fen en viel bewusteloos neer. Eerst is inj een eind de straat opgeloopen, maar wroeging dreef hem weer naar zijn woning, waar hg tot zijn ont- ste.tenis zag, dat z'n vrouw nog steeds bewegingloos bij de deur op den grona lag. Het denkbeeld, dat hij haar met de deur had doodgeslagen, maakte hem bijna wanhopig. Een tweetal agenten spoedden zich na deze mededeeling naar zijn wo ning. Aldaar aangekomen zagen ze de vermeende doode aan tafel zitten, bezig zijnde met het avondeten, meldt de ,,L.K.". Ze had slechts een onbe duidende wonde aan het hoofd be komen. Weer een do ode lijk mij non- luk. De 22-jarige mijnwerker JB. uit Gulpen heeft in den nacht van Woensdag op Donderdag in de mijn Willem-Sophie te Kerkrad© een stuk hout op het hoofd gekregèn. De man was onmiddellijk dood. Hg was onge huwd. Inbraak. In den nacht van Donderdag op Vrijdag is bij den heer T. Bakker, Amsterdamschesiraatwegte Naarden. ingebroken. De inbreker heeft zien toegang verschaft door mid del van opensluiting van een raan^ Oncvreemd werden twee gouden hor loges, twee gouden ringen, twee zilve ren horlogekettingen, een gouden broche en f40,aan contanten, bene vens eenig klein geld. Den avond tevo ren te ongeveer zeven uur heeft in de nabijheid van de woning een persoon rondgezworven. Toen de bewoners vroegen wat hij wilde, verzocht hij iets te drinken. Zijn signalement is bekend1. Aan de noodrem getrokken. De trein, die gisteren om 11.45 uit Utrecht naar Den Haag vertrok, weid pT.m. 12.40 even voorbij de halte Zoe- termeer-Zegwaart ter hoogte van te legraafpaal 173 tot stilstand gebracht Eenige derde klasse passagiers hadden (i'*eds e enigen tijd steentjes (vermoe delijk van de spoorbaan) tegen de cou- péruiten hooren vallen. Een der rei zigers bemerkte bij het uitkijken dat een ijzeren stang losgetrokken was, waardoor het kie7el opgeworpen werd. Hij trok onmiddellijk aan de noodrem waarop de trein tot stilstand werd ge bracht Het machine-personeel' stelde een onderzoek in, en constateerde, dal vermoedelijk hét remweik in de loco motief niet geheel in orde was. Na een oponthoud van tien minuten kon de reis worden voortgezet. Deprotesteerende Raadsle den. In de Donderdag gehouden raadsvergadering van Zuid-Scharwou- de werd voor kennisgeving aangeno men een adres van de vrijz. fractie (plaatselijke kiesvereen.) waarin over de houding van d'en voorz. in de vorige raadsvergadering aangenomen, afkeu rend werd' gesproken. Deze raadsleden stemden bij de wethoud'ersveikiezing blanco, waarover de voorz. .zeer ver ontwaardigd was. Hij verweet hun toen diat m strijd gehandeld werd met de af ge1 egde eéd'en en beloften. Toen 'de "itslag der stemming over dit adres bekend was, verliet de vrijz. fractie als protest de vergadering. Een bmner partijgenooten moest ^geduren de de zitting wegens hinderlijke inter rupties onder politiegelefde verwijderd worden PREDIKBEURTEN. AARLANDERVEEN. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Klomp. Geref. Kerk v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur Ds. Moolhuizen. Chr. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Preekleaen. NIEUWVEEN. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en 'savonds 6.30 uur Ds. Speelman. Nel. Herv. Evangel.: v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur de heer de Jong. NIEUWKOOP. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en 's avonds! 