leielisctoug Abdijsiroop Tweede Blad tea, s'onden dan voor het onbegrepen mys- 'erie dat God de Heere, de God des Ver bonds, tot z:jn volk zoo kom?n, en dat die komst plan's zou hebben in den weg der geboorte uit een Maagd. Maria, als de engel Gabriel haar het ge heimenis openbaart, en de heilige moeder vreugde bij de geboorte van den Zalig maker haar aankondigt, vraagt in al'e eenvoudigheid des harten: hoe zal dat wezen? Maar de komende Messias heeft eeuwen te voren genrofeteerd:- Zie, Ik kom! En voor Hem. wiens naam Wonder lijk is, is het niet te wonderlijk te komen in deze wereld als Zone Gods én Zoon des menseben. Dat gesproken woord, het woord der pro fetie, gaf aan Israel hope en verwachting vooral in bange dagen van druk en el lende Op dat woord werd gepleit: ..gedenk ann 't woord, gesproken tot uw knecht, waarop Gi> mij verwachting hebt ge-re ven; dit is mijn troost, in druk mij toegelegd." Menscben geven menigmaal een belofte d:e z'i n:et kunnen vervullen. Zij vergelen dat het beter is niet te be loven, dan te beloven en niet te betalen. En wanneer men op die huTpe zioh ver laat. dan wordt hei in bange uren eerst een wachten op den morgen, straks een bitter klagen: den morgen, ach wanneer! Maar a's de eeuwige Zone Gods profe teert: zie, Ik kom, in de rol des boéks staat van Mij geschreyen, dan zal wis en zeker die wondere profetie eens zalig evangelie worden En voor het. ware Israël is er een met onwrikbaar ge1 oof vertrouwend wachten op de heerlijkheid van het Kerstfeest: Ik blijf den Heer verwachten, Mri'n zTel wacht ongestoord. Ik hoop in al mijn k'achten Op Zijn onfeilbaar woord. ADVENTSGEDACHTEN. Als 't zonnelicht verbleekt en schuiflend komt getreden, De winterdonker valt met al zijn kommerheden, Dan daalt de droefheid uit de vaal verlichte lucht En wijkt de wereld met haar weelde en genuebt. Maar in de ziele van het stille christgeloovcn Licht door de duisternis een heilgloed niet te dooven. Hij dringt door zondemist, door roet en duivelnacht, En gloeit steeds voller in al luisterrijker pracht. Als vijandschap ontwaakt en spreekt in fier verheffen, Wen smaders tong met euvel taal komt treffen. Die hem den weg verspert op zelf gekozen paan, Den zwakke dreigend met verdervend ondergaan^ Dan ziet het oog van wie op God blijft bouwen Het eeuwig licht van Bethlèhems landouwen. Het soliiet zijn straal der Waarheid van omhoog En smaad en laster wijken voor het oog. Als zonde en schuld drukt droevig op de leden, De booze naakt met al zijn bitterheden, Het aangezicht verdort. door wat den boezem kwelt# Door angst en kommer tot den doode toe ontsteld. Dan rijst de Zonne. die eens Efrata zag lichten; Zij drijft de schaduw van de sombere gezichten; De nacht wordt korter en door vollen dag verheugd Geniet de christenziel van Christus' hemelvreugd J. P. VERGOUWEN. KERK EN SCIIOOL GEREF. KERKEN. Tweetal. Te Kampen: W. H. den Houting Jr te Huizum en Dr. J. Thijs te Meppel; te Schoonebeek: P. Bolt. cand. te Nunspeet en L. E. Smilde. cand. te Utrecht. Beroepen To Capelle a d. IJsel: W A Wiersinga te Wormcr Bedankt. Voor Brouwershaven: E J v. Voorst te Kootwijk CHR GEREF. KERK. Tweetal Te GoudaJ de Bruin te Maassluis en K. G. v. Smeden, cand. te Zwolle. Beroepen Te OnstweddeK Zui- dersma te 's-Gravendeel Beroepingswerk. Te Schoten wordt in de Ned. Herv. ge meente een poging gedaan om de finan ciën zoodanig