NIEUWE LEIDSCHE COURANT VAN ZATERDAG 28 AUGUSTUS in zulk een roomscl gebedenboek tal van passages, waar hij van harte amen op zou kunnen zeggen, omdat, zjj 't onder een deksel toch de Kruiover- diensten van Christus de grand tjjn voor 't gebed. Ook het omgekeerde ia "helaas waar. Met name, waar Maria vóór demi Heiland geschoven wordt Doch daar ga ik nu niet verder overt dpor, dit wil ik maar zeggen, dat een Proteetantsch gezin mèt den Bij bel, maar zonden den noodzakelij'ken eerbied voor Gods .Woord, wat de votie betreft, een lesje zou kunnen nemen aan menig roomech gezin zon der den Bijbel, doch waar men diep onder den indruk zijner heilige han deling kan zijn. t/Zijm uitzonderingen, ddt m '.den „negieostander", 'die dit mogelijk zout Kunnen lezen, gezegd.maar mag ik op enkele verkeerdheden wijzen, die niet voortkomen uit mijn fantasie? Ik ken een gezin, waar 'tzóó gaat: Er ia vader, moeder en een £aar volwaseen of tenminste „rijpende en, al aardig aamgerijpte zoons en doch ters. Wie 'teerst „zijn bord leeg heeft",, die neemt aen Bijbel. Ze kunnen allen behoorlijk lezen, daar niet van, maar terwijl nu de an- deren afeten, lepels klinken, vorken, prikken, glazen worden neergezet, leest de eerst afgeë terne zijn kapittel. Of ook, elders at men eerst al- len af. Maar als dan vader den Bijbel nam, greep moeder naar haar breikous: ze kon breien en luisteren tegelijk, wat wddr was, maar wat toch bij de kin- ders, toen ze optviesen, heel in 't ver borgen des harten de vraag rijzen deed of een ander dan terwijl geen erwten doppen, of een paar meisjes geen klu wen haakgaren opwinden Icanjden: Je kon immers toch wel luisteren onderdoor Zoo is er meer, onopzettelijke ge woonte vaak. En 't is mij niet te doenl om op iemand aanmerking te maken,, maar dit wil ik als regel zeggen: T)ok| .uiterlijk moet het in een christelyki gezin gezien worden „als de Bijbel op tafel komt", dat men zich ouden den indruk weet: Nu spreekt God tofl ons, door Zijn Woord. BINNENLAND. Kaarteering uit de lacht. De photo-technische dienst Yan het vliegkamp Soesterberg beschikt sedert korten tijd over bet Fransche toestel Roussilhe, waarmede kaarten kunnen worden gemaakt naar opneming an uit vliegtuigen, aldus de N. R. Crt. Daarvoor is per opneming noodig, dat van vier op de foto voorkomende punten op het terrein, de ligging zoo wel in horizontalen als vertikalen zin bekend is. Teneinde de resultaten met genoemd toestel te .verkrijgen op de bereikte nauwkeurigheid te kunnen onderzoe ken, zijn deze week proeven genomen, die na gepleegd overleg tusscben kapi tein Sar, chef van bovengenoemde^ dienst en de beeren prof. Dieperink en Van Riel, van den landmeterscur sus aan de landbouwhoogeschool, door laatstgenoemde heeren werden voor bereid. Deze voorbereiding bestond in de bepaling van een 25-tal punten in den Eng bij Wageningen, waarvoor een tachymetrische veelhoeksmeting en een waterpassing van ongeveer 6 K.M. lengte noodig was. Doordat nu op elke opneming uit een vliegtuig ge daan meer dan de vier noodige pun ten voorkomen, wordt een goede con trole op de uit de foto- te maken kaart verkregen. Woensdagmiddag heeft het vliegtuig No 487 gedurende ruim 1H uur bo ven den Eng gevlogen en zijn een groot aantal opnemingen gemaakt. De vaste punten werden tijdens de van zeidoek ter lengte van 