NIEUWE LEIDSCHE COURANT VAN WOENSDAG 8 JUNI 1927
TWEEDE BLAD.
waf DE BLÜËi ZEGGEN.
Wat te Genève gebeurde.
Naar aanleiding van het bericht dat
de heeren Amelink en Serrarens de
hulp van den heer Colijn noodig had
den om het woord te kunnen voeren
omdat de heer Oudegeest hun dat. niet
toestond gaf ook de heer Stenhuis in
De S t r ij d daarover zijn afkeuring.
Hier volgt het oordeel van „De
Strijd" onverkort.
„Wij weten niet, of deze mededee-
'ling (in bovenstaand citaat n.l.) juist is
Mocht dat 't geval zijn, dan betreu
ren wij de houding van Oudegeest ten
zeerste.
De kerkelijke vakbeweging is in Ne-
derland nu eenmaal een arbeidersbe
weging van beteekenls, die niet op
zulk een manier mag worden behan
deld, zooals Oudegeest, naar hier be
weerd wordt, in 'Genève schijnt te
hebben gedaan.
Indertijd heeft het N.V.V. zich op
advies van het I.V.V. verzet tegen het
recht der Christelijke vakbeweging op
vertegenwoordiging.
Dat hebben we toen verloren, gelijk
wij persoonlijk hebben verwacht. Er
wordt geen enkel belang door gediend,
«om op de int. conferenties tegenover
de vertegenwoordigers van de Chr.
vakbeweging een andere houding aan
te nemen dan tegenover een fatsoen
lijk man.
De Chr. vakbeweging imoge ons on-
aangenaam zijn, we moeten haar niet
zoo bestrijden.
Dat is geen bestrijden meer, doch
pesten".
Geen bestrijden, maar,pesten. Dat is
het scherpe oordeel van „De Strijd"
over de houding van den leider der
eigen socialistische Internationale.
Deze indruk maakte het verwaten en
laatdunkend optreden van Oudegeest
zelfs hij eigen geestverwanten.
Daar is geen woord Fransch bij. Een
verdiende afstraffing van eigen colle
ga's voor de aangenomen houding,
waarvan de toeleg bovendien nog to-
taal mislukte.
Nu komt echter „Het Volk" van gis
teravond met de volgende verkla
ring van Oudegeest:
„Als de kat van huis is, dansen de
muizen", zegt een Fransch spreek
woord. En de „waarheidslievende" lei
ders der Calvinistische vakbeweging
in Nederland denken van mijne afwe
zigheid gehruik te kunnen maken, om
eens een nieuw relletje tegen mij op
te kunnen zetten door mij van „bene
penheid, bekrompenheid" enz. te be
schuldigen. Bij al'de onchristelijke ge
bleken, die mij eigen zijn, en dat zijn
er zeker niet weinige, zal niemand, die
mij kent, ooit benepenheid of bekrom
penheid bij mij opgemerkt hebben. En
dit alles, omdat ik.... mijne techni
sche raadgevers, de H.H. Amelink en
Serrarens, tijdens de economische con
ferentie de volle vrijheid gelaten heb
te spreken en te stemmen zooals zij
wilden, evenals ik dat reeds in 1919 te
Washington gedaan heb, toen Serra-
:rens. Baas en Holtrop mijn technische
raadgevers waren.
De heer Amelink, die, dank zij mijne
royaliteit en loyaliteit in een kommis-
sie heeft kunnen werken, heeft klaar-
blijkelijk dit relletje op touw gezet.
Waarheid is, dat, indien ik liet niet
gewild had, mijne beide technische
raadgevers niets hadden kunnen doen,
zelfs niet met de tusschenkomst van
den heer Colijn. Serrarens en Amelink
waren mij toegevoegd als adviseurs en
niet aaii den heer Colijn, zoo dat ik
het recht gehad zou hebben mijn advi
seurs het optreden te beletten, waarte
gen de heer Colijn, noch een der an
dere gedelegeerden iets zou hebben
kunnen dPen.
Ik heb nlij voor meer dan één hom
missie la.ten inschrijven, teneinde mijn
adviseurs de gelegenheid te geven aan
de werkzaamheden deel te nemen; de
christelijke arbeidersvertegenwoordi
gers zijn uitgenoodigd aan de vergade
ringen der arbeidersgroep, die ie dóren
morgen gehouden werden, deel te ne-
mien (hetgeen zij niet gewild hebben).
