ROMANO Op de spoorlijn BrusselAntwerpen h^eft Donderdagmorgen een treinbotsing plaats gehad, waarbij ongeveer 8Q personen meer of minder ernstig gewond werden. Een van de wagens die vrijwel geheel vernield werd. Gewijde en Ongewijde Historie. JOZEF IN HET HUIS VAN POTIFAR Jozef werd naar Egypte afgevoerd, en Potifar, een eunuch van den farao, de overste der scherprechters, een Egyptisch man, kocht hem van de Is- maëlieten, die hem derwaarts afge voerd hadden, verhaalt Gen. 39 1. Potifar was een heel gewone naam in Egypte, die daar meermalen voor kwam. De Egyptische vorm van de zen naam i9 Peti-pa-ra, d.w.z. ge schenk van Ra, den zonnegod. Deze Potifar was een eunuch, een gesnede ne. Eunuchen kwamen vanaf de vroegste tijden overal in liet Oosten voor; ook in Egypte en zij zijn gemak kelijk te herkennen op de oude monu menten. Het is overigens ook moge lijk dat het woord eunuch hier niet meer in den oorspronkelijken zin be hoeft genomen te worden, doch meer in het algemeen „hoveling" beteekent, op welke wijze de Statenvertaling dit woord overzet. Het komt in alle talen voor, dat de namen van waardighe den niet meer volgens hun oorspron kelijke beteekenis genomen moeten worden. Om een voorbeeld te noemen, het woord: „maarschalk" heeft oor spronkelijk de beteekenis van „die de paarden verzorgt". Thans beteekent maarschalk generaal, b.v. Maréchal Foch. Uit het feit, dat -Potifar gehuwd was, kan evenwel niet afgeleid wor den, dat hij geen eunuch in den eigen lijken zin des woords was. Er zijn meer voorbeelden in de Egyptische lit teratuur daarvan. In den bekenden „Roman der twee broeders", een pa pyrus uit den tijd van Mozes, wordt verhaald dat hoewel Bataoe eunuch geworden was, de god Noem hem een gezellin gaf.. De functie die Potifar aan het hof van den farao vervulde was overste der scherprechters, d.w.z. van de lijf wacht des konings. De gewijde schrijver voegt er nog aan toe, dat hij een Egyptisch man was. Dit lijkt een tamelijk overbodige toevoeging. Een ambtenaar der Ne- derlandsche regeering is toch een Ne derlander? Er moet dan ook een bijzondere aanleiding zijn, waarom ons dit mee gedeeld wordt. Deze ligt hierin, dat de farao zelf geen Egyptenaar was, doch tot een vreemd, een Semietisch volk behoorde, dat der Sjasioe, die Egypte hadden veroverd. De koningen van dit volk bekend onder den naam van Hyksos, namen uit den aard der zaak het grootste gedeelte van hun of ficieren uit de Sjasjoe, doch de schei dingslijn tusschen de oorspronkelijke Egyptenaren en de vreemde indrin gers was in den tijd van Jozef reeds dermate verflauwd, dat de farao er geen bezwaar in zag zich toe te ver trouwen aan een lijfwacht, die stond onder het bevel van een „Egyptisch" man." Jozef was voorspoedig in het huis van Potifar. De Heere was met hem, en dit werd ook door Potifar opge merkt. Zoo vond Jozef genade in zijn oogen, en Potifar maakte hem eerst tot zijn lijfslaaf (hij mocht hem bedie nen, zegt Gen. 39 4) en vervolgens tot zijn huisverzorger. Het was bij de voor name Egyptische families gewoonte, dai een der slaven aan het hoofd van al de andere gesteld werd. Ook Jozef, toen hij later eerste minister gewor den was, had in zijn paleis iemand „die over zijn huis was" (Gen. 43 16, 19; 44 1, 4). Reeds ten tijde der 12de dynastie was zulk een voorname huishouding een ware hofhouding en de huizen van den tell-el-Amarna, de gedeelte lijk weer opgegraven residentie van den ketterkoning Ichnaton, geven ons een duidelijken indruk van der gelijke woningen. Leidsche Penkrassen. Amice, Ik hoor reeds eenige dagen achter eiken zin die gesproken wordt het re frein: de „Leidsche hout!" In elke groentenwinkel zie ik overheerschend wortelen en uien. Hoeveel haringen hebben reeds kennis gemaakt met het zore nat? Allemaal voor 3 October! 