tweede blad. wflt de blbbem zeggen. bloed EN TRANEN. kerk en school. uit onze indien. tgn;«— Geen vrijheid. De sociaal-democraten, aldus Patri- monium, zeggen altijd, dat onder hun •egim& de vrijheid van het woord ge waarborgd zal zijn. Maar wat gebeurde nu in We enen? Daar heeft de sociaal-democratische Wethouder Kunschab een belasting voorstel ingediend, dat velen „ondemo cratisch" noemen en waartegen niet illeen christelijke, maar ook socialisti sche arbeiders in verzet komen. Of dit verzet ten volle gerechtvaardigd is, Kunnen wij moeilijk beoordeelen. Men zal daarbij zeker heel den fiancieelen -oestand van Weenen in aanmerking noeten nemen.Wat ondemocratisch" xhijnt op dit gebied is het natuurlijk nog niet altijd. Maar,dit blijve buiten beschouwing. De sociaal-democratische Vakver enigingen wilden „demonstreeren". vlaar het partijbestuur der S.D.A.P. wilde niet. De Christelijk-sociale partij schreef echter een protestvergadering uit. De locialistische VakVereenigingen advi- jeerden tot meedoen. Het is begrijpelijk, dat de S.D.A.P. dit «ngaarne zag. Maar dat gaf den sociaal-democrati ehen burgemeester en het eveneens .ociaal-democratiscKe stads bestuur log geen recht, om deze demonstratie iortweg te verbieden. Toch is dit geschied. Leve de vrijheid! Wat zouden de sociaal-democraten lier te lande een agitatie verwekken, ndien bijv. de burgemeester van Rot- erdam of Arnhem een protestvergade- ¥ing of een demonstratie verbood te- jero een door een antirevolutionair wet- iouder aanhangig gemaakt belasting voorstel! Maar in Weenen is men baas! Daar mag de „vrijheid" wel aange- and. worden. Onze moeders. De beer H. Colijn schrijft in het bij- jlad van Patrimonium „Voor het huis gezin" in een aanbevelend artikel, het volgende: Neen, van onze vrouwen zijn we ze ker! En daarom zal het ook met de jeugd wel gaan. Als moeder er achter staat, dan1 ge- oeurt er veel, dat anders niet of niet zoo goed gebeurt. Zoo kom ik dan eigenlijk tot de con clusie, dat ik in het eind geen andere taak heb dan onze moeders aan te sporen ook op dit terrein acht te ge ven op de opvoeding harer kinderen. De vader is al den dag buitenshuis en meer dan één avond roept hem weg buiten den kring van zijn gezin. Dat verzwaart de taak der Christen-moe der en daarom doet ze goed de hulp middelen, die binnen haar bereik ko men, niet te verwaarloozen, Straks trekken de kinderen het huis uit; jon gens en meisjes beide. Ook zij worden vaders en moeders en dragen de gees telijke schatten verder; schatten die op maatschappelijk terrein, op Chris- telijk-sociaal gebied, in zedelijke krach ten openbaar moeten worden. Wat dragen we toch een zware ver antwoordelijkheid Maar ook: wat gaf God toch een heerlijke roeping! Denk het eens goed in: schatbewaar der te zijn en de toekomstige schatbe waarders zoodanig op te voeden, dat die schatten niet alleen bij hen zelf, veilig zijn, maar dat zij ze, op hunne beurt, weer ongerept aan het nage slacht overdragen. Schatten! Schatbewaarders! Arbeidende klasse in ons land! O ja! Dat is toch juist! Bij den Christelijk-socialen strijd hier op aarde gaat het om de verwe zenlijking van een stuk van het recht Gods. Daarin komt zoowel het begrensde als het onbegrensde tot uitdrukking. Ook in dat werk kan een stuk eeu wigheids werk liggen. En wie-het zóó verstaat, is metter FEUILLETON. Rusland is bekend om zijn Godsbid ders. Het zijn godsdienstige zwervers; het_zijn de Nomaden