NIEUWE LEIDSCHE COURANT Donderdag j.l. verliet de Deensche gezant, de heer Nörgaard, (1) de Residentie. Verschillende autoritei ten waren hierbij aanwezig, o.a. de Minister van Buitenlandsche Zaken de heer Beelaerts v. Blokland (2). van ZATERDAG 7 APRIL 1928 TWEEDE BLAD. BINNENLAND. DE NIEUWE PORTUOEESCHE GEZANT. Men meldt uit Lissabon, dat be noemd is tot gezant van Portugal bij het Nederlandsche Hof, de heer Anto nio M. B. Ferreira, thans Portugeesch gezant te Bern. ONZE DURE SPOORWEGEN. Gelijk bekend, stellen de Nederl. spoorwegen van 15 Mei tot en met 31 Augustus a.s. abonnementskaarten verkrijgbaar, welke gedurende acht dagen op alle voornaamste lijnen van het spoorwegnet in ons land geldig zullen zijn. De Tijd oppert nu de volgende be zwaren tegen de voorgestelde regeling hoewel zij allen lof heeft voor het, zij het dan ook wat laat, initiatief der spoorwegdirectie. In de eerste plaats is de regeling be perkt. Zij loopt slechts van 15 Mei tot 31 Augustus 1928. Waarom? Geïdt de regeling slechts voor dit jaar, omdat er in ons land Olympische Spelen wor den gehouden? Of heeft men hier te doen met een proefneming? Is het de bedoeling, na gebleken succes, ook de volgende jaren achtdaagsche abonne mentskaarten verkrijgbaar te stellen? En zoo ja, waarom alleen in de zomer maanden? Is er niet alles voor te zeg gen om de regeling over het geheele jaar uit te breiden, en ook in dit op zicht het buitenlandsche voorbeeld te volgen? Het tweede bezwaar is van ernstiger aard. De prijzen der abonnements kaarten zijn n.l. veel te hoog. Toevallig heeft dezer dagen in Bel gië de regeering het nieuwe tarief van de Nationale Maatschappij der Belgi sche Spoorwegen goedgekeurd. Daar zijn de tarieven voor abonnements kaarten op korten termijn pas ver laagd. De houder van abonnements kaarten, welke in dat land niet alleen op de voornaamste, maar op alle lij nen geldig zijn, kunnen naar hartelust reizen over een net, waarvan het aan tal kilometers het onze waarschijnlijk overtreft. Toch zijn de prijzen da^r heel wat lager dan bij ons. De valuta kan geen voldoende verklaring geven, van dit verschijnsel, want de Belgi sche munt is sedert maanden gestabi liseerd en het indexcijfer heeft zich aan de in het buitenland geldende prijzen aangepast. Toch is het verschil enorm, zooals uit het onderstaande vergelijkende staatje blijkt (De Belgische prijzen zijn gemakshalve tot guldens herleid): Nederland België 8 dagen 5 dagen 14 dagen lste k'.assi 29,— 19,25 35,— 2de klasse 22/50 14,24,50 3de klasse 16,7,70 14, Zooals men ziet, het Belgische ta rief is veel gunstiger dan het onze. Een veertiendaagsch abonnement derde klasse kost in België twee gul den minder dan een achtdaagsch in Nederland; de houders van abonne mentskaarten tweede en eerste klasse mogen in België resp. voor slechts 2 gulden en zes gulden meer, zes dagen langer reizen. Hieruit blijkt, dat onze spoorwegen niet „konkurrenzfahig" zijn. Met het Leidsche Penkrassen. Amice, 'k Zou haast ijdel worden. Vraag je nog waarom. Moet je hooren. Daar vertelt me de redactie deze week, dat zelfs onze S.-D. raads leden Maandag in den gemeenteraad het over de „penkras" hadden. Nu had ik mij nooit voorgesteld, dat an deren dan jij, Amice, met eenige at tentie mijn pennevruchten zouden lezen. Nog minder dat zelfs Sociaal-De mocratische Edelachtbaren daaraan attentie zouden schenken Ik heb dus wel reden om een beetje ijdel te zijn. Nu zal ik maar geen verder onder zoek doen naar de wijze waarop over de „penkras1' gesproken werd, want dan zou 't mij wel eens kunnen gaan als dien Roomschen Aalmoezenier, die tot een gevangene, wiens tijd om was, zeide: En nu vriend denk er aan, wat ik Zondag in mijn preek gezegd heb, en maak het voornemen om hier