't Is toch een prettig iets, zoo'n geestdriftig feest. Verleden jaar. Ami ce, stond ik er nog eer. weinig onwen nig voor, toen was 't voor 't eerst dat ik 3 October zou meemaken. Thans gevoel ik mij al „oudgast". 'k Leef ge heel in de emotie mee. Wat zal het feest ons Maandag brengen? Zouden we het mooie Octo- ber-zonnetje van de laatste jaren ook mogen genieten op Maandag a.s.? In elk geval is het wet-i de laatste da gen althans overdag weer wat kal mer, hetgeen een hoopvol teeken is. Overigens, Amice, staat ons feest van dit jaar in het teeken van de Leidsche nieuwigheid „de Leidsche houtLeiden heeft zoo ongeveer aan alle hoeken een uitbreioing die nog maar heel weinig af is. 't Zijn heel veel doodloopende straten. Slechts liiër en daar loopt een weg die als voorbestemd schijnt om voor het toe komstig ringverkeer te zullen dienst doen. Naar het zich laat aanzien zijn de plannen, welke in de naaste toe komst gevolgd zullen worden, om tot richtsnoer voor de uitbreiding te die nen, nu bijna voor de behandeling ge reed. Daarom is het nu ook het oogen- blik om daarin de „Leidsche Hout" een plaats aan te wijzen. Het is dan ook m.i. juist gezien van de 3-October Vereeniging om dit jaar het feest te benutten voor de reclame voor deze Leidsche instelling. Niet al leen dat de optocht, het glanspunt van de feestviering, daaraan gewijd is, de Ingezetenen mn en vooral Leiden s Zoo besloeg b.v. het huis van den „bestuurder van de runderkudden van den tempel van Aton" een vier hoek van 75 X 70 M. Aan de eene zij de zijn de ruimten voor het vee en de slaven. Aan de andere zijde, en daarvan door een tuin gescheiden, is het heerenhuis met ruime ontvang-, eet- en slaapkamers. Een aparte af- deeling is bestemd voor den harem, d.i. voor vrouwen en kinderen. Tus schen beide is een gang met twee bad kamers en toiletten, waarschijnlijk een voor iedere sexe. Achter het hee renhuis zijn de magazijnen; voor het huis is een tuin met fontein. De taak van een huisverzorger was alzoo zeer omvangrijk. Hij ging niet slechts over het inwendige van het huis, doch had ook de leiding van den arbeid op het veld. Dit was een groote verantwoordelijkheid, want er waren er onder de hoogwaardigheidsbeklee- ders uit die dagen, die over groote ver mogens beschikten, waarvan ons in meerdere grafschriften de bijzonder heden worden meegedeeld. Zoo lezen we van Labsoe, die onder het Oude Rijk leefde en wiens graf te Sakkara is, dat hij 3002 runderen had, 2358 kal veren, 1308 antilopen, 1135 gazellen, enz., terwijl de ganzen, eenden en dui ven bij duizenden geteld werden. Een belangrijk onderdeel van het werk der huisverzorgers was ook het toezicht op het bakken en op het be reiden van bier. Bij het bakken om er zorg voor te dragen dat bi.i de berei ding der spijzen de reinheidsvoor- schriften in acht werden genomen, en bij het bereiden van bier, omdat dit de drank bii uitnemendheid was. Tegenover Jozef, die een vreemde ling was, en als zoodanig de Egypti sche reinheids-voorschriften niet zoo nauwkeurig kende, moest Potifar die taak evenwel beperken. Daarom lezen we (Gen. 39:4 en 6): „En hij maakte hem tot opzichter over zijn huis, ja zelfs liet hij al het zijne aan hem over en hij nam van niets kennis dan van de spijze die hij placht te eten". Hij zag er n.l. nauwlettend op toe of