Dagblad voor Leiden en Omstreken. NIEUWE LEIDSCHB COURANT ABONNEMENTSPRIJS In Lilden en bulten Lelden f- waar agenten geveetlgd xljn ter kwartaal t Ut er week <0.11 Franco per poet pér kwartaal 1iM 4tie JAARGANG. DONDERDA0 27 MAART 1924 - No. 1200 V Gemeentelijke Vrijheid. Reeds meermalen hebben wij bezwaar [gemaakt tegen bet optreden van hoogere [autoriteiten, waardoor do Gemeentebestu ren feitelijk onder curateele worden ge- [steld. Er werden uniforme regelingen gemaakt ivioor de (beizdïdtigrag van burgemeesterte, ^secretarissen en ontvangers, waarbij het [„hooren" aatn do betrokken Gcmoentera- Sden tot een wassen neus werd gemaakt, jen met het oordeel van dio besturen in 'geen enkel opzicht rekenig werd gehou- !den. i Ook ten opziohte van de overige gemeen teambtenaren werden de gemeentebestu ren vaak- op allerlei wijzen aan banden Igelegd. f Inplaats van gee!n gelijkv;ormi,glieiid te fverlangen, tenzij ze Ijeslist vereiScht Iwordt, was er de laatste jaretn veeleer een streven om zooals Groen het vroeger •uitdrukte gelijkvormigheid te eischen jzoo dikwijls ze verkrijgbaar is, en alleen 'een zekere zelfstandigheid te geven wan neer men het stellen van elgemeene re gels ondoenlijk acht. •s Het ideaal van Groen van Priinsterer kras aan de 'gemeenten zooveel mogelijk zelfstandigheid te' geven of te laten. Autonomie, zoo sprak hij atn 185J, on derstelt en sfeer, waarboven men, zonder goedkeuring en tussehenkomst van een 'onder, gerechtigd is, wel niet naar wille keur in ongunstigen zin te werk te gaan, maar om voor eigen, gedrag zelf regelge- Veiide beschikkingen te stelten Ook Voor de Gemeente behoort een sfeer te zijn, [waar de tusschenkomst van het hoofdbe stuur namens het algemeen belang niet 'toegelaten wordt. Voor den eigen inwendig en kring der gemeente: eenigermafe althans als voor 'de eigen woning, waar ik, zondeT dat de wet intervener t, of dat ik aan 'de opvat- 'firig van anderen, omtrent algemeen be-' 'lang ben gehouden, zelf regelgevende be- BcMkllffigien stel." 1 Van het hier aangegeven spoor zijn we4 langzamerhand tamelijk ver afgeweken. He zelfstandigheid, vroeger ideaal, 'schijnt vaak, om me't Groen te spreken, als 'een noodzakelijk kwaad te worden be- ischouwd. r Vooral nadat onlangs door 'den lieer Schokking de onder-ourateele-stelliing eeni- 'germate werd verdedigd, deed het ons ge-= •noegen te zien, dat thans de Nederlander •tegen dit streven in verzet komt. 1 ïn een bijschrift onder een 'ingezonden stuk lezen wij toch o.m. het volgende: ,,Noch rerte Rijksregeling voor de sala rissen der Gemeente-amib tenoren noch ■eene "Wettelijke verpbehting omtrent de betaling d,er pensioenpremies voor Ge meente-ambtenaren lijkt ons in overeen stemming met d!e veretechte autonomie der Gemeten. Maar evenzeer lijk't ons Ontoelaatbaar, dat Raadsbesluiten, tot ver haal van de pensioenpremie op de Ge in eente-ambteTmTen, door Gedep. Staten worden vernietigd. He verboud;'ngen en de werkzaamheden bij de adtmimstratiën der onderscheiden 'gemeenten lloopen zoozeer uiteen, dat al- 'gemeene regelen omtrent 'die te betalen •salarissen altijd tot onrechtvaardigheden •zouden leiden. Trouwens,, een Gemeente, •die te slecht betaalt, zal moeilijk goe'de ambtenaren krijgen, en ieder ambtenaar is ten stette vrij in zijn besluit; of hij in •een hertaalde gemeente oen ambt wil aan vaarden." He laa'tste opmerking is