CHRISTELIJK DAGBLAD voor LEIDEN EN OMSTREKEN ADVERTENTIE-PRIJS
De juiste maat en getal.
Belangrijkste nieuws in dit Nummer.
7d* JAARGANG
ZATERDAG 23 OCTOBER 1928
NUMMER Ï958
ABONNEMENTSPRIJS
Ic Leiden en buiten Leiden
waar agenten gevestigd zijn
Per kwartaal f 2.50
Per week 0.19
Franco per post per kwartaal I 2.90
BUREAU: Hooigracht 35
Leiden
Tel. 1278, Postgiro 58936
i Postbox 20
Gewone advertentiën per regel 22*/i «ent
Ingezonden Mededeelingen, dobbel tarief.
Bij contract, belangrijke redactie.
Kleine advertentiën bij vooruitbetaling
van ten hoogete 30 woorden, worden dage
lijks geplaatst ad 40 cent.
Gil nummer iieslaal uil IWEE Bladen.
EERSTE BLAD.
In Spr. 7 vers 19 lezen wij: De man
is niet in zijn huis.
'Wij willen volstrekt niet beweren,
dat hier van uithuizigheid wordt ge
sproken in den zin zooals wij dat ver
staan.
Toch geeft het verband waarin die
woorden voorkomen ons een ernstige
vermaning. De zonde der vrouw *wordt
ons daar geteekend. Maar gaat de
man vrijuit? Zoo oppervlakkig gezien
is het alleen toevallig dat de man een
verre reis maakt. Wanneer wij echter
letten op hetgeen er bij staat, dat hij
een bundel geld heeft meegenomen,
geeft ons dit te denken.
Maar laten wij maar aannemen dat
het noodig was, dat de man niet in
zijn huis was, dan geeft ons dit nog
stof te over tot overdenking.
Wij mogen m.i. niet alleen zien op
de zonde die de gehuwde vrouw .daar
bedreef, maar moeten ook letten op
de omstandigheden.
In de oude wereld kende men den
zegen van het huisgezin niet. De man
vond zijn tehuis overal, waar de vrouw
doorgaans niet was. in de rechtzaal,
op de .markt, in den schouwburg enz.
Huiselijke deugden werden onder de
Grieken en Romeinen slechts weinige
gevonden.
Met de komst van het Christendom
kwam daarin verandering. Reeds in
de derde eeuw schreef Clemens van
Alexandrië over het Christelijk gezin:
De moeder is de roem der kinderen,
de vrouw is de roem van den man.
heiden zijn de roem der vrouw en God
is de roem «van allen tezamen.
Dat was geput uit Israëls geschie
denis. Daar was op Gods bevel het ge
zin in eere. Israëls eeredienst en Is
raëls wetgeving was er op gericht om
een afschaduwing te zijn van de ge
zinsverhouding tusschen Christus en
zijn Kerk. Maar ook in het maatschap
pelijk leven moest die verhouding zich
afspiegelen.
In de middeleeuwen ging weer een
groot stuk van de schoonheid van het
gezinsleven verloren, maar de Refor
matie bracht het Christelijk gezin
weer in eere. Ook Rome's Kerk heeft
dat daarna beter begrepen.
Verheffend is wat we weten omtrent.
Luthers gezin. Van Schriftonderzoek
en christelijk lied ging kracht uit.
Maar ook het Calvinisme heeft als een
van de hechtste pilaren van het maat
schappelijk leven de instandhouding
van het Christelijk gezin.
De Fransche revolutie heeft gepoogd
dien grondslag weg te nemen. De
vrouw naast den man in den strijd des
levens. De kinderen desnoods in open
bare opvoedingsinrichtingen. Men zie
de uiterste consequentie in Rusland.
Onder ons is gelukkig het besef le
vendig, dat de omgang in het gezin
naar den reeel van Gods Woord moet
zijn. In theorie stemt ieder toe, dat
de man thuis zijn plaats heeft na vol
brachte dagtaak. Dat in huis gezellig-,
heid en liefde moet Gekweekt worden
Maar in de praktijk wordt daarte
gen nog al eens gezondigd.
