EEN ERNSTIG WOORD TOT DE BE
LIJDENDE CHRISTENEN VAN
NEDERLAND INZAKE DE NA
TIONALE D. I. EENZIJDIGE ONT
WAPENING.
n.
rteRiki? ontzeUendo verantwoor-
dragen die verdwaasde idea
listen, die aende blind, aldus den
chaos helpen voorbereiden door tegen
de onderwerping aan het gezag, het
Kenmerk der ware vrijheid ten bate
van recht en gerechtigheid voor allen,
nunne heillooze prediking te richten.
Leedgevoel moet men hebben voor
aie utopisten, waarvan velen het stel
lig eerlijk meenen, maar die zich blind
staren in het dwaallicht, loor hen zelf
ontstoken en zich niet bewust zijn van
de treurige gevolgen van bun werken.
Wellicht worden zij gestijfd door het
zoo gemakkelijke succes, hetwelk zij
vooral bij den eenvoudigen mensch
hebben die dankbaar is, dat door in-
tellectueelen, ja door godsdienstigo
voorgangers, verkondigd wordt, dat
het brengen van persoonlijke lasten
door dienstplicht onnut, zelfs strijdig
is met de christelijke leer, en dat het
besteden van millioenen voor het on
derhouden van een leger en een vloot
wegsmijten is van geld, dat beter zou
zijn voor het lenigen van maatschap
pelijke nooden, nog ongeacht, dat bet
onderhouden van een weermacht de
kans op oorlog vergroot.
Nederland kan zich niet
verdedigen, het is daartoe te
zwak, zoo wordt er geroepen.
Wat een gebrek aan kennis, wat een
misleiding, wat een gebrek aan moedl
Ieder ontwikkeld#e weet, dat wij; aan
gevallen wordende* niet alleen zullen
staan.
Dat leert de geschiedenis, dat leert
do kennis der tegen/woordige staat
kundige verhoudingen.
En welk een gebrek aan vertrouwen,
aan durf, aan moed.
Is dan de reeds als kind geleerde
overwinning van den herdersknaap
David op den reus Goliath vergeten
Wat zou er terecht gekomen zijn
van onze heerlijke vrijheid, staatkun
dig en godsdienstig wanneer Wniem
yan Oranje, alleen staande, verlaten
door zijne vrienden, besprongen door
zijne vijanden, met een muitend leger,
zonder geld, en verketterd door velen
zijner geloofsgenooten, die zijne „Li-
bertijdt der Consciëntie" niet konden
begrijpen, den strijd had opgegeven?
Maar neen, bij durfde dat kloeke
woord spreken:
„Ik heb geen hoop noodig om aan te
vangen,
En geen succes noodig om te vol
harden'.
En wat zou er wederom terecht ge
komen zijn van die prachtige vrijheid,
na 80-jarigen strijd verworven, wan
neer niet Prins Willem III in 1672,
toen Nederland, door laksheid en
schandelijke verwaarloozing van leger
en vloot aan den rand van den afgrond
gebracht was, niet gestreden had te
gen de tienvoudige overmacht en
wel met succes?
Maar, en dat vergeten die weerloos-
-heids-apostelen, die mannen werden
gesteund door hun Godsvertrouwen,
daarom dvirfden zij de misdaad be
strijden, tegen de overmacht optreden
Dat achtten die Oranjevorsten ook
hun plicht, Christenplicht, daarom
brachten-z.ij tot werkelijkheid een a c-
tief christendom, in het oog houden-
_de dat: „God helpt degenen, die zich-
zelven helpen", of gedachtig aan het
oude geuzenliedje:
„Helpt u zelfs, zoo helpt u God,
Uyt der tyrannen bandt en slot,
Bena.ude Nederlanden".
De eenzijdige ontwapenaars durven
de preventieve werking van onze weer
macht in den wereldoorlog ontkennen.
Zij durven tegenspreken, dat wij, naast
God, het aan onze weermacht, leger en
vloot als trouwe wacht tot het kee-
ren van vreemd geweld gereed gestaan
hebbende aan de grenzen, in het hart
des lands en aan de kust te danken
hebben, dat wij gespaard zijn van de
vreeselijke rampen van den oorlog,
dat ons lieve vaderland niet het too-
neel is geworden van bloedigen strijd
dat ons volk niet evenals in den ramp
zaligen franschen tijd geknecht is, en
dat onze jongelingschap niet gedwon
gen werd tot het blootstellen van hun
leven voor vreemde belangen.
