ÏIIEUWE LEIDSCHE COURANT Gods wondere leidingen. van VRIJ ""'AG 30 DEC. 1927 TWEEDE BEAD. WEEK DER 61 BEDEN. „Unum corpus sumus in Christo". Van Maandag 2 tot en met Zaterdag 7 Januari. Weer is de lverwarmde) Oosterkerk der Hervormde gemeente aan de Hee rengracht beschikbaar gesteld voor al len, die het geloof aan de heilige, alge- meene Christelijke Kerk niet alleen betuigen, maar, zoo veel het kan, be leven willen. Zoo veel het kan. Het kan Zondags niet. Dat wil zeg gen: in den dienst des Woords en der Sacramenten. In het institutair-kerke- lijke leven. En daarover treurt elk recht besnaard hart. Maar er zijn ook terreinen, waar het wel kan. En er zal wel niemand zijn, die het afkeurt als strijdig met Gods wil, dat Herv., Luth Chr. Geref., Oud- Geref-, en Geref. samenwerken op grond van de eenigheid des geloofs in een bepaalde zaak onder de aanroe ping van den Naam des Heeren. Integendeel. Maar dan kunnen ook niet betwist worden het recht en de plicht tot het houden van een Week der gebeden. Om den Heere met el kander te danken voor gemeenschap pelijke weldaden om ons met elkander te verootmoedigen voor gemeenschap pelijke schuld, om met elkander te bidden voor gemeenschappelijke Chris telijke belangen, om over deze dingen 't licht van Gods Woord te laten schij nen, om den gemeenschappelijken God te loven met ons lied in den naam, en de kracht van den gemeenschappelij ken Herder der schapen. Degenen die den naam van dien Herder belijden maar aan de Week der gebeden niet meedoen, moeten dit zelf weten. Hun overtuiging zal wel zijn, dat deze zaak niet uit God is, te gen den wil van Christus is, strijdig met Gods Woord is. Want andere be weegredenen gelden natuurlijk niet vcor het aangezicht van Hem, Die ons in Zijn vierschaar ook vragen zal, of wij met alle macht gezocht hebben de gemeenschap met allen, die de ver schijning van onzen Heere Jezus Chris tus liefhebben in onverderfelijkheid, al is het, dat zij naar ons oordeel in ker- kelük opzicht dwalen. Maar er zijn gelukkig honderden in onze goede stad van allerlei gezindten die de Week der gebeden niet zouden willen missen. Wij voelen ons ten diep ste overtuigd van haar overeenkomen met wat Jezus in Zijn Hoogepriester- lijk gebed verklaard en gebeden heeft Wii voelen ons gelukkig, wanneer wij onder de naklanken van de Kerstklok ken en met het Kruis in zicht, elkan'1 daar de volle broeder- en zusterhand reiken. Gelooft maar, dat de Heiland Zich daar in verheugt. De onderwerpen zijn: Maandag: Al- gem. dankzegging en verootmoediging. Dinsdag: De Algem. Kerk. Woensdag: \olken en Overheden. Donderdag- Zendzng. Vrijdag: Huisgezin, Opvoe ding, Onderwijs. Zaterdag: Inwendige Zending, Zending onder Israël. Ale bezoekenden ontvangen een pro gramma. De samenkomsten vangen aan om 8 uur. En dan, wij doen 't ditmaal anders dan vroeger. Toen maakten wij de na men van de voorgangers niet openbaar. Maar dan ging men ,,visschen", of wilt ge peuren Men wilde één spreker hooren. Dit lijkt ons, zacht gesproken, zeer onjuist. Wij komen niet, om een bepaald iemand te hooren, maar om gemeenschap des geloofs, en der hoop, en der liefde te oefenen met anderen. L»at van zoo even is dus in brandenden strijd met de hooge gedachte en bedoe FEUILLETON. 