Gewijde en Ongewijde Historie. BABEL EN EGYPTE. Het boek Genesis brengt ons in aan raking met de beide groote cultuur- machten der Oostersche Oudheid: Ba- bel en Egypte. Allereerst met Babel, en dit is be grijpelijk. Abraham, de stamvader van het Israëlietische volk, was een Baby- loniër, afkomstig uit Ur der Chaldeën. En in Kanaan. het land dat de Heere hem tot woonplaats aanwees, vond hij een volk dat onder invloed stond van dezelfde Babylonische cultuur en een taal sprak, die weinig van de zijne verschilde. In de eeuwen die aan Abrahams komst in Kanaan voorafgingen, had er een voortdurende wisselwerking be staan tusschen Palestina en Mesopota- mië. Sargon, de koning van Akkad, in het Noorden van het Tweestroomen- land gelegen, was de landen der Amo- rieten (Syrië en Palestina) binnenge drongen en had er volgens zijn eigen zeggen de Babylonische taal en het Babylonische spijkerschrift in gevoerd. Doch in later eeuwen waren de Amorieten op hun beurt naar Me- sopotamië opgerukt en in Abrahams dagen zat op den troon van Babel de Amoriet Chammoerapi (in Gen. 14 Am raphel genoemd), die de Elamieten uit Babel verdreef. Die gelijkheid in taal en cultuur van Babel en Kanaan maakt bet begrijpe lijk, dat Abraham zich zoo gemakke lijk onder de bewoners van dit laat ste land kon bewegen en dezen hem zoo goed begrepen, o.a. bij de onder handelingen met Efron den Hethiet over de spelonk van Machpela. Toen Abraham naar Kanaan ging, nam hij voorts zijn bibliotheek mee, die overeenkomstig de gewoonten dier dagen uit spijkerschrifttafel tjes bestond. Deze tafeltjes bevatten de geschiedenis vanaf de schepping der wereld tot aan het leven van Abra hams vader Terah. En eenmaal in Ka naan aangekomen, had Abraham een vertrouwden slaaf die als schrijver fun geerde en het leven van zijn heer, b.v. diens reis naar Egypte en zijn over winning op de verbonden koningen, te boek stelde. Dit is geen phantasie, doch volko men in overeenstemming met de ge bruiken in die dagen. En dat Mozes deze documenten als bronnen voor de samenstelling zijner boeken zal gebe zigd hebben ligt evenzeer voor de hand. Dit verklaart het sterk uitge sproken Babylonisch karakter van de verhalen in de eerste hoofdstukken van Genesis. Doch het bewijst tevens, hoe voorbarig het oordeel der critici is die in de Babylonische scheppings- en zondvloedverhalen „het origineel van het Mozaisch verhaal" meenden gevon den te hebben. Alsof niet beide op een nog ouder origineel konden terug gaan! Met Jozef verlaat de aartsvaderlijke geschiedenis Kanaan en de Babyloni sche cultuur en worden we geplaatst midden in de Egyptische beschaving. Dan is niet meer de Assyriologie doch vooral de Egyptologie de weten schap, wier resultaten een nieuw licht werpen op vele trekken van het Bij- belsch verhaal. Bijna alle geleerden die studie van deze dingen maken, zijn eenstemmig in hun oordeel over de merkwaardig getrouwe Egyptische kleur, die dit ge deelte van Genesis draagt. Geloof en wetenschap zijn ook hier weer met elkaar in overeenstemming Dit moet niet zoo verstaan worden, alsof de Egyptische inscripties r e c ht- streeks de verhalen des Bijbels be vestigden en we alzoo de namen en verhalen van Jacob, Jozef, Mozes e.d. terugvonden op de monumenten in 't oude Nijlland. Neen, de groote betee- kenis der Egyptologie voor het beter verstaan van de Bijbelsche verhalen, ligt vooral in de overeenstemming