der Grieksch-or- thodoxe kerk. Men telt hen bij hon derdduizenden; men ziet ben overal; zij bezoeken de kloosters, en brengen van Moscou en Kieff, die als heilige steden worden vereerd, een voorraad van gewijde en gezegende prentjes mede. Zij handelen in die prentjes; zij verkoopen ze aan de „geloovigen", en vinden daarmede hun teerkost voor den volgenden langen tocht. Zij reizen te voet, en sandalen be dekken iiuh bloote voeten. Zij staan in den reuk der heiligheid; zij worden door het volk met eerbied begroet, en de Starosta noemde het een gunstig yoorteeken, dat vader Kassan onder zijn dak het Paa3chfeest wilde mede vieren. Vader Kassan was reeds ver over de middaghoogte des levens heen; de sporen van ontbering en kastijding stonden op zijn rustig gelaat te lezen, en op zijn bloote lichaam droeg hij een ijzeren keten van ruim veertig kilo gewicht, waarvan de schakels ten dee- le in het vleesch waren ingegroeid. Hij vertelde, welke wonderen hij had aanschouwd; hij sprak de aanwe- NIEUWE LEIDSCHE daad bewaarder van een grooten schat De moderne wereld spot daarmee. Zij zoekt het hier op aarde alleen. Voor ons zijn die aarde en de aard- sche goederen allerminst onverschilli ge zaken; maar het hoogste zijn ze niet. Ons hart zoekt het rustpunt el ders. En daarom willen we ook onze sociale actie niet alleen' zien hij het licht dat de mensch geeft; daarom voeren we een Christelijk-sociale actie. Waar uw schat is, daar zal ook uw hart zijn! En nu verstaan we het ook. waarom het van zooveel gewicht is, dat we den schat van ons Christelijk geloof, als zoutend zout voor on?;e so ciale actie, ongeschonden voor ons en onze kinderen bewaren. NED. HERV. KERK. Beroepen: Te Garnwerd—Ooatum, A. J. Schop te Jukwerd. Te Krabbendri ke, A. J. van Wijngaarden te Westmaas. Te Haarolo c. a. (Gld.) (toer.), H. J. Barnouw te Aardenburg. Aangenomen: Naar Heteren, D. Th. Keek té Gardèren. Beda,nkt: Voor Oosterwolde (G.). D. J. v. d. Graaf te Ridderkerk. Voor Monster, J. J. Timmer te Ermelo. GEREF. KERKEN. Eeroeinen: Te Watergraafsmeer, Dr. E. D-. Kraan te Vlaardingen. Aangenomen: Naar Eandceng, J. G. Fernhout te Boskoop. Naar Hilver sum (2de beroep), G. Laarman te Klun- 'dert. CHR. GEREF. KERK. Aangenomen: Naar Lisse, S.' v. d. Molen te Zierikzee. BEVESTIGING. INTREDE EN AFSCHEID. Ds. J. F. Roth is voornemens Zondag 24 April a.s. afscheid te nemen van de Ned. Herv. Gem. te Almkerk. Zondag 8 •Mei d.a.v. zal zjjn zwager Ds. L. O. W. Ekering van Amsterdam hem te Scheve- hingen bevestigen, waarna hij Woensdag avond 11 Mei zijn intrede hoopt te doen. Ds. D. RINGNALDA. Vandaag herdenkt Ds. D. Ringnalda, de nestor der Geref. Predikanten van Den Haag-Oost, zijn 35-jarige ambtsbe diening. Ds. H. ROELOFSEN. Ds. H. Roelofsen, Predikant bij dei Ge reformeerde Gemeente te Zeist, heeft eervol emeritaat ontvangen. Ds. Roelof sen diende achtereenvolgens de Kerken van Opheusden, Goes, Bruinisse en Zeist Ds. LAMMERS. Van een door Ds. J. M. Lammers, Pre dikant der Ned. Herv. Gem. te Nunspeet tegen 1 Maart a.s. aan te vragen ontslag is te bevoegder plaatse niet3 bekend, zoo meldt de N. R. C. ÜET OF ZONDER DOMINEE? Een paar weken geleden had een' hon derdtal leden van de Ned. Herv. Gem. te Winkel besloten, maatregelen te treffen .waardoor het mogelijk werd, weer een eigen Predikant te krijgen. Thans heb ben een aantal leden een openbare ver gadering uitgeschreven, ten einde tegen dit besluit te