Tweede Blad..
Zaterdag 23 Februari 1924
s; Ernsteliik gevraagd?
Jüfensckntiiid, deze marm.cn
liGbben hunne drekgoden in
hun hart opgezet, en hebben
den anus toot hunner ongerech
tigheid recht voor hunne aan-
gezichten gesteld; word Ik
i dan ernstelijk van hen ge
vraagd? Ezechiël 14: 3.
Do profeet Ezechiël lieeft geleefd en go-
arbeid onder de Joden, die door Nebukad-
nezar in ballingschap waren weggevoerd.
En hoewel zijn woord bestraffend was,
kwaaie/ er toch telkens tot hem,, om te
hoorei^ d£ hij hun toch niet een weinig
hoop kon geven en uitzicht bieden op be-
toro dagen.
Do traditie deed hen nog altijd ecnigo
waarde hechten aan het woord van den
v profeet Ook waar zij lret geloof in des
"Heeren Woord hadden losgelaten, bleef -er
jn hun hart nog zekere bijgeloovige vrees
voor wat de profeet uitsprak, een even hij
geloovige hoop, dat een goed woord uit zijn
mond niet zonder gevolg zou blijven.
Dit bijgeloof bleef hun zelfs bij (want
meer dan bijgeloof was het toch niet), waar
zij zich met afgoderij bezig hielden, en
dus ract den dienst des Heeren hadden ge
broken.
Vandaar, dat de profeet Ezechiël in zijn
woning daar in het verre land der bal
lingschap zelfs nu en dan bezoek kreeg vaai
de voornaamstcn der Joden.
Terwijl z'j op zekeren dag daar tegen
•hem over zitten, en hij waciht op hetgeen
de Ileoro hem openbaren zal. geschiedt
des Ileeren Woord tot hem: Menschcn-
kiud. deze mannen hebben lmnne drekgo
den in hun hart opgezet, en hebben den
aansloot hunner ongerechtigheden recht
voor hunne aangezichten gesteld: word Ik
dan ernstig'ijk van hen gevraagd?
Metterdaad, dit kon geen oprecht vra
gen zijn naar des Heeren Wcord en wil.
Dit was niet anders dan het dubbelhartig
pogen cm de afgoden te dienen, en toch
ook nog van den Heere hulp. en bescher-
- ming te verkrijgen.
Zoo '"s het menschenkart, dat van den
levenden God afwijkt ten prooi aan aller
lei innerlijke "tegenstrijdigheden.
Die afval1' ige Joden in Babel, verre van
'den ui te'lijken Temoeldfienst, zochten niet
den Heere, maar de afgoden. De verlei
ding daartoe was voor zwakken en onbe
sliste zie1 en sterk. Van den d'enst des
Heeren, d-'e in Jeruza'em aan den Term*
pel verbonden was. zagen ze niets meer
voor hunne ongen. Daarentegen hadden zo
'jiv het IveVlenscbe land de schitterende
tempels van de afgoden gezien.
En in p'aafs van nu te treuren met een
niet te stillen droefheid over het gemis
van des Heeren heerlijkheden, vergaarden
ze zich aan de schittering van-de afgods
tempels. df«e in «rootte en aardscho nracht
den JemzaVmschen Tempel overtroffen.
Daarbij kwam ook liet nieuwe mi'l:eu,
waarin rij !eecden. Aanvankóbik «als ver-
achto Joden achteuit gezet. kwamen zo
gaandeweg in aanraking met de eerste
kringen van het land hunner ballingschap.
Het voo-beoM van Daniël en zijn drie
vr'enden staat niet alleen.
Maar terwijl nu mannen als Daiël en
zijn vr:enden den Heere getrouw bloven
■ook in hun heidensche omgeving, gingen
andte.ro Joden mede in de heidensche ge
bruiken coi in den lieidenschen levens toon
van hun nieuw-verworven kennissen cn
vrienden.
