CHRISTELIJK DAGBLAD voor LEIDEN en OMSTREKEN Oil oummer bestaat uit TWEE Bladen EERSTE BLAD. Belangrijkste nieuws in dit Nummer. 8*<* JAARGANG DONDERDAG 16 FEBRUARI 1928 NUMMER 2362 LEIDSCH1 COURANT ABONNEMENTSPRIJS In Leiden en buiten Leiden waar agenten gevestigd zijn Per kwartaali 240 Per weeki 0.19 Franco per post per kwartaal i 2.90 Bureau: Hooigracht 35 - Leiden Telefoonnummer 2778 Postbox 20 Postgiro 58936 ffjtjsojjey Aangesloten op het Streeknet Lisse ADVERTENTIE-PRIJS Gewone Advertentiën per regel 22'/t cent Ingezonden Mededeelingen dubbel tarief Bij contract belangrijke reductie Kleine Advertentiën - bij vooruitbetaling van ten hoogate 30 woorden, worden de gelijke geplaatst ad. 40 cents 7 Gebed voor de raadsver* gadering. In den Gemeenteraad van Hardinx- veld, waarin, als wij ons niet vergis sen, rechts en links zoowat gelijk op wegen, is ook ter sprake gekomen het openen van de gemeenteraadszit tingen met gebed. Door vijf raadsleden werd een voor stel daartoe ingediend. B. en W. hebben thans daarop prae- ftdvies uitgebracht. De meerderheid van B. en W. kan zich met dit voorstel vereenigen, de minderheid daarentegen, die niet van Uiterlijk vertoon houdt, en oordeelt, dat bidden een zaak des gemoeds is, kan zich niet met het voorstel ver eenigen. De erkenning der afhanke lijkheid van God en het bieden van de hulde, die Hem toekomt, welke de voorstellers meenen te bereiken door het openen der vergaderingen met ge bed, kunnen volgens de minderheid beter worden bereikt door onmiddel lijk na de opening der vergadering ge legenheid te geven voor gebed, van welke gelegenheid dan gebruik kan worden gemaakt door de leden, die daaraan werkelijk behoefte .gevoelen. Deze stem van de minderheid gaat weer uit van de onjuiste onderstelling dat dit gebed een persoonlijke be hoefte zou moeten bevredigen, Inte gendeel naar wij meenen staat de zaak geheel anders. Niet de raadsle den hoofd voor hoofd naderen tot God, maar het College als Overheidsorgaan erkent God als den Oppersten Poten taat en smeekt Hem om leiding en wijsheid. Daarom kan een voorgeschreven stilte nooit dit ambtelijk gebed ver vangen. Tooneel, film en reizen. Niemand kan ontkennen, dat in ons land het onderwijs voldoende be langstelling heeft. Nederland geeft verhoudingsgewijs misschien wel het grootste bedrag voor onderwijs uit. Maar ook elders worden voor het. onderwijs heel wat middelen in liet werk gesteld. ,fb In Zweden verheugt het onderwijs zich in de meest moderne leermidde len, films, tooneelvoorstellingen en schoolreizen maken deel uit van het onderwijs, tot groot genoegen der leer lingen. Er worden stukken van Sha kespeare, Björnson en Strindberg, maar ook drama's uit de 18e en 19de eeuw gegeven. De filmvoorstellingen worden in de klasselokalen gegeven en bewijzen, naar gemeld wordt, onschatbare dien sten, vooral bij het onderwijs in dier en plantkunde. De Staat en de Zweedsche Touris- tenbond zorgen, dat de jeugd het land leert kennen en stellen jaarlijks een half millioen kronen beschikbaar voor schoolreisjes, die van de zuidpunt van Zweden tot de hergen van Lapland worden uitgebreid. Op bijzonder mooi gelegen punten of op plaatsen met his torische bekendheid worden kleine leerlingenhotels gebouwd het Aare- gebied in Jemtland, Dalekarlië. liet eiland Rosen, Russian-Gotland, Lap land Ook worden treinen gebruikt, als reizende slaapgelegenheden. Noodig is natuurlijk, dat de jeugd haar vaderland kent, maar of deze wijze van bijbrengen dier kennis de juiste