protesteeren. Een aantal Predikanten zijn tot debat voor deze ver gadering uitgenoodigd, waarin men zal trachten aan te toonen, dat ook zonder Predikant voldoende de zedelijke en gods dienstige belangen worden behartigd. KERKBOUW. Op de Donderdagavond gehouden ge meentevergadering der Gere.f Kerk van Bergen op Zoom is besloten, zoo spoedig mogelijk over te gaan tot grondaankoo.i en daarna ook zoo spoedig mogelijk aan te vangen met pastorie- en kerkbouw, en wat daarbij behoort. NIEUW ZENDINGSZIEKENHUIS. Op het zendingsterrein der Geref. Kern van Rotterdam (Poerbolinggo j zal een nieuw ziekenhuis moeten gebouwd worden. De kosten bedragen f200.000. Het gouvernement heeft een subsidie van f150.000 toegezegd. ORGANISATIE VAN REÜNISTEN DER S. S. R. Ter gelegenheid van den 4ien Dies der S. S. R., vergaderde vorige week ook de Organisatie van Reünisten der S. S. R., te Groningen. Uit het jaarverslag van den secretaris, bleek, dat de urganisatie gestadig groeit, het éedental is tot bijna 200 gestegen. Uok is er regelmatige ont eigen zalig, omdat zij het Paaschfeest vierden onder de vleugelen der recht zinnige Kerk, en de boeren, die met open monden luisterden, smeekten liem om zijn vaderlijken zegen. Zij zagen tegen hem op; zij huiver den van eerbied, als zij luisterden naar deze heilige lippen, en de Starosta kon een gevoel van siddering niet on derdrukken, als die staalharde, scher pe oogen hem aankeken, alsof zij de diepste roerselen zijner ziel wilden he spieden. Daarna vereenigden zich de jonge ren met de ouden, om naar Kalinka te luisteren. Zij had een mooie stem, waarop de Starosta trotsch was, en hij wilde, dat zij een Russische hallade zou zingen. Doch zij had er weinig zin in; zij was zoo vermoeid, zeide zij. Ze had het zoo druk gehad; ze had den vori- gen nacht niet geslapen, en wilde nu gaarne alieen zijn. De Starosta wilde er echter niets van hooren, en zij moest wel toegeven. De gasten schaal den zich in een halven kring cm haar heen, en zij zong. Katinka bezong den Woigastroom. Zij verheerlijkte de kracht van zijn golven, de diepte zijner bedding, den rijkdom van zijn oevers, en zij bezong de onverschrokkenheid van die stou te riviervaarders uit lang vervlogen eeuwen, die de schril, en de zegen der omliggende oevers waren geweest. Toen zij begon, was er rumoer ge COURANT VAN MAANDAG wikkeling in dsn arbeid da' Organisatie, een verbrcjding, die met dan verblijden den groei in nauw verband staat. Wat dril arbeid binnen den eigen kring be treft zij vej-meld, dat het aantal plaatse lijke Reumstenkringen werd uitgebreid en met de voorbereiding van enkele pro vinciale kringen werd begonnen. Het con tact met de studenten van S. S. R. kwam op velerlei wijze tot uiting, in samenspre king, lezingen vcor de atdeelingen. cur sorische voordrachten, e.d. Staande de vergadering werd een dopr het Moderamen voorbereide kring Gro llingen gesticht en werden de plannen van het Moderamen nader besproken. De vergadering, gepresideerd dool Prof. Dr. A. Nóordtzij, was goed ba zocht. Mede in verband met verdere uit breiding van het werk, werd aan het Mo deramen als lid toegevoegd Dr. J. de fckinge van Utrecht. VER. VAN CHR. ONDERWIJZERS. Naar de Stand, verneemt, zal de vooi vergadering van de vereeniging van Chr. Onderwijzers Donderdag 21 'April a.s. te Utrecht worden gehouden. EEN JUBILEUM. Te Ferwerd heeft de Gerei Schoolver- teniging haar zilveren jubileum gevierd. In een vergadering