CHRISTELIJK DAGBLAD voor LEIDEN EN OMSTREKEN 6e JAARGANG ZATERDAG 27 MAART 1926 NUMMER 1763 i LEIDSCHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS In Leiden en buiten Leiden waar agenten gevestigd zijn Per kwartaal 2.50 Per week 0.19 Franco per post per kwartaal i 2.90 Oit nummer bestaat uil TWEE Bladen. EERSTE BLAD. Herstel der coalitie? Nu de strijd om t gezantschap is uit gestreden en het coalitiegebouw onder uitbundig gejuich der socialisten en communisten is ineengestort, komt langzamerhand weer de tijd van rus tige bezinning. De anti-papisten mogen in hunne kortzichtigheid meenen, dat nu aan Rome een gevoelige slag is toege bracht; anderen mogen wanen dat nu het Protestantisme een glorieuze over winning heeft geboekt; de revolutio naire partijen mogen juichen omdat een der linies, die hunnen opmarsch verhinderden is doorbroken; de Anti revolutionairen mogen een oogenblik verlicht ademhalen omdat ze nu weer van alle coalitiezorgen ontslagen zich zelf kunnen zijn: wie de moeite doet rustig en onbevooroordeeld over de po litieke situatie na te denken, die ge voelt dat ernstige bezinning thans wel het eerst noodige is. Die zal zich niet laten leiden door den vaak bedriegelijken schijn, maar hij zal de oogen wijd geopend hodden voor de soms schrikkelijke werkelijk heid. En wanneer wij dat doen, dan ont waren we, dat ongeloof en revolutie nog altijd een gevaarlijke macht vor men. De revolutiebeginselen, vruchten van de ongeloofstheorieën hebben diep wor tel geschoten. Het Christendom-vijandige Socialis me is geworden tot een geweldige macht, een macht, te gevaarlijker om dat het revolutionaire woordenboek tijdelijk is weggeborgen, om plaats te maken voor woorden en uitdrukkin gen, aan den Bijbel en het Christen dom ontleend. Wij hebben gekregen het religieuze socialisme, dat met Gods Woord niet rekent en dat den Christus der Schrif ten verwerpt, maar dat door te specu- leeren op het religieus sentiment en het gebruiken van godsdienstige ter men in breede kringen zijne slachtof fers maakt. En daarnaast en schijnbaar daarte genover staat in andere landen t Bols jewisme, dat aanvankelijk door zijn bloeddorstig optreden hevige afkeer wekte, een afkeer, die echter gestadig vermindert, nu de plompe kozakken- laarzen worden verwisseld met de ge lakte salonschoenen en nu inplaat« van de gruwelijke uitwassen, meer aandacht wordt geschonken aan de niet minder heillooze, maar wel min der schrikwekkende beginselen. Socialisme en Bolsjewisme, ze vor men samen een geweldige macht, die wanneer het eenheidsfront tot stand mqcht komen, wel in staat is de we reld te doen sidderen. En dit temeer omdat liberalisme en fascisme en welke isten en cisten er nog meer mogen wezen, niet in staat zijn tegen deze opdringende machten tegenstand te bieden,, omdat ze met hen op hetzelfde ongeloovige revolu tie-standpunt staan. Wie een oogenblik rustig nagaat wat er in ons volksleven en met name in onze Indiën en de Oostersche landen woelt en werkt, die zal niet kunnen ontkennen de noodzaak, dat alle belij ders de handen ineenslaan om de drei gende gevaren af te wenden. Alle belijders. De Protestanten, voor wie dit woord meer is dan een ijdele klank, maar in wie het protestantsch beginsel vleesch en bloed is geworden,'wel in de eerste plaats. Maar ook de Roomschen mogen in dit hondgenootschap niet ontbreken Zoo heeft Groen van Prinsterer, op wien men zich in deze dagen zoo gaar ne beioept, het reeds gezien toen