tus schen de Egyptische zeden, gebruiken en opvattingen, en die, welke ons in de Schrift geteekend worden. Een zoo treffende overeenstemming, dat men voor het alternatief staat: óf de waar heid der Genesisverhalen aan te ne men. óf te meenen, dat de vervaardi gers der bronnen, waaruit dit boek zou zijn samengesteld, als moderne romanciers een reis naar Egypte heb ben ondernomen, teneinde zich per soonlijk op de hoogte te stellen van de toestanden in het land, waar zij hun roman laten spelen! Zooals b.v. de Fransche schrijver Gustave Flaubert een reis naar Noord-Afrika ondernam om zijn historischen roman Salamm- bo, die in Carthago speelt, te schrij ven! Ieder onbevooroordeeld onderzoeker zal moeten erkennen, dat een zoo le vendige en getrouwe schildering van Egyptisch leven als ons de verhalen van Genesis bieden alleen op Egypti- schen bodem kon ontstaan. Wij zullen in het vervolg onzer ar tikelen als wij de geschiedenis van Jozef op den voet volgen, gelegenheid te over hebben dit nader aan te too- nen, doch willen thans volstaan met een voorbeeld, ontleend aan de ge schiedenis van Abraham. De geschenken van Farao aan Abra ham bestonden volgens Gen. 12 16, uit „schapen, en runderen, en ezelen, en knechten, en maagden, en ezelin nen, en kemelen". Dit kon niet juist zijn, zoo beweerde men vroeger: scha pen en runderen waren in Egypte ge haat, terwijl niet genoemd worden paarden, die in dien tij<^ algemeen waren. Een nauwkeuriger kennis van Egyp te heeft deze bedenkingen evenwel doen wegsmelten als sneeuw voor de zon. Vooreerst bieden de monumenten ons tal van voorstellingen van scha pen en runderen. En voorts is de af wezigheid van paarden in het verhaal van Abraham in Egypte juist in over eenstemming met de gegevens uit Egypte zelf: paarden schijnen daar onbekend geweest te zijn onder de twaalfde en vroegere dynastieën en werden het eerst onder de Hyksos in gevoerd. UIT DE OMGEVING. BOSKOOP. Woensdagavond half acht hield de Geref. Zendingscommissie alhier haar aangekondigde openbare verga dering in het Geref. Kerkgebouw, waar als spreker optrad de heer P. A. Co- lijn, burgemeester dezer gemeente, met het onderwerp „Onze roeping je gens Indië". De heer D. Veerman Sr. opende als waarnemend voorzitter de vergadering met gebed, liet zingen Ps. 96 2, 3 en 4, en sprak enkele woor den ter inleiding voor den geachten spreker, waarbij hij deed uitkomen, dat de heer Colijn als man van onder vinding betreffende Indische aangele genheden. wel de gewenschte persoon was voor deze te houden lezing, en gaf daarna het woord aan den heer Colijn. Spreker begon te zeggen dat het niet zijn gewoonte was in openbare verga deringen op te treden, maar dat hij nu toch voor den drang op hem uitge oefend bezweken was, en begon te wijzen op het Zendingswerk in zijn al- gemeene beteekenis, en wel over de roeping der Kerk volgens het bevel van Christus, als ook over de taak van volk en overheid, waardoor de zending nog eenigszins aan banden wordt ge legd, en wel door de handhaving van het bewuste art. 123, zoodat het com munisme overal vrij kan propageeren, maar Gods Woord veelal nog belemme ring ondervindt. Het moet voor ons in de eerste plaats niet gaan om rubber, koffie, tabak enz., maar volgens Gods gebod om de ziel van den Indiër. Hierna liet spreker zingen Ps. 89 7. Daarna besprak de geachte spreker de resultaten van de zending. Spr. ziet Christus als