NIEUWE LEIDSCHE COURANT VAN WOENSDAG 14 APRIL 1926 De Christelijke kerk in Indië. Wjj vinden in ,,De Banier", het Chr. weekblad voor Ned. Indië, het verslap van een conferentie van den Ned. In dische» ZendingBbond te Djokjakarta. Deze conferentie werd o.a. bijgewoond door Dr. Ruteers en Dr. Mott. Nadat Ds. B. U. Schuurman, van de Oost-Java-zendinp, een referaat gehou den had over: „Het onderhouden van ons persoonlijk geestelijk leven, in en door en ondanks ons werk", kwam aan de orde de bespreking van eenige vra gen, op verzoek van Dr. Mott, aan de conferentie voorgelegd. Die vragen luidden: 1. Welke vraagstukken geven u in verband met de verbreiding en den op bouw van de Christelijke Kerk in Ned. Indië de meeste zorg? 2. Wat geeft u de meeste hoop en bemoediging.in dit zendingsveld met be trekking tot ervaringen, de richting waarin uw werk gaat en het uitzicht op de toekomst? 3. Welke zijden van Christus en van het Evangelie geven de beste aanknoo- pingspunten met niet-Christenen en pak ken hen het meest aan? 4. Is er behoefte aan verschuiving van den nadruk wat betreft zendinga- methodea: zendingsmiddelen of wat De- treft de boodschap, die wij brengen? Zoo ja, hoe en waarom? Wat het antwoord op vraag i aan gaat, werd speciaal genoemd speci aal' wat Java aangaat de oplossing van het Mohammedanisme, het commu nisme, en daarmede samenhangend at heïsme, theosophie: verder intellectu alisme, gebrek aan eenheid in de Chris telijke gemeenschap, algemeene lauw heid onder de Christen-Europeanen, nij pend gebrek aan personeel': predikanten, hulppredikers. Als antwoord op vraag 2 kwam naai' voren: toenemend initiatief onder de inlandsche Christenen (goeroe's); gees teljjk leven onder de inlandsche chris tenen; de uitgesproken wensch naar het verkrrigen van een nationale kerk; het bemerken „dat God werkt in deze lan den". Op vraag 3 gaven de sprekers als hun ervaringen: Jezus de Verlosser van zondaren, de Vrijmaker van de banden der booze machten, Gods genade, in Christus den zondaar geboden, Jezus de barmhartige, de lijdende Heiland, het Koninkrijk Gods, aanpassing vindend in de gedachte-sfeer van den Heere Jezus, het helpen in alle opzichten van de lij dende en zuchtende menschheid in daad van christelijke liefde en daarmede het brengen van den geest van Christus. Een oogenblik kwam ter sprake de land/ontginning als Evangelisatie-middel hier en daar met vrucht toegepast. In Midden-Java werd het niet toegepast. In verband met de antwoorden op deze vragen zou Dr. Mott gaarne een onderhoud hebben met een groep ar beiders onder de Mohammedanen. Staande de vergadering werd besloten de conferentie te Solo te houden op 25 Februari. Sommige leden der conferentie beant woordden vraag 4 met: het volgen van de wegen, die tot dusver zijn begaan, een tot het eind gevoerd Christelijk on derwijs, het overal brengen van Christus liectuurverspreiding op ruime schaal, een algemeen weekblad voor de inland sche Ghristenp, ook ter bevordering van de eenheid, het plaatsen van den aendeling in de groote plaatsen, een eind maken aan eenige zendhigsmetho- dem, die hier en daar gebruikelijk zgln. De wijze van beantwoording van deze vragen bevredigde de conferentie niet, ook, omdat de meening er onvolkomen door werd weergegeven. Dr. Mott ver klaarde echter toch dankbaar te zijn voor hetgeen hjj gehoord had. Hjj zou er veel voordeel van hebben. Hij ver- Bakerde de conferentie, dat hij uit de antwoorden niet meer zal halen, dan de sprekers er mede bedoeld hebben. Gereformeerden „ln de verstrooiing". Op