Daartegen wordt ook vaak gezon
digd met ons Christelijk openbaar le
ven. Meer soms dan noodig is wordt
in het aantal van onze vergaderingen
een vergoeding gevonden voor het ge
mis aan dieote, aan degeliik werk
Het is noodzakeliik om het getal ver
gaderingen te beperken tot het noo-
dige. Maar dat mag niet. gaan ten kos
te van het resultaat dat bereikt moet
worjen. Elke vergaderir*%- moet goed
•voorbereid worden. De besturen onzer
organisaties hebben hier een belang
rijke taak. Men moet. zal het goed zijn
in elke vergadering naar een vast plan
werken.
Daarvoor is noodig gemeenschappe
lijk overleg van het Vele bestuur.
Het is noodig om ook elke vergade
ring te bespreken in den huiselijken
kring. Daardoor krijgen die vergade
ringen meer nog het karakter van een
noodzakelijkheid. Dan zal de vrouw in
plaats van te mopperen, den man aan
moedigen om te gaan.
Er zijn vergaderingen waar zonder
bezwaar ook onze vrouwen aan deel
nemen kunnen. Zonder bezwaar, eigen
lijk is dat het goede woord niet, waar
zij aaq moesten deelnemen.
Maar dan moeten wij ook daarmede
rekenen. Dan moet de vergadering or
delijk verloopen. Dan moet on tijd be
gonnen en op tijd geëindigd worden
Dan moet ook de man ter wille van de
vrouw ziin rook lust eens weten te be
dwingen. In de Kerk rooken wij im
mers ook niet.
Ook het op' tijd beginnen en op tijd
eindigen is nog al eens een zonde,
waaraan we ons schuldig maken.
Niet te vergeten het spreken, waar
zwijgen beter geweest zou zijn. Op de
vergaderingen moet alleen hii die wat
te zeggen heeft' spreken. Wii moeten
aanleeren om kort en bondig onze mee
ning te zeggen.
Het gevolg hiervan zal zijn dat.we
meer vrucht genieten van onze verga
deringen. Wij nemen dan wat mee.
Wij praten er thuis en onder vrienden
nog eens .over na.
Zoo zullen we het doel door God ons
gesteld beter benaderen. Ook in ons
vergaderen moeten wii de eere Gods
bedoelen. God is een God van
orde. Wij vergaderen als het noodig
is. Wij laten daarin ons gezin deelen.
Wij nemen de juiste maat en het juis
te getal om de meeste vrucht te ont
vangen. Vrucht voor ons zelf en voor
allen samen.
STADSNIEUWS.
Jhr. de Gijselaar.
Naar wij vernemen, zal Jhr. Mr. Dr.
N. C. de Gijselaar, die gelijk men weet
per 1 Januari a.s. aan H. M. de Konin
gin om gezondheidsredenen ontslag
als burgemeester der gemeente Leiden
heeft aangevraagd, lid der Eerste Ka
mer en curator der Leidsche Universi
teit blijven.
kir. Schokking burgemeester van
Leiden?
.De Avondpost bericht, dat er ernstig
sprake van kan zijn, dat tot burge
meester van Leiden zal worden be
noemd de oud-minister van Justitie,
mr. dr. J. Schokking.
Dit bericht, zegt de Maasbode, is op
zijn minst genomen voorbarig, daar,
naar wij vernemen,' de officieele ont
slagaanvrage van jhr. de Gijselaar nog
niet is ingekomen.
Het Leidsche Correspondentiebureau
meldt: Naar aanleiding van een be
richt uit den Haag, dat mr. dr. J. J.
Schdkking, de leider der christelijk-his
torische fractie in de Tweede Kamer,
ernstig in aanmerking zou komen om
te worden benoemd tot burgemeester
van Leiden als opvolger van jhr. De
Gijselaar, hebben wij aan dr. Schok
king om bevestiging hiervan gevraagd.
Dr. Schokking deelde ons mede, dat
het bericht buiten hem om is gegaan.
Op onze vraag of het bericht juist was,
antwoordde dr. Schokking, dat hij zich
hierover niet kon uitlaten.
Toen wij hierop vroegen, of het be
richt dan onjuist was, in welk geval
dr. Schokking dan wel geen bezwaar
zou hebben ons te machtigen, het te
gen te spreken, antwoorde hii ons, dat
hij zioh ook hieromtrent niet wensch-
te uit te laten.
Ohr. Besturenbond.