nooit meer terug te komen". Daarop antwoordde de gevangene diep bewogen: „Niemand die Uw preek gehoord heeft, zal dat ooit meer verlangen". Dat antwoord was natuurlijk voor tweeërlei uitleg vatbaar. In het algemeen is onze verhou ding niet zooveel beter als tusschen don dichter en den millionair waar van ik onlangs het volgende las: „De bekende Fransche blijspelschrij ver Scribe was uitermate ijdel. Een ■verschijnsel, dat zich bij deze heeren meer voordoet. Eens zond een Parijzer millionnair hem een schrijven, waarin den dichter werd aangeboden samen een blijspel te schrijven. De million nair verlangde slechts een paar zin nen aan het stuk toe te voegen, waar voor hij alleen wilde met Scribe sa men op de affiche genoemd te worden. Verder zou hij voor de meet schitte- londe opvü^.:..g zorgen en de recette zou alleen voor Scribe zijn. Scribe voelde zich doodelijk beleedigd en antwoordde den millionnair kort en gevolg, dat de bewoners van onze Zui delijke provinciën zich allicht laten verleiden om hun vacantie in België door te brengen; terwijl aan de vreem delingen, die tijdens de Olympische spelen beide landen bezoeken, het enorme prijsverschil der spoorweg- abonnementen. wel niet zal ontgaan. DE WERELDTENTOONSTELLING TE ANTWERPEN IN 1930. Teneinda de Nederlandsche regee ring tot deelneming aan de wereldten toonstelling te Antwerpen in 1930 uit te noodigen, vertrekt dezer dagen 'n delegatie, bestaande uit baron Holvoet gouverneur der provincie Antwer pen. Alfred Martougin, voorzitter van de Antwerpsche industriekamer en generaal de Meulemeester. algemeen regeeringscommissaris der tentoon stelling, naar Den Haag, Zij zal er een paar dagen blijven en onder meer door minister Beelaerts van Blokland worden ontvangen. KERK EN SCHOOL. NED. HERV. KERK. Beroepen: Te Roermond, J. B. Nete lenbos, te Heinkenszand. Te. St. Annaland, P. Kruit, te Oudemirdum, Te Sneek, H. D. Vos, te Rottevalle. Te Emmen, J. v. Dorp, te Enschede. Aangenomen: Naar Wons, G. van Hoeven te Longerhou. Naar Vlissingen, J. S. Hartjes te Rilland-Batji. Bedankt: Voor Parrega c.a., J. F. van Berkel te Schoonebeek. GEREF. KERKEN. Tweetal: Te Sappemeer, J. Attema, te Stadskanaal; en Dr. H. W. v. d. Vaart Smit, te Zuid Beyerland. Te Andijk, II. Steen, te Den Helder; en II. Th. van Mun ster, te Lollum. Aangenomen: Naar Nijkerk, S. van •Dijken, te Nieuweroord (Dr.) GEREF. GEMEENTEN. Tweetal: Te Leiden, J. D. Barth, te Bodegraven en J. Verhagen, te Middel burg. GEREF. KERKEN IN H. V. Aangenomen: Naar Rotterdam, E. L. Smelik, te Tienhoven. Bedankt: Voor Utrecht, E. L. Smelik, te Tienhoven. bondig: Mijnheer 1 Uw vleiend aanbod moet ik tot mijn spijt afslaan, daar ik 't voor onmogelijk houd een paard en een ezel voor een en denzelfden wagen te spannen". Maar ook de millionnah* liet zich niet onbetuigd en schreef prompt terug: „Mijnheer 1 Ik heb uw onbeschaamden brief gelezen, en ik vraag u, met welk recht noemt U mij daarin een paard?" Maar zelfs al zou ik moeten aanne men, dat werkelijk met aandacht en belangstelling mijn wekelijksch briefje door de S.D.A.P.-fr-ctie gele zen werd, lan nog zou ik vreezen, dat ik evenals een zekere Marietje een soortgelijk antwoord zou moeten ge ven als zij gaf op een vraag van liaar broertje Jantje, die voorstelde: „Kom zus laten wij spelen, dat wij ge trouwd zijn", maar waarop Marietje repliceerde: „Neen, dat kan niet, want Moeder heeft gezegd, dat wij vandaag geen herrie mogen maken. Heusch het zou bij ons gauw gaan als in het huis van het echtpaar waarvan gezegd werd: „Gedurende hun verlovingstijd was hij de zender en zij cle luistervink. Ge durende de wittebroodsweken was zij de zender en hij de luistervink. En hu zenden zij alle twee, en de buren luisteren toe". Je begrijpt