voerden verschillen de sprekers het woord; allen gewaagden zij van den grooten zegen door God go echonken. OM EEN CHR. SCHOOL. De Raad der gemeente Zuilen heeft met 7 tegen 4 stemmen besloten, mede werking te weigeren bij de stichting van een school voor gewoon L. O. op Geraf. rcndslag, van ae vereeniging ;lReho- oth", hoewel aan alle wettelijke eischen was voldaan. De Burgemeester deelde mee, dat hij dit Raadsbesluit aan de Kroon ter vernie tiging zal voordragen. CHR. LYCEUM TE ARNHEM. Aan het Chr. Lyceum te Arnhem zijn benoemd tot leeraar, hoofd van de H.B.S afdeeling Dr. J. J. W. Schouten te Kam pen. tot leeraar in de oude talen Doet. v. d. Sluys en tot leeraar in de biologie Doet. Flipse. EEN LEGENDE OMTRENT EEN GROOT GELEERDE. Er zijn groote geleerden, omtrent wier aanleg gaandeweg een legende ontstaat, die dan weer af en toe te pas gebracht wordt om paedagogische stellingen te steunen. Zoo wordt het tegenwoordig als een axioma beschouwt, dat C. G. Cobet, de grootste Graecist, die ons land in de I9de eeuw heeft opgeleverd, geen wiskunde kon leeren. 'Op ide jongste vergadering van do Vereeniging van Leeraren in Wis- en Natuurkinde aan Nederlandsche Gym nasia en Lycea, heeft Dr. Reindersma; betoogd, dat aan de wiskunde niet te veel waarde mag gehecht worden als middel tot selectie der leerlingen, im mers ook Cobet, die zoch zeker voor wetenschappelijk werk geschikt was, kon geen wiskunde leeren. Niemand minder dan de tegenwoor "dige_ inspecteur der gymnasia, Dr. C. T. Vinkesteyn, die zelf nog een leer ling van Cobet in zijn allerlaatsten tijd is geweest, sprak dit daarop met kracht tegen. Hij betoogde, dat men hier met een legende te doen heeft. Cobet, oorspronkelijk theoloog en alsl zoodanig verplicht het klein mathesis- examen te doen, legde geheel onver plicht aan de universiteit het groot mathesisexamen af. In de brieven van Cobet aan Geell staat dit in de aanteekeningen te lezen. Moge Cobet zelf misschien cr aan leiding toe gegeven hebben, dat dit dwaze verhaal in de wereld kwam ..mathematici stultissimum hominum genus" placht hij wel tot zijn studen ten op college te "zeggen, dat Cober tot die menschen heeft behoort, die „geen wiskunde konden leeren" is to taal onwaar en zij, die geen wiskunde kunnen leeren, hebben zich hierdoor allerminst een Cobet te voelen. DE REIS VAN DEN GOUVERNEUR- GENERAAL. De gouverneur-generaal is geëm barkeerd te Meulaboh onder het ge weest onder het jonge volk, maar hoe verder zij voortschreed in haar lied, hoe stiller het werd. Men zou het heb ben gehoord, zoo er oen speld was ge vallen. Zij raakten allen onder de be- töovering van haar lied, en de wee moed, die door haar verzen klonk, vond een aanrakingspunt in den wee moed, die daar diep sluimert in het hart van den moujik. Zij was reeds lang geëindigd, toen hare klankvolle stem nog natrilde in het gemoed der toehoorders, en alles bleef stil. Daar op echter stond Hohenau langzaam op, en Katinka op het voorhoofd kus send, zeide hij met bewogen gemoed: „Wij danken u, Katinka Paulovna!" Daarop werd het bier aangesproken, en de Starosta, die anders een afkeer had van de wodka, wilde thans, om den gasten een genoegen te doen, met de wodka niet achterwege blij ven. En het Russische bloed dronk. Het dronk het krachtige bier en de koppi ge wodka het dronk ze met diepe, lange teugen. „Vaderkel laat mij nog eens in schenken!" „broederke! op een vol gend gezegend Paaschfeest!" zoo