Maar die weerloosheidsapostelen
vergeten bovendien, dat wij als lid van
den Volkenbond zedelijk verplicht
zijrf om een weermacht te onderhou
den om een aandeel te leveren aan de
.volkenbondsmacht ter bedreiging van
misdadige staten, die den vrede in ge
vaar zouden willen brengen.
Zij die ons land weerloos willen ma
ken, de grenzen willen openzetten,
met als 't ware de uitnoodiging: „Kom
binnen", durven in den koop mede-
nemen den smaad en de vernedering
met recht genoemd te worden de
[„klaploopers" op het plichtsgevoel
van de andere bondsleden, die eerlijk
den plicht van wederkeerigheid opvat
ten.
Nederland mag zich ook
niet verdedigen wordt den be
lijdende Christenen toegeroepen, zulks
op grond van het Evangelie van Chris
tus, de heerlijke leer der liefde, die al
le geweld uitsluit.
De weerloosheidsapostelen brengen
naar voren het „gij z;ult niet dooden zij
prediken dat de opleiding van den
soldaat een leerschool om te moorden
is.
Maar zij kunnen weten, dat in de
Bergrede door den Heiland tot zijne
volgelingen gesproken vermaning een
persoonlijk woord tot den enke
ling is, dat beteekent: gij zult niet in
eigengerechtigheid een ander
het leven benemen, want dat is moor
den, Zij vergeten dat Paulus in 1 Tim.
NIEUWE LEIDSCHE
1 711 zegt: „willende leeraars der
wét zijn. niet verstaande noch wat
zij zeggen, noch wat zij bevestigen.
Doch wij weten, dat de wet goed is,
zoo iemand die wettelijk gebruikt".
Wanneer het dooden noodzakelijk
is ter bestraffing moét dit worden
overgelaten aan de overheid, waarom
trent de apostel 'in Rom. 13 :4 zegt:
„Want zij is Gods dienares, u ten goe
de. Maar indien gij kwaad doet zoo
vrees; want zij draagt liet zwaard niet
tevergeefs, want zij is Gods dienares,
eene wreekster tot straf dengene, die
kwaad doet En Paülus voegt er in
vers 5 nog aaii toe als raadgeving:
„Daarom is het noodig onderworpen
te zijn, niet alleenlijk om der straf
maar ook om des gewetens-
w i 1.*)
Zoo ook zijn al de bekende verma
ningen omtrent de beteekenis der
naastenliefde persoonlijke woorden
om tot lijdzaamheid, vergevingsge
zindheid, opoffering, te brengen.
Maar daarbij is niet verboden ge
weld door den enkeling tot zelfverde
diging, tot het beschermen tegen den
misdadiger van leven en lichaam,
hem den beelddrager Gods, door den
Schepper geschonken, en voor welker
instandhouding hij aansprakelijk is.
Dat Jezus niet schroomde persoon
lijk geweld te gebruiken loeren wij
door de tempelreiniging (Joh. 2 :1417)
Ook teekenend is het ">evel van Jezus
aan de discipelen om zich gewel.dmid-
delen, zwaarden, aan te schaffen,
daartoe zelfs zoo noodig kleeding te
verkoopen, (Luc. 2236 en 38) niet
om zélf beschermd te worden, want
wat geschreven was, moest worden
volbracht, maar tot hun eigen verde
diging. Dat hield niet in eigenge
rechtig*) gebruik, want toen kort
daarop Simon Petrus het oor van Mal-
chus afhieuw, gelastte Jezus hem:
„steek uw zwaard in de scheede" (Joh.
1810 en 11) en gaf hij de vermaning
want allen, die „het zwaard nemen,
zullen door het zwaard vergaan",
zulks ter bestraffing van het zonder
noodzaak of in eigengerechtigheid ge
bruiken van geweld.
Hier vestig ik er de aandacht op,
dat Simon Petrus niet het bevel ont
ving het zwaard „weg te werper"
maar bet ,.in de 9cheede" te steken",
d.i. het te bewaren voor wellicht later
noodig en geoorloofd gebruik.
In dit verband zij opgemerkt, dat
aan geen van de, in bet Nieuwe Testa
ment genoemde, krijgslieden wordt
voorgehouden, dat zij hun bedrijf
moesten laten varen, omdat het zon
dig, een opleiding tot moorden was.