Koning der volken en toont aan dat er geen cultuur kan zijn zonder religie. Hij laat zien de goede getuigenissen welke van de jeugdige Christengemeente uitgaan. Spr. wijst in het bijzonder op de Bataklanden, waar vroeger menschenvleesch op de markt verkocht werd en nu gezongen wordt: Komst, luistert toe, gij Gods- gezinden, gij die den Heer van harte vreest enz. Ten slotte wordt besproken de om vang der verkregen resultaten en wordt het zendingswerk geschilderd als een werk van eeuwen, en dat Christus Zijn Kerk in stand zal hou den, volgens Zijn eigen Woord. Spr. wekt verder op tot gebed en offerande, en herinnert aan het Woord des Hee- ren: Gaat henen in de geheele wereld, predikt het Evangelie aan alle crea turen. Spr. eindigde de interessante rede met als slotzang te laten zingen Ps. 724 en 6 (intusschen werd ge collecteerd voor de zending op Midden Java), waarna de matig bezette ver gadering door den geachten spreker met dankgebed werd gesloten. LISSE Gistermiddag had op den hoek Heerenweg-Vuursteeg een botsing tus schen een bus van de Sleutelstad en een vrachtauto plaats, doordat de chauffeur van de vrachtauto niet vol doende signalen gaf. De chauffeur van de autobus wilde nog redden wat er te redden was door een scherpe zwenking te maken. Hierdoor ont stond alleen wat materieele schade aan een hek. De passagiers en de chauffeur kwamen met den schrik vrij. De verzekerings Mij. van de vrachtauto zal de schade moeten be talen, want alleen de chauffeur van de vrachtauto heeft schuld. OEGSTGEEST. Gisteravond had in het lokaal van Irene een openbare vergadering plaats uitgeschreven door de plaatselijke af- deeling van den Chr. Nat. Geheelont- houdersbond, alwaar het onderwerp „Plaatselijke Keuze" zou worden be handeld. De voorzitter, de heer H. Verver, heette de aanwezigen welkom en na het zingen van Ps. 25 2, en nadat hij was voorgegaan in gebed, gaf hij het woord aan Ds. Jansen Schoonhoven, die meer de drankbestrijding in het algemeen in het licht stelde en wees op het woord van den profeet in Je- saja 62, waar hij uitriep: „Ruimt de steenen weg", wat hij met de drank bestrijding kernachtig in verband bracht. De volgende spreker, Ds. Luuring ujt Hazerswoude, bepaalde zich meer speciaal tot het onderwerp Plaatselij ke Keuze, wat hij op een zeer enthou siaste, soms geestige wijze deed en het zou ons te ver voeren dat hier weer te geven; trouwens het mag van voldoen de bekendheid worden geacht. De heer Donk bleek een tegenstan der van plaatselijke keuze, o.m. waar de wetgeving in zekeren zin wordt verlegd van de bevoegde organen door den volkswil tot stand gekomen in de handen van het volk en het mede verscherpt de onderlinge ver houdingen en het slechts verplaatsing van gebruik brengt. Ds. Luuring ging de bezwaren uit voerig na waarna de voorzitter dank bracht en Ds. Jansen Schoonhoven met dankgebed eindigde. VOORSCHOTEN. Door het hoofdbestuur van de Ned. Ver. tot Bescherming van Dieren is aan de Afd. Leiden en Omstreken een bronzen medaille toegezonden, welke door deze afdeeling met een hartelijk schrijven is uitgereikt aan den heer A. Planje, alhier voor zijn kranig optreden bij een jj. plaats ge had hebbenden hooibergbrand aan de Voorschotensche weg, waar PI. een hond uit de vlammen heeft gered. Deze uitreiking had juist plaats op den huwelijksdag van den redder, die er evenals zijn familie, zeer mee in zijn schik was. TER