Gisteravond is in „Prediker" de pro-
pagandavergadering van den Leid-
#schen Chr. Besturenbond, gehouden,
waar als sprekers optraden de heeren
K. Kruithof, voorzitter van het Chr.
Nat. Vakverbond te Utrecht en P. L.
van der Voorde, penningmeester van
den Ned. Bond van Chr. Personeel in
Publieken Dienst te Rotterdam, resp.
over de onderwerpen: „Met vernieuw
de kracht voorwaarts" en „Niemand
kan worden gemist."
De voorzitter, de heer J. B. H. Gro
tenhuis opende de samenkomst met
het laten zingen van Ps. 89: 8, gebed
en lezing van 'een gedeelte van Ez. 33.
Spr. heette vervolgens de aanwezigen
wefkom, in 't bijzonder de sprekers, het
muziekgezelschap van den heer Plu,
dat de,vergadering opluisterde alsme
de de pers. Spr. wees er op, dat het
orgariisatieleven in Leiden thans goed
te noemen is. Dit beteekent evenwel
niet, dat we geen opwekking zouden
noodig hebben; gaarne had spr. dan
ook, hoewel het bezoek goed te noe
men was, nog meer menschen op deze
vergadering gezien.
De heer K. Kruithof begon met
als voorzitter van het C.N.V. aan den
Besturenbond den dank van het Dag
Bestuur van het C.N.V. te brengen, dat
hij aan het verzoek deze vergadering
uit te schrijven heeft voldaan en haar
op zoo uitstekende wijze heeft voorbe
reid en georganiseerd.
Spr.'s collega, de heer Stenhuis, voor
zitter van het socialistische N.V.V. is
optimistisch wat betreft den groei van
het ledental van «zijn vakverbond; hij
gelooft dat door propaganda verdere
groei van de Protestantsch-Christelijke
vakbeweging wel kan worden tot staan
gebracht.
Heeft Stenhuis reden, dit te ver
wachten? Spr. wijst er op, dat op 1 Jan
1919 het N.V.V. 190.950 leden had, het
R.K.V. 91,800 en het CNV. 46300. Op 1
Juli j.l. waren deze cijfers: N.V.V.
193.286, R.K. W.V. 96870. C.N.V. 51.680,
In de 62 X-jarige na-oorloesche periode
bedroeg alzoo de groei van het socia
listisch, het katholiek en het christe
lijk vakverbond resp. 2.336, 5.070 en
5.380 leden, of in procenten uitgedrukt
resp. 1.2, 5.5 en 11.6 pet. De groei is
alzoo bij het C.N.V, het grootst.
Neemt men de cijfers over het 1ste
halfjaar 1926, dan is de vooruitgang
der drie genoemde vakbonden resp.
3600, 4208 en 2706 leden, of in procen
ten uitgedrukt 1-9, 4.2 en 5.5 pet. Ook
aldus genomen is de groei van het
C.N.V. het grootst. God heeft ons vak
verbond. rijk gezegend.
Spr. citeert vervolgens uit het boek
van Prof. Brugmans over den toestand
der arbeidende klassen in de 19è eeuw
enkele staaltjes betreffende de arbeids
toestanden in Leiden omstreeks het
midden der vorige eeuw. De kinder
arbeid leidde tot verschrikkelijke ex
cessen, groot waren de armoede, ja
het pauperisme onder de arbeidende
bevolking. Als de arbeids tija verlenging
en loonsverlaging, zooals die in den
na-oorlogschen tijd aan de orde van
den dag waren, zich 'doorgezet hadden,
was het gevaar niet denkbeeldig, dat
we weer dergelijke toestanden als toen
er nog geen vakbeweging \yas, zouden
krijgen .Daarom is het zoo noodig dat
we met vernieuwde kracht voorwaarts
gaau.
Het is inzonderheid noodig, dat onze
Chr. arbeiders hun roeping in dezen
verstaan, opdat niet het geheele ter
rein van het maatschappelijk leven,
waar Gods ordinantiën moeten heer-
schen, worde overgelaten aan mensche
lijke willekeur. Wij hebben voor de
Chr. beginselen te getuigen; God is de
souverein, wien alle eer toekomt.
De niet-christelijke vakbeweging,
hetzij ze communistisch (het N.A.S.),
syndicalistisch (het N.S.V.) sociaal-de
mocratisch (het N.V.V. )of neutraal
(het A.N.V.) getint is, baant den weg
voor de doorwerking van het ongeloof
op maatschappelijk gebied.
