Aan het einde de? Week Tot de landen, die den laats ten tijd meer dan vroeger de aandacht der -wereld op zich gevestigd hebben, behoort ook g y p t e. Dan denken we natuurlijk in de eerste plaats aan de ontdekking van het Egypti sche koningsgraf voor eenige jaren, waar T zooveel reclame mee gehaakt is en die de lEgyptologie eensklaps een der meest po pulaire wetenschappen deed worden. De >naam Toet-ank-amen zweefde op aller lip pen. Doch niet alleen het Egypte der oude VFaran's, ook het moderne vraagt onze be langstelling. Trouwens, dat dit laatste een macht is Nüm mee te rekenen, hebben ook de ontdek kers van het graf van Toet-ank-amen wel ^ondervonden. In Egypte begint het nationaal bewust- <ï'jn te ontwaken, het heeft een eigen ko- iiiing, een eigen regeering, een eigen par lement en is nog slechts door een zeer los- *een band aan Engeland verbonden. En men is er op uit, dien band steeds losser te maken, tot hij er op "t l'iatst heelemaal lïriet meer ie. Dat Egypte een regeering heeft, die zich gedragen weet door de sympathie van het t iTolk, heeft de afgeloopen week wel bewe- Zen. Plots als een donderslag bij helderen hemel kwam uit Kairo bet bericht van een Te^eeringscrisis. De premier, Zaghloel Pasja, zou „om ge- zondheidsredenen" aftreden. Nu, wij weten ■wol, watdeze motdveering bij politici ge- woo nlijk be teekent. En het Egyptische volk heeft het ook begrepen. Groote demonstraties hadden plaats; door volk en volksvertegenwoordiging bei- t den werd er op aangedrongen, dat de pre- mier zijn ontslagaanvrage zou intrekken. Hetgeen geschiedde. Resultaat van deze manipulaties was, dat Zaghloel Pasja vas- ter in het zadel zit dan ooit. fieze Egyptische nationale beweging heeft naast aijn goeden ook zijn gevaarlij ken kant. I Zij heeft voor eenige dagen gelei'd tot een mooraanslag op den opperbevelhebber van het Engelsche leger, den z.g. sirdar. 't Gevolg van dezen moord zou wel eens kunnen zijn, dat de vrijheid van Egypte door de Engelsche iregeering aanzienlijk werd beperkt en dat het weer een groot deel van zijn betrekkelijke zelfsiandigkeid verliest. i In elk geval is door dit incident een ge vaarlijke toestand geschapen. De nieuwe Engelsche regeering staat &1- zoo dadelijk' bij haar optreden weer voor moeilijkheden. Een ander vraagstuk waaromtrent de j Engelsche regeering haar houding heeft moeten bepalen, is het protocol van Genève. Reeds vóór het optreden dezer regeering was de mogelijkheid uitgesproken, dat de ze zaak wel niet zulk een voorspoedagen voortgang zou hebben, ind'en na den val van de regeering van MacDonald de con servatieven weer aan 't bewind zouden komen. D;e voorspelling is uitgekomen. De Brtsche regeering heeft aan den Volkenbond het verzoek gericht, de behan deling van dit punt af te voeren van de agenda der eerstvolgende Vo'keribonds- raadsvergadering, aangazien het eerst mei Zijn dominions overleg wil plegen. Onder deze zijn er eenige, die er niet zulke erge groote voorstanders van zijn, b.v. Canada en Australië. Ook de Britsche regcering zelve ziet wel in, dat er aan deze kwestie moeilijkheden van allerlei aard vast zitten, o.m. ook fn verband met de bonding tot Amerika, dat zich nog steeds van Europa afziidig houdt en zijn handen riet gaarne in dit wespennest wil steken. En Engeland zou, wordt 't protocol aangenomen zooals 't er thans ligt, we! eens gehoodzaakt kunnen zijn op te tre den feepn een of anderen staat b.v. in Zuid-Amerika En dan bestaat er nog zoo- iefs a.ls een Monroe!eer! Ook voor onze eigen