AAR. Gisterenmiddag werd op de Alge- meene Begraafplaats alhier onder zeer groote belangstelling ter aarde besteld het stoffelijk overschot van den heer Voorthuizen, in leven landbouwer, bij wien j.l. Zondagavond een hevige brand woedde en die j.l. Maandagmor gen in het arrestantenlokaal dood werd gevonden. Nadat de kist in de groeve was ne- dergelaten, trad Ds. v. d. Wal van Rijnsaterwoude naar voren om een en kel woord te spreken. Spr. begon met er aan te herinneren, dat dit treffende sterfgeval een groote indruk heeft ge maakt in onze gemeente. Spr. ziet hier vele toeschouwers waaronder vele nieuwsgierigen, die alleen hier geko men zijn om uit nieuwsgierigheid te hooren, wat de predikant aan het graf zal spreken. Spr. waarschuwt dezul ken met de woorden; Die meent te staan, zie toe dat hij niet valle en ge dankt aan den Schepper in de dagen uwer jeugd, eer dat de kwade dagen komen, want de mensch gaat naar zijn eeuwig huis. Vreest God en houdt Zijne geboden, want dat betaamt allen menschen. Spr. eindigde nadat hij tot de nabe staande familieleden nog eenige troost volle woorden had gesproken en ging daarna voor in gebed. GEMENGD NIEUWS. Inbraak. Te Zandvoort is in gebroken in een winkel in de Spoor straat. Vermist worden een portefeuille met geld, een portemonnaie met in houd, voorts zilveren en gouden voor werpen, zooals horloges, ringen, enz. Aanwijzingen zijn er, dat de dief, een buitenlander, vermoedelijk in de richting Amsterdam getrokken is. Overreden. 'Gistermiddag H omstreeks kwart voor zes, stak op 'den hoek van de Prinsegracht en War- moezierstraat te Den Haag, zonder eerst rond te zien, of de weg veilig was, een zesjarig meisje, J. v. d. \Vi. uit de Constant Rebecqu est raat del straat over, juist toen een groote auto van den Reinigingsdienst naderde. Het meisje liep tegen een der zij kanten van den wagen, en viel zoo ongelukkig, dat zij' met het hoofd on der een achterwiel geraakte. Een ddkter, die in zijn auto voor bijreed, kon slechts den dood consta teer en. Gebleken is, dat de chauffeur varï den reinigingsauto geen schuld treft. Hij zou voldoende signalen gegjeven hebben. Donderdagavond viel de 12-jarige Adriaan Bosman uit 's Gravezande in de Van Leyden Goel straat aldaar vén de treeplank van een vrachtauto. Hit kwam onder het achterwiel en werd ernstig gekwetst naar het zieken huis overgebracht. Een uur later overleed de knaap. Lijk gevonden. Men meldt uit Maassluis: Uit den Waterweg is opgehaald het lijk van een man. Men vermoedt, dat het een van de drie nog vermiste slachtoffers van de aanvaring van het stoomschip IJsselmonde met de El- lerdale is. t Later op den dag is gebleken, dat het inderdaad het lijK van een der drie vermisten is, n.1. van een van de beide Noren, die bij dec ramp om het leven zijn gekomen. Ongelukken. De veehouder Tj. Geertsma te Terwispel is Donder dagmiddag verdronken gevonden iiï oen sloot bij zijn woning. In 'de nieuwe wasscherij (der Do- maniale mijn te Keikrade is Dooderd. de 15-jarige mijnwerker L., een eenige zoon, om net leven gekomen. Op den Kneuterdijk in Den Haag is gisternacht een auto, bestuurd door den heer V. 't H. uit Genève, die tij delijk in de Residentie verblijf houdt, tegen een boom gereden. De echtgenoote van den heer V. 