natuurlijk niet •geheel juist. Tegenover de vrijheid in theorie, staat menijgmaal een financieele noodzakelijk heid. - De keus staat, voor solillc-'itanïen vaak' •iusschen slecht betaalde of geen betrek king. Maar dat kam geen reden zijn om allies' van bovenaf te regieten en de gcanieetnte^ bdsturen in alles aan band'en 'te léggen. STABSN1EIIWS. De kleuren in den Bijbel. Voor de Clir. Geref. Jcpgeli n®svereeni-n ging sprak gisteravond Hs. P. J. do Bruin, van Veenendaab over bet onderwerp: Ho kleuren in den Bijbel. He samenkomst werd geopend, met het zingen van Ps 19:6, lezing van Ps. 116 en gebed. Nadat nog gezangen was Ps. 119:9, hield Hs. de Bruin zijn rede. Spr. begon met een vergelijking tus schen een somberen, an is (i gen November dag en een vroolijken, zemnigen Julidag, om on§ te doen gevoelen, hoo de kleuren rijkdom ons toespreekt. En meer dan wij, zonen der „lauwe Westersitranden", voelt dat de Oosterling met zijn levendige ver-; Leeldinigskracht. Het Oosten is 'de baker mat der Godsopenbaring, daarom in do Schrift zooveel beeldspraak en symbolen. Spr. deed een greep nit do be teekenis )3er kleuren dn den Bijbel. Wit is de smettelooze' kleur van Gods majesteit en ook ran de heerlijkheid van Gods kinderen. Wit wijst op reinheid en Ivekkelooze heiligheid. Be edelsteen jaspis Was wit. en spreekt vajn Godls heiligheid. Wit ié ook de kleur des vredos. Bureau: Hooigracht 35 - Leiden Tel. Int. 1278 - Postrekening 58936 ADVERTENTIE- PU IJS Gewone advertentiën per regel 23K cenfl 1 Ingezonden Mededeelingen, dubbel tariefi $ij contract, belangrijke reduces. jj Kleine advertentiSn bij vooruitbetefl ling van ten hpogete 30 woorden, wordeM dagelijks geplaatst ad 50 cent. 'n Tweede eigenschap Gods wordt ons geteekend door de roode klieur, de kleur van dien krijg, de kleur der gramschap; deze kleur wijst op Gods afkeer van de zomdle, Zijn wrekende gerechtigheid. Be steen star'dius was een edelgesteente met een dieproode Meur en spreekt van Gods recht. Biie wiltte en roode kleur, 'genade en recht, zijn niet met elkaar in strijd, doch' vereenigd in den Middelaar, van wAen de Bruid zingt: „Mijn liefste is blank en rood." Om den trloon van recht en genadle ziet Johannes den regenboog, in aanfaien den si een smaragd gelijk; die smaragd heeft een frisische, groene kleur en spreekt ons van Gods trouw. In God zijn echter niet vele eigenschap pen, doch is een eenheid, want God is lief de, doch wij menschen kunnen slechts de uitstralingen van het licht Gods zien, en wij noemen dat dte eigenschappen Gods. In de Schrift os ook nog van andere kleuren sprake, b.v. van zwart. Zwart is eigenlijk geen kleur, doch gebrek aan licht, allzoo iets negatiefs. Zwart is daar om de kleur der zonde, diiie ons in de Schrift met een megatiief woord wordt ge teekend als anomda wetteloosheid. Zwart is voorts de kleur van den zondaar; ook nog van den wedergeborene; daarom zegt de bruid in het Hooglied: „zie mij niet aan. dat ik zwartachtig ben." Zwart is ook de kleur van den dood. Hef roodi is niet alleen bij God, doc.h ook bij den meuseh een kleur, dan wijst bet op izjn schuld,. Booh het rood en zwart van den zondaar wil God met zijn genade beschijnen; dan zegt de brmidkerk des Ouden Verhonds: ik ben zwart, doch lief- Tijk. Het blauw as de kleur des 'hemels, daar om wijst het hemelsblauwe kleed des Hoogepriesters op den Middelaar, dien de Apostel 'den ..Hem else he" noemt. Ondier het blauwe kleed droeg de priester een Meed van fijn'getweernd linnen, dit wijst op de vlekkelooze menschelijke persoon lijkheid; des Middelaars. Voorts is de goudglans de kleur van Christus' profetische bediening, het bloed kleur ige purper van zijn koninklijke waar digheid en het vur'igroo'de scharlaken van zijn priesterlijk ambt, waardoor wij ont- izondigd worden.