7) o— „Jullie stand niet., jullie slag niet onzin", bromde IJsje, „of Vader nou een beetje meer geld heeft wat kan dat schelen't zijn toch zeker allemaal door en door fatsoen lijke lui, anders hadden ze Hendrik niet tot kameraaddat 's vast". Hannah's hart popelde bij deze laat ste woorden en ze besloot, haar zusje den volgenden dag te verrassen met een aanlig zangstukje, dat zij in een muziekwinkel had zien liggen IJsje zelf had er geen flauw vermoe den van, hoeveel genoegen zij haar zuster deed, en praatte argeloos vér der: „Want de Klosters zijn heel bijzon der secuur op hun kennissen en op allen, die bij hen over huis komen, dat kan ik u in waarheid vertellen". Moeder deed er verder het zwijgen toezij zou haar man overreden, dat hij zijn toestemming weigerde of althans een berg van bezwaren maak tedan gaven de kinderen als naar gewoonte, van zelf toe. Doch dit Ifeer had Moeder buiten den waard, i. c. buiten de vasthoudendheid van haar klaverblad gerekendVaders tegenwerpingen werden een voor een ontzenuwd en het einde der geschie denis was, dat Harry zou zorgen, ling van de W^ek der g?beden. Wij besloten, om de namen der voorgangers in de pers te vermelden En dan komt 't zoo D.V., dat elke avond twee broe ders optreden. Maandag: Ds de Meijere en Ds. Schilder. Dinsdag: Ds, Boissevain en Ds. Tho mas. Woensdag: Ds. Brass (Rotterdam) en Dr. Riemens. Donderdag: Ds. Bouwman en Dr. Rauws (Zendingsdire :;or). Vrijdag: Js. Punselie en Ds. van Herksen (Hillegom). Zaterdag: Ds. Gispen (Ha^erswou- de) en (mogelijk) Ds. Henncmann (Oegstgeest). Allen, die van harte erkennen as fundamenteele waarheden, in de Ar tikelen Jes geloofs verval, en diA.o.v eenkomstig gelooven en leven (die in de borggerechtigheia van Christus al leen hun vrede met God vinden, die de grenzen der Algemeene, Christelijke Kerk niet laten saamvaLen met de grenzen van het instituut, waartoe zij •shooren, die de gemeen -chap der hei ligen niet beperken tot hen, met wie zij kerkelijk saamleven, die re open baring van het lichaam van Christus ook zien buiten hun naaste omgeving, en daarom hartelijk begroeten iedere gelegenheid, om zonder eenige afgifte van eigen overtuiging ae eenigheid des Geestes door den band des vredes te vertoonen, en te genieten voor het oog van den hemel en van de aarde, roe pen wij op m den naam des Kceren, om de volgende week met machtige drommen te laten zien de glorie van den Herder, Die é'm is met heel Zijn kudde. En laten wij allen de knieën buigen, en smeeken om den Heiligen Geest, opdat Die make, dat we aan het eind der week, waar wij de spiesen tot sikkels slaan, waarbij wij net niet la ten kunnen, om het vrool" rv al vast te repeteeren, dat wij aan het eind der week van elkander gaan, ik zeg niet, wanhopig, want de liefde is sterker dan de dood, en wat wij bui ten het gewone genieten, is aan het ge wone niet vreemd, maar toch met wee moed in het hart, cmdat weer dat ver rukkelijk schcone voorbij is. Laten ook onze jonge menschen meedoen! Het zal ons, ouderen, ver kwikken, daar ook de mannen en vrou wen van de toekomst .o zien. Wie weet hoe vreeselijk die toekomst wezen zal. Als de vijande- Gods volk bespringen en het lied der martelaren weer klin ken zal boven alles uit, dan zullen door den nood gedreven, de Christe nen en Christinnen elkander zoeken, tot zij elkander gevonden hebben, en, ik zeg nog eens: met