MANTELS
A.WAALS
f 29.75
Aan hel einde der We@k 1
Nu wij "weer aan den vooravond staan
van liet voornaamste feest der Christen^
Leid, waarop zij de opstanding, van haren
Heere en Heiland gedenkt, richten onze
blikken zich vanzelf niet slechts een week
doch een geheel jaar terug. En dan zijn
•wij geneigd ons af te vragen: wanneer wij
tien toestand der wereld 'van nu met dien
van verleden' jaar Pascken vergelijken,
hoe is dan de ontwikkelingsgang i'n het
tafgeloopen jaar geweest: gaan wij vooruit
of achteruit?
Natuurlijk, het leven'is samengesteld, en
,wel nooit was het gecompliceerder dan in
onzen tijd. Doch als wij een tijdruimte
van eenigen duur beschouwen, zien wij
toch enkele groote lijnen, zien wij een
Ontwikkelingsproces. En juist nu, in de
heide laatsto weken, nu wij op een keer
punt schijnen te staan, is het niet "van
belang ontbloot, eens terug te blikken naar
het verleden. I
1 We kunnen de wereldellende van onzen
lijd in hoofdzaak tot een drietal vraag
stukken terugbrengen: dat der financiën,
der werkloosheid en der schadevergoedin
gen.
Natuurlijk hangen deze drie ten nauwste
samen en zijn wederkeerig van elkaar af
hankelijk, zooals wij nader zien zullen.
We willen beginnen met het, vraagstuk
der financiën. Onze blikken richten
zich dan 't eerst naar Duitschland,
door den Leidsck'en wijsgeer terecht ge
noemd „Het hart van Europa". Dit land
zag in het afgeloopon jaar, tengevolge van
ido Roerbezetti'ng, zijn muns leisel totaal
ineenstorten. Doch, o wonder, de Mark
verrees als een phenix uit haar asch*in
den vorm van de' Rentemark, die nu al.
weer meer dan 4 maanden gestabiliseerd^
ós. Of zij het blijven zal? Dat hangt in^
de eerste plaats van de regel ingaan het,
iScliadevergoedingsvraagstuk af.'
Van de andere landen, wier valuta in
den loop des jaars belangrijke fluctuaties
onderging, noemen wij Frankrijk en
België. De daling van den Belgischen
en, den Framschen franc; nam ongekende
afmetingen aan, en een oogenblik scheen
het, dat zij het voorbeeld van de Mark
zouden volgen. Doch de krachtige maatre
gelen der heide re'geeringen eenerzijds tot
bezuiniging en anderzijds tot verhooging
der belastingen, alsmede buitenlandse he
hulp, hadden tot 'gëvoJg, 'dat een bedui
dende kóersyerba tering iritrad.
Met het vraagstuk der financiën hangt
nauw samen: het werkloosheids-
lvraagst.uk. i
Immers, de werkloosheid is gewoonlijk
het ergst in landen met hooge valuta, zoo-
als Holland en Engeïand, terwijl in staten
imet gedepreciëerde valuta, h.v. Frankrijk
en België, van werkloosheid hoegenaamd
igeen spraek is. 1
In E n g e 1 a n d is een felle verkiezings
strijd gestreden, die stond in het teek'en
van de werkloosheid en die eindigde met
een overwinning der Arbeiderspartij. Be
werkloosheid in Engeland nëémt den laat-
sten lijd gestadig af, hoewel Engeland
thans nog meer dan een milli'oen werk-
loozen telt..
Tn D u i t s ch 1 a n <1 is de werkloosheid
ook zeer groot, dank zij vooreerst de Roer-»
bezetting en in de tweede plaats de stabi
lisatie van den Mark. Gelukkig is! ook hier
Verbetering te hespeuren. i
Zal evenwel die verbetering "zich door
zetten en duurzaam zijn, dan is allereerst
aioodig do oplossing van het h e r s t e 1-
vraagstuk.
