HieieLeÉÉEoiirl Tweede Bladj Zaterdag 14 Juni 1924 Jagende naar het wit. r Maar één ding do© ik, ver getende hetgene achter is, en strekkende mij tot hetgene voor is, jaag ik naar het wit, tot den prijs der roeping Gods, die van boven is, in Christus Jezus. Phillipp. 3: 14. In tegenstelling met het beeldrijke onder wijs van den Heiland, dde meestal door gelijkenissen sprak, vinden we hij den apostel Paulus doorgaans den redeneer trant en het betoog. Maar d'ilt neemt niet weg dat we toch ook ibij Paulus meerma len in zijn brieven een treffende beeld spraak vinden. Bekend is vooral zijn geliefkoosd beeld van de loopbaan. Paulus ds onder de apostelen de man van het cultuurleven, hij heeft gezeten aan de voeten van Gamaliel en hij kende het leven der. Grieken en Ro meinen. Hij h^eft ook met eig'en oogen het loopen in de loopbaan gezien, hij weet hoe 'het daarin toegaat, hoe zij die deelnemen aan den wedloop, zich inspan nen met alle krachten, dat echter één het wint en den prijs ontvangt. Hiervan maakt hij gebruik om een beeld te teekenen Voor den ijver en in spanning van bet geloofsleven, hij wekt op cm in de loopbaan des gelioofs alzoo te loopen dat wij den prijs ontvangen, niet een verdexfeli'jken, maar een onverderfe- lijken. wijst op zich zelf als voorbeeld: één ding doe ik, vergetende hetgene achter is, en strekkende mij tot hetgene voor is, 'jaag 'ik naar het wit, tot den prijs der roeping Gods, die van boVen is, in Chris tus Jezus. Dl' schrijft hij aan de gemeente der Fi- ï'ippensen, die 'hét loopen in de loopbaan kenden, want in Filippi waren dio wed-i ■loopen in eere, en de Filiippeiuzen hadden ze menigmaal in hun eigen stad gezien. Zij verstaan het als Paulus aan hen feclirijft „vergetende hetgene dat achter i s". Het zijn woorden die meJ nigmaaT worden aangehaald, maar ndeit altoos juist worden Verstaan. Veelal worden die woorden bijgebracht als er oneenigheid of twist Sis, en men er )op aandringt den vréde te zoeken en den Izoen te sluiten. En men verstaat het dan zoo, dat over hetgeen daar achter ligt, idat wat eenmaal gebeurd is, niet meer ge sproken moet worden, en dat men alleen maar zien moet op het 'verdere, om van mix voortaan in pais en vree te leven, f Maar dit heeft de Apostel niet bedoeld I' itoen hij aan de P'hilippensen schrééf •„vergetende hetgeen dat achter ds." Een die in de loophaan hard loopt en dingt om den prijs, spant alle krachten in, en hij dehkt niet aan den Weg die reeds af gelegd is, hij ziet niet naar achteren, hij Üenkt alleen aan den weg die nog voor hem is, en dién hij nog afleggen moet. En zoo nu moet ook de Christen do^n bij het loopen in de loopbaan des geloofs. Hij moet niet denken aan wat achter ligt, aan wat hij reeds gedaan 'heeft. Hit dient bij te vergeten. Hij moet naar voren zien, denken aan den weg dien hij nog te Loo pen heeft, leltten op de roeping die hij nog te vervullen heeft. i De echte wedlooper ziet niet naar ach teren, alleen naar voren. Zoo betaamt het look den Christen. i Tegenover dat „vergetende dat achter ds" komt daarom t-e staan: s trekke n- <l e m ij t o t h e t g e n e d a t voor i s. Hij die het. loopen ri.n de loopbaan kent, weet wat deze woordep beteekenen. Het lis een schilderachtige uitdrukking. Iemand die aan een wedstrijd deelneemt, heeft een eigenaardige en kenmerkende houding'. Men lean het aan heeli zijn lichaam duidelijk zien dat hij hardloopt, •zich inspant met alle krachten om den prijs te winnen. Het .hoofd, de hals, de borst, allies is "uitgestrekt naar voren. Het 'is alsof li e el het lichaam grijpt mét ontern*. bare kracht naar hetgeen dat Voor hem is. En zoo nu teekent Paulus zich zeiven in geestelijken zin dat hij met bet hoofd raar voren, met uitgestrekten bals, jaagt naar hot wit. En dat tot den prijs 'der roe- FEUIU.