2# M. en ter breedte van ongeveer 3 d.M De opnemingen geschiedden van hoogten van 1050 en 2100 M.; zij wor den nog eenige dagen voortgezet. De verkregen resultaten zullen aan den landmeterscursus wetenschappelijk worden onderzocht. AAN HET ZOEKLICHT. Ledden, 28 Augustus 1928, Ziezoo, nu zullen we da.n eindelijk eens een objectief rapport krijgen om trent den toestand in Rusland. In het „Volk'' las ik n.1. dat een «■eivenrta-l jongelui' als .jBlollandsohe jeugddelegatie" naar Rusland zal gta&n om eerlijk en openhartig te onderzoeken boe de jeugd in Rusland leeft" en na terugkeer „een openhar tig oordeel" uit te spreken. Dat belooft dus heel wait. En de zaak is voor mii te interes santer omdat zdcb.onder het zevental ook een tweetal Leidscb«( jongens bevinden, n.l. een A.J.C.'er en'een jon gen van een touwfabriek. Er is in de laatste jaren heel wat corned ie gespeeld in Rusland, doch een treuriger oomedie als nu opge voerd wordt, is dunkt me, toch nog niet vertoond. Dat aan die vertooning ook wordt deelgenomen door een der Leidsche A.J.C.'ers pleit nu niet bepaald voor deze beweging en is een bewijs, dat de jongelui daar toch wel een beetje top zwaar worden gemaakt. Of is bet beter hier van licht- en leeghoofdigheid te spreken? OBSERVATOR De bezuiniging bij de Rotterdamsche politie. ^Dinsdag en Donderdag van deze week beeft de afd. Rotterdam van den Alg. Ned. Bond van Politiepersoneel in Nederland zeer druk bezochte vergade ringen gehouden, waarin behandeld is bet nieuwe ontwerp dienstreglement, dat door den hoofdcommissaris met ingang van 1 October zal worden inge voerd. Ook zijn besprekingen gevoerd over de binnenkort in te voeren bezui niging en de vermindering van het' aantal politie-agenten. Er heerschte groote ontstemming over de nieuwe regeling. Voorts bleek, op de vergade ring, dat men de veiligheid in Rotter dam in gevaar gebracht acht, wanneer de voorgenomen bezuiniging wordt in gevoerd. Ten sotte werd een motie aan genomen, welke ter kennis zal worden gebracht v. den Raad, in welke motie de verschilende grieven tot uiting ko men. Ckradscbe Waterleiding Mij. De voorzitter der sec. dem raads fractie, de beer K. R. van Staal, beeft eenigen tijd geleden, zoo meldt de „Tel.", een onderzoek ingesteld naar, dc gestie van de Goudsche Waterlei ding Maatschappij, Wij vernamen o.a. dat vrijwel niet gereserveerd zou zijn en dat op een minder behoorlijke wij ze werd afgeschreven, waardoor het mogelijk was boog» dividenden en tan tièmes uit te keeren. Ook de verplich tingen, die de Waterleiding Maatschap pij tegenover de gemeente beeft, zou den niet op tijd worden voldaan. Het blijkt nu, aat de soc.-.lem. frac tie de noodige balansen en meer mate riaal in handen heeft weten te kriy. gen, waardoor zij in staat geweest ia een Goudscb accountantsbureau op te dragen een vol'edig onderzoek in te -tellen. Het rapport, dat thans verschenen is houdt oa. in, dat men het verlies op reeds gesloopte en buiten werking ge stelde machinerieën enz, over een groot aantal jaren vèrdeede, waardoor het mogelijk bleek het dividend te hou den boven 10 pet., dit jaar zelfs 13 pet. Zoowel in het rapport als in bet acht tal vragen, die omtrent dezo kwestie gesteld zijn, wordt de noodzakelijkheid uitgesproken, dat een volledig boeken onderzoek en taxatie van het geheele materiaal dient plaats te hebben. Rijssen's aftredende raadsleden. Volgens gistermorgen door de „Tel.