regeer in g is dit een zaak van uiterst gewicht, aangezien ee£ land on die wijze steeds een grooter of kleiner deel van zijn zelfbeschikkingsrecht pr'is geeft. In ons eigen land gaan de zaken overi- ge ns tam el i ik kalm. De algemeen© beschouwingen over de Staatsbegrooting zijn aan de orde en de debatten kenmerken zfeh niet door spannende momenten. Zelfs het laatste optreden van Troelstra, 'die in de afgeloopen week zijn zwanen- fan? gezonren heeft, bracht weinig emotie. Het is allies even mat. In zooverre is de volksvertegenwoordi ging een trouwe weerspiegeling van het geen in het volk leeft, want ook in het volksWen heerscht tengevolge van de ma- Ja'se een stemming van matheid en neerge- flrukthóid. De malaise werkt deprimeerend op schier alle klassen der samenleving. UIT H-T GRIJS VERLEDEN. DE HEILIGE GRENZEN. Het eigendomsrecht bij de Ouden, zooals dat door de religie gewaarborgd werd, be paalde zich niet slechts tot het huis, doch strekte zich ook uit tot den akker. En zooals ieder huis door een omheining moest worden omringd, gold dit evenzoo van den akker; ook deze moest nauwkeu rig worden gescheiden van het gebied der andere families. I Die afscheiding had plaats, niet door een .muur van steen, maar door een strook •grond van enkele voeten breedte, die altijd [onbebouwd moest blijven en door geen (ploeg mocht worden aangeraakt. Dde ruimte was heilig, de Romeinsche nvet verklaarde haar onaantastbaar, zij be hoorde aan de religie. En op bepaalde dagen van de maand en ging de pater familias, .de huisvader, zijn akker rond, deze grens lijn volgend; hij'dreef de offerdieren voor IN DAMES-EN MÈISJÉSCÖNFECTIR Haarlemmermr. 114. Lei DEK, zich uit, zong godsdienstige liederen en bracht daarna offers. Door deze plechtigheid geloofde hij zich van de welwillendheid, van zijn goden te hebben verzekerd ten opzichte van zijn huis en zijn akker. Ook bracht hij, op deze wijze rondom zijn akker gaande, zijn eigendomsrecht tot uiting en de weg, dien de offers en de ge beden hadden gevolgd, was de onschend bare grens van zijn gebied. Op deze grenslijn plaatste men, van af stand. tot afstand, eenige groote steenen of eenige boomstammen, die men termini (grenspalen; enkelvoud terminus) noemde. Men kan zich een oordeel vormen om trent deze grenzen en de beteekenis, die de menschen er aan hechtten, wanneer men bij Siculus Flaccus leest, op welke wijze zij in den grond geplaatst werden. „Ziehier aldus deze schrijver hoe onze voorouders dit deden. Zij begonnen met een kuiltje te graven, en, den grenspaal op den rand daarvan leggend, omkransten zij dien metsüngers van bloemen. Dan brachten zij een offer, en het bloed van het offerdier deden zij in den kuil stroomen. Zij wierpen er brandende kolen in (waarschijnlijk aangestoken aan het heilige vuur van den haard), graan, koe ken, vruchten, een weinig wijn en honing. Wanneer dat alles in dén kuil verteerd was, plaatste men op de asch den steen of het stuk hout/'. Men ziet duidelijk uit deze ceremoniën, dat de bedoeling daarvan was van den terminus een soort van geheiligden verte genwoordiger van den godsdienst der huis goden te maken. Om hem dit karaktet te doen behouden, werd ieder jaar de heilige handeling op hem vernieuwd door plengen en het zeg gen van gebeden. De grenspaal, geplaatst in de aarde, be- teekende alzoo dat die grond voor altijd aan de familie behoorde, en dat dit eigen domsrecht door de religie was gewaar borgd. Later beschouwden de Romeinen Ter minus als een afzonderlijken en persoon lijken