is, meenen wij te moeten be twijfelen. Wij vreezen nog altijd een geleerd proletariaat. Ons Nijverheids onderwijs, ons tuinbouwonderwijs vol doet naar wij meenen beter aan de be hoefte dan tooneelfilms en reisjes op groote schaal, ofschoon het laatste middel ook door ons moet gewaar deerd worden. V Vijftig procent hier en ginds De Amerikaansche journalisten zijn origineel in hun wijze van berichtge ving, maar ook in hun wijze van vra gen. De groote uitvinder Edison is 81 jaar geworden, wat natuurlijk een aanleiding is geweest voor de Ameri kaansche collega's om hem allerlei dingen te vragen. Op de vraag, hoe jong te blijven, wilde hij niet antwoorden, omdat dit antwoord ongeveer 2 uur in beslag zou nemen. Over de eeuwigheid zeide hij, dat zijn huidig geloof over het leven na den dood 50 pet. aan den eenen en 50 pet. aan den anderen kant was. Men concludeerde daaruit, dat door den grooten natuurkundige hiermede een groote mate van onzekerheid aan getoond werd. Maar het kan ook anders opgevat. Edison kan ook, als Job, Paulus en andere bijbelheiligen, doelen op de groote tweestrijd, die elk Christen kent. Gelukkig weet hij dan ook, dat de volle 100 pet. bij God vastligt, al is ook helaas vaak niet meer dan 50 pet dier zekerheid het voortdurend eigendom van hemzelf. ij Het: „ik ellendig mensch" wisselt af met het: „ik dank God door Jezus Christus". STADSNIEUWS. HQLLANDSCH STRIJKKWARTET. Waneer men binnen betrekkelijk korten tijd het genoegen heeft, enkele kwartetten te hooren, dringt 2ieh als vanzelf de behoefte op om te vergelij ken. Niet in dien zin, dat de verslag gever, meegevoerd door critische be vliegingen, op hoog-wijzen toon in het openbaar zou decreteeren: „Dit is het beste, dat minder goed en een derde is het minst goede' Daar mag men zoo onder elkaar eens over praten, maar dat doet men toch niet in het publiek. Neen, bij onze onwillekeurige verge lijkingen is ons in het algemeen dit opgevallen: Gelijk iedere persoonlijke kunstenaar zijn eigen interpretatie, zijn eigen timbre, zijn eigen zeer per soonlijk spel heeft, zoo heeft ook ieder kwartet-ensemble in wijderen zin zijn eigen timbre, zijn eigen wezen. Altijd hebben vier personen in een kwartet hun eigen loonvorming, hun eigen wijze van reageeren op het spel der anderen. Altijd ook wordt de per soonlijkheid ten deele ondergeschikt gemaakt aan het geheel. Maar elk kwartet heeft andere muzikale per soonlijkheden. En de artistieke een heid zal zich bij elk ensemble anders doen gelden. Dat nu is ons gisteravond weer heel sterk opgevallen. Reeds in de eerste maten bemerkt' men het geheel eigen timbre van het Hollandsc-h Strijkkwartet. Dat zit niet zoo zeer in de Volmaaktheid van het samenspel: dit was technisch in de fijnste perfectie af. Er is een accura tesse van reageeren in de moeilijkste en snelste passages, een logisch ver band, waar geen speld is tusschen te krijgen. Er is een vlekkeloosheid van toonvorming, die de hoogste bewonde ring afdwingt. Het karakter van dit kwartet wordt misschien het best aangegeven door zijn pittigheid, zijn beheerschte speel- hartstocht, 2ijn glans van voordracht, het evenwicht tusschen de vreugde aan zinnelijke klankenweelde en de diepere geestelijke bewogenheid. De heeren Leidensdorff, 1ste viool; J. Röntgen Jr., 2de viool; Mendes, alt, en Canivez. cello, zijn op de meest voortreffelijke wijze op elkaar inge speeld en nemen een eervolle plaats in onder de internationale strijkkwar tetten. Van hun artistieken zin getuigt reeds in de eerste