* verkregen officieele inlichtingen kan op grond van de tegenwoordig gelden de kieswet van een intrekking van ont slag der zeven raadsleden, zooals werd verwacht, geen sprake zijn. De voorzit ter van het centraal stembureau zaV dientengevolge binnen den voorgeschre ven termijn de zeven opvolgers der al tredende raadselden aanwijzen. TWEEDE BLAD. H Uit de Schriften. „ALLES TOT ééN". Uit alle geslacht, en taal, en volk, en natie. Openb. 59. In het lied, dat Johannes van Pat mos zingen hoort boven de groote zee, en waarin het Lam, dat geslacht is, met luiden -jubel verheerlijkt wordt, zingt heel de schepping mee. Toen de mensen viel, sleepte hiji heel de schepping met zich mede in) zijn val. Daarom nijgt en zucht nu het schepsel als in barensnood onder den» weedom van de zonde. Daarom is er een heimwee, een uitzien als met op- gierichten hoofde naar de toekomst van den Heere Jezus Christus. En als dan eindelijk die vrijheids dag van Gods volk gekomen zal zijn, zal ook de onbezielde schepping weer verheerlijkt wezen, ontdaan van den, vloek, bevrijd van de zonde. Vrij van den vaak gruwelijken strijd om het bestaan, waarin alles kreunt en steunt en zucht. Het zuchten wordt zingen. Als de Bruid verheerlijkt zal wezen, voigt de verheerlijking van cfe schep ping op den voet. Waar de Bruid van Christus den voetstap zet, daar spruit de trouw uit de aarde blij omhoog; gerechtigheid, ziet neer van 'sbeme.s boog, daar zal de Heere ons 't goede eers*. doen zien, dan zal ons 'tland zijn volle garven bLu Gouden garvenakkers waar vroei iger grauwe woestijnen waren. Het, zuchten van 't schepsel gestild. Het heimwee bevredigd. In dat lied doet dus ook de on bezielde schepping mee, maar dan op grond van het feit, dat de verloste menschheid is gekocht door Christus' dierbaar bloed. Zoo wordt er een dubbele harmonie] teruggevonden: de harmonie in de groote wereld van de onbezielde crea turen: er komt weer samenstemming, gamenbindmg, eenheid. Christus isook Middelaar van de nieuwe schepping. Doch tevens brengt Hij tot stand dei harmonie in de mensclienwerelder komt ook daar weer samenstemming» samenbinding, eenheid. Door de zonde is de menschenwe- reld uiteengeval,en in gedachten, talen, ivolken en natiën. De barst en de scheur van de zonde is doorgebogen tot de uiterste versplintering. De mensch geschapen naar het beeld Gods, niet eenig volk of ©eni ge natie. Er was eenheid, er kwam scheu ring- Zoo ook met de taai. Bij Babelsi toren begint^ ook in dat opzicht da eindelooze verbrijzeling van de oor spronkelijke heerlijkheid. Nu heeft de Heere in zijn groot© Verbondstrouw een nieuw volk zich verwekt met een eigen taal, maar de Messias kan niet tot zijn hooge glo- rie komen, vóórdat het verschil tus- schen Israël en de andere volken is weggenomen en vóórdat weer de taal eenheid in begin.el is hersteld. Dat nu is dan ook het onderwerp van het nieuwe Lied voor den iroon: dat het Lam door zijn slachting en door zijn Looping de verlóren eenhei dl Hersteld heeft, dat weer'alle geslacht ien taal en volk en natie samenge bonden wordt tot die hooge hemelscn© eamensteimming, waarin God alles is in allen en in alles. „Gij hebt ons Gode gekocht uit allet geslacht en taal en volk en naföie". Daardoor