Alleen, wanneer de'ze brandende kwestie
op bevredigende wijze opgelost is, kunnen
voor ons werelddeel, betere tijden aaribre-
ken.
En, wanneer niet allé voorteekenen. be
driegen, is er den laalsten lijd een kente
ring te hespeuren, die goede hope geeft
voor de toekomst. En dan zou i'n dé afge-
Joopen week het keerpunt gekomen zijn,
als wij ons niet bedriegen.
1 Do vorige week zijn de rapporten der
deskundigen gepubliceerd, en' in den loop
dér week, die achter oris ligt, hebben
D u i t s cli 1 a n d en Engeland heiden
zich Voor aanvaarding Verklaaïd. 1
Dit is reeds een belangrijke stap in de
goede richting. 1 i
i AVat Frankrijk betreft, j's er ook re
den om te veronderstellen, dat dit niet
afwijzend tegenover de conclusies der des
kundigen zal staan. Immers Poincaré ver
klaarde in het begin dézer «week in een
rede, dat de conclusies der experts voor
een groot deel in de lijn der wenschen
van Frankrijk liggen'
Wanneer zich geen feiten voordoen, 'die
aan al die goede 'verwachtingen den bo
dem inslaan (belaas, hoe dikwijls zijm we
reeds leleurgeseeld!) dan zou ook in dit
opzicht deze Goede Week een goede week
zijn, immers een week, die het herstel van
JEuropa inluidt.
In elk geval, wij kunnen, hoe donker én
verward de wereld toes tand in vele opzich
ten nog is, hij dit Paaschfeest met meer
hoop de toekomst tegemoet zien dan het
(vorige jaar. h-v—- «•-
I" „Het daghet in den Oosten".
'DE VVIJSGEEREN TE ATHENE EN DE
PREDIKING DER OPSTANDING
l Het evangelie, in'zonderheildi het evan-
i 1gelie des kraises eh der opstanding, is
den Joden een ergernis en den Grieken
een dwaasheid.
'De J.ood wil van geen gekruisigden Mos-
'sias weten, dat is hem een ergernis. Daar
!komt al zijn tróts tegen' o(p. De Messias
taioet een koning zijn, die al zijn va jan dén
!zal verpletteren en zijn Volk ter over.win-
tóng leiden.
'y De Griek iwifl désna'ods nbg Vvel' van.
I 'een kruis weten. Zegt ook Plato niet, dat
y Hvie waarlijk rechtvaardig is, in 'deze we-
reld dooi* een schijn Van ónrechlvaardig-
jyheid zal omgeven zijn? Men zal den recht-
vaardige ténJ slotte geeteelen, in boeien
Maani, de o.ogéri uitsteken' en hém ria aller-
lei folteringen aan een kruis hangen, zoo
j^iegt déze wijsgeer.
£-> Doch den Grieken is het evangelie der
^opstanding een dwaasheid. We zien dit
''zob duidelijk in de 'geschiedenis 'van Pau-
j-us te Athene.
P'auius was den Joden oen Jood en den
Grieken een Griek. We zien dit in 't hij-
zonder hij zijn optreden te Athene. Hij
'handelde in de synagoge met de Joden, die
'daar wobnachtig waren, doch met betrek
king tot de Grieken volgde hij de ge
woonte, die ook reeds in de dagen van
Socrates gebruikelijk was: hij handelde
|op de agora, op de markt, met allen, die
haar hem hooren wilden.