Den naam van Joden Helen zij wel: niet
les. Maar ze sVden er blijkbaar prijs op,
om in do oo^en van de kruisen, waarin
zij verkeerden hHjk te gven van -hun on-
Irevaneen oordeek van hun vrijzinnigheid,
die zicli wist vrij te maken van de beper
king, door Israels religie hun opgelegd.
Toch bleef het verleden nog to sterk bij
hen nawerken. Al wilden ze meedoen met
hun li ion we vrienden, z© bleven toch nog
'te veel Jood hi hun hart om geheel en «al
aan hen gel'jk te worden.
En ook toen ze in het geheim reeds de
'afgod-op vprp^rrlpn. konden ze. rich niet-
""EINDELIJK VEREEN1GD.
Een verhaal uit het vroegere Rusland.
ri5)
„Juist! Ik zeide dat did stad verlaten
f scheen, en "wi'j wilden reeds victorie roe
pen, toen er plotseling hevig op ons ge-
I 'schoten werd. Vaai uit deuren en. vensters
I van boven en van beneden hagelde het
kogels over ons. Het getal vijanden
I isehe ieder oogenblik te vermeerderen, en
'wij stonden als een handvol «tegenover
hen. Dio Turken zijn zoo dom niet; zij
'hadden ons mooi in hun wespennest ge-
l Vangen. Nu vielen zij ons aan allo kanten
'aan; het was alsof wij ons dnide kaken
Vier hel bevonden. Onze overste schoot
vooruit naar het «eerste gelid ,maar zijn
haard werd gedóod, en een oogenblik
daarna kwam hij zelf ook te Hallen.
Wij moesten wijken, of wij wilden of
riet. Drie vierden onzer kameraden ble
ven op de plaats. God weet hoe wij het
r«og ontkomen zijn, want die vijand achter-
volgdè ons van nabij tot aan de plaats,
,wiaar wij den vorigen dag gelegerd had
den. Daar had een vreeselijk gevecht
plaats.^ Nog eenige schreden en wij zouden
hij die onzen kunnen aansluiten, Plot-!
geheel Tosmaken van wat naar de schat
ting der heidenen een vooroordeel moest
hecten, namelijk het geloof hechten aan
wat de profeet van Jehova omtrent de toe
komst had te zeggen.
Hoe schitterend toch ook de afgoderij
in Babel was, met de daaraan verhonden
waarzeggerij en tooverij, het voldeed niet,
en het kon geenszins vergoeden het gemis
van des Heeren woorden, en daden, die
bij zijn profeten werden gevonden.
Ontvangen zij nu, bij hun komst lot
Ezechiël, eenige aanmoediging? Zijn zo
min of meer welkom? Worden de oud©
banden aan het volk van Jehova nauwer
toegehaald?
Juist het tegendeel. Er is voor hen geen
woord des Heeren meer. Het eenige ant
woord, dat zij op hun vragen zullen er
langen, is de vervulling van de gedreigde
oordee'enIk ben de Heere; liem zal ge
antwoord worden door Mij; en Ik zal/
mijn aangezicht tegen dien man zetten, en
zal hem stellen tot een teeken en tot
spreekwoorden, cn zal hem u:troeien uit
het midden mijns volks; en gijlieden zult
welen dat Ik de Heere ben.
Waar het Woord van God, dat bekend
as. versmaad wordt, daar is voor dezulken
ook geen woord vaai. God meer. Voor zulke
verachters van het W-oord heeft de Heero
.geen boodschap meer.
Dit is wel een ontzettend en aangrijpend
antwoord. En toch gaat ook dn dit woord
nog een roepstem lot bekeering naar dl©
afgedoolden uit: Bekeert u en koert u af
van uwe drekgoden, en keert nwo aange
zichten af van aPe uwe gruwden.