6.30 uur, Db. W. J. Keiler. NOORDEN. Geref. Kerk: v.m. 9.30 uur Pre-eke- zen, nam. 1.30 uur, Dr. J. G. Ubbink» van Zevenhoven. TER AAR. Herv. Kerk: 9.30 uur, Ds. G. J. v. d. Flier van Leimuiden. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur Ds. v. Heiningen. ZEVENHOVEN. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. W olfensberger. Heilig Avondmaal een Dankzegging. Geref. Kerk v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur Dr. Ubbink. BOSKOOP. Geref. Kerk: V.m. jp en n.m. 6 uifr, Ds. Petersen. Evangel.lokaal Dwars-Nieuwstr. v.m: 9.30 en nam. 6 uur, de 9eer Dekker uitl Bleiswgk. Gebouw „Salvatori" v.m. 9.30 en n.m 6 uur, de heer W. G. de Jonge. HAZERSWOUDE. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Luuring. Heilig Avondmaal en Dankzegging. Geref. Kerk. V.m. 9.30 en n.m. 0.3a uur, Ds. Gispen. i KATWIJK AAN DEN RIJN. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9,30 en n.m, 6 uur Ds. Bollee. Geref. Kerk vm 9.30 en n.m. 6 uur Ds. Meijering. NOORDWIJK AAN ZEE. Herv. Kerk: (garagegebouw aan deni Achterweg), V.m. 10 uur, Ds. Rutgers; van Katwijk a. Zee, n.m. 5 uur, Ds. Hospers. Voorbereiding H. J^vondmaaU Geref. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. Koers. NOORDWIJK BINNEN. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. v. Haaften. Voorbereiding H. Avondmaal. Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. v. d. Wal van Minnertsga fïV.). NOORD WIJKERHOUT. Ned. Herv. I&rk: v.m. 10 uur, dd Eerw. heer Baars van Hillegom. WOUBRUGQE. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Kgoe. Voorm. H. Doop. i Geref. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Nauta. LEIDERDORP. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 en n.m. 6.30 uur Ds. Mondt. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en nam. 6.30 uur, Ds. A. Bolwgn, em. pred. te Zeist Voorbereiding H. Avondmaal. KOUDEKERK. Ned. Herv.Kerk: v.m.9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Israël Geref. Kerk v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Has pers. WASSENAAR. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Ds. Punselie uit Leiden, nam. 6 uur, Ds. War te na van Scheveningen. Bediening H. Avondmaal. Kievitskeerk, v.m. 10 u., Ds. Üen Her* tog, van '8 Gravenhage. Geref. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. v. d. Heyden. VOORSCHOTEN Herv. Kerk. v.m. 10 en n.m. 5 uur, Ds. H. P. Fortgens. 1 Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5 uur Dr. Wielenga. Heilig Avondmaal en Dankzegging. Gerei. Gem.: (Ambachtshuis), n.m uur, preekleaen. SASSENHEIM. Geref. Kerk (Concordia): v.m. 9.3^ uur, Ds. Boedjinga, n.m. 5 uur, Ds. J., W. Gunst van Oegstgeest. (Bloenw lust): v.m. 9.30 uuTj Ds. J. W. Gunst n.m. 5 uur, Ds. Boeginga. 1 OEGSTGEEST. Geref. Kerk: V.m. 10 uur, Ds. Schil der. Bevestiging van Dr. D. J. vam Katwijk. N.m. 5.30 uur, Dr. D. J. va4 Katwijk, intrede©. Gewijde en Ongewijde Historie. BE ROMAN DER TWEE BROEDERS. Een van de merkwaardigste over blijfselen *er Egyptische litteratuur is de Roman dei twee broeders, die uit den tijd der 19de dynastie (circa 1300 v. Chr.) dateert en op tal van punten trekken van overeenkomst vertoont met de geschiedenis van Jo zef in het huis van Potifar. Er waren eens twee broeders, van ééne moeder en één vader, zoo begint het vei haal. Anubis had een huis en een vrouw, terwijl zijn jongere broe der bij hem leefde als een zoon. Deze was het die voor hem kleeren maakte en zijn vee naar het land bracht, die ploegde en oogstte; deze was het, die