god, den god der grenzen, wiens feest op 23 Februari gevierd werd. Het gebruik van termini of heilige gren zen rondom den akker schijnt algemeen geweest te zijn in het Indo-Germaansche ras. Het bestond Teeds in de hooge oud heid bij de Hindoe's, en de heilige ceremo nie der begrenzing had bij hen veel over eenkomst met hetgeen Flaccus voor Italië beschrijft en wat wij boven citeerden. Behalve bij de Romeinen vinden wij de heilige grenzen b;i de Sabijnen, zij be stonden ook bij de Etrutriërs en de Grieken hadden ze eveneens. Was de grenspaal eenmaal op de voor geschreven wijze geplaatst, dan was er geen macht ter wereld, die hem kon ver plaatsen. Hij moest in alle eeuwigheid op dezelfde plaats blijven. Daar kon, volgens de Romeinen, zelfs Jupiter niets aan veranderen. De terminus bewaakte de grenzen van den akker en waakte over hem. - De buurman mocht er niet al te dicht toe naderen, want dan aldus de Rome'nscbe dichter 0vidiu9 zou de god, die zich voelde gestooten door het ploegijzer of het houweel, uitroepen: „Houd op, dit 's mijn veld, ziedaar het uwe." Om zich den akker van een familie toe te eigenen, moest men de grenspalen ver- zet'en, maar deze grens was een god! En op deze heiligschennis stond een zware straf. De onde Romeinsche wet zei- de: „Wie met het ploegijzer van ziin ploeg den* grenspaal heeft aangeraakt, die mensch en zijn runderen zullen aan de on- deraardsche goden toegewijd worden." Dat beteekend<\ dat die man en zijnmn- deren als zoenoffer moesten geofferd wor den. Wij bezitten niet meer den tekst van de Aüeensche wet met. betrekking tot dit punt, want daarvan ziin ons slechts drie woorden bewaard gebleven, die bet eeke nen: „Overschrijdt de grens niet." Maar Plato, in zijn boèk over de Wet ten, schijnt de gedachte van den wetgever aan te vullen, wanneer hij zegt: „Onze eerste wet moet dez9 zijn: Dat niemand rake aan de grens, die zijn akker afscheidt van dien van den buurman, want zij moet onbeweeglijk bltijven. Dat niemand er aan d^nke, den steen te doen wankelen, die de vrindschap scheidt van de vijand schap. den steen, dien men onder zware verplichting gehouden is op zijn plaats te laten." Uit al deze geloofsopvattingen, uit al deze gebru'ken en \rt al deze wetten blijkt duidelijk, dat he* eigendomsrecht van den bodem den mensch was verzekerd door de WAARDEEREND OORDEEL1. In het nummer der „Democratie" van de vorige week kwa'an een beoordeeling voor over den bezuigingsarbeid van het kabinet en de houding der rechterzijde die gunstig afsteekt bij de houding gewoonlijk door de linksche pers aangenomen. De regeering, zoo wordt gezegd, moet wel zeer diep door drongen zijn van de onontkoombare nood zakelijkheid, om het herstel van het bud getair evenwicht te zoeken langs den weg, dien rij daartoe bewandelt, en al rijn er ook onder de kamerleden, die dit beleid in alles niet kunnen bewonderen, rij meenden het toch niet tot een botsing te moeten doen komen. En dan vervolgt het bl'ad: Men moet men sta ons de opmerking toe dit alles in rijn waarde latenl De overtuiging der Regeering, dat het. alleen zóó kan, zoo goed als dien aarzelend gege ven §leun. Een Regeerin.g en een Kamer meerderheid, die ondanks de nadering van verkiezingen niet schromen rich bij dui zenden impopulair te maken, toonen reeds daardoor, dat het hun ernst as, en dat rij de verantwoordelijkheid niet schuwen, on danks het beangstigend-zware ervan. Dit respectabel besef, een harden plicht te vervullen, kan o.i. bij degenen die, als de Dem. Partij, van meening