mij wel. Ik wil er maar mee zeggen, dat ik er niet veel voor gevoel om al te veel attenti: van die zijde te ontvangen. Ik moet dan ook mijn ijdelheid maar wat intoomen geloof ik. Maar bovendien er is zooveel ver schil in uitgangspunt dat dit een kloof vormt die nooit te overbruggen is Het is wel opmerkelijk, dat zelfs bij de meest gewone zaken de Sociaal- Democraten nog steeds hun idealen bot vieren. Daaraan dacht ik nog deze week toen ik het raadsverslag las. Als ik Sociaal-Democraat was ge weest zou ik gedacht hebben: Zoo, zoo, Burgemeester en Wetho ders wil len dus hun medewerking verleenen om de ergste huuropdrijving tegen te gaan. Zedelijke middelen aanwenden, op het gemoed werken (niet zooals die harthandige timmermansbaas die een BEVESTIGING, AFSCHEID, INTREDE. In de Geref. Kerk in H. V. te Baarn werd Zondagavond Ds. C. Vermaat, van Makkum, in zijn ambt bevestigd door Dr. J. G. Geelkerken, van Amsterdam-Zuid, met een predicatie over Markus 15 20 en 21. Dinsdagavond hield Ds. Vermaat zijn intreerede. Hij had tot tekstwoord voor zijn predikatie gekozen Col. 1 28 en 29. De belangstelling voor beide diensten was zeer groot. WETSONTWERP OP DE KERKEN IN ZWEDEN. Aan den Zweedschen Rijksdag is een wetsontwerp toegezonden tot wijziging van de wet op, de Kerkgenootschappen. Verandering wordt voorgesteld in de wijze, waarop ieman-; het lidmaatschap der Staatskerk onzeggen kan. Tot dusver moest men daartoe persoonlijk zich ver voegen tot den geestelijke, onder wiens ressort men behoorde. Voorgesteld wordt dit persoonlijk verschijnen t vervangen door een tweemaal schriftelijk daarvan mededeeling te doen. Voor staatsambte naren zal de opzegging niet langer ten gevolge hebben, dat ze daardoor hun ambt verliezen. Het lidmaatschap der Staatskerk wordt nog alleen gevraagd voor de ministers van Eeredienst en Jus titie. De godsdienstige gemeenschappen zul len voorts grootere vrijheden krijgen tot het bouwen van scholen. Degenen, die uit de Staatskerk uitgetreden rijn, zullen een deel der belasting (voor de Kerk) niet meer behoeven te betalen. De opleidings instituten voor onderwijzers en leeraren worden ook opengesteld voor leden v. an dere Kerken dan de Staatskerk. Het ver bod blijft echter gelden voor Joden en R. Katholieken. De voorstellen komen slechts voor een gering deel tegemoet.aan dc verlangens der R. Katholieken, die ook onheffing van het kloosterverbod etc. verlangen. Intus- schen is ook van deze ontworpen bepali-- gen het lot nog onzeker, daar onder lei ding van aartsbisschop Söderbiom een actie begonrten is voor de oude rechten der Staatskerk; men vindt, daf daaraan niet getornd behoeft te worden om den Roomschen bij hun bekeeringswerk in Zweden faciliteiten te verleenen. THEOL. SCHOOL TE ELBERFELD. Aan de met Daschen te Elberfeld te ope nen Theologische school der Geref. Ker ken in Duitschland zijn tot docenten be noemd: de Studiënassessor" F;rdinand Scholl, tot het geven van les in Latijn en C.rieksch; tot het geven van les in do theologie, de cand. tot den II. Dienst Otto Weber, die Hebreeuwsch zal geven, als mede algemeene b"belkennis en „inleiding in do theologie"; en voorts c predikant van Elberfeld dr. Hesse, die predikant blijft, maar tevens op zich heeft genomen studenten in den Heidelbergschen cate chismus te onderwijzen. Teve.i3 is cand. Otto Weber tot hulpprediker van de ge meente Elberfeld benoemd. Pogingen zouden worden gedaan een studententehuis tot stand te brengen. DE ENGELSCHE STAATSKERK. Het evang. gezinde blad „The Record" bericht dat de bisschop van Leicester den predikant onder kerkelijke discipline ge steld heeft. Dat beteekent dat de bisschop deze berk niet bezoekt, de belijdeniscandi- daten dezer kerk niet confirmeert, de li centie