Dagblad voor Leiden en Omstreken.
Spreekt hedenavond
V y:-s.
IEÜWE LEIDSCHE COURANT
'ABONNEMENTSPRIJS
in Leiden en buiten Leiden
waar agenten gevestigd zijn
[Per kwartaal f 2.50
[Per week r. f 0.19
'Franco per post per kwartaal f 2.90
5de JAARGANG. - VRIJDAG 21 NOVEMBER 1924 No. 1369
Bureau - Ho&Sgracht 35 Leiden tel. Int. 1278 Postrekening 58936
ADVERTENTIE-PRIJS
Gsv/cne advertentiën per regel 221 c«nt^
Ingezonden Mededeeb'ngen, dobbel tarief, f
Bij contract, belangrijke reductie.
Kleine advertentiën bij vooruitbetaling
van ten hoogste SO -woorden, worden
dagelijks geplaatst ad 50 cent
Pit nummer bestaat »it twee
bladen.
v Democratische Bond,
f Het i-s nu langzamerhand wel vast ko
men te staan, dat we in den Democrati
schen Bond een politieke organisatie heb
ben, die zich, ze moge dan meer democra
tische allures hebben aangenomen in w e-
'7 en van den Vrijzinnig Democratisch en
Pond in niets onderscheidt.
Do bedoeling van Prof. Heeres was een
"politieke organisatie te stichten waarin
voor alle democratisch gezinde Nederlan-
rders een plaats zou zijn, waar mannen en
A vrouwen van geheel verschillende gods-
dienstige richting elkaar zouden kunnen
ontmoeten en samenwerken.
Daarom werd de naam Vrijzinnig-
Democraat te eng geacht.
En een poging om tot samensmelting
igvan beide honden te geraken, stuitte af op
*^de weigering van de partij van Mr. Mar-
chant om den naam vrijzinnig prijs te ge
ven.
Omtrent beginselverklaring en werkpro
gram bestond geen verschil van meening
maar tegen den naam „vrijzinnig" had
den de Democraten overwegend bezwaar
en daarop stuitte tenslotte dit politieke hu-
wel ijk af. &hifii3Al
Dat scheen een weinig vreemd.
Als men het omtrent de beginselen, eens
is, welk bezwaar kan er dan zijn een naam
te dragen waarin die beginselen worden
aangegeven?
Op de algemeene vergadering van den
Democratischen Bond is van dit raa"
do oplossing gegeven.
Door prof. Heeres werd er n.l. op gewe
zen, dat de beteekenis van het woord vrij
zinnig. volgens de vérklaring van het
Hoofdbestuur van den Vrijz. Dem. Bond
is, dat de Bond openstaat voor alle de
mocraten, die het staatkundig beleid niet
wenschen te binden aan eenig economisch
#of godsdienstig dogma."
Tegen deze woordverklaring hadden de
Democraten geen bezwaar.
Maar aldus prof. Heeres daarnaast
staat een andere verklaring die veelmeer
gangbaar is en die veel overeenkomst ver
toont met het begrip liberaal. En dat was
de reden waarom men van geen fusie wilde
.weten.
Do zaak staat dus zoo, dat de Democra
tische Bond" in wezen vrijzinnig is. Er is
ïn dien Bond plaats voor alle democraten,
imits ze maar niet zijn Ohristusbelijdèrs.
Wanneer ze Gods Woord aanvaarden
'ais regel en richtsnoer ook op politiek ge
bied, dan is er voor hen ook in den Demo-
.cratischen Bond geen plaats. Wanneer ze
.wel democraat zijn, maar niet het vrijzin
nige vaandel volgen, dan zijn voor hen
poorten gesloten.
En zoo geldt ook van de Democraten,
wat eenmaal Prof. Treub schreef:
„Liberalen van allerlei slag, vrijzinnig-
democraten en sociaal-democraten (en dus
ook democraten) hebben deze negatieve
eigenschap met elkander gemeen, dat zij
elke politiek vèrwerpen, welke haar uit
gangspunt neemt in een goddelijke open
baring, d'o hetzij direct aan de individuen
zelve, hetzij aan de keTk waartoe deze be
knoren, ten deel is gevallen."
