BcaweLEfecteCwrafll Tweede Blad) Zaterdag 9 Februari 1924 Zien op God. Ook zult gij eene gracht ma ken. tusschen de beide muren, voor do wateren des ouden vij vers; maar gij zult niet op waart-s zien op Dien, die zulks gedaan heft, noch aanmerken Dien, die dat van verre tijden geformeerd heeft. Jes. 22: 11. Jesaja verplaatst ons hier dli dien tijd, jtoen Sanhenib met zijn leger naderde, 1 Steden innam en plranderde, velen gevan gen nam of doodde, en zijn gezantschap nicd den Rabsa-ké aan U hoofd zond, om 'Jeruzalem op te eisohen. Wat ziet de profeet? Tot zijn veirbaizüig bemerkt hij bd'j het voülk veeleer lichtzin nige vreugde'dan bezorgdheid, in weerwil 'van de rampen en het dreigend gevaar. Hij voelt, dat het een dag is van Gods ioordeelen, een dag om aich te veroolmoe- Ur'gen en God om hulp te smeeken. Hij 3ict met bekommering den vijand at nader Ikomen. Maar wat doet het volk? Ja, etr •worden wel allerlei toerustingen gemaakt, Vle wapens worden t'e voorschijn gehaald, !de'bressen in de muren gestopt; voor de ^watervoorziening word't gezorgd, ojdat ter geen gebrék zij, als Jeruzalem belegerd mocht worden; huizen worden zelfs .afge broken, teneinde met de steen-en van die lliuizen de muren der stad te versberken. Maar, heUaas, naar God richt zich het loog niet. Het volk viert feest en beseft 'den ernst der omstandigheden niet. En die "uiterlijke vreugde komt niet Voort uit ver trouwen cp God, maar is een gevolg van 'ongeloof. God. wondt vergeten. Ongeloof kan zich op verschillende wtij- tzen uiten. Er is ongeloof, wanneer de inen-sch steunt op uitwendige dingen, zoo- gpfe hier het volk van Judia steunde op Hvapens, op stevige muren, op een goed 'bevestigde waterleiding. Zulk ongeloof 'ontmoeten wij te aüllen tijde. Zoo heeft •Duitschïand vertrouwd op zijn leger en Tingeland op zi jn vloot, en zoo steunt wel licht Frankrijk nu op zijn luchtschepen. 'Zoo zulten er in deze diagen ook wel in |ons land wezen, diie op Verfoeerde wijze teteunen op gewoldmiddeien. In het persoonlijk leven kan daar dik- Hvijls wezen een stellen van onze hoop op ons geld, op kracht en gezondheid, op 'kennis en talent, op onze vrienden of fa- 'jniilie. Wij zijn daaraan zoo gewoon, dat wij onwillekeurig daaraan mededoen, elkan- Vler er foe te prikkelen .om van omstan- 'digheden heil te verwachten. Wij rekenen met dat „ongeloof", ailf-een wij noemen Tiet oëmgsszins anders, en verbergen het 'raak achter mooie of zelfs vroom klin kende namen Maar Gcd veroordeelt het, en Hij logt telkens de gemeente de regels op de lippen: iyést op prinsen geen vertrouwen, Daar men nimmer heil bij vindt. Zoiid't ge uw hoop op menische-n bouwen? Niet zelden wordt gesteund, niet zoo zeer op menschen, niet op hun aantal, üinn -macht of hun invloed, maar op den ïnenscb, op wat in -den mensch is, op liet edele, goede van het menschenha^t. Hoe dikwijls is rn do Saaiste weken ge zegd of gedacht: Neen, er konit nooit meer oorlog: dat hébben de mensoh'en nu 'wel afgeleerd. Hoeveren droomen van een al beter en edeler worden van het mensch- 'dom en verwachten -daarvan, in de toe komst althanis, alle heil. Maar ook -dit ver trouwen wordt dioor dé Schrift veroor deeld. Door den profeet Jereaniia waar schuwt de Heere: Vervloekt is de man, Si'o op een mensch vertrouwt! Al -zulk vertrouwen is in den grond der 3aak niets anders dan gebrek aan het reohl-e vertrouwen, aan waarachtig ge- 'teof. A-Ï'eer rn het steunen op God, in het iiien op God ligt de grooto troost en de ware kracht God is de Schepper en de Bestuurder y-an het heelal. Van Hem. komen