f Aan hel einde de? WseU te.-e bcbUsa -wij oau. vee? Kerstfees;, ge nt t\i Wij rijn weor in <len gee et opgegaan raar cte kribbo van Bethlehem en hebben «laar bol Hel! <ler -wereld aanschouwd En in Efrain's vc-iden hebben wij het lied der engelen beluisterd^ die zongen van „Eere aan God'' en van „Vrede op aarde". Vrede dat bc teekent in do eerste plaats de vrede met God, doch dit sluit tevens in don vrede tusschen de mensehen onderling. -Want wel is de liefde tot God het eerste en het groote gebod, doch het tweede, daaraan gelijk, is de liefde tot den naaste. Die klank van vrede vormt wel een schril contract met do wereld rondom ons. Wel is de wereldoorlog geëindigd, doch het is nog geen vrede. Noch op politiek, noch op economisch gebied, ja op dit laat ste wel 't allerminst. Want voor den vrede is een noodzakelij- te voorwaarde het recht. Een machls- .vrede is geen werkelijke vrede; Toch zien we allerwegen hoe de macht gesteld wordt boven het recht. Hoe b.v. op maatschappelijk gebied de twee machten van kapitaal en arbeid, die elkaar toch zoo noodig hebben, geen toenadering zoe ken, geëischt door „Gods orde en dezer tijden nood", maar hoe hier gehandeld .wordt volgens den regel van het recht van den sterkste. Ziet men dan het gevaar niet dat wan neer de rollen weer eens omgekeerd zul- len zijn en oe thans onderliggende partij de bovenhand zal hebben, zij eveneens niet naar het recht zal vlagen, evenmin als dat de partij doet, die thans het heft in handen heeft 1 En hoe meer van patroons- en van ar beiderszijde het vuur van den klassen strijd wordt aangeblazen, hoe verder we yan den vrede af raken Op politiek gebied is het niet anders Schijnt 't een enkele maal of de morgen stond zal aanbreken, het is nog stikdonke re nacht. Men herinnert zich het protocol van Ge- nève, doch dat thans weer op de lange baan is geschoven omdat Engeland eerst met do dominions overleg moet plegen en waarvan het wel bijkans zeker is, dat het niet zooals het daar nu ligt zal aangeno men worden En als het gewijzigd wordt, zal dan niet het essentieele er uit wegge nomen worden? Er heerscht nog allerwegen onrust in de wereld. In Rusland betwisten de leiders elkaar de leiding en het hooggeroemde ^eenheidsfront" is ver te zoeken Toch doet de Sovjetregeering alle mogelijke moeite, de andere landen in de communis tische „zegeningen" te doen deelen; in 't bijzopder in de Balkanstaten wordt de ^proletarische" revolutie voorbereid, en ook Frankrijk en Engeland weten op hun hoede te moeten zijn De strijd in Marokko duurt nog steeds voort en het heeft Primo de Rivera niet mogen gelukken, dien tot een goed einde te brengen. Zelfs dreigt de kwestie-Marok- ko wel eens tot ernstige internationale ver .wikkelingen aanleiding té geven. In Italië neemt de binnenlandsche on rust toe en het wordt voor Mussoliui steeds moeilijker, zich te handhaven. De zer dagen heeft hij de Kamer verrast met een kiesrechtwijziging, die schijnt neer te komen op een verloochening van het fas cisme. Dan is er de kwestie van de intergeal- lieerde schulden, die nog steeds om een oplossing roept, terwijl de ontruiming der Keulsche zone mede een punt is geweest, "waar de laatste dagen veel over te doen is geweest Op zichzelf is het niet zoo'n belangrijke ïaak, of de Engelsohen 'n paar weken eer of later uit