De werfkracht van den Democratischen
Boud is niet groot en zijn invloed gering.
Toch heeft het zijn nut te weten, dat we
bier met een vr ij zinnige organisatie
en niet anders, te doen hebben.
•f TAPS^IEUWS.
Chr. Gymn. Ver. „Jahn".
De Christ. Gymnastiek- en Schermver-
eeniging „Jahn" alhier gaf gisteravond in
de groot© zaal der Stadsgehoorzaal haar
zesden openbaren turnavond.
Er was veel belangstelling, zoowel van
de zijde der ouders als ook van de dona
teurs en verdere vrienden der vereeniging.
Het was een mooi gezicht, toen te kwart
voor 8 er werd goed op tijd begonnen,
de verschillende afdeelingen der vereeni
ging do zaal binnen marcheerden en daar
na het vaandelsaluut brachten.
Eerst aan het oranje-groene vaandel van
i,Jahn" zelf, daarna aan het rood-wit-
ilauwe der vereeniging „Volksweerbaar
heid". Bij deze eerbewijzen werden de
bondsliederen der beide vereenigi-ngen ge
zongen.
Het had o.i. de plechtigheid van het sa
luut verhoogd, indien het publiek het zin
gen der bondsliederen staande had aange
hoord. We zouden den raad willen geven,
dit een volgend maal te d^en.
Vervolgens ging de heer K. Cebol, de
voorzitter der vereeniging voor in gebed en
sprak een kort openingswoord, waarin hij
de aanwezigen welkom heette, en onder
ken in 't bijzonder Jhr. van Bose, den se-
jcrotaris der ver. „Volksweerbaarheid", do
nationale vereeniging bij uitnemendheid.
De burgemeester en de heer Steins had
den bericht van verhindering gezonden.
Spr. zette voorts het doel der vereeniging
kit con en wees er op, dat een dergelijke
organisatie geen liefhebberijvereeniging is,
daar eeiï landsbelang.
Ifot doel is een economisch en militair
Weerbaar Nederland.
Economisch weerbaar. Want do strijd
om het bestaan maakt het noodzakelijk,
dat wij een volk hebben, dat niet alleen
wil werken, maar ook kan werken, en
daartoe stelle de lichamelijke opvoeding
het in staat.
Maar ook militair weerbaar, Opdat in
dien wederom mocht klinken de oproep:
„Opkomst met spoed" wij in staat zullen
zijn onzen geboortegrond te verdedigen.
Spr. eindigde met den oproep, moreel
en financieel het werk van „Jahn", het
werk van den hond (het „C. N. G. V.") en
het werk van „Volksweerbaarheid" te steu
nen. i
Na dit openingswoord T/erd aan de af
werking van het rijke program begonnen,
dat de meest mogelijke verscheidenheid
van oefeningen bevatte.
Het eerste gedeelte (voc/r de pauze) droeg
eenigszins het karakted van een openbare
les. We kregen, door hetgeen we zagen,
«en hoogen dunk van de door de vereeni
ging bereikte resultaten.
Een woord van hulde aan de leiders is
hier zeker wel op zijn plaats, temeer daar
naar we hoorden door bezuinigings
maatregelen slechts een uur les per week
aan de afdeelingen werd gegeven.
De vereeniging, die ongeveer 250 leden
telt, is in een 8-tal afdeelingen verdeeld,
n.l. de dames en de heeren van boven de 16
jaar, vervolgens de meisjes en de jongens
van 14—16, van 10—14 en van 6—10 jaar.
De leider van een tweetal jongensafdee-
lingen is de heer A. M. Verschoor,
leider Lich oef., en van de overige afdee
lingen de heer C. A. de Bruyn, Leeraar
M. O. Gymnastiek.
Bpidon hebben eer gehad van hun werk:
de oefeningen zijn uitstekend geslaagd.