van den hülpprediker intrekt en de parochie uit "uit van de diocesane middelen. De nredikant had geweigerd, aan het bevel van den bisschop te ge hoorzamen, niemand dan alleen de zie ken te bedienen met de gereserveerde ele menten van de heilige communie. Ds. Warren handhaaft, dat hij zijn plicht in dezen, gelijk hij dien opvat, zal blijven doen en voor niemand bereid is daarvan af te wijken. Hij behoort tot de gepronon ceerde Anglo-Katholieken. LEERAREN CHR. LYCEA EN GYMNASIA. Op de Donderdag te Zeist gehouden ver gadering van Leeraren aan Christelijke Lycea en Gvmnasia is tot lid van het be- stuur in de vacature-dr. II. C. Schamhart benoemd drs. L. A. van Melle. Drs. D. J. van Lennep, directeur van een gemeentelijk bu- - voor beroepskeu ze, hield een lezing over psychologisch onderzoek in verband met beroepskeuze. De vergadering werd bijgewoond door Dr. V. H. Rutgers, vertegenwoordiger van den Bond van Christelijk Middelbaar en Voorbereidend Hoogir Onderwijs, en Dr. de Groot, voorzitter van het Genootschap van Leeraren aan Lycea en Gymnasia. WEF.ELD-ZENDINGS-CONFERENTIE TE JERUZALEM. Zaterdag 24 Maart kwamen de afge vaardigden uit alle deel en der wereld te Jeruzalem samen. Dat gaf een bijzondere drukte op het station van Jeruzalem, waar maar eens per dag de greote trein uit het Zuiden aankomt. Het internatio nale gez- chap, dat de bontste verschei denheid te aanschouwen gaf, werd in ver schillende autobussen ondergebracht, die maar al te snel hun weg langs den stads muur vervolgden, om dan in breeden cir kel den Olijfberg te beklimmen. Intus- schen werd het uitzicht al ruimer en ont rolde de stad zich voor de verbaasde blik ken. In de Victoria-stichting, als Duitsch sanatorium gebouwd, dan enkele jaren bezet door de Britsche Regeering in dit mandaatsgebied en nu door haar verla ten, werden de aankomenden hartelijk verwelkomd. In het gebouw zelf worden de vergaderingen en de maaltijden gehou den. Voor logies is opgericht een kampe ment tegen de helling van den berg, be staande uit enkele houten barakken en vele tenten. Een schitterend gezicht heeft men van daar over de stad. Gethemané is fer nog voor het oog verborgen, maar over het Kedrondal ligt de tempelberg en daar achter de stad. In den tempelmuur ziet men de gesloten Couden Poort, van wel ke men verwacht dat zij op den opstan dingsmorgen zal opengaan. Vandaar dat velen daar begraven willen worden om er spoedig bh te zijn als die groote ge beurtenis plaats grijpt. Langs den muur ziet men nog het dal Ophel. Aan de an dere zijde van den berg ziet men het vriendelijke Bethanië en op grooten af stand de Doode zee met daarachter het gebergte van Moab. Beter keus had men wel niet kunnen doen. Onze buren zijn aan den eenen kant de Hebreeuwsche hoogeschool, aan den anderen kant een Grieksche kerk, die naar men zegt ge plaatst is op de plek, waar Jezus ten he mel is gevaren. Van al die uitwendige dingen leert men hier al spoedig afzien, maar toch heeft men telkens de gedachte: de plek waar ik nu sta, ?ou betreden kun nen zijn door den Heiland en zijn discipe len, als Hij de stad verliet en naar Zijn gewoonte" he.nging naar den Olijfberg om daar te bidden. Welk een groote be- teekenis heeft die berg gehad in Zijn le ven! Het is wonderbaar hoe hier alle gedach ten op Hem, den levenden Heiland gecon centreerd worden. Dat is het dan ook wat wij noodig hebben bij alle problemen, die de tegenwoordige Zending meebrengt. Voor de eerste maal in de geschiedenis van het Christendom komen hier de ver tegenwoordigers der oudere en jongere kerken samen op voet van gelijkheid om zich samen te stellen onder de gemeen schappelijke taak, hun door don Heiland op dezen zelfden berg opgedragen Meer dan ooit hebben zij behoefte aan