wordt het incomplete weer oompleet, daardoor wordt het g©bn> kene weer geheeld, daaardóor wordt de Gemeente eerst d e Bruid, zonder rimpel en zonder vlek, en daarom zijn het niet nieuwe Liederen, maar is 't het nieuwe Lied, dat eenstemmig en desniettemin oneindig zingt de eere van het Eéne Lam, dat zich de Eénei Gemeente Leeft gekocht met Let Eénè Bloed. Het gaat nu maar om deze vraag,, oi ook gij naar die eenheid hijgelm moogt en bij den aanvang van die een- FEUILLETON. Uit spannende dagen. (Een Vlaamsch verhaal). 62) Zijn móeder greep hem bij de hand en sprak met tranen in het oog: „Mijn zoon, te Herenthals heeft uw moeder ook uw aanstaanden dood be weend. Zulke smart, zulke wanhoop, zulk onzeglijk lijden mag een Chris- teninensch zelfs niet aan de vijanden zijns vaderlands gunnen. Baas Meule- mans is onze vriend; gij moet hem verlossen van zijn doodende droef heid. Heeft Simon ons misdaan, zoo veel te schooner zal uw vergiffenis in Gods oogen zijn. O, ik smeek u, luis ter niet op de stem der wraak; verlos uw vijand, indien het mogéliik is. Ik zal u om. deze daad zegenen als om het hoogste bewijs uwer zielegoed- heid ,IIet mag niet zijn, moeder" zuchtte Bruno op den toon van een onverwin- neliik besluit. „Neen, neen, geen genade! Het mag niet zijn!" herhaalde de knecht tot al ler verbazing. „Zijn uw harten dan van steen?" huilde de brouwer, „dat gij zoo wreed en on meed oogend mijn lijden aan ziet?" Genoveva, die tot dan. met verstomd heid geslagen, sprakeloos had staan heid reeds iets moogt genieten. I11 de gemeenschap der heiligen' komt daar van reeds nu, ondanks alle gedeeld- heid en verscheuring, iets aan Let licht. De gemeenschap der heiligen rust opi de gemeenschap met den Heilige. Hoe staat het daarmede in uw le ven? Er is een r echtst reeks ch verbandi lusschen „ui< alle geslacht, ?n taal, en volk, en natie" ©enerzijds en heti opschrift boven het kruis anderzijds. Voor de gandsche wereld is het fees tjaar gewees.t In de taal van den godsdienst, in, de taal van het recht, in de taal van de beschaving. De ééne taal in heü ééne lied, waarin de ééne Koning ver heerlijkt wordt, is er de voltooiing van. En onder dat kruis ontmoeten el kander Joden en heidenen, en beiden) erkennen het: „Waarlijk, deze was Gods Zoon". Op den Pinksterdag te Jeruzalem) wordt de oogst gezien, uit deze eerste lingen gegroeid. £11 de eerstelingen op het Pinksterfeest zijn op hun beurt] weer onderpand van den grooien oogstl rondom den hooien Troon, zooals het Pinksterlied slechts flauw voorklank) ^vas van het Nieuwe Lied, dat Jo hannes zingen hoort. Al die heerlijkheid is geworden, ten koste van Christus' ontzettend lijden. Hoe moeten wij dan Hem lieiheb ben, dien trouwen Heiland, die zich- zelt heeft laten verbreken, om het ver broken© te kunnen heelen. net begint bij het verbroken, en door Hem geheelde hart, en Cnristuè werk gaat dóór bij de verorokene ent door Hem geheeide schepping. Kent gij de verbleking en "kent gij» ook de heeling? Kent gij 'net geslachte jLam als uw Heiland Dit loLiëd dringt ons ten slotte ook] tot zendingsijver. Want de Gemeente behoort niet te blijven stilzitten in de zalige beschou wing van Christus' heil, maat ze moet uitgaan, werkend en biddend ein predi kend, allen creaturen. Dus ook een taak voor u. Maar dan geve de Heere u aller