Dat bewees ook de belangstelling van de
zijde van het publiek, die den heelen avond
gespannen bleef. Voor de verschillende
nummers werd hartelijk geapplaudisseerd.
Wij zullen niet alle nos. afzonderlijk
vermelden, doch willen voor een paar een
uitzondering maken: het „paardspringen"
van de heeren en de zangrei: „Op 't Com
mando" en de „oef. aan de Zwcedsche
bank" van de meisjes, voorts ook de „brug-
oefeningen" van de „aspiranten".
Men leide hier evenwel niet uit af, dat
de andere nos. minder geslaagd zouden
zijn: alle afdeelingen zonder uitzondering
hebben uitstekend gewerkt.
Dc oefeningen na do pauze waren zeker -
niet m;nder mooi dan vóór de pauze.
Eerst kregen we toestel-turnen, waarbij
tegelijkertijd door de dames aan de brug,
en door de heeren aan den rekstok gewerkt
werd.
Vooral de laats ten lieten wel eens stoute
stukjes zien.
Vervolgens „springoefeningen" en
„knotsrei", terwijl de vereeniging voorts
bewees, dat zij behalve gymnastiek- ook
scherm vereeniging is en een nummer
„stokschermen" vertoonde, dat mede goed
geslaagd was.
Alles bij elkaar, kan „3ahn" met tevre
denheid op dezen avond terug zien, die
weer medegewerkt heeft om de lichame
lijke oefening in onze kringen meer po
pulair te maken.
Zelfopoffering.
Op uitnoodiging van de plaatselijke af-
deeling van den Chr. Vrouwenbond trad
gisteravond D s. T h. W. B o r s s e v a i. n,
Ned. Herv. pred. ailhier, voor haar op
met het onderwerp „Zelfopoffering".
Na door Mej. v. L00, die bij ontsten
tenis van Mej. Koekoek presideerde, met
een. kort woord te zijn ingeleid, verkreeg
de spreker het woord.
Als leiddraad voor zijn beschouwing zegt
spr. te hebben gekozen, de waardeering
van de zelfopoffering.
Over het wezen van de zelfopoffering
zijn we het wel eens. Ook hierover, dat het
motief voor de zelfopoffering moet zijn:
de liefde. Het staat met de zelfopoffering
als met een verbond: tweo deelen zijn erin
begrepen: de persoon die zich opoffert, en
die, waarvoor geofferd wordt.
Spreker zal dan de waardeering van de
zelfopoffering nagaan in de drie sfeeren
van de schepping: de natuurlijke, de ethi
sche en de religieuse sfeer.
De zelfopoffering die wij daar waarne
men geeft vragen op, en stelJt eischen aan
onze waardeering.
In de natuurlijke sfeer zien we een
opoffering krachtens den aard. het in
stinct, de neiging: de n a t u u r. Hier geldt
de wet van het offer. Volgens de Hartog
in dien zin, dat het lagere zich voortdu
rend opoffert aan het hoogere.
De zelfopoffering in de e t h i s c h e
sfeer typeert de zelfbewustheid, de zelf
standigheid, het karakter, de vrijheid, de
verantwoordelijkheid; het geschapen zijn
naar het beeld Gods. Higr onderscheiden
we der. mensch zelf en zijn natuur. H:er
:een natuurwet die instinctmatig wordt ge
volgd, maar een geest die zich uitdrukt.
Een wil die spreekt. Het zedelijk bewust
zijn en het karakter onzer persoonlijkheid
bepalen hier de wilsuiting. Het past dem
mensch niet. iets te doen „uit gewoonte".
(Doopsforraulier). De gewoonte is een
tweede natuur, maar eon die niet echt, die
niet in overeenstemming is met de aan
sprakelijkheid van den mensch.