Keulen gaan, doch in de Duit- echo binnen land sche politiek is het een factor die bij de regeeringsvorming ge wicht in de schaal zal leggen en waar in zonderheid de Duitsch-nationalen munt uit zullen trachten te slaan, en dat op een .wijze, die niet bevorderlijk ia aan het her stel van de goede verstandhouding tus schen de volken. Zoo is 't er allerwegen nog verre van daan, dat het „vrede op aarde" zou ver- wezenlijkt zijn. j Daartoe zou noodig zijn, dat de volken i eerst wederkeerden tot Hem, die de Vre devorst is. De mentaliteit der volken moet worden t omgezet Naar de oude vertaling, zooals die in de oude Kerk gold, hebben de engelen gezon gen van: Eere in de hoogste plaatsen aan God, En op de aarde vrede aan de menschen i van goeden wille." I Voor den vrede op aarde is alzoo noodig de goede wil, dien God alleen kan geven. Do volken en de individuen moeten het leeren vestaan, dat eerst het koningschap Gods moet gezocht en de gerechtigheid daarvan, dan zullen alle dingen hun toe geworpen worden Dan zal de tijd komen, waarin „de vrede met een kus van 't heilig recht begroet" >ordt Die tijd zal in de tegenwoordige bedee- Jing niet ten volle aanbreken maar wij verwachten naar het profetisch woord, dat zeer vast is een nieuwen hemel en ook een nieuwe aarde, waarin gerechtig heid wonen zal. UIT HET GRIJS VERLEDEN. HET OUD-BABYLONISCHE h- f NIEUWJAARSFEEST. J Het jaap werd oorspronkelijk niet met 1 'Januari, doch met 1 Maart aangevangen. 1 iZoo was het bij de Romeinen m den oud- Aten tijd en de sporen daarvan vanden we V !nog in de namen der maanden van Sep- j tember tot December, die Tosp. zevende, achtste, negende en tiende (maand) betee- Jcenen en niet, zooals we verwachten zou- I «Jen, negende, enz. r Zoo wafl het ook bij de Babylonicrs, iftan wie wij de indeeling van den tijd in Jaren danken. Het jaar begon bij hen met do maand Nisan, dat is ongeveer met het begin - dor lente, dim met voorjaars dag en nachtevening. In overeer.etemm'ng met de groote waarde, dte de Babyloniërs aan het getal GO toekenden, dat bij hen dezelfde plaats innam als in ons talstelsel 10, rekenden zij het jaar op 360 dagen. Natuurlijk "w'sten zij, knappe sterren kundigen als zij waren, dat do om'oop der zon im dien tijd nog niet geheel volbracht was, doch dat er dan nog 5M dag over schoten. Dit was een uiterst belangrijke tijd, want dan, geloofde men, had de groote go- d en v or gad er i n-g plaats, waarin over het lot der menschen werd beslist. En d;e conferentie nam de aandacht der goden zoodanig in beslas, dat zij geen tijd en voldoende aandacht hadden, op den loop der aaTdsche dingen zoo goed toe te zien, als zij anders plachten te doem. 't Gevolg was, dat de booze geesten dan vrii snel hadden, 'n Bijzon-der gevaarlijke tijd alzoo voor de menschen, die zich te gen deze gevaren tr-acihten te beschutten door de wereld voor de booze geesten on kenbaar te maken en alles juist omgekeerd als anders le doen. Ziehier het Babylonische carnevetfeest, zooa's dat aan het einde des jaars gevierd werd Alles e.nders dan anders, zoo luidde het. parool voor het Babylon-'sche carneva-1- feest. En dat ié een zeer oud gebruik, want er wordt reeds gewa.g van gemaakt in een oud opschrift, van koning Gudea van Lavasch, die omstreeks 3000 v. Chr. leefde. In die inscriptie wordt gesproken van