Zijn lei ding en aan Zijn hulp. Zaterdagavond werd de Conferentie door Dr. Mott, den voorzitter van den In ternationalen Zendingsraad, geopend: In zijn welkomstwoord wees hij op de bijzon dere beteekenis dezer conferentie en de groote verwachtingen, die men van haar koestert. Oost en West komen samen in hetzelfde werk, beide gevende en ontvan gende. De aandacht der geheele kerk moet op het Zendingswerk worden gevestigd. De invloed, die van het Westen uitgaat op het overige deel der wereld, moet een Christelijken achtergrond verkrijgen. Als dat in het verleden al gebeurd was, zou het rassenprobleem niet den tegenwoor- digen omvang hebben gekregen, dan zou men zich nu niet hebben te beklagen over ongelijke verdragen en exploitatie. Zondagmorgen werd de godsdienstoefe ning geleid door den bisschop van Salis bury, den man der gebedsgemeenschap in Engeland, Lord Plumer; de Hooge En- gelsche Commissaris woonde haar bij. Des namiddags vertelde Dr. Mac. Innes, de Anglicaansche bisschop van Jeruzalem over de geschiedenis der stad, en hij deed het op een plek, waar men een schitte rend uitzicht had en zijn uiteenzettingen gemakkelijk kon volgen. De avond was gewijd aan eer paar stichtelijke toespraken, van Mr. Cheng uit China en Mr. Yergan, een Amerikaanschen neger, die in Zuid-Afrika secretaris der Y.M.C.A. Is. Maandag en Dinsdag zijn de vergaderin gen gewijd aan 't belangrijke onderwerp: de boodschap, welke de Zending te bren gen heeft aan de niet-Christelijke volken. Des namiddags vergaderen de Commis sies, die verschillende godsdiensten bestu- deeren. Maandagavond gaf Dr. David Yui van Shanghai een overzicht van de huidige situatie in China. Zoo wordt men van al le kanten ingelicht vooral ook aan tafel, waar men telkens met andere personen in aanraking komt en door hen met ver schillende landen en deelen van het groo te Zendingswerk. Hier verstaat men de universeels beteekenis van het Christen dom. de oorzaak. Daar moeten wij tegen strijden. Maar dat kunnen wij niet in eigen kracht. Dat wil de Sociaal-De mocraat niet, want hij erkent de zon de niet als zonde, maar slechts als onvolkomenheid. Zie, Amice, nu ik daarover schrijf komt mij weer in gedachten een reeds lang vergeelde kroniek van den reeds ontslapen Dr. A. W. Bronsveld, die schreef: „Wij zijn ingeënt tegen de pokken en alle andere epidemische ziekten. Wij hebben ons verzekerd tegen alle mogelijke ongevallen des levens, te gen brand- en waterschade, tegen, bliksem- en hagelslag. Wij verzekeren ons huis tegen inbraak, onze auto te gen verkeersongelukken, ja wat ver zekeren wij eigenlijk niet. Wij zoeken de leemen hut en ons stoffelijk en aardsche bestaan te be schermen tegen ziekten, kwalen en ouderdom, maar het eenige, wat wij niet verzekeren, waar wij niet aan denken ooit een premie van een ern stige gedachte aan te betalen, dat is onze ziel, en als deze verzekerd is bij Hem, die Heer is over leven en dood en de Beschikker over de eeuwigheid, dan schrikken wij niet meer van de opkomende herinneringen, die ons waarschuwen, dat het eens zoo trot- sche gebouw van ons aardsche bestaan langzaam in puin valt". Zie, Amice, dat is de groote tegen stelling. Aan de eene zijde die wel en aan de andere zijde die niet zich ver zekert bij Hem die Heer is van ons le ven .Aan de eene zijde een Hem niet eeren als de absolute heerscher uit Wien, door Wien en tot Wien wij le ven, maar aan de andere zijde ook een Hem om genade smeeken, genade die Hij in Christus Jezus, die voor ons leed en stierf en die aan den Paasch- morgen uit het graf herrees, ons schonk. Die tegenstelling aanvaar 1 ik en predik ik, Amice. Helaas werkt dat er gernis en spot, maar lat moeten wij dragen. VERITAS. niet al te snuggeren knecht had en daarom zoo