Noch Johannes de D.ooper (Luc. 3:
14), noch Jezus ten opzichte van den
geloovigen hoofdman van Kapernaüm
(Matth. 8 513) deden zulks, en even
min deed dit Simon Petrus met betrek
king tot den hoofdman Cornelius
(Hand. 10).
Wel werd door Paulus (Hand. 23 :12
32) hulp van krijgslieden ingeroepen
en dankbaar aanvaard om zoo noodig
geweld door geweld te keeren.
(Wordt vervolgd).
spatieering is van mij.
GEMENGD NIEUWS.
De moord te Groningen.
Het trok Zaterdagmorgen ter druk
kerij der uitgevers-maatsohappij J. B.
Welters, in de Akkerstraat te Gro
ningen, de aandacht, dat de 29-jarigei
W, S., een zetter van deze drukkerij,
kreupel liep. Het was bekend, dat men
gisteravond iemand over een schutting
in de nabijheid van de plaats van den
moord heeft zien klimmen. Een en an
der maakte dat men S. ging verden
ken van 'den Vrijdagavond gepleegd
den moord op den 42-jarigen J. S.
voorman van de machinezetters van
zelfde drukkerij. Op grond ook van
verdere inlichtingen heeft de politie
S. om 1 uur aangehouden. Na met
het lijk van den verslagen© te zijn ge
confronteerd, heeft hijde misdaad be
kend. Hii heeft verklaard té) nebben,
giehandela uit wrok over vermeend
onrecht.
Dronken autobestuurder
Vrijdagavond reed op den Amstel bij)
de Paardenstraat te Amsterdam een
auto, waarin naast den chauffeur een
oude man was gezeten, De auto reed
in een verkeerde richting en een agent
trachtte den chauffeur daarop attent
te maken. Toen de chauffeur den
agient zag, gat hij vo<l gas en reed snel
weg. De agent, die voor den auto had
gestaan, werd omver gereden, tenga
volg© waarvan hij eenige lichte kwet
suren kreeg. Vermoedelijk is ook-zijn
enkel gebroken.
De chauffeur reed in snelle vaart
door in de richting -van den Admiraal
de Ruijterweg. Toen hij ver boven de
voorgeschreven maximum-snelheid den
Admiraal de Ruijterweg afreed, dreig
de hij wederom aoor een agerit te wor
den aangehouden.
De chauffeur scheen ook dezen po
litieman omver te willen rijden; de
agient wist echter bijtijds op zij te
springen.
Dicht bij Halfweg reed de auto door
een heg en kwam daardoor in botsing
met de HaarLemsche tram, diefden
auto vrijwel geheel vernielde. De chaut
feur en de andere inzittende waren uit
den auto gesprongen; de oude rtian
was daarbij gevallen en had een bloe
dende hoofdwond© gekregen. Hij werd,
bewusteloos opgenomen en naar het
politiebureau aan den Admiraal de
Ruijterweg overgebracht. De chauffeur
had inmiddels de vlucht genomen.
Onmiddellijk na het ongeval werdi
ld© politie van de gemeente Halfweg
van het gebeurde in kennis gesteld en
kort daarna wist een veldwachter in
[samenwerking met een Amsterdam-
(&ch©n politieman vlak by dei gremal
COURANT VAN MAANDAG
van beide' gemeenten den chauffeur
aan te houden. Hij werd eveneens;
naar het politiebureau op den Admi
raal de Ruijterweg overgebracht, waar
inmiddels was aangekomen de com-
jmissaris van politie van het bureau.
Singel,die onmiddellijk na het ge
beurde op, den- Amstel het onderzoek
was begonnen. De commissaris heeft
gisternacht den chauffeur een voor-
foopig verhoor afgenomen en daarbij
bleek, dat de chauffeur en de andere
inzittende dronken waren. Hij'had den
auto waarop zich geen carossene be
vond van den eigenaar meegekre-
fen, met de opdracht dezen te ver-
oopen. Met een ouden vriend was hij,
nadat zij zich eerst te goed hadden ge-
jdaan aan sterken drank, een tochtje
door Amsterdam gaan maken.
D© gewonde oude man is ter ver
pleging in een der ziekenhuizen opge
nomen. De gekwetst© agent is naar
tzijn huis vervoerd.
De munten diefstal te Delft.