het. feest ..waaron de heer de slaaf en de slaaf de heer is i Het carnevaTfeest, der oude Babyloniërs kenmerkte zicih algoo reeds door die omge bonden vrijheid ^er slaven. dte we b.v. kennen van de Rcmeinsche Saturnaliën, zooals de dichter Horatius dte beschrijft en waaron de sÜaven door hun heeren be diend werden Ook de koning deed gedurende dte dager* afstand van zijn macht en dan was er een plaatsvervangend kon;ug". die in ^et na- leis woonde, toegam^ had tot den konink lijken harem, enz. Na af'oon van de vijf- daaesehe Tegeering moest hij evenwel ge dood wordien. Zoo gebeurde bet omstreeks 2000 v. Chr., dat 'n Babylonisch koning een tui nier op den troon pteafste en hem de ko ningskroon op het hoofd zette. In die pe riode van het plaatsvervangend kop-'ng- schap stierf de echte koning en nu weiger de de tuinier als -koning he<m te caan en wist zich op den troon te handhaven. Om den zin dezer gebruiken tp begrij pen. moef-en wij ons <te BabvlonteeTte we reldbeschouwing een-ig-szins indenken. Deze was een zeer ingewikkeld stelse1, dat in de volgende formule zon ziin sa men te vallenhet deeT vertegen woordigt het geheel. De wereld is een gehpel van enncentri sche cirkel verschillend van grootte, doch met -hetzelfde middeteunt. Zoo is de befeekente van het nieuw jaarsfeest dat de voorjaarsgod de over winning behaalt over de wjntermaeht, dat het licht het w'nt van de duteternis, het leven van den dood. Deze verandering in bet kosmisch- be* wereld-gebeuren wordt gesymboliseerd door de omkeering van alle verhoudingen on aarde. Evenzoo is bet met den ..plaatsvervangend kopine". Ook deze is een nabootsing van het. oude jaar; vandaar dat, a'!s dit laatste heengaat, ook h;i moet beengaan, dat wol hier zeggen: gedood worden. Wat op de aarde geschiedt is een afspte- geling van wat in de godenwereld plaats vindt. In den hemel hpeft de vergadering der goden plaat-s. waarin over bet lot der men schen beslist wordt. Een overeenkomst;ge gebeurtenis werd dan op de aarde vertoond Tn een plechtige processie wprd het beeld van den god Mat doek uit den be roemden torentempe! Esagil te Baby- Ion rondgedragen, door den koning hij dc hand ge-eid. En uit den tempel der zeven planeten te Bors;ppa kwam, ook in sta/tigen tocht, de god Naboe naar Ba bylon: eveneens uit andere tempels kwa men de goden daarheen en zij vereen'gden zich met Mardoek in de kamer der fots- beschilcki-ng. Bij dezj gelegenheid had ook de plech tigheid plaats, waaraan de naam „eame- val" zijn ontstaan dankt. De god Nahoe kwam namelijk in een schip op wielen (een car.rus navali s, zooals dat in het Latijn beet. vandaar de naam carnaval of rarneva-D van Borsippa naar Babyion gevaren, waar de reis verder over land geschiedde. Over de hef eekenis daarvan b°-s'aan al lerlei astrologische en mythologische be spiegelingen, zooals dat bij de Babyloniërs gebruikelijk was; o m ligt hierin de ge dachte, dat na het natte jaargetijde (den winter) 't vooriaar weor aanbreekt, waar in het ge aat dos aardrijks vernieuwd wordt. Men denke er in dit verband aan, hoe b.v. in het Hooglied (2:1113) het vertrek va-n den winter beschreven wordt: „Want zie, de winter is voorbij, de pl as Tegen is over; hij is overgegaan", onz. Ook deze „scheep-skar" befpekent alzoo den overgang der natuur van den winter naar het voorjaar, van