ÉuweLeÉclieCorat Tweede Blad Zaterdag 22 Maart 1924 Zoo versterk uwe broeders- HCEiRtlC EM SCHOOL EINDELIJK VEREENIGD. En de Hcere zcidc: Simon, Simon. Zie, dc Satan heeft olieden, zeer begeerd, om te ziften als de tarwe. Maar ik heb voor u gebeden, dab uw geloof niet ophoudc; en gij, als ge eens zult bekeerd zijn, zoo versterk uwe broeders. Luc. 22: 31, 32. De genade genieten is zaligheid! Het zijn feesttijden in het leven 'des geioofs, als de ziel' de genade Gods smaakt in de gunstrijke verzekering der vergeving •niet alleen, maar ook in het besef van de veilige bewaring onder en dn de voorbede van onzen Middelaar. Doch de genadie, die Giod schenkt, geeft Hij niet énkel voor genot! Hij schenkt genade aan ons opdat wij' 'er anderen, onze naaste, mee dienen. Bestraalt God ons met Zijn licht, wij: mogen ons in dat licht verheugen, en •danken, wij hebben dan ook weer onzer zijds het licht te laten schijnen voor de •menschen, opdat het by hen uitwerke, idat zij onze goede werken zien en den Vader, die in de hemelen is, verheerlijken. Wordt do liefde Gods in' onze 'hartear uitgestort door den HeiHgen Geest, wij mogen ons in d;e liefde verblijden en lijiar met voilé teugen geniéten, doch te gelijk niet uit het oog verliezen dat wij weer anderen met deze liefde hebben te (dienen. Zco leert het Christus ook hier zijn jongeren, en ons! O, Petrus is veilig onder dó voorbede van zijn Zaligmaker. Hoe satan hom en de jongeren ook zift als de tarwe, hij zal pQt geloof niet verliezen. Maar aan de verzekering van deze bewaring voegt onze •Heiland toe: „en gij, als1 gij eens zult bekoord zijn, zoo versterk uwe broeders." Welk een wonderlijk woord: „grj, al3 gij eens zult bekeerd zijn." Was Petrus dan niet bekeerd? Ja toch; want de Heere. zelf immers had hein met een machtige, onwéerstandeliijke roeping van de netten geroep én en 'tot een visscher van menschen gemaakt; de Heere bad zich op geheel bijzondere wijze aan Petrus doen kennen, zoodat hij van dezen zijn Moester mocht getuigen, wij 'liebhen geloofd en bekend, dat gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods. Doch dat alles was de volle bekeer.'ng hog niet.- Dat moest nog verder doorgaan. Petrus is nog niet uitgeleerd in dc School der genade; hij meet in dezen weg vier bekeeriiiig, nog heel veol loeren. Hij moet nog, hoewel aanvankelijk be keerd, bekeerd worden. Doch dat .zal geschieden! Het Woord van den Heiland hier stelt vast dat het zoo met Petrus zal komen en daarom iis het ook diop-verootmoedigend •maar niet minder hoop-gevend en rijk- vertroostend. Dicp-veroo'taiioed-'gend; ja, want hoewel aanvankelijk op den weg des ge'hois en des IcveDS wandelend; aanvankelijk be keerd, meet Simon Joe a's zoon toch nog in zooveel bekeerd worden. Hij moet nog aan zooveel dat in hem is sterven om den Heero 'to leven. Hij moet no? sterven aan zijn ogen ingebedde kracht, die hem deed zeggen: „al werden z>j allen aan U geërgerd, ik zal 'geenszins aan U geërgerd worden". Hij moest nog sten-en aan zijn goede voorne mens, aan z:jn vastheid en trouw waarop hij zeker ging. Hij moest aan dat alles 'en nog veel meer sterven, dagelijks ster- Ven; om het, door het geloof lévend', in •den Heere Jezus nieuw en geheiligd te rug te vinden, om alzco steeds meer alles in zijn Zaligmaker le hebben. Ja, die bekeeringsweg wa.s wel moeilijk! Z:ijn noodzakelijkheid is diep-veroot- moediceud; en het boude ons kfein in ons zelf en voor den Hcere en doe ons afzien van aUo zelfv «rh effing. Maar Christus woord is toch ook hoop gevend. „Als g:j