heel het groote Sumatra is maar één geref. Kerk: te Modan. Predikant is daar Ds. H. A. Wier- singa. Vele honderden kilometers in het rond behooren de „verstrooide" gere formeerden daar in den omtrek tot de Kerk van Medan en Ds. W. is maan den op reis, om hen op de meest afge legen posten vaak op te zoeken, te prediken, geestelijke leiding te geven en de sacramenten te bedienen. AAN HET ZOEKLICHT. Leidon 14 April 1020. Dat was een verrassing voor me, gisteravond» Ik wist wel ,dat „Patrimonium" te Leiden een jeugdactie was begonnen en ik had ook wel gehoord, dat de eerste indruk niet ongunstig was, maar ik had niet kunnen denken, dat deze beweging reeds zulk een omvang had genomen als gisteravond het ge val bleek te zijn. Het podium van de „Graanbeurs" was bijna te klein om al de jongelui eeu plaats te geven en uit de oefeningen en de standen die te zien werden ge geven en uit wat ten gehoore werd ge bracht bleek duidelijk, dat er aanvan kelijk ook reeds heel wat bereikt werd Hulde aan die leden van „Patrimo nium", die deze zaak aanpakten en aan hen die daarbij de helpende hand boden. Nu er zooveel gedaan wordt om de jeugd, om ook onze jeugd te voeren, al spelende en zingende cn springende op het revolutionaire pad, dient het in dubbele mate gewaardeerd da. hier met opoffering van veel tijd en moe'V, het mogelijke gedaan wordt c n dit kwaad te stuiten. Moge de belangstelling voor en de waardeering van „Patrimoniums jeugdbeweging" evenredig zijn aan do groote belangen die hier op het vpel staan. OBSERVATOR. Maar een paar keer in 't Jaar heeft men te Modan verstrooidein -dag; dan komen zjj naar Medan. In zgn modedeelingen geeft Ds. W. een levendige beschrijving van zulk een feest; wij ontleenen er het volgen iel aan: ,,'t Was feest in Medans Kerk, zoo als er in jaren niet was gowoesL Van alle kanten uit ons gewest en uit Tapa noeli waren de verstrooide broeders en zusters opgekomen naar Medan, om daar weer eens versterking van den band te vindon met de leden uit de hoofdplaats zelf, en gezamenlijk, wat maar zoo zelden voorkomt, op te kun nen gaan naar Gods huis. Medan'9 loden hadden ook niet stil gezeten en Zooveel mogelijk hun huizen ingericht oin één, twee of meerdere buitenhuizen te kun nen herbergen". 's Zaterdagsavonds hadden we in ons keurig kerkje, dat zich voor dergelijke gelegenheden bij uitstek leent, e n. ge zellig samenzijn, waar op hartelijke wij ze met de nieuwe buitenled-ti wcaxll kennis gemaakt en oude banden ver sterkt worden. Zondagavond vierden we avondmaal. 33 verstrooiden zaten mee aan den Disch des Verbonds. In rekening go- nomen, dat de meestem te ver wonen o n onze verstrooidendagen te bezoeken 4 dagen zijn noodig voor de heen- en terugreis; ae koeten daarvan voor één persoon loop en vaak tegen de f ioo mogen we wel1 zeggen, dat wie many eenigszins kon, gekomen is. Op den morgen van den 2den Pink sterdag gaf een der verstrooiden uit Tapanoeli een inleiding over: „Het Chr. gezinsleven in Indië waarop een lo- vendige wisseling van gedachten volgde Naaat een Bataksch iongemannen- koor voor ons gezongen had. hield een broeder uit Modan een voordracht over „Het werk onder do zielszieken in Holland'. Allen waren het er over eens, dat deze dagen zeer geslaagd waren. Da band tusschen gemeente en verstrooi den werd weer hechter en ons gemevn- schaps gevoel verdiept. Het is nu mia schien wat anders dan in de jar on van het bestaan der gemeente, toen allen er als het ware op waren, ingeschoten om een verstrooide .die zich in Modan bevond of in de