rijn, dat het wèl anders kan, alleen een waardigen te genhanger vinden, indien zij zich on-„po- litiek" genoeg toonen om aill'e exploitatie van deze impopulariteit te mijden. Door zich te bepalen tot het stellen van zakelijke meening tegenover zakelijke meening; in zicht tegenover inzicht; ook: financieel program tegenover financieel program. De allerzijds toegegeven noodzakelijkheid om 's lands financiën in niet te langen termijn te redderen, vraagt meer dan vaagheden, béter dan protesten, hoe begrijpelijk ze ook zijn, e;scht concrete lijnen, controleerbare cijfers, plan tegenover plan. Dit is de eveneens zware verantwoorde lijkheid, die op elke oppositie rust, welke zich richt tegen een bewind, dat 'zich ook zelf web bewust is vele duizenden tegen zich in 't harnas te jagen. En het is. meen en we, ook aan dezen eisch, dat de thans aanstaande algemeene begrootingsdebatten zullen zijn te toetsen. Hier wordt aan de oppositie een koste lijk lesje gegeven, dat zij echter niet op volgt. Men behoeft maar even na te gaan op welke wijze men zich tegen het kabi net en de rechterzijde keert en met hoe weinig ernst zij den bezuinigingsarbeid van het ministerie tegemoet treedt. Maar onder ons volk zijn er sle'lig, ook onder de vrijzinnige partijen, velen, die over de dingen denken als de „Democratie" zoo uitnemend aangeeft. En die, omdat zij van het plaatsen van een plan tegenover een plan niets verne men, maar alavst aannemen, dat de weg, dien de regeering insloeg, de beste weg was. GEMENGD NIEUWS Overreden. Gistermiddag is te Leeuwarden de spoor wegambtenaar F. Julius door den trein die om 12 uur 4 min. aldaar uit Zwolle aankomt, overreden en gedood. Het hoofd werd van de romp gescheiden. Kolendampvergiftiging. De onderwijzer M. te Gorinchem en diens verloofde zijn Woensdagavond bei den door kolendamp vergiftigd geraakt. Laatstgenoemde was «spoedig weer hij ken nis, doch de heer M. verkeerde Donder dagmiddag nog steeds buiten bewustzijn. Brand. Door onbekende oorzaak is gisternacht de woning van den heer Proost te Doetin- chem totaal uitgebrand. De bewoners wa ren allen wegens huwelijk van de dochter uitstedig. Er werd niets gered. Ook het aangrenzend pand, bewoond door den heer Giezen werd gedeeltelijk een prooi der vlammen. Hier werd de inboedel gered. Stroom-mïsère in Brabant. Men schrijft uit industrie-kringen in Oosterhout aan de „Msbd.": - Na een paar jaren van voorspoed word.t Oosterhout in drie weken, voor de tweede maal zonder stroom gezet en stonden bijna alle bedrijven gisteren totaal stop. Kunnen we dezen winter weer een periode ver wachten die ons aan mobilisatie-jaren doet terug denken? Gistermorgen viel de schakelaar juist vijf minuten na acht uur uiit en er zi]u nog geen berichten die een mogelijk herstel waarborgen, We hebben ook in dit opzicht in de PNEM geen waar voor ons duur geld! f 130.009 verdwenen. Naar bet Huis van Bewaring te Breda is naar het „D. v. N. B." meldt, overge bracht de correspondentie te Baarle Nas sau van een Tilburgsche Bank door wier verregaande onachtzaamheid en slordig beheer meer dan f 130.000 moeten verloren gegaan zijn. O.m. moeten er door het verstrekken en innen van vreemd geld groote sommen ver loren, zijn. Verstoppelingen. Het Donderdagavond van Java, via Li verpool, te IJmuiden aangekomen stoom schip Billiton, van de maatschappij Ne derland, had 3 blinde passagiers aan boord Het waren negers, die te Amsterdam aan den vreemdelingendienst werden overge geven. Onveilig strand. Het strand te Scheveningen