behoud van eigen overtuiging, ook :n het kerkelijk leven zij zullen de groote vlag van de Alge meene, Christelijke Kerk, op de torens dragen, en die zal daar wapperen tot den jongsten dag. „Door den nood ge dreven." En dat zal goed zijn. Maar God wil niet, dat wij ons alleen laten dwingen. Hij wil, dat niet de nood der tijden allermeest, en niet.de nood van eigen leven, maar de nood van Zijn Woerd on lieflijk nopen za1, om te doen wat Zijn welbehagelijke wil is. En wat is Zijn wil? Hoort, en gij allen, die dit leest, buigt diep uw hoofd en uw hart, Jezus Christus bad in den nacht van het ver raad ook dit: „Opdat zij allen één zijn, gelijker- wijs Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in ons één zijn, opdat de we reld geloove, dat Gij Mij gezonden hebt. Ik in hen, en Gi; in Mij; opdat zij voimaakt zijn in eén, en opdat ae we reld bekenne, dat Gij Mij gezonden Hebt, en hen lief gehad heut, gelijk Gij Mij liet gehad heot." \Vat zal in de volgende week de we- teld aan U bekennen? „Unum corpus sumus in Christo." Dat is: In Christus zijn wij één li- -haam. t-eiden. THOMAS. voor alle vier een uitnoodiging te ont vangenwant Flip wou dol graag van de partij wezen, ,,'t Is heel goed", zei Hendrik Klos- ter, „ik zal je vier kaarten bezorgen, en als IJsje een stukje wil spelen 't zal zeer welkom zijn!" „Hannah, Flip en ik zullen een paar aardige liedjes zingen, dan dra gen wij ook iets bij tot verhooging der feestvreugde". „Mooi zoo! 't zal een aangename verrassing zijnwat zullen ze alle maal opkijken!" Maar Moeder blikte hen aan, half ongeloovig en half ongerust; die kin deren konden zoo raar doen tegen woordigzij waren tot alles in staat en letten er volstrekt niet op, wat in hun stand paste en wat niet. Om dat woordje „stand" en het begrip ervan was al heel wat te doen ge weest! Moeder hechtte er aan, Vader eveneensde jeugd lachte er om en spotte er mee. Hannah vooral kon van die theorieën verkondigen, waar over Moeder nooit heelemaal op haar gemak was, het meisje verklaarde, dat er maar drie standen bestonden., de geestelijke stand, de adelstand en de burgerstand en dat alle men schen, die tot den laatsten behoorden, eigenlijk gelijk waren. Dan had je nog den vierden stand, de eigenlijke volksklasse, maar daar ging het nooit om in den huize Vermeeren, evenmin als om den geestelijken- of adelstand. De steen des aanstoots was het legio KERK EN SCHOOL. NED. HERV. KERK. Bedankt: voor Dorkwerd (Gr.), A. Kardolus te Suameer (Fr.). Voor Lage Vuursche, J. E. Klomp te Oldebroek. Aangenomen naar Broek op Lan- gendijk, A. E. van Baaien te Kage. CHR. GEREF. KERK. Bedankt: Voor Zierikzee, A. M. Berkhoff te Amsterdam. DS. B. LüTGE. Te Elberfeld is Maandag in den ouder dom van bijna 70 jaren overleden de emeritus-predikant van de Ned. Herv. Kerk Ds. Lütge. Ds. L., in '58 geboren, werd in '79 c-andidaat in Gelderland. 