eens zult bekeerd zijn!" zegt 'Gliristu-s; en daarmee wordt Petrus en ook ons aan geweren dat het toch ook ze- ker geschieden 7al. Het zal geschieden in een. weg van hit tere en pijnlijke zelfkennis; ir. oen weg van 'diep vallen 'in do zonde, in een weg ook van bitter berouw en droef géweem, in een weg, die hem de liefde en trouw van 'Christus doet kennen in zijn opzoeken on terechtbrengen enkel met ren blik van Zijn oog. En waarlijk Petrus niet alleen! Vóór hem reeds een David, die na ,vocl en rijke ontvangen genado üm een smart"- vollen weg der bekeering leert; en na hem, hoe vele van Gods kinderen die het hebben moeten leereu in een hangen weg, Vlat de bekeering telkens weer en steeds ineer noo'dig is; maar ook: dat God hét 'dé Zijnen schenkt. O wonder van gc-nade! God trekt dé Zijnen niet alleen uit de •'duisternis lot Zijn licht, doch ook arbeidt Hij in en aan hen tot liunne bekeering om zé al meer van zichzelf af te brengen én lot hun Zaligmaker heen te leiden. Zoo wordt Christus heai meer allo si en hebben aij slof oui Christus te1 verheerlij ken. Daarop is dat Wérk Gods in de voort-, gaande bekeering dan ook gericht. Onze Heiland ::egt liet Petrus: „en 'gij; als gij eens fcult bekeerd zijn: zoo ver sterk uwe broeders!" De genade, die Petrus in zulk een die pen en smart vollen weg van den Heere I 'ontvangt, zal hem ten zegen zijn; onge twijfeld; zij zal hém doen juichen dn de óntfeming en liefde des Hoeren; zij zal hem doen roemen in de genade en trouw van zijn Zaligmaker; doch dat is het laat ste niet. Zij zal' hem ook tot een zegen inaken voor zijn broeders! Zelf gezegen! wees .een zegen! Eens zelf bekeerd, versterk uw broeders! Met dc genade der versterking die Gc-d u schenkt, dient" er" mee hen, die ook die genade van nooIe hebben. Versterk uwe broeders! zegt de Heere lot Petrus! En dat nu niet ik eigen kracht, maar enkel in de mogendheid uws Heeren, -doe het ii.n gehoorzaamheid aan 'den Heere, 'die 't u beveelt. Dit bevel is van uw Zaligmakeruw Ko ning; en darrrm moet he': dé or u, Z;jn 'discipel en dienstknecht werdén gehoor zaamd. Versterk uwe broeders, dcor uw woord en wandel. Spreek hen van de genade on trouw des Heer en, wijs hen op hun eigen zwakheid en nietigheid, op liet '«in- 'wonend bederf van den ouden menschop ]do heiligende kracht der genade des Hoe ken, zeg lion, dat zij (alleen in hun Heere en Zaligmaker veilig zijn, alleen, maar ■ook geheel en volkom msrv Vc-rsterlc uwe broeders! Wek hen dus op 'tot veel geloof, tot gedurig gebed, lot' har telijke l'ieuae, iot waken en hidden, tot af- izien van zich zelf «en op zen tot Chri'slus ihun Heere, dring hen lot•strijden tegen •alle- zonde, en tot hopen op alle genade, 'dié ons toegebracht wordt in de 'opénba-1 r,'m? van Jezus Ciristusl Versterk uwe broeders! Doe bet om dat uw Heere bet zegt maar ook. doe 'het omdat hét uwe broeders z;ju 'u 't ge loof. Christus Zelf noemt ze uw broeders, 'die met u hetzelfde leven hebben uit God, 'die met u kinderen zijn van den oenen Vader, d:'e -in de hemelen is. die cmet u bébben: één Heere, één geloof, 'één doop, 'één God, en Vader welke daar if boven u al'en! Het zijn uw broc-dors! en door den band der gemeenschap hébb°.n zij rocht cp uw liefde, op uw versterking! O dat vrij loch met do genade, d'a God ons geef:, O' kander diénen Dienen de broeders! Ia de gemeen schap der heiligen! Dat wii tocli elkander niet ergeren, hin deren, afbreken, maar vv-el'eer verslerken on bouwen, steunen en cchragéii! Dat as do Godveihec-rlijkondo vrucht 'Zijner genade! „GOD