Kerk kwam, direct „in te palmen". Nu heeft een groot aantal verstrooi den één familie, waar hij zich altijd welkom weet, waar lin of zij als hot ware thuis is. Dezelfde verstrooiden ziet men meestal bij dezelfde families, waardoor vaak zoon vriendschapsband ontstaat, dat men dikwijls in Medan komt en ook de Medansche families nogal eens uit logeerem gaan in de ver strooiing". TWEEDE BLAD. Mi OE BLADEN ZEGGEN. Sociaal-democratisch „Instituut voor arbeidersontwikkeling". De S.JJ.A.P. 11 eelt, in Dund met de „moderne" vakbeweging, een. „insti tuut voor arbeidersontwikkeling" ge- Stioht. in De Strijd wordt het program van dit instituut uiteengezet, en de .bedoeling, welke men er mee heeft, op de volgende wijze geteekead: „De bedoelingen van het instituut rijn niet bescheiden. Wjij wenschen onze eigen studieclubs, en onze eigen Schriftelijke cursussen, onze eigen lei ders van clubs, die de echriftehjjce les sen toelichten. Wij willen onze eigen centrale cur sussen in het te stichten Troelstra- 00rd, van cursusleiders eerst, van de ibeste1 cursisten zoo spoedig mogelijk. Wjj willen otnze eigen wandel- en fietsclubs, die onder bekwame leiding de deelnemers de natuur leeren ver staan. Wij willen onze eigen reisclubs, die vacantierei. en organiseren en de va- canties doelmatig en aangenaam leeren .besteden. Wij willen onze eigen clubs voor itooneel- én bioscoopvoorstellingen met ons tooneelgezelsohap, dat eenerzijds zelf optreedt, doch daar naast de be staande arbeiders-tooneel-vereenigin- gen de helpende hand biedt, met onzen eigen lichtbeeldendienst en later onze :eigen bioscopen. Wij willen onze eigen Zondagmor genbijeenkomstenwaar alle geestelijke stroomingen in ae arbeidersbeweging door bekwame redenaars aan het woord komen. Wij willen otnze eigen excursies naar musea en tentoonstellingen, waar in 3jet bijzonder geleerd wordt wat bou wend werkt aan de versterking van gemeenschapszin. Wij willen onze eigen algemeene cur sussen en onze eigen tentoonstellingen van boeken en wandversiering, opdat de arbeider langzamerhand goede boe ken en smaakvolle versiering bekomt. Zietdaar een program, dat, als het verwezenlijkt is, het leven in onze ar beidersbeweging rijker maken zal, de sfeer onzer beweging zal vullen met broederlijke kameraadschap, onze man nen en vrouwen rijker zal maken aan feestelijk bezit en de kennis van onze ern zal verbreed en en verdiepen". In de „Amsterdammer" schrijft de heer H. Amelink naar aanleiding van dit program: f „Ér is van sociaal-democratische zijn de vroeger heel wat critiek geoefend op en den spot gedreven met den weg, waarlangs de Roomsohe kerk haar le den in allerlei eigen organisaties tracht te te vereenigen. Doet men nu in de „moderne" vakbeweging niet hetzelf de? Men moet zelfs eigen wandel- en fietsclubs hebben om de natuur te lee ren verstaan. Dat is zeker noodig om een sociaal-democratischen kijk op de natuur te krijgen! Wij willen in bovenstaand citaat enkele woorden onderstrepen. Hier blijkt voor ieder duidelijk, dat het in de sociaal-democratie en de „moderne" vakbeweging niet gaat om uitsluitend economische dingen. Men wil een ge heel nieuwe cultuur opbouwen. Een cultuur, los van, staande naast, ja te genover de Christelijke cultuur. Men wil de manpen en vrouwen der „mo derne" vakbeweging rijker ma^en aan „geestelijK bezit Men wil gelijk de Christenen des Zondags in hun ker ken samenkomen, „eigen Zondagmor genbij eenkomst en In verband hiermede wijöt de heer Amelink op de uitspraak van den heer Stenhuis -in de Eerste Kamer, dat