6 Nov. '81 deed hij zijn intrede te Ter Aa. Daar na stond hij te Raamsdonk (1884) en Groningen (1888). Op 1 Oct. 1901 heeft de thans overledene zijn bediening neergelegd, om predikant te worden bij de Ned. Geref. Gemeente te Eber- feld. DS. J. G. KUNST. Naar de Standaard verneemt, is de toestand van Ds. J. G. Kunst, Geref. pred. te Arnhem, achteruitgaande. De patiënt hééft weinig pijn, en is veelal bewusteloos. Gisteren is hij nog even bij bewustzijn geweest. De nacht was vrij rustig. Ds. C. L. F. VAN SCHELVEN. Ds. C. L. F. van Schelven, Geref. predikant te Wageningen. hoopt Zon dag 1 Januari den dag te herdenken, dat hij voor 35 jaar aldaar zijn intre de deed. Gelijk bekend is, wordt Ds. van Schelven in het Diaconessenhuis te Utrecht verpleegd, zoodat a.s. Za terdag door den Kerkeraad een depu tatie naar Utrecht wordt gezonden om den leeraar te complimenteeren. TOEGELATEN TOT DEN DIENST DES WOORDS. Door de Classis Utrecht der Geref. Gemeenten is den heer M. Heikoop. Z. W. Buitensingel 114 te Den Haag, vrij heid gegeven in al de Gemeenten des Zondags te Proponeeren. DE NED. HERV. GEMEENTE TE HOORN EN MINISTER DONNER. Minister Donner heeft het volgende geantwoord op het adres van de Ned. Herv. Gemeente te Hoorn in verband met de benoeming van Ds. S. Wes- bonk, Geref. predikant, als godsdienst leeraar aan de Rijkswerkinrichting: „Ik ontving uw schrijven d.d. 2 Dec. j.l. Het zal u duidelijk zijn, dat het slot van uw schrijven het mij niet mo gelijk maakt op dat schrijven in te gaan". KERSTFEEST TE DAVOS. Het Comité ter behartiging van de geestelijke belangen der Nederlanders te Davos, onder voorzitterschap van den Nederlandsehen predikant. Ds. O. S. Jéllema, heeft Dinsdag alle Neder- landsche kinderen een Kerstfeest aan geboden in de Alexanderkirche te Da- vos-Platz. Een dameszangkoor, onder leiding van Mej. M. Lohr, verleende zijn me dewerking. Ds. Jellema las het Kerstverhaal voor en Mevr Becker-van Leeuwen onthaalde de kinderen op een op ge voelige wijze voorgedragen Kerst sproke. Den kinderen werd een blijvende herinnering aan het Kerstfeest mee gegeven. SCHORSING. Het Classicaal bestuur van Bommel heeft de kwestie van de schorsing van de vier kerkeraadsleden der Nederl. Herv. Gemeente te Nederhemert voor het Provinciaal Kerkbestuur van Gel derland gebracht. Naar men weet, lie ten bedoelde Kerkeraadsleden in een reglementair onwettige samenkomst den godsdienstonderwijzer J. Schoon- derbeek, van Ermelo, optreden.- DR. VAN DEN BERGH-ARCHIEF. We deelden laatst mede, zoo lezen wij in De Rotterd., dat de historicus, G. van Zeggelaar, te Ransdorp, zijn uitgebreid Dr. W. van den Berg-ar- standen in den burgerstand. Moeder beweerde, dat lang niet alli burger standen gelijk in stand waren en Hannah, bijgestaan door het andere drietal, hield vol, dat er tusschen burgermenschen niet méér verschil was dan tusschen een dubbeltje en twaalf en een halven cent. „En tusschen ons en zulke burgers als de Klosters is heelemaal geen standsverschil', verkondigde zij driestweg, „die kwadraatsleden zijn even welopgevoed en ontwikkeld als wij; ze hebben dezelfde scholen ge had en ze zien er net zoo keurig uit, als wij niet durven denkenen d&t wij vaker iets nieuws hebbennou ja!wat zegt dat., immers niets!" „Vader en ik begrijpen jullie voor liefde voor die Klostertjes nooit heel goedZij sGhijnen nog niet eens zoo heel erg op jullie gesteld te zijn.. Ze komen nooit anders hier, dan dat ze gevraagd worden of bij gelegen heid van Nieuwjaar of verjaardagen terwijl de Kingma's, de State's, de van der Ilsen en massa's anderen wat graag heel intiem met jullie zou den omgaan". Ongeduldig haalde Hannah de schouders op. „Het toont juist het karakter van de Klosterskinderen, dat zij zelden hier komen.u