Wei ver dat ik ben op ©enigerlei wijze
zou hebben belemmerd, heb ik reeds
een der eerste dagen der konferentie,
FEUILLETON.
DORPSTOONEELEN.
15-4) o
„Jij zult nu eeais iets leeren, Koning"
antwoordde Esser zeer beslist, „wat ge
uw geheele leven nog niet geleerd
hebt, werken. Als gij doorgaat uwe
kinderen te laten bedelen, komen ze
in het verbeterhuis, en als uw vrouw
bedelt, komt ze in de gevangenis, en
als gij zoo voortgaat, als tot nog toe,
breng ik je in het tuchthuis."
Als een aangeschoten ever rende de
lange Koning weg.
Een paar dagen later, bij 't vallen
van den avond, verscheen de roode
Hertog hij den onderwijzer en gedroeg
zich zeer geheimzinnig.
„Daniël Koning wil hier vandaan,"
fluisterde hij.
„Nu, dat is een ware zegen," ant
woordde Volleer.
„Ja., maar hij wil, zooals Keizer mij
gezegd heeft, u, ik weet niet wat, voor
liegen en geld van u leenen. Geef u
hem maar geen geld, dat ware zoo
goed als weggeworpen."
„Ik heb in 't geheel geen reden, dien
deugniet geld te geven."
„Ik dacht, mijnheer de onderwijzer,
dat u 't misschien toch doen zoudt,
U hebt mij toch ook geholpen."
„Dat is echter toch heet wat anders,
Hertog. Gij zijt toch een fatsoenlijke
kerel, die eerlijk zijn brood verdient."
toen Serrarens mij zeide, dat hij spre
ken wilde, gezegd: „officieele permis
sie' geef ik niet, die is niet noodig,
spreek zooveel je wilt". Zoowel Ame
link als Serrarens, die het werk te Ge-
nève kennen, weten, dat de adviseurs,
behalve het stemrecht, steeds dezelfde
rechten hebben als de gedelegeerden.
Deze rechten heb ik den beide heeren
volledig ingeruimd. De bepaling, dat
de technische adviseur alleen het
woord mag nemen met toestemming
van zijn gedelegeerde, wordt alleen
toegepast, wanneer een gedelegeerde
niet wenscht, dat zijn adviseur het
woord neemt.
Zooals dus blijkt, heb ik den heeren
alle mogelijke vrijheid gegeven, zoo
dat de groote toevlucht Colijn volko
men overbodig was.
En als het „Handelsblad" heel ge
wichtig een onderzoek wenscht naar
mijn benepenheid en bekrompen
heid" dan sta ik ter dispositie. Den
15den dezer maand hoop ik weer in
het land te zijn om voor een enquête
kommissie te verschijnen".
Wij twijfelen niet of onze mannen
zullen Oudegeest wél van antwoord
dienen.
KERK EN SCHOOL.
NED. HERV. KERK.
Beroepen: Te 's-Gravenzande (2e
pred.plaats), G. Elzinga, te Rinsuma-
geest; Te Krabbendijke, J. Neeleman,
te Eikerzee.
GEREF. KERKEN.
Beroepen: Te Ternaard, G. C.
Berkouwer, cand. te 's-Gravenhage.
Te Achtum (Fr.), P. Goossens, cand. te
Amersfoort. Te Tzum, G. H. de Jon
ge te Lutjegast.
Bedankt: Voor Anna Jacobapol-
der,*J. W, van Tol, te Scharendijke.
Voor Den Ham, C. van der Laan
te Anjum.
CHR. GEREF. KERK.
Tweetal: Te 'Haarlem (2e pred.
plaats), H. Hoogen doorn, te Bunscho
ten; en G. Wisse te Utrecht. Te
Leerdam, T. W. de Bruin te Veen en
daal en K. Groen te Baarn.
Beroepen: Te Dokkum, A. H. Hil-
bers, te Enschede.
DOOPSGEZINDE GEMEENTE.
Aangenomen: Naar Stavoren en
Molkwerum. Mej. A. J. van den Ban,
prope. te Haarlem.
BEVESTIGING. INTREDE EN
AFSCHEID.