't H., die naast hem zat, heeft vrij ern stige wonden aan het gelaat gekre gen. I Na door den Geneeskundigen dienst verbonden te zijn, is zij naar haar wo ning in de Riouwstraat gebracht. Tegen een boom. Donder dagavond is op den Haagweg nabij de Hoornbrug onder Rijswijk, 'n vacht auto van den heer M. R. uit Delft, ten gevolge van het springen van een voorband tegen een boom gereden. De auto is zwaar beschadigd met behulp van een kraanwagen naar Delft vervoerd. Persoonlijke ongelukken zijn niet ge beurd. Vernieling. De 25-jarige J. v. 't W. te Rotterdam heeft nog een jaar gevangenisstraf te goed. Hij wilde deze straf graag uit zitten, maar de justitie was nog steeds niet overgegaan tot Üe ten uitvoerlegging van het vonnis. Ten einde raad heeft v. 't ,W. toen gisteren maar van een winkel aan deni Dordtschen Straatweg een ruit inge gooid. Nu is hij opgesloten. Poging tot doodslag. Te Assen is gisteren gevankelijk binnen gebracht, J. R., arbeider te Barger Uosterveen, verdacht van poging tot doodslag. i PREDIKBEURTEN. AARLANDERVEEN. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10.30 en *s avonds 7.30 uur Ds. Klomp. Geref. Kerk v.m. 10.30 en 's avonds 7.30 uur Ds. H. Moolhuizen. Chr. Geref. Kerk v.m. 10.30 en des avonds 7.30 uur Preeklezen. NIEUWVEEN. Geref. Kerk: v.m. 10.30 en nam. 7.30 uur Ts. Speelman. Ned Herv. Evangelisatie: v.m. 10 en 's avonds 7 uur de heer de Jong. NIEUWKOOP. Predikbeurten. Ned. Herv. Kerk v.m. 10. ao en 's avonds 7.30 uur Ds. W. J. Keiler. Geref. Kerk v.m. 10.30 en 's avonds 7.30 uur Preeklezen. NOORDEN. Ned. Herv. Kerk v.m. 10.30 uur Ds. W. W. Siddré van Oude-Weteiflng. Geref. Kerk v.m. 10.30 en 's avonds 7.30 uur Preeklezen. TER AAR. Ned. Herv. Kenk: n.m. 2.30 uur Ds. W. W. Siddré van Oude-Wetering. Geref. Kerk v.m. 10.30 en 's avonds 7.30 uur Ds. G. van Heiningen. ZEVENHOVEN. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10.30 eu n.m. 7.30 uur Ds. Wolfensberger. Geref. Kerk v.m. 10.30 en 's avonds 7.30 uur Dr. Ubbink. BOSKOOP. Geref. Kenk: v.m. 10 en n.lti. 6 uur Ds. G. B. Wurth van Soubung. Coll. voor de Theol. School. HAZERSWOUDE. Ned. Herv. Kerk v.m. 10.30 en 's avonds 7.30 uur Ds. Luui&ng. Geref. Kerk y.m. 10.30 en 's avonds 7.30 uur Ds. Gispen. KATWIJK AAN DEN RIJN. Ned. Herv. Kenk: v.m. 9.30 en n.m. 6 uur Ds. Bollee. Geref. Kerk vra 9.30 en n.m. 6 uur Ds. Meijering. NOORDWIJK AAN ZEE. Ned. Herv. Kerk v.m. 10 en n.m. 5 uur Ds. Hospers. Geref. Kerk: v.m. 10en n.m. 5.30 uur Ds. Koers. Bed. H. Avondmaal. NOORDWIJK BINNEN. Geref. Kerk: v.m. 10 uur Ds. J. H. Landwehr, Em. Prfe-d. van Rotterdam en n.m. 3 uur Ds. N. H. Koers van Noord wijk a. Zee. Voodber. H. A. NOORDWIJKERHOUT. Ned Herv. Kerk: v.m. 10 uur Ds. J. dj Wit van VoHenhove. t WOUBRUGGE. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 en n.m. 7.30 uur Ds. Kijne. Geref. Kerk v.m, 10 en 's avonds 7 uur Ds. Nauta. LEIDERDORP. Ned. Herv. Kerk: v.m, 10 en n.m. 6.30 uur Ds. Mondt. Geref. Kerk v.m. 9.30 en n.m. 6.30 uur Ds. HasperG van Koudekerk a. d. JRijü. KOUDEKERK. Ned. Herv. Kerk v.m. 10 en n.m. 6.30 uur Ds. Israël. Geref. Kerk v.m. 10 en n.m. 7 uur de heer Bos, Gand. te Leiderdorp. WASSENAAR. Ned. Herv. Kerk: v.m. 10 uur Ds. Bastiaanse van 't Woud. Nam. geen Kievitskerk: v.m. 10 uur Ds. Grave-' meyer van Den Haag. Geref. Kerk v.m. io en n.m. 5 uur Ds. v. d. Heyden. VOORSCHOTEN. Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5 uur Dr. Wielenga. SASSENHEIM. Geref. Keifc. Noodkerk: .v.m. 9.30 uur Ds. Boei]inga en n.m. 5 uur Ds. J. W. Gunst Concordia: v.m. 9.30 uur Ds. J. W. Gunst en n.m. 5 uur Ds. Boetjinga. Collecte voor de Zending. OEGSTGEEST. Geref. Kerk: v.m. 10 en n.m. 5.30 uur Ds. Schilder. 