niet eenige ideologie (begripsleer; de so cialistische arbeidersbeweging regeert, doch dat zij zelve hare ideologie op wekt. „Een dergelijke stelling", zegt hij terecht, „kan alleen hij uitspreken, die de idéologie van het historisch-mate- rialisme aanvaardt, dat nl. het geeste lijke product is van 't stoffelijke pro duct van de economische verhoudin gen". Verklaarde de heer Stenhuis, te ge- FEUILLETON. De lotgevallen van John Fox 12) Geen musschen op het dak, maar menschen? Bedriegen mijn oogen mij niet? Ja, 't zijn menschen, boven op het dak! Zij hebben ladders en klim men zelfs tot in den koepel, ja tot naar den windwijzer! Zie, anderen wandelen langs de breede borstwe ring! Sommigen staan reeds op het balkon boven den ilngangl Wat betee- kent dat? „In koortsige drift en met een klop pend hart verhaastte ik mijne schre den. 't Waren werklieden: metselaars, timmerlieden en dergelijke. Recht dui delijk kon ik hen niet zien. Beneden op het pleiin waren er nog meer. Wat is hun doel? Is de plaats verkocht? Wil de nieuwe eigenaar haar herstel len? Maar zoo dat het geval is, waar om dan al die menschen, die overal rondzwerven als bijen over een bloem perk. En zulke menschen; want er schijnen evenveel knechts als bazen te zijn. En ginds; wat is dat nu? Voor de poort staan rijtuigen, karren en wagens op een rij. Wat kan dat betee- kenen? Zouden het schatters zijn, ge zonden door degenen diie wenschen te koopen? „Ik kwam nader. Ja, er is een ver- kooping aanstaande. Ik zie de aan- looven, dat het op den duur gelukken zal, het proletarische leger in één. strijd orde te vereenigen, de heer Amelink ontneemt hem die illusie: „De Christelijke arbeiders zullen hun bijbelgeloof, hun beginselen nooit verzaken, voor de „ideologie" van. het historisch materialisme. Zij zullen zelfs, indien het mocht voorkomen, dat zich een botsing zou voordoen, tusschen hun beginselen en "hun belangen, met ter zijdestelling van deze laatste, kiezen voor het beginsel. Zij zullen ook niet hun kerk, hun godsdienstige samenkomsten, waarin zij pefenen de gemeenschap der heili gen met allen, die in Christus geloo- ven, inruilen voor de Zondagmorgen bijeenkomsten, die gehouden zullen worden door de „moderne" vakbewe ging. Hun geestelijke honger zou daar nooit bevrediging kunnen vinden. Want Jezus Christus, de Zoon van God, de Zaligmaker der wereld, de Middelaar Gods en der menschen, die met Zijn bloed betaald heeft voor onze zonden, zal daar niet worden gepre dikt. De Christelijke arbeiders zullen zelfs geen deel kunnen nemen aan de wan del- en fietsclubs der „moderne" vak beweging, om onder bekwame leiding de natuur te leeren verstaan.. Want als zij de natuur zien dan zullen zij daarin de spraak beluisteren willen, waarvan Psalm 19 spreekt. En die spraak zal door de „bekwame leiding" der „moderne" vakbeweging niet wor den vertolkt. Men bouwt daar zelf een „ideologie" op. De bedoeling, die de „moderne" vak beweging heeft met haar instituut voor arbeidersontwikkeling, bewijst weer op nieuw, dat een Christelijke arbeider alleen dan, wanneer hij zijh begin selen aan den kant zet, zich kan voe gen bij1 de socialistische vakbeweging". Dit is klare duidelijke taal. Hoe is het mogelijk, dat men er ook in onze kringen af en toe nog ontmoet, die meen en dat vakorganisatie buiten het beginsel kan omgaan De Fransche financiën. De Parijsche redacteur van de Maas bode wijst er op, dat de financieele toe stand in Frankrijk nog allerminst is opgeklaard. Men vreest, dat de op brengst der gevoteerde belastingen zal