Ds. J. G. Fernhoüt hoopt 26 Juni e.k.
afscheid te nemen van de Geref. Kerk
te Boskoop vfegens vertrek naar Ban
doeng.
Ds. W .M. A. Kalkman hoopt Zon
dag 24 Juli afscheid te nemen van de
Ned. Herv. Gem. te Werkendam en
Zondag 31 Juli zijn intrede te doen te
Katwijk aan Zee: Als bevestiger zal
optreden Ds. B. J. van Heyningen, em.-
predikant van Bussum, te Rijswijk
(Z.-H.).
BEROEPBAAR.
De heer L. van der Zanden, theol.
docts. te Putten, zal thans gaarne een
eventueel beroep uit de Geref. Kerken
in overweging' nemen.
Bs. F. A. DEN BOEFT.
Naar we vernemen is Ds. F. A. den
Boeft, Geref. predikant te Amersfoort,
Hemelvaartsdag j.l. tijdens de gods
dienstoefeningen ongesteld geworden.
Hoewel hij spoedig weer herstelde,
bleek eenige rust toch gewenscht,
waarom hij met twee maanden zieken
verlof naar Domburg is vertrokken.
Ds. H. P. M, G. DE WALLE.
Vandaag viert Ds. H. P. M. G. de
Walle, Geref. predikant, te Oenkerk
zijn zilveren ambtsjubileum.
De jubilaris werd 6 Maart 1877 ge-
horen, studeerde aan de Theol. School
te Kampen en aanvaardde het ambt
té Scharnegoutum, vanwaar hij na 8
jaar naar Helder vertrok om in 1913
te Zaanslag zijn intrede te doen. Sinds
30 Jan. 1921 dient de jubilaris zijn te
genwoordige gemeente. Voor de clas
sis Leeuwarden veruit de jubilaris een
4-tal deputaatschappen, terwijl hij van
wege de Part. Synode van Friesland-
Noord deputaat is voor art. 19 K.O.
Toen lachte Hertog over geheel zijn
gezicht. Nadat hij daarna nog lang
en breed de levensgeschiedenis en de
voortreffelijkheid zijner geit uiteen ge
zet en verteld had, hoe zijn vrouw
zichtbaar herstelde, en in het voorjaar
wel wederom geheel op de been zou
zijn, keerde hij bevredigd huiswaarts.
En werkelijk, den anderen dag meld
de zich de lange Koning aan. Met ern
stig gezicht vertelde hij, dat zijn vader
gestorven was, dat hij met vrouw en
kind naar de begrafenis wilde, doch
geen reisgeld had en oqk voor de kin
deren nog nieuwe kleeren moest koo-
pen. Of mijnheer de onderwijzer zoo
goed wilde zijn, hem honderd mark
voor te schieten.
„Dat moet wel een verre reis zijn, of
gij wilt eerste klas reizen, zooals een
regeerend vorst, lachte Volker. „Geef
u verder geen moeite meer, mij wat
voor te praten. Ga liever naar uw
vriend Hode.1. Die zal je zeker gaarne
helpen. Overigens heeft de timmerman
hier een gat gelaten. Geen woord meer.
Koning, gedachtig, hoe vlug hij
reeds eenmaal van uit het schoolhuis
met den neus in den wind gezet was,
gïhg, zonder het nog te wagen een ant
woord te geven.
Toen de maand Maart haar intrede
deed, hield hij met hebben en houden
zijn uittocht uit Hartenhausen.
Slechts twee personen treurden over
zijn vertrek, de waard, I-Iodel en Chris-
tiaan Mowel; gene, omdat hij een goe
den klant, deze, omdat hij een drink-
Donderdagavond zal het jubileum
met de gemeente gevierd worden.
NED. HERV. TE EMDEN.
Te Emden is Pinkster-Zondag in de
Duitsch Evang. Gemeente een gods
dienstoefening gehouden, waarin de
predikant den velen Nederlanders, die
tegenwoordig waren, in den dienst
voorging in hun landstaal.
Elke maand zal van nu af een pre
dikatie in het Nederlandseh worden
gehouden.
Zooals hekend bestaat te Emden se
dert vele jaren een Geref. Kerk behoo-
rende tot de Oud Geref. Kerken in
Pruisen.
DE NED. HERV. GEM. TE DELFT.