de bereiding zijner spijze wel in over eenstemming was met de Egyptische reinheidswetten. RECLAME (Zie advertentie) GEMENGD NIEUWS. V1 o t gebracht. De voor het Friesche gat te Schiermbnnikoog ge vrienden van buiten worden in de gelegenheid gesteld om zich als visch- je voor die instelling te laten vangen. Weet je wat ik jammer vind, Amice, dat het Bestuur niet heeft gepubli ceerd dat men niet alleen een gave ineens kan offeren, maar dat men zich ook als contribuant(lid) kan la ten inschrijven. Als eens op groote schaal aan den morgen van 3 October formulieren daarvoor verspreid wer den met verzoek om deze 's middags bij den optocht ingevuld af te geven, mij dunkt dat er dan heel wat leden of begunstigers zouden gewonnen worden. Of ook als deze formulieren eens bij een drietal tegelijk in iedere brievenbus gestopt werden. Heel wat families toch hebben dien dag kennis sen van elders over, ook dat zou heel wat sühces kunnen hebben. Wie weet misschien vindt het Bestuur nog een gelegenheid. Het verheugt mij, Amice, dat de Chr. Oranjevereeniging zich dit jaar nu ook eens officieel in onze feestvie ring mengt. Hoe wij het ook betreu ren, het schijnt niet mogelijk te zijn om het programma zoo samen te stel len dat elk punt zonder aanstoot door ieder Christen kan worden meege vierd. Met nam© het Luna-park op net Schuttersveld en de Cabaretavond, waren velen een aanstoot. Welnu er is nu iets voor in de plaats geboden. Wie bezwaard is heeft nu keuze. Keuze niet alleen voor zichzelf, maar ook voor zijn kinderen. Zou de Oran jevereeniging nu toch met een slecht of half bezette zaal in Prediker zit ten? Neen nietwaar, dat kunnen wij niet aannemen, daarvoor was de aan drang van vele zijden te groot. Men wilde een eigen feestgelegenheid, nu i9 ze er, dus nu wordt er ook gebruik van gemaakt. Een goede daad lijkt mij toe dat ook nu weer het park (eigenlijk de ker mis) op het Schuttersveld hedenavond strande driemastschoener Lisse is he dennacht door twee sleepbooten van de firma Doeksen vlot gebracht. Branden. In de gemeente Rol de is gisternacht door onbekende oor zaak een 5-tal korenmiiten afgebrand. De schade bedraagt f 1000. Veroordeeld. De rechtbank» te Middelburg deed gisteren uitspraak in de zaak van het smokkeldrama te Sluis op 1 April j.l., bij welke gele genheid een wachtmeester der mar?* chaussee om het leven kwam en ver oordeelde P. O. L., uit Turnhout en L. H. P. uit Moescroen, ieder_tot drie maal f 50 boete of driemaal 50 "dagen hechtenis. Tegen dezelfde verdachten werd een vonnis uitgesproken in verband met: het frauduleus invoeren van zes fusten spirit' s gepleegd te Sluis op 26 Maart j.l. Beiden werden veroordeeld tot tweemaal f 50 boete of tweemaal 50 dagen hechtenis met verbeurdverkla ring yan de in beslag genomen 1000 liter spiritus en den a,uto. De rechtbank Ie Middelburg ver oordeelde gisteren den 27-jarigen~land- bouwer A. P., te St. Tansteen, gedeti neerd. die in den nacht van 26 op 27! Juni j.l. zekeien A. Meesters met een yaal op het hoofd had geslagen, ten gevolge waarvan deze is overleden, tot een gevangenisstraf van twee jaren. De eisen ivas 3 jaar geweest. Door mi d d engebroken. On het Parijsehë vlieweld Bourget heef!; zich de vor ge week een ongeval voor gedaan, zooaló ongetwijfeld in de ge schiedenis van het luchtverkeer zonder precedent is. Een groot driemotorig Armstrong Whiiworth „Argosy" verkeersvliegtuig van "de Britsche Imperial Airways Lid. stond op het veld met bestemming om een half uur later met passagiers en goederen naar Londen te vertrekken. Op