nu en dan een eind lat nam en daarmede domme Jan wat op z'n gemoed „werkte") maar in dit geval met zachte overtuigende redenen. Maar zie je ik ben nu eenmaal geen sociaal-democraat en heb ook geen aanleg om het te worden, wai.t dan moest ik natuurlijk al lang het ver keerde daarvan hebben £:rlen en moest dus hebben gesprol-cn tegen elke huur verhooging. Alle huisbezitters zijn er nu eenmaal op uit om de huurders uit te zuigen, *en alle huurders zijn verdrukte proleta riërs. Excuus s.v.p. voor alle huur ders van t-n jjoven een huur van 10 per week. Zoo veronder ik mi' ook steeds over de zekerheid, waarmede de so- ci-al-deijioci^ien de middelc.. aange ven om een bepaald gebrek te ver helpen. 't Doet mij vaak denken aan de advertentiekolommen in jnze dag bladen, waarin honderd en één middel tegen allerlei kwalen worden aanbe volen. De kwalen, die ons als de ongunst des levens worden medegegeven, 1 unnen wij gemakkelijk overwinnen, als je maar doet wat de annonce in de krant u zegt. De onvolprezen „Aspirine" be hoedt u voor tand- en hoofdpijn. „Odol" waarborgt u mooie en gave tanden, die sterk blijven door een ge lijk en voortdurend gebruik van „Kal- zan-pceder". Voorts doodt alleende „Kolynos" dagelijks millioenen bac teriën in je mond, zoodat er van be smetting en voortwoekering van ge heime* ziekten geen sprake meer is. Waar al die tandartsen, die zich huis aan huis gevestigd hebben, dan ook van moeten leven, is mij een raadsel. Want als je trouw „Aspirine" gebruikt, met „Odol" sproeit, en met Kolynos" je tanden poetst, dan moet je mond volgens het vertrouwde re cept zoo gezond en frLch als de dage raad blijven. Begint ge wat door je voeten te zak ken, 't is weer dr. Scholl, die hier uit komst geeft; met een paar van zijn be proefde „voetsteunen", onzichtbaar in je schoen gemaakt, huppelt ge weer I over straat als een dartele jonge hinde. Voelt gij u in uw rug en lendenen "slap, de „Sanatogen" doet uw spieren weer zwellen als van een jongen athleet. Moet gij, ook weer een symptoom van middelbaren leeftijd, uw hart ont zien, gebruik slechts, ge leest 't dage lijks in de tram, „Koffie Hag" en ge spaart hart en zenuwen. Drink op tijd daarbij een glas „Vichy" en gij voorkomt alle stoornis sen van maag en lever, en gij houdt u tevens vrij van jicht en diabetes. Een „Mijnhardt-tablet" bij wijze van snuifje en ge houdt voor goed uw ze nuwen er onder. Je haar, dat ook bij onzen leeftijd een zwak voor ons wordt, kan abso luut niet meer uitvallen, als je maar voortdurend „Sapoderma" gebruikt, en zijt ge hierin nalatig geweest, en voelt uw bol al bedenkelijk glimmend aan. koop dan slechts één pakje „Co- mos" en ge krijgt binnen afzienbaren tijd uw vollen haardos weer terug. Uw huid blijft glad en zonder fout, als ge haar maar aldoor met „Crème Ucaya" verzorgt, en „Khosana-Superb" is daarbij het discrete middel om wangen en lippen de kleur van het frissche leven te schenken. koorts zorgt elke kleermaker voor de slanke lijn, en als ge dan 's avonds uw hcelemaal niet moede ledematen, caar ?crgen al die voorzorgsmaat regelen natuurlijk voor ter ruste uitstrekt, doe dit dan vooral op een Vi-springmatras, want deze vormt clen grondslag" van een goede gezondheid en van een frisch uiterlijk. Zie, Amice, al die middelen worden dagelijks met min of meer stellige ze kerheid van succes aanbevolen en toch schijnt het niet steeds te helpen. Zoo gaat het nu ook de sociaal-de mocraten. Telkens komt de nuchtere levensles weer een streep halen door de kunstig opgebpuwde theorie. En och, Amice, het kan ook niet an ders. Gods Woord en der eeuwen ge tuigenis zegt ons: Om der zonde wille het aardrijk vervloekt. Die zonde i9

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1928 | | pagina 5