Zoo'ang zij dat niet doen. en aan de af
goden vasthouden, en den aanstoot hunner
ongerechtigheid recht voor huur:© aange-
z'chten slel'eö, is hun vragen naar des
Heeren Wcord n;et oprecht, en geschiedt
het al1 een onder beding dat zij -aan hun
ongerechtigheden zuilen mogen vaasth ou
den.
Maar daarmede wil de Heero Zijn
Woord niet vermengen. Alleen zoo zij bre
ken met de zenden, die z:j naar z'ch toe
gehaald hebben, zal de Heere Zijn Woord
weer voor hen openen. En zoo z;j des Hee
ren Woord, dat zij weien, weer gehoorza
men, zal Hij hen verder onderrichten.
En nu, zijn er ook in onze dagen onder
de Christenen niet velen, dm evenzoo han
delen als d°'o afvallige Joden in de bal
lingschap? Is er niet bii menigeen, thans
een meegaan met de were'd en met wat'hij
haar voor wijsheid gekit?
En terwijl ze z;ch van de Christelijke
religie afkoeren, is er dan toch ook nog
weer af en toe een grijpen naar den -ouden
Bijbel, soms een raad.plte.gen van degenen,
d'e den' Heere getrouw Weven, zelfs wel
eens een Irdden 'tot God om licht.
Maar dat licht.komt niet. omdat zij den
Heere met ernsliglijk bidden, omdat ze
met willen al a ton van wat Hi-j in zijn
Woord veroordeelt.
En ook a! is de afwijking van God bij
velen nog niet zoover gevorderd, het ge
tal van hen, d:e aan hun lievelingszonden
vasthouden, en ie ge1 ijk naar des Heeren
Woord vragen, as minstens even groot.
Maar ook voor lien i§ er geen antwoord
van den Heere, tenz>' j ze eerst weer tot zijn
Woord terv.gkeeren. Ban zal Hij hun hét
licht im de duisternis doen rijzen.
ALLEEN OP UW GENADE.
Eylaes! iele ben een worm,
een ©versondi.gli mensch,
Oock heden op den dagh,
schoon ick het anders wensc'h.
Hoe kan ick, lieve God,
hoe kan ack IJ behagen,
Ick vinde so-ndigh werek,
oock in mijn beste dagen.
't Is IIV genaed' alleen,
daer is geen ander raet,
't Is Uw* genaed' alleen,
daer op mijn hope staet;
'l Is Uw' genaed" alleen,
en onverdienden zegen;
Daer in irijn eenigh heyl
en toevlucht is gelegen.
Indien ons dit ontgingh
«daer is geen twijffel aen,
Eylaes! geen levend mensch
en kooi voor U besta-en.
Wy daer om, in ons selfs
bedroeft, en bnytcn rade;
Wy steunen, lieve God,
alleen op Uw' genade.
JACOB CATS.
seling gevoelde fik een snijdende pijn in do
Iknie. Een houwitser .granaat had mij het
been verbrijzeld. 0 indien wij maar wat
talrijker geweest waren, dan zouden wij
-die Muzelmannen wel klein gekregen heb
ben/'
Bij deze herinnering zuchtte Irian spij
tig.
Ziedaar hoe men het arme volk ter
slachting leidt," zeide een doffe stem
achter hem. w»--
Iedereen keek om. Het was de slem van
den nieuwaangekomene. Gedurende het
verhaal van Iwan had hij ongeduldig zijn
pet in zijne handen gedraaid. Ziijn zwarte
oogen staarden koortsachtig in de ledige
ruimte als zoolit hij -naar een ingeving.
,,Ja," herhaalde hij met een glimlach,
„zóó leidt men ons naar de slachtplaats,
om aan de grillen van d© grooten dezer
wereld te voldoen."
Hij (hield op en wierp een toetsenden
blik om zich heen.
„Waar beklaagt gij u over?" riep ©en
boer hem toe; „ik wil wel wedden dat gij
niet naar den oorlog geweest zijt, daar
ziet" gij iniets naar uit,v
Deze opmerking werd vaai een algemeen
gelach vergezeld. Maar de klfeitn© man liet
zich niet uit het veld Blaam.