Al spoedig waren er philosofen is
'eigenlijk niet iedere Griek een philosoof
die met hem debatteerden, vertegen
woordigers van de heide richtingen, die in
dien» tijd dn zwang waren: Epicuristen en
Stoïci. Sommigen zeiden, onverschillig:
'„Wat wil toch deze schreeuwer, deze klap
per zeggen?" Maar anderen namen de
zaak ernstiger op en zeiden: „Hij schijnt
jeen verkondiger te zijn van een nieuwe
leer en van nieuwe 'goden", en onder die
'laatste verstonden zij dan Jezus en de
'Opstanding.
y Dan nemen zij Paulus mee naar den
'Areopagus. Daar, op dien hoogen heuvel,
Vaarop in de rotsen uitgehouwen ban
ken het Atheensche gerechtshof 'zitting
'hield, daar moet hij voor de -elite van de
wetenschappelijke wereld dier dagen zijn
'nieuwe leer maar eens uiteenzetten. Men
jwil wel zoo vriendelijk zijn hem aan te
(hooren, en veellicht ós er ariet hem wel een
lintere^ganle discussie te voeren.
Daarna lio'u'dt Paulus zijn bekende rede,
on men hoort hem niet zonder belangstel
ling aan. Totdat totdat hij over de op-»
'standing der dood-en spreekt en dan he-
'ginnen sommigen te spotten, en anderen,
'die heter liet 'décorum kunnen bewaren,
'zieggén: „Wij zullen U wederom hiervan
kooren."
Hoe komt 't nu, dat Paulus' prediking
Van de opstanding der do oden zulk een
tegenspraak wekt bij de Atheensche philo-
sofen, ja zelfs hun spotlust gaande maakt
Om dit te begrijpen moeten we wat die
per doordringen in de leerstellingen der
Grieksche philosofie. We zullen hiertoe in
t kort nagaan, zoowel wat de Epicuris
ten als wat de Stoïci leerden.
De E p i c u r e s ch e wijsgeeren ontlee-
rien hun naam aan Epicurus, die dn het
jaar 306 V. Ckr. te Athene een school
Stichtte. 1
Volgens Epicurus is het hoogste goed,
waarnaar allen '.streven, het genot, en het
'kwaad, waarvoor allén vluchten', de smart.
'Het middel tot. ceni aangenaam leven i's
do deugd, en daarom Is het van belang
Jdeugdzaam te leven. De kunst, die de wij-
ze verstaat, is zoo lang mogelijk' en zoo
-intens mogelijk te genieten.
.De zielkunde van Epicurus as materia
listisch. Ook de ziel is stoffelijk; zij be-
■staat uit zeer fijne stofdeeltjes, d-'e door
'het geheele lichaam verspreid zijn' en ook
Hoor dat lichaam worden 'bijeen gehou
den. Sterft de mensch. dan wordt de ziel
ontbonden», ze Verspreid zich als rook.
Wel blijven de atomen, waaruit lichaam
en' ziel samengesteld waren, bestaan en
gaan deze Weer .nieuwe verbindingen aan,
doch die nieuwe wezens, die clan gevormd
(worden, hébbén met den gestorvene niets
4e maken.
Met den jefood is afzoo alles uit. E11 we
"behoeven niet langer harig 'te zijn voor
hetgeen ons na den doocl zal wedervaren.
De dood gaat ons niet aan, immers z.oo-
ttang wij er ,zijn, is de dood er niet, en
'als de dobdi er 5>s, zijn wij er riiet meer.
Zoo l'eérdé Epicurus, doch de Stoïci ga-
yen een ander antwoord op de - vraag:
•wat is het hoogste goed?
De Stoïci fiche! wijsgeeren zijn dé
'volgelingen van Zeno, dio omstreeks 300
Ie Athene als leeraar der philosofie op-
'trad. Zij ontleenen hun naam aan de stoa
poikilê, de beschilderde hal, waar déze
'onderwijs gaf.
Het ideaal der Stoïsche school is de wij
ze, die zich zelf genoeg is, die alleen aan
'de rede gehoorzaamt en voor wien de uit
wendige omstandigheden (rijkdom, ge-?
zondheid, smarten e.d.) onverschillig zijn.
ÏIij\ is de vrije persoonlijkheid, diei goden
hoek merischen vreest.
t Zooals de wijsbegeerte van Epicurus
(materialistisch is, zoo is die van Zeno
han theïstisch.
i De 'godheid i's de kracht., waardoor alles
bestaat, de adem, die het heelal door
dringt. De mensch is een deel van het
heelal en zijn ziel Is een deel van dé we
reldziel. De ziel is de levensadem, die het
lichaam bezielt en beweegt, dóch na den
'dood lost zij zich weer op in de wereld
ziel.