een gegeven moment zag het op het vliegveld aanwezige publiek mea stomme verbazing, hoe de groote romp \an het geweldige vliegtuig in eens, zonder een zucht of een klacht den/geest gaf door als een overbelaste plank door midden te breken. Zondei dat iemand het toestel had aangeraakt, was de romp als een was kaars bezweken. Men vermoedt, dat het toestel ge broken is als gevolg van het breken of losraken van twee der voornaamste kabels van de innerlijke kabelverstij' ving. uelukkig, dat het voorval plaats had vóór het vertrek, daar anders een groo te ramp niet zou zijn uitgebreven. Op denzelfden dag, dat een exem. plaar van het voornaamste type ver keersvliegtuig der Bntsche luchtvloot als een kaartenhuis ineenzeeg, werd op om 10 uur gesloten moet zijn. Nu heb ben wij tenminste gelegenheid om rustig den Zondag in te gaan. Jam mer vind ik altijd dat ook dit feest met een kermis gepaard moet gaan. Maar dat schijnt voor sommige men sehen toch nog maar steeds het meest aantrekkelijk te zijn. Maar blijven onze menschen daar tenminste vandaan? Ja toch? Daar hooren ze zeker niet! Zouden wij op 3 October weer zoo veel van dat kermisvolkje op ons feest moeten toelaten? Verleden jaar zijn.er heel vrat klach ten over geweest, 't Is mij natuurlijk r.iet te doen om iets kwaads te zeg gen van deze menschen. Maar 't heeft zooveel kermisachtigs als men den lieelen dag van die kleine spullebazen ziet rondslenteren. Het meest erger .k mij altijd aan de menschen met aap jes, marmotjes e.d. Onlangs las ik in het maandblad van het Jack London- verbond het volgende over deze „aap jes-geleiders": „Denken wij b.v. eens aan die klei ne aapjes, die, meestal door zigeu ners, of, beter gezegd, reizend „ker misvolkje" over straat gevoerd, daar hun kunstjes moeten ten beste geven, soms potsierlijk gekleed in rood jasje en dito steekje, teneinde voor het „baasje" of het „vrouwtje" eenige poovere centen af te bedelen van het publiek. Het zijn meestal eenvoudige kunst jes: salueeren. duikelen, een pijp roo- keri, enz. enz., maar zij gaan den ge- héélen dag door. 's Morgens ziet men de dieren aan het ééne eind d&r stad en''s middags aan de andere zijde, Veritas komt hier een weinig ach teraan sukkelen met z'n opmerking over die aapjes. De Burgemeester heeft reeds laten bekend maken, dat deze aapjesmen9chen geweerd zullen worden. RED. het Departement van Waterstaat in Den Haag de officieele klacht van het Britsche Air Ministry ontvangen inza ke de te zwakke uitvoering van dei staartconstructie van het Fokker F 81 verkeersvliegtuig H e k e n d. Men meldt uit Amers foort De persoon, die Zondag te Amers foort bewusteloos in den trein werd aangetroffen en zich niet kon-herinne ren wie hij was en waar hij vandaan kwam, is gisteren herkend door de po litie uit Haskerland nabij Joure. De man is E. de V. uit Nijehaske, vader van een gezin van vier kinderen, die 18 Augustus in overspannen toe stand zijn woning heeft verlaten en se dert dien zwervende was. Overreden. Te Twijzel is een 7-jarig dochtertje van den heer P. v. d. Kooi bij het uitwijken voor een auto onder een wagen geraakt, met het ge volg, dat zij met een hersenschudding! en een gebroken arm werd opgenomen Verdronken. Men meldt aan de Rolt. uit Zaltbommel: Donderdagnamiddag had alhier op de rivier voor de stad een droevig on geval plaats. De 26-iarige J. A. Eysackers, afkom stig uit Grauw en wericzaam op het Rijnschip St. Antonius, had, terwijl' hij zich in het gangboord bevond, het ongeluk mis te stappen, waardoor hij! over boord sloeg. De sterfte strooml voerde hem onmiddellijk mee naar da diepte, zoodat alle pogingen, om Iden, ongelukkige te redden onmogelijk wa ren. PREDIKBEURTEN. AA RL AN DER VEEN. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Klomp. Geref. Kerk v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur Ds. Moolhuiaen. Chr. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Preekleaen. NIEUWVEEN. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en 'savonds 6.30 uur Ds. Speelman. Ned. Herv. Evangel.: v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur de heer de Jong. NIEUWKOOP. Herv. Kerk: v.m. 9.30 uur Ds. Keiler. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur Preekl:=-n. NOORDEN. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 uur Ds. W. de Lange van Woerden. Geref. Kerk: v.m. 9.30 uur Preekle- zen en 's avonds 6.30 uur Ds. G. J. Wissing van Zwammerdam. steeds hun kunstjes vertoonend. Maar ook meer moeilijke en gevaarlijke kunsten laat men deze stumpers ver richten. Zoo laat men ze tegen huizen opklimmen, tot op de vensterbank van de eerste en soms tweed© étage, waar de aapjes voor de ruiten moeten bedelen. E11 komt er politie, of moet de baas om een andere reden verder aan moet het aapje vanaf zijn hooge zitplaas naar den baas springen, die hem dan zoo goed en kwaad als dat gaat, opvangt. Wat het dier voor angst uitstaat om den sprong te wagen, kan men zich indenken als men zijn ang stig heen en weer loopen ziet, voor hij springt Gesteld, geachte lezer, dat gij eens een gehéélen dag verplicht werd rond te loopen in gezelschap van zoo'n „vriendelijken" begeleider, die U on ophoudelijk den hoed van het hoofd cleed nemen of weder daarop deed plaatsen; een pijp in Uw mond stak of weder daaruit haalde, dan wel U telkens aanspoorde op handen en voeten te loopen of op Uw handen te gaan staan. Mogelijk vindt ge het voorbeeld „gezocht" of zoudt ge laatst genoemde handelingen als een soort „sport" of een „gymnastische oefe ning" willen beschouwen, dienstig, om Uw spieren lenig te maken, doch ik geloof, dat het U spoedig zou gaan vervelen, vooral, wanneer Uw gelei der gewapend was met het beruchte Spaansche rietje en U daarmede zon der ophouden gevoelige prikken toe diende, dan wel U ieder oogenblik rukte aan een ketting, welke om Uw hals was gebonden en waaraan gij werd medegevoerd. Ik meen, dat ge krachtig zoudt protesteeren Welnu, onze aap hééft niet te pro testeeren, hij heeft natuurlijk om dat hij maar een dier is gelaten al die kwellingen te verdurenHebt gij, waarde lezer, wel eens in de stad Uwer inwoning die arme dieren gade TER AAR. Ned. Herv. K:rk: n.m. 6.30 uur Dj. W. J. Keller van Nieuwkoop. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur Ds. v. Heiningen. ZEVENHOVEN. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.n. 6.30 uur Ds. \V oliensberger. H. Doop en Voorber. H. A. Geref. Kerk v.m. 9.30 en 's avonds 6.30 uur Dr. Ubbink. BOSKOOP. Geref. Kerk: v.m. 10 uur Dr. K. Dijk van 's-Graveahaga. Eovesiigine: van Ds. Tj. Petersen en n.m. 6 uur Ds. Tj. P e tersen. I ntr eeoredikatie. Bijz. coll. vooi* da Kerk. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Ds. Glas. Doopsbe.iening. Evangel.lokeal Dwars-Nieuws'r. v.m. 9.30 en n.m. 6 uur de heer Mekenkamp uit Harderwijk. Gebouw „Saltfatori"- v.m. 9.30 en n.m, 6 uur Ds. Vermeulen uit Groningen. HAZERSWOUDE. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Luuring. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 2 uur Ds. Gispen. KATWIJK AAN DEN RIJN. Ned Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6 uur Ds. Bollee. Geref. Kerk vm 9.30 en n.m. 6 uur Ds. Metering. NOORDWIJK AAN ZEE. Ned. Herv. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. Hospers. Geref. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. Koers. - NOORDWIJK BINNEN. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 en n.m. uur Ds. v. Haaften. Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. M. Schuurman, Emer.-Pred. te 's- Gravtnhage. NOORDWIJKERHOUT. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Ds. Hofstede. WOUBRUGOE. Ned. Herv. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Kjjne. '3 Morgens H. Avondm. en 's avonds Dankzegging. Geref. Kerk: v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Nauta. LEIDERDORP. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 en n.m. 6.30 uur Ds. Mondt. 's Morgens Doopsbediening. Geref. Kerk: v.m. 9.30 uur Ds. J. H. Lar.dwehr, Emer. Pred. te Voor burg en n.m. 2 uur Dr. Wielenga uit Voorschoten. KOUDEKERK. Ned. Herv.Kerk: v.m.9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Israël. Geref. Kerk v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. Has pers. WASSENAAR. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Ds. Verhagen van Wateringen. Nam. geen Dienst. Lievitskerk v.m. 10 uur Ds. Langman van Voorburg. Geref. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. v. d. Heyden. VOORSCHOTEN. Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5 uur Dr. Wielenga. 's Moreens Voorber. H. Avondmaal. Maandelijksche coll. voor de Kerk. SASSENHEIM. Geref. Keifc. Noodkerk: v.m. 9.30 uur Ds. Boeninga en n.m. 5 uur Ds. J. W. Gunst. Concordia: v.m. 9.30 uur Ds. J. W. Gunst en n.m. 5 uur Ds. Boeijinga. Coll. voor Hiupbeh. Studenten. OEGSTGEEST. Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5.30 uur Ds. Schilder. Bed. H. Avondmaal. geslagen en U ingedacht in hun toe stand? Zoo neen, doe dit eens een volgende maal extra; ik ben over tuigd, dat gij, bij het zien van dat voortdurend rukken, tikken, en kwel len van de dieren, medelijden zult gevoelen met die kleine stakkerds". Ik geloof dat dit wel tamelijk sterk gekleurd is. Maar toch zijn die beest jes geducht te beklagen. Welnu, Ami ce, laten wij dan er niet naar kijken en de menschen trachten te bewegen ons voorbeeld te volgen. Dit jaar zal, evenals verleden jaar, de inauguratie van de novieten van ons studentencorps zijn afgeloopen voor de 3-Octoberfeesten. Door den rouw over het afsterven van Prof. Einthoven geschiedt het ditmaal zon der feestvertoon. Vermoedelijk is dit wel naar ge noegen van Prinses Juliana geweest. Indien ik mij niet vergis, Amice, ge voelt zij zich nog niet vrij genoeg in onze goede stad. Er zijn nog maar al teveel nieuwsgierigen die niet nalaten kunnen telkens haar gangen te be spieden. Bleef men nu maar fatsoen lijk en deed dit ongemerkt, och dan was het zoo erg niet. Maar men gaat in dichte drommen vlak voor den ingang van huis of winkel staan waar zij vertoeft. Heusch dat zou U en mij ook verdrieten! Laat onze goede stadger.ooten nu toch rustig den tijd afwachten. Er ko men nog dagen genoeg waarop zi' hier verkeert. Heel wat Leidenaars zullen haar nog kunnen zien. Laat dan het parool zijn „doorloopen". Doen alsof je een gewone jonge darne ziet! Zoo alleen kan er een prettige sa menwoning met onze toekomstige koningin geboren worden. Nu, Amice, ik wensch jou en alle vrienden een genoeglijk maar boven al eengezegend feest. Laat ons ook daarin God dienen. VERITAS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1927 | | pagina 6