-De, beid© werklieden, die Zaterdag
rt© 's-Gravenhagje zijn aangehouden jn
verband met den inbraak in het^ Prin-
ctenhof cte Delft, ^jn Zaterdagmiddag
wederom op vrije, voeten gesteld we
gens gebrek aan bewijs.
De smid, die het eerst werd gear
resteerd, bevindt zich nog te Delft in
arrest.
Autobus t© water. Doordat!
leen der assen brak is Zaterdagmorgen
t© Waterhuizen een autobus van de
G.A.D.O.onderneming met dertien
passagiers in het Winschoterdiep ge
reden. Alle inzittenden konden geluk
kig worden gered.
Doodelijk ongeval. Te»
Wiesterbroek is Zaterdagmorgen de
55-jarige gehuwd© werkman J. Wes-
teraiep, werkzaam aan de scheeps
werven van E. J. Smit Zn., aldaar,,
tengevolge van eigen onvoorzichtig
heid door een drijfriem gegrepen. Del
man werd eenigè malen rondgeslin
gerd en vrijwel verpletterd opgeno
men.
Een.kranige onderwijzeres.
Men meldt uit Maassluis:
Onder het speelkwartier van school
B. alhier, ge.oakte ©en der leerlingen
te water. Mej. C. Maarleveld, een on
derwijzeres van die school, bemerkte'
dit en sprong zonder zich te bedenken
den drenkeling na. Zij mocht het ge
luk smaken, den jongen weder behou
den aan den wal te brengen. Me.j M.
verwijderde zich daarna even om zichi
te verbloeden en gat daarna weer les,,
alsof- er niets gebeurd was.
Inbraak. Zaterdagnacht is in
het kantoor der zuivelfabriek te Hoo-
geveen ingebroken. Men heeft getracht
die brandkast te forceeren. hetgeen is
mislukt. Er wordt niets van eenige
waarde vermist.
Verdronken. Te Ferwerd is
het 3-jarig zoontje van den heer H.
D. verdronken.
Verre reis, Op 31 Augustus)
werd een ballonnetje opgelaten door
een bewoner van den Zandbergweg
onder Teteringen. Dezer dagen ont
ving hij bericht van den heer 1. H.
Nuijten te Piet er Maritzburg in_ Natal
(Zuid-Afrika), dat deze, toevallig zelf
een Hollander het ballonnetje op
November in de buurt van genoemd©
stad op een aanzam© plaats gevonden
had.
Auto-ongeluk. Zaterdagav.
zou de 36-jarigje chauffeur P. F. M. W.
m de Josephstraat te Rotterdam zijn
auto achteruit uit de garage rijden.
Toen hij op den rijweg gekomen was
wilde hij stoppen, maar trapte daarbij:
per ongeluk op het gaspedaal, waar
door de wagen doorreed en tegen do
huiden aan ae overzijde van de straat
botste. De 22-jarigie mej. A. de S.-H.
raakte tusschen den wagen en de muur
bekneld. Zij is in het ziekenhuis aan
den Coolsmgel ter verpleging opge
nomen. Vermoedelijk heeft zij inwen
dige kneuzingpn gekregen.
Tragisch. Men meldt uit
Kerkraae:
Toen vrouw J. vernam, dat haar pas
getrouwde zoon te Bleyerheide zich in
een vlaag van zwaarmoedigheid van
het leven had beroofd, kreeg ze een
beroerte, waaraan ze overleed.
Bij het sloop en der Konin-
ginne-b rug. Gelijk wij een dezer
(dagen hebben gemeld, zou er waar
schijnlijk een gouden tientje ontvreemd
zijn, uit den koker gethaald uit den pei
ler idefc Koninginneb rug te Rotterdam,
die volgens de stukken alle gangbare
munten bevatte en ingemetseld was m
den steen, destijds gelegd door Z.M.,
[Willem III.
Politioneel onderzoek heeft echter
uitgewezen, dat net gouden tientje niet
bij de munten heeft gezeten, zoodati
den arbeider geen blaam treft.
UIT DE OMGEVING.
KATWIJK AAN DEN RIJN
Donderdagavond vergaderde d©
A. R. Kiesvereen. in d© consistorie
kamer der Geref. kerk. De vergade
ring werd geleid door haar nieuw ge
kozen voorzitter W|. van Veen. Deze
opende de vergadering met het laten
zingen van Ps. 146:3, las, den 146sten
Psalm, en gang daarna voor in gebed.