Evenmin als de Epicuristen gelooven
'alzoo de Stoïci aan persoonlijke onsterfe
lijkheid. 1
Dit alles verklaart evenwel nog niet vol-
Moende, waarom de wijsgeeren te Athene
spotten, toen Paulus van de opstan
ding der dooden sprak. Immers, wanneer
'zij niet aan persoonlijke onsterfelijkheid
'gelooven, en die vreemdeling wel, dan is
'er over deze stelling wel een aardig debat
op te zetten. En wat doet een Grieksche
wijsgeer liever dan debatteeren?
1 Doch, we moeten igocd onderscheiden.
Paulus spreekt hier niet over de onsterfe
lijkheid 'der ziel, doch over de opstanding
'der dooden, en dat i's geheel iets anders,
i Paulus is geen Griek, doch een Israëliet.
Onsterfelijkheid der ziel is een Grieksck
begrip, dat opkomt uit de dualistische
'wereldbeschouwing der philosofie, die ziel
en lichaam tegenover elkander stelt. Do
'ziel is in het lichaam opgesloten, zoo
'leert h.v. Plato, als een gevangene in den
kerker. (Na den dood leeft zij voort, be
vrijd van de handen des licbaams.
Doch de opstanding der dooden is ge
heel iets anders. Deze kan alleen begrepen
"worden uit de Israëliefcische beschouwing,
'dat lichaam en 'ziel eeni twee-eenheid Vor-
anen. De splitsing van den mensch in stof
'en gees't heet „doo'd", doch het léven is
'de eenheid van die heide.
1 En dit nu is de xe'den, waarom de wijs
geeren Paulus prediking van de opstan
ding der dooden geen ernstige weerlegging
"ïvaard vonden.
1 Want waarin Epicuristen en Stoïci ook
uiteengingen, in één punt kwamen zij
MODERNE
De nieuwe Manie!, zeer ele*
gant model, met moderne
stikkerij en prima ribs
4824
Haarl.str. 114 - Leiden
overeen, in de minachting voor het
lichaam. De voormannen van beide rich-
H'in&en hebben zich in diky'n geest geuit, en
Hat kon ook niet anders;- daar Waren zij
1G rieken voor.
Vandaar dari ook, dat zij 'de prediking
Van Paulus dadelijk als oen: ongerijmd
heid- aanvoelden. Wa't dwaasheid zou dat
'zijn, een terugkeer der Ziel in het lichaam!
Dat zou a'mmers 'geen vooruitgarig, maar
een terugval zijn, wanneer de ziel, be-
Vrijd uit den kerker des lichaams, daarin
Weer terugkeerde!
Neen, voor zulk een prediking hebben
zij slechts een spottende hoonlach over!
Het is een egienaarclig feit, dat de eerste
'aarival 'van de wijsheid der wereld tegen
'de prediking des Evangelies zich richtte
'tegen het geloof aan de opstanding der
'dooden. E11 zoo i!s het geweest al do
'eeuwen door. en ook, in onzen tijd is het
riiet anders. Het Evangeiio i-s den Grieken
'een dwaasheid.
1 Doch de Christelijke Kerk hoeft steeds
(met vreugde Van haren Heere heieden:
1 „En- Hij is opgestaan, ten derden dage,
naar de Schriften."
1 En de opstanding van Christus is ,ons,
riaar het schooiië woord van den Catc-
.chismus, een zeker pand onzer zalige op
standing.
UIT DE QgglGE¥IWQ
LEIDERDORP.
-Woensdagavond hield de
Coöp. Boerenleenbank alhier haar alge-
me-enc Jaarvergadering in het gebouw
„Irene."