IS MIJN LIED." God is miin lied, mijn vreugd, mijn zor», mijn eeuwig heil, de blijde bron van al mijn sterkte en gezangen. Go-d is mijn liefde, mijn verlangen, mijn licht, mijn puurste klankenval, God is mijn laatst geluk, mijn al. Een sterke burcht weet ik mijn heer, betrouwbre wacht en tegenweer tot al de kleinheid mijner dagen1, die wil mijns levensheil belagen. Hij is mijn zeker, veilig huis, mijn ver, maar va-st-bclooM tehuis. God brandt in allo felle smart T~, die roodö zonden' uit mijn hart. Hij ploegt mijn ziel met diepe voren tot rijke dracht van welig koren. Hij slaat mijn ijdelheid in puiu en breekt mijn trots den snooden kruin. God zingt de zang, die trillend beeft In nachtelijk loof, muziek, die zweeft in 't zondoorstraalde dennenruischen. God's stem is in het brekend bruisen dat met den wilden wind verglcê - tot aan mijn huis van verre zee. Wat zou ik weten over d'aard, l dan Gcd alleen. O, al wat waard is te bezingen en) te minnen daalt van zijn heil'go hemeltinnen en wiekt, een vogel vleugelvlug in liefde naar zijn buis terug. God is mijn laatst geluk, mijn al mijn liclib, mijn puurste klankenval. God is mijn liefde, mijn verlangen, van al mijn sterkte en gezangen o eeuwig heil de blijde bron. God is mijn lied, mijn vreugd, «lijn zon. NED. HERV. KERK. Bcïo e p en. Tc LuritérenB. Bat él aan te Zeist; to Glanerbrug "(toez.): P. Groot te Steggerda. Aangenomen. Na a r Almen-Harfsen (toez.): Joc. Pcort tc Eikerzee. c GEREF. KERKEN. Beroepen. Te Laar, graafschap Bent, hehn (DuitSchland): cand. D. J. Velsink te Kampen; te "Limteren: E. J. van Voorst to Kootwijk. Aangenomen. Naaf Grarqsbergen: C. A. Vrougdcnhil, cand. to Rotterdam. Bedankt; Voor Borger: C. A. Vreug- clenliil, cand. te Rotterdam. EVANG. LUTH. KERK. Drietal. Te PekelaP. van Geudcren Stort te C'ulemborg; C. G. G. Visser tc Rotterdam; en C. F. "VVesterman te Am sterdam. Prof. dr. H. J. El.horst, f Gisternacht is to Amsterdam overleden prof. dr. II. J. Elhorst, hcogleeraar in dc Hebrecuwsche taal en letterlcunde, de taal en letterkunde der Semiotische volken, de Israelietisclie oudheden en do uitlegging van het Oude Testament aan de universi teit van Amsterdam. Sinds 16 September 190G was hij hoog leraar als opvolger van prof. Matthes. Den Jen October van dat jaar hield hij zijn inaugureel e rede over: Israël in liet licht •der jongste onderzoekingen. Vóór zijn benoeming tot hooglceraar aan de universiteit van Amsterdam was hij achtereenvolgens predikant te Irnsum, Arnhem, Den Haag en Haarlem. Ned. Herv. Predikanten-Verecniging. Do jaarl. verg. der Nod. Herv. Predikan ten-vereniging zal gehouden worden Dinsdag .2,9 en Woensdag 30 April a.s. Do opening zal worden gehouden door ds. J. C. van Dijk te Bloeniendaal. Be handeld zullen worden de volgende onder werpen: „de objectiviteit des geioofs naar Baenner" door prof. van Nes te Leiden, „Wat. liecft Nieaea ons tc zeggen" door dr. M. M. den Hertog te 's-Gravenhage. „Christendom en gewold", door prof. Slo- tomaker de Bruine to Utrecht. „Kerkelij ke eenheidsbewegingen" door prof. Aal- ders te Groningen. Afgevaardigden van de Ned. Herv, Kerk. De hoogleeraar dr. F. M. Th. Bühi, te Groningen, en dr. J. A. Cramer, tc Utrecht, zullen op do „Conference en Christian Politics, Economies and Citen- ship" van 5 tot 12 April te Birmingham to houden, als afgevaardigden der Ned. Hcrv. Kerk aanwezig zijn. Prof. A. Eekhof, te Leiden, zal do Ned. Herv. Kerk vertegenwoordigen op do Algemene vergadering van het Comité voor core.spondentie met de hervormde