJK AAN ZEE.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Dr. J. J
Woldendorp te Warmond en n.m. 5 uur
Ds. A. D. Meeter van Leiden.
of Mohamedaansche volken hun re
ligie laten en zal dat te eerder doen,
als hij eerbied heeft voor een kunst,
die op die religies is gebaseerd.
Natuurlijk beteekent dit standpunt
de overbodigverklaring van elke Zen
ding. En het zou dan ook voor de zen
ding zoo gevaarlijk nog niet zijn, ware
het niet, dat het aansluiting vond in
den kring der Zendingsarbeiders.
Niet natuurlijk in dien zin, dat men
ook de Zending min of meer overbodig
zou gaan achten,
Maar er is iets anders.
In Christelijke kringen drong sterk
een soort relativisme oor. Het relati
visme, dat bezig is de wereld te ver
overen, dat nooit neen durft zeggen,
nooit onjuist durft noemen.
Het relativisme heeft ook zijn over
winningen behaald in den Christelijken
godsdienst. Men is niet zoo heel zeker
van eigen standpunt. Men heeft toch
altijd maar een deel van de waarheid,
een ander beginsel heeft ook nog wel
iets goeds. Wees beleefd en bescheiden
Dit relativisme ontmoet het ver
schijnsel van godsdienst en kunst-
waardeering, waarvan we boven spra
ken. En het gevolg is een totaal ande
re houding ook in Zendingskringen te
genover de heidensche religies. Men
aarzelt om ze-absoluut verkeerd te
noemen. Er is ook wel iets goeds in,
althans iets, dat te waardeeren is.
Dat is het Syncretisme, waarop de
uitspraak doelde van de Conferentie
te Cairo.
Verzet daartegen is dus alleszins
prijzenswaardig. En voor zoover de
conferentie dat deed, heeft ze recht op
onze waardeering.
Maar hoe heeft ze het gedaan?
Hier heeft ze ons teleur gesteld.
Het courantenverslag vermeldt, dat
Geref. Kerk: v.m. 10 en n.Üi. 5
Ds. J. D. Speelman te Nier,wc.u.
NOORD V/IJK BINK EX
Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur L'v n
Haaf te n.
Geref. Kerk: v.m. 10 cn n.m 5 u u
Ds. W. Bouwman van Leiden.
NOORD WIJKEREOUT.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Ds.
Hofstede.
NOORDEN.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 u r
Ds. W. J. Keller van Nieuwkoop.
Geref. Kerk: v.m. 9.30 uur Ds.
Wientjes van Oudshoom en 's avond-
6.30 uur Preeklezen.
OEGSTGEEST.
Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5.30
uur Ds. Schilder.
's Morgens H. A. en n.m. Dankz.
OUDEWETERING.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 uur Ds.
Sididré; n.m. geen Dienst.
Geref. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 2.30
uur Ds. Brouwer.
SASSENHEIM.
Gerei. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 5
uur Ds. Boerjinga.
VOORSOHOTEN
Herv. Kerk. v.m. 10 en n.m. 5 uur,
Ds. H. P. Fortgens.
Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5 uur
Dr. Wielenga.
Geref. Gem.: n.m. 5 uur, in 't Am
bachtshuis, Preeklezen.
WASSENAAR.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Ds.
Verbuigt, Em.-Pred. te Leiden, Bed. H.
Doop. Nam. geen opgaaf ontvangen.
Kievitskerk: v.m. 10 uur Ds. Grave
inever van 's-Gravenhage.
Geref. Kerk: v.m. 10 en rum. 5 uur
Ds. v. d. Heyden, Em.-Pred. alhier.
Bed. H. Avondmaal
WOUBRUGOE.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 uur Ds.
Lijsen en 's avonds 6.39 uur die Eerw
heer J. den puden.
Gerei Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30
uur Ds. Nauta.
ZEVENHOVEN.
Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 uur Ds
W. de Lange van Woerden.
Geref- Kerk: v.m. 9.30 en 'savoods
6.30 uur Dr. Ubbink.
UIT DE OMGEVING.
ALPHEN AAN DEN RIJN.
Van de agenda voor de vergadering
van den Raad dezer gemeente op Maan
dag 16 April 1928, des namiddags te 7
uur, vervalt punt 19.
ALKEMADE.
Burg. Stand. Geboren: Clazina Hen-
drica, dv. H. Bouwmeester en A. Spring
in 't Veld; Franciscus Johannes, zv. N.
Verhaar en A. Kouwenhoven; Christianus
Antonius, zv. G. J. de Jong en W. H. van
Herpen; Margaretha Curina, dv. P. L.
Straathof en M. A. M. Verkley; Joseph
Marinus, zv. G. J. Pouw en C. Olyerhoelc.
Ondertrouwd: Johannes Godefridus van
der Poel, jm. 25 j. en Petronella Theodora
Heemskerk, jd. 25 j.; Jacobus Simon Pen-
nings, jm. 27 j. en Sophir. Wilhelmina
Straathof, jd. 22 j.
HAZERSWOUDE.
Vergadering van den Gemeenteraad
op Dinsdag 17 April 1928, des voormid
dags te 10 uur.
Onderwerpen ter behandeling:
1. Ingekomen stukken.
2. Vaststelling vermenigvuldigingscijfer
der plaatselijke inkomstenbelasting 1928
—1929.
3. Voorstel i.z. overdracht aan de Pro
vincie in eigendom beheer en onderhoud,
op nader vast te stellen datum van de
weg HazerswoudeBoskoop en Zegwaard
Hazerswoude-Rijndijk, voor zoover Ha
zerswoude aangaat.
4. Machtiging tot benoeming van een
deskundig adviseur in verband met voor
stellen tot electrificatie dezer gemeente.
5. Aankoop van een perceeltje grond bij
de Gemeenewegsbrug.
volgens de samenkomst in Egypte de
Zending de boodschap heeft te bren
gen van Hem, die kwam om zondaren
te zoeken en zalig te maken. Goed,
zal men zeggen. Maar wat is die bood
schap? We lezen: De beslissende fac
toren zijn: God, Die Zich in Christus
als Vader geopenbaard heeft; het ge
loof, waardoor de mensch met Hem
in gemeenschap treedt en het aandrin
gen op persoonlijke bekeering.
Dat ziet er al heel slap uit! Het doet
meer denken aan de gedachten van
den Duitschen geleerde Harnack, dan
aan de aloude belijdenis van het Pro
testantisme.
Alle dingen hebben nu eenmaal hun
eigenaardige plaats.
Prof. Grosheide doelt hier op de
noodzakelijkheid van het zondebesef
als verdoemlijkheid voor God, waar
van alleen een Goddelijk Zaligmaker
ons kon redden. Hier. moet dus ook
uitkomen, dat Christus is de Zone
Gods en dat komt niet uit. Integendeel
de vrees is gerechtvaardigd, dat Chris
tus hier wordt voorgesteld als de
groote weldoener, het groote voor-,
beeld, maar niet als Gods Zoon.
Zie, Amice, toen ik dat las, ging mijn
oog open voor het groote probleem,
dat zich daarmede in de Zending open
baart. Wat een moeilijkheden zijn hier
te overwinnen, maar ook, wat een
verantwoordelijkheid voor ons als
Zendingdrijvende Kerken, als Chris
tennatie om die Zending te steunen.
Ik meen, dat het ook voor onze stad
en omgeving noodig is om het pro
bleem te stellen. Dat noopt ons tot
studie.
Die studie beveel ik met nadruk aa 1
VERITAS.