Na opening door den Voorz., den heer
G. van der Valk Bouman, bracht de kas
sier verslag uit over het afgeloopen boek
jaar., waaruit bleek, dat aan spaargelden
ingelegd werd f 120.787.—, en uitbetaald
f 100.242.^-. Eind 1023 hadden inleggers
een tegoed van f 201.386.—. Aan rente
werd bijgescheven f 7.393.—. Aan voor
schotten stond op 31 December een be
drag uit van f 39.648.terwijl aan rente
werd ontvangen f 2.060.—. Door de reke
ning-courant-houders werd in 1923, opge
nomen f 110.020— on gestort f 103.775.
Aan rente in deze af deeling werd ontvan
gen f 9715.— en betaald f 440.—.
Na goedkeuring der Rekening werd be
sloten de winst, ten bedrage van f 1015.—,
bij het Reservefonds te voegen, waardoor
dit Fonds een bedrag van f 12.055.ver
toont.
De Voorz. deelde mede, dat de rente
onveranderd blijft.
Als Lid van den Raad van Toezicht
werd herbenoemd de heer T. Rijnsburger,
en als lid van het Bestuur de heer G. de
Graaf, die heide de benoeming aannamen.
De Voorz. dankte de aanwezig zijnde
leden voor hun opkomst en drong er nog
maals op aan, dat zij hun medeleden zul
len opwekken de algemeene vergaderingen
hij te wonen.
Hierna sloot de voorz. de vergadering.
'ALKEMADE.
B u r g e r 1. S fca 11 d. Geboren:
Catharina Cornelia d. van Gerardus de
Jong en van Catharina Hoogenboom. Jo
hannes Henrieus zoon van Gerardus van
der Fits en van Elizabeth van der Lubbe.
Cornelia Margaretha Theodora d. van
Henrieus Petrus 'Akerboom en van Theo
dora Johanna van den Berk
Oncllertrouw,cl(: 'Johannes Jiaeobus
van der Meer met Maria Cornelia Straat
hof. Johannes Angenent met Antje Los.
De Leu rings raad voor de
ingeschrevenen voor den dienstplicht, lich
ting 1925 zal iri deze gemeente zitting hou
den te Roelofarendsveen in het genieente
huis, op Dinsdag 13 Mei te v.ip. 9.15 voor
do Nos. 1—11 van het alphabetisch regis
ter; te 10.15 voor de Nos. 1222; té 11.15
voor de Nos. 2233; namiddags tc 1.30
voor de Nos. 3444; op Woensdag 14 Mei
des voormiddags te 9.15 voor de Nos. 45
55 en te 10.15 voor do Nos. 5G66.
ROELOFARENDSVEEN.
Door don heer J. Botalhier
is vergunning gevraagd voor den verkoop
van sterken drank in het klein voor liet
perceel kadastraal bekend gemeente Alke-
mado Sectie C No. 2102, plataselijk ge
merkt ,B. No. 291.
RIJP WETERING.
Door den heer P. Z 0 e t emelk
alhier is vegunning gevraagd voor den ver
koop van sterken drank in het klein voor
het perceel kadastraal beker.d gemeente
Alkemade Sectie D No. 180.3, plaatselijk
gemerkt D. No. 173.
BOSKOOP.
Tot waarnemend h o 0 fd der
openbare school is benoemd de heer J. L.
v. Dijke, onderwijzer aan genoemde school.
Door de zorgen der po
litie is naar zijn woonplaats, Schiedam,
overgobraclit een; alhier aangetroffen per
soon wiens geestvermogens gekrenkt wa
ren.
Dinsdag kreeg een j ongen
in de werkplaats van den rijwielsmid V.
alhier kokend lood in het gezicht, met ge
volg dat hij zich onder geneeskundige be
handeling moest stellen.
Zondag len Paaschdag, v.m.
9.30 en nam. 6 uur hoopt voor de Confes-
sionecle vereendging in het gebouw „Sal-
vatori" op te treden, de heer W. G. de
Jonge van hier.