te versterken dat beroe ping van een tweeden predikant moge lijk is, Ds. J. H. Wiersma. Ds J. H. Wiersma, oudste predikant der Ned. Herv. Gcm te Amsterdam, hoopt Maart 1925 met emeritaat te gaan Praeparatoir examen. Voor de classis Groningen legde Don derdag de heer K. Spoelstra, theol. cand. te Sappemeer, met goed gevolg het prae paratoir examen af. Hij werd beroepbar verklaard in de Geref Kerken Begrafenis Ds. v. d. Wal. Onder zeer groofe belangstelliing is g s- fermiddag Op bet kerkhof te Barneve'd ter aarde besteld het stoffelijk overschot van wijlen Ds. B. van der Wal, in leven predikant bij de Ned. Herv. gemeente al daar. Aan de groeve werd niet gesproken, doch in een daarna gehouden kerkdienst, die ongeveer 2K> uur duurde, werd door elf personen het woord gevoerd. Kerkbouw. De Gereformeerde Kerk te Haarlem in sloot tot het bouwen van ^ren nieuwp kerk op een terrein aan den Kloppersingel. Theo!. School. Het studentencorps der Theologïscne School Fires Quaerit Intellectum" her dacht Donderdag en Vrijdag zijn 9e lus-, tram. De feestviering- begon met een drukbezochte officieele receptie in de rijk getooide Steds-Gehoorzaal Voor het propaedeutisch examen slaagden dfe heeren Tj. van Weeren, D. van Enk en H. van Heyst; voor het aan vullingsexamen art. 135 H. O wet A. S. te Lmimen, N Cathechismus en Schrift. De Geref kerken, in Gelderland worden thans, en zullen in het komende jaar bezig gehouden worden met een niet onbelang rijk gravamen, door twee ouderligen der Geref. kerk ingediend, volgens bepaling van het door hen onderteekend verbinds- formulier voor ambsdragers in de Geref. kerken 1 In dit gravamen verklaren zij dat ze niet meer van harte gevoelen en gelooven, dat de laatste zinsnede van het antwoord op vraag 81 Heidelbergsche Catech aldus luidende: .,Maar de hypochrieten en de zich niet met waren harte tot God bekee- ren, die eten en drinken zichzelven een oordeel", in alles overeenkomt met Gods W,oord vervat 'in Oor 11:31, 32 De Grieksch-Gereformeerde kerk. Dat in Griekenland een goed georgani seerde en krachtige Gereformeerde kerk bestaat, zoo schrijft dr Kolfh&us in de „Reformirte Kirchen-Zeitung" is aan niet velen bekend. Ze is in 9 gemeenten georganiseerd en ontplooit een belangrijken missionairen en evangelischen arbeid onder haar volk. Wij hadden op de vergadering van de Presbv- teriaansche alliantie te Zürich in 1923 de vreugde, den ouderling dr Demetrios Ka- lopsatliakes uit Athene te leeren kennen en van hem te vernemen, hoe heldhaftig deze kerk voor de uitbreiding van het Koninkrijk Gods strijdt. Voor 't moment is haar een wijde deur geopend in de groote vluchtelingenkampen Zij hoopt, met Amerikaansche hulp^ zen delingen in deze kampen te kunnen zen den Onder de Armeensche vluchtelingen heeft ze reeds twee kerken georganiseerd." Een ernstig woprd. Excellentie G J. Staal. Oud-Gouverneur van Suriname, die zoowel Oost- als West- Indië door eigen aanschouwing kent^ sprak onlangs dit ernstig woord: ,.0! als alle zendingsvrienden toch zelf eens naar het 'Zendingsveld konden gaan om daar persoonlijk gade te slaan den nood en dé moeilijkheden onzer broeders en zusters! Als zij dat eens zelf konden meevoelen, dan zouden de zaken veel reëe- ler voor hen komen te staan. Want bet is verschrikkelijk voor onze broeders en zusters overal de gelegenhe den cm 'P to 7'°" in 71 «tl fr> hpb- Zaterdag 20 