al het werk op het land deed. Zijn jon gere broer was een goede boer, die 'in heel het land zijn gelijke niet had. Toen op zekeren dag bij den ge- meenschappelijken arbeid op het veld het zaaikoren op was, spoedde Bata zich naar huis om nieuw te ha len. Zijn schoonzuster, die juist bezig was zich te friseeren, zeide hem dat hij in de voorraadkamer het benoo- digde koren zou kunnen vinden. In hartstochtelijke liefde tot hem ont brand, stelde zij hem toen voor echt breuk met ha^ar te plegen; zou hij aan haar verlangen voldoen, dan zou zij ook schoone kleederen voor hem ma ken. Toen werd de jonge man woedend „als een panter uit het Zuiden" om het plachte voorstel, dat zij hem ge daan had, en zij vreesde zeer. Hij nu sprak tot haar en zeide: „Gij zijt mij toch als een inoeder, en uw man is mij als een vader. Hij is ouder dan ik, en hij onderhoudt mij. Welke schandelijke dingen hebt go tot mij gezegd. Zeg het niet opnieuw! Ik zal het ook aan niemand zeggen, en geen mensch zal het uit mijn mond verne men". Toen nam hij zijn last op en ging naar het veld. Hij kwam bij zijn ouderen broeder aan en zij arbeidden vlijtig verder. De vrouw van den oudsten broeder werd evenwel bang om hetgeen zij ge zegd had, zij takelde zich toe, „als eene die door iemand, die door een schaamtelooze mishandeld is", omdat zij tot haar man wilde zeggen: „uw jongste broer heeft mij geslagen". Toen Anubis 's avonds thuiskwam, vond hij zijn vrouw ziek van een mis handeling. Zij goot hem geen water op zijn hand, zooals hij het gewoon was; zij stak geen licht voor hem aan, zijn huis was geheel donker .Toen hij haar vroeg: „Wie heeft met u gespro ken?" antwoordde zij, dat dit zijn jongste broeder was, en dat die haar tot echtbreuk had willen verleiden. Zij echter had hem afgewezen en tot hem gezegd: „Ben ik dan niet uw moeder, en is uw oudste broer niet als een vader voor u?" „Zoo zeide ik tot hem', aldns de vrouw, „en toen vreesde hij, en sloeg mij opdat ik het niet vertellen zou. Wanneer gij hem in het leven laat, zal ik sterven". Bij het aanhooren van dit verhaal werd haar man toornig „als een pan ter uit het Zuiden". Met een pas ge slepen mes stelde hij zich op achter de deur van den stal om zijn broeder bij zijn thuiskomst te vermoorden. Deze werd echter door de koeien, die hij van het veld terugbracht, ter rech ter tijd op het hem bedreigende ge vaar opmerkzaam gemaakt, en nam de vlucht. In zijn nood bad hij tot den Zonnegod, die hem op deze wijze red ding bracht, dat hij een groot meer tusschen hem en zijn broeder deed ontstaan, dat wemelde van krokodil len. Toen de zon opgegaan was, ver haalde hij Anubis wat zich tusschen hem en zijn vrouw afgespeeld had, en verminkte zich ten slotte om aldus zijn onschuld te bewijzen. Daarna trok hij de wijde jvereld in, terwijl zijn broeder naar huis terugkeerde en op een verschrikkelijke wijze wraak nam. Hij doodde zijn vrouw en wierp haar lijk den honden voor; ook was hij in rouw over zijn jongsten broeder, Leidsche Penkrassen. Amice, 'k Begin, Amice, met de mededee ling dat de hutspot uitstekend smaak te en dat we mijn vrouw en ik en onze kinderen en nog een paar ken nissen in opgewektheid het 3-Octo- berfeest gevierd hebben. Wat een wonder zal je zeggen! Ja eigenlijk is het ook geen wonder. Maar ik wou er dit mee zeggen, dat wij niet naar het cabaret zijn geweest, dat wij niet in het Lunapark zijn geweest, dat we biet hebben gehost en dat we niet in een café zijn geweest. Dat alles is voor velen blijkbaar onvereenigbaar met opgewekt feestvieren. Daarom wou ik maar even vaststellen dat er nog wel feestgevierd kan worden zon der al die dingen die ik daar op noemde. 