de don kere volken tot beproeving des geteofs of 'êot tuchtiging voor de o-pgerechti-giheM. FEÖSLLIaTOM EINDELIJK VEREENIGD. Een verhaal uit het vroegere Rusland. Indien mijn zoon had willen werken, hij zou mij dit hebben voorgelezen; nu kan uw zoon dit doen. Kom mijn jongen, ont cijfer ons dit als een geleerde, gelijk gij ïijt." En de jongeling blozende over den 3ol', neemt het blad uit de handen idles grijsaards, nadert het licht en leest vrij ►jocd hetgeen volgt: „Wij Alexander II, Keizer en Beheer- jjcher aller Russen, verklaren Allen omringen den knaap; de moeder Set den koperen ketel op tafel, ook 'den por seleinen trekpot, het zwarte brood en de kopjes; daarna zet zij zich met haar zui geling bij de deur. De oudste heeft de eere- ipïaats onder de heiligenbeelden bij Iwan. De grijsaard licht 't hoofd moeizaam op, ®n tracht te luisteren. Door zijne doofheid •aeeft hij niet begrepen waarvan sprake is, Jnaar het moet belangrijk zijn, denkt hij, want allen hooren toe. Favloucha herneemt het blad na. een oogenhlik te hebben gerust, doch men boort kloppen; Marpha opent de deAir en «uigt zich eerbiedig voor vader Wassili, Van Hem komt ook alleen de redding uit den nood, nieit van raenisefhen of wapenen. 'Hij leidt Zijn. kinder on door 'd Sep ten, maar redt -ook -w'onderlijk uiit de grootste gevaren. Op dien God! moet gezien wor den,. Op dien God, di-e eenmaal Israëli red de uit ,h-et machtige Egypte, die Juda in stand hield legen het dreigende Assyrië, tfco eenmaal ons vaderland zoo wonderlijk sterkte tegen Spanje, liet (sterkste land van Ei ropa. Dat beteekont geen zorgeloosheid. Dat versterken der [muren1, 'dat graven van di'a waterieid-ing wa-s c-p zichzelf niet ver keerd. Vloot eïi leger blijven voortdurend 'tor verdediging moodig. want wij .teven ju een wereld Van gewold, -en God wil niet, dat; wij -zulks ook ,maar één oo-geniblik .ver geten zullen. Hij wil, dat die overheid het zwaard zal voeren, aiite-t om het recht te handhaven en de boosdoeners -te straffen. Wie zorgeloos voortleeft, kan dat .voor God neet verantwoorden. Maar Hij wil met. dat wij vleesch tot onzen aim sullen stellen. Hij w-i-1, dat wij onder al ie omstandigheden zien op Hem, rekenén met Hem Iw-opwen iop Hem. Zoo noodig ons wapenen, maar zien iop Hem. 'Beven Voor het doen van onrecht, want dan kunnen wij .niet zien op Hein. Nim mer vreezen, »ook niet voor den- mach- tigste, want wie op Hem ziét, kent geen vrees. Dat geeft een heilige .-rusL Dat werkt 'die stilheid en dat vertrouwenwaarin de ware sterkte gelegen is. Moge de ernst der tijden ions, voeren to-t 'den levenden God. Er ligt in aVris, wat geschiedt, .oen prediking. Er is ïn onze tijden een roepstem tot boetedoening, itot verootmoediging en bekeering. Maar voor wie zich aan God overgeeft, kl-'nkt ook uit alles een toon vain Blijdschap. Wie op God Biet, wordt niet beschaamd. Wiie met 'God rekening -houdt, komt niét bedrogen uit. Dan komt er wel spanning i.n liet .gemoed, want het ;s iets, dat ni-et uit- geredeneerd kam worden: op God zien, en tevens volijverig bezig zrjn inialles wait •onze hand vindt om te 'doen. Maar achter die sparmig ligt de h'cSige zekerheid: Wie steeds geloovi-g op Hem .ziet, Begeeft, verlaat Hij eeuwig niet. DE LAAGSTE PLAATS. In dit léven is ee-n pad, Slechts door weinigen betreden; Maar,, die ooit dien. weg betrad Wordt geleid naar 't hemelsch Eden. 