de duisternis naar hot licht, van (Ten dood naar liet leven. Hef oarne'valsfeest heeft zich gedurende vijf dirzcnd jaar staande gehouden tot in onze dagen toe Inzonderheid in de Room- sche landen en landstreken wordt het ge vierd en wel in denzelfden t'jd ails bjj de oude Babyloniërs. n.T. tusschen Driekonin gen* en Aschwoensdag, alzoo omstreeks Fobi uari. S'eehis i-s de beteekenis van Nieuw jaarsfeest verloren gegaan, zelfs in die 'roe/es? V# I /hanc/erj %5cfjra/e /fts/c/. tSp/vhg&rtc/e PQGOi.e&os 30m60~90c. 72/£>er,- SOc. Ssj'/lpoM. en Qrog/'s/en. anale, dat men gemeend heeft den naam uit „Carne vale" d.w.z. „vlcesoh, vaar wel" te verklaren, omdat het carnaval aan de veertigdaagache vasten vooraf gaat en men hef als oen laa ts ie uitbarsiinlg der vrooüjkhe'd en levenslust vóór den meer ingetogen tijd. waarin de Kerk het lijden van haren Heero herdenkt, beschouwd heeft. Zoo ziét men, dat er is continuïteit in de historie der memschheid en dat de oor sprongen van huidige gebruiken en opvat tin-gen liggen in een tijd van duizenden jaren terug. Trouwens, de wijze koning S-'temo zei- de het reeds (Predikpr ï:9 en 101: „Hefgene, dat er geweest is, hetzelfde zal er zijn, en beteerue, dat er gedaan is, hetzelfde zal er gedaan worden, zoodat er ntef-s nieuws is onder de zon. Ts er een;g ding waarvan men zoude kunnen zeggen: Zie dat, het is uienw? Het is alreeds .gewees' in de eeuwen die vóór ons geweest zijn." GAAT UIT HEM TEGEMOET. „Pn'ël", bevat onder dit opschrift een opstel van dr. J. H Gunning te Biltho- ven, destijds nog te Serooskerke, waaraan wij het volgende ontleenen: ,.Tn Amsterdam z'in bij de laatste volkstelling hondprd en tien „godsdiens ten" geconstateerd, gelijk ik heden in een weekblad vermeld vond Daar kan men om glimlachen, ge-ijk veten zullen 'doen, maar men kan er toch óók van schreien. Wat al schatten aan liefde, aan overfui- g;ng, aan overredingskracht, helacs ook hoevpel hartstocht, zelotisme, hatelijke po lemiek vertegenwoordigt dat cijfer. Want a's men in den naam van God gaaf haten, doet men het niet ter helfte! Stel- u dat toch eens even voor: honderd en tien kel ken, kringen, secten. genootschapnen of hoe gij het noemen wilt. die allemaal over tuigd zün het Ivj 'I rechte eind te hebben en vrijwel allemaal tegen de andere a's dwalende en verder fel :jko instellingen te keer paan! Ts het dan heuseh Gods wM dat de Kerk Zifns Zoons in al die honderd en tien clubjes verdeeld is en moPt ik dat met een beroep op de ..pluriformiteit der Kerk" zelfs nog schoon en providentiee-l-be-schikt gaan noemen? L* hef dan niet meer waar dat. alle kinder.^ Gods één lichaam vor men en één Heer. één °eloof, één Doop me' p'kanrter gemeen hebben? En nu wil :k wel ook deze taak van twee kanten bez'cn. maar kom ik ook dAarmee we' tot pon bevrccBoend resultaat? Na'uur- Üjk. de Kprk van Christus is on aarde ge vestigd en zij wordt gevormd, bestuurd, telkens weer wrm^erderd door zondige menschen. wier V'ik on de d'a^cn verschii- tend, wier ervaringen even uit een loopend moeten z in ahs hun karakters Ideaal en werkelijkheid ?nlten hterkme den wel ahons verre van elkaar verwinterd zijn: maar is er ook maar éénpp idealiteit in de'P honelnoze verséhpuvdWpr!d en ver warring? Ik lp es nu. om drn gvooten re formator onzer Gereformeerden nog wa.t beter te