hij schreef: „Het groote onderscheid is niet Roomsch en on-Roomsch, maar geloof en ongeloof." En elders: „Ik acht goede verstand houding tusschen Protestanten en Roomsch-Katholieken een der gewich tigste aangelegenheden van het land. Ik heb te allen tijde getoond toenade ring te verlangen." En in dit gevoelen stond Groen niet alleen. Bekend is het woord van Professor van Oosterzee: „Straks zal het niet ijn de kwestie van Roomsch of on- Roomsch, maar over alle muren van cerkgenootschappelijk verschil zullen le geloovigen elkaar de hand reiken om te kunnen bestaan in den grooten strijd tegen elk geopenbaard geloof." Ook de bekende Vinet heeft hierop de aandacht gevestigd, toen hij schreef: „Katholieken, uwe gevaren BUREAUHooigracht 35 Leiden Tel. 1278, Postgiro 58936 Postbox 20 dreigen niet vanuit het Protestantis me Protestanten, uwe gevaren dreigen evenmin vanuit het Katholicisme Gij hebt gezamenlijk een anderen vijand. Die vijand is het atheïsme, dat uit den boezem van confessie van allerhande ideeën en uit het tumult van allerlei hartstocht zijn afschuwelijken kop om hoog steekt en welvoldaan rondziet in een wereld zonder geloof." En om geen andere aanhalingen te doen, Dr. A. Kuyper heeft op meestér- lijke wijze de verwantschap met Rome die in den gemeenschappelijken strijd tegen ongeloof en revolutie tot uiting komt geschilderd, toen hij in zijn M a- r a n a t h a betuigde: „Want het is zoo: terwijl de partijen der revolutie eenparig de wederkomst des Heeren, zooal niet bespotten, dan toch ignoreeren. belijden ook onze Roomsch-Katholieke landgenooten met ons: Vanwaar hij wederkomen zal om te oordeelen de levenden en de doóden. Het Maranatha leeft ook bij hen. Ja, wat meer zegt, ook bij hen ligt ach ter dat Maranatha dezelfde ach tergrond van overtuigingen en feiten. Zij en wij erkennen, dat alle gezag en alle macht, ook op aarde, uit God vloeit en gegrond is -in het feit d^;' Schepping. Ze belijden met ons, dat God ook voor 't staaatkundig leven der volkeren op buitengewone wijze zijn wil geopenbaard heeft, en dat diens- volgens vorst en volk aan dien wille Gods gebonden zijn. Ze zeggen wat gij zegt, dat deze God zijn eeniggebqren Zoon in de wereld gezonden heeft en hem als loon voor zijn kruis de Mid- delaarskroon op het hoofd heeft ge drukt. En ook zij betuigen, evenals gij, dat deze van God gezalfde Koning nu zit aan de rechterhand Gods; van dien Troon der Majesteit het lot van vol keren en staten regelt, en eens in het. einde der dagen weder zal komen, om alle volk en alle menschheid te dagen voor zijn rechterstoel." Wij moeten en mogen de verschi'llen met Rome niet verdoezelen. Alberdingk Thijm, de Roomsche dich ter, heeft de verhouding zeer juist ge- teekend, toen hij van Da Costa sprak ais: „strijdgenoot, mijn vriend en vij and tevens." Vijand tevens. Maar óók strijdgenoot en vriend. En de vriendschapsband trekt te sterker, naarmate ongeloof en revolu tie driester het hoofd opsteken en het gemeenschappelijk gevaar meer gaat dreigen. Vooral in deze onrustige dagen, nu het anti-papisme hoogtij viert en een deel der rechtsche groepen met de linksche partijen een oogenblik eene strijdlinie vormde, is rustige bezin ning noodzakelijk. En dan zal blijken dat het noodig is, meer dan ooit noodig, dat de breu- ke in het rechtsche front wordt ge heeld en dat alle rechtsche groepen gezamenlijk zich keeren tegen de drei gende macht van ongeloof en revolutie De verbroken samenwerking kan