't Mocht soms eena vergeten wor den. Tenminste als ik zoo hoor wat deze en gene er van zegt, dan lijkt het mij wel eens toe dat er ook in onzen kring menschen zijh die meenen, dat op 3 October geoorloofd is wat men op andere dagen ongeoorloofd acht. Daarom ben ik ook zoo blij, dat de Chr. Oranjevereeniging zoo'n uitne mend succes heeft gehad met den avond in Prediker. Alleen maar 't was jammer dat zooveel menschen moesten worden afgewezen. Volgend jaar een grootere zaal, er mag nie mand worden teleurgesteld 1 Je hebt zeker wel gelezen, Amice, dfit Prof. Waterink een reeks radio colleges houdt. Jongens, jongens, wat een pret; wij gaan straks nog college loopen zoo gemakkelijk als je maar denken kunt. Wie een eigen radio installatie heeft, kan zelfs in de huis die onschuldig in zulke groote moei lijkheden en gevaar geraakt was. Tot zoover het verhaal van den pa pyrustekst; de verdere geschiedenis van Bata doet voor ons minder ter zake. Bovenstaand verhaal vertoont op tal van punten overeenkomst met de ver zoeking van Jozef door de vrouw van Potifar. Een gemeenschappelijk mo tief ligt zoowel aan de geschiedenis uit Genesis als aan den Egyptischen roman ten grondslag: Een gehuwde vrouw, die een jongen man tot echt breuk tracht te verleiden, door hem afgewezen wordt en dan uit wraak hem bij haar man vasch beschuldigt. Moeten wij nu uit deze overeen komst besluiten tot afhankelijkheid, hetzij dan dat het Bijbelsch verhaal aan den Egptischen roman is ont leend of omgekeerd? Dit is wel een ietwat voorbarige conclusie, reeds hierom omdat wij niet alleen op punten van overeen komst doch ook op de punten van verschil moeten letten, en deze laat ste het waarschijnlijk maken dat de overeenkomst slechts toevallig is. Men lette vooral op dezen trek, die in het historisch verhaal van Genesis voorkomt en die er van groote betee- kenis is: de mantel door Jozef bij zijn vlucht achtergelaten in de handen van Potifar's vrouw, en waardoor zij haar beschuldiging waarschijnlijker kon maken. Het ontbreken van dezen karakteristieken trek in het Egyp tisch verhaal maakt het onwaar schijnlijk, dat we in dit laatste een nagalm van de geschiedenis van Jo zef bezitten. Bovendien is het thema der verzoe king van Jozef zoowel als van Bata: de groote rol, die de menschelijke hartstocht in het leven speelt, een ge geven dat we zoowel in de historie als in de verdichting van alle eeuwen kunnen terugvinden. Toch is deze roman niet zonder be- teekenis voor het Bijbelsche verhaal. Juist de overeenkomst tuschen beide bewijst de waarlijk Egyptische kleur van de geschiedenis van Jozef en is alzoo een bewijs te meer hoewel we als Schriftgeloovigen het desnoods ook zonder die bewijzen kunnen stel len voor de waarheid van Gods Woord. UIT ONZE INDIEN. TAN MALAKKA EN ZIJN AVONTUREN. De Philippine Herald van 20 Aug bevat het volgende verhaal van Tan Malakka: Door vrienden.