In het C.N.V. hebben we het verza
melpunt van alle christelijke vakorga
nisaties, tezamen een 21-tal. Desnoodig
verzamelt het al deze krachten en
richt ze op één doel. Het belet dat de
vijand vrij spel heeft om ons onder
den voet te loopen.
De Protestantsche belijders van den
Christus zijn op kerkelijk en politiek
ja zelfs op sociaal gebied, gedeeld,
doch op vakvereenigingsgebied zijn ze
gelukkig ongedeeld. Ons vakverbond
draagt en mag niet dragen een kerke
lijk of een politiek karakter.
Ook de niet-christelijke vakbewe
ging is machtig en ze is gevaarlijk in
haar propaganda, mede omdat zeniet
altijd even eerlijk is. Zedde niet op het
dezer dagen gehouden N.V.V.-congres
een der sprekers (een woord dat de
verslaggever van „Het Volk" niet heeft
opgeteekend, maar die van „De Stan
daard" wel) dat hij altijd het min of
meer oneerlijke standpunt heeft voor
gestaan, het program der moderne vak
beweging zoo nauw mogelijk aan dat
van de katholieken (en ditzelfde geldt
van de christelijken) aan te sluiten.
We moeten ook niet zoo vertellen
aldus deze socialistische spreker
dat we de socialistische vakbeweging
zijn; als we de arbeiders eenmaal heb
ben, zullen we ze wel zeggen: je
doet verstandig je bij de socialistische
beweging aan te sluiten.
Met een krachtige opwekking zich
aan te sluiten bij en te strijden voor
de christelijke vakbeweging, besloot de
heer Kruithof zijn met gloed uitgespro
ken betoog.
De voorzitter heette vervolgens
Ds. W. Bouwman, die inmiddels was
binnengekomen welkom. Het speet spr
te moeten constateeren dait andere pre
dikanten bezwaren hadden evenals de
menschen uit de bekende gelijkenis,
doch Ds. Bouwman was dadelijk be
reid gevonden, evenals verleden jaar,
ook nu weer voor ons op te treden.
De heer P. 'L. van der Voorde
bracht in herinnering, hoe de propa
gandacampagne verleden jaar door
het C.N.V. ingezet, onder Gods zegen
rijke vrucht heeft gedragen; de achter
uitgang werd tot staan gebracht en
maakte plaats voor vooruitgang.
Zullen wij echter met vernieuwde
kracht voorwaarts gaan, dan kan nie
mand worden gemist.
De propaganda, waarvoor wij wor
den opgeroepen, draagt een veelsoor
tig karakter.
Noodig is huisbezoek, en daarvoor
moeten de adressen genoteerd worden
van de nog ongeorganiseerde christe
lijke arbeiders; hierbij kunnen vooral
ook de vrouwen inlichtingen verstrek
ken. De adressen moeten dan bij den
Christelijken Besturenbond worden ge
deponeerd; zij worden gesorteerd, en
in wijken verdeeld en op straat en
huisnummer gelegd. Ook de resultaten
van het huisbezoek moeten worden ge
noteerd.
Het huisbezoek is werk voor de
meer geschoolden; daarvoor moet mefi
liefde bezitten voor en kennis van on
ze beweging, alsmede geschiktheid
hebben om met on-'en verkeerd geor
ganiseerde n te praten en ze te over
tuigen.
Op smakelijke wijze vertelde spr.
van zijn ervaringen op huisbezoek.
Het is evenwel niet alleen noodig,
dat we nieuwe leden inschrijven, we
moeten ook de oude leden behouden,
want hoevelen zijn er niet die bedan
ken om allerlei redenen, die geen re
denen zijn. Ook moeten we zien de
jeugd te krijgen; voorheen telde het
Ghr. N. V. 3000 aspirant-leden, thans
slechts 700. Contact moet worden ge
zocht met de christelijke jeugdorgani
saties. Ook de vrouwelijke arbeiders
moeten we niet vergeten.
Nog duizenden en tienduizenden
kunnen worden gewonnen. Verleden
jaar ging de Leidsche Besturenbond
76 leden vooruit en er bedankten er
26. Dit laatste moest niet zoo zijn,
want niemand kan worden gemist.