- Hit vijftal kleuren van den Middelaar wijst ons dus o-p Zijn ambten en naturen; symbolisch waren zij in den mantel en efod' van den hoogepriestor vereenigd. In het nieuwe Jeruzalem zal zijn een volheid en pracht van Meuren, uitgedrukt in de edelsteenen, die elk een eigen kleur- «chakeering uitdrukken. Han is het Lam de kaars dezer stad. dus ook dan zullen we God zien in het licht van 'den Midde laar. Ban zal er geen strijd meer zijn tus- schen de Meuren,-docli zij zullen een heer lijke eenheid vomien. Nadat gezongen was Ps 89:3 en 6, ver volgde spr. zijn rede. Hij wees op do groobe waarde van Schriftonderzoek, in zonderheid voor onze Jongelings-vereeni- giu'g; in de Schrift wordt de weg des heils ons ontsloten. 'Naast dit „onderzoekt de Schriften" is een tweede sprake, 'die van de kleuren des Bijbels uitgaaf: „Bidt om het licht des Geestes". Zonder dit 'licht zijn we zwart, zijn wo duisternis. Bij dit licht zien we onszelven zwart en rood, doch dan wordt ons zwart 'lieflijk wegens ons berouw en onze schuldbelijdenis. 'n Berde roepstem is: „Beschouwt in 't licht des Geestes de noodzakelijkheid van 'den Middelaar". Al waren onze zonden dan rhod als scharlaken en rood als kar mozijn, Hij zal! ze maken als! witte wol. Hoe dienbaar worden ons dan de kleuren van den Middelaarl 'n Vierde roepstem is: „Bekent dan ook kleur, in het midden der WereTd". Alleen als onze jongeren beschenen zijn door de kleuren van den Middelaar, zullen zij ón der scheiden het zwart der wereld en het zwart van wie M'j aamvarig is op den weg des levens. Ban zullen zij de Christu skieuren uit dragen in de wereld, temidden van een krom en verdraaid geslacht. Be vergadering werd gesloten met dank gebed en heit zirigen van Ps. 68:7. H'et kerkgebouw der Chr. Geref. Gem. was flink bezet. 8ste Openbare Uitvoering „Athalia". I 'Athalia heeft zich bij het anuziekHiefheb- ihemd Christelijk publiek aardig ingebur gerd. Bat bewees gisteravond wel de geheel gevulde groote zaal vau „Be Graanbeurs", waar deze Chr. Muziekvereeniging haar achtste operibare uitvoering gaf, onder ile'i'dirig van haar directeur, den heer J. 'Noordanus. Bank 'zij den goeden smaak van 1de re gelingscommissie za'g het er heel gezellig iuit; een van de redenen natuurlijk, waaTom er den geheelen avond een hoogst geanimeerde stemming lieersclile. Te klokke acht uur werd aangevangen met het zingen van Ps. 98:3: Doe hij uw harp 'de psalmen hooren uitstekend begeleid door het orkest. Na vervolgens te voorgegaan in ge bed, richtte de voorzitter, de heer Anton D. Treur, zich 'tot de aanwezigen met een hartelijk openingswoord, waarin hij in het bij'zonder de afgevaardigden van de verschillende zusterverenigingen wel kom heette, evenals 'de donateurs, dik zich Verdienstelijk hadden gemaakt met de aanibiiedVm'g van zelfvervaardigde voor drachten. i Spr. hoopte dat ieder tevreden zou heen-; gaan. iHet kan, aldus eindigde hij, ver dienstelijker zijn', ver'dieneten te eeren, 'dan 'te