eerst de blijde zekerheid door zijn Heiligen Geest, dat ook gij zelf een „gekochte" zijt. Dan wordt stiakswen keiijkheid de toegez ~gde .oekomrt: „Dan zal, na zooveel gunstbewijzen, 't Gezegend heidendom 't Geluk van dezen Koning prijzen, Die Davids troon beklom". Zalig, zoo we met dien lofzang een maal meezingen mogen. Want het ge luk van dezen Koning is ook het gelukt van Zijn onderdanen. ZONDAGMÓRGEN. Zaclht klinken de klinglende klanken Van 't klokkegeklepel al voort; Ze roepen de mensehen tot danken Nu d' ochtend des Sabbatdags gloort. Straks drommen de mensehen weer samen In 't kerkje van 't stille gehucht, En stijgt het devotelijk „amen" Ten hemel op ziele-gezuchtl" Dan neigt er de Vader Zijn oogen En ziet op het biddende volk. Omhult ze met teeder meêdoogen Als eens met de wondere wolk! O Vader, ja, doe onze zielen, Het Sabhatgenieten verstaan Als wij, als de Uwen, hier knielen En in den gebede opgaan. O, doe zoo den Sabbatdag komen Wiens nimrher een uiteinde is. Beschamende al onze droomen En als ons verwachten gewis; De Dag, die de schoonste zal wezen Van 't schoonste uit 't Goddelijk Rijk, Als wij in Uw oog zullen lezen Van Eeuwige Liefde het blijk! KERK EN SCHOOL. NED. HE KV KERK. Beroepen: Te Sommelsdijk J. Alers, te Nieuw Lekkerland. GEREE. KERKEN Tweetal: Te Zeist: J. Gillebaard te Noord-Scharwoude en J. Laarman, te Klundert. Te Zwartsluis: S. v. beven, naderde meer tof den jongeling en zeide: „Bruno, ik herken u niet meer. Ik ook, ik had misschien den dood van Simon-Brutus gewensoht, toen hij, nog in de volle macht zijner boosheid, ons met nieuwe rampen kon bedrei gen; maar nu hij overwonnen is, nu hij niemand meer hinderen kan? Oh, volg het voorbeeld der wreede Sanku- lotten niet. Laat hier de broederliefde sterker zijn dan de haat. Wilt gij niets doen voor Simon, doe het evenwel voor zijn ongelukkigen vader. Bruno, Bruno lief, luister op mijn stem; ge denk, dat gij Christen zijt en barm hartigheid moet plegen „Veva, Veva, om Gods wil, zwijg!" antwoordde Bruno, sidderend van ont roering. „Wat gij vraagt, is onmoge lijk!" „Hemel, zijt gij het wel, gij, Bruno, die zoo spreekt?" galmde Genoveva. een strengen blik in des iongelings oogen sturend. „Hoe, een arme vader kruipt voor uw voeten, uw moeder, uw vriendin heffen de biddende han den tot u opEn gij blijft onge voelig. onbarmhartig als een beul!" Bruno, door allen omringd en met smeekingen, tranen en "©beden be stormd, scheen hevig te lijden. „Moeder, Veva" sprak hij op haas tigen toon, terwijl hij de beide vrou wen bij de hand greep en tot de deur wees, „gaat, verlaat deze zaal voor een oogenblik. begeeft u in uwe ka merIk bid u; ik smeek, ik eisch, Dijken, te Nieuweroord en S. Wesbonk, te Jutrijp Hommerts. Bedankt: Voor Overschild, Canct. J. H. Antuma, te Enumatil. Bevestiging, Afscheid en Intrede. Ds. J. C. K a r s, te Termunten, hoopt Zondag 5 September te Onder- dendam bij de Ned. Herv. gemeente aldaar zijn intrede te doen, na te zijn bevestigd door Ds. Wiersum van Wes- terwijtwerd. De heer W. Veldkamp, van Amerongen, beroepen predikant bij de Vrije Evangelische gemeente te Oude Pekela, zal a.s. Zondagmorgen be vestigd worden door Ds. A. Winkel van Leeuwarden, en des middags al daar zijn intrede doen. Beroepbaar. De heer H. Smit, theol. cand. te Nieuw Weerdinge, ia door de classis