De cultuur eischt altijd offers. Hoe hoo-
ger de cultuur, hoe zwaarder en talrijker
de offers. Wie tenslotte de cultuur die of
fers niet meer waard acht, zegt: laten wo
tcrugkeeren tot de natuur alsof daar de
wet van het offer niet gold.
Wel blijft altijd do vraag actueel: welke
offers momenteel worden gebracht, en
op welke wijze. Omdat in de ethische sfeer
niet mechanisch wordt geofferd, maar ge
oordeeld volgens zedelijke wetten.
Vervolgens het offer in de religieuse
sfeer. Gelijk een hert schreeuwt naar de
waterstroomen, alzóó schreeuwt mijne ziel
tot U, o God! (Ps. 42), naast Jesaja's
klacht: Wee mij, want ik verga, dewijl! ik
een man van onreine lippen ben.
Een aantrekkingskracht uit God, naast
een op de vlucht slaan voor God.
Het zoeken van zichzelf door de verlos
sing in God wórdt; in deze sfeer zelfof-
ferande.
De afstand, die er bestaat tusschen God
en den mensch vloeit niet voort uit do
Scheppingsorde, doch is een uitvloeisel
van den zondeval. De mensch die offeren
moet, ontdekt dat hij niets te geven heeft.
Het offer van Christus zegt ons dat we
niets geven kunnen, maar daarnevens is
het ons ten voorbeeld.
Wij hebben lief, omdat Hij ons eerst
heeft liefgehad. Instede van waardeloos,
vinden we hier het offer in zijn hoogste
openharing.
Nu de waardeering.
In de Natuurlijke sfeer grondt zich het
offer op het Scheppingsgeloof. In de Ethi
sche op het zedelijk bewustzijn; de aan
sprakelijkheid, begrensd door de zedelijke
behoeften van do samenleving. In de Reli
gieuse opklimmend tot een reactie op Gods
liefde, Die Zichzelf niet heeft gespaard,
doch Zijn Zoon gegeven.
Weigering beteekent in de natuurlijke
sfeer ontaarding; in de zedelijke egoismo
en in de religieuse: hoogmoed.
Het schijnt, aldus spr., dat we het hier
alleen mee eens zijn 't is ook wel mo
gelijk.
Maar dan denken we anders dan Augus-
Lid van de Tweede Kamer
8 uur
in het NUTSGEBOUW
voor de Anti-Rev. Kiesvereeniging
tinus, die de verschillende sferen niet on
derscheidde, doch de deugden der heide
nen blinkende zonden noemde, als zijnde
niet uit het geloof: denken we ook anders
dan vele preeken over Zondag 2,
waar het heet dat we van nature geneigd
zijn om God en den naaste te haten.
Waar echter geldt dit? In de religieuse
sfeer van Zondag 2 natuurlijk. Het offer
in de ethische sfeer hééft eigen zelfstan
digheid; heeft recht op een afzonderlijke
appreciatie.
Ontkenning hiervan leidt tot allerlei
absurditeiten. Zoo zou buiten de sfeer van
het geloof het verschil tusschen goed en
kwaad komen te vervallen; zou de recht
spraak alleen utilistische waarde hebben.
De bekentenis van Zondag 2 geldt van
den toestand waarin do mensch als indi
vidu komt to staan dn het licht van Gods
Heiligheid; doch dit oordeel past niet van
den naaste. Daarvoor geldt de maatstaf
van een andeTe sfeer, die van de ethische.
Door dit onderscheid te verwaarloozen
komen dan ook velen in do knel, wanneer
zij de uitspraak van Zondag 2 op alle ge
bieden willen toepassen.
In de geestelijke sfeer spreken we niet
meer van zo-nden, maar van de zonde,
wordt al het natuurlijke in zijn geheel
zonde. De rangorde van de Scheppingsge
dachte vraagt echter een anderen maatstaf
voor het terrein der natuur. Voor do na
tuurlijke sfeer heeft Augustiniis, evenals
vele' protestanten, geen terrein kunnen vin
den.