niet onmiddellijk worden hersteld. De kortste weg zou hier de langste kunnen blijken te zijn. Maar wel is noodig, dat bij alles wat gedaan wordt of ook niet gedaan, dit doel steeds in het oog wordt gehouden. Men verwondert zich. De geschiedenis herhaalt zich. Reeds in 1848 moest Da Costa zich verbazen en ergeren tevens over de eenzijdigheid, van vele protestanten in die dagen, toen men zich met een ze kere voorliefde keerde tegen Rome. In een protest, dat hij in 1848 richtte aan de Synode, de Hoogleeraren en Leeraren der Protestantsche kerken, schreef hij: Men is verwonderd, men is dit tot billijke verontwaardiging toe, dat. vanuit het midden uwer vergaderin gen of geconstitueerde lichamen zoo hoogst zelden eenige energie wordt getoond, anders dan tegen Room schen. Men verwondert zich over zooveel vrees tegenover.het on geloof." Voor die verwondering is ook nog in onze dagen alle aanleiding. Tegen Rome wordt gefulmineerd, week in week uit, jaar in jaar uit. Als het tegen Rome gaat, dan loo- pen velen te hoop. Maar om de groote vijanden van de zen tijd, de apostelen van ongeloof en revolutie schijnt men zich wednig te bekommeren. Sterker nog, als daar partijen op staan met de nadrukkelijk uitgespro ken bedoeling om de beveiliging en de versterking van de Christelijke grond- slagen te verhinderen, dan durft men dezulken als bondgenooten te begroe ten, en dan wordt, bezield door Rome vrees als men is, onder het gejubel der tegenstanders medegewerkt om een Christelijk Kabinet ten val te bren gen. Ja, Da Costa had wel gelijk toen hij aan zijne verwondering en verontwaar diging uiting gaf. STADSNIEUWS. Ver. tot bevordering der bouwkunst. Donderdagavond werd in het Nuts- gebouvv de 205de vergadering gehoxi den van de Vereeniging tot bevorde ring der bouwkunst alhier. Een groot deel van dezen avond was aan „het oude wonderland der Pyramiden" ge wijd; in verband hiermee begon ook de Vergadering met een kunstbeschou wing, bestaande in een tentoonstelling van allerlei platen, op de Egyptische kunst betrekking hebbende en die door de aanwezigen met veel belang stelling werd bezichtigd. De voorzitter, de heer J. A. V e r- h o o g, opende de vergadering en gaf daarna het woord aan den secretaris den heer F. A. Wempe tot het voorle zen der notulen der vorige vergade ring, die onveranderd werden vastge steld. Vervolgens dankte de voorzitter den secretaris en Dr Hohverda voor hun bereidwilligheid de expositie te heb ben in het leven geroepen. Hierna was het woord aan den heer Ir. J'. F. Mou'thaan van Delft, die een lezing met lichtbeelden hield over Egypte, „het oude wonderland der py ramiden." 't Was wel een tegenstelling tot de vorige vergadering, toen we kennis maakten met de hyper-moderne uitvin ding van vloeibare lucht, dat we nu iets te zien en te hooren kregen over het oudste cultuurland der wereld. Doch 't was niet alleen oud-Egypfe, waar de spreker ons van vertelde, ook van het tegenwoordige Egypte kregen we mooie beelden op-het doek. Welk een schilderachtigen aanblik bood b.v. de stad Kairo, een stad van 800.0CO inwoners, wanneer zij in vogel vlucht gezien wordt vanaf het geberg te in den omtrek. En hoe interessant is voor ons Westerlingen een kijk ie in de stad zelve, met haac bazars, haar café's en haar minarets, met de echt- Oos'tersche nauwe steegjes, waar voor druk autoverkeer geen plaats zou zijn. Egypte werd reeds in de Oudheid een geschenk van den Nijl genoemd: aan deze rivier dankt het