ËTO&I EINDELIJK VEREENIGD. m Toen vader van mij de gevolgen ver- raam, die zijne weigering gebaard had, was hij zeer gejaagd. Om zich goed te houden, ontving ik vele aanmerkingen, waarover weet ik niet meer, maar zeker als terugkaatsing van hetgeen ik ze'ide. Wees niet ontmoe digd. Ik ben zeker dat vader spijt heeft over hetgeen hij gezegd heeft, en dat hij er op zal terugkomen. Met Paschem trek ik mijn uniform afin, en ik wanhoop er niet aan dat gij mij dien da'g komt gelukwanscben. In deze omstandigheid zou het niet Voegzaam zijn, u eene boodschap van mijn zusje over te brengen, m'aar hét papier zelf is welsprekend." Serge las en herlas, men kan zich voor tellen met welk gevoel. Dus geene weige- »ag, en alzoo nog hoop; zijn hart sprong P van blijdschap. Wat deed admiraal Batourine ge'dnren- j- de ballingschap van Serge? Had hij jn. Boon vergeten, of wel dacht 'hij na e eerste tijden van toorn aan teriugro.e- en? Neen, vergeten had hij niet. Daarbij ping Gods, die Van boven Is', In Christus Jezus. Wij hebben 'dit te verstaan in verband niet wat voorafgaait. Paulus haid gespro ken van 'de volmaaktheid, en van izich zelVen ootmoedig beleden- dat hij nog niet lalreeda volmaakt was. De volmaaktheid 'had 'hij nog niet gegrepen. Maar hij zegt van zich zel'ven: ik jaag er naar of Ik het ook grijpen mocht. En dit „er naar jagen" is erns'tfig ge meend, en van dit „er naar jagen" zegt hij nu dat het een heilige hartstocht in zijne ziele is. Hij jaagt er naar zooals een die an de loophaan loopt, jaagt maar het wit. Het is óók hij hem zoo dat hij vergeet wat achter ite, en met inspanning van, alle krachten zich uitstrekt naar het geen dat voor is. En in dit zijn doen stelt Paulus zich zelf tot een voorbeeld, en hij wekt u op óok alzoo te doen. Toit den prijs der roeping Gods, die van boven is. Deze woorden zijn er aan toe gevoegd, maar zij bevatten een beeld spraak van wat in de loopbaan geschied de. Hij d!ie een Loopbaan hield en uitn'oo- digde om aan den wedloop in 'zijn loop baan deel te nemen, lokte de deelnemers door een prijs uit te loven voor den win naar. Zoo nu 'is er óók in de loopbaan des igeïoofs een prijs. Hij die u roept om daarin te Loopen, houdt u een prijs voor. En daarom leest ge: tot den prijs der roe ping Gods, tot den prijs dien God bij het roepen u Voorhoudt en belooft. Doch diie prijs is van boven. Het is soo, de beeldspraak is aan de aardsehe loopbaan ontleend, maar Paulus spreekt bier van het geestelijke eri hem else he. .Want niet een aardsehe koning heeft hem tot het loopen in de loopbaan geroepen of een prijs hem voorgehouden, maar Chris tus Jezus. Hij is geroepen tolt het he- melsch en heerlijk Koninkrijk, waarin hét miet gaat om aardsehe glorie voor den "overwinnaar, maar waarin een prijs van boven, een eeuwige on onverwelkelijke kroon wordt voorgehouden en toegezegd. In Christus' Jezus. Allieen in Hem is 'het geheim van de Loopbaan te verstaan. Het is de loophaan waarin Hij roept, en waarin Hij den prijs u voorhoudt. Zonder Christus Jezus is er geen roeping en is ter geen prijs. Heit is alles in Hem en in Hem alleen. Hij is het ook di.e hij het ein de den prijs aan den overwinnaar zal uit reiken. lil Christus Jezus, ja Hij is de Leids man en Voleinder des geloofs. Hij roept tot tde loopbaan, maar hij brengt door Zijne hand er u in, en door Zijn 'kracht maakt Hij u jagende naar het wit, tot den prijs