„Zij«n wij niet allen broeders?" zeide
li5j terwijl hij zich oprichtte en den
KERK EÜ SSS4IS0L
NED. HERV. KERK.
Beroepen; Te Wierden: E.
Schimmel te Jaarsveld; Te Terhorne J. G.
M. Jansen, to Made; Te Rouveen, A.' J. W
v. lagen te Ha-tem. Te Oudeland, J. J.
Homburg te Goes.
Bedankt: Voor Wiluis F. F. J. v. d.
Plassche te Krimpen a. d. Lek; Voor Ar-
mieide en Tienhoven E. Schimmel te Jaars
veld.
GEREF. KERKEN.
T woo tal: Te Kommerzijl (Gr.) cand.
D. J. Velsink te Kampen en cand. C. A.
Vreugdenhil to Rotterdam.
Beroepen: Te Grainsbergen (Ov.),
cand. G. A. Vreugdenhil to Rotterdam.
Aangenomen: Naar Vreeland, K.
Femhout, to Amsterdam.
CHR. GEREF. KERK.-
B e d a nk t: Voor Bunschoten, J. L. de
Vries te Rijnsburg.
Bevestiging, Intrede, Afscheid.
Cand. S. W os bonk, te Winsum (Fr.),
hoopt 2 Maart a.s. zijn intrede te do-en ïn
de Geref. KerkvanJutrijp-Hoirmierts (Fr.)
Bevestiger Ds. J. H. Kuiper, van Winsum.
Cand. H. d e Z w a t t te Hallum
(Fr.) hoopt 23 Maart a.s. zijn intrede to
doen in de Geref. Kerk van Twijzel (Fr.)
Bevestiger Ds. J. van Herksen, van Hil-
legom.
Kerkbouw.
To Arnliem zal oen- nieuwe Geref.
Kerk gebouwd worden aan het Nieuv. o
Plein, waar e-en groot heerenhuis met tuin
is aangekocht. Het hoerenhuis wordt be
stemd voer tehuis van ouden van dagen,
vergaderzalen en catechiseerlokalen, ter
wijl de kerk gebouwd wórdt, in den grooten
tuin.
TcDoorn wordt de Ned. Herv. iverk
vergroot met 255 zitplaatsen. Tevens wordt
centrale verwarming aangebracht. Aan
vrijwillige bijdragen is f 12.000 bijeenge
bracht.
De commissie vGor kerkelijke geschillen.
Do oommissie voor kerkelijke geschillen
uit den Schoolraad heeft tot voorzitter
gekozen Ds. A. do Geus, Zaandam; tot
Sen voorzitter den heer F. Kalsbeek, Woer
den en tot secretaris-penningmeester Ds.
J. J. Impcta, Katwijk aan Zee.
Een Doopvraag.
To Utrecht heeft do Kerkeraad der Ge
ref. Kerk een bepaling, dat voor -den doop
van kinderen, die d-en leeftijd van 2 jaar
overschreden hebben, eerst de speciale be
handeling der aanvrage door den Kerke
raad geschieden meet.
i
Eén learling ingeschreven.
„Do School met den Bijbel" -deelt mede,
dat op de Clir. Scholen te Delft, als gevolg
van do jongste herziening op onderwijs
gebied, slechts één leerling werd inge
schreven voor de.laagste klasse.
KUYPER-COL! JN.
Aan den jongsten Haagshen. [brief in
„De Tijd" is het vo-Uge-nde ontleend:
Do politiek van -ons land heeft jaren
gestaan in het eene teeken: itegen Kuy-
per. ïn dat toeken was de linkerzijde
één en onverdeelbaar.