klonk het. onophoudelijk. De boeren dronken veel zij dron ken te veel het werd een zuippartij. Zij wilden den weemoed, klagend in hun binnenste, wegspoelen; zij wil den het lijden, de ellende, den jammer van het arme Russische volk verdrin 28 FEBRUARI 1927 daver van saluutschoten. Zelf be stuurders bezichtigden de Zeven Pro vinciën, en aan boord werd receptie gehouden. Op het program stond verder een be zoek aan Tapatoean en aan Goenoeng- kliet. COMMUNISTEN. Allerwegen worden nog steeds com munisten opgepakt. De Landraad te Batavia heeft van de tweede groep beklaagden, die een aanval op de gevangenis te Glodok hebben gedaan, één tot 6, drie tot 5 en drie tot 4 jaar gevangenisstraf ver oordeeld. Twee werden vrijgesproken. De Landraad te Serang heeft de be klaagden, die beschuldigd vyerden van den aanval op den assistent-we da- na te Petir, veroordeeld tot 15 jaar ge vangenisstraf. BOMMEN. In het huis van een werkman van de werkplaatsen van de spoor te Pa- dang zijn 23 bommen gevonden. LANDRAAD OVERKROPT MET WERK. De Landraad te Meester Cornelis is, evenals het bestuur, overkropt met werk. Er worden dag en nacht zittin gen gehouden. Een buitengewone voor zitter heeft een deel van de zaken overgenomen. Honderd gearresteerden zijn vrijgelaten, er resteeren er nog 650. van wie vermoedelijk 450 worden aangehouden. LEPRA-ORDONNANTIE. f De invoering van een geheel omge werkte lepra-ordonnantie is binnen enkele maanden te verwachten. De leemten in de tegenwoordige ordon nantie zullen daarbij worden aange vuld. MAIL VLU GH'TEN. Het legerbestuur en de postdienst hebben aan de regeering voorgesteld, mailvluchten te houden mailvluchten te houden van Soerabaja via Semarang naar Batavia, in aansluiting met de vertrekkende mailbooten. OP VRIJE VOETEN GESTELD. Negentien personen uit het Pandeg- langsche (Bantam), di^ in preventieve hechtenis zaten wegens deelneming aan het oproer in November, zijn bij gebrek aan bewijs ontslagen. VERDUISTERING. De verduistering van den lueer J. Q„ agent van landelijke ondernemingen te Dampit wordt geraamd op 250.000 ÏÏÏT°DE~ omgeving. ALPHEN AAN DEN RIJN. 40-jarig jubileum der Jougellngsver. „Samuël". Ia een flink bezet Kerkgebouw hen dacht Vrijdagavond de Jongel.-Vere-er, .jSamuël" den dag, dat zij voor 40 jaar (in het jaar 1887) werd opgericht. De algem .Voorzitter, de heer K. R. .Hummelen, opende het samenzijn met het laten zingen van Ps. 147 1 en 6 en gebed en sprak een kernschtig openings woord, waarin hij er op wees, dat ds tijd van 40 jaar terug met dien van nu zo» verschilt, 't Was toen in den strijd die voerde naaar de Do-leantie. En nu eveneens strijd op Kerkelijk terrein, en we weten nog niet wat de resultaten zul len zjjn, maar vasthoudend aan Gods on feilbaar Woord, niets daaraan af of toe doend, willen wg jongelingen werkzaam zijn op 't terrein waarop God ons heeft geplaatst. 10 jaar geleden, bij 't 30-jarig jubileum, stonden onze jongelingen aan ae grens; Europa was midden in den volkerenkrijg, en er waren slechts enkt le trouwe bezoekers ran -Samuel" en nu is het zoo geheel anders. Gffli heeft ens voor het leed van uen oorlog willen bewaren; we willen daar dankbaar vcor zijn, ook om 't feit dat „Samuël" thans ever de 80 leden telt en allen trouwe leden. Wij zijn blij, zegt spr.. dat zoove len met ons wilden samenkomen om on een Vader te danken in een blijde feest stemming, vcor Zijn trouw aan ons onver diend bewezen. Vervolgens