plaats de samen stelling van het programma, het D- dur-kwartet van den Rus Borodin, het kwartet in G-mol van den Fransch- man Debussy en dat in G-dur, op. 18, No. 2 van Beethoven. Drie groote persoonlijkheden uit drie rassen, die alle drie hun eigen aanvoeling en interpretatie vereischen die ons alle drie de rasziel doen aan voelen. Op meesterlijke wijze is ons dit gis teravond gedemonstreerd. Indien we onze aanteekeningen op den voet volgden, en een overzicht ga ven over de drie meesterwerken en hoe ze in hun onderdeelen op brillan- te wijze werden voorgedragen, zou de redactie waarschijnlijk verplicht zijn, coupures te maken. Zoo dienen we ons te dwingen tot kortheid. Uit het zeer schoone werk van Boro din spreekt het Slavisch karakter. Men merkt dat heel duidelijk op in het Scherzo, hartstochtelijk eerst, met sidderende rhythmiek, neemt het wel dra het karakter aan van een vlugge wals. ondanks het rhythme eenigs- zins sleepend, tot het weer overgaat in de oorspronkelijke werveling van rhythmen en eindigt in schitterend pizzicati-spel. Heel bijzonder van karakter is ook de Notturne, met zeldzaam edele toon vorming, opgezet voor den cellist: wij dachten aan den „purperen toon" van Gerard Hekking. En als dan de cello het prachtige cantilene geheel heeft uitgezongen, volgt de eerste violist en uit de hoogste positiegrepen vloeit zijn spel als glinsterend gouddraad, waaronder fijn gonzend de contrapun- tiek der overige instrumenten, die de donkere sfeer scheppen om dezen nachtzang. Een melodieën-weelde vol smartelijk-hartstochtelijk verlangen, waaruit geheel de Slavische ziel spreekt en eindigend in een bijna ethe risch slot. Men voelde de spanning van 't auditorium. Welk een pracht van voordracht ook in de Finale, welk een dramati sche bewogenheid, afgewisseld door een dweepend intermezzo, en dan weer het woeste, beroering en tegen werping tot we eindelijk gevoerd wor den naar een brillant slot. Geheel Vransch was de belichting van Debussy's kwartet, klaar en spran kelend van geest en zuidelijken gloed. We denken aan t vibreerend klanken weefsel van het Assez vif, en verder aan het con sordine gespeelde Andan tino, de omfloerste droomzang als van een ziel, die heel in 't verborgen klaagt om haar illusies. Dit werd met zeld zame verinniging voorgedragen, teer en toch mannelijk. Er is in dit spel, ondanks de fijnste pianissimo's en de subtielste klank- verinniging niets, dat ook maar een oogenblik weekelijk aandoet; het blijft steeds innerlijk sterk en gespan nen. De Finale gloeit dan weer op in tintelende klankenluister. En na de pauze Beethoven: een sier lijk opstijgend motief der 1ste viool in de eerste maat. Gracieus volgt daarop afdalend een unisono voortzetting. Herhaaldelijk wisselt de vioolfiguur in 32sten af met een antwoord van het geheele kwartet. De bijnaam „com- plimentatie-kwartet". is voor dit gra- cieuse spel van vraag en antwoord; voor het uitwisselen der wederzijdsche hoffelijkheden niet onjuist gekozen. Het dateert uit 1800, toen Beethoven nog vol zat van Mozarts fijngesponnen versieringsweefsels, 't Is alles even frisch, een stemming van glimlach en causerie. Gok het tweede thema met zijn staccato's sluit zich aan bij die stemming. Het ernstig getinte Adagio cantabile met zijn heerlijk zangthema zoo breed uitgezongen, is betrekkelijk kort en gaat vrij plotseling over in Allegro, waarin de ernstige gedachte van het Adagio op schalksche wijze wordt uit gewerkt: Beethoven, die de ernst on der de tintelende belichting