Spreker hoopt dat niet de onjuiste op
vatting als zou alleen de vrouw zich opof
feren, hem heeft doen uitnoodigen, doch de
rechtmatige klacht, dat in onzen tijd de
zelfopoffering steeds schaarscher wordt,
naar het profetisch woord, dat dn het
laai at der dagen de mensclien zullen zijn
zoekers van zicbzelven de toenemende
ontkerstening dus.
Of spr. dan toch de zelfopoffering in de
lagere sferen afhankelijk acht van die in
do religieuse, wat op verlating van zijn
standpunt zou neerkomen?
Neen, maar het maakt verschil of we de
zelfopoffering in de verschillende sferen
nog vatbaar achten voor vervolmaking.
We leven thans onder den druk van be
neden waartsche stroomingen die elke sfeer
zullen trachten onder te brengen in de na
tuurlijke, in de richting waarin eertijds
Rousseau wees.
Niet do naaste, maar de gemeenschap
zal het zijn, waarin men zijn egoïsme
•heeft ondergebracht.
In zulk een tijcl, wanneer de zelfopoffe
ring niet meer boven zichzelf uit kan,
kwijnt ze.
Uit deze rangorde vloeit voort, dat wij
het kruis van Christus zien als do eenige
verlossing. Voor enkelen en voor de vol
ken: als het criterium dat onze daden oor
deelt, wanneer gretig de handen zal uit
strekken ieder die het leven zoekt.
Een nieuwe wet heeft ons het kruis niet
gegeven/ maar het i s en z a blijken te
zijn, de daad der herschepping.
Het woord van Christus: Ik hen niet ge
komen om de wet en de profeten te ont
binden, maar die te vervullen, loopt pa
rallel met: Ik ben niet gekomen om de
waarden van de scheppingsorde te ont
binden, maar om in de vervulling ervan
den Schepper te verheerlijken, want, aldus
besluit spr., onder die geschonden schep
ping sluimert nog de kracht Gods.
Mej. v. Loo bracht den spreker, die on
der schier ademlooze stilte was aange
hoord, hartelijk dank en Met zingen Gezang
96, waarna Ds. Boissevain eindigde met
dankgebed.
Mevrouw ten Bosch—v, d. Tak
Onder veel belangstelling had heden
middag op ,,Rhijnhof" de ter aardebestel-
ling plaats van. het stoffelijk overschot
van mevr. P. J ten Bo-sch-van der Tak,
in leven secretaresse van het hoofdbestuur
der Nederl. vereeniging van Huisvrouwen.
Een schat van bloemen en talrijke kran
sen werden in den lijkstoet meegevoerd.
Aan de geopende groeve werd het woord
gevoerd allereerst door mevr. E e r d-
mans, de pas afgetreden presidente, die
langen tijd met de overledene had samen
gewerkt. Met dankbaarheid gewaagde zij
van de grooten moed en opgewektheid,
waarmede do overledene steeds in het be
lang der vereeninigg was werkzaam ge
weest. Zelfs gedurende haar smartelijk
lijden bleef ze vol belangstelling voor haar
omgeving. Yeel zaken van openbaar nut
heeft ze gediend, en waar zij kwam werd
zij gewaardeerd. Haar vroegere mede
werksters verliezen in haar een bekwai&e
vrouw en een hartelijke vriendin. Zij ruste
in vrede.
Mevr. Braunsv. Scha gen uit
Haarlem, de tegenwoordige presidentej
legde vervolgens onder het uitspreken van
eenige hartelijke woorden van waardee-
iing een fraaie krans bij den groeve.
Namens de -afdeelingen sprak hierna
mevr. Braams-v. d. Hoek, presidente
van de Haagsclie afdeeling. Ook zij ge
tuigde van de groote verdiensten van de
overledene,, die een stempel van zachtheid
en bescheidenheid, van echte vrouwelijk
heid op haar werk heeft gelegd.