Ds heel© politiek concentreerde zich om
zijn persoon, om, naar gelang van de om
standigheden: Minister Kuyper; Kamerlid
Kuyper; de Standaarcl-KuypeT-do Heraut-
Kuyper; Kuyper, die niet in de Kamer
wilde; Kuyper buitenaf. Wat hij deed en
waar hij was: hij was de man en tegen
hem ging de strijd.
De linkerzijde hoeft dezen boeman nu
enkele jaren gemist en dit gemis zwaar ge
voeld, zwaarder misschien dan de anti
revolutionaire partij. Zij de linkerzijde
had met hem en met zijn strijd tegen
bom, haar bestaansreden verloren: de
grondslag van haar eenheM.
En nu komt Golijn en steekt als Dr.
Kuyper boven het gras uit.
Hij is een van de mensclien i-n wien
gedoofd wordt, die vereerders cm zich
beenseliaart.
Hij doet het nr'sschien wcï niet meer
maar dan. toch wel in breeder kring, om
dat hij is ©en men uit het leven, die in 't
loven, getoond heeft, wat te kunnen.
Het werkje, da-t gedaan moet worden,
is juist een ko'fje naar z:jn "hand. Hem
steunen, hem «aan een aureool helpen als
redder onzer financiën, hij, die al rond
loopt met het aureool van redder onzer
mohilisat*'© in 1914?
schertsenden boer met minachting aan
zag. „Of men u of mij naar de slacht
plaats zcnd't is 'immers hetzelfde."
„Maar wie zendt ons d'au naar de
slaclitplaate?" zeide Iwan.
„Wie? Dat is gemakkelijk te zeggen.
Zij, die ons bevolen hebben, uit te trek
ken; zij, die ons onderdrukken."
„Wie onderdrukt ons dan?" vroeg Iwan
weer. „Het Russische volk is «een vrij volk,
en wij sterven vrijwillig voor onzen vader
den Czaar en voor -het rechtzinnig geloof.
De keizer zendt ons niet naar den oorlóg
zooals do groote Turk, die zich in zijn ha
rem schuil houdt, terwijl zijne soldaten
strijden; de keizer zelf voert ons aan, en
wie zou hom niet gaarne volgen?"
De student antwoordde hierop met een
schamperen lach.
„Goed gesproken, kameraad! v«oor -onzen
vader den Czaar en voor het rechtzinnig
-geloof, dat leert men u zeggen, en gij zegt
het ina als papegaaien, zonder er een
woord van te begrijpen. De Czaar en het
rechtzinnig geloof! ha, ha, ha! Uw recht
zinnig geloof is niebs dan bijgeloof. De
mensch is de eenige godheid, die ik erken,
en het geloof in zijne rechten is het eeni
ge, dht «de moeite waard fis om voor te
strijden! Uw Czaar ia een dwingeland,"
vervolgde hij met verheffing van 6tem,
Neen alles liever -dan. dat.
Het eenheidsfront is dadelijk hersteld.
Leest do redevoeringen en resumeert den
inhoud. Of men het die van den heer
Drcsselhuys dan wel van den heer Mar
ch an t of van den heer Troristra doet. nie
mand zal zeggen: zij zijn het kah:net, de
coalüie of ik weet niet wat anders te lijf
gegaan.
Neen het was alles tegen Colijn: tegen
Colijn als krachtpatser, of tegen Colijn
als politiek opportunist: tegen Colijn als
doordrijver of als windvaan; tegen Co
lijn als den steilen man of als den man,
■die aan zwakte ten onder is gegaan; te
gen Col'jn die zijn program tegen allies in
doorzet en tegen Colijn dio lieelemaal geen
program heeft; tegen Colijn, die bluft en
tegen Colijn, die camoufleert: tegen Co
lijn, die tegen beter weten optimist en Co
lijn, d;e tegen beter weten pessimist is; te
gen Colijn als steil-antirevolutionair en als
wispelturig demagoog.