-van den Javaanschen communist is een petitie gericht tot den chef van den immigratiedienst, om den man twee weken tijd te laten voor zijn vertrek naar China. F.n Malakka is wederom geinier vjtsv c! ij verklaarde niet in net minst out moedigd te zijn door de tegenslagen, welke zijn rotgenooten thans onder vinden. Maiakka troost zich met de gedachte, dat er in elk conflict een winnende en een verliezende partij is. „Maar." aldus Tan Malakka, ..ie huidige situatie op Java is tijdelijk. Zij kan morgen veranderen! Wie weet het? Het zal niet lang meer duren. On ze tijd, de tijd wanneer Java zichzelf trotsch een onafhankelijke natie kan noemen, is niet ver meer. Er zijn voor ons nog zeer veel kansen om vrij te komen." Waaraan hij nog toevoegde, dat het Javaansche volk zijn vrijheid niet zal verkrijgen door middel van wapenge weld, doch door een vreedzame econo mische revolutie. Velen hebben bereids hijgedragen in de reiskosten van den communist. Uit de Phil. Herald van 21 Aug. blijkt, dat aan Tan Malakka nog een week respijt is gegeven, voordat hij ge deporteerd zal worden. De chef van den immigratie-dienst moet dezen termijn hebben toegestaan om vrienden van den communist in staat te stellen voldoende fondsen bij kamer, onder het genot van een kopje thee, zijn kennis verrijken. Maar ook onze Chr. Radiovereeni- ging is hier actief opgetreden. Zij heeft reeds het onderwijzend perso neel en anderen op deze gelegenheid gewezen en ontving ook reeds enkele toezeggingen tot medewerking. Ik acht deze colleges van Prof. Wa terink van zeer groot gewicht. Toen in 1878 het Volkspetitionement tegen de Lager Onderwijswet gehouden werd, en daarop De Unie werd opge richt, leefde men in de hoop, dat nog eenmaal ons volk in zijn overgroote meerderheid de waarde van het eigen christelijk onderwijs zou aanvaarden. Thans, een halve eeuw daarna, zijn we reeds zoover gevorderd. Het bij zonder onderwijs regel, het openbaar aanvulling staat voor de deur. Maar wij hebben meer bereikt. Niet alleen ciat we eigen onderwijsinrichtingen hebben. Wij hebben ook verkregen dat deze met het openhaar onderwijs zijn gelijkgesteld. Maar bovendien hebben wij nog gekregen dat ook op wetenschappelijk terrein ons onder wijs een 'goede naam heeft. Daarvoor zijn wij dankbaar. Maar dat legt ons ook een verplichting op. Wij moeten dat hooge peil bewaren. Het Christe lijk onderwijs moet den naam van degelijk ten volle waard blijven. Het moet meer en meer in ons \olksleven wortelen. De school moet niet naast het leven komen te staan, maar moet i n het leven zich vasthechten. Die twee voorwaarden wil Dr. Waterink dienen met deze openbare volkscolle ges. School en onderwijs en opvoeding zal worden behandeld. In de Nieuwe Leidsche van gisteren hebben we het p ogram, voor wat-cursus A betreft, een te brengen om de reiskosten te bestrijden. Het doel is 3000 peso's bijeen te bren gen, waarmede men berekent dat Ma lakka een jaar lang zal kunnen leven. De Herald heeft hem opnieuw geïn terviewd, n.l. over de vraag hoe hij deze week denkt door te brengen. Malakka antwoordde, dat hij rust zal trachten te vinden, „om te den ken". U weet, verklaarde hij, dat ik bezig ben een novelle te schrijven over de ontberingen en nooden van het Hol- landsche gouvernement. Ik hoopte deze novelle hier te kunnen voltooien maar daar dat niet mogelijk is, zal ik dat in China moeten doen. In China zal Tan Malakka eeris kij ken of hij naar de Filippijnen terug kan. Is dit te moeilijk, dan gaat hij naar Europa. Tan Malakka gelooft, dat de Java nen en Filippino's veel gemeen heb ben. GEMENGD NIEUWS. Br andsti'chting? In verband met het afbranden van een tweetal woningen Zondagnacht te Voorst, zijn door de politie gearresteerd een der inwoners S. en W. de R., kostgan- fer bij eerstgenoemde, verdacht Van randstichting. Beiden zijn naar Zut- phen