van den humor stelt, tot hij weer in Adagio overgaat. Aangrijpend mooi werd dat gespeeld: hoe mooi die passage van golfbeweging, waarboven heel in de hoogte de melodie zweeft! Scherzo en Finale sluiten zich weer aan hij de eerste gedachte: een weelde van argelooze muziek, voornaam, gees tig, vol kortswijl en vreugde. Vooral de coda is rijk aan speelsche invallen. De voordracht was schitterend en leefde van binnen uit: de weelde van een zondoorfonkelde lentedag. De Leidsehe Kunstkring „Voor Al len" had een stampvolle zaal, die zeer geestdriftig gestemd was. Zij moge met voldoenning op het optreden van het Hollandsch Strijkkwartet terug zien. DE ZENDING ONDER DE JODEN. Naar Budapest en Warschau. „Eerst den Jood, dan den Griek". In deze volgorde is het Evangelie van Christus aan de menschheid ge bracht. Jezus* voetstappen staan in het land Palestine, en daar alleen. Op een van de heuvelen van dat land is Zijn bloed gestort en de smarteblik uit Zijn brekende oogen heeft Hij bij 't licht der bliksemstralen gericht op Jeruzalem dat Hij liefhad. Maar Hij is geworden den Joden een ergernis. Het volk, dat Hem voort bracht erkende Hem niet als de Zoon van God. Zwaar heeft dat volk geboet daar voor. Het is verstrooid over de aarde en heeft geen rust kunnen vinden, zooals dat zoo vreeselijk treffend wordt ge symboliseerd in de sage van den Wan delenden Jood. Ook in ons land wonen vele duizen den Joden, maar toch i dat aantal gering bij de honderdi uizenden van het volk van Israël, die men aantreft ir. Polen en vooral in de hoofdstad van dit land, Warschau. Daarvan heeft, ons gisteravond Ds. J. van Nes van Den Ilaag in een ver gadering, vanwege de Commissie Voor de Zending onder de Joden uit de Geref. Kerk, verteld. Deze vergadering werd gehouden in de groote Nutszaal, en stond onder leiding van Ds. H. Thomas, die aan het begin van de samenkomst liet zin gen Ps. 121 1, las een gedeelte van Hand. 20 en voorging in gebed. In een kort openingswoord heette Ds. Thomas allen hartelijk welkom speciaal Ds. v. Nes hem dankende voor de bereidwilligheid om dezen avond een lezing met lichtbeelden te willen houden. Spr. merkte op, dat van sommige Joden een sterke tegen stand uitgaat tegen het Evangelie van Christus. Spr. vraagt dezulken te overdenken, dat de Zending tot de Joden komt met het Woord van God, dat hij hen, wat het Oude Testament betreft, hetzelfde gezag heeft als hij ons, dat wij komen in den Naam van den God van Abraham, Isaiic en Ja cob, dat wij hen liefhebben om der vaderen wil, dat zij eens goed moeten overdenken, dat een goede verstand houding met het Gereform. volk (Spr. m hakelt hiei andersdenkenden niet uit) nooit kwaad is, zooals de geschie denis heeft bewezen. Tenslotte geeft Spr. hen in ernstige overdenking, dat elke religie die geen propagandistisch element in zich heeft óf arm is óf liefdeloos óf allebeid, maar dat men het niet kwalijk kan nemen aan den rijke in het geloof, dat hij wtnscht, dat allen zoo rijk zijn als hij. D'$. van Nes, die daarna het Woord verkreeg, had als onderwerp gekozen: „Naar Budapest en Warschau". In deze plaatsen toch zijn verleden jaar belangrijke internationale conferen ties gehouden over de Zending onder de Joden. Het houden van deze con ferenties was al daarom van zooveel beteekenis, omdat er uit bleek, dat de breuk die door den wereldoorlog wa3 geslagen tusschen de kerken ln de verschillende- landen weder geheeld was. Het laatst toch was een interna tionale conferentie gehouden in Ham burg in 1914. Het