De voorzitter nield daarna een kern
achtig openingswoord, waarin hij zijn
spijt uitdrukte over de niet te grootei
opkomst. Nadat hij nog gewezen had!
op het Ned.-Belg. verdrag en de moei
lijkheden in, onze partij, wekte spr.
idie aanwezigen op, om 'toch steeds pal
te staan voor onze beginselen en wat
er 'dan ook in de toekomst moge ge
beuren steeds mjoet onze hulp zijn van)
(den God Jacobs.
Als de secretaris de notulen gelezen:
heeft, die onveranderd worden gloedige-
keurth wordt ©en imcekomjen schrijven
DECEMBER 1926
voorgelezen van het bureau C. C., dat
de aandacht vestigt op de Groen van
Prinsterer vereeniging. Dit schrijven
wordt voor kennisgeving aangenomen
omreden het bestuur, onder goed
keuring van de vorige vergadering,,
deze zaak al in behandeling heeft.
Waarschijnlijk zal Ds. Verhoog, op 3
Januari voor genoemde vereeniging
een lichtboei dena vond houden. Bij ae
Stemming voor een plaatsverv. afge
vaardigde naar de Statensectie wordt)
met meerderheid van stemmen geko
zen de heer G. van der Perk. Daarnal
had de stemming plaats over de gros
lijst van candidaten voor.de aanstaan
de Stat en-verkiezing. Hiervoor worde ra
gekozen de volgende personen: Ws.
AVarnaar, T. S. Goslinga, R. O uwer
hand, Dr. J. van Esj J. van der Steen,,
F. Eikerbout. Dr. G. A. de Bruyne„
C. Eggink, Mr. van der Tas en H.
van Zonneveld.
Na deze stemming verkreeg de heer
J. de Kreek het woord om zijne inlei-
tingte leveren over artikel 14 vara
„Ons Program". Inleider bepaalde
zich tót de volgende punten: L Publie
ke eerbaarheid, veiraieeldi 'in roep ma
en taak der Overheid en het publiek)
terrein; 2. de O verheid, en de volks
zonden, verdeeld in spel en loterij,,
drankmisbruik en hoererij. Op dezei
goedgestelde inleiding volgde een aan
giename discussie, waaraan verschillen
de' leden deelnamen. Bij de rondvraag
werd noig gesproken over de kwestie
van Prof. Visscher en onze partij.
Ten slotte werd door Ds. H. Meije-
ring de vergadering met dankgebed!
besloten.
HAZERSWOUDE.
Met ingang van 1 Jan. 1927 is,
aan L. H. F. Bertel, op zijn verzoek
eervol ontslag verleend als 2e ambte
naar ter secretarie alhier.
Met ingang van 1 Jan. 1927 is
noemd tot 2e ambtenaar ter secretarie
alhier, de heer J. van Elk uit Wasse
naar.
Door den belastingambtenaar
werd, in gezelschap van den gemeen
te-veldwachter, alhier een tweetal per
sonen aangetroffen, die niet het ver-
eischt rijwielplaatje 1926 op hun rij
wiel bevestigd hadden, zoodat proces
verbaal volgde.
NOORDWIJK.
Burgerlijke stand. Geboren: Cor
nells, z.v. W. Plug en L. v. Duin. Nee!
tje. d.v. W. G. Hou waart en N. v. Duyn.
Ondertrouwd: Jacob Parlevliet, 32 j.
te Noordwtjkerhout en. Johanna Petro-
nella Lindhout, 32 j.
NOORDWIJK AAN ZEE.
Woensdagavond had in de Herv.
Kerk de jaarlrjksche Dankstond voor
Yisschery en Gewas plaats.
Ds. Hospers ging voor en sprajt naar
aanleiding van 1 Kon. 17:16.
INGEZONDEN.
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie.]
Hooggeachte Redactie,
Naar aanleiding der in onze Anti
revolutionaire gelederen in gang ge
brachte beweging met het propagan
damiddel „Medezeggenschap", dat ook
den 7den dezer het onderwerp uit
maakte van een rede des heeren Die-
mers (in Sassenheim) neem ik be
leefd de vrijheid U te verzoeken-on
derstaande opmerkingen in Uw geacht
blad te willen opnemen.