der roeping Gods. Hïïj i's het die krachten geeft om te vol harden. Hij doet u de overwinning beha len, en Hij geeft de kroon der heerlijk heid. En dan moogt gij wél zingen: j ste ken liet hoofd omhoog en. zullen de 'eer kroon dragen, maar gij moogt daarbij nooit weglaten: door U, door, U alleen om het eeuwig welbehagen. UIT GODS HEMEL. In Gods hemel, voor Zijn trone Is liet altoos klare dag Maar uit liefde kwam Gods Zone W.aa-r Hij glans nog glorie zag. Doch de beden van Gods vrede, Met hun Koning neergedaald, Brachten 't- licht des Hemels mede, Dat hen daar zoo vol omstraalt In Gods hemel, voor Zijn trone Davert alles van Zijn eer, Maar uit liefdé kwam Gods Zone Midden onder zondaars neer; Doch de boden van Gocis vrede, Uit eerbiedenis voor Hem, Brachten ons hun psalmen mede, Zongen die met heldre stem. In Gods hemel voor Zijn trone Looft en dient men Hem het eerst, Ma-ar uit liefde kwam Gods Zone Hier, waar louter zonde heerschfc. Doch de boden van Gods vrede, Van Zijn rijkdom zonder grens, Brachten Gods genade mede; Vrede op aarde en heil den mensch. In Gods liemel, voor Zijn trone, Is het alles warmte en gloed, Maar uit liefde kwam Gods Zone, Waar Hem niets dan koude ontmoet; Doch de bedien van Gods vrede, In het Bethleliemsclie veld Brachten ons hun warmte mede, Die de koude harten smelt. _X .had de zoon zelf gezorgd het vaderlijk geheugen te ver verse ben. Bij had hem een nederigcn en eerbie digen brief geschréven, zijne schuld er kend en raad .gevraagd omtrent den strijd Itus-schen rentmeester en ondorhoorigen, De admiraal beantwoordde dit door een kleine som gelds te zenden, en met dezé iwiooi-d'cn: „Indien Carl Carlrtck klachten 'heeft •over de boeren, laat hem zich dan tot mij wenden. Hij heeft van- niemand dan van (mij bevelen te ontvangen, en dit mijn recht heb ik niemand overgedragen. Wat imijji zoon betreft,' deze zal eerst terug- keeren, als hij van plan is zijn vader te gehoorzamen." Serge zuchtte diep. Hij voelde dat er vooralsnog niéts van die zijde was te wachten, en dat alleen iets on'verwachts die gevoelens kon doen veranderen. Klaar de de lucht aan de eene zijde voor hem iop, aan de andere zijde was zij donker- ider dan ooit. HOOFDSTUK XXVII. rij. Weder kwam de lente in het noorden, .'ofschoon de sneeuw nog lag verspreid; imaar do lucht kondigde geen sterken sneeuwstorm meer aan. De vogeltjes zon gen, en de losgeraakte ijssckoisen werden gehoord. Ook de oorloggeruchlen werden BCERK EM SCHQOL NED. HERV. KERK. Aangenomen. Naar Elden (bij Arn hem): J. Kramer te Nieuwolda. GEREF. KERKEN. Drietal. Te Kampen: D. van Dijk te Groningen; D. B. Hagenbeek to Vlaardin- gen; en J. v. d. Meuten te 's-Hertogsm bosch. Tweetal. Te Amsterdam (vac.- K. Fernhout): Dr. J. Waterink te Zutphen; én J. L. v. d. Wolf, te Kralingen. B e r o«e p e nt Te Middelburg: R. Ham ming te Doorn. Bevestiging, Intrede, Afscheid. Zondag werd Ds. P. v. Genderen S t o r t, gekomen van Culemborg, beves tigd bij de Evang. Luth. Gemeente te Pe- kela/door D,s. J. A. Rust van Utrecht, die tot tekst had gekozen Ps. 5117. De bevestigde deed 's namiddags intre de naar aanleiding, van Matth. 