hebben. Een hartelijk applaus be wees wel dat het gehoor betreffende het in vervulling gaan van 's voorzitters jwensch volkomen gerust was. En men is niet teleurgesteld. Gaf het eerste nummer, de :„Saint An- 'dré-Marsch" van Gadenine oven den in druk /alsof sommige leden hef „hoe har der hoe mooier" Wilden toepassen het volgende, een Ouverture van Conradii nam dien indruk dadeltijk weg, en gaf er 'een uitstekenden voor in dc pliaats. De pianissimo's werden niet minder "Zuiver weergegeven dan de f.f.'s. Het orkest wa,s uitnemend op dreef. 1 In het derde nummer, In'term. Ginforino •van Mas'eagnie had men ztich wat al te schrap gezet voor een jpaar moeilijke pa.s- isages, zoodat de weergave wat erg voor zichtig klonk, 't Girig evenwel goed. Blijkbaar gevoelde men zich dn „Sabre et Lance", een marsch van H. Starke, erg thuis, het gang er lustig op los, zoodat do directeur wel eens wat moest laten „in binden". De pauze, die zeer gezellig werd door gebracht, werd dn- en ï^tgeleid roef eeni- ige welgeslaagde voordrachten die de lach spieren danig -in beweging brachten, en de samenstellers ongetwijfeld veel' voldoe ning moeten hebben geschonken. Ock de duo's ..Dik en £)un" en „Gelijk pf geen gelijk", oogstten veel bijval, en gaven een hoogst aangename afwisseling. In het laatste gedeelte van het program ma kwam Alhalia neg eens weer in haar kracht. 1 Wat zuiver'hend betreft, mag vooral no. •9, „Berceuse de Jolecijn" van B. fGodar'd worden genoemd'. Het op een na laatste nummer, een fan tasie uit „M. A. de Ruyter", een schep ping van den directeur, den hoer J. Noor danus, is eigenlijk jjjpg w'el iets te zwaar ,vcot de Athaliasché maaJg, al mag hier in geen geval 'uit opgemaakt worden, dat de weergave ervan te wenschen overliet. In- fegeb'doeti. Vooral! de passa'ge „uit diep- jten van ellenden", meegezonden 'door de leden onider begeteiding van een Quartet, werd! 'lofwaardig afgewerkt, en ontl-oktc [dan ook een waardeere'nid applaus aan de hoorders. Terecht kon worden (gewaagd van een welgeslaagden avond, toen de voorzitter in rijn slotwoord allen dankte voor de be toonde médewerkï n.g. Mooi op tijd werd geëindigd, na het zin gen van den Avondzang. De UitivertëezMa. De Confessioneele vereenlging athier hield gisteravond in Prediker een open- hare vergadering, waarin als spreker op trad Ds. J. Naula uit Katwijk aan Zee, met het onderwerp: De uitverMczinig. De vergadering werd geopend door 'den heer v. d. Nat. bestuurslid, die in zijn openingswoord liet blijken dat het behan delen van dit onderwerp mede bedeeld was als een stelling nemen tegen den Ge ref. Bond, die er de Confiessioneelen van beschuldigt dat rij het met de handha ving van de belijdenis niet zoo nauw ne men. Aan de hand van de brochure van den Geref. Bond: „Ons kerkelijk standpunt", bestreed spr. het stan'dpunt van dien Bond ten aanzien van de waarde van de belijdenis. Tegen het verwijt van 'dien G. B. dat de Confess, geen bezwaar hebben tegen oen volkskerk, voerde spr. aan, dat de Heore diit ook juiist wal, omdat in de H. Schrift wordt gesproken van een öaamvergaderen van allLe einden der aarde. Ten aanzien van het hedenavond te be handelen onderwerp, zei spr., dat dit een bewijs is drat de Confos'sioneelen in tegen stelling toet wat men veelal van hen zegt, wel degelijk de Uitverkiezing belijden. De spTekier, Ds. Nauta, tot zijn onder werp komend, merkte