Wij staan voor een groote taak; wij
strijden tegen ongebreideld kapitalis
me, dat den arbeider slechts als ëen
productiemiddel behandelt, wii strij
den tegen het revolutionaire socialis
me en communisme; wij strijden voor
Je beginselen van Gods Woor Ion voor
den arbeidenden stand, ooiat hij in
de maatschappij de plaats inneemt,
waarop hij recht heeft.
Ds. W. Bouwman, predikant der
Geref. Kerk, sprak een in verband met
het reeds vergevorderd uur kort slot
woord. Spr. wees er op, dat er dik
wijls misbruik ds gerhaakt van woor
den der Heilige Schrift om de vakbe
weging tegen te staan. Dit geldt oa.
van Matth. 6:33: Zoekt eerst bet Ko
ninkrijk Gods en zijn gerechtigheid en
al deze dingen zulien u toegeworpen
worden. Men vergeet dan. dat er spra
ke is van de gerechtigheid van het
Koninkrijk Gods en dat dit koninkrijk
Gods niet pas komt in het verre ver
schiet, doch opgericht wordt in het
hart der geloovigen. Wie dit konink
rijk Gods deelachtig is, belijdt daar
mee, dat God zijn Koning is en dat
hij voor Gods eer wfl strijden en voor
de toepassing van liet recht des Hee
ren ook in het sociale leven.
Het is dan ook wel verwonderlijk,
dat er menschen zijn die meenen te
beter Christdn te zijn naarmate zo
zich meer afzijdig houden van den so
cialen strijd. Zij begrijpen in dezen de
bedoeling der Heilige Schrift niet.
Nog verwonderlijker komt het spr.
voor, dat er nog Christenen, zelfs Ge
reformeerden zijn, die zich laten opne
men in „neutrale' vakorganisaties.
Wie dat doen, plegen verraad aan
den Koning; zij hooren thuis in de
christelijke vakorganisaties. Mogen de
propagandavergaderingen in deze we
ken gehouden, medewerken dat steeds
meerderen in deze organisaties hun
plaats innemen om te strijden voor het
koningschap van Christus, ook op het
maatschappelijk gebied.
- Nadat de muziek zich nogmaals op
verdienstelijke wijze bad doen hooren,
ging de heer Grotenhuis in dankgebed
voor en sloot daarna de vergadering.
Het kind en de Godsdienst.
De plaatselijke afd'eeling van den
Chr. Vrouwenbond alhier hield gister
avond in het Nutsgebouw haar eerste
vergadering in dit seizoen.
De vergadering was vrij goed be
zocht en werd geopend door de presi
dente, Mevr. SchokkingMetelerkamp
met het laten zingen van Ps. 105 5.
gebed en bet lezen van een gedeelte
van Psalm 78.
In haar openingswoord deelde de
presidenle mede, dat Mevr. Hakken
berg door familieomstandigheden was
verhinderd haar lezing te houden. Des
te meer dankte zij Dr. Riemens, die
bereid gevonden was zijn onderwerp
reeds op deze vergadering in te leideu
Na nog in 't kort te hebben gewe
zen op het belangrijke programma
voor dezen winter en speciaal op de
beteekenis van bet onderwerp voor
dezen avond, gaf spr. het woord aan
Dr. Riemens, die een lezing hield
over: .,Het kind en de godsdienst".
Met het oog op de uitgebreidheid
van de stof bepaalde" spr. zich tot de
behandeling der volgende punten:
De wereld en het kind;
De waarheid en het kind;
De hemel en het. kinc1
Hoe wonderlijk,, aldus spr. is de
wereld voor het kind. De geheele we
reld is voor het kind eigenlijk één
groote vraag.
In die wonderlijke wereld zijn voor
het kind vader en moeder de vraag
baak. En nu beginnen de kindervra
gen, dikwijls raak en orgineel.
De vraag is, of vader en moeder tijd
en lust hebben om zich in te laten
met den godsdienst van het kind.
Vele ouders leeren nooit hun eigen
kind kennen. Dan moet dat kind
zelf het antwoord zoeken op de vele
vragen. Dat antwoord zal dikwijls fou
tief zijn. Het zal het later zelf kinder
achtig vinden. En wanneer het dan
van buur of dominee nogeehs een ant
woord krijgt, dat niets inhoudt, kan
Binnenland»
De Tweede Kamer heeft de belasting
wetten, met uitzondering van die be
treffende de successiebeasting, waar
over nog gestemd moet worden, aan
genomen.