tegenvallen; binnenkort zulleji Dfjzon- dere hulpmiddelen noodig zqn voor de amortisatie van de schuld bn de Fran sche Bank; terwijl op de begrooting geen geld is uitgetrokken voor na koming der verplichtingen tegenover Engelsche en Amerikaansche banken aangegaan, waarvoor dit jaar 1 millioen 700.000 francs noodig zal zijn. Boven dien is er de bedreiging van ae houders van bons op korten termijn, Zeer groo te financieele moeilijkheden worden dan ook nog voorzien. Inderdaad, zegt de „Stand.", ligt hier in geen overdrijving. Zelfs is de toe stand nog ernstiger, dan in de „Maas bode" wordt aangegeven. Vooreerst valt er op te wijzen, dat het eigenlijke tekort voor 1926 eerder lag tusschen de 12 en 18 milliard, dan om de 4 milliard, zooals het werd voor gesteld; en ten tweede was bi] de be rekeningen uitgegaan van een waarde van een franc, die 14/11 bedroeg van de waarde op dit oogenblik. Op een nieuwe inflatie moet dan ook nog altijd worden gerekend. Voor heel West-Europa biijft daardoor de toestand in hooge mate zorgelijk. De hoogst instabiele toestand in Frankrijk belet ook consolidatie van verhoudingen in andere landen, en doet de economische crisis voortduren, waar van de gevolgen nog niet zijn te over zien. KERK EN SCHOOL. GEREF. KERKEN. Beroepen: Te Baambrugge en te Waardhuizen c.a., J. C. Haartsen, catid. te Oost-Souburg. Bedankt: Voor Varseeyeld, J. Oos terveen te Wilnis. GEREF. GEMEENTEN. Bedankt: Voor Aagtekerke, A. Ver hagen te Middelburg. CHR. GEREF. KERK. Beroepen: Te Biezelinge, A. Grup- pen te Vlissingem. plakbiljetten aan de deurstijlen en aan de vensters. Maar wat is dat? Ik treed nog naderEen vreemde hui vering overvalt mij! Ik ontdek aan den voorgevel van het gebouw, op het dak, tot zelfs op den koepel, met krijt geschreven letters: 14de perceel, 20ste perceel, 25ste perceel enz. Eensklaps wordt mij de gansche zaak duidelijk. Men wil het oude' schoone gebouw voor afbraak verkoopen; men wil het sloopen en reeds zijn de roofvogels verzameld om hunne prooill Met on zekere schreden nader ik de hoofd poort, en word nu volkomen bevestigd in hetgeen ik reeds gevreesd had, door hetgeen gij hier lezen kunt." Mr. Fox haalde weder het biljet voor den dag en wierp het op tafel. Toen Mick en Tom beide hunne nieuwsgierigheid bevredigd hadden, zaten zij als stom van verbazing; John Fox vervolgde den loop zijner gedach ten: „Nooit tot op den huidigen dag" dus ging hij voort, „heb ik gevoeld wat vreemde gewaarwording het is, een hecht, stevig gebouw te zilen, dat gij gewoon waart te beschouwen als een deel van den grond zeiven waarop het staat, en hetwelk gij thans ducht dat binnen weinige dagen geheel verdwij nen zal, alsof het slechts in uwe ver beelding bestaan had. Dainsby's kas teel! Het is in mijne verbeelding even nauw verbonden aan deze streek als de kerk aan het dorp. Even goed zou Een bezwaard ouderling. De heer P. G. Molenaar, ouderling der Geref. Kerk van Amsterdam-Zuid buiten het Kerkverband, heeft bij zrjto Kerkeraad eenige bezwaren ingediend over het bekende verloop van zaken in die gemeente, waarin hp o.m. wijst op de consekwenties, die volgen op het leven huiten het kerkverband! Hij heeft medegedeeld hiervoor de verantwoor delijkheid niet op zich te kunjnen, noch te mogen nemern. Amsterdam-Zuid. Gemeld wordt, dat door het bestuur der Vrjje Universiteit met het (Synodale gedeelte) der Gemeente van Amster dam-Zuid onderhandelingen worden ge voerd over verhuur of verkoop van Eet laboratorium, waarin Prof. Buytendijk indertijd zjjn college's hield op