teeren kermpn. pemtee van zün ge weldige werken met a a fid achf dooi;. Tk heb nu nas dat vprbiteterende 171 Veto" r,e''ee' doorkroncn. daarna z:jn Fogeten" en nu hen ik bijna- ceroed m*>t de dri-» deeVn ran dat schitterende werk .De Gemeene Gratie". Maar ate ;k da" weer m\rn geliefden .Luthpr" n11 dan ook weer mimen i^nhl- hrng^e" fer hand nöem. w-enc nrecchiv'ften rnii toeh zoo vaak van zoo to1'" vcteooa- ting zijn geweest, dan vraeik toeh ook weer: wio hnnnev zal hn m:.in g'ds zHn? T'n zeg 'k; .."een hunne". alVcn fteds Woord en Gods Geest mar n dan vraa^ ik weer: waarom'wüsf Gods Woord aan Kuyper den weer zoo gansoh andpre d'ügpn en limen aan dan eOT1 m:''n vader of anderen. d:o d"z«n «m^-Mige haast le- vpnc'nng hphb°n bestreden? Waar is toch de vrede, de vrede, dia on de wararhti«n kennis der waarheid rust? Bii Bnme? H°t mocht we'! 4'te eeuwon tw'sl! Waf is dé htetorie dier kerk anrlera dan een re1 aas van emdo'ooze rcsc^'l-len en eontvoversen, slechts mei eewo'd en dwang door deze pr'aohtig-ste en sterkste a'ler or^an'sa^'en bedwongen? B i hel Protestantisme? Maar wat d^t, en waar is hef in zuiver'-oj(J te vind o? Tk z;e ir» al d«zevet.warr'""r mee." één h'ehfend s'vatend rnc,nun'- T"zus Fbr's- tus zooaTs Hii, dóór al die twte'ende kerk-groenen en verwarde h'ih-hvt,o'r""n- gen henen. Zijne armen nnc" de droevige men-schen n'threidf en sn"eekt: Komt tol Mij", alten die vermoeid en beladen z:jt en T-k val n rnsf geven". En nu wplfrer ;V m i door óén;«m Vp'-k te teten voorschrijven en ves'lpggen hoe il- Hem eigenl'ik „verk'aren" en ..be':idcn" moet. want dan repk ilr weer wen honig onder al die emdo's en forrp",es en dog ma's: maar ik sfnl m'i voor Ziin kruis cn kniel daar neder en b'd u:f m-in benauwde ziel: „o Feere. oppulwar F toeh in TVo mitterm'ng en genade aan m'in moeite hart! O TTee-^ .Te^ns n:j it toch de waar heid en kunt mij a'i'één iu' do tence-n van deze twistende, verscheurde en elkander verbijtende ve1 gek'nfzonaks ze ">h noemen) dnorhe'pen! Heere Jezus ontferm F mijner!" En ate 'k dan. van nvine knieën opsta, zie ik er mifn-e med°mpns"hen nn aan met een hart vo1 l'pfde en vol mede'i'iden. Vroegpr deed ik d''t met zekere beter heid en had ik er een zeker genoegen in al dat kleine gedoe en gehasne1 aan do kaak te .ste'len: <hans benroóf :k al dio wow?totears en lobb°rc te hpgTijpen, want wat ben ik zelf anders dan óók zoo'n arme machlelooze tobber? Tk ga Imon U't d't teven zonder de ker kelijke kwestie te hebben zien optecson nf 7rlf te kunnen ontesson F°t raadsel der Schrift is mij. ondanks de grenzenloo'e ge'eerdhetel van tallooze theo'ogen, nog geen zier helderder geworden. Maar Jeaus Christus is mij diorbaar ge worden boven alios ter wereld, en als ik nu een hort mag aantreffen dat deze zelf de ervaring raet mij deelt, dan vorheugen we ons le xamen in stille vreugde en bik ken wij door onze tranen opwaarts. De morgenstond komt! Ik goloof dat hij dichtbij is. Hooi land (zouden wij zeig- gen) kan deze ellende niet meer duren. En daarom kan ik geen groote verwach ting meer koesteren van welk reforraatie- werk men ook beproeven moge, al verheug i-k mij in elke poging die vrome nmnschcn beproeven om de Roomsche, de Gerefor meerde, de Hervormde of welke andere kerk dan ook, meer naar den wil van Je zus 1e anaken, en gaarne wil ik