geeft sp\ jiet woord aan Prof. Dr. Waterink, tot het uitspreken va.n zijn feestrede, get.: „Naar twee fronten". Feestvieren is bezinnen, tot zichzelf inkeeren, niet uitleven maar inleven. ken in de wodka die zij opslurpten; de meesten werden volslagen dronken, en de zoon van den Starosta was de beschonkenste van allen. Doch Katinka roerde de wodka niet aan, en Hohenau was zeer beschei den in zijn drinken. De Starosta ech ter dronk meer dan gewoonlijk; zijn scherpe, sluwe oogen hadden een on- natuurlijken glans, en hij vermaakte het gezelschap door zijn ongewone kwinkslagen. Zooals het bij den Starosta ging, zoo ging het trouwens bij de meeste boe ren. De woningen weergalmden van woeste liederen; de spaarpenningen werden verbrast, en hij de twee Jood- sche herbergiers, wier kroegen als de poorten des verderfs de dorpsstraat insloten, werd de boel kort en klein geslagen. Het geheele dorp, met den Pope aan het hoofd, werd dronken; het heugelijke Paaschfeest was in een schandelijke slemppartij ontaard, en terwijl de morgen was begroet met den vreugdekreet: „Christus is waar lijk opgestaan!" triumfeerden in den avond de wodka en Satan. HOOFDSTUK VIII. Manke Ivan heeft het warm, en de zweetdruppels staan op zijn door de zon gebruind gelaat. Het is in den voor zomer; de zon staat hoog aan den he mel, en Ivan loopt de stoffige dorps straat uit. Blikken naar boven en blikken naai binnen, over een tijdvak van 4° jaren. Wanneer we, zegt spr., dat tjjdvak overzien, dan 19 er 40 jaar strijd ge weest, ook wanneer we zien van binnefl bij de jongelingen 'n strijd om het leven der ziel en een strijd naar buiten tegen over de macht van deze wereld, 't Is een strijd naar 2 fronten, en daarom zoo zwaar, maar tevens niet minder gewich tig, omdat de strijd van beteekenis is voor de vorming van het persoonlijk li ven van den jongeling en tot het behou den van zijn evenwicht. Typeerend is daarom het worsteltndperk uit de mid deieeuwen, waarvan net resultaat smart baarde. En worstelen doet ook de jongeling om de wereld in te gaan en aanstonds aan gegrepen te worden door de wereld smart. Er bestaat nu eenmaal een nai ging om de wereld te dienen, om te we ten, om te onderzoeken, om uit te plui zen, om aanstonds heen en weer geslin gerd te worden en zich over te geven aan het niet voldaan te zijn. Anderzijds is er worsteling in de ziel om als een kind zich te vlijen in moeders schcot en geleid te worden door vaders vaste hand. om straks een man te zijn. Eenerzjjds het Rationalisme van: „ik wil zien. ik wilbelevent ik wildeerzoe ken, ik wii begrijpen", en dan weer't krnd dat heimwee heeit om bij moeder te zijn. Zie den jongeling maar aan in de ver eeniging. Eerst spélen in de-pauze, soms als een kind; en aan wil hij een politieke voorvechter wezen a's onze groote man nen. De jongeling, hij is beurtelings roof ridder en minnezanger, beide uit liefde van zijn hart. In den strijd tegen 't Ra tionalisme voor de geestelijke liefde, 't zoeken naar de vaste lijn en den rechteii weg, 'n strijd naar 2 fronten en daarom zoo zwaar. De levensbeschouwingen loo- pen als treinen voorbij de wissel, steeds verder uiteen. De echte calvin.st.sche le vensbeschcuwing zegt ens, dat de Duivel in onzen strijd niet komt op klompen en cok niet op fluweelen pantoffel!, maar in een voor ons vereischt oostuum. Wij klampen ons vast aan Gods woord dat ons leert de evenwichtige waarheid Tn heel het leven. Er