het Va- leriusplem. Het zou verder*in de bedoeling lig gen, een gedeelte van den tuin der Va- leriuskliniek, die eveneens eigendom der Vrije Universiteit is, voor eventueel» uitbreiding van het bestaande gebouw of den Ixiuw van een kerk van het Synodale deel Van Amsterdam-Zuid te bestemmen. Bezwaarde broederen. Gisteravond heeft te Amsterdam de commissie uit den kerkeraad van Am sterdam (Groot) zitting gehouden in de Plantagekerk, teneinde de bezwaarden te hoeren. Van de 6o personen, die waren op geroepen, waren, naar men ons mede deelt, slechts 6 verschenen. De kerkeraad zal voortgaan, op de vastgestelde data degenen die zich aan meldem te ontvangen, Hjj erkent niet het bekende comité der bezwaarden. Vrijzinnige actie. De Vrijzinnig Hervormden besloten 't vorig jaar tot kerkvoogdijen en; kerke raden en tot particulieren een omroep te richten tot steun voor de aanstelling van twee voorgangers te Amsterdam. Op de bijeenkomst der Vrjjz. Herv. predikanten in „Parkzicht" werd mee gedeeld, dat tot heden aan jaarjijksche toezeggingen (voorloopig voor drie jaar) een bedrag was verzameld van f 3300 over het geheele land, en f 400 door Amsterdanïsche ingezetenen, Meegedeeld werd, dat de actie krach tig zou worden voortgezet. Een predikant afgezet In de groote jrresbyteriaansc-he Kerk van Noord Amerika is op de afzetting van Dr. Fosdick een tweede gevolgd. De classis Newark (N.-J.) heeft Dr. Lester H. Clee afgezet op diens weige ring om te bevestigen zijln geloof in ae wonderbare geboorte van Jezus, in won deren als de- opstanding van Lazarus, de voeding van de vijfduizend, het stil len van dieti storm op het meer van Genesareth en de lichamelijke opstatn ding van Jezus Christus. Dr. Clee kwam voorheen evenals Dr. Fordiek uit de Baptistische kerk tot de Presbyteriaansche Kerk over. In de Baptistische en comgregationa- listische kerken is echter heel wat meer vrijheid van leer dan in de Presbyteri aansche. Een dienst die niet doorging. Zondagavond 4 April om o uur zou in de Groote kerk (tit. Catharinakerkj der Ned. Herv. Gem. te Brielle een modern predikant optreden, zoo meldt men aan de Stand. Toen de dienst een aanvang zou nemen, waren nood gedwongen aanwezig behalve de predikant één ouderling, twee dia kenen en als gehoor: drie personen (alle drie uit één gezin). Na gemeenschappelijk overleg met het gehoor(l), werd besloten den dienst niet te laten doorgaan. De Gereiormeerde kerken in Indië. Het besluit van de Synode der Geref. Kerken inzake Dr. Geelkerken, zal, naar uit Batavia gemeld wordt, met het getuigenis der Synode naar Semarang worden gezonden, vanwaar het verder zal worden gedistribueerd over de z.g. buitenkerken Batavia, Bandoeng, Jocja, Medan en Soerabaja. Uit de voorlezing van dan kansel zal blijken, dat de Indische Kerken ac- ooord gaan met het standpujnt der Sy node, dan wei, dat als bewjjs vain het tegendeel de voorlezing wordt geweigerd Op de vergadering der classis Java die begin Juni wordt gehouden, zal deze kwestie waarschijnlijk ook worden be sproken. men zifch kunnen voorstellen, dat de omliggende heuvels geëffend werden, dat de beek, die sinds onheugelijke tij den naar het dal vloeit, verdween, zon der dat er een spoor overbleef van de oevers, waarlangs zij klatert. Daar stond het oude kasteel voor mij, even stevig, statig en eerwaardig als ooit, en nu1 Zoo binnen veertien dagen niets bijzonders tusschenbeide komt, zal het neergeworpen worden en ver dwijnen, alsof het slechts een kaarten huisje ware. Is dat mogelijk? zeide ik bij mij zeiven; kan de