3e ColL voor Algem. Chr. Doeleinden. Lfeidsehe fenkrassen. Amice, We raken zoo langzamerhand weer in de nachtschuit. Zoo even over ze venen 's avonds begint het alweer te schemeren en om acht uur is het bij na volslagen donker. De tijd van het lamplicht en al zijn aantrekkelijkhe den breekt weer aan. Men klaagt wel eens, dat de avon den van tegenwoordig zoo geheel an ders zijn dan vroeger. Toen wist men een gezellige sfeer te scheppen rond om de snorrende kachel. Toen waren alle leden van het gezin 's avonds thuis en kon het al zeer behaaglijk zijn als men een beetje meewerkte. Tegenwoordig is dat heel anders, zoo zucht men dan. Ieder die maar eenigs zins kan, vlucht het huis uit naar een vergadering, een concert, een club. En daar is zeker zeer veel van aan, Amice. De moderne tijd eischt nu eenmaal veel meer den mensch op dan vroeger. En dat heeft ook zijn goeden kant. Wanneer men echter een middel wil hebben dat huiselijkheid kan aankwee ken, dan is het zeker de Radio. Het is niet mijn bedoeling, Amice, •m nu het voor en tegen van de Radio te gaan illustreeren. Ik denk dat we het er allen over eens zijn, dat de Chr. Radio-omroep ons aller sympathie ten volle verdient. Don derdagavond is hier in Leiden een vergadering geweest, om propa ganda voor dat doel te maken. Zooals je zult weten, is het de bedoeling dat een zender zal gebouwd worden, die gedeeltelijk den Prot. Chr. en ge deeltelijk den R.-K. omroep ten dien ste zal staan. Daarvoor i9 echter een groot bedrag noodig en het is de be doeling door propaganda dit bij elkaar te krijgen. Me dunkt, dat allen, die daarvoor in de gelegenheid zijn de plicht hebben deze beweging zoowel moreel als materieel te steunen. Het zal een genot zijn als wij kunnen be schikken over een eigen zender en op die manier de menschen kunnen af houden van wat de Radio ook aan, slechts biedt. Ik stap nu van dit onderwerp af, Amice, om even stil te staan bij wat er dezer dagen voor de militairen, die voor herhalingsoefeningen onder de wapenen moesten komen, gedaan is. 'k Was in 't begin een beetje bang, dat de ontspanningsavonden wel eens in 't water konden vallen. Maar die on verklaarbare vrees is gelukkig be schaamd. Want zoover ik het heb kun nen nagaan, zijn alle avonden al bij zonder goed geslaagd. Er is dan ook aan de soldaten werkelijk iets goeds voorgezet. Er zijn nog enkele avonden in 't zicht en we vertrouwen dat deze eveneens in den smaak zullen vallen. Echter weten we niet wie zich 't meest amuseeren, de burgers of de militai ren, want ook de belangstelling van de eersten is al hijzonder groot. In elk geval blijkt hieruit, dat burgers en militairen elkaar meer en meer gaan benaderen, waaraan het vroeger nog al eens ontbroken heeft. Ik spring vandaag van de hak op de tak, Amice. Ik wilde je er even op merkzaam op maken, dat gisteren Ma demoiselle Dorange, die te paard een tocht onderneemt van Parijs naar Ber lijn, Leiden is gepasseerd. Niet omdat dit zooveel bijzonders is, want we kun nen het bijna eiken dag lezen dat deze gene avonturier een wereldreis of ^n stukje daarvan, onderneemt op een eigenaardige manier. Maar juist daarom, omdat het zooveel voorkomt, wou ik er iets over schrijven. Derge lijke dingen zijn namelijk een eigen aardige uiting