kerken", welke in Mei a.s. te Ediuburg zal worden gehouden. Vrijheid om ce interpreteeran. De Waarheidsvriend schenkt aan dacht aan de pogingen van de Herv. Broederschap, die te Uitrecht vergaderde om de totstandkoming van een modus-» vivendi te bevorderen -on wijst in hefc bij zonder op een wonderlijke tirade die in het verslag van bedoelde vergadering voorkomt. Gemeld werd n.l. dat men ieder op eigen verantwoordelijkheid in liet midden van de Hervormde Kerk, zoolang de Kerk zich niet nadér .uitspreekt, v r ij h e i d wil geven en laten „to inter pre t e e i e n hetgeen door de Kerk beleden wordt: het Evangelie van Jezus C li r i s t u s." ..Dat wil dus met Hollandschc woorden zeggen aldus de Waarheidsvriend: dat ieder vrij maken mag van „het Evan gelie van Jezus Christus" wat hij wil. Drie professoren en 15 predikanten (wie waren die hoogleeraren en wie waren die dorniné's?) hebben dat goed gevonden cn zullen het ook verder goed vinden. En men zal nu een reglement maken, waarbij dat wordt vastgelegd, om dan aan de Sy node te vragen dat reglement goed te keuren. Wiab kan men (en dan nog wel profes soren en dorniné's) toch wonderlijke din gen in z'n hoofd .halen. Nu loopt ieder van die .heeren met een papier in den zak een beroepsbrief waarin staat, dat zij het Evangelie van Jezus Christus naar luid van Gods Heilig Woord moeten verkondigen. Zóó vraagt de Kerk het en zóó hebben zij 't beloofd. Maar inplaats van nu tc zeggen: laat aan dat geknoei nu eens een eind komen, dat men het Evangelie van Jezus Christus geheel los van en in strijd met Gods hei lig Woord verkondigt, gaat men zeggen, dab do Kerk aan ieder vrijheid geeft om van dat Evangelie te maken wat men wil, al zou het. b.v. zijn, dat zelfs de godheid van Jezus Christus werd geloochend, door heel het verzoenend lijden en sterven van dep Middelaar een streep werd gehaald cn werd ontkend, dat Hij uit den dood is op gestaan en krachtiglijk is bewezen Gods Zuon tc zijn. Toeh zou men dan voor zulke dingen vrijheid hebben! En die vrijheid moot nu reglementair nog beter worden geregeld en gewaarborgd. Dab noemt mela dan de oplossing van het kerkelijk vraagstuk! Warom zegt men niet, dat men met plannen rondloopt, om de Hervormde Kerk cm hals te brengen? Heb Evangelie van Jezus Christus is toch niet van ons? Dat hebben wij tocli in en door Gods Heilig Woord? Waarom staa-fc men er niet naar, om dat Evangelie vaster te zetten en veiliger te stellen in het midden van enze Ned. Her vormde Kerk? - Nu heeft het er al veel van, dat de Ncd. Hervormde Kerk oen vereeniging van clck wat wils is. Maar nu is er nog oor zaak, om in 'fc midden van de kranke Kerk voor heb recht van de belijdenis en voor het recht van het Woord en voor het recht van den Christus en voor het recht van den God, die deze Kerk in dezen lande plantte, op te lcomén. Doch als het middel, nu uitgevonden, toegepast wordt, dan is do Ned. Hervorm de Kerk wettelijk gemaakt tob een reli- gieuse vereeniging waar iedere willekeu rige opvatting van het Evangelie van Je zus Christus evenveel recht heeft. Maar dan is de Ned.