op, dat het de eere van de Confessioneelen mag heetem, dat zij 'de verkondiging van den vollen raad Gods voorstaan, ook ten aanzien van het stuk der uitverkiezing. De Uitverkiezing is een moelijke zaak voor het verstand. Zij is een voorwerp van schitterende schoonheid, maar om die schoonheid 4e kunnen zien, is een gezichtsvermogen noo- Üig. Het stuk der Uitverkiezing is geen vin ding van la teren datum in de Geschiedenis der Kerk, maar het is van do vroegste tijden af, door haar beleden, en steeds ge noemd: het hart der Kerk. Naast den strijd tusschen Angus (anus en Pelagius enz. vinden we in later tijd "dien tusschen do Remonstranten en Con tra-Rem oristran ten, waarhij de Dordtsche Synode in do bekende 5 artikelen oen heerlijk getuigenis geeft van het geloof der Kerk, dat hier Minkt als een Hymne aan de Vrije Genade God's, Soli Beo Glo ria, Gode alleen dc eer. Be belijdenis van de Uitverkiezing is noodzakelijk. Van tweeën één; óf God is een hliinde natuurkracht, of Hij is do opperste wijs heid, 'die weet waJt Hij doet, en doet wat Hij weet. Het zou ongerijmd zijn, te 'denken dat God' het aantal levensjaren, Ide plaats en de taak van den metnsch zou hebben be paald, en dan hun eeuwig lot 0ou prijsge ven aan toeval en willekeur. Ook de voorstel'Jing als zou God •vooruit hebben gezien wie er zouden ge- looven', is in den grond der zaak eein neer halen van Hem. Gods wil is de diepste grond onzer zaligheid. Men moge 'dit de harde theorie van Dordrecht noemen, uit wat wij in het geestelijk lieven zien, voligt die consequentie, dat God vernederd dicai Hij will, en verhardt dien Hij wil. De vragen die oprijzen ten aanzien van de lögica der Uitverkiezing zouden ook kunnen gesteld ten opzichte van de onge lijkheid die in de Schepping valt waar te nemen. Vanwaar 'die verscheidenheid in gaven en karakters? De Heiland geeft als antwoord: noch deze, nodh zijn© oudiers hebben gezondigd, maar dit (blarid geboren") is aan hem ge schied, opdat dë werken Gods in hem zou den openbaar worden. Die vrijmacht Gods is echter geen wille keur. De uitverkiezing is niet te vergelij ken met de keuze van een koopman, die uit een aanital voorwerpen de beste uit zoekt. De uitverkiezmg is evenmin te verkla ren in Sophistische Tajn. Zij is een be schikking van de Hoogste "Wijsheid en Rechtvaardigheid. Christus is in den hoogs ten zin' de uitverkorene Gods, de Ge zalfde Koning, die niet zond'er onderda nen kan 'zijn. In Christus Ki'gt de verkiezing der ge meente vast. Een echoon voorbeeld daarvan biedt het volk Israël, dat in de ttemd'enen van Abra ham was besloten, toen God met hem het gena'deverhond oprichtte. Evenals bij een boom eclbter ook doode takken worden aangetroffen, komt het ook in 'de zichtbare kerk voor, dat gedoopten den weg ran het Verbond verlaten. Verd'er mag zich echter ons oordeel mot uitstrekken. Wij hebben affleen te oordee- lem naar den ersch van het Verbond. Srijdit om in te gaan, ds het antwoord op vele vragen. Na de pauze behandelt spr. het practi- sche gedeelte. De ui (.verkiezing behoeft niet te wor den verklaard uit enkele bijbelteksten. Zij loopt als een goudader door heel cfe H. Schrift. Voor het ongeloof geeft zij niets dan ergernis, voor het geloof öiete dan steun. Men moge de uitverkiezing -in theorie hooren foochenen, hij een geloovige uit de practijk zal dit nooit het geval zijn. Het is echter