Te Delft besloten Ned. Herv. Kerke-
raad en Kerkvoogdij, naar we uit goe
de bron vernemen, telkens des Zon
dagsavonds een der Ned. Herv. Kerk
gebouwen beschikbaar te stellen voor
predikanten van den Geref. Bond. De
Evangelisatie aldaar door Ds. P. Zandt
gesticht, wordt dus overbodig.
HET HOSPITAAL-KERKSCHIP.
Het hospitaal-kerkschip „De Hoop"
is gistermiddag voor den eersten tocht
in dit seizoen van IJmuiden naar de
haringvisscherij uitgevaren.
DE THEOL. SCHOOLDAG DER CHR.
GEREF. KERK.
Op den a.s. schooldag der Chr. Ge
ref. Kerk, welke D.V. Donderdag a.s.
te Apeldoorn zal worden gehouden, zal
het openingswoord worden gesproken
door Ds. A. H. Hilbers van Enschede
en wel ter vervanging van Doc. A. v.
d. Heyden, die, hoewel vooruitgaande,
door lichaamszwakte is verhinderd.
Des morgens zal optreden Ds. K. G.
van Smeden, van Kampen, met het
onderwerp: „Israël mijn Eerstgebo
rene", en des middags Ds. G. Wisse,
van Utrecht, met het onderwerp:
„Schriftuurlijke Grodsvrucht". Het slot
woord zal gesproken .worden door Ds
J. W. Geels, van Apeldoorn.
CHR. NATIONAAL ZENDINGSFEEST
Op het Chr, Nationaal Zendingsfeest,
dat Woensdag 6 Juli op het Koninklijk
landgoed „Raaphorst" onder Wasse
naar gehouden wordt, zullen als spre
kers optréden. Ds, Joh. Rauws, wel
komstwoord; Prof. Dr. J. R. Slotema-
ker de Bruine, Minister van Arbeid:
Openingsrede; Ds. J. C. Aalders, pred.
te Amsterdam, vroeger te Batavia:
„Kinderwerk en zendingszegen"; Dr.
J. H. Bavinck, pred, te Heemstede,
vroeger te Bandoeng: „De boodschap
van het Westëh aan de volken in het
Oosten"; H. Bielke, zendeling in Suri
name: „Johannes Hus, Suriname en
wij"; J. G. Brouwer, kolonel Leger des
Heii's': „China"; Ds. D. Croinmelin, oud
zendingsconsul:„De hoop van Indië";
Ds. C. Ferguson, pred. te 's-Gravenha
ge en Ds. P. G. de Vey Mestdagh, pred.
te Rotterdam: Jeugddienst; Mevrouw
J. M. 'Hofman—-Stolk,. vroeger in Pos-
sö; „Zijn de heiderien gelukkig?"; Ds.
H. Janssen, Leger- en Vlootpredikant
in algemeenen dienst: „Een oude
schuld"; A. J. dé Neef, zendeling op
Nieuw-Guinea; „Toeschouwers en deel
genooten"; Ds. Jac, van Nes, predikant
onder Israël:. „Een tijding uit Boeda
pest en Warschau"; Ds. M. J. Pun-
selie, pred. te Leiden: „Geestdrift"; Ds.
R. Dijkstra, predikant te Amsterdam:
„Slotrede".
De openingsrede vangt aan te tien
uur, de slotrede te half zes.
GITTEN EN LEGATEN.
Ten behoeve an de Gereformeerde
Kerk van Rotterdam is van N. N. een
gift van f 1000 ontvangen, te verdeelen
voor verschillende doeleinden.
Bij Ds. B. J. C. Rijnders, Zendings-
director, werd van N. N. een gift ont
vangen van f 1000 voor de samenwer
kende Zendingscorporaties.
VRIJBENEERSVEREENÏGING
DE DAGERAAD
Gisteren is op het congres te Haar
lem van de vereeniging De Dageraad
een bespreking gehouden over het
voorstel van het hoofdbestuur om den
naam van het weekblad der vereeni
ging te veranderen in De Dageraad,
verworpen; de naam van Vrijdenker
bleef gehandhaafd.
gezel van gelijk uithoudingsvermogen
verloor.
Daags daarna kwam Volker langs 't
door Koning verlaten huis. Daar
schoot hemplotseling de gedachte
door het hoofd: „dat huis ware een
woning voor Herman Lotz en zijn
meisje Karlientje Joekel."