is, zegt spr., in de laatste 40 jaar een strijd ontstaan, n.1.: of de tegenstel ling tusschen stof en geest wel voldoen de is doorgedrongen. Men heeft den Geest op den troon willen zetten, en men heeft daar tegenover gesteld de een zjjdigheid van de stof. Voor 40 jarea heeft men al getracht om in de plaats van het Kruis van Golgotha de roode vaan te planten. Zondags in de Kerk en 's Maandag3 op de markt de aanbidding van da stof Er is ook een valscne behoud zucht: we laten ons verbranden, om alles wat oud is vast te houden, men zegt dan dat wjj conservatief zijn en is dat dik wijls niet waar? Aan den anderen kant zijn we zoo radi kaal ,we willen altijd maar reformeeren, 't is een voortdurend openbaar worden van de krachten die in ons schuilen. Wij moeten bouwen en mogen geen hekel hebben aan iets nieuws. De mannen, die mannen van stavast, zijn zij, die 40 jaar gestreden hebben vcor 'n inzicht in 't evenwichtige van stof en Geest. Mannen zijn er gekweekt bij de Gratie Gods. Er is een streven naar vrijheid, naai uiterlijke ongebondenheid, ook ten op zichte van de Kerk, doch het devie3 van de Reformatie is steeds geweest, positie te kiezen tegen de vormelijke gebonden heid aan de Kerk, zoo als bij Rome, waar de priester 't uitmaakt, en toch de genade voor onzen strijd gaat niet buiten de Kerk omde Kerk is toch onze moeder, wij moeten haar eeren, als instituut van God gekregen, wij moeten ■de juiste sprake van haar leeren vei staan. Makkelijk is 't bij Rome; men ziet 't aan hun opvoeding, de Kerk moet 't maar doen. En waar kweekt men nu meer karakters? Wat ligt meer in onze lijn? 't Wegsmijten met gebaar, of 't aan vaarden van het rechte "kerkeifik besef. En zoo is 't altijd weer een strijd naar 2 fronten. Wij worden beschuldigd dat we vorm en innoud van ons leven beschou wen als tegenstellingalles is schijn baar tegen ons geoorloofd. God Heeft ons voorgeschreven den vorm van ons kleed als wij tot Hem nade (ren ,maar dan ook met 'n overeenkomsti gen inhoud. Wij werpen de beschuldiging van ons af alsof de inhoud van ons per soonlijk leven niet is overeenkomstig 't kleed dat wij naar buiten laten zien. Hij Komt terug un de roggevelden, waar de oude Leo bezig is, om het gras uit ue greppeis te sn en. De gevelden nelovcr- heel wat van 't 'aar! In '.en tipten heeft er Je schoof zoo mooi bijgestaan, en zoo er geen hagelslag of wolkbreuken komen, kan men rekenen op een prachtigen oogst. De half blinde Karo loopt, met de teng uit den bek, voor zijn meester uit. Hij heeft dorst, maar zijn meester cok; dat doet de zonnehitte, die het vocht uit het lichaam opslurpt. Moeder Nekalof zit in het ruime woonvertrek,bij den grooten weef stoel, als Ivan binnentreedt. Zij heeft bezoek, en het is voor den eersten keer, dat Ivan dezen bezoeker ziet. Hij is koopman van beroep, maar hij heeft de roeping gevoeld, om de broeders en de zusters in de verdrukking en de verstrooiing met zijn gaven te dienen. Hij draagt een bril; hij is welbe spraakt, en ziet er vastberaden uit, terwijl bij Ivan met een hartelijken handdruk ontvangt. Hij is een geteekende in het oog der Grieksche Kerk; de Pope wist bet reeds van den Missionaris, dat bij in aantocht was, en-de Pope heeft een afkeer van den man, die de rust komt verstoren. De rust gaat den Pope bo ven alles, want wordt de rust ver stoord, dan komt zijn bestaan in bet 9pel. (Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1927 | | pagina 5