zal wegens het schieten met mitrailleurs a..s Donder dag onveilig rijn tot Wassenaarsche Slag van 9 uur v.m. tot halféén n.m. Vrijdag is het strand onveilig tot Katwijk wegens het schieten met geschut van 10 uur v.m. tot halftwee n.m. De aandacht wordt erop gevestigd dat het strand slechts dan weer voor het pu bliek toegankelijk is, wanneer de vlaggen, waardoor de onveiligheid van het strand wordt aangeduid, zijn ingehaald. INGEZONDEN (Buiten vercant w oordedijkheid der Bediactdo) Aan de Nederlandsche Christenen De week van gebed, toewijding en offer is genaderd. Maakt gij u reeds op tot gebed en toe wijding en zijt gij bereid tot het offer? Als wij u maar kunnen doordringen van de aanspraak die het Zendingswerk op u heeft. Onze zendelingen, die toch hun moeilijk werk namens u verrichten hebben recht op uw gebed. Is de nood der Zending misschien mede hierdoor dat we niet hebben een geloof als een mosterdzaad en dus ook geen vu rig gebed? En uw toewijding? Onze- zendelin gen eischen niets, maar wij mogen voor hen eischen uwe toewijding Zij hebben zich gegeven met hun gansclie leven om in Uwen naam uit te gaan en het Evange lie aan de volken in de duisternis te bren gen. Zij wijden alle krachten aan dien ar beid. Zij doen uw en ons werk. Zij slaan in de voorste loopgraven. Weten zij zich door uw toewijding gedragen? Het zendingswerk heeft recht op uw of fer. Want menschen hebben u en ons het zendingswerk niet opgelegd maar Jezus Christus deed het. En in Zijn bevelen ligt steeds een zegen. Als ge u dus onttrekt aan het offer is het geestelijke seha-de aan uw eigen ziel. Want God schenkt vele zegeningen aan Indië en Nederland beide door den zen- dingsarbeid. Als ge Christus' offeT kent voor u, dan.. Wij willen samen bidden, nietwaar en de week van 2330 November brenge een rijken gebedszegen voor de Zending. Wij willen allen brengen een offer, een vrucht van het offer van onzen Hei land. Wij rekenen op u, -zooals Christenen op elkaar mogen rekenen. Ds. JOH RAUWS. Ds. B J C. RIJNDERS. Dr. J M. J. SCHEPPER. Leiden, 19 November 1924. 'Geachte Burgers van Leiden. Ui„-*.e geregelde bezoekers van hét Militair Tehuis op den Morschweg is eene Commissie benoemd, die bet doel heeft den a.s. St. Nicolaasavónd in gezelügen kring in genoemd Tehuis te vieren. Onder deze bezoekers bevinden zich infanteristen veld-artilleristen, mariné^kustwaehters enz. allen jongemannen, die gewoon zijn dezen avond altijd in den huiselijken kring te vieren en die nu door den militairen dienst verplicht zijn in Leiden te blijven. Nu wensehen ondergeteekemden gaarne dezen avond voor onze militairen tot een aardigen avond te maken en zijn zoo vrij zich tot u te wenden -met. een beleefd ver zoek. Om de waarde van den St. Nicolaas- avond te verhoogen zouden wij gaarne aan onze militairen een kleinigheid willen uitreiken, doch de financiën daarvoor ont breken ons ten eenenmale. Nu vragen wij u, geaehte burgers, beleefd ons daarin te willen helpen, door ons. zoo mogelijk, iets ter beschikking te stellen ter uitreiking aan onze jongemannen-, om zoodoende de zen St. Ni col a-a sa vond voor ons tot éen onvergetelijken te maken Zoowel giften in natura als in geld zullen ons zeer wel kom zijn; klein of groot, het zal worden gewaardeerd door een groot aantal jonge mannen, die van den gezelligen huiselijken kring verstoken zijn en nu met beschei denheid een beroep doen op de welwil lendheid der Leidenaars. U bij voorbaat beleefd dankend, verblij ven wij, met dé meeste hoogachting De