Spoorslags snelde hij over de weiden
naar den burgemeester.
„Hm," meende deze, „ik geloof niet,
dat Herman in dit huis van de gemeen
te gehuurd zal willen wonen. Daar
voor is hij een boerenzoon en heeft hij
een boerenkop."
„Dat behoeft ook niet, dat behoeft
ook niet," antwoordde Volker haastig,
„hij kan het huis toch koopen. Ik ge
loof, dat de gemeente, welke den va
der hulpeloos liet ten ondergaan, den
zoon gaarne helpen zal om wederom
een tehuis te krijgen. Hoeveel heeft
dat huis gekost?"
„Tweehonderd daalder. Maar of
Herman dat betalen kan?"
„Nu, waartoe bestaat dan de boeren
leenbank? Ik weet reeds iemand, die
voor Herman borg blijft, als 't er op
aankomt!"
„Wie dan?" vroeg Esser.
„Gij zelf, daarvoor ken ik u toch te
goed!"
De burgemeester lachte luid: „dat is
eerst iemand eens fijn aan den pols
voelen."
Ernstig voegde hij er echter aan toe:
„Ier wille van zijn vader, wil .ik voor
hem doen wat ik kan."
REVOLUTIE EN GODSDIENSTEN
IN CHINA.
Bijzonder belangrijk is bet na te
gaan, welken invloed de revolutie in
China oefent op de ontwikkeling der
verschillende godsdiensten.
Het rationalisme, dat er thans den
boventoon heeft, is blijkbaar niet be
vorderlijk aan het Confucianisme, hoe
wel dit rationalistische en agnostische
tendenzen heeft.
Van alle kanten komt bericht, dat
de invloed van het Confucianisme af
nemende is. De mooie tempels wor
den verwaarloosd; overal dienen ze als
kwartier voor de doortrekkende sol
daten. Van de pogingen om het te
doen herleven merkt men niets.
Met betrekking tot het boeddhisme
zijn de berichten zeer verschillend. In
sommige plaatsen zijn de boeddhisti
sche tempels verwaarloosd en ver
woest. In vele plaatsen zoekt men de
vroegere gemeenzame voorstellingen
van hemel en hel, vangeluk en ellen
de tevergeefs.
Verscheidene tempels zijn veran
derd in restaurants en speelholen.
In Kanton is een massale confisca
tie geweest. Alleen uit Hoenan komen
berichten van herbouwing van tem
pels, vooral onder invloed van gene
raal Tang van het Kanton leger.
Ook in Nanking en Ningpo vindt
men goed onderhouden tempels en
daarnaast gebouwen voor retraite en
godsdienst onderwijs. In Ningpo heeft
men zelfs een weeshuis met 'n school
volgens het Dalton-systeem onder lei
ding van een boeddhistischen moder
nist.
Er zijn volgens het „China Christian
Yearbook" verschijnselen, die wijzen
op een opleving van het boeddhisme.
Het aantal boeddhistische vereeni-
gingen neemt toe, en er wordt veel lite
ratuur uitgegeven. De boeddhistische
filosophie houdt vele jonge geleerden
bezig. Er wordt ook veel gewerkt on
der de gevangenen en'ten behoeve van
de weezen. De aanraking met 't Wes
ten heeft het boeddhisme hier en daar
een prikkel tot nieuwe ontwikkeling
van activiteit gegeven.
Deze godsdienst heeft echter in Chi
na geen nationale organisatie. Daarin
staat het achtte bij de Protestansche
en R. Kath. Zending. Elke boeddhisti
sche tempel is een grootheid op zich
zelf zonder verband met andere.
In de toonaangevende boeddhistische
kringen gevoelt mij hoe langer hoe
meer behoefte aan een sterken band.
Meer aandacht vraagt de toenemen
de groei van syncretische bewegingen.
Hoewel in wezen hetzelfde, vertoonen
zij toch verschillende vormen. Er is
een vereeniging T'ong Shen She de
vereeniging van al wat goed is
die tracht te combinéeren het confu
cianisme, het taoisme en het boed
dhisme. Er zijn twee andere, „het be
grip van het goede", en »de groote weg
tot de bron aller dingen", die moham
medanisme en Christendom met de 3
genoemde godsdiensten van China in
verband brengen. Twee kleine vereeni
gingen zoeken alle godsdiensten te
combineeren. Het ledental dier vereeni
gingen is niet groot, maar wel haar in
vloed, daar zij uitdrukking geven aan
de geestesgesteldheid der Chineezen.