zegt ook nooit: kom je nog eens aanloopen? en meent u, dat ze daar geen erg in hebben? nou hoorl ze voelen best, dat ze door u en Vader eigenlijk maar geduld worden chief heeft afgestaan aan den Kerke raad der Geref. Kerk te Voorthuizen, ter bewaring in de brandvrije kluis in het kerkgebouw, „opdat het tot in verre geslachten moge spreken van wat God deed met Zijn Kerk te Voort huizen". Van Dr. van den Bergh werd eens geschreven: „Deze man is een promo tie waard". De heer Van Zeggelaar vernam reeds van een plan om te promovee- ren op een dissertatie over Dr. van den Bergh. Waar echter de dagen dei- Doleantie nog betrekkelijk kort achter den rug liggen, werd gemeld plan door den betrokken hoogleeraar ont raden. Maar in de toekomst wordt, met gebruikmaking van genoemd ar chief, een promotie op een proefschrift over Dr. van den Bergh stellig ver wacht. VOORBEREIDEND ONDERWIJS. Te Delft werd de jaarvergadering gehouden van den Bond van Onder wijzeressen bij het voorbereidend on derwijs, onder voorzitterschap van mejuffrouw S. B. M. Crombet, In het jaarverslag betoogde de se cretaresse, mej. Perné, dat de school strijd thans verplaatst is van het lager naar het voorbereidend onder wijs. Dit is thans de twistappel tus schen links en rechts, zeker niet ten voordeele van dit onderwijs. De vergadering besloot tot de poli tieke partijen de volgende vragen te richten le. Is uwe partij voorstandster van voorbereidend onderwijs aan de jeugd beneden den leerplichtigen leeftijd? 2e. Zoo ja, is zij dan van oordeel, dat eene wettelijke regeling van dat onderwijs urgent geacht moet worden 3e. Is zij in dat geval bereid, het totstandkomen van een zoodanige re geling te bevorderen, en wel zoo, dat aan openbaar zoowel als aan bijzon der onderwijs naast dezelfde te stel len eischen, gelijke kansen en rechten gewaarborgd zullen worden? 4e. Is uwe partij van meening, dat over het algemeen kinderen van 5K jaar beter op de voorbereidende dan op de lagere school op hun plaats zijn? Indien vraag 5 bevestigend beant woord wordt, wil uwe partij er dan toe medewerken, dat het K. B., rege lende den toelatingsleeftijd tot de la gere school, ingetrokken wordt en die leefijd verhoogd wordt? BINNENLAND. ANTI-REV. PROP. CLUBS. Do jaarvergadering. Onder presidium van het Tweede Kamerlid, den heer J. Schouten van Rotterdam, werd Woensdag in het Jaarbeursgebouw te Utrecht de jaar vergadering gehouden van het Ver band van Anti-Revolutionaire Propa- gandaclubs, die evenals verleden jaar weer het karakter droeg van een al gemeene cursusvergadering. De morgenvergadering was gewijJ aan de behandeling van onderschei den huishoudelijke zaken. Na afdoening daarvan kwam aan de orde het onderwerp: „Het Stand punt van de Anti-Rev. partij inzake ile verhouding tusschen Overheid en Godsdienst; overheid en kerk". Inlei der was de heer J. Schouten, die aan de afgevaardigden een uitvoerig schema voor de behandeling had uit gereikt, waaraan we hier een en an der ontleenen. Inleider ving aan met de opmerking dat het noodig is het principieel standpunt van de A.