28: 19. Tal van afgevaardigden, allen ambts broeders, spraken den nieuwen leéraa-r toe, nadat hem door de 'gemeente was toe gezongen Gezang 14. Zondag 27 Juli hoopt cand. J. Baar slag te Breukeiep, intrede te doen bij de Ned. Herv. Gemeente te Melissant. Als bevestiger hoopt op te treden Ds. N. v. d. Snoclr, van Kralingen. Ambtsjubileum. D s. N. Duursema, predikant der Geref. Kerk van Nieuw-Amsterdam, her dacht 2den Pinksterdag zijn 25-jarigo ambtsvervulling. De jubilaris hield bij die gelegenheid een godaehtenispredicatie, met als uit gangspunt 1 Cor. 1: 23 en 24. Beroepbaar. De heer K. v. d. Me ui en, candidaat aan de Theol. School, zal van heden af gaarne een eventueel beroep uit de Geref. Kerken in overweging nemen. Zijn adres is Garijp (Fr.) Ds. M. Koomans. De toestand van Ds. M. Koomans, Chr. Geref. pred. te Eoogeveen, is, naar de Stand, meldt, hc-ewel nog ernstig, naar omstandigheden redelijk wel. Ds. H. Teerink. Ds. H. Teerink, Geref. predikant te Amersfoort, is verleden week Dinsdag naar buiten vertrokken ter herstel van zijn gezondheid. In September hoopt Z.Ew. weder enkele lichte ambtsbezigheden te kunnen hervat ten. Indeelincj van den wijkarbeid. De Kerkeraad der Geref. Kerk van Ara- sterdam heeft Donderdagavond na breede discussie het volgende voorstel aangeno men: „De Kerkeraad spreekt uit, dat heb voor een. goede bearbeiding gewenschfc is, dat de Dienaren des Woords meer dan tot dusver ook in de bediening des Woords in hun wijken optreden. Wil daartoe gedurer.de een jaar ©en re geling treffen en draagt aam een commis sie op c-en schema van indeeling aan den Kerkeraad aan te bieden." Kerkgebouwen. Te Weerden is deer de Geref. Kerk haar nieuwe en fraaie kerk, in gebruik genomen. Reeds lot viermalen toe was het nu ver laten kerkgebouw vergroot, thans mag genoemde kerk zich verheugen in het be zit van een ruime, doelmatige en sieTlijke krk (700 zitplaatsen), met toren, bijbehoo- rende lokaliteiten en kosterswoning, ge bouwd naar heb plan van den inmiddels overleden architect Onvlee. De ingebruikneming had plaats onder 'zeer groot© belangstelling, ook van buiten do Gemeente. Zending. Te Ganzee is den ÏOdeii Mei op S6-jari- gen leeftijd overleden de oude Samuel Treu. Als evangelist en. hulpzendeling der Broedergemeente heeft hij veel gedaan voor de geestelijke belangen van zijn volk. Hij was „de oudste" van Ganzee, de ©enige die nog een vage herinnering had van het oude Bamb'ey, van waar de Chris telijke Boschnegers uit dén stam van Jo hannes Ara-bi, de rivier afzakten en in 1848 Ganzee (in hun taal Ganzeh, hetwelk be teekent pot) stichten. Nog maar één oude vrouw cn allen die van Gingé (Barnbey) kwamen, rusten thans op het stille kerkhof. Op dat kerk- ïuinder en minder. De vrede werd te San (Stefano geteeloemd, en de 'overgeblevenen, van de keizerlijke garde trokken naar do hoofdstad. Met groote vermakelijkheden ■zou kuil terugkomst worden gevierd. S-ergo had geen hairt meer voor de vreugde der wereld. Hij was geen gëbo- iren krijgsman, en ook ial ware dit hét ge- Val, zoo zou zijn nieuwe' overtuiging zij ne gevoelens hebben verzacht. „Steek 'uw zwaard in de schede," had ide Heer tot Petrus gezegd, en sedert Ser- Ige denzelfden Meester diende, zou 'hij zijn zwaard niet meer 'hébben durven uittrek ken. Toch smartte bet hem, niet tegenwoordig te zijn, om zijne wapenbroeders te begroe ten, de ledige plaatsen te teil,en en dé over- jblijvenden. té verwelkomen. Hij ilais zelden één dagblad; slechts nu en dan als hij naar Visc-h ni-V,olotch ek ging; op die wijze Ihad hij de blijmare des vredes verno- [men- i Vrede na zoovéél strijd, na zooveel ver goten. bloed, dat was een goede tijdingI >3erge deed een uitroep van blijdschap. Het Was het begin van April; alles her leefde, alles ontwaakte, alles voelde nu dubbel, zoowel leed als vreugd. Op zekeren avond liep Serge vroolijk iden kruisweg langs, die van het dorp naar ihet huis Batourine loopt. De luclit was zacht, terwijl een verfrisscheud koeltje hof prijken de namen van den zendeling Mans Martin. Sandt