Ten slotte sprak namens het bestuur
van de Leidsehe Coöperatieve keuken,
waarvan de overledene presidente was,
mevr. R e y s t. Ruim 15 jaren heeft de
overledene de belangen dezer vereeniging
met groote toewijding behartigd Naast
een helder verstand en groote werkkracht
bezat zij ook veel hartelijkheid. De veree
niging verliest veel in haar. maar we doen
het best met het werk, dat zij achterliet,
trouw voort te zetten.
De echtgenoot van de overledene
dankte de verschillende spreeksters voor
haar hartelijke woorden, alsmede haar, die
zijn overleden echtgenoote gedurende haar
ziekte liad verzorgd.
Onder de belangstellenden werde opge
merkt de vertegenwoordigers van tal ver
schillende corporaties, waarvan de overle
dene op eenigerlei wijze was verbonden
geweest. Het bestuur van het oude-lieden-
huis aan de Heerengracht, waarin de
overledene ook zitting had. was vertegen
woordigd door den president, prof. dr A.
J. Blok
A. R. Kiesvereeniging.
Wij herinneren belangstellenden aan de
vergadering van de A. R. Kiesvereeniging
die hedenavond in het Nutsgebouw wordt
gehouden.
Zooals aangekondigd hoopt Mr. V. H.
Rutgers, leider van de A. R. Kamerfractie,
dia als No. lop de lijst door Leiden naar
de Tweede Kamer werd afgevaardigd,
daar liet woord te voeren.
zal gelegenheid zijn den spreker na
dere inlichtingen te vragen zoodat er alle
reden is te verwachten dat het een inte
ressante en leerzame vergadering zal zijn.
Ook do vrouwen zijn natuurlijk harte
lijk welkom.
Laat er gezorgd worden dat Mr. Rutgers
vanavond niet voor stoelen en banken be
hoeft te spreken.
Do vergadering zal om S uur aanvan
gen.
Winkelsluiting.
Ingaande Woensdag, 26 November 1924
tot en met Zaterdag 6 December 1924 mo
gen de winkels -op werkdagen van des mor
gens 5 uur tot dos avonds 11 uur voor het
publiek geopend zijn. - -
De Studentjes.
Onze*.,Einjalirigen" doen weer geducht
van zich spreken.
Wie de laatste dagen (nachten) tegen 12
uur in de omgeving van het Station ver
toeft, kan daar dikwijls minder rustige
tafercelon zich zien afspelen.
Na afloop van de traditioneele rijjool in
den middag trekken de heeren naar Den
Haag, vanwaar ze tegen middernacht met
■den trein tcrugkeeren.
De Leidsehe vrienden zorgen dan na
tuurlijk wol voor een waardige ontvangst
aan het Slation, waarbij de politie dikwijls
moet optreden, om de orde ie handha*
ren.
Nadat eergisterenavond een van de sin-
den ten was opgepikt, besloot de politie hel
gisteravond te probeeren zonder gummi-
stokken.
Tegen den tijd van aankomst werd een -
gedeelte van het terrein gereserveerd voor
het publiek, zoodat het ditmaal don Sta-»
tionsweg kon bereiken, zonder eerst et te-»
lijke studentenvoeten over zich te hebben
voelen heengaan.
Nu is het in 't belang van de reizigers
en van de openbare rust te hopen dat dezo
prefmakerij spoedig een einde neemt.
Door den heer W. Fontein archi
tect alhier, is de bouw van drie h e
ronhuizen aan den Rijnsburgerwe^
opgedragen aan de heeren Haasnoot en
Mulder te Oegstgeest
In den afgeloopen nacht is Veer bij
een tweetal inwoners de muntgasmeter
gelicht, n.l. een in de Voorstraat cn een'
ander in de Raamstraat. Het terrein vai?
actie schijnt dus weer uitgebreid te -wor
den. Laten de bewoners toch zelf heb
kwaad niet in de hand werken door do
sluiting van de buitenvensters niet vol
doende te controleeren. Het komt zelfs
meermalen voor, dat vensters niet eens
van pinnen zijn voorzien.