Stadska naal der Geref. Kerken praeparatoir ge examineerd en beroepbaar verklaad in de Geref. Kerken. De Utrechtsche piedikantenvei- gndering. n k0 Utrecht op initiatief van Ds. W Bouwman, Ds. H. Thomas, en Dr. Th. Ruys gehouden predikanten- vergadering schrnft de „Heraut"; Dat deze vergadering het haar voor gelegde concept-adres (dat ook ons ter inzage was gezonden) niet tot een werkelijk adres heeft verheven, laat zich zeer goed begrijpen. Blijkbaar werd ingezien, dat, wie zich tot een kerkelijke vergadering richt met een bezwaar, dit niefe-moet doen in het algemeene en vage, maar in duide lijke bewoordingen, Se datgene, waar tegen men bezwaar heeft, concreet en precies omschrijven. Intusschen wekt het eenige bevreem ding, dat de vergadering besloten heeft zich in het geheel niet tot de Synode van Assen te richten. We kunnen dit aannemen van een afwachtende houding wel waardeeren, in zooverre dit ne men we gaarne aan de broeders door bedachtzaamheid en voorzichtigheid daartoe werden geleid. Maar toch, als we letten op den op roep tot en den opzet van de vergade ring, neen, dan verstaan we het met. Men is onbevredigd, men heeft be zwaren, en laat de Synode daarvan on kundig. Men volstaat met te pubLceeren dat er tientallen bezwaarde predikanten zijn Zoo wordt juist het tegendeel bereikt van wat do broeders willen. Zij bedoe len den vrede van Jeruzalem, maar zóó bevorderen zij dien niet. Door hunne vergadering hebben zjj de onrust in de kerken eer vermeerderd dan verminderd. Dat zou mogelijk niet het geval ge weest zijn, indien zij de Synode een re solutie hadden gezonden, waarin hunne conscientie-bezwaren zakelijk en klaar waren uiteengezet. Nu tasten we in een nevel. Het is wel jammer". Als de Bijbel op tafel komt. Van wijlen den heer P. Brouwer, ia leven hoofdredacteur van „Friesch Dagblad", wordt nog het volgende ,yUitkijk''-artikel in gemeld blad op genomen: In een Protestantsch Christen-gezin leest men den Bijbel. Dat is een onschatbaar voorrecht. Wee onzer, wanneer we het niet als zoodanig beschouwen; uit sleur en ge woonte onzen Bijbel openen en met een nauw bedwongen gezicht van op lichting van tafel ópstaan, wanneer diei „plichtweer is voldaan en we ons haasten kunnen tot onze dageiijksche] bezigheden, die immers al onzen tijd1 en onzen ganschen persoon in beslag; nemen Dan zou menig roomsche ons nog beschaamd kunnen maken. Want in een goed kerkelijk-roomsch: gezin „leest" men wèl. Eigenlijk is het een combinatie van lezen en bidden. En de gezinnen zijn er, méér dan wij» denken, w aar b.v. des avonds de gan- sche familie in groote devotie neer knielt, elk bij zijn stuk, terwijl de vader uit het „gebedenboek" een pas send gedeelte voorleest voorbidt, net naar men 't noemen wil. Alles na,tuuriijk „roomsch gekleurd) Maar wie er dat uit wegdenkt, vindt ik wil het!" Zijn stem was zoo bevelend, zijn ont steltenis zoo diep, dat zijn moeder en Genoveva hem lijdzaam gehoorzaam den, waarschijnlijk met de hoop, dat in hun afwezigheid geheimen zouden veropenbaard worde», waarvan de verklaring Bruno's gemoed gunstiger moch,t stemmen. Toen de jongeling in de kamer terugkeerde, was hij doodsbleek en beefde in al zijn ledematen. Hij liep tot aen brouwer, rukte hem in een- verren hoek der zaal en sprak met akelig keelgeluid: „Ah, gij waant mij