hel korte poosje, dat ik nog te leven heb, daaraan medewerken, wanneer de Heer mij er toe roept. Maar de groote prediking, die thans uit alle kerken moet uitgaan, i-s wel de bood schap: de Bruidegom komt, gaat uit Hem tegemoet! RIDDERLIJKHEID EN RIDDERORDEN Naar aanleiding van de ontstemming in sommige kringen over het onderscheid dat bij het toekennen van Koninklijke onder scheidingen gemaakt werd tusschen de beide luitenant-vliegers naar Indië en den mecanincien. die een medaille ontving, schrijft de heer Fabius in het Handels blad: De tijden der ridders ziin lang vervlo gen. Met hen de ridderlijkheid, die behaal de lauweren nederlegde aan de voeten van Haar, die was de Koningin van het rid derlijk hart! Was er nog één tikje van die oude rid derlijkheid over dan zouden de mannen van heden niet telkens zoo onverkwikke lijk kra-keelen over een lintje, maar veeleer indachtig zijn hunne Moeders, die stilzwij gend uit de portretlijsten nederzien op het ge'.oe van hef nageslacht het onman lijk gedoe, veelal cm schijn-eer in een klei nen kring, in een heel klein landje, in een groote wereld Zoude het niet beter en waardiger zijn als alle ridderorden, geen enkele uitgezon derd, werden afgeschaft en zij, die zich bij uitstek verdienstelijk maakten jegens het Vaderland, eene schriftelijke dankbetui ging kregen van onze Regeering? Ben ik goed ingelicht, dan i-s dit de eenigste on derscheiding die in Zwitserland gegeven wordt. Waarschijnlijk zou deze ook het beste passen bij het werkelijk karakter on- zes volks, dat wel manlijk is, nuts niet bij voortduring geprikkeld tot ouderlingen naijver. Wie dan deze dankbetuiging krijgt, kan haar endosseeren aan zijne Ouders, of aan zijne Echtgenoote, of aan een ander, die daar z i in aanmerking voor lcomt: „Voor mij aan...." Degeen die alle eer voor het eigen ik opeiseht, welnu, die kan den brief in een gouden li >st lal en zetten en daar ophangen waar zulks be boert. Deze onlcssing zou ongetwijfeld voor goed een einde ïnakep aan heel weinig wezenlijke vreugde, aan veel leed en kwaad Nederland zonde er gelukkiger om zijn tevens wat bescheidener tegenover de voorgeslachten, waaraan het zoo onein dig veel te danken heeft wat eenvou diger tegenover Hem. Die ons aller lot be stiert LEIDSCHE PENKRARSEN Amice. Dit. i>s alweer het laatete briefje in 1924 Nog s1 echte een paar dagen e>n ook d't jaar behoort alweer tot het verleden, met al zn'n zegen en al zijn zorgen. W'e terug zicf, ^raioe, en wie doet dat niet de laatste dagen van hot jaar. die zal zeker van zorgen kunjiPn gewagen. Daar is de zorg voor d-' voo'z'oning in de be hoeften van het gerin. de zorg over de za ken die nv-s-schien slecht marcheerden, de zorg over kindpren d:e. misschien in we'~ ken zin d^n ook reden tot hezorgdheid ga ven, de zorg over de eezondhe'd van huis- genooten offamilieleden enz. Er ziin heel wat zorgen in hot leven anvcp Tk kijk er dc menschen wel eens op aan Als ik zoo langs onze winkelstraten wandel en z;o daar vete huismoeders uaar do u'tgesta-lde artikelen turen dan is dat turen vaak een snreken zonder woorden, rmdat daaruit blijkt dat er wel is de be hoefte om te koopen. maar dat de gelden om te krijgen wat er nood'g is ontbreken. De zorgrimpete z;jn bij velen zoo diep en al weef men vaak n'et d? oorzaak, het is toch wel duidelijk dat er met wein'gen ziin die onder diepe zorgen gehukt gaan. En het is heel natuurl'jk dat er de laatste dagen van het jaar ook aan die znmrn gedacht wordt Pn onwaarsehijnHjk i-s het n:et, dat menigeen met zorg*in liet hart vam het oude in het nieuwe jaar overgaat. 