Do politie beeft zich ontfermd over
een rijwiel dat gistermiddag onbeheerd
is blijven staan voor de R K. Jongens
school op het Rapenburg.
BINNENLAND
BEGROOTING BINNENLANDSCHE
ZAKEN 1923.
Het eindcijfer met 2% millioen verhoogd.
Ingediend is een wetsontwerp tot wijzn
ging en verhooging van hoofdstuk V (B n-
uenlandsche Zaken en Landbouw) der
Staatsbegrooting voor het dienstjaar 1923i
Ter toelichting wordt medegedeeld:
Het totaal der verhoogingen maakt een
bedrag uit van f 3.025.000, waartegenover
een vermindering staat van f 775.000, zoo-*
dat het eindcijfer der begrootiaig wordt
verhoogd met f2.250.000.
Neemt men echter' in aanmerking, dat
onder do verhooging een post voorkomt,
groot f 2.250.000, welke den crisisdienst
betreft, dan blijkt dat de gewono dienst,
tengevolge van dit ontwerp niet wordt be-?
zwaard.
De reden van deze verhooging is. dat
het uitgetrokken bediag ad. f4.000 000,
tengevolge van de nog steeds zeer belang-»
rijke werkloosheid, ontoereikend blijkt to
zijn. De kosten over 1923 worden thans
geraamd op f 6.250.000, waarom wordt
voorgesteld het artikel met f 2.250.000 te
verhoogen.
DE HOLLAND—!%0;E VLIEGTOCHT.
Officieel hulae »an de Victors.
Aan het slot van de gisteren gehouderi
vergadering der Eerste Kamer herinnerde
de voorzitter aan het feit, dat het tijdstip'
genaderd is, waarop de koene vliegers, d'o
de vlucht naar Indie hebben ondernomen^
•het dool van hun reis bereikt zullen heb-»
ben. De volbrachte praestatie noemt spr,
een uiting van moed, durf en groote vol
harding. Zij zal anderen aansporen hun
geld en hun krachten te geven voor da
vliegkunst in het belang van het algemeen
welzijn en van de wetenschap. Hun vlucht
is er een sprekend voorbeeld van, dat men
niet bij de pakken moet gaan neerzitten
als tegenspoed dreigt.
De voorz'lter hield zich overtuigd, na-<
mens de leden der Kamer te spreken ala
hij de wakkere vliegers gelukwenscht met
hun succes en behouden terugkomst in het
moederland wenschle.
De minister van Waterstaat, de heer v.
Swaay, sloot zich bij de woorden van den
voorzitter aan namen9.de regeering. Men
kan over de luchtverhinding Nedcriand^
Indië denken zooals men wil aldus spr.
het is en blijft een prestatie van de eer
ste orde. Spr. dankte den voorzitter voor
diens waardeerende woorden, die door het
publiek uit de kranten met veel genoegen
zullen worden vernomen.
De F VII zal met de bemanning Zater
dag te Medan cye 'Ejven. on.dat dit nood
zakelijk is in verhand met de maritieme
veiligheidsmaatregelen op den nog af to
leggen afstand over zee, waarvoor ver
plaatsing van enkele op het traject tus
schen do kusbn van Malakka en Sumatra
gestationneerde schepen noodig is in ver
band met het feit. dat gedurende de laat
ste e'.appe Munlok-Balavia nagenoeg ge-
lie. hoven zee zal word u "•cv' -
Vroeg in den morgen heeft te Modnn ge
loei van de brandweersirene do komst van
de vliegers aangekondigd. Allo kantoren
worden gesloten.
Vermoedelijk werd niet dit gelooi be
doeld, dat do vliegers boven de kust van
Malakka gesignaleerd zouden zijn door do
Orion" van de Scheepvaart in spoot ie. die
dit bericht draadloos zou hebben uitge-
seind. Later is gebleken, dat hel bericht
van de nadering van do YÜogers op een