De weinige klaarheid over het begrip
zelf die in alle vergaderingen onzer
partij op den voorgrond treedt moet
onze arbeiderskringen wel verontrus
ten. In dezen tijd waar de revolutiepar
tyen met nooit gekende listigheid zich
trachten meester te maken van de
tendenz in arbeiderskringen, is het
vooral en in de allereerste plaats noo
dig zich onomwonden uit te spreken
over de beteekenis der begrippen die
van de zijde onzer tegenstanders aan
de'orde gesteld wordenWat onder
de benaming van: „Radensysteem" ia
praktijk gevoerd werd was onmenschc
lijk en afschuwelijk. Het woord is niet
meer geschikt voor de propaganda
van precies dezelfde zaak, dat weten
de bolsjewieken wel; maar „medezeg
genschap" een pracht lijmstok. De
soci's van de heele wereld zijn er da
delijk op aangevlogen. Het woord
klinkt bijna niet eens onchristelijk,
maar het is hetzelfde. De con
sequentie die doet het m.
Mr. Groen van Prinsterer wees ons
efop, dat de praktijk van het leven de
afspiegeling is der overheergchende
begrippen. Eerst de begrippen wortel
laten schieten en dan komt de prak
tijk als een boom welke door die wor
tels gevoed wordt. Zoo verstaan het
ook de bolsjewieken. Naar de beteeke
nis van het woord „Medezeggenschap
behoeft ge in 't bolsjewistische kamp
niet te vragen. Iedere bolsjewistische
ledder ^yeet precies wat hij er mee be
doelt. Bij de socialisten is de beteeke
nis al ©enigermate in nevelen gehuld.
Ze gevoelen zióh er alleen heelemaai
veilig mee, als de bolsjewieken hun.
met de hand op het hart beloven om,
als het tot een eenheidsfront komt, er
bij de volgende revolutie (die zij nu
eene gaarne zullen leiden) er geen mis
bruik van te maken. En die beloffte
krijgen ze zeker. Alleen de leiding, die
krijgen ze niet. Hun idealistische lei
ders worden door hun eigen partijge-
nooten doodgeschoten, en die geen af
schrik hebben van bloed en gruwel
daden die nemen d© leiding. En wij
christenen, wij zoeken ons moede om
in het woord „Medezeggenschap" een
beteekenis te leggen, di© onzen Chr
arbeiders bewijzen moet, dat men net
zoo ijverig voor hun materieel welzijn
opkomt als de levenmakers van den
overkantmaar de vraag hoe zul
len wij de „Medezeggenschap" onzen
arbeiders nu presenteeren in Chr. ge
waad en als vrucht van Evang. evolu
tie, is daarmede niet opgelost. Kan
ook niet opgelost worden.
Het reptiel uit de „Bolsjewistische
propagandakooi" doet zijn werk.
Kruipt verder en verder. Bekruipt me
nigeen ook in onze Chr. kringen, tot
dat hij tot de, door de wereld toege
juichte „Bewustheid" komt, en de on
gerepte klare beteekenis van „zijn
medezeggenschap in de zaken van
zijn patroon" voor hem geen probleem
meer is.
Wij zijn den tijd ontgroeid, dat men
beroep als roeping verstaat en zich
met een ootmoedig hart schikt naar
de omstandigheden waarin men ge
plaatst is. 't Kan ook wej eens anders
worden, en zóó dat wij arbeiders do
omstandigheden maken. De patroons
moeten er zich dan maar eens ootmoe
dig in schikken. Wij zullen dan een9
zien hoever zij het met dien ootmoed
gebracht hebben. Als het ons gelukt,
dan is dat immers even goed Gods be
stel!
Veel minder wordt onze eigenwaar-
de gestreeld door de leer der liefde en
onderdanigheid, als het heet: „Wordt
•vervuld met den Geest en: „Dankende
allen tijd over alle dingen God en den
Vader, in den naam onzes Heeren Jezus
Christus; elkander onderdanig zijnd©,
in de vreeze Gods".
Een zich geven het geheele l©ven
door, zoo voor patroons als voor ar
beiders; elkander onderdanig zijnde
in de vreeze Gods; d.w.z. eerbi©dig ont
ziende, de door God in zijn Woord zoo
wel als in de historische ontwikkeling
gesanctioneerde gezagsverhoudingen,
van overheid tot onderdaan; van pa
troon tot dienaar; van ouders tot kin
deren. Voor de dienstknechten klinkt
l\©t: „Gij dienstknechten zijt gehoor
zaam uwen heeren naar het vleesch,
met vreeze en beven, d. w. z. met zorg
vuldigheid om hen niet te vertoornen
(statenverklaring) in eenvoudigheid
des harten, gelijk als Christus; en voor
de patroons luidt het: „En gij heeren,
doet hetzelfde bij hen, nalatende de
dreiging; als die weet dat ook uw eigen
Heer in de hemelen is, en geen aan
neming des persoons bij Hem is".