't Zou onnatuurlijk z:.jn en van ónna- der' pRdheid getuigen a.ls het anders was We mogen zeker aan onze groo'ere en kleinere zorten aandacht schenken. Maar nu i-s er dit gevaar anv-ce, en daarvoor behcoren we te waken, dat we ons daarop h'in.d starnn. dat we wel alles iva' tot zorg en bezorgdheid aanleiding gaf dö revue laten passeer on, maar dat we vergeten den zegen d'e zelfs vaak in al da' zorgen ver schoten lag en dat we verzirimn gevolg te geven aan don wenk: Te! uw zegeningen. Tel ze, één voor één. Aks wp daaraan beginnen, nm'ep ete we een poging doen om de zegeningpn die God ons ook in het bijna a'fge'oonm jaar wilde schenken te lellen, dan zijn we ook nog zoo dade'i.i-k niet klaar. Als we ons persoonlijk leven nagaan, ons huiselijk leven, ons zakenlevei». dan zullon we altijd weer zen bevestigd het woord: „Hij overlaadt ons, dag aan da£ Met Zijne gun&tbowijzan. En ate we dan nog wat vartfer om heen zien, als we letten op het sootete eet politieke leven en we maken een king met vele a.mlcre landen, dan enllptfS we denk ik ook wol willen toegeven. er bij alCcs wat tot norg aanlaJdfrg toch ook hooi veel zogen j n ge© reïï^n waardeeren. En als we die zegeningen zien a's wo zoover komen dat w0 eens nntfj£ gaan tellen de zegeningen dte God onS wikte schenken, dan zulten wo heel veojc dingen weer zien in eon .-tóider llohl ei^f zullen we weer een hoel audoron kijk krijV- gen op hef teven. Nu zee ik dit natuurlijk niet om lof bes? zorgdheid en ouiverschfUi.g'htMd aan. taf sporen. Dat is vooral ln dez^n tijd, nil! velen van zegen niet meer wtl'en spreken^ omdat ze niet mepr eelooven In den Ate* zegenaar, en nu heel veel mensoh^n be^' (rekkelijk gemakkelijk leven omdat zo geen zorg kénnen en in de meening ver-» keeren, daf alles we! terecht za-1 komen, volsIrekt niet noodie. Neen tot zorgeloos^ he.id wil ik ntel opwekken. Maar wel zou ik alle lastdragers en dat zijn we l-ooh go-xl beschouwd allé-maal, wilten opwekken, om geen zwaarderen last op de schouders te nemen, dan noodig is en geen poging te doen alle lasten alleeiü te dragen. Onwillekeurig denk ik hierbij terug aanf de kostelijke rede, iaidert'jd door De. Spranger u:t Dresden in de Pieterskerk! gehouden. Hij was een van de vele Duit-» sche predikanten, die heel' wat had door-» gemaakt éinds de socialisten begonnen waren hunne ze-genmgen over de Sakste sch"> bevo^ng u;t te storten. Verschrik-»' ke' ik was er geleden, A Ta ar het refre'n van ziin spreken was altijd weer: God legt den mensch niet al leen lakten on, maar H'j wil ook he-lpcn die te dragen. Hij wil ook helpen die te dragen. Dat geldt van alle lasten amtee. V-an geeste lijke liasten die zoo zwaar kunnen druk-» ken. van f'nancieele lasten dte het denl menseh zoo bang kunnen maken, van las-» ten dte verband nouden met den gezond-* testes tand enz. En daarom moeen we elkaar op den' oudejaarsdag wel toeroepen het bekende! woord van Dr. Cmning dte a's ik mij niet vergis hier i-n Leiden dat mooie lied) schreef: Ga niet alleen door 't teven Die last is u te zwaar Laat één u rpdding geven Ga tot uw Middelaar. 