geen voorWerp daf men voor -aan don drempel moet leggen. Daar wordt er tegen geschopt, en wordt het ont heiligd. Ook Augustïnus heeft ons geleerd dat wij de uitverkiezirig dn de Evangeliepredi king niet voorop moeten stellen. Het noo- digende Evangelie is voor alle menschen. Gods uitverkiezen stolt niet alleen het 'doel, maar ook de middelen en wegen vast. Tusschen oorzaak en gevoTg is dan ook oen verhand, dat in de practijk naar vo- Ten treedt. Be steun van «dien geloovige is, dat God Bic zijn zaligheid bepaaüde, ook de mid delen verordineerde. Gods willen staat ar.ot lost van Zijn wer ken. Zijn willen as werken. Wel verre van werkeloosheid, to kweeken maant die Uitverkiezing tot voorzichtig heid. Dat bewijst de historie, die onze vade ren op hun sterkst laat ziien, op al'lie ter- reiinan van het leven, warneer het stuk der Uitverkiezing liet meest op dien voor grond treedt. Het belijden van de Uitverkiezing voort tot dë hoogste leveosonittwikkelingomdat (het den geloovige doet weten dat het niet zichzelf, maar Gode toebehoort. De overeenkomst in de Schrift, tusschen de Uitverkiezing ^.enerzijds, naast de ab solute verantwoordelijkheid vam den mensch anderzijds, blijft een mysterie, dat cer^t voor den troon der Genade zal worden ontsluierd. Na het zingen van Ps. 65:2 eindigdo Ds. Nauta met dankgebed. Ouderavond „Jahn." Gisteravond had de Ghr. G. en S.-Yer. „Jahn" een ouderavond georganiseerd in Prediker. Nadat hij met gebed was aan gevangen wees de voorz. or in zijn opo- ningswooiidl op dat het spreekwoord: „wie de jeugd heeft, heeft de toekomst" niet altijd opgaat gezien het feit dat de aspirantenafd. van Jahm nooit stabiel ia. Het speet hem dat er zoo weinigen aan de uitnoodigin'g, die oip Tuime schaal Kras verspreid, hadden gehoor gegeven daar deze avond alleszins belangrijk beloof do te worden door een korte rede ran don heer Verschoor en een aantal films door den lieer de Bruyn te geven. Hij stelde in do toekomst meer van 'deze avonden, in uitzicht en hoopte dat deze avond <W grondslag mocht zijn voor een serie wirn terleringen in het komende seizoen. Hierna verkreeg de heer Verschoor hel; woord voor rijn rede: Is christelijke' lichaamsopvoëding noodzakelijk, waarin' spreker op korte, zakelijke en voor ieder. Christen overtuigende -wijze de noodzake-: lijkheid van lichamelijke opvoeding niet alleen bepleitte maar, om zoo to zeggen, bewees. Vooral voor de rijpere jeugd, die reeds de weinige minuten gymnastiek of anderszins, die op de school worden gegeV Ven, missen, is rij dubbel noodzakelijk.) Zoowel voor kantoormenschen die dett heélen daig zitten als voor studenten. Dr. Kuvper heeft in 1889 reeds gezegd): „Eq „sprak ik H van lichaamsoefening, dan „deed ik dat met ernsten in onze tur-; „ners en roeiers vinden wij het voorbeeld „terug van menschen die hun geheele „lichaam oefenen, niet alléén hun herse-* „nen. En zouden onze wetenschapsmens „schen dan geen logische ontwikkeling „van geest en lichaam voorstaan? Man „van geest te zijn, is juist te zorgen dat j.gij geen geest van oen man woTdt." Na deee belangwekkende rede werd er gelegenheid tot het stellen van vrazen ge-c geven. Hiervan werd door verschillenden een ruim gebruik gemaakt zoodat bestuui en cudlers hier elkaar vrijuit tegemoet kwamen. Hieruit willen wij alleen role-» veeren dat een der vragers wees op do on-i sympathieke houding van