zijn vrucht baarheid. Ook thans nog is het van groot belang voor het land, door be vloeiingswerken van dit Nijl water zoo veel mogelijk partij te trekken in het belang van den landbouw, en dan be- booren drie oogsten per jaar niet tot de uitzonderingen. Veel respect boezemen altijd de pyra miden in die reusachtige bouwwerken der Oudheid, die tot grafmonumenten voor de farao's dienden en van wier +onren. naar bet bekende woord van Napoleon, toen nog generaal Bona parte, veertig eeuwen oo ons neerzien We zagen ook, hoe men deze pyrami den bestijgen kan, een moeizaam werk, dat men voor zijn plezeier niet behoeft te doen in dit warme land, doch de doorgestane moeite wordt ruimschoots beloond door hetschoone uitzicht vanaf den top. De spreker liet ook on duidelijke wij ze zien ,hoe de oude Egvptenaren hun obelisken oprichtten, en we zagen de e-eheimzinnige sfinx, die met raadsel vollen blik de woestijn in tuurt, nu al zooveel eeuwen lang. Van het hiëroglyph en schrift (de fi guurtjes die we on de Egvntische mo numenten zien) gaf de spreker ons ook een indruk; 't zou ons niets ver wonderen als er onder de aanwezigen waren die na deze kennismaking lu«t o-pvoeMen. wat meer daarvan te weten. En zoo zouden we voort kunnen vaan. doch we willen liever on^en in druk van bet gehee.l samenvatten. Van het begin tot. het eind der lezing, die volle twee uren duurde, hebben de aanwezigen met aandacht, den snreker gevolgd. Een geheel nieuwe wereld was voor ons onengegaan en den snre ker kwam ten volle het hartelijke woord van dank toe da't door den voor zitter werd gesnroken en waarbij de vergadering zich door een krachtig annlaus aansloot. Na de lezing had nog een bespreking plaats van de a.s. zomerexcursie. Besloten werd, op Woensdag 7 Juli in den morgen (1012) het s.s. „Jan Pieterszoon Coen". een der mooiste mailbooten der M. S. Y. ..Nederland" te gaan bezichtigen en na den middag een bezoek te brengen aan de nieuwe wijken van Amsterdam, teneinde eens iets te zien van de uitbreiding, die onze hoofdstad den laatsten tijd on dergaan heeft. Voor belangstellenden in de bouwkunst is dit ongetwijfeld zeer de moeite waard. Nadat tenslotte nog eenige bespre king over de prijsvraag der vereeni ging ter gelegenheid van haar 30-jarig bestaan was gevoerd, werd de verga dering door den voorzitter gesloten. Ds. W. den Hengst. In ons blad van Woensdag werd medegedeeld, dat dominé W. deD Hengst, Pred. der Geref. gemeente op Tweeden Paaschdag, wegens emeritee- ring, afscheid hoopt te preeken. Deze samenkomst is echter nader bepaald op Woensdag 7 April a~s. 's avonds om half acht, op welken datum het juist 8 jaar geleden is, dat Ds. d. H in Leiden zijn ambtswerk aanvaardde Ned. Chr. Vrouwenbond. In een matig bezochte vergadering van cle afdeelmg Leiden van den Ned. Chr. Vrouwenbond hield gisteravond Prof. H. M; v a n N e s een lezing over Zinzendorf, den stichter der Broeder gemeente. De win. presidente, Mej. van Loo opende de vergadering, liet zingen Ps. 25:2, las 1 Joh. 5 en ging voor in gebed. Vei volgens deelde zij mede-, dat Mevr. BakhovenMichels (Johanna Breevoort) wegens ongesteldheid ver hinderd was de aangekondigde lezing te houden; zij hoopt dit hij leven en weizijn in het najaar te doen. Prof. van Nes was evenwel bereid in haar plaats op te treden. Zij dankte dezen voor zijn bereidwilligheid en gaf hem daaina het woord. Prof. van Nes begon met er aan te herinneren, dat 17 Juli 1922 het 200- jarig bestaan der