1 Daar is zooveel te klagen, Daar is zooveel geween Er zooveel leed 1e dragen, Ga nief alleen! Fel is nog wat vroeg amice, anders zou, ik zeggen, laat dit nvjn wensch zijn bii den o-itergang van het oude in het nieuwe jaar: Ga niet alleen, maar ga. ook in. 1925. met God. Dit .is het laatste briefje wat ge van mif ontvangt in 1924. maar wanneer altes meewerkt, dan zal het ook het laatste hriefje zijn, dat in ons blad :n zijn tegen- woerdigen vorm. wordt opgenomen. De bedoeMng is n 1 dat met ingang van 1 Januari 1925. de Nieuwe L""dsche Cou rant op de eigen drukkerij zal worden ge drukt. "Wel is alles nog ntet gereed maar er wordt met de meeste kracht gewerkt om tijdig klaar te komen en wanneer zich geen bijzondere tegenslagen voordoen, dan zal het ge'ukken ook. Zegen en zorgen, aan die woorden denk ik ook, als ik let. op de geschiedenis van ons blad gedurende het afgeloopen jaar. De zorgen waren zeker niet gering. D* lasten*" aan de tegenwoord'g° exploitatie verbonden waren te zwaar. Er werd ge-» klaagd d-oor de lezers, dat zij ntet kregen wat zij wenschlen en terecht Er werd ge-» klaagd door de redactie omdat zij niet kan' geven wat zij wilde en ook behoorde te ge- ven. zou het b'ad aan mat'ge ei-sohen vote doen. Ev werd geklaagd door de d.irectiH/ en de Commtesarissen, die dat alles ook wel wisten, maar d;e geen kans zagen da noodge verbeteringen aan te brengenv Eén optesring was er slechts: een eigen' drukkerij dte 't moge'ijk zou maken op dp exp'oitafie te bezuinigen en een veel^ groolere krant te geven dan tot nu toe h& geval was Maar bo%i daartoe te komen, Hpe d:t doel te bereiken? Het scheen oiv moeclijk. Daar is wat gezorgd am;ce. de laatst! maanden. M^ar "als we nu terugzien, va-^ wat ri'ken zegen mogen we dan ook gewail een. Wat onmogelijk scheen, is werke lijkheid geworden. E'* bl- ek in breede kringen een ongo; dachte btetee en he'angstelb'ng te zijn voo» ons tead. D" harten waren open ei de beurzen g ing e n t-oen bet noodij bleek, open Het nood'ge ge'd vloeide Dij-* een. zoodat het grootste gedee'te van bet benood'gde kap'taal gep'aatst werd, en ik houd mij overtuigd dat er ring meer gereeil ligt pn wacht tot het gehaald wordt. En wat bijna niemand had durven den-», ken: binnen enkele dagen zal de nieuw® drukkerij in werking worden geste-ld en zullen de eerste bladen onze persen ver-» laten j Wat al znvorpn ziin er geweest cn zijn er noe. Maar ook: wat ai zegeningen! 't Is goed en nood'g dat we beoroeven za te teken, maar ze ziin ontelbaar! God heeft gezegend. Maar nu hebben wtji en daarop witee :k nog even wijzen, óók een taak, n.l. t" zor-gen dat in den kortst mogehiken tijd. hef aantal abonné's be*, lanerrijk wordt uitgebreid. Dat ismoodijj omdat naarmate hot aantal abonné's groo-i"1 ter wordt, ook ons blad grooter kan wor-» den en ho'er aan a'le e'schen voldoenj»» Noodig ook. omdat we daardoor in staak worden gesteld op veel breeder schaal dank nn het geval is. onze beginselen te propaJl geere-n Aan allen, ten^ntte, dte wel zoo vrienae-^ lijk' waren van wat ;k in liet afgeteopetvj jaar in 52 brief-tes schreef, kénnis te ne^J men. bij d u ove'""».n.g van he' oude in h§^ nieuwe jaar, mijn hartelijke ce'iikwen^ schen. VERITAS.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1924 | | pagina 6