December 1924 Zie, Ik kom 1 Toen zeide Ik. zie J.k kom; y in de rol des boelcs is van Mij geschreven. Psalm 40 8. In den lofzang van Zacharias zingen we dat van af 's aardrijks ochtendstond Gods trouwe, door dpr profeten wijzen mond, ■jjtfcb aan de vaderen verbonden heeft met de belofte des heils in Christus J^fus. En onze vaderen hebben ons ge'eerd dat het heilig Evangelie eerst 'n het Paradijs ia geopenbaard, daarna door de patriar chen en profeten is verkondigd geworden, ook dat het door offeranden en andere ce remoniën dnr wet is gevoorheold In het Paradijs heeft God de Heere zelf met eigen mond de belofte van het gere gend Vrouwenzaad, dat aan de slang den kon 7ou vermorzelen, gesproken. En de patriarchen, gedreven door-den Heiligen G"est, hebben gemeld van het Helive Zaad dat in de volheid des tijds geboren zou worden, dat tot at1 de volke ren de- wore^ den zegen zon uitdragen. En de profetie d;e niet is voortgebracht door den wil eens mon^hen, maar door de hrilige menscheri Gods van den Heili ger. Geest gedreven ziinde, maakte eeuwen te voren aan Israel bekend dat eens de Maagd zwanger zou worden en den Tmma- nuel zou b^ron: dat het Heilig» Kindeke de namen: WonderVjk. Baad. S'erke God. Vader der eeuwigheid. Vredevorst, zou dragen: dat de Mesrias zou z;in het "Rrisie uit den afgehouwen tronk van Tsaï. de Scheut ut diens wortelen; en dat dit al'es .sou gebeuren in B°thlehem Efrata te k'e;n om tp v/ezen onclar de duizenden van Juda. En ten loste l>ad MaPachi m°t lu'der stem aan Israël verkondigd: Zie, Hij komt de ^nge1 des Verbonds, aan welken g'j lust liebt! D» dag van bet. Kerstfeest nadert, en reeds nu zoek' ons oog de Kribbe van doGiVhem's g'al waar eens bet Heilig •K:"drire *n iag. On d:en dag wordt al-om de blijde mare verkondigd dat de eeuwenoude profetie door de a^aehf G^s vervuld i«s geworden Zul'-n W'i d-°-n blijden dag roeht rieren. dan doen we wel in de dagen die vooraf ga0 n ëp rr<*T—ndvent<rnro*eb'p to kiezen voor de stofte over st'lle overdenking en sra«'-Ve bev'nzing. F'i don tra*' W ons d<at er eene is waar- ;n de komoo-ëe M°sisias z^f zün eigen ad- ven' oan Ts^ae1 beeft bekend gemaakt: de:-Tic kom. in de toI des boeks is van Mij .je-"breven! -.Hot ;ks "oo. de irrofoten profeteerden van '*,o si ar VI fpi ii -t .Taonb zou voort ga au van %n so hen'or rl-b cons uit Israel zou op- Vpn-np; v?n den groiten Silo wien ai de «•n'Vmen znnlrn gehoorzamen; van dep bfoersoher d'o uit T^rael zou voortkomen: van d"n reoh4vaardigen Konln^. <h'e een N»:-r°,nd zou z'in en van den Euggl des Vo'-i'onds ëi« fo» V.Wn T°mnel-zou "komen. jifoar vri m^^en nooit vergeten dat het .'e komendGh-isfus was d:» zelf a ir^fofpoT'do. door den dienst der nrofp'en. rap zijn komst in de vo'he'd de<,s tijds. .miners wü 'e-on: ,.onrl?Tzoekonde op wel- Von of hoednn^on tijd de Geest van h r i s i xi g d e in hen was, be- «iüid'1» on t» voven getuigde, het lüdeu dat ip Cbristun knmo-n zou, en de beeTb'jk- ae;d daarna voirrendo." Maar in Psalm 40 wordt het tocli op ■p'v-frf a11fipre wiize gedaan. Nn is hot nipt. zooabs bij Maleaohi, z'"e Nii kom', rna^r roebtsstreeks: z;e, I k kom. m d'e; rol des hooks is van Mij naschreven! In d;t wo-o^d beluisteren wij den. komen den Messias p:gen advent rechtstreeks iiS "kond i-ggn Dat kon F?i doen d;e van zich ze'f ge- 'öigde: eer Abraham was ben Ik. Zijn uit gangen z;in van ouds, van de dagen der ieu wigheid. Hier is een groote verborgenheid, een /lanbiddel ik mysterie. Waar is de mensch ïie z:jn eigen geboorte te voren aan an deren kan verkondigen! Zoo kan a'leen doen de eeuwige Zone Gods. die waarachtig en eeuwig God is en eïijft. Evenwel, Israel," en met name zij in Is- ?ael, die de Vertroosting Israels verwacht- FEUILLETON De Zegepraal van het Kruis. 