Broedergemeente is herdacht. Er zijn toen heel wat ge schriften over Zinzendorf en de Broe dergemeente verschenen, die in vele opzichten een nieuw licht daarover geworpen hebben. De graaf Nicolaas Ludwig von Zin zendorf werd 26 Mei 1700 geboren en stierf in 1760. Zes weken na zijn geboorte overleed zijn vader, die keurvorstelijk minister was. Zijn moeder hertrouwde in 1703 met een Pruisischen veldmaarschalk en vertrok naar Berlijn, doch liet de zorg voor haar zoon aan haar moeder en zuster over. Reeds in zijn jeugd openbaarde hij zich als een vrome jongen, al had hij wel iets ziekelijks in zijn karakter, tengevolge van het feit, dat hij geen omgang had met jongens van zijn leeftijd. Zijn grootmoeder en tante waren be wonderaarsters van Spener en het Pi etisme. Hij ontving zijn opvoeding in Halle bij de Piëtisten, die alle moeite deden den jongen graaf nederigheid te leeren. Hier bleef hij van 1710 tot 1716. Toen reeds had hij bijzondere handig heid in het oprichten van bonden; reeds als knaap gevoelde hij behoefte zich met gelijkgezinden te vereenigen tot eer van God. De bekeering der hei denen stond als nummer één op zijn program, en dit is steeds zoo gebleven. Een andere trek van zijn leven was zijn philadelphisch streven (liefde tot de broeders in alle kerken). Van Halle ging Zinzendorf naar Wit tenberg, het brandpunt der orthodoxie, om te gaan studeeren aan de universi teit aldaar. Hij had gaarne theologie willen studeeren, doch op aandrang zijner familie werd hij jurust. Ook leer de hij toen schermen, dansen en paard rijden Toen hij afgestudeerd was, in 1719, ging hij op reis. In Dusseldorf, in het schilderijenmuseunij zag hij een Ecce homo en daar stond onder: „Dit heb ik voor u gedaan, wat deedt gij voor mij?" Dit woord liet hem niet los. In Holland leerde hij de Gerefor meerden kennen; vandaar ging hij naar Parijs, waar juist de leering der Jansenisten was veroordeeld door een pauselijke bul. Ook in het Roomsche geloof trokken hem verschillende din gen aan, b.v. de aanbidding van het zoete Hart van Jezus. Zinzendorf trouwde in '22 met oen gravin von Reuss, nadat hij eerst zoo onbaatzuchtig was geweest zijn eerste liefde op te offeren voor zijn. vriend, den prins von Reuss. Van '21 tot '26 heeft Zinzendorff te Dresden een ambtelijke betrekking be kleed; ook hield hij toen bijbellezin gen. Hij was getrouwd op de „huwe- lijksche voorwaarde", alles te verlaten indien de Heer hem zou roepen om naar de heidenen te gaan. In den zomer van '22 gaf hij aan Moravische emigranten toestemming zich op zijn landgoed te vestigen, dit waren de eerste leden der broederge meente te Hernhut. De Broedergemeente te Zeist werd in 1746 gesticht. De Moravische broeders waren het geestelijke nakroost van de Hussieten, zij hadden hun eigen kerkenorde en hun eigen kerkelijke tucht en zoowel Luther als Calvijn hadden hun stre ven goedgekeurd. De Hernhuttergemeente telde al spoedig 300 leden en er werden op den Zondag godsdienstoefeningen gehou den van s morgens 6 tot 's avonds 12 uur; de eene dienst volgde den ande ren op. Geen rouw mocht gedragen ADVERTENTIE-PRIJS Gewone advertentiën per regel 2V/t cent Ingezonden Mededeelingen, dubbel tarieL Bij contract, belangrijke reductie. Kleine advertentiSn bij vooruitbetaling van ten hoogste 30 woorden, werden dage lijks geplaatst ad 40 cenL Belangrijkste nieuws in dit Nummer. Binnenland. De oud-minister van KoioniXn, Mr. Pleyte overleden. De nieuwe Gouverneur-Generaal van Nederl.