- Hervormde Kerk weg, voor goed weg. En een ander neemt haar plaats in; onherroepelijk." De kalenderhervorming. Op verzoek van den minister van bui-1 teniandsclio zaken heeft do minister van, ju.stitio aan dc ALgemccnc Syncdo der Ned. Herv. Kerk toegezonden een afdruk cener circulaire van dien secretaris-gene raal van den Volkenbond, mot buiige, be trekking hebbende op het vraagstuk van dc hervorming van den kalender, met ver zoek har© beschouwingen ovct dit onder- »werp aan Z.Exc. mede te declen. GODSDIENSTVERVOLGING IN RUSLAND. Do harde sovjet-Bussen blijven, naar de ,Ma asbo;dc meldt, hun haait tegen gods dienst on geestelijkheid koelen. Dc mee- idoogenlbozen hebben vrij spel, want de .oneindige gehe imzinnige Siberische slcp- ,pon verraden ad-ét voel van. do misdaden. De hulp, die uit liet buitenland aan de geestelijkheid geboden wordt, is relatief zoo weinig. Over iliet lijden van dé .geestelijkheid, ,van w'ie honderden in Russische gevange nissen en Siberië z:jn opgesloten heeft mr. .Tudor Pole, lid van de Anglicaansche missio lot steun van d© .orthodoxe geeste lijkheid eenige bijzcaid-heden meegedeeld aan een redacteur van dc „Daily Tol." „Dat ongeveer 1250 bisschoppen en priesters hun leven voor hun geloof héb ben opgeofferd werpt een levendig l'cht. op •de jongste geschiedenis d-er orthodoxe kerk", taldius mr. Pole. „Tegenover de priesters, die de sovjet-maatregelen dur ven weerstreven, wordt geen genade ge bruikt. De Angüiiéaanseiie kerk doet iets om-liet lat der geestelijken te verlichten. Do bijeengcizamelde gelden worden in TEJHOUDEN VERGADERINGEN, ENZ. 26 Maart: Openbare vergadering Conl fessionecl vereen, in bet gebouw ..Prodi* ker." Spreker Ds. J. Nauta te Katwijk aan Zee. Onderwerp f Uitverkiezing. 26 Maart: 's avonds 8 uur: Ds. de Bruync van Veerjendaal, in de Chr. Geret kerk Breestraat. 28 Maart Jaarvergadering Chr. Amb- ienaarsbond Leiden 's avonds half acht. Spr. Mr. H. Bijlewld. 3 April: Gcrcf. Bond. Gebouw Predi ker 8 uur. Spr. Ds. W. Bieshaar. 4 April: Zendingsavond, Staalvrijk- Spr. Zend. v. d. Linde, 8 uur. 7 ApriJ: Oosterkerk. Ds. S. C. v. Wijn.- gaarden, pred. tc Linschoten, voor dc H. V. vd. G. Z. B. s avonds 8 uur. 9 April Jaarvergadering A. R. Kies- veieenigiag Leiden. 25 April: s avonds 8 uur in Wijkgc- bouw Levendaal. ledenvergadering Oud- ledeen-Vereen. „Dient den Heer." 0 Mei: A Capella Uitvoering „Con Amore" Hocgl. Kerk. 12 Mei: Herdenkingssamenkomst. 12'- jarig bestaan der H. V. v. d. G. Z. B. in -do Oosterkerk, 8 uur. Ini: Ds. G. H. Bee kenkamp. Spreker: Dr. J. D. de Lind van Wijngaarden. Ned. Herv. pred. to De Bildt. Rus'sfsche bankbiljetten naar -Rusland ge zonden. Een vriend wisselt 'liet daar voor ts'cliemowitseh bet nieuwe Russische ge'd. waarna het wordt verdeeld en door be trouwbare -agentén naar verschT.iendo centra wordt gebracht. Aldaar wordc-n .nauwkeurige inlichtingen cm treilt den. mood der priesters ingewonnen en de meest noodzakelijke hulpmiddelen ge schonken. Onder de ontvangers van deze .gaven behooien cok vijf h'isschc.pnen on zeventien priesters, die haar een eiland in Noord-Rusland zijn verbannen. Twee der bisschoppen werken daar als stal knecht en twee als schaapherder. Een van ,1ien is 70 jaar oud. Inde lange dagen van den zomer worden deze b'sschoppen en priesters gedwongen cm 11 uur per dag te werken. Dunne reep <on hard brood d:e- men hun tot levensonderhoud. Twee ande re bisschoppen vertoeven op ren ander eiland en -zijn ongeveer van elk verkeer 'uitgesloten. Anderzijds wordt gcir'h' da' «'o onder- wijs-autoriteiten ia de Tsjerrj'goff-pro- vincie een nieuwe circulaire tot d? ouder wijzers hebbeu ger'o'ui, om cr wel oo .to Het'tcm, dab alle beo lom en kruisen" uit de schoolgebouwen geweerd worden. Overi gens heeft liet sclioo'personeel tc^ laak den kinderen te verbieden ici de kerken ■le zingen of godsdienstonderricht to ent- rva'ngen. In de provincie Kursk zijn aTte pries ters uit de dorpen gevangen genomen ou- Vler beschuldiging van weerstand