sommis© schoolhoofden ten opzichte van de lich. opvceding en spec'aal ten opzichte van de gymn.ver. en op het zonderlinge feit dal de Geref. school een prachtlokaal, maar geen werktuigen heeft, terwijl 2 Her-» vormde schoten een Ibkaal en-werktui'ren hebben. Ten slotte kwamen, na slechts onhete minuten pauze, de rolprenten van den heer de Bruyn die zeer in den smaak vie-; len en ook buitengewoon mooie nafuurop-» namen bevatten. Daarna sloot d'e voorz. deze wcteoslaag-i de samenkomst onder dank aan alle aan wezigen. Be wegblijvers hebben veel gev mist. 1 Notabeten Ned. Herv. Gem. 1 Voor de aanstaande verkiezing van No-» Jtah'elen bij dë Ned. Herv. Gcm. alhier Iwerden gistermiddag twee gelijkluidende kandidatenlijsten ingedtend, zoodat een stemming ditmaal riiet noodig zal zijn, 'daar de af tredenden, 'de heeren: P. J. v. d. 'Berg, M. Brinks, P. Piket, iF. J. de Bid-< •der. T. Spruitenburg en J. J. F. v. d. Wijngaard zijn herkozen. Leeszaal Reuvenö. Onder presidium van Mevr. de Wed. Prof. Kuenen, htield gistermiddag da Ver-» een. „Leeszaal en Bibliotheek Beu ven s" haar jaarlijfeslehë algemeene loctenvorga-» dering. In het jaarverslag van den secretaris, Prof. dr. Kroon werd bet vertrek geme moreerd van Br. P. A. Briessen en van verschillende leden van het bibliotheek-* personeel der vereen., die weer door an'de-» ren werden opgevolgd. Vooral werd aandacht gewijd aan de in-» richting van een speciale khidwbibTio-» theek, die in Januari j.l. mogelijk w?rd doord'at de vereen, weer do beschikking* kreeg over een voorkamer in den linker vleugel van het gebouw aan de Bree-» slraat welke ruimte tot voor kort in ge- bru:k was bij het Bataksch Instituut. Dit speciale „kinderdoniein" staat on der 'de bekwame leiding van Mèj. Stroo-» mink, tot wier vreugde van deze nieuwe gelegenheid reeds een zeer druk gebruik wordt gemaakt. Het ledental der vereen, bedraagt thans 2569. tegen 2549 in het vorig jaar; dat der donateurs 11. tegen 13 adem; buiten- üedën 324, tegen 306 v.j. Boekenbezit: 16070 banden, tegen 15151 v.j.; vernietigd werden er 95. Brochures 3190, tegen 3126 v.j. Over liet algemeen is van de B:'bliotheelc weer een even druk gebruik gemaakt ala ten vorigen jarö het geval was. Een oogenschijnlijke vermindering van het aantal lezers möt cenigo honderden, vindt haar oorzaak in de omstandigheid, dat de inruil-ing naast do gewone zomer-» vacantde, nu ook gedurendie do Kerstweek was gesloten. Gemiddeld worden per week 1400 a 1500 boeken uitgereikt. Aan het financieel verslag van den Penningmeester, den heer H. Schaap Jzn^ ontleer.en wo dat de ontvangsten geduren de liet afgeloopc-n jaar bedroegen f 14443.771»; de uitgaven f 14434.01, wat een saldo geeft van f 9.76 Ook dit jaar onderging de rijkssubsidie weer eenige vermindering, in verband mei do bezuinigingsmaatregelen. De beer Sytsma bracht mode namens den heer Zijlstra met wicn hij de kascvam- missie had gevormd, verslag uit van het onderzoek van kas en bescheiden, op grond waarvan spr. adviseerde tot deeliar- gcering van den* pennÜn'gmeesler, niet 'dank - voor rijn accuraat beheer. A'dus werd oaider applaus besteten. Tot leden van de kas-caninv. - - voor het volgend boekjaar werden aangewezen d« hoeren Joustra en Ten Kat? Onder teekenen van instemming dei aanwezigen bracht de pre;.lente Bvofc

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1924 | | pagina 1