van onzen tijd. Mis schien is het met de wereldreizigers niet in die mate het geval, want de diepste oorzaak van hun avonturen- jacht is misschien wel de honger, maar voor een groot gedeelte komt dit er toch ook bij: Men wil geëerd wor den, toegejuicht, men wil geïnter viewd worden door de persmannen, men wil zijn portret in de krant. Voor al is dat erg met de recordsrazemij. Men kan tegenwoordig overal een re cord in slaan. Nog onlangs vertelde een Amerikaansche vlieger dat hij het hoogte-record geslagen had. Hij was een slordige 30.000 M. hoog gevlosen. tenminste een dergelijk cijfer, maar dat komt er niet op aan. In werkelijk heid echter was hij maar 5000 M. hoog geweest en dus ver heneden het record gebleven. Nu las ik in verband daar mede in een of ander blad een spot- artikeltje, waarin bepleit werd dat men die man beter zijn record had kunnen laten behouden, want dat er op het laatst anders heelemaal geen records meer te slaan zijn en men zou het bijna met dien schrijver eens zijn. Als het een beetje wil, gaat men over een poosje probeeren, wie het meeste aantal echtscheidingen kan maken binnen 't jaar, wie het langst op zijn eene been kan staan, wie de mooiste likdoorns heeft, wie de groot ste neus heeft, wie het mooiste la chen kan, wie de grootste tanden heeft en wie het diepste putje heeft in zijn kin. Dat is absoluut geen onzin, Ami ce, want nog onlangs is in Amerika de sproetenkampioen aangewezen. Als ik al die dingen lees, vraag ik mezelf wel eens af, hoeveel menschen er zijn, die een record willen slaan met een waarachtig Christelijk leven. Ik geloof een bedroevend beetje. Je zult deze week wel gelezen heb ben, om weer eens een ander onder werp aan te snijden, van het 59-jarig Jubileum van de afd. Leiden van de Mif. van Landbouw en Plantkunde. Het is te begrijpen, dat voor dit jubi leum werk is gemaakt, want zooiets komt niet alle dagen voor. De afd. Lei den kan dan ook op een vruchtbare 50-jarige periode terugzien. Ze heeft zooveel mogelijk getracht alles in het werk te stellen om haar doel na te ja gen en dat is prachtig gelukt. Leiden heeft alle reden om trotsch te zijn op de afdeeling. De Leid9che kweekerijen toch hebben zich een naam gemaakt tot buiten de grenzen van het land, zooals de Burgemeester in zijn rede ter gelegenheid van dit jubileum zei. De Leidsche dahlia is de bloem bij uitnemendheid om te bewijzen, wat door specialiseering van het bedrijf, in deze verkregen kan worden. De Mij. heeft intusschen gezorgd voor een goede organisatie, voor een onderling zeer hartelijke samenwerking die toch noodzakelijk is, wil men goede resul taten bereiken. Zooals in elk bedrijf, is organisatie ook hier onontbeerlijk. Ik zal nu zoo langzamerhand maar met krassen ophouden, Amice. Alleen zou ik je nog voor jezelf eens willen laten realiseeren, dat Prinses Juliana thans ingeschreven is in het Dames- Studentencorps en dus onze stad tot haar bijna dagelijksche verblijfplaats heeft. 't Is te begrijpen, dat de Prinses liefst zoo onopgemerkt mogelijk wil blijven bij haar bezoeken aan Leiden. Het is verbazend vervelend om eiken dag opnieuw weer te worden aange staard als een wereldwonder, maar toch is er door haar kom9t in het hart van elk goed Leidenaar een zekere fier %eid, dat H. K. H. onze stad heeft uit gekozen om haar studiën te voltooier VERITAS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1927 | | pagina 6