-R, partij in be trekking tot het bovengenoemde on derwerp nogmaals te overwegen: a. omdat de vele vraagstukken van dezen tijd, den gang van zaken in het nationale^ en internationale leven, dit onderwerp wellicht te veel op den achtergrond hebben gebracht en de telkens noodige opscherping van het oordeel daaronder geleden heeft: b. omdat de critiek van de Herv. Geref. Staatspartij, meer in het bij zender die van de Staatkundig Gere formeerde Partij, op ons standpunt uitgebracht, dit vordert, zoowel the- tisch als aniithetiscb. De Anti-Rev. partij heeft het van meet af opgenomen voor een vrije Kerk in een vrijen Staat. Dit blijkt o.m. duidelijk uit de artt. 20, 3 en 4 van het Program van be- en dat u hen achterstelt bij onze zoogenaamd deftiger kennissen." „Och kom kindik ben altoos heel vriendelijk". „Zeker Moeder, maar daarmee is ook alles gezegdnee, als ik ergens altijd zoo werd ontvangen als Mieke en Truus hier, dan kreeg je er mij met geen stok heen. „Dat 's nou wel een beetje veel over dreven, edele zuster", lachte Harry, die erg gek met z'n Moeder was en gaarne den vrede bewaarde, deels uit gemakzucht en deels uit min strijd- lustigen aanleg. Op dit oogenblik werd er geklopt en het keurig gekleede binnenmeisje diende juffrouw Henriette Lens aan. „Nicht Jetje" riep Harry entot verbazing zijner Moeder vloog hij geen zijdeur uit, doch bleef bedaard de komst der door hem niet goed ge leden nicht afwachten. Juffrouw Lens was een dame van om en bij de veertig, altijd keurig ver zorgd en gekleed, vriendelijk en min zaam, buigende en knikkende, Waar het maar pas gafZij had ook wel iets voor een ander over, maar haar hoofdgebrek was haar nieuwsgierig heid en als gevolg daarvan een nooit verslappende bemoeizucht. Bij neef en nicht Vermeeren kwam zij gaarne, zij was er op haar gemak en kon goed met allemaal omgaan. Zij hield heel verstandig de kinderen te vriend en deelde slechts hoogst zelden góe den raad uit, omdat die waarschijn- AAN HET ZOEKLICHT. Leiden, 30 Dec. 1927. Woorden en daden zijn twee. En .de menschen, die 't hardst op 't kapita lisme schelden, maken zich 'soms in eigen kring schuldig aan dezelfde kapitalistische practijken. Zoo werd op de alg. vergadering van den Bond van Ned. Onderwijzers de opmerking gemaakt, dat de salarissen i'an het kantoorpersoneel van dezen hond niet voldoen aan de eischen, gesteld door den Alg. Bond van Han dels- en Kantoorbedienden. Met dien Lond is een overeenkomst getroffen, volgens welke de lagere loonen wel zullen voldoen aan de eischen. Wanneer het personeel in de termen komt te vallen voor hooger salaris, wordt het in overweging gegeven, naar een andere betrekking uit te zien Terecht kwam een der leden hier tegen op en zeide, dat dit standpunt zuiver kapitalistisch is. Wanneer be paalde krachten te duur worden, ver vangt men die eenvoudig door goed- koopere. Veronderstel, dat men dit met de onderwijzers ook Jeed! Zeer juist m.i. Het probleem der oudere arbeiders, speciaal der oudere kantoorbedienden is in onzen tijd zeer ernstig. Wie den toestand in dit be drijf kent weet dat „uitzien naar een andere betrekking" voor bedienden boven de 25 jaar, bijkans onmogelijk is en voor hen werkloosheid van on- bepaalden duur beteekent en/of het aannemen van een betrekking, die geen behoorlijk bestaan geeft. Daarom is het zoozeer te betreuren, dat zelfs vakorganisaties meehelpen de oudere bedienden broodeloos te maken en jongere er voor in de plaats te nemen. OBSERVATOR. gir.selen en de daarop gegeven toelich ting. Staat en Kerk hebben beide