2en Paaschdiag v.m. 10 uur in de Ned.
Herv. Kerk ds. F. G. Hnspers uit Gouda,
bevestiging nieuwe lidmaten.
In de Geref. Kerk len Paasehdag v.m.
10 en n.m. 6 uur prof. v. Gelderen uit Am
sterdam.
2en Paasclidag v.m. 10 uur dezelfde.
RIJNSBURG
In verband me'.t d',e Paasch-
dagem w.^'s er voor binnenland tamelijk
veel vraag naar bloemen en bleven de
prijzen op dezelfde hoogte, althans wat
betreft de tulpeni. Voor Darwin-tulpen was
iets minder vraag, terwijl de kouden
grcnd-Narcissicn; snel naar omlaag gingen.
Zoo gingen b.v. Spurren in een dag van
f 1.50 tot f 0.35 per 100. Ook de andere
soorten gingen naar verhouding naar be
neden. Roode Tulpen! varieerden van f4
tot f6, Witte van f4 tot f 5.40, Wa-pen
van Leiden tot f 10.50, Darwimien van
f6 tot f9.50.
INGEZONDEN
(Buiten verantwoordelijkheid der Redactie)
Geachte Redactie!
Als altijd, nam ik ook nu, met belang
stelling kennis van den pennestrijd welke
er vanuit onze gemeente gevoerd wordt,
in uw blad, naar aanleiding van Zonne- en
Zomertijd!. Ik blijf kalm toeschouwen,-al
hoewel, waar ik' de zaak van onderhande
len meemaakte, ik de gedochte niet
kan onderdrukken, dat het geslacht van
„waggolmu'tsen" uit de 16e eeuw, nog niet
schijnt uitgestorven.
Maar waar ik even op wilde wijzen, is
dit: dat de geachte inzender Ds. Israël,
zich zei ven zeer heeft vergist en eenmaal
op dén .weg van vergissingen zich bevin
dend. staat men allicht bloot voor meer
dere, denk hierbij aan een zeker staats
man.
Ik heb meer dan dertig jaren vrij goed
meegeleefd met 't Christelijk onderwijs in
onze gemeente, maar nog nimmer lieb ik
geweten dat wij een „Gereformeerde"
school bezitten.
Sinds wanneer is die verschenen en
waar moet ik die vinden? Foei! Is dat
geschiedenis
Met beleefden dank voor de plaatsing.
Uw dw.,
N. P. SLEGTENHORST.
Koudekerk 17 April 1924, ,r
LEIDSCHE FENKKASSEN
Amice.
We staan weer aan den vooravond van
het Paa.schfeest, het feest van de levens-
Vernieuwing, waaróp ons de overwinning
van hét Leven over den dood wordt gepre
dikt.
In natuurlijken zin genomen wordt dit
feest vrij algemeen gevierd. In alle krin
gen hoe onverschillig overigens ook
hoort men spreken van het Paaschfeest.
Voor velen, ze'lis in een Christelijk land
als het onze heeft 'dit feest geen andere
beduidenis, dan een' of meer extra vrije
dagen. De Paaschzondag wordt gevolgd
door een Maandag Waarop als regel ook
niet gewerkt wordt en die dus een welko
me gelegenheid biedt om bezoeken af te
leggen of bezoek te ontvangen. Naast
deze onverschilligen zijn. er anderen die
nog wel mediteeren over de levensver
nieuwing, maar zonder daarbij met den
Lcvensvorst ook maar eeniige rekening te
houden.
Do lange winter is weer Voorhij, de nog
dorre takken van de hoornen beginnen de
eerste teekenen van leven te geven, de vel
den worden weer groen, overal ontwaakt
weer het jonge léven en dat ontwaken
wordt begroet door het jubelende vogeïen-
heir. Langen lijd scheen het alsof de na
tuur in diepen slaap was weggezonken, en
alsof alles dor en dood zou blijven, maar
nu blijkt dat het leven sterker i,s dan de
dood, dat de koude kille winter gevolgd
wordt door een sckoonen lentetijd a]s in
leiding op den zomer en daarom viert men
Paschen, steekt zichzelf en zijn geziri in
Paaschkieeding ëri tracht zoo te wekken
een Paasch stemming.