-Indië, Het luchtverkeer in 1025. - Buitenland De Duitscne oud-rijkskanselier Fei renbaeü is overleden. Een boodschap van .Mussolini ter ge legenheid van den 7den verjaardag van het fascisme. In de Fransche financieele Kamer commissie is overeenstemming bereikt worden; ei' werden nachtwaken gehou den om te bidden en liefdemaaltijden; men hechtte groote waarde aan het lot en zag daarin een beschikking des Heeien (de Losungen of dagteksten)' Aan >de linten van de muts was de burgerlijke stand der vrouwen te on derkennen: wit (weduwe), blauw (ge huwde vrouw), rose (ongehuwd), of rood (1418 jaar). In Kopenhagen ontmoette Zinzen dorf in 1731 een neger, van Sint-Tho mas in Amerika, die hem vertelde van, den slavenarbeid der negers. Dit gaf den stoot tot de zending der Broeder gemeente. In 1734 kreeg Zinzendorf oog voor de bqteekenis van het kruis en werd dit het middelpunt van zijn theologie. Van '37 tot '47 werd hij om zijn om gang met de ketters uit Hernhut ver bannen. Tweemaal maakte hij een reis naar Amerika. In '56 stierf zijn voruw, die hij te weinig gewaardeerd had; in '57 her- trouwdp hijt, doch durfde met rjjn tweede vrouw niet erg voor den dag komen. Hij was al een jaar met haar getrouwd voor hij 't wilde weten. 9 Mei 1760 stierf hij, 16 Mei werd hij begraven; de geheele gemeente die 4000 zielen telde, nam aan die begrar fenis deel. Spr. eindigde met de voorlezing van een gedicht „Voortgedreven" van Van Lummel. De presidente dankte Prof. van Nee voor zijn duidelijke en aangename ver telling, waarna gezongen werd Gen. 96 en Prof. v. Nes in dankgebed voor ging. Gemeenteraad. Door het centraal stembureau Is be noemd verklaard tot lid van den Ge meenteraad-vacature A. J. Oostdam de heer C. J. van Tol. Jubileum. Op Donderdag 1 April a.s. zal de hoofdagent-rechercheur C. van Es den dag herdenken, waarop hij voor 25 jaar bij de politie in dienst trad. De politie heeft zich gisteren ont fermd over een zwart lam, dat op den Hoogen Rijndijk eenzaam liep te blar ten. Inlichtingen daaromtrent aan hei politiebureau. Een koe, die bij een koppel liep, gedreven door v. W. uit Zoeterwoude, is gisteren op den Hoogen Rijndijk op eigen houtje de gang van het woon huis van K. binnengegaan. Terugge jaagd vernielde het een ruit vsa de voordeur en de gang. Door de politie is naar het bu reau gebracht zekere v. H. die wegent het zitten op een hondenkar werd be keurd, doch weigerde zijn naam op. te geven. Hij verzette zich zoo tegen de politie, dat deze van de sabel moest gebruik maken BINNENLAND. TOENEMEND LUCHTVERKEER. Bijna 11.000 passagiers in 1925. Aan het verslag der Kon. Lucht vaart Maatschappij outleenen wij het volgende: De toestellen der K. L. M. vlogen 8177 uren, tegen 5849 in 1924 en legnen 1.103.395 K.M. af, tegen 789.615 in 1924. In het geheel zijn op en van Neder land door de lucht in 1925 vervoerd 10.912 passagiers, 330.446 K.G. goede ren, 11.471 K.G. briefpost en 12.265 K.G. pakketpoet. In 1925 werd het vliegveld Schiphol aangedaan door 4818 vliegtuigen in dienst van het burgerluchtverkcer, Waalhaven door 2219. Samenvattend kan men zeggen, dat het jaar 1925 alle redenen tot tovredon- heid heeft gegeven. Het luchtverkeer op Nederland is belangrijk toegeno men, het luchtnet in Europa en spo- ciaal het gedeelte er van. dat de K.L.M. vliegt, heeft *zich belangrijk uitgebratd de resultaten, die technisch «n oom-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1926 | | pagina 1