50) Eduafd hief andermaal het lïoofd op, «n een doordringenden doch zachten blik* tip Helena vestigende, zeide bij tot haar op een toon, d:e het hardvochtigst gemoed ontroerd zou hebben: „Gij zijt zeker ge- tomen om den ongelukkige te vloeken, die -jle oorzaak van den dood uwor arme Edith }s! Nu 't zij zoo, alle lijden, tenminste al iet lijden van deze wereld, zal' weldra voor Tnij geëindigd zijn!" „Neen, God dank! zij leeft," zeide Helena ïij heeft m'j heden tot u gezonden, om u ie zeggen dat zij u vergeeft dat zij voor bidt en dat zij u nog bemint. Zij jmeekt u, indien gij den prijs uwer zalig heid kent, en indien gij wilt da<t haar sterfbed zacht zijn zal, dat gij dan bier Van alles afziet, en uwe ziel aan Hem feven wilt, die de macht en den wil iheeft te behouden hen, die verloren zijn, wan neer zij zich berouwvol en geloovig tot Hem wenden. Ja, mijnheer Forrester! terwijl m'jnc zuster u hare laatste heilbeden toezendt, smeekt zij u tevens, het oog naar boven te richten, opdat God u de kracht, verleene om als een Christen !e sterven, on Hij u genade geve om zonder vrees voer Zijn aangezicht te verschijnen." „Ik heb de genade verworpen, die mijne handen van het bedrijven der gepleegde m'sdaad zou hebbcwi kunnen terughouden," zeide Eduard, „en zou ik nu hopen, dat zij mij nogmaails aangeboden werd, omdat ik VTees zonder dezelve te sterven?" „Zij wordt u nog aangeboden tot op het oogenblik, dat uwe ziel do aarde ontvlieden zal om voor den rechterstoel van God te verschijnen," riep Helena vurig uit. Zij wordt aan elke ziel vrijelijk aangeboden, zelfs wanneer de lippen geen kracht meer hebben, om bet woord genade te stame'en. Ach! hebt gij oqjt die genade gezocht? Hebt gij oo:t met ernst gebeden en ge streden, om van dp verdorvenheid uws har ten verlost te worden? Neen, ik weet zeker dal gij dit niet gedaan hebt. en daarom kreeg de zonde in u de overhand, en bracht zij u in deze ellende. Maar Hij, om wiens wil de genade en de waarheid als twee vereeni-gde boden des verbonds tot eiken hoetvaardigen zondaar uitgezonden worden. Hij staat reeds met de blijde tijding der zaligheid op u te wachten, indien gij slechts met liefdé tot Hem wilt opz'en, en gij op de kracht van Zijn dierbaaT bloed, tot vergiffenis uwer zonde pleiten wilt. Alsdan zal de vrees verre vnn u vlieden, en al wat gij tot de zaligheid uweT z'ele behoeft, zal u ge schonken worden. :^v Ja, Eduard! bid en u zal gegeven wor den, ofschoon 't voor uw aardsch geluk, of voor uwen vrede aan deze zijde des grafs wellicht te laat zal zijn." „Ik hen al die genade niet waardig," zeide Forrester wanhopend, „ik hen niet waardig de minste aanspraak op vergiffe nis te maken." „O, ik b'd. u! ga in dbien nederigen geest tot het kruis," zeide Helena hare handen samen vouwende, tfTwijl zij Eduard ern stig aanzag, „want het gevoel van uwe zwakheid zal beter dan alle andere dingen uwe behoefte bepleiten aan dat verzoenend bloed dat al uwe zonden kan uitw:sschen. Schep moed dan, en verhef uwe ziel