In het hoofdkwartier van Tao Yoean
de groote weg tot de bron aller din
gen te Tsinafu, vertoont men de em
blemen van de vijf godsdiensten en
ook fotografieën op glas van de stich
ters dier vijf godsdiensten en van God
zelf, de laatste verkregen door het een
voudige middel van de lens op den he
mei te richten. In de groote zaal hangt
een bus met Engelsch en Chineesch op
schrift: voor liefdadige doeleinden".
Deze bewegingen wijzen op zielsbe-
hoeften die niet zonder eenigen vorm
van godsdienst kunnen worden bevre
digd, maar het is de vraag, of zij be
vorderlijk zijn voor de doorwerking
van bet Christendom.
BINNENLAND,
G. G. VAN AS. f
Te 's-Gravenhage is overleden de
lieer G. G. van As, inspecteur bij het
Lager Onderwijs in de inspectie Delft.
De heer G. G. van As was vroeger
hoofdredacteur van het C.-H. dagbla«i
„De Nederlander en heeft tal van hoe
ken geschreven onder het pseudoniem
Terstond schreef Volker een brief
aan Herman Lotz te Marburg en reeds
den volgenden dag in den namiddag
was deze in Hartenhausen.
Dadelijk bezichtigde hij met den bur
gemeester het huis, dat bestond uit
een woonkamer, een keuken, nog een
vertrek en een kleinen zolder. Het zag
er evenwel vrij verwaarloosd uit.
Herman vroeg naar den koopprijs.
„Zeshonderd mark, wat het ons ge
kost heeft, zult gij ook wel moeten ge
ven; doch dan laten we het voor u van
binnen en buiten fatsoenlijk in orde
brengen. Daarvoor zal ik wel zorgen.
Herman Lotz antwoordde niet, hij
bezichtigde het stukje grond en het
tuintje achter het huis. Daarna haal
de hij een duimstok uit den zak en
begon de grootte te meten.
„Wat zijt ge toch van plan, Her
man?"
„Ik wil eens zien, of hier op den
duur een schuur en een stal gebouwd
kan worden."
De burgemeester knikte toestem
mend. Het kalme, vastberaden karak
ter van 'Herman beviel hem buitenge
woon.
Toen gingen beiden naar den onder
wijzer. Daar deelde Herman een en an
der mede omtrent zijn vermogen. Kar
lientje had van vroeger en nu van
haar dienst in Gieszen minstens zes
honderd mark gespaard. Hij had van
de nalatenschap zijns vaders en van
zijn loon ook bijna driehonderd mark
op de spaarbank in Marburg staan. Zij
MN HET ZOEKLICHT.
Leiden, 8 Juni 1927.
De gemeenten Rijswijk en Voorburg
hebben op luisterrijke wijze feest ge
vierd naar aanleiding van het feit, dat
zij niet zullen worden opgeslokt door
Den Haag. Ik heb mij daar ook over
verheugd, omdat ik als goed anti-re
volutionair niet met de centralisatie
gedachte kan dweepen die een kind is
is van de revolutie.
Merkwaardig is echter, dat diezelfde
groote gemeenten, die zoo'n landhon-
ger hebben, zelve gaan inzien dat zij
haar gebied niet meer overzien kun
nen en het nu weer gaan verdeelen in
„Centrum", „Noord", ,Zuid" enz. zoo
als dat in Amsterdam geschied is.
Dus nu sturen ze zelf weer den kant
van decentralisatie op: het dogma moet
wijken voor de eischen van 't praoti-
sche leven.
Ik kan trouwens heelemaal niet be
grijpen waar die annexatie-zucht toe
dient. Waarom kan hier te lande niet
wat b.v. in Brussel wel mogelijk is,
welke stad uit 'n stuk of tien gemeen
ten bestaat.
Of zouden de booze tongen gelijk heb
ben, die zeggen dat 't op de belasting
centen van de bewoners der randge
meenten gemunt is?
OBSERVATOR.
„G. Schrijver", o.a.: De lichte last, Ont
wapend, Het eenzame pad, Vage Figu
ren; ook eenige jongensboeken.