Commissie, W. JOOSTEN. Huisvader L. LAAN. Véld-artillerie. G KANNE, Veld-artillerie. P. A HUISMAN, Infanterie. J TABAK. Marine-Kustwacht-. LEIDSCHE PENKRASSEM Amice. Op de vraag of we leven in een tijcl van inzinking dan wel van bloei, wordt zeer zeer verschillend geantwoord. Sommigen meenen dat we een tijdperk van bloei door maken als nooit tevoren. Zij z'en van voor bijgegane tijden alleen de donkere kanten en van den tegenwoordi.gen tijd alleen de lichtkanten. Anderen daarentegen zoeken bij voorkeur een plaats aan den klaagmuur en zijn van oordeel dat er niet de minste reden is om te roemen. Wie belang stelt in deze dingen en wie doet dat eigenlijk niet zou ik wil len aanraden eens kennis te nemen van de mooie brochure „Inzinking of bloei?" door Dr. K Dijk, die onlangs bij den uitgever Kok te Kampen is verschenen. In deze brochure vindt men eenigszins uitgebreid, wat door Dr. Dijk over dit on derwerp op den theologischen schooldag te Kampen werd gesproken. Het gaat hier dus in hoofdzaak over het leven van en in ds Gereformeerde Kerken. Maar daarover toch niet alleen. Hier worden allerlei op merkingen gemaakt, waarmee wij op e 1 k gebied winst kunnen doen, en ik zou dan ook alle lezers willen aanraden, deze br©-; chure aan te schaffen en ze ernstig te le-*^ zen en te bestudeeren. De schrijver vestigt allereerst de aan-! dacht op de lichtzijden in het kerkelijk le-j ven; hij wijst op de grove ondankbaarheid.' die er in ligt dit niet te willen erkennen en waarschuwt dan om toch vooral zuiver' te vergelijken. "ft Ge hoort tegenwoordig, zoo zegt hij, en. dit geldt immers ook van hel politieke Ie-/" ven dat wij leven in den tijd der epigo nen. Onze groote mannen, zoo beweert men, zijn heengegaan en we moeter, hel nu doen met menschen van de middel-?' maat. h Maar dan wijst hij er op, dat zulk een oordeel niet vriendelijk is voor degenen-, in wier handen thans de leiding van zaken berust en met wie we toch wel voor den( dag kunnen komen, maar ook dat uit hetJi heengaan va.n de -gjroote heldenfiguren! niet, volgt., dat nu ook ons gansche go-' slacht verslapt is, h Eliza re'kte zeker niet tot de hoogle van Elia, maar hij heeft in Israël wonderrijk© krachten gedaan. De Heere maakt allo ding schoon op zijn tijd. Hij geeft in bij zondere tijden, bijzondere personen; na do voortrekkers komen er andere mannen en wee ons, wanneer wij blijven staren op het machtige dat we bezaten en ons oog sluiten voor het goede en het sterke dat we thans hebben. De medaille heeft echter een keerz'jde en het is ook daarop dat. Dr. Dijk de aan dacht vestigt, Er is inderdaad het gevaar voor veruit-'* wendiging bij de verklaring van welk feit o.m. het vo'gende wordt opgemerkt: „Toen ons volk zijn eerste worsteling'' «streed, en midden in dé hitte van den gees telijken kamp stond, was onze Christelijke, enze Calvinistische actie meer één eri' kwam en bruiste al'es op uit de bron van het krachtige geestelijk leven. De strijd over heel de linie was' een zuivere begin selstrijd. Politieke en sociale worsteling waren niet anders dan het pleit voor Gods recht en Gods souvereihiteit. Op het. terrein van het onderwijs ging het in den vollen z>'n om de eer des Heeren en het soli Deo gloria/was geen klinkend» leuze, maar een. neen het hez:e!end Ie- vensprincine. En heel de actie rustte eigen-* lijk in één hand. Kuyper gaf overal lei ding en stuur. Hij heeft over heel d's breedte en lengte van het leven de banier ontrold, en het was, op welk terrein ook, een geweldige, door het geloof