Men kan in de bestrijding de meest te
genstrijdige dingen vinden, paar men ziet,
maar of ze liet een© of. liet andere zegt: het
gaat altijd tegen Colijm
Men behoeft zTch geen illusie te maken,
zoo gaat het- door -tot en -in 1925 en zoo
gaat het hij do verkiezingen1 van dat jaar.
Wat Mi rist er Golijn doen zal of niet
doen zal, zijn program uitvoeren of niet,
de verkiezingsleuze langs het geheel© een
heidsfront der linkerzijde is in 1925: Op
te een Colijn.
Dresselhuys. Troelstra en Wijnkoop zin*
gen meo in dezo cantate alien even zuiver
en men hoort tusschen hen gaen verschil.
Als verkiezingsleuze is het net kwaad
gevonden. Het pakt, men begrijpt het en 't
is verstaanbaarder dan een program.
Do vrijheidsbond beeft niet ali-en. naar
haar loffelijke- gewoonte, ongerust over
den indruk van haar verleden voor d©
zo.oveelst© maal een nieuwen naam; hij
heeft met «de anderen gemaakt* ren cry
voor do verkiezingen.
AFSCHAFFING ZOMERTIJD?
Yerscbillende bladen waren van -oordeer
dat de heer Braat zelf z:jn wetsontwerp
tot afschaffing van den Zomertijd onmo
gelijk heeft gemaakt en dat dit-voorstel
in elk geval verworpen behoort te worden.
Onze Rotterdammer oordeelt daar
over ©enigszins anders en, zegt:
Het voorloopig vers'ag, dat do ]>ehande-
Rng in de afdeelingen van het voorste1 -
Braat tot afschaffing van den zomertijd
weergeeft, draagt een buiteng«?wooii „kit-
telhuminig" karakter.
De toon van geraakiheid voorspelt wei
nig goeds voor het lot van dit weispro
duct.
Do wijze waarop door den man van den
P'aiteflandersbond hel voorstel' werd inge
diend, de onbehoorlijke poging daarna om
door obstructie, z'jii zin door ie drijven,
geven «bi ijk van een m.'naohling der parle
mentaire vormen, d,:© een groot deel der
Kamer iot verzet prikkelt.
De verontwaardiging is begrijpelijk,
maar to betreuren zou het.zijn indien om
dezen ongelukkigen vorm het wezen der
zaak in het gedrag kwam.
In wezen gaat bet om de opheffing van
■een ooircch [vaardigen maatregel, die op
het plat te1 and zwaren druk legt.
In wezen gaat het om de intrekking van
kunstmatige overheidshemoo ing, dio de
gezonde bed ri j f sou wikke1 i ng b°kmmert.
Den boerenstand nu te doen boelen voor
de kwade taktiek des heeren Braat door
zijn voorstel te verwerpen ware te zware
straf.
Daarom voor het ontwerp-Braat on
danks den heer Braat.
Ondanks ook het „kiüelhummig" ver
slag.
Middernachtzendtog.
Woensdagavond 20 Febr. had een open
bare samenkomst plaats van bovenge-
foemdo vereeniging in de Ned. Herv.
Kerk te Zoelermeer waar aTs sprekers op
traden Dr. E .T. W. Posthumus Mevjes,
x)red;kant der Ncd. Herv. Gom. te 's Gra-
venhage en E. C. Brusse, seer.- eider van
den arbeid der Middernachtzend?ng. Een
zeer groote schare was opgekomeji om
deze bijeen komst b;j te wouen.
De eerste spreker sprak ©en waarschu
wend woord naar aanleiding van 1 PetT.
5:8 en 9, waarin vooral do «ouders zeeii
ernstig toegesproken werden.
De tweedo spreker deed praktische mo-
d ede el''ii gen uit den arbeid.
„Ihij behanwMt u niet als mensclien, maar
als een troep slaven.1"
Do boeren luisterden met verbazing, zón
der veel va«n d5e leerstellingen te begrijpen.
Zij begrepen «alleen dat die vreemdeliaig
twee afschuwelijk© godslasteringen had
uitgesproken. Een afkeurend gemompel
klonk ui't allo monden.