he melwaarts, terwijl wij in de gebeden voor u zullen worstelen, dat gij deze genade deelachtig moogt worden. Geloof mij ge loof de be'often des Evangelies dat gij niet afgewezen zult worden, maar dat gij integendeel bekleed zult worden met het kleed der gerechtigheid, da' de Zaligma ker voor u verworven beeft, en gij zult den dood zonder vrees tegemoet gaan." „Ach!" antwoordde de gevangene treurig, „dat is goed voor hen, die een heilig leven geleid hebben, die kunnen over den dood des rechtvaardigen spreken; maar ik heb reed9 van mijne kindsheid af bijna niels anders gedaan dan zondigen, en zoudt gij dan denken, dat God. hoe langm°edig en genadig Hij ook rij, mijne vervloekt© ben do wannte en den drang om te mer ken en zich dan daarbij altijd lamgesla gen te voelen door het gebrek aan de noo- dige middelen- Nederland, go moogt zo niet in den steek laten! Ons vragen is geen bedelen Wij vragen voor een recht!" Door den Islam beschaamd. De tegenwoordig© Europeeërs houden er nog al wat z.g. congressen en confe renties op na. waar heel wat afgehandeld en niet-afgehandeld woidt. Do menschenverheerlijking en de schep- selvergoding op deze congressen is vaak meer dan ergerlijk. Het ergerlijkste, het afschuwelijkste is echter, dat er nooit of te nimmer van God gesproken wordt Bij de huldiging van de drio Hollaad- sche Indië-vliegers is dit ook weer over tuigend gebleken. In vele redevoeringen werden God en Gods bescherming gene geerd. Alleen de Sultan van Deli, een Mo hammedaan, wees bij een door hem gege ven receptie er op, dat naast de luchtvaar- ders hulde diende gebracht te worden aan Allah, voor zijn bescherming. Wel diep beschamend voor de ^Chris tenen!" merkt onze „Rotterdammer" terecht op gaat gepaard met verschillende verschijnselenbenauwdheid, kort-» ademigheid, beklemdheid op de borst bij de minste inspanning. Akker'o Abdijsiroop verlicht de aanvallen doordat zjj de borst van de prikkelende sljjm zuivert en de ontsteking der luchtwegen weg neemt en daarmede de oorzaken van hoest, bronchiti>»keelptjik AKKERS Alom Tetknjgbwr ia kotert r»o 230 gam 1.50 ±550 gam ƒ2.75 en 1000 «na 4.50 KERSTFEEST EN KERSTBOOM. Of d© belangstelling voor het Kerst feest is toegenomen d© laatste jaren, zouden we n:et durven zeggen, maar wel is het een feit dat de K e r s tb o o m in bree ds kringen een gewild artikel is gewoï- •den. Op het gevaair hiervan wees het vorig jaar de afd. Amsterdam van de Neder- land'sche Zon&agschoolvereen'grng, waar •o.m werd opgemerkt: „Wat is he' Kerstfeest op de Zondags school geworden? Indien We in het hart der kinderen konden zien: een verlangen naar chocolade en een boekje en die heerlijke Kerstboom! Maar ia dat nu bevorderli jk aan de viering van het Kerst feest En hoe slaat het met de orde bij' die feestvieringen? Is die dag ook een exa mendag ?eworden? Die Kerstverhalen met Al d:e bekeeringen kunnen we best missen. De Kerstfeestviering»n doen aan het Kerstfeest schade." De Rotterdammer maakte in ver band daarmede de volgende oomerkingen: „Het heib"1?