Van gezaghebbende Belgische zijde
wordt medegedeeld, dat de regeering
te Brussel vast vertrouwt op aanne
ming van het Nèd.-Belgisch verdrag.
Buitenland
Aardschokken te San Francisco.
De vergadering van de Britsche
mijnwerkersexecutieve met den raad
van het vakvereenigingscongres.
©en leegte ontstaan,, die later nog
slechts als door een wonder kan wor
den aangevuld.
Nu moeten we wel oppassen, dat we
aan bepaalde kinderachtigheden, niet
teveel toègeven. maar er zijn genoeg
kindervragen die de beantwoording
ten volle waardig zijn. Spr. noemde
hiervan eenige typisch© voorbeelden.
Om een misverstand te voorkomen,
zei spr., dat er ook veel kinderen zijn
die bijzonder veel moeite geven. Er is
dan ook bijzonder veel genade noodig
Niet alleen de nalatige priester Eli
had ongehoorzame zonen, ook de ge-
loovige Samuel had ze.
Echter moet spr. hier ook wijzen op
de onverantwoordelijke manier waar
op velen zich in het huwelijk bege
ven, zonder zich rekenschap te geven
van de gevolgen, die voor de vorming
van het gezin kunnen voortvloeien uit
een verkeerden grondslag.
Wij hooren klachten genoeg. Zoo
lang de kinderen klein zijn heet het
dan, gaat het nog wel. maar worden
ze wat grooter daA kun je er niets
meer mee beginnen: En anderen ma
ken er ©en gewoonte van om zich te
rechtvaardigen met een beroep op den
nieuwen tijd, die zoo geheel anders is.
Vroeger, toen hadden de kinderen ten
minste respect voor hun .ouders.
Spr. wil echter vragen of hier altijd
de schuld ligt bij het kind, en daar
mede komt hij aan het tweede punt:
de waarheid en het kind.
In het algemeen heeft het kleine
kind een groot vertrouwen in de men
schen en de omstandigheden. Het is
een onberedeneerd, intuitief vertrou
wen; het eenige vertrouwen in de na
tuurlijke goedheid van de menschen,
dat weldadig aandoet.
Het is evenwel verkeerd, daarmede
te spelen. Het kind heeft in de eerste
plaats recht op waarachtigheid. Wij
heLben weieens neiging het öhs ge
makkelijk te maken en om eens te
verpoozen in de naïviteit van het kini
Voor het kind zelf kan dat noodlot
tig wórden. Wij mogen het niet tot
ons speelgoed maken. Me%t sprekende
voorbeelden maakt spr. duidelijk hoe
een onjuiste voorstelling met het oog
op de z.g. ideeën-associatie bij het
kind gevaarlijk kan worden voor het
vormen van juist© denkbeelden.
Na de pauze behandelde spr. het
derde punt van zijn rede: de hemel en
het kind.
De kleine kinderen, aldus spr., die
nog geen begrip hebben van het ge
compliceerde van de wereld, zijn dik
wijls heel vertrouwelijk met den he
mel.
Natuurlijk is er verschil,
Men treft door en door religieuse na
turen aan, die reeds vroeg veel den
ken aan en, spreken over den hemel.
En er zijn ook kinderen bij wie de al
gemeene begrippen van recht en zede
lijkheid in de plaats gekomen schij
nen van echt godsdienstige begrippen,
en die zich over. den hemel en hemei^
sche dingen zeer plat en oppervlakkig
kunnen uitdrukken.
Men gewenne, aldus spr., de kinde
ren vroeg in eigen woorden te bidden.
Het is niet goed, de kinderen van jongs
af te wennen aan het geregeld opzen
den van uit het hoofd geleerde gebe
den.
Heel veel spreke men het kind niet
over den hemel. Het denkt er reeds
veel over na. Maar als men het ctoet,
doe men het met ernst en soberheid.
Wat de ouders en opvoeders zelf
het meest noodig hebben is: zelfbe-
heer9ching. Zelf heeft spr. dikwijls er
varen, dat imen den meesten invloed
uitoefent indien men zelf rustig en be
slist in zijn optreden is.
Bij het grooter worden der kinderen
zoek© men het in den weg van* kalm
overtuigen. Te toonen, dat men werke
lijk leed draagt over een ernstige af
wijking heeft meer invloed dan veel
booze woorden hebben.
Men moet altijd zorgen, dat met het