en van het zendeling» kind Anna Eaatz. - Heb Rijnsche Zendingsgenootschap heeft van wijlen mej. D. S. te Amsterdam een legaat van f 2000 ontvangen. Theologische School der Chr. Ger. Kérk. A De Theologisch-Schooldag, diie de Chr. ■Geref. Kerk te Apeldoorn gehouden heeft, (is door een groot© schare uik aïiie deelen des lands bijgewoond, een bewijs van de groote belangstelling, welke de leden dier kerk voor de "opleiding van 'de predikan ten gevoelen. De leiding van dezen Schooldag had de (rector der school; docent F. L eng koek, >die in zijn openingswoord hét opgaan van deChr. Gereformeerden uit alle provin ciën naar Apeldoorn om 'schooldag te houden, vergeleek niet het opgaan dc-.r^ ïstamipen van Israël naar Jeruzalem op' de groote vierdagen. Als spreker j,n de ochtendsamenkomst trad op Ds. L. v. d: Me yd en uit Dor drecht, die een rede hield over 'het onder werp: „Groote tijden én een; groote taak". Onzen tijd noemde spr. daarom groot, omdat er zooveel an geschiedt. Het spoor, dat de ruiter op heb Zwarte paard nalaat, is niet-minder ernstig dan dat van den (ruiter op het ronde paard. Na den grooten oorlog is er een ontzet lende verwildering gekomen en een inzinking der zeden De Satan wordt geëerd iin een Dai'iseh dans huis, dat de Satausburg heet, en scholen en kerken zijn in het buitenland in dans halen herschapen. Eenerzijds is etr een schare,'di'e speelt en danst onder het oog van den Satan naar de hel, en anderzijds een groote schare, die gebroken lieeft meit God en zijn d:enst. En levensmoe nei'gt de massa naar den ondergang. Voor onzen tijd is niet de groote taak lom té 'sprekeln met groote woorden over ■verwildering en verkrachting der zeden »en sport, maar om te voelen het, gewicht om de boodschap van Gods Waarheid urtv tedrajgen. Dat moet gebeuren in den weg derimid delen. Daartoe' is ernstige, nauwgezette \sfudie nood-i g. De aanblazing van den ,öc-est dos He er en moet geen studie en •voorbereid'ng voorbij doen zien. ZooaLs de geloovige arbeiden moet, hoewel vol gens de Schrift ..zijn brood zeker ©n zijn water gewis is", moet .de dienaar des Woords naast bidden ook werken (si'.udoe- •ren). Ook de gemeente moet één worden met de boodschap des heil's, evenals 'de d:ena- ,ren des Woords. Ook zij moet do bitter- hdid van de groote taak ervaren, om de waarheid te bremzen aan de wereld. In do middagb:ijeenkomst was allereerst bet woord aan Ds. W. Vos uit Drachten, ■dio sprak over het onderwerp: „Een moe dor in Israël". Spreker schotste, lvoe Debora, mö'cder in Israël, niét alleen richteres was, maar •ook zangster cn profetes, dio slechts zong .■van 'de wrake des Heerc-n. Spreker wildé over de moeder in Israël ■spreken naar aanleid'n.g van Debora's voorbeeld en uiteenzetten, le. hoe een moeder aanspoort, tot den "tsfrijd: 2e. hoe zij meeleeft in den strijd; 3e. hoe z:j bestraft na den strijd, Onzé tijd vraagt naar een krach t- ■menscli. naar een genie. En daarop zitten thans da wereldwijzen te wachten. Maar God kiest géén genieën of kraohtm'en- (Schon. Hij verwekt pen Mozes, die zwaar >is van tong; of een Ehud, d'e links is van hand. Of hij roept een zwakke vrouw om (op te waken. De heldendom der vrouw is meestal 'ver- [borgen. Maar zonder haar was de kerk niet, wat zij is. Dat is de taak der vrouiv: aan t& virr'en tot den strijd. Zij moeten zijn, wat men iin sporttaal „gangmaaksters" noemt. 