initiatief voor de conferenties in Budapest en Warschau is ook uit gegaan van vooraanstaande mannen cp het gebied van de Heidenzending. De Jodenzending had bij hen langen tijd niet meegeteld, doch thans is dat verzuim goedgemaakt en heeft men kunnen inzien de noodzakelijkheid van do Zending onder Israël. Óp de conferentie te Warschau en Budapest heeft men speciaal de aandacht op Is raël samengetrokken. Dat deze conferenties in Warschau en Budapest beiden gehouden zijn, hing nog samen met de nawerking van de gevolgen van den oorlog, om dat tusschen Duitschland en Polen nog een zekere wrijving bestond en er gevaar was dat de Duitschers in Warschau, waar zeer vele Joden wonen, niet zouden toegelaten wor den. Daarom is toen de conferentie te Budapest belegd. Gode zij dank heb ben de Duitschers beide conferenties kunnen bii >onen en heerlijk was het te zien hoe de landen die in den oor log elkaar zoo bloedig hadden be- kampt thans in Christu, één waren. Op de conrerenties is uitgesproken, dat de Kerk van Christus in de loop der eeuwen een groote schuld op zich heeft geladen door de onrechtvaardi ge handelingen, die de Joden zijn en nog worden aangedaan. Daar werd ook gewezen op de gisting, die in de laatste jaren onder de Joden ontstaat. Men verlaat het oude en grijpt naar iets anders en daardcor wordt men dikwijls gedreven in de klauwen van het ongeloof. Daarom moet bedacht worden, dat htt thans de tijd is om te komen met het Evangelie van Christus en dat te brengen aan de zoekende harten. De beide conferenties, waarvan niet de een een repetitie was van de an dere, maar die elkaar volkomen heb ben aangevuld, zijn goed geslaagd. Een conferentie slaagt echter bijna altijd goed. De vrucht moet echter nog blijken uit het werk dat thans na deze samensprekingen geschiedt. Spr. zette zijn rede voort bij een groot aantal lantaarnplaatjes. Eerst vertelde hij van de reis naar Buda pest en Warschau en liet verschillen de interessante beelden daarvan zien. Bijzonder bekoorden ook de grootsche bouwwerken in verschillende groote steden, vooral de kerken in Romaan- sche of Gothische stijl, heerlijke pro ducten van volmaakte architectuur. Verder bewonderden we de verschei denheid van veelkleurige kleeder drachten in de verschillende land streken. Maar wat ons het meest in teresseerde, waren de plaatjes die daarna kwamen en die in beeld brach ten de Poolsche Joden in hun gods dienstige zeden en gewoonten. We zagen op het witte doek ver schillende Jodentypen, eerwaarde expressieve koppen met lange witte baarden gebogen ovèr de Talmud of hun gebeden prevelend met den ge bedsmantel om en de gebedsringen om de armen en om het hoofd. Het trof ons hoe deze menschen met weer- galooze ijver en voorbeeldige ernst zich geven in den dienst van God, maar nog meer trof ons de blinkende voosheid van hun vormendienst, waaraan ze zich met pijnlijke nauw keurigheid houden. De beelden toon den ons hoe de Talmud-jongens met Janatieke energie zich toeleggen op de studie van de Talmud, ze toonden ons de ceremoniën bij de verschillen de Joodsehe feesten, welk oen alles- beheersehende rol daarbij speelt de Wet. Nog veel meer toonden ze ons, inaar vooral ook dit, dat aan die Joodsehe menschen brood moet gege ven worden inplaats van de steenen, ermede ze zich trachten te voeden. Hierop wees Spr. in zijn slotwoord. De gisting onder de Joden, waardoor deze kinderen van Abraham roepen, schreeuwen om iets anders, moet be nut. Reeds zijn er velen op weg van volslagen Atheïst