Deze levensbeschouwing sjtaat dia
metraal tegenover: Liberalisme, Fas
cisme, Socialisme en Bolsjewisme Zal
zij zich handhaven? Of zal het zout
smakeloos worden?
Langzaam beweegt zich de slang
uit het bolsjewistische propaganda^-
aquarium, in onze gelederen, voort.
Ieder bekijkt het monster met buiten
gewone belangstelling. Men begint het
reeds mooi te vinden. Dat is wat de
verleiders der wereld gaarne zien.
Het reptiel is losgelaten om de gees
ten te beheerschen en langzaam maar
zeker den gang van het maatschappe
lijk leven met onzichtbare kracht op
cte baan naar de omwenteling te bren
gen.
Iemand die vief revoluties heeft
meegemaakt in Europa, zooals schrij
ver dezes, kan de ijdele pogingen om
een compromis te vinden tusschen
„medezeggenschap" en de christelijke
beginselen niet anders dan ten streng
ste veroordeelen. Zij' hullen onze ar
beiders zoowel als onze ehristeFjlce
patroons in nevelen, juist in een tijd
waar de meest© klaarheid, onder de
belichting van het Evangelie, <jen eisch
der noodzakelijkheid geworden is.
Wat „medezeggenschap' beteekent,
dat is alleen de bolsjewieken duide
lijk, en zooals zij het begrijpen zoo
komt het ook in praktijk wanneer hij
d© christenen g'een principieele be
ginselvaste weerstand te bespeuren
is. En dan.... dan is dat Gods bestel
als kastijding!
U dankende voor d© verleende
plaatsrujmte,
Hoogachtend UEd. dw.
C. H.
Scheepstijdingen.
HOLLAND—AMERIKA-LIJN.
BLIJDENDIJK, R'dam n. -Baltimore p.
11 (6 n.m.) Sciliy.
NIEUW-AMSTEBDAM, 11 (v.m.) v.
R'dam te New-York.
LOCHGOIL, R'dam n. Vancouver pt 9
Dover.
KINDERDIJK. Vancouver n. R'dam 10
te Seattle.
NARENTA, 11 v. Vancouver te R'dam.
HOLLAND—WEST AFRIKA-LIJN.
DELFLAND, 9 v. Duala n. Opobo.
DJOCJA (uitr.) 10 te Accra.
CERES, 7 v. Bathurst n. Bissao.
IJSTROOM (tliuisr.) 10 te Accra.
HELDER (uitr.) p. 9 Dungeness.
HOLLAND—AFRIKA-LIJN.
B1LLITON, 11 v. A'dam te Antwerpen.
MELISKERK (uitr.) 11 te Algoabaai.
SALABANGKA (thuisr.) p. 10 Gibraltar
RIETFONTEIN, 11 v. Hamburg n.
A'dam.
B1LDERDIJK (tbuisr.) 10 v. Mombana.
KON. HOLLANDSGHE LLOYD.
ORANIA (tbuisr.), 10 v. Bahia.
DRBCHTERLAND (tbuisr.) 10 v. RlO
Janeiro.
GAASTERLAND, 11 v. Emden naar
R'dam.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
DJ EMBER (uitr.) 11 v. Sabang.
DELI, 11 v. R'dam te BATAVIA.
SAMARINDA, 11 v. Batavia n. R'darn.
TERNATE, 11 v. R'dam te. Batavia.
SCHOUWEN (uitr.) p. 10 OuessanL
SITOEBONDO (uitr.) p. 11 Dungeness
INDRAPOERA (uitr.) 10 (1 mm.) van
INSULINDÉ, 11 v. Batavia te R'dam.
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
GROTIUS uitr.) 10 te Singapore.
KONINGIN DER NEDERLANDEN
(thuisr.) 9 v. Colombo.
BANKA, 10 v. Kobe n. Batavia.
JOH. DE WITT (tbuisr.) 11 te Genua.
SINGKEP, 11 v. A'dam n. Java
KAMBANGAN, 11 v. A'dam n. Hamb.
P. C. HOOFT (uitr.) p. 10 OuessanL