Maar dat is velen toch wat al te opper
vlakkig. Zij zien dieper. Zij zien den dood
en het lijden in de natuur aks een 'beeld
van het menschenleven. En evenals do
winter gevolgd wordt door do levsnwek^
kende lenfe. zoo za? <&K fn liet nionsohrrj
leven aan de ellende een einde worde?
gemaakt en za.l een nieuwen tijd Van vredé
en gclii!; en welvaart over het menschdcnf
aanlichten. En daaróm worden inzonderi
beid ook op het Paaschfeest de menschep
opgewekt om den klassenstrijd te strijden?
om de boeien waarin ze door liet kapitalist
me gebonden liggen te verbreken, om op'
te staan uit den slaap en te strijden voor!
een hetere samenleving, die zoo het dauj
heet alleen mogelijk is door het Socialist
me, dat aan alle onderdrukking en uitbui-n,
ting een einde zal maken. ij
Mijn bedoeling is niet amice, om dezö[
opvattingen te bestrijden, omdat van de]
lezers van een Christelijk blad verwacht'
mag worden dal zij van het Paaschfeest)
een andere en hoogcre opvatting hebbent
en omdat zij hehooren tot degenen diet
luisteren naar de blijde boodschap dat Je-i
zus Christus in de wereld gekomen is, daf
Hij geleden heeft en gestorven is, maarj
dat Hij ook, ten derden dage als overwin-*
naar over zonde en dood is opgestaan^
In het algemeen genomen amice, is dat'i
al een heerlijk voorrecht. i
Want wie niet al te oppervlakkig loeft ep'
wie gewoon is verder te zien dan de op4
pervlakte, die zal maar al te vaak hetze.lf-4
de verschijnsel zien als in den winter inl
de natuur. Alles schijnt dood en dor en\
gevoelloos. En donker dat het vaak is!
Er zijn gelukkig uitzonderingen, maai»!
over het algemeen kan wel gezegd worden,!
dat het kerkelijk 'leven kwijnt. Er wordt]
gepreekt eiken Zondag weer opnieuw, er]
wordt - huisbezoek gedaan, geëvangeli-f
seerd, maar het schijnt maar al te vaak7
of al dien arbeid met machteloosheid is;
geslagen. Ondanks al den arbeid die ver-*
richt wordt en ondanks de sterke uitbreid
ding van de bevolking is. cr in tal van
plaatsen van vermeerderd kerkbezoek
geen sprake. De kerken die 10 of 20 of 3Q
jaar geleden de scharen konden beval ten*'
kunnen het nu ook en vaak maar al t&
gemakkelijk.
En hoe is het dan nog vaak gesteVl hij
hen, die althans den. uiterlijken band met
de Kerk nog bewaren? Is het daar ook 11'et
vaak koud en dor en doodsch?
Ik zou zoo nog wel door kunnen gaan,;
amice, en wijzen op de verschijnselen d'e
op maatschappelijk gebied en in het poü-r
tieke le.vén vallen waar (e nemen, maar ik';
heb dat weieens meer gedaan 011 hoven-'
dien zou dan mijn briefje ook te lang'
worden.
Wie gewoon is zijn ooron en oogen öeiï.
kost te geven, weet er alles van.
't Is bedroevend vaak.
Onlangs kwam ik nog ergens in ceml
nog niet lang geleden gekormd gezin. Mijn
verwachtingen waren hoog gespannen. De]
jonge man was ais jongeling een ijveraa.r
geweest in de Jongélingsvëreen:ging, liad;
daar leiding gegeven en steeds met jeug-ïf
dig enthousiasme zooals ik dat hij de jon-»l
geren zoo graag zie, het p'eit gevoerd!
voor het kennen, liet belijden en het hele-..-
ven van de Christelijke hcg'nselen, Fn
zijn vrouwtje was uit hetzelfde hout ffe-s'
sneden. Zij had ook in het vereen'g''r.gs-'
leven haar sporen verdiend. V
Een heerlijke zaak, amiee. zoo'n gtriiari
Maar wat werd.'ik daarbij éi genaard ;g
ontnuchterd.