wreed, onmen- schelijk? Maar wees gij zelf rechter tusschen uw zoon en mij. Oordeel, of God, het mij wel vergeven zou, indien ik de redder werd van den lafsiten al ler moordenaars.. Uw zoon? hij heeft mijn vader vermoordzijn lijk in een modderpoel geworpen!" Bruno, als uitgeput, viel met het hoofd op de tafel. „O! Wee! Wee!" huilde de brouwer, met de handen boven het hoofd tot de deur ioopende. „En ik. rampzalige, die hier om genade smeeken kwam! Hij meende de zaal uit te vluchten, doch de le er aar wees hem gebiedend terug. De arm© vader liet zich wee- nond in een stoel vallen. Tot Bruno nederende. zeide de grijz© leeraor op stillen, plechtigen toon: „Bruno, Bruno, gij hebt tegen God gu;. ligd, Alzoo, gij gelooft, dat uw zalige vadev daarbove bx den hemel, nog wraakzucht voedt en het men- schenbloed tot z'n bevrediging eischt? H'eidensche gedachten, mijn zoon. In dien een ziel in den schoot der God heid nog vatbaar ware voor smart, uw gedrag zou de ziel uws vaders tra nen van rouw en droefheid doen stor ten. Weet gij wat de wet der broeder liefde u gebiedt? Jezus zelf heeft het verkondigd, toen hij op bloedig kruis van zijn Vader vergiffenis voor zijn moordenaars afsmeekte. Dit hei lig voorbeeld zult gil volgen, indien uwer ziele zaligheid u dierbaar is. Spreek Bruno. zult gij uw eigen drift uw wraakzucht aanhooren, of zal de stean des Zaligmakers, dwars door de eeuwen u van het kruis toe gestuurd, weergalm vinden in uw hart?" Do jongeling stond te beven en scheen een hevigen strijd te door staan; doch hti antwoordde niet. De leer aar hernam op strengen toon. „Hoe schuldig ook. Simon is uw broeder; hij is een mensoh als gij. Als zulke moet gij hem vergiffenis schen ken. Ik gebied het u in den naam van Hem, wiens dienaar ik ben!" Hij greep de hand des Jongeling» en sprak op zoeteren toon: „Bruno, mijn welbeminde loon. cult gil doof blijven voor de stem Gods? O, verhef uw geest tot den hoogste» edelmoed; bereik, bereik de Christen- volmaaktheid. Schenk vergiffenis en bid voor hem, die u met verdriet en ramp heeft overladen..,." „Een uur is reeds voorhij!"'riep de brouwer. „Welnu?" vroeg de leer aar aan den bovenden jongeling. Bruno stond eensklaps op, sprong tot den brouwer, greep ziin hand en sprak, terwijl hij hem naar de deur voorttrok: „Welaan.. Ik bezwijk! God eischt een schrikkelijke opoffering van mij. Kom, kom, ik zal hem redden, hem, die mijnen vaderOh. haast ge maakt; gauw, de kracht mochi mij verlaten. Kom!" Onder het uitspreken dezer woor den liep hij met den brouwer uit. do zaal en verdween in de straat. EMen morgen had men e® 1 tamelijk machtigen uitval gedaan en was men ernstiger dan te voren met -'ie Fran- sohen handgemeen geweesi In dezen strijd was het paard van Simon-Bru tus neergeveld geworden, en daar hij weerloos ten gronde was gevallen, had Karei uit ,.de Leeuw" heti. met eigen handen kriigegevangen gemaakt De Waldegihemsche ben 1e hal ST rnon-Bnutue naar het hoofdkwartier gesleurd, en daar van den Generaal fiin onmiddellijken dood geëischt. De krijgsgevangenen, welke le boe ren de vorige dagen hadden bekomen^ waren in het groote wachthui* opge sloten. Men behandelde hen met goed heid en verzorgde hen ln overvloed van allee, wat hun lot kon verzachten fWordt vervolgd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1926 | | pagina 5