woning der Flamsteads weggetooverd worden, even gemakkelijk als een ei onder een hoed? Hoe! het heeft er nu reeds drie eeuwen gestaan. Daar ziet men nog al de muren, ramen, torentjes, kroon lijsten 'tis geen verbeelding! Daar zijn al de vertrekken en galerij en; dezelfde behangsels en schilde rijen versieren nog de muren; dezelf de meubelen sfaan er nog, waarvan vroeger de leden der familie of hunne vrienden zich,bedienden; elk plekje elk hoekje zie ik, alsof ik mij waar lijk in het oude gebouw zelf bevond. Daar staat nog de oude Fransche ber gère, waarin de laatste eigenares van het huis placht te zitten bij hare werk tafel; daar het biljard, waarop, wij zoo menige partij speelden; daar de schrijftafel van den ouden heer, met den armstoel, die aan de zij-leuningen de sporen draagt van veelvuldig ge bruik. ik zile nog denzelfden hertshoorn, waaraan zijn sporen en rijzweep hiln- gen. Daar staan nog het ouderwetsche tochtscherm en de rijke kasten, door hun neef,den koopman, uit China gezonden; in het kort, in het ge heele huis is geen voorwerp, dat niet zijn eigen geschiedenis en hooge waar de heeft, en het denkbeeld alleen, dat dilt alles zal weggevoerd worden, zou zelfs de dooden in hun graf doen wee nen. Weggevoerd, wat zegt dat? Neen, de vertrekken zullen uitgebroken, ver nietigd en tot opene plaatsen gemaakt worden! Dat scheen mij onmogelijk. Maar dit is toch inderdaad 's werelds lóóp! zeide ik tot mij zeiven. Het is zoo, het moet zoo, het kan nilet anders zijn! Wat! als ik na een maand er weer heen wandel, zal het oude kasteel van Dainsby niet meer be staan? Eer zal de aarde in het niet verdwijnen „Daarop begon ik in mijn gedachten of liever in mijn hart, al de gebeurte nissen na te gaan, welke dift gebouw belangrijk voor mij hadden gemaakt, welke, op hetzelve en op hetzelve al leen betrekking hadden. Tk riep de blijde bruiloftsfeesten voor mijn geest, daar gevierd bij* statig klokkengebrom en vroolijk wapperen der vlaggen. Ik zag vroolijke, bekoor lijke, lachende, weenende gezichten: ze waren al9 een April-morgen: dauw, zonneschijn en schoonheid. Ik zag vroolijke groepen bij de poort staan en trad binnen: er wa9 feest, er was vreugde! Haastilg heen en weer loo- pende lieden verdrongen elkandor in galerij en op het plein. De kerkklok liet een blij geklingel hooren: er was een erfgenaam geboren! O hoe me nige vreugdevolle gèbeurtenis v. dien aard is in dat huils niet gevierd! Hoo vele bekoorlijke, beminlijko personen, door hart en hand verbonden, heb ik daar gekend! Hoe menigmaal hob ik daar aan het sterfbed gestaan, en heb ik de lijkbaar gevolgd van oude en eerwaardige menschen, wier aanden ken mij nimmer zal verlaten. Duilzend gedachten en herinneringen verdron gen zich voor mijn verbeelding, zoo dat ik bijna wanhopend werd. Drei gend hief ik mijn vuist op tegen de lüeden die naar buiten kwamen en naar hunne wagens gingen, in drulo gesprek over hunne aanstaande koo pen, over perceelen en over de onder scheidene deelen van deze heilige mu ren; schertsende over hetgeen zij noemden „de vodden van de geprull:!e en getabberde ouden" en die door uit dragers weer een aanzienlijke i'n de hand zouden worden gestopt. DJe lie den hielden mij 'ongetwijfeld voor krankzinnig, want eon van hen hot verkoopbiljet ontrukkende, riep ik: „Schelmen! hebt gij uw prooi reeds gegrepen!" en in een staat van xlnne- loosheid ijlde ilk van daar. „Dat wa9 niet goed gehandeld. Die lieden zijn geheel en al onschuldig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1926 | | pagina 5