1 Hoeveel aansporing heeft niet do 'stu dent noodig. Hoe gelukkig als eT achter {h'ém slaat een moeder met geloof. Hoe -ge il ukkig voor den predikant en den docent om door het geloof der vrouw té worden (aangemoedigd! Hoe gelukkig, dat de Ba rak's en do strijders der Theologische (School achter zich hebben mouwen vol !ge- loof, dié meéstaan achter heit front. Ten slotte sprak D s. S. v. d. Molen iiiiit Zierikzee o'ver: „Do deur voor den (waren herder". Spreker wees er op, dat de schooldagen ■toonen, hoe groote waardeerin'g hij den verbi di -vini minister ondanks allo te leurstelling bestaat 'voor het ambt, dat hij (bekleedt. Do verklaring hiervan ligt in het woord van Jezus, opgeteekeud in het Johannes- (Evangelie: „Ik ben de deur". De kerk is (do 'schaapskooi en door hem, den goeden Herder, komt uien binnen. Zonder Hem hem over het aangezicht streek. Boven op den heuvel gekomen stond hij stil. Voor hem ontrolde zich een tooneel zooals enkel do hand Gods het schetst. De zonnegloed brak door 'n aantal grau'we wolkjes heen; verder verhief zich de kruin der sparren (tot in do roode lucht. Hoe schoon! En daar het hart behoefte had zich mede te deelen, ducht hij aan Mila! Hoe zou zij dit bev/onderen! 'Voor zijn geestesoog, .terwijl hij het aardsehe sloot, vertoonde 'ziicli Mila, leu nende op zijn arm. Nu eens zag hij haar iin het dorp bij de zieken .troostend en helpend. Dan weer in de school, omringd' van de kinderen, die begeerig naar bare verbalen, luisterden, 'terwijl ouders en Leerlingen zachtjes herhaalden: „Onze jeugdige edelvrouwe 'i's goed, even goed' Uls de voorgaande." Eindelijk was zij in .zijne verbeelding- bij 'hem op den avond, welke h!ij in de treurige 'zaal doorbracht. Zij 'las hem voor luit den louden Bijbel, 'za't bij hem als bij werkte, en bezielde helt oude gebouw ge heel. Plotseling schrikte hij op; hij was al-» leen; de zon was ondergegaan, de vogels Zwegen,- de sneeuw lag verkleurd, liet was alles -droef, stil en koud. Hij zuchtte diep en ging 'treurig naar zijne woning terag. Tatiana kwam hem met twee brieven te gemoet. Zij wist dat elke' tijding haar ikomen ook de na Hem komende herders /nïet binnen. De ware herder, die de -schapen heeft fce, (leiden tot Jezus, moet zelf allereerst J e^ (zus kennen en dezen hebben leeren* -kennen in schuMverbrijzeïirig. Hij moet (Jezus kennen bevindelijk. En wee den (herder, die zich vermeet,.het evangelie der 1 (zaligheid te brengen zonder Jezus -aldus' ée kennen. j Ingaan door do 'deur wil ook zeggen, dat d'e lieTder moet „g e r o e p e n" war- iden. Er moet zijn een personeel© roeping iot het ambt. Die 'bijzondere roeping ds een anderé dan de roeping, welke den dokter of den ,-vakman vervult. Om die roeping te verstaan, moeten we ,-er op létten, hoe de Heere steeds werkt. Hi'j werkt steeds organisch. De wil wordt bewerkt en er ontstaat een drang om Je- j 'zus te prediken om Zijns zelfswille cn ook Kim der meischheids wille. De Heere bekwaamt deels .onmiddellijk f door het géVen van aanleg, deels ook mid- dellijk d'oor de studie van 'de Theologische (School. Die school is geen domineesfa- ibriek, maar een middel in Gods hand tot cpbouw van Zijn kerk. De zending i n het ambt gosch iedt geheel middellijk,, n.l. 'door de kerk. De schooldag werd door den rector (Lengkeek gesloten met een kort woord wan dank, waarin hij opwekte tol steun <van do Theologische School. HERV. (GEREF.) SCHOLEN. In dc Waarheidsvriend publi ceert S. een voorstel om te komen tot or ganisatie van Herv. Schoolbesturen. In de allereerste plaats stelle bet Hoofd bestuur (van den Géref. Bond) eene com missie in voor de voorbereidende werk zaamheden. In die commissie zouden zet ting kunnen nemen -cenige lédc-n uit het Hoofdbestuur, die als be'stuurslid van eene bijzondere school zijn bétrokken bij 'de zaken van he.t l'ager onderwijs en M. U. L. 0. Bovendien zou hét wenschehjk zijn buiten het Hoofdbestuur eenige leden aan.te vragen, die of bestuurslid z:jn of deel uitmaken van het personeel onzer bij zondere scholen. Hun taak zij: 1.0. Te trachten relaties aan te knoopen met besturen en personeel. 