t:> heb ben geboden, aan de sovjet-verorden'nve-n. In Po dolle zijn do mcesto kerken cn Pastorieën" in vviplcclmavazlinon veran derd. DE POSTCHEQUE- EN GIRODIENST. De lenueaijnq van oen directeur. Hot ..Hbld." deed dezer dagen cenige metledéclingen -over de benoeming van een ■directeur van den Postcheque- cn giro- Vlonst, welke door ons werden overgeno men. Daarbij uoemde liet hl-ad ook den lieer Duynstee, insjiecteur der posterijen cn te legrafie te Maastricht en deelde mee. dat «deze cenige. maanden ge1 eden in aavmer- kiiiig kwam, nadat h;j door den V dei- Van Waterstaat gedetacheerd was h'j het (lentrale Girokantoor in Den llaag, maar dat deze werkzaamslelling niet lot cenx> herooniing heeft geleid. en dc heer Duyn stee thans geen kans heeft. In d:'t bericht lieeft men ge'ezen, dat de door den heer Duynsteo ge1 over de» arbeid van d en aard was, dat zijne mieUxnicc- miug tct directeur daar aan 'zou zijn tc Wijten. Dit. zoo verzoekt mf.n aan het „Hbld." te melden, ds geenszins het geval gew°est. In tegendeel, dé Minister heeft don heer Duynstee later mot eeno opdracht tot on- 'derzcck dor giro-aangelegenheden in het buitenland belast cn hem hij do girode batten in do Tweede Kamer een onzer beste inspecteurs der P. on T. genoemd. Uit poslkringeui, waar men met een en ander nogal o pde hoogte is, deelt men. tliians mode, dat den hoer Duynsloe zo'fs hot directeurschap van den girodienst zou z'ljn aangeboden, doch dat dezo functie niet door hem zou zijn aanvaard .maal overwon do Booze. „Indien dit hun Evangélie is," zéide hfj, „wil ik .het nict;^ het strijdt tregen do rede." De hand des Heeren ditmaal afwenden de. vertrok hij door een andere deur-, z'jn voornemen stond vast: doze godsdienst vernedert den mensch; dus is die ivct voor mij; }>eter heengaan dan overtuigd ie wor den. De arme man, wat zocht hij te onU viuchten? Do liefde Gods. Na zijn vertrek liet de spreker voor een oogenblik de menschel'jke zijde liggen om de grootheid en heerlijkheid Gcds le be schouwen, zij no liefde, geopenbaard in don dood z:jns Zoons, en het hei1 hun ge schenken, die in Hem gcloovon. Ilij sprak met vuur en zijn aangezicht straalde bij 'do lieschrijving van ods genade. Menige z:el door de zonde gedrukt, hief zich op door do verkondiging van do hei'i.sh -loile. en menigeen Icerdi? d^en avond i I or goono verdoemenis ;s voor wie iu Garis- tus zijn. Romeinen 8. Toen sprak hij tol hen. die dc parel van tgrooto waarde hozittpn, vau den weg. dien mon to gaan hooft in cone wereld, die te gen Christus is. vWordt vervol FE8JBLLËTOÏH Een verhaal uit bet vroegere Rusland. 34) „Laat ons bidden," spreekt Lord B.; bij en alien knielen. Ilïj bidt eenvoudig en vroom, den Hee- xe emeokende, rJlen den rijkdom van zijn iAArooad en genado te openbaren, de harten le openon, opdat de waarheid bij aanvang of hij toeneming worde on'lvajngeoi. .Amen," sprak men zacht ondér het ge bed. „Amen", herhaalden tallen aan het islot. Dil. amen kwam uit 's harten dieps ten 'grond. Lord R. stond op en ontsloot Gods Woord; zoo deden allen. „Laat cms uit Uenesis 3 lezen," steldt hij voor. Men hoordé do bladen omslaan, Serge luister- de met open momd em ooren. Lord R. lias de geschiedenis van den ral in Eden tot ver.s S: En zij hoor dén dé stem van don Heere God, wandelende in den hof, aan .den wi'nd dos daags. Toen verborg zich Adam en zijne vrouw voor hét aangezicht van den Heerei God, in het midden van bet 'geboomte des hols. Lord R. sprak van do verzoening des Böozen, en do leugen, waardoor lii'j Eva had