„Wie durft tegen den keizer en tegen
-ons heilig geloof spreken?" zeiden ver
scheidene «stemmen. „De Czaar is onzo va
der, cn behandelt ons als zijn© kinderen."
„Twee tirannen kobben twist gekregen,"
vervólgde de student, „één hunner geeft
u een wenk, spreekt vaai rechtzinnig ge
loof en van overwinning, en daar loopt
gij naar de slachtbank a\s een onnoozeele
kudde schapen. In plaats van te overwin
nen krijgt gij de nederlaag, en dat omdat
men u bedrogen heeft, omdat men u gezegd
heeft, omdat men u gezegd heeft dat gij
gereed waart, dat gij sterk genoeg waart,
dat d© veldtocht niets dan een militaire
marsch zou zijnHet waren allemaal
leugens."
„Wie spreekt van eene nederlaag?" riep
Iwan, roet rijn vuist op de tafel slaande,
-dat. de glazen en f'esschen cr van rin
kinkten. „Dat kan al':?en een vriend Van
de Turken doen."
De boeren beaamden het, en begonnen
zeer onrustig te worden. Zij zouden, den
TE KOUOEN VERGADERITviGEN, ENZ.
27 Februari: Marekerk-avon 1, Oos*
ki'kerk. Ds. Ti'cliólaar. 8 uur.
29 Februari: Gecombineerde jaar*
vergadering dor J.V. op G.G.: Dr. H. Ba-
vinck en Obadja. Foyer Stads zaal.
0 Maart: Geref. Bond. Ds. Bencs. 8 I
uur.
7 Maart: Staalwijk. ZendingsavomL
Spr. Zend. v. Kekem, 8 uur.
12 Maart: Zendingsbidstond. Java*
Comité, Oosterkerk, 8 uur.
13 Maart, 's avonds 8 uur: Dr. F. van
Ghoel Gildemeester, van Den Haag, onder
werp: „Het Probleem van Job", in do
Hooigrachlkerk.
17 en 2 0 Maart: Uitvoering Gkr.
Gymnastiekvoreen. D.O.S.
19 Maart: Pieterskerk. Apologetisch©
Samenkomst.
2 0 Maart: 'savonds 8 uur: Ds. do
Bruyne, van Ycenendaal, in de Chr. Geref
Kerk, Breastraat.
3 April: Geref. Bond. Gebouw Predi
ker. 8 uur. Spr. ds. W. Bieshaar.
4 April; Zendingsavond, Staalwijk.
Spr. Zend. v. d. Linde, 8 uur.
7 April: Oosterkerk, Ds. S. C. v. Wijn
garden, pred. to kinschoten, voor do H. V.
v. d. G. Z. B„ 's avonds 8 uur.
2 5 April: 's avonds 8 uur in Wijkge-
bouw Levend-aal, ledenvergadering. Oud
leden-Vereen. „Dient den Heer".
G Mei: A Cappella Uitvoering „Con
Amoro" Hoogï. Kerk.
De waar.deering voor dezen avond sprak
wel uit d© mooie collecte en het flink aan
tal contribuanten, dat zich voor bet werk
opgaf.
Volgend© week, 27 Febr., hoopt de M:d*
dernachtzendingvereén. een openbare sa
menkomst te houden in do Ned. Herv.
Kerk te Bijnshurg. waar als sprekórs ho*
pen op to treden Ds. Luuring, Ned. Herv.
Pred. to Hazerswoude, cn de heer E. C.
Brusse.
Loonsverlaging.
Door do directie der PhiFpsfabrieken te
Eindhoven was eerngen tijd geleden voor
de arbeiders der glasfabriek een loonsver*
lag'ng van 15 pet. voorgesteld.
De gezamenlijke organisaties van fa
brieksarbeiders hebben in een tweetal con
ferenties, di© met de directie over dezo
vers'echtering van da aibeidsvoorwaardeu
werden gehouden, het patx-oousvoo^stol af
gewezen.