2o. Voorstellen i.n te dienen, om te ko men tot organisatie van Hervormde Schoolbesturen. Hervormde bestuurs'c- don, I-éden en personeel, die leven uit het gereformeerd beginsel. Hot streven van deze organisatie zij er op gericht: Versterking van het Gereformeerde o'c-. ment in onzé Hcrv. Schoolbesturen, waar d'it gewen,scht worrit. Opwekking door woord en ge-schrift, cm ook de Herv. Gereformeerde mcaischea aa-n te wakkeren,, persoonlijk mee te le ven en zich te interessooren voor do School met den Bijbel. Hidp en advies te geven bij s"c'M\ng vert Herv, geref. Scholen. Inlichtingen te verstrekken omtrent he- ginseïvastinr'd van personen, die sol'-ici- ■féere-n a's Herv. van Geref." beginselen. Middelen te beramen om 'e komen tot ■oprich/vrg cn instandhouding van cene Hervormde Kweekschool op Gereformeer den gronds'ag. Middelen te beramen om, zool am- dit laatst^ ontbreekt, lo trachten invloed uit te oefenen op opleidings-inrichtingen, waar jongens en meisjes geplaatst zijn van Hcrv. Geref. huize. Ouders en voogd-en op te wokken hun. 'kin-deren te la'en opleiden Vcov ouderwij zer of onderwijzeres*. Een fonds te vormen, c.m mihder go- fortuneerdoo in de gelêge-nhed te steken door geldelrijken steun een opleidi.ngsi-n- richti.ng te bezoeken, of onderwijzers, d-'e daarvoor aanleg bezitten, maar niet de middelen, te doen opleidan voor leeraar aan eene Kweekschool, liever onze Kweek school. Een kleiin hookske in de Waarheicis- vriend te reserveeren voor onderwerpen Dggende op het terrein van Onderwijs en Opvoeding, Onder redactie van meer dan één persoon: (behoudens de goedkeuring van de Hoofdredactie). In sawyuiwerking mot andere organisa ties het schooltoezicht' van onze Herv o "in- de geref. scbo'en en Hcrv. geref. onder wijzers ook toe te vertrouwen aan perso nen van de Hcrv. geref. richting. Kunnen wij 'liet boVcnstaande nu nok niet bereiken in cans1 uiting lvj Ghr. Volksonderwijs of Chr. Nat. Seboo'om'w- wijs? Wij mecnen van neen. Over mvo bezwaren crnlrent b?:do organisaties een volgende maal. Thans is het woord nan hot Hoord'io- sIuut cn aananderen?' jongen recht welkom was. Istiuef eu de -vrienden Dmitri cn Di- bleisky schreven hem af cn toe. Zij had er -een voorgevoel van, dat een dezer brie ven goed niieuws bevatte, cn wachtte daar om 'zijne tèrugkömst met ongeduld. Zij bedroog zich niet. Serge maakte den eersten open. liet couvert was blauw cn het adres gedrukt; hij las deze woorden in den 'hoek: Dr. Artzt 10de regiment, Wassili-Ostrou. Da tweede was van Ndkolaas, maar dien leg de hij ter zijde, om haastig den oers'.on te openen. „Wat zou de doktor willen?" dacht hij, on met bevende 'hand opende hij en las: „Ik neem de vrijheid u te schrijven, om u mede te deelen, dat uw heer vader drie dagen geleden een aanval van jicht kreeg, waardoor hij voor langer of kor ter tijd aan zijn bed is gebonden, llij heeft u hoodig; afleiding os hem goed en uwe tegenwoordigheid wordt nv.ins inziens bepaald geëischt. Zonder onbe scheiden te zijn, meen ik to hebben op-" gemerkt, dat er cone wolk is tusschen hem en u; doch ik bid u, laat u daar door niét terughouden. De verantwoor delijkheid Yam uwe komst neem ik voor mijne rekening. Uw onderdanige Dienaar, Dr. ARTZT."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1924 | | pagina 5