overgebracht. V echtpar t ij. In de herberg van A. A. aan het Withuis te Lage Zwaluwe onstond een vechtpartij. Toen de politie wilde ingrijpen, keer den alen zich tegen den veldwachter Badonhcf, die genoodzaakt was eenige schoten ter zelfverdediging te lossen. Een drietal personen zijn gearresteerd en naar Breda op transport gesteld. Branden. Gisterennacht zijn aan den Wijmeesterweg bg Belling- wolde de bakkerij en het woonhuis van Tj. Muller totaal afgebrand. Niets werd gered. Acht varkens en veertig kippen zijn in de vlammen omgeko men. Alles was verzekerd. Gisterenmiddag omstreeks half ■drie is brand ontstaan in het bekende café „Het Roosje", gelegen aan den Haastrechtschen Dijk onder de gemeen te Haastrecht. Alhoewel de motorspuit van Haastrecht spoedig ter plaatse was brandde de woning vrijwel geheel uit. Een naast het café gelegen pand be kwam veel waterschade. De inboedel van beide woningen kon voor een groot gedeelte worden gered. Een hooi- sche'f, geheel met hooi gevuld, kon voor het vuur gespaard blijven. De eigenaar van „Het Roosje" was slechts laag verzekerd. De oorzaak is tot drsverre onbekend. Jacht op een dief. Gisteren nacht werd ze^e van R. op het Ma- nënburgp.ein te Nijmegen verrast, toen hij 111 een der daar geplaatste ker miswagens wilde inbreken. Op he: zien van polit.e koos hij het hazenpad in de richting van het Kro- nenburgerpaik. Toen hij op bevel' der polit e niei stil hield, werd er op den vluchteling geschoten, waarna hij ge arresteerd werd. De politie vond op hem f 600,Dit wekte groote be vreemding, wijl va.n R. 9 maanden weikloos was geweest. Hij werd in ar rest gesteld. De man die meende zijn vrouw gedood te hebben. Woensdagavond meldde zich op het politiebureau te Venlo een zekere v. d. T., die in zeer opgewonden toestand 'kwam vertellen, dat het niet onmoge lijk was, dat hij z'n vrouw tgdens een twist gedood had. De man toonde veel berouw te hebben en had direct na het geval het voornemen gemaakt zich bij de politie aan te melden, wat hij dan ook deed. Hij verklaarde, dat hij na een twist gesprek met z'n vrouw het huis uit was geloopen en toen hij zag, dat z'n echtgenoote hem bijna op dien voet volgde, heeft hij nijdig de deur met een forschen slag dichtgesmeten. Z'n volgelinge werd Üoor de deur getrof- kunnen lezen. Onze onderwijzers, en ook allen die diepere studie van dit vraagstuk wil len maken, zullen goed doen zich als cursist te laten inschrijven. Voor 5 de 20 lessen heeft men een volledige handleiding. Maar ook ouders en anderen zul len van deze radio-cursussen kunnen genieten zonder zich als cur sist te laten inschrijven. Al mist men de toelichtende statistieken en aan- teekeningen er zal natuurlijk op po pulaire wijze over verschillende vraagstukken gesproken worden. Ik geef daarom ernstig in overweging om nu eens niet de Chr. Radiovereeni- ging met enkele luisteraars te laten zitten. Laat men zich toch in grooten getale opgeven opdat een geschikt lo kaal voor de Donderdagavonden kan worden afgehuurd. Dat het in onze dagen meer en meer wordt ingezien mij komt het voor dank zij onze actie dat de school dicht bij en in het leven moet staan, blijkt ook uit beschouwingen van an deren. „In Paedagogische Studiën" schrijft prof. dr. J. H. Gunning Wzn. over „De roeping der school in onze dagen" en geeft in het tweede gedeelte van zijn artikel het betoog, dat men het best kac omschrijven, door te zeggen, dat «1e onderwijzers de school vormden „naar hun beeld, hun