gedragen en bezielde storm'oop tegen den geest des on hoofs en de revolut:e. Maar ook hierin is verandering geko-* men. Wij zijn uit. de oppositie in de re- geering^ overgegaan. We hebben practieefi"- moeten zeggen hoe het moest en de' practijk heeft gevraagd en geëischt de realisecring van onze princip-'eele goede-* ren. Toen kwam vanzelf een keer. Onze strijd heeft zich meer verbijzonderd. De verschillende levensterreinen zijn van elkaar geweken en men is. wat uoodzake-' lijk was; de verschillende vragen méér lechn'sch gaan bezien. Technische quaesties hébben de hoef- den en harten in be.riag genomen en het organ'sche. dat de kracht vormt van een echt-principieelen kamp, moest ter tieéle wijken voor het mechanische, dat vaak de practijk met al haar concessies en compro mis kenmerkt Verder wordt gewezen on de aanraking met de cultuur. Het is onder ons zóó ge worden, dat velen midden èn in de ma-? terieele en in de ideëe'e cultuur een voor name plaats innemen en ze'*s in meer dan één opzicht den toon aangeven. Het \s ook zóo geworden, dat met name on het ter rein van de kunst paden ziin betreden, die vroeger werdon vermeden, en deuren zijn opene-eslooten. aan wier óntshrting niet gedacht is. Het Calvinisme heeft immers beteekenis voor alTe terreinen des levns! We -moeien God overal dienen! Maar deze cultuurwaa,xd°erin2 heeft er toe gele'd dal soirm;npp» rrt ..hoover©^ culümriagen" ric'1 oan v^rid veroor'o- ven, die ons gewone gevoformeerdp volk pijn doet. en menige jonee zie] in zoo.! nauw contact met de wereld is gekomen, dat zi'i van haar besmetting niet is vrili gebléven. Op al deze dingpn worflt door Dr Di,iki de aandacht gevestigd En -dan komt hij tot^ de m.i. zeer juiste conclusie dat de fraagVj steking: inzinking of bloei, niet zuiver is. Want wie alleen over inzinking zou jam-' meren vergeet. Gods weldaden en wi© siecït'S' over bloe' jubelt, z'et onze gebre- ken voorbii. Beide zijn er. Het haVehvjaïfl over 's Heercn ontferming, wordt ge« kruist door de Vacht over onze zonden. De zelfbeschuldiging: ik e'lend:g mensch en de Toémtaal: ik ben verzekerd, liggen vlak - hij elkaar. De ruimte waarover ik mag beschikken amice laaf n:et toe, verdere aanhalingen te doen. Ik hoop echter dat het mij gO-;-' lukt is. voor deze brochure belangstelling te wekken. Zij zal ïvet zon-tor vrucht en nie* zonder ze^en worden gelezen. Eigenlijk moest ik hier eindigen, maar op een zaak wil ik toch nog even de aan dacht vestigen, n.l. cTe act:e van onze A R. propagandaclub, die zooa's ge zult weten bezig is met de vorming van een verk:e- zinsskas voor onze Kiesvereeniging. De bedoeling is om op een gemakkelijke wijze, gemakkelijk., wel te verstaan voor de leden der A R. Kicsvereen'ging een behoor lijk bedrag bijeen te brengen. Voor de lie den van de club geeft het heel wat werk. Er zal gelegenbc.i'd zijn cm maand e- lijks een bedrag te storten, zoodat een ieder, zonder nu bepaald diep in de beurs te tasten, kan bijdragen. Een deel van de circulaires is reeds ver zonden. Indien ge er Pen ontvangen liebt, amice, verzuim dan n'et het* bijgevoegde, inteekenbiljet in te vuRen. Go kunt daar-, door het ver van gemakkelijke werk onzer propagandisten in niet geringe mate be vorderen en onze A. R. zaak dienen. De strijd zal zwaar zijn straks. Maar als een ieder naar de mate zijrer krachten meerwovkt. dan is er geen reden altijd onder beding van 's T-Ioeren zegen den moed te verliezen. f' VERITAS, j

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1924 | | pagina 6