© feest, aoo vervolgt hel b'ad, dTeigt al1 meer ver wereld'rikt te worden. In onze ?roo'» sted°n wordt elke éta'age „ver kerst" Slagerswinkels in Tood ücht, de nederigheid in 't kwadraatHammen met rose lintjes, varkenskoppen met kerstro zen in de neusgaten. Je moet maar smaak hebben! Kerstboom en9 Ja. waar vindt men tegen- woord:g geen Kerstboom? In de herbergen staan ze! In Jooclsohe gerii\n°n! Een Duit- sehp kerstboomgoif is over ons land crero'd. En moet. ze^t de schriiver in hel ..Maandblad", de liéderen eens hooren. d'e om zoo'n Kerslboomnie gezongen worden. Iemand een bestudeerd man vroeg me onlangs in al'en ernst: ..zeg. wat mo"l je nu eigenbik bij zoo'n d-imr vertegen?" Door dit albe wordt de Kerstavond al meer en meer een huiselijk fe©?Ge lees in vele geval'en: huïselrik pretio Vroeger was de p^pdiVr»» op d-»p s^npd vsu don j ziel niet met Zijn wrekenden loom treffen zal?" „Wij zijn a'len zondaars jn Zijne heilige oogen," ze'de He'eiia, „en indien Hij ons vergold naar onze werken, zoo zou geen sterfelijk wezen Zijnen rechtvaardigen toorn ontkomen. Maar dank zij Zijne oneindige liefde, gij en ik, wij hebben een Middelaar tusschen God en onze zonden. Ga dan tot Hem. en .smeek Hem, dat Hij uwe eeuwige zalig heid in u bezegele; ga s^chis geloovig tot Hem. en geloof dan ook waarlijk, dat Hem alle dingen mogelijk rijn." De gevangene antwoordde niet. en scheen te verlangen dat het gesprek eindigen mocht. Helena zag bedrukt, doch drong niet vc-deT op dit onderwerp aan. Er volgde een stilzwijgen van eenigo oogenbükken; eindelijk begon Eduard haar een:ee vragen aangaande Edith te doen. „Zog mij. bid ik u," zeide hij, „hoe zij de vreesel'ijke tijding van mijne veroor- deeling gedragen heeft zij, het zaohtsto het (eedergevoeligste meisje dat er leeft. Ach! hare liefde maakt een dood gelijk deze is, zoo bHter!" „Ik wenschte wel, dal gij eene hetere liefde zocht," antwoordde Helena mot ernst „eene befde. die de bitterheid des doods zou wegnemen, en de wanhoop :n hoop zou veranderen. Zij heeft, Gode OK'ZE WEEKAGENDA. De bedoeling van deze agenda is te roo* komen dat twee vergaderingen op i -_ l avond vollen en daardoor mislukke Allo Christelijke vereeuigiogen uit Lei den en omgeving kunnen hiertoe me dewerken. door zoodra een openbare ver gadering is vastgestel daarve» aan ouy.e redactie kennis te geren en bij het vast stellen van vergaderingen met deze agen da rekening te houden. 26 Dec. Uitvoering Chr Zang-Ver een. „Zingt den Heer" in de Geref. Kerk. te Noordw jk a. Zee. 2 Januari. Oii3-loden vereenigir:^ Dient den Heer." 510 Januari Leiden. Week de* gebeden. 12 Januari Leiden. Yergade-ing Cl ref Zendiugsbocd. Spreker Ds. IV. Bies haar 13 Januari Vergadering ..Patrimoni urn" Sassenheim. 15 Januari. Vergadering Chr. B0 sturenbond. Spr. de heer J B. H. Groten huis 18 Januari. Jaarfeest Mongol -Vereen ,J)r Bavinck" in de Nutzaal voor leden donateurs en genoodigden 21 Januari Comi'° voor wïnterle gen. Leiden. Spreker Ds. J. Douma vr.*- 's-Gravenhage. 23 Januari ,,Con Amore" Leiden, l i' voering: Jefpta und seine Tocht er. eersten Kerstdag een van de gezochte keri- lieuTten van ons gemeen te'ijk leven Engelenzang 'het trad'tioneele ondc werp trok haast evenzeer als de Oud» jaarsavond, 't Wordt a'les ra'i>d~r. M p lipeft het te druk. Want niet al'een roept de modern" Kerstfeestviering tot een huhse'ijk fees' bijna al'e vereen-igingen organiseer en er" feestelijke Kerstsamenkomst. Naast do Kenstmeeüng van de S. D. A. P., kregen we Kerstfeesten van buurt- en rakveTeem- p'~~oo. zan?- en muriekgerenschapnen 1-4 - o f Grosheide die in verbam1 n- »r»uo*piigati<>ar}y»:.ci op de.dae^v'r J- erde Kerstfeestrieringen do -~~ dec' "de merk'» hierbij op: geuit. De windeis lie.