Mr. TROELSTRA ZIEK.
Naar „Het Volk" verneemt, is mr. P.
J Troelstra Zaterdag door een zeer
lichten aanval van beroerte getroffen.
Voorioopig meet hij absolute rust hou
den. Zijn toestand is bevredigend.
STRIJD TUSSCHEN BURGE
MEESTERS.
Van Velsen naar Wijk aan Zee rij
den 's zomers tal van autobussen, die
vele van de te Velsen met de booten
aankomende Amsterdammers naar
het strand vervoeren. De burgemeester
van Beverwijk heeft nu aan de auto
busondernemers uit Velsen verboden
in Beverwijk te stoppen voor het in- of
uitlaten van reizigers. De burgemees
ter van Velsen heeft daarop onmiddel
lijk aan de Beverwijksche onderne
ming, die van Velsen naar Wijk aan
Zee rijdt, verboden standplaatsen bij
het bootstation in te nemen.
„MAAKT" EEN LUIDSPREKER
MUZIEK?
De advocaat-generaal bij den Hoo:
gen Raad, Mr. Besier, nam gisteren
conclusie in de zaak van G. A., café
houder te Sliedrecht, die voor den kan
tonrechter aldaar en vervolgens voor
de rechtbank te Dordrecht is veroor
deeld tot 1 gulden boete, omdat hij, in
strijd met hetgeen de politie-verorde-
ning te Sliedrecht voorschrijft in zijn
café muziek had ten geboore gebracht
door middel van een radio-luidspreker
Mr. Besier concludeerde tot vernie
tiging van beide vonnissen en terug
wijzing der zaak naar het kantonge
recht te Sliedrecht, op grond van art.
393 Wetb. v. Strafv. Bij den aanvang
van bet onderzoek was namelijk ver
zuimd, een nadere opgave te doen van
het feit, dat den verdachte was ten las
te gelegd.
Arrest 27 Juni.
DE KEUR VAN HARING.
Morgenmiddag wordt in Den Haag
een protestvergaderang gehouden van
belanghebbenden bij den haringhan-
del, tegen het ontwerp van wet op de
keur van haring.
SPONTANE STEUN.
De directie van de Machinefabriek
Gebr. Stork en Co. heeft van de zijde
van het personeel het voorstel ontvan
gen de geheele fabriek één uur te doen
overwerken (op a.s. Donderdag) en het
aldus te verdienen geld ter beschik
king te stellen van het Comité voor de
Stormramp.
De directie kon zich zeer wel met
dit voorstel veerenigen en verbond
daaraan de toezegging, dat de vennoot
schap een gelijk bedrag als het door
het personeel op deze wijze bijeenge
brachte aan bedoeld comité zal afdra
gen.
konden dus het buis terstond betalen
en hielden dan nog wat over voor het
aanschaffen van huisraad.
„Ei, dat bevalt mij," glimlachte Es
ser, „gij tweeën kunt het nog tot iet9
brengen."
Dan dacht hij een oogenblik na.
„Hoor eens, Herman, hoe zou 't zijn,
als gij de gemeente voorioopig slechts
tweehonderd mark. op afbetaling be
hoef det te geven? Dan kondt gij u een
kleine schuur en een stal bouwen. Ver
laat er u gerust op, alle boeren helpen
u daarbij; het zal u niet veel kosten,
en voor een paai' honderd mark spreek
ik u bij de leenbank goed. Gij kunt
dan een varken en een geit houden en
komt van lieverlede wederom tot een
klein bezit."
Ook Volker sprak in dien geest. „Gij
moet het goed overleggen. Kort na Pa-
schen worden de schoolakkers en wei
den opnieuw verpacht. De meeste
pachters willen ze niet behouden, daar
ze van de laatste veiling land genoeg
hebben. Gij kunt daar dus zeer billijk
een paar stukken grond krijgen."
Herman staarde nadenkend op den
grond.
„Neen", antwoordde hij plotseling en
richtte het hoofd op, „ik doe het niet.
Ik wil niet met schulden beginnen. De
schulden hebben mijn vader in het ver
derf gestort en in 't graf gebracht. Nee,
wij zijn allen sterfelijk, hoe zou
mijn Karlientje daar zitten, als God
mij eens wat vroegtijdig tot zich riep".
(Wordt vervolgd.)