Toen ik sprak over iets wat 'k in het|
plaatselijk Christelijk dagblad gelezen.1
had, bleek dat de jonge men sc. hen daar-»
'van niets wisten. Ze hadden 't riiet gelezen»
om de eenvoudige reden dat ze, nu ja,"'
geen Christelijk dagblad lazen omdat ze;
zich de weelde van twee bladen niet wil-j
don veroorloven en omdat ze meenden 't
buiten liet neutrale blad toch eigenlijk niet
1e kunnen stellen, 't Was wc-1 n'et lieele-;
maaf in den haak. dat gaven zr> tee, maar j
och zc konden wel onderscheiden en dan
had het lezen van een z.g. neutraal l>lad:
toch ook zijn voordee'en.
Dat is één staaltje uit velen, amice. Zoo
gaat het op velerlei gebied maar al te vaak,
en al te veel.
En wie dat alles dan aanziet die komtj
cr dan welcens toe om moedeloos en pessi-»
mistisch te worden.
't Gaat ons dan als de Emaiisgangers/>
Ze hadden ook gehoopt en verwacht. Ze
hadden Jezus gezien omstuwd door ^en,
kring van Volgelingen, ze hadden zijne;
wonderen gadegeslagen en hei .Hoasannay
geroep gehoord en de blijde verwachting!
was hij hen opgekomen, dat Jrwus degene1
was die Israël1 veriossen zou. Maar 't was'
een misrekening, Jezus was gestorven ei>
in diepe verslagenheid gingen-zij hun weg.
Maar hoe heerlijk werden hurine ooeei
geopend, toen zij den vreemdeling ent
móet ten die hun klaar voor oogen stelde
dat deze dingen alzoo moesten gesclre-?
den opdat de Schriften vervuld werden.-
Wat werd het hun warm om het hart E»
welk een haast liaddon ze om nog den
zelfden avond terug te gaan naar Jerusa
lem en het den medediscipelen te vertellen
dat Jezus leefde, dat Hij waarlijk was op--
gestaan.
Wat kregen ze toen een andore kijk op
de dingen. Er was weinig veranderd, dé;
afkeer en de haat van do Joden was niet
•minder groot, maar Jezus leefde en dat
was hun genoeg.
En zoo kom ik vanzelf aan do toepas-»
sing amice.
V001* ons is ook niet de hoofdzaak hoe:
de omstandigheden zijn, of het donker om
ons lieen is enz., maar de groote vraag
waar het op aankomt is of Jezus leeft en
of wii ook met een Thomas kunnen zeg
gen: Mijn Heere en mijn God.
Ik hoop amice, en daarmee eindig ik
voor ditmaal, dat dit Paaschfeest voor u;
en mij en. alle lc-zers, waarlijk mag zijn,
een feest van levensvernieuwing. Dat wc 't
mogen gelooven, van harte mogen geloo
ven. dat. Jezus gestorven is, óók voor 0 n-'
ze zonden en dat Hij is opgewekt ook tot
onze rec.litvaardigmaking.
Dan zullen we feest kunnen vieren.
En dan zullen we ook moed grijpen 0111
ieder op zijn terrein, weer met nieuwe
kracht vooruit te gaan.
Dam. zullen we zien, niet op wat 0 m:
ons is, maar omhoog tot, Hem dio is
'gestaan uit den dood, en die eens a.s Ko^t
tóng zal heerschen.
Laten we ons op dit Paaschfeest bp VGr^i
tóen wing aan dozen Koning vérhinderL J,
1 VERITAS, t