-n i v i hp< feast meester gemaakt voor de rec'ame bet is leerzaam eens te zien. hoe dat ga- "Vroeger, zag men in de u;twtaHin<ren co stal met Kribbe en Kind. Maria, Jowef e- de herders. Of ook *de wijzen uit ho* Oosten. Althans een kerk onder de sneep- Jicht uitstralend in het donker, d» tpoV scben int komen nood'gend. Gaat men nu de winkètetraten or .groote steden door, dan is van dat a" met veert' meer over Ja. oen versier' Kerstboom, die het goed doet. uit deoo- ♦lef oogpunt niet te versmaden is. dan v- Kerstklokken, maar geen kerk, gepn k-"' he, geen wijzen meer, niets, dot ons h°-' TVe-4 oail T>pt S«V>ï-'*tiïprl.^Vo os' Daar gaat. het vanzertf been. Da' V» voor den F^-nprm^veati^-arbrid egn w*"* schuwing zijn Begeeft h'i rich eenp1- op den verkeerden weg. dan kan het b:: niet a.nders, of h'i zal van een piorpnl:-•, K^r.c-ffopg'yi'oirïprf VO"'»- raken." Hot Kerstfeest, zoo hes'oot Prof G z;!- beschouwing, waarbij hii hot denkhof aan de hand d^ed het jaarl-"ikscb° tee®-'* voor Zondagscholen e.d. los te maken va- do Kerstdagen zii de herdenk i n Yap Jezus geboorte. WVi men daar ipta aan veTb;nd°h. lao he' dan óf z'jn Fvange'isatio of befooi van ha-mharf;gheid Tn h°idp ooenlwar zich de Kon'ngsheerMikheid en de ontfer miug van den Zo'iemakcr d°r wereld Evangel^eeren kan men door het uitrei ken van geschriften, mits het dan maa- °een vPT,haa1f>es z:jn. waarin de pen of an dere uitreddmg voor d«p on fe»s' valt. En hij de betooning van rijghel mag men n;et ver^o'cn, dat Kerstmis v in het gure jaargetiido. waarin dn nood armen Ivirondor kwett lu ■h or gemaakt» opmerkingen «s waars. Het gevaar dreiri. dat hot g-genV 1 Kerstfeest door a1 het bijkomstige on d api'tevtrrrpd gp-apk' T«x^h zonden we ook hier tot roorrirh' hpid willen manen Er rijn tal van gezinnen waar mee v~" een Kerstboom nio's wil weten. m°*ir w ook van het groote hrilsfm't ran Jpzus' hoor te niet ee-ent word'. trrw"i' OTc-e keerd bij den Fersdioom vaak gosnro! en gezonden word» vr„r i,i Pr, - In rond v<>rhep"' rij dank! onze arme Edith geleerd, hart hulp daar boven te zoeken, nu rij hier 1 - neden geen anderen troost vinden kan Z is h'jzonder -onderworpen en gcdu'dic." „Hoe!" vroeg Eduard. ,is zij ongevooli; geworden voor het lijden, dat zij eens of zulk eene edele on liefdevore wijze deeld» Kan zij vrede hebben, lerwijl hot zwaa.d dor eeuwige wraak, boven mijn hoofd op geheven is? Zij was. dunkt mij, niet a!ti:d gewoon, z'ch zoo gemakkelijk aar. God 1 onderwerpen. Maar hot is wel gelukki voor haar en toot mij. dat het zoo is Terwijl hij dit zeide. speelde ct voor re. oogenblik oen bittere glimlach om rijn lippen, die echter, terstond weder plan A maakte voor ecno uitdrukking van zub eene ijzhigwekkende wanhoop, dat H~'err van schrik verstijfde „Ach! .mijnheer Ft - r!" r:cp zij rit zoo gij jeugdige br-rainnelijke slach' offer zien kondl, hoe zij daar zwak er hu'peloos gelijk oen kind op haar stcrilxy ligt, zoo zoudt gij heter de waarde van da gezegende hoop begrijpen, die haar in staat stelt de smart te verdragen waarvan gij de oorzaak zijt, en gij zondt baar niet de genade misgunnen, welke God haar ge- schonkpn hoeft om haar lijden ecu wo'nig te verzachten, en een loven te schragen, dat nu, helaa^! voor alt'jd van alle aard^ch geluk beroofd is. (Wordt vervolgd).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1924 | | pagina 5