Later werd een derde conferentie gehou
den, waarin de loonsverlaging door de di
rectie tót 5 pet. werd teruggebracht. A'-
3een voor de z.g. o-oaaMazcrs, dat rijn
de werklieden, we".'ke de Witte lampjes
blazen, zou de loonsverlaging op 7i~ pet.
worden vastgesteld. Nomen -de arbeiders 1
met dit voorstel .genoegen, dan is de d:ree-
tie bereid, de vast te stellen loonvoor-
waarden vast te leggen in een co'kctief
contract, dat tot 1 Juli a.s. zal grid en.
Dc LcosiluKsche GrcerienveiHnn.
ïn liet jaarverslag van de Vereenigmg
worden de verdiensten herdacht van den
ovarieden voorzitter. Tater ©ere-voo^zHter
A. H. Duijvestijn, een der ©nrïchters van
de ve;ling, enl van den heer H. M. VeMers
Sr.. den orgauisatcur van den tu:uV»uw in
het algemeen.
Hot ledental bedraagt 150.
Er is het vorige jaar od ri v:'jit cm-
gezc t een bedrag van f 1.488 768. dat is
*f 70.520 moer dan in 't vorige jaar.
Dat in Mei de gehate belasting van 's
pet. registratierecht was afgeschaft, was
een succes voor de Centrale Veilingorga-
n-teatie.
De balans wijst aan «nVomri»© en u; tra
ven een bedrag aan* van f 115.014. waarlvj
f29 775 veil'iigkosten die aan de leden
worden teruggegeven omdat bet bertnu" ze
riet noodig hajl. Do contribute wr-rd oo
f2 50 en de entree voor nieuwe Rden op
f 10 bepaaM. De borgstelling voor d-m be-
faaboeester werd weer vastgeste'd op
f 50.000.
Af© best uur s'eden verlaagden, nndat
bun salarissen weer als vorige, jaren wa-r
ren vas'eos'eM. deze vr:iwi',;-1' met 10 net
Tot devde lid van bet dagelHksch lw^tnur
weid gekozen de beer D. v. Rcssum en tot
pewonn bestuurs^d de lieer H. M. Vol
ders Jr.
Cenira1© Jeugdraad.
Naar „Het Yad." verneemt, ligt bet in
bot vc or nemen van den Miristcr ven On
derwijs, over te gaan tot verm'nderiug
van het aantal leden van den Centraon
Jeugdraad.
Met ingaug von 1 Juli. wordt ook het sa
laris van den secretaris verminderd.
■ongelukkigen redenaar doodgeslagen heb
ben, indien verbazing ^er zijn nieuwer-
weïschen redone er ing hen niet aan de
plaats had vastgenageld.
„En terwijl de soldaten strijden voor «ri
belangen van anderen/' hernam de slu-
denk zo-nder zich over hot gevaar te be
kommeren, „sterven hunne vrouwen ©n
kinderen van honger. De ellende van het
Volk ©tijgt tot c-en schrikbarende hoogte,
de midde'en van bestaan zijn vernietigd;
hongersnood cn besmettel jk© ziekten z:jn
er de gevolgen van. De ijzeren band van
den Czaar drukt zwaar op ons cn onze
huisgezinnen; er is in ligt geheel© rijk
geen plekje, waar men veilig lis vcor zij.i
inhalige ambtenaren. Als roofzuchtige
wojven voeden zij zich van onze wel
vaart, zij vermaken zich cn maken goeden
sier, terwijl wij geen tuk brood hebben
om in den moud. te steken. Het is tijd dat
wij van rollen verwisselen!"
De redenaar hield op, en wierp ccn b 'c
om z:ch h.een, cm te ovcTdoelen over dvu
Hulruk. dien zijne welsprekendheid co-
maakt had.
(Wordt vervolgd).