te worden. Zouden wij dan denzulken niet voor houden het beeld van den Gekruisig- 'en Christus, die door hun profeten Binnenland. De Zomertijd zal dit jaar aanvan gen 15 Mei en eindigen 7 October. Portverlaging van de zeepost naar Indl». De schilder Jacob Smits is te Ach terbosch fn de Kempen overleden. Prof. Hugo de Vries wordt eere- doctor te Wageningen. De wet op de Collectieve Arbeids overeenkomst treedt 1 Sept. e.k. in werking. De heer D. W. Stork is gisteravond overleden. Buitenland. Ontwapeningsdebat ln het Britsche Hoogerhuis. Het EngelschAmerikaansche arbi trageverdrag. De Rijksdag zal vóór 1 April ont bonden worden. Gevaar voor overstroomfng van den Rijn. Toenemende werkloosheid in de Ver. Staten. is verkondigd, die niet alleen moet zijn een nationale Held voor hen, maar hun Messias, hun Verlosser, die hun brengt uit den kouden vormendienst naar het goddelijk Licht, dat Jezus heeft verspreid over de gansche aarde bij Zijn opstanding uit de dooden. Er wordt wel eens gezegd, dat er geen vrucht is op de Jodenzending. Het laatste plaatje, dat spr. toonde is er echter om dit tegen te spreken. Daarop zagen we een groep bekeer de Joden, die samengekomen waren om elkaar te stichten en op te bou wen in Christus. Deze menschen, die dikwijls nog zooveel moeten lijden van hun familie en hekenden, hebben in Jezus alles gevonden wat ze noodig hebben. In hen wordt de drang gevon den om het Evangelie verder te ver breiden, wat ze ook doen met hart en ziel. Neen, er wordt wel degelijk vrucht gezien op de Zending onder de Joden. Alleen: men moet niet vergeten, dat er een tijd is om te zaaien en een tijd om te maaien. Thans moet het Evangelie gezaaid. Daartoe mede te helpen wek te spr. alle aanwezigen op. Ds. Thomas dankte den spr. voor deze mooie en leerzame rede en bad hem toe Gods zegen op zijn arbeid on der Israël. Spr. dankte ook den heer Snel voor de bediening van de lantaarn. Daarna ging Ü9. van Nes voor in dankgebed. DE LEIDSCHE RADIO-AVOND. Verschenen is het programma van den eersten radio-uitzendavond door de Chr. Radio-vereeniging alhier op a.s. Maandagavond half 8 in de Stads gehoorzaal. Het telt niet minder dan 20 punten: muziek, zang en toespraken van on zen burgemeester en van de predi kanten Ds. W. Bouwman en Ds. A. D. Meeter. Deze rijke verscheidenheid belooft een heerlijken avond. Een wroord van hulde is voorts o.i. wel op zijn plaats voor de uitnemen de wijze, waarop het programma is gedrukt en uitgevoerd door de Druk kerij der „Nieuwe Leidsehe Courant". DE BLOEMENTENTOONSTELLING. De Nationale Bloemententoonstel ling in Zomerzorg mag zich in veel belangstelling verheugen. Gisteravond werd den 500sten bezoe ker een prachtige mand met bloemen aangeboden. Morgen is het de laatste dag. Daarom wekken we allen, die de tentoonstelling nog niet gezien hebben op, zich alsnog dit leerzame genot te verschaffen. HOOGE LEEFTIJD. Den 21sten dezer hoopt Mevrouw de Weduwe J. Riemens, geb. Laan de moeder van Dr. Riemens haar 89- sten verjaardag te herdenken. Het zal haar dien dag zeker niet aan belangstelling ontbreken. Zij woont met haar dochter Wilhel- minapark 21 te Oegstgee9t. CHR. FRÖBELSCHOLEN. 3e verantwoording van ingekomen giften voor den Bazar. Mevr. v. II. 2.50; Mevr. P. 2,50; Mevr. G. 2,50; Mej. v. d. H. 1; Mej. B. 2; Mej. L. 1; den heer M. 2: den heer K., te Delft, 2,50; den heer •S. 1,50; Mevr. v. d. H. kleedje; Mevr. R. choc, artikelen; Mevr. N. een aan-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1928 | | pagina 1