verleid, van do vreeselijke ondank baarheid en de eerste zonde, kenbaar in hare gevolgen voor do geheélo menscli- hc:d. Na dese daad van het schepsel te bobben uitgelegd in ail haar zwartheid legenover God, wees hij op die vliedende monschheid, die zich uit schaamte ver berg de. „En gij?" .sprak hij na een oogenbMk stilzwijgen, „zoo God hier izichtbaar kwam, zoudt ook gij u verbergen?" „Ja, neen," klonk hefc nauwelijks jioor- baar. i „Weet dat Hij hier fs, ofschoon onziebt- baar, maar even werkelijk als in Eden. Teder, die nog 'm de zonde is, ligt onder hetzelfde c-ordeel en hooft ats onze eerste 'ouders te beven voor don Heer. Er voflgdi3 stilzwijgen. De predikoT zocht, of schrik zich op de aangezichten zou vertoonen; v,an de meesten straalde do stille vreugde doTgonen. voor wie geen ver doemenis meer is. „Ik weet het," hernam hij, „voor ve len uwer1 kan die tegenwoordigheid des 'Heeren vrees noch 'beschaamdheid ge- Ven, omdat'gij door het bloed zijt bevei ligd. Gii zijt in vrede en in veiligheid; voor u is do tegenwoordigheid, des Hee ren blijdschap. Wait maakt dit verschil?. Het bloed, ja, ik zeg u, liet bleed van den 'Verlossers. Tot veidukMijking- lezen wij vers 21; Ein do Heero God maakte voor Adam. cn zijne vrouw rokken en vellen en toog ze 'hén aan. Daarmede bekl'eed, konden zij do tegen woordigheid des Hoeren dragen. Een of- Ier is gebracht, liet Woed is gestort, die 'mensch kan zoo bekleed worden als Gode waardig is. Dit offer profeteerde van 'bloed dat Christus op het kruis deed s'tréo- rnien cm den zondaar te redden. Zander 'bloedstorting geene vergeving. Hebr. 9:22. Gelijk door de ongehoorzaamheidt van kénen mensch velen zondaren zijn gewor- 'den, zoo ook worden door «dê gehoor zaamheid van éénen velen rechtvaardig. Romeinen 5. Zijn allen met die rechtvaardigheid be kleed? Zrj, die gelooven. Adam en E/va lieten zich bekleeden, en 'gij, die l>oos zijt, die in de naaktlieid der zonde ligt, laat gij u liekleedon door de gerechtigheid van Christus? Wilt gij die?" „Ja, ja", spraken velen. „Zoo gelooft dan; ziot af vani alle eigen pogen; of zoudt gij uzelvcn willen bekleeden als Adam en Eva, door uw eigsn waarde en goede wer ken, door uw vaslen en. wat niet al? 't Is alles onnoodig en niets boter dan de vij- geboom, gij zoudt uzelven moeten verber gen." En hij zag hen aan, .die opzettelijk uit het gezicht stonden. Dlo woorden troffen Serge; 't was alsof hij werd toegesproken. Hij ging werktui gelijk achteruit door den invloed van Gods knecht. „Ja, gij verbergt u, omdat geen mensch, geen enkele onzer, bestaan kan din Gods te genwoordigheid. Do heiligheid. Gods beschuldigt hem, en zijne deugden en goede werken, waarop hij zibh bij de menschen verheft, zijn slechts een verwerpelijk kleed in Gods oog. Jesaja 64:6. Gelooft gij dit? Zoo niet, gij maakt 'God tot een leugenaar. Hoort wat de Bijhei zegt van den mensch, l'sahn 14 en Romeinenl van vers 18 af." Dit las de spreker langzaam en eerbie dig; het was de geb'jkenis van het men- schenhort door de goddelijke hand gege ven. Bij deze ontzettende woorden bogen zich 'de hoofden, en menig hart ismoll. Een grijsaard weende als een kind. terwijl de oude vingeren de bladzijden opsloegen, die zijne veroordeling bevallen. Eene vrouw, verouderd door smart, meer dan door de jaren, boog onder den 'zondenlast. Ook Serge sloeg dc oogen neer, maar de hoogmoedige natuur kamp te onet de waarheid. Hij slopt het geeste lijk oog om de waarheid' niet 10 zien. Dit-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1924 | | pagina 5