een eigen gebied. De Overheid vindt hare roeping op het terrein van den Staat, niet op dat van de Kerk. Geen Staatskerk. Geen kerkelijke Staat. Wij komen hier in aanraking met Art. 36 van de Nederlandsche Geref. Geloofsbelijdenis. In dit artikel, zooals het vastgesteld is door de Synode van Dordt 1618 1619, komt o.m. voor: „Ende haer ambt is, niot alleen acht te nemen ende te waken over de poli tie, maar oock de bant te houden aan den lieyligen Kerkckendienst: om te weerén ende uyt te roeyen alle af- goderye ende vatschen Godsdienst om het Rijcke des Antichristt te gron de te werpen, ende het Koninckrijke Jesu Christi te bevorderen, 't woort des Evangeliums overal te doen pre diken, op dat Godt van een yegelick ge-eert ende gedient werde, gelijck hij in zijn woort gebied". Tegen dit deel van Art. 36 is de A.- R. richting en de Anti-Rev. partij van den aanvang af ingegaan. Goede behandeling van de zaak vor dert na te gaan om welke redenen en in welken tijd Art. 36 ontstond. a. Onze Geref. vaderen hadden den strijd te strijden èn tegen de Room- sche Kerk èn tegen de Wederdoopers. Deze strijd droeg niet alleen een re ligieus, maar ook een politiek karak ter. b. Onze vaderen formuleerden te dezer zake niet het Gereformeerd ge voelen, maar het in dien tijd alge meen aanvaard gevoelen. Inleider citeerde in dit verband breed uit het het advies inzake het gravamen tegen art. 36 der Belijdenis, van de Deputaten, benoemd door de Gen. Synode^ der Geref. Kerken van Arnhem (1902) om de Synode te die nen van advies inzake het gravamen tegen art. 36 der Ned. Geloofsbelijde nis, pag. 31 en 32 Het onder a. en b. aangewezene verklaart veel. Het standpunt onzer vaderen te dezer zake is in strijd met de Heilige Schrift. Onze vaderen beriepen zich voor dit dogma op: Lev. 24 15 en 16 (Gods lastering), Deut. 13 1—6 en 18 20 (valsche profeten) en Deut. 17 2—7 (verleiding of afval tot afgoderij): in deze Schriftuurplaatsen wordt echter niet gehandeld over een valschen lijk toch niet zou opgevolgd worden., en zoo ontstond er door haar aanwe zigheid nimmer ernstig geschil en vielen er nooit bitse woorden. Maar alleen bij de bloedverwanten Vermeeren gedroeg nicht Jetje zich zoo lieftallig en bescheidenHarry had haar een venijnige lastertong ge noemd en een ruziestooksterhe laas, met veel recht. Overal, whar Jetje Lens geruimen tijd over den vloer kwam, ontstond twist en twee dracht en daarvan wa de onbetoom de babbelzucht van Jetje voor drie kwart schuld. In den huize Vermee ren durfde zij nooit rechtHannah nam geen blad voor den mond en durfde alles zeggenIJsje was ook een bijdehandje en wilde bij elk ver haal man en paard genoemd hebben Harry, voor den enkelen keer, dat nicht hem trof, wilde overal tekst en uitleg van weten en Flip kon zóó ono-eloovig kijken, dat de vertelster er verlegen onder werd. Dat alles had nicht Jetje meermalen ervaren, nu de kinderen volwassen werden gerekend en daarom bleef zij liefst veilig buiten hun vaarwater, bij de andere kennis sen de schade wel weer inhalende. Moeder mocht haar notr wel en hield dan ook de vriendschan cetrouw aan Vader ging op het punt nicht Jetje meer met de kinderen mee. doch was a-ltoos hoffelijk in de vor- nion. wanneer Jetje hun gast was. (Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1927 | | pagina 5