gelijkenis" het geen g-schieden kon, door verkeerde autonomie der school. De neer Gunning schrijft: „De school heeft dus in den loop dor vorige eeuw wel ontzaglijk veel aan kaar verbeterng gedaan maar dat wa9 alles bijwovKen, opkau fate ren, op-polititoerer» van het bestaande tj-pe. Dit ging dan ook van haar zelf int; tegenover pogingen van buiten staanders om haar te hervormen, waaraan het op geen enkel tijdstip harer geschiedenis ontbroken heeft, heeft zij zich altijd schrap gezet. Het opkomen van andere schooltypen met name van het geheele nijver heidsonderwijs, is buiten haar om ge gaan, nooit door haar begunstigd, eer der belemmerd en zoodra zulke scho len ontstaan waren, is van haar zij de altijd al 't mogelijke gedaan om die zooveel mogelijk aan haar eigen type te assimileeren, om in die scho len vasten voet te krijgen, en zoo mo gelijk den boventoon te voeren. De school is m.a.w. meer en meer vastgegroeid in haar eigen voortreffe lijkheid en in diezelfde mate ver vreemd van het wehkélijk leven. Zij is een wereld op zichzelf geworden, door hooge omheiningen van de buitenwe reld afgescheiden, waar men een eigen jargon spreekt en alles naar een eigen maatstaf meet. Evenals op den bibelebonschen berg alle9 bibele- bonsch is, de menschen, de taal, het huisraad en het eten, zoo is ook in de school alles schoolsch: het rekenen op school is schoolrekenen, het lezen schoollezen, de aardrijkskunde school- aardrijkskunde, de vrouwelijke hand werken schoolhandwerken, de disci pline schooldiscipline, de banken schoolbanken, de atmosfeer schoolat- mosfeer en de menschenschool meesters, alles in 't werkelijke leven aldus niet voorkomende. Een zeer be kende grootheid, die een geheimzin nige macht uitoefent, heet: de eischen van het vak; daartegenover bedui den de eischen van het leven niets. En zoo komen wij ook langs dezen weg tot dzelfde conclusie als daar even; wat op school van 't kind ver langd wordt, dat i9 zich te onderwer pen aan, te voldoen aan de school- eischen en die eischen heeft de school zich aangewend uitsluitend aan zich zelf te ontleenen en zij weigert perti nent zooal niet in theorie dan in praktijk, die te vervangen door eischen, aan 't werkelijke leven ont leend. In één woord, onze traditionee- le school is niet meer een opleidings instituut voor het leven, maar voor de school. Zij leidt voor zich zelf op» of, wat vaak nog erger is, voor de op haar volgende school en dwingt daar toe met examens, rapporten en cijfers; wie aan haar eischen voldoet, wordt beloond met hooge cijfers en een di ploma, wie er niet aan voldoet, wordt gestraft met lage cijfers en 't onthou den van het diploma, en iedereen weet, dat dit beteekent: maatschappe lijke handicap. Zoo tyranniseert de school de maatschappij, welker or gaan en dienares zij behoorde te zijn". Ik zou het niet zoo durven zeggen. Ik weet zelfs met zekerheid dat onze scholen met den Bijbel niet zoo ver vreemd zijn van het leven. In die school hebben U en ik nog invloed op den gang van zaken. Maar wij moeten oppassen dat wij dat voor beeld hier geteekend niet volgen. Daarvoor zijn die radio-cursussen een goed hulpmiddel. Een andere factor is dat we toch ook met dankbaarheid moeten ver vuld zijn dat een professor van onze Vrije Universiteit nu op deze wijze baan breekt en dergelijke volkscolle ges geeft. Ik hoop, Amice, dat ze uit nemend slagen zullen. VERITAS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1927 | | pagina 6