't Is oen weg van droef geween, Maar van zoete vreugde tevens, Vaak door donk're neovlen 'heen; 't Is de nauwe weg des levens. Heer, dat mij de laagste plaats Op dien heilweg zij gegeven! Niemand ooit heeft zooveel kwaads Tegen zooveel licht bedreven. Op den heuvel Golgotha Staat een kruispaal opgeheven. Als ik daarheen de oogen 'sla, Wordt mij alle schuld vergeven. Onder do ijzeren nagölpunt, Die Uw voeten houdt verbonden, Zij een plaatsje mij vergund Waar 'k mag treuren om mijn zonden. Geef me er de allerlaagste plaats, Zoo gij mij een plaats wlit geven! Nooit heeft iemand zooveel kwaads, Tegen zooveel lic-ht bedreven. Nooit "Reeft iemand zooveel kwaads, Zooveeï gruwelijks bedreven; Maar 't besluit Uws groot-en Raads Riep mij uit den dood in 't leven. Welk een wonder van gema, Al-s ook ik, verlost, geheiligd, Eens die feestzaal binnenga, Eeuwig voor het kwaad bevei-iigdf Geef me er de allerlaagste plaats, Grooto God van dood en leven!! Nooiit werd iemand zooveel kwaads, Zooveel gruwelijks vergeven. P. HUET. KEflK EU SCHOOL NED. HERV. KERK. Beroepen. Te ZwammerdamJ. J. Kloots. te Melissant. Aangenomen. Naar Oosterend (Fr.) (toez.): G. de Vries te Stedum. Bedankt. Voor Diemen: G. de Vries te Stedum; voor Emmen. (Evangelisatie): G. Groeneboer te Blankenham; voor Pols broek: T. Lekkerlcerker te Delft. die door zijn diaken wordt gevolgd. Twee of drie boerenlieden voegen zich bij hen. Do priester droeg een brain kleed; hij was klein van persoon, had lang haar, het welk nederhing op de schouders. Het haar eveneens bruin, alsmede de baard, gaf iets donkers aan het geheel. Alle Russische geestelijken dragen het alzoo. „Goeden avond, kinderen," sprak hij; in denzelfden adem vroeg hij haastig: „men zegt, Matvéief, dat T-rophimitch n'euws heeft vernomen en bij u is geweest; zeg mij* is het waar dat do Keizer den oorlog heeft verklaard aan de goddolooze Tur ken?" „Ja Butupbka," was bet kalme ant woord. „Nu dit is een heilige goede daad, de Heer zegen© hem daarvoor. Het juk door de -ongeloovigen opgelegd is lang en zjvaax genoeg door onze rechtzinnigen gedragen! Het is tijd dafc men hen helpe." Een lichtstraal van onmiskenbare geest drift straalde uit het oog van vader Was sili. „Heilig do zaak, heerlijk de daad", riepen de stemmen! „Juist las mijn zoon ons de oorlogsver klaring," zeide Matvéief; „zoo gij het ge doogt, zal hij voortgaan. Herlees hét be gin, mijn jongen." Deze gehoorzaamde en ontcijferde het GEREF. KERKEN. Beroepen. Té Krimpen a. d. LekD. P. Kalkman-, cand. te -Rotterdam, Ambtsjubilea, D s. H. Sc holt ons, Ned. Herv. predikant te Stavoren, hoopt D.V. 26 Februari a.s. den dag té gedenken, waar op hij vóór 25 jaar in 't predikambt werd bevestigd. Ds. L. M. van Noppen, Ned. Herv. prod, te ►Scheveningen hoopt op 9 Maart a.s, zijn veertigjarige Evangelie-be diening to herdenken; op 9 klaart 1884 -deed Ds. van Noppen zijn intrecl® bij de Herv. gemeente té Wijnjeterp en stond achtereenvolg-en?, lo Zwartsluis (1889), Leer dam. (1894) en Scheveningen-, waar hij 11 Juli van het jaar 1897 zijn intrede deed. Ds. R, Mecu wenbe-rg, pred. bij. do Ned. Herv. Gem. te Batenburg en Niftrik, hoopt 12 Febr. zijn 25-jarige ambts bediening te herdenken. Ds. Meeuwenberg werd caadidaat in 1898 en predikant bij de Ned. Herv. Gem. in 1889. Wegens benoeming tob director van hot zendingshuis der Ned. Zendings- veresn. te Rotterdam, legdo hij zijn be diening neer, om in 1918 eeri beroep naar Batenburg te aanvaarden. Jubileum ds. W. L. Weiter. Onder talrijke bewijzen van belangstel ling heeft gisteren de hofprediker ds. W. L. Weiter, predikant der Ned. Duitsch Herv. Gem. té 's-Gravenhage, zijn gouden ambtsjubileum gevierd. In den loop van den morgen ontving de jubilaris o.ïn. de gelukwenschen van de commissie van do Indische kérken, die bij monde van den heer Sik een cadeau aan bood, en de predikanten ds. Van Gheel Gildemecster- en ds. Vermeer, die namens het Ministerie van predikanten ©en ge schenk aanboden. De Koningin, de Prins en Prinses Juliana brachten eten jubilaris te ruim half één een bezoek, om den jubilaris hun geluk- weiiséclien aan to bieden. - Grafmonument Ds. G, Kruyswijk. Donderdagmiddag werd op de algemeene begraafplaats to Schiedam het grafmonu ment op het graf van wijlen Ds. G. Kruys wijk onthuld en overgedragen aan de fa milie Kruyswijk door D-s. J. F. Jonkers namens Kerkeraad en Gemeente. Het monument is een geschenk van de led-en der Geref. Kerk. Heb geheel rust op een viorkanten onder grond, waarboven een afgeknotte zuil uit steekt. Op de voorzijde staan de naam en geboorte- en sterf te-datum van Ds. Kruys wijk. Aan -do ©ene zijde staat de tekst: „Hij opende ons de Schriften." En aan do andere zijde: „Die in den Zoon gelooft, heeft het Eeuwige Leven." Het monument is uit graniet opgetrok ken en met op een marmeren voet-stuk, waar omheen een ijzeren hek. Het geheel maakt een monumentalen indruk en eert de schenkers. Een der familieleden dankte in hartelijke bewoording-en de gemeente van Schiedam voor dit blijk van liefde en hoogachting aan den overledene en zijn nabestaanden bewezen. Zeer korrekt- Do l|>rk van Leiden, zegt <le Reformatie, kreeg een schrijven van een der legerpre- dikanten, dat ook oyer 1923 een subsidie beschikbaar gesteld was voor de kerk van Leidien voor het onderwijs en de bearbei ding der militairen. Geheel konform het advies der Synode besloot de kerkeraad die subsidie niet te moeten aanvaarden. Hebbe elke kerk, tob wie deze verleiding komt, -den zedelijken moed in gelijken zin te antwoorden. Geen zilveren koorde! Vorstelijke belangstelling Do Algemeene Synodale Commissie der Nederla-ndsrh Hervormdo Kerk heeft van H. M. de Koningini een gift van f 2000. ontvangen voor heb fonds voor noodlijden de kerken en personen, en een gift van f750 voor het fonds t<v voorziening in do geestelijke behoeften der gemeenten waar eigen middelen ontbreken, Vrijgevig Ds. Blauw, rechtzinnig predikant te Eerbeek, heeft zich, volgens de ,.N. R. Crt." bereid verklaard zijn kansel ter gelegen heid van huwelijksinzegening desgewenscht aan een vrijzinnigen predikant af te staan De osfendoer.ders. Naar wij vernemen, zal van de classis Dordrecht der Gereform. Kerken oen ver zoek uitgaan tot de e.v. Gen. Synode, of deze, gezien de willekeur die op allerlei plaatsen dienaangaande heerscht, uitspre ken wil of verschillende Kerkelijke lian- groote gedrukte blad, niet zonder nu en dan te haperen. Met ademlooze aandacht luisterde men; slechts uitroepen van vader Wassili wer den nu en dan verno-men. Pavl'oucha kwam aan den laatsten regel, die luide alzoo: „...Overtuigd van ds rechtvaardigheid onzer zaak, en ons nede rig toevertrouwend aan de genadige hulp des Aüterhoogsten, doen wuj lo-uzen ge trouwe onderdanen -weten, dat de ure ge komen is om persoonlijk aan de roepstem te gehoorzamen, die in gansch Rusland ■weerklank vindtDe jonge lezer hield op, Iwan krulde zijne snorren op. Tro- phimïtch met de vingers in den haard spe lende dacht na. „Ja, de Keizer spreekt waarheid!" riep vader Wassili, „onze zaak is heilig; -dat de God des hemels het satansgeweld breke!" „Zoo zij het," prevelde de boeren. „Mij aangaande," zeide Trophimitch, „ik acht den oorlog een droevige zaak. Geens zins trek ik de wijsheid des Keizers in twijfel, ik weet het, wij ongeleerde men schen verstaan deze dingen zoo niet. De redenen tot den oorlog -zullen wel goed zijn maar, ik -herhaal 'het, de oorlog is een droevige zaak en „Zacht wat, vriend," sprak de priester, ,,'t is zoo, gij verstaati die dingen niet; gij delingen waarbij formulieren gebezigd wor den, als: bevestiging van ambtsdragers, huwelijken, het afnemen van belijdenis, tuchtoefening of anderszins tot de Bedie ning des "Woords behoorenid, uitsluitend aan Dienaren des Woords moet worden op gedragen, dan of ook oefenaars of oefen- dcenders zooals ze vroeger op de Veluwe genoemd werden, dit recht kan worden gegeven. Do bedoeling van dit verzoek is, dat door zulle oen uitspraak der Synode aan allerlei willekeur op dit gebied een einde worde gemaakt. Bezuiniging? Tc Ketkel, dus meldt znea aan do N e- dorl., wordt er voor 10 a 12 kinderen eert openbare school met 2 lokalen gebouwd. Er is voor die 2 lokalen 1600 M2. grond gekócht. Het Christ, onderwijs vond voor 7 lokalen 1000 M2. meer dan voldoende. Waar blijft zoo de bezuiniging? f25 a f35.000 voor 10 a 12 kinderen. Eu dan de rest? Dat zaakje kost straks meer dan f 40.000. De minimum-leeftijd. Naar de Schoolraad verneemt, staat het departement van Onderwijs op hot stand punt, dat het K. B. van 19 Januari jJ. no. •18, hetwelk d-én minimum-leeftijd van toe lating van de kinderen tot do gewoue la gere school .van 5i jaar op 6i ja-ar heeft ge bracht, niet geldt -voor do oude ulo- en mulo-scholen volgons de wet van 1873. Voor ctezo scholen geldt zefs geen enkele minimum-leeftijd van toelating! Dit is een gevolg van -do redaotio van art. 11 der L. O.-wet. Klacht van een modernen dominee X. te B. schrijft in het „Alg. Vrij zinnig Godsd. Weekbl." de volgende klacht neer Mijn gemosnitc is middelmatig groot-, 't Is geen ideaal-gemoen-te. Minstens 30 pet. er van. staat totaal onverschillig tegenover heb kerkelijk leven. Ja, met de Kerstfeest- viering, dan is 't stampvol in de kerk en op Oudejaarsavond zijn er niet "veel plaat sen onbezet. Zoo is 't óók bij de bevesti ging van nieuwe lidmaten en voorts wan neer Uilenspiegel nog meer vliegt. Maar gewoonlijk laat msn dominê spreken voor veel leego stoelen en banken. En nu behoor ik nc.g niet tot do dominee's die men „vermoordt", d.w.-z. die men haast allen lust. tot hun taak ontneemt, door onver schilligheid ten opzichte van gemoentele- ve3. Ik ken er en hob er gekend, die in arren moede naar een andere bet-rekking hebben gezocht cn deze gelukkig ook ge vonden. Ze waren eenvoudig „kapot" van wege do onverschilligheid hunner gemeen teleden. En dat, niettegenstaande ze, van hunne zijde, al het mogelijke hadden ge daan, ter opwekking van kerkelijk en gods- dienstig leven. „Een van hen is thans archivaris, een ander directeur eener philaiitropischo in richting, een derde is zelfs boekhandelaar geworden enz. „Ook mij zakt soms wel de meed in de schoenen, ofschoon Betty en Ma mij steeds bemoedigen en zeggen dat ik: een beste bovenste dominee ben. Dat troost me dan wel weer een poosje. Maar als ik dan meermalen ondervind, hoe zelfs mijn kerkeraadsleden, die mij overigens allen zeer vriendschappelijk gezind zijn, maar matig de godsdienstoefeningen bijwonen en het clubje der getrouwen, dcor dood of verhuizen, meer en meer inkrimpt, dan wondt heb mij toch vaak wonderlijk té moede. En dit te meer om-dat ik den Zon dagochtend en middag al meer en meer aan allerlei sport zio gewijd en d-cn Zon dagavond aan zeer twijfelachtigo uitspan ningen. Óp 't sportveld en in do herberg is 't doorgaans vel. Daar is de jeugd, die in. do week door allerlei sooi't onderwijs of cursussen, de catechisatie verzuimt. „Neen, 't is niet gebrek aan. behoefte tot hooger leven, dat de jeugd en ook oude ren van kerk en godsdienstig samenzijn afhoudt maar de meenang der ouders, dat, voor alles, lnm kroest oen goed loonende maatschappelijke positie moet worden be reid. Ja, over 't algemoen is hot oordeel der merschen geworden: „zoek niet eerst het Koninkrijk Gc-ds en zijn gerechtigheid", maar zoek eerst do dubbeltjes, om er lek ker van to kunnen leven en de genietingen des lerens, omdat men maar eenmaal jong is en leeft." BJNHENLAiNDi Coniröle Inkcmsicnislastkig. Do minister van Financiën deelt in d»2 Memorie vam Antwoord in zake Hoofdstuk VII B der Staatsbegrooti'ng mode dat de ziet alleenlijk op uwo ossen en velden. Wilde men aan al het treurige denken, door den oorlog veroorzaakt, waar zou men eindigen? Zio op onze broeders in Bulgarije; zij hébben het zwaar, en is het niet recht dat er een weinig Bloed der rechtz:nnigen voor hen vloeie? Nu wat zegt gij?" Iwan scheen niet strijdlustig te zijn. „Er is geen enkele Rus, die niet met blijdschap zal antwoorden op 's Keizers roepstem," sprak hij rustig, terwijl hij zijn gast de thee aanschoof. „Zijn bloed te storten is krijgsmansplioht." Marpha zag hem angstig aan met zwij gende welsprekendheid. „Nu, wie weet niet dat Trophimiloh dc ■zaken altijd duister inziet?" vroeg een jeugdig landman. „Dat komt van de ervaring dor jaren. Tk lieb het boven u vooruit. De oorlog vermindert geenszins de belasting, en. wie zal werken om die te betalen, wanneer er op het dorp niet anders blijven dan grijsaards en kinderen? De wapenen wor den schielijker opgevat dan neergelegd." „Hot zal! onze wakkeren krijgslieden niet veel tijd kosten om den Turk uit de Dar- danellea to verjagen," sprak de sckoof- Ineester, die iets van aardrijkskunde wist. „Evenmin als om de banier des kraises wet op tte inkomstenbelasting, d_e voor normale tijden is ontworpen, sn den te- genwoorctigen aLnormaien iijd het B-den ken van middelen heeft uitgelokt om met urfbetaHLag van minder belasting te kunnen 7omstaan. Om. de winst van een bijzonder Toordeotig jaar aan de belasting te ont trekken, heeft men h^t bedrijf in een naainl. vennootschap ingebracht, een nieu wen vennoot opgenomen of ook eenvoudig tusschen. de bestaande vennooten de winst- verdteling veranderd. Hierna» heeft do we-t van 19 Mei 1922 door wijziging van art. li een einde gemaakt. Thans vertoont zich opnieuw een noiging om ondern-eini 'u- gen met een klein aantal deelgeaioote'n on der den. vorm eener naaml. vennootschap voort to zetten. De bedoeling is, d'at dio winst dier nfeuwe vennootschap niet zal wouden uitgekeerd, doch dat de aandeel- houders de gelden, die zij in privé behoe-* ven, van do vérunoolsdhap zullen leenen. Een nieuwe wetswijziging wondt hierdoor rood'g en deze wijziging, waartoe liet "oorstel spoedig kan worden verwacht, raakt evenmin als do vorige het systeerc. der belasting. Nooduiik;sering aan Gemeenten. Aan den wensch van dio leden, dtfe ds voor 1921 en 1922 vastgestelde regel jug van do n-oodtr'fckeeriug aan gemeenten ook voor volgende jaren bestendigd zoudfia wenschen t& zien totdat een nieuwe defi nitieve rege'-ing van de finano'ee'e verhou- d mg tusschen het rijk en de gemeenten zal zijn tct stand gekomen, kan de minister naar hrj in do Memorie van Antwoord zegt geen gevolg geven; dc uitersL zorge lijke toe stand van 's lands frii-ajicië-n zou n-iot toelaten db Staatsbogrootin". wetico thans reeds zulk een aanzienlijk tekort - aanw:jist, nog met om uïticee- ring extra f" w--«- Gestrafte Vaite^ncfdïï. Ondier dit hoofd kwam dezer diagen h<? volgende bericht ün do pers: De fuselier V. te Bandoeng, die een vo1 wassen d'cohter heeft en dio voor haar do gevaren vao het in de kazerne bl riven we nen met reden vreesde, Ij ad drswere ver gunning verzocht buit.en de kazerne te mo gen slapen. D:t werd geweigerd. Triter vroeg de fu-solier diitzoffrte ©en hooger chef. Het verzoek werd wederom geweigerd De fusri'ter d:end'e teen een verzoek- in om vr-ijwilVge afvloeiing u^t het Vi«er. D:t verzoek werd eveneens geweigerd Th'ainis deed men den fusrl-ter v. een b°- léhrit van afvfoeiïng -toekomen, we^ene anti-militaire eigenschappen". De fnaeüter V. moet het leger uit onw?at hif anti-m'U- taïre «i-genscihappen bezlti vre"k° herin ca in den wensrii buiten de kazerne te moren wonen om zijn dochter te boh-ocdrn Yri- wi'tig zonder meer, mocht de tiiso'-er ntet afvLoe'Viriig, toen zijn verzoek pcwe'-gpri! was. Hij moest too spetiaa* nfvlo-ten „wegens a-u ti-mitit aire o i.gen schappen n Is hiterhij nog co-mmenfnar norri' vraagt do Loc. De cV-ugen zijn zoo voHre- men oribe^riippb'ik. dat mm vreet wat -ertoe te zeggeü In verhard hiermede z^jn (vri' rrv» door <ten heer Beumer aam der Mrnlri«r van Ko-lonten de vol «er de vragen pe^te1'7- 1. Hoeft de Mm'ster kénrte r van het bericht in do rers, betroffiw^e hot ontefag uit der mtiri*vTf© d'eixst a anti-mitifcaire e teen-schap pen" van don fu- selter V., te Baird-renoniter het „Gestrafte Vaderltefd'e"9 2. Is rVt bpvW.f of in hoofdzaak juis'? Reor^anïsafffe Ned T«dnhonwr**^»d Do r eorga nteatj e- comroieste u:-t den Ne derktndsóheh Tu: tn-houwraad ze.al e-nm d.g algemeene vergadering voorsteden, dit lichaam op zoodanige wijze te neor^ani- seeren, dat het zal bestaan uit enkete grooto groepen, die tuinbouw, z-wdrfeeM, fruittee't, en-z. rii haar geheel zrTen om vatten, en die a1!© zclfrin n-dtee Fob a men met rechtspersoonlijkheid en e'gen aduu- nistratite en secrotara-at zuiTen verme^ Zaken van algemrenen aard zu^en aan den Nederlandse!1 en Tulnbouwr^ad onder worpen worden. De kosten van dft lichaam worden over de groepen naar draagkra^h-t •omgeslagen. Deze reorganisatie wordt poodte «re^ht .door bet inhouden, van de r:jksruhs'-d'o va-n f 7000 en door het itittreden van ver- isch-ii1 end -e vereer r p r"ori. Eieren naar ErmeTanif Het Nederlands?h weekb'ad voor den handed in kruidenierswaren meM't, dat 'u de afgeloopen week na-ar Engeland zijn verscheept 3.019.2C0 eieren. te Konstantinopel te planten," hernam va der "Wassili. „Het is hoog t jd dat do St. Sofia een Christelijke kerk worde. Hoe schoon zal de dag zijn, waarop die van do ongeloovigen wordt gezuiverd!" „Gij spreekt van belasting op te bren gen, maar stel u in do plaats der Bulga ren en Montencgrijnen; zij hadden veel meer te betalen, en zie, nu worden zij voor de eerste murmureering gefusil leerd!" Daarop verhaalde do vader de vreose- i'ijkste dingen, die hij in de dagbladen had gelezen, cisehen hun gedaan, ondervonden vernederingen,- dorpen in de asch gelegd, heiligdommen geschonden, huisvaders aan de hoornen gehangen, vrouwen en kinde-i ren gedood. Vader Wassili was welspriv» kend, en dien avond schoten vlammen uit zijn kleine bruine oogen. Zijne hoorders waren stil en ontroerd, kien hoorde enkel teekenen van verbolgenheid en ontzetting. „Waren die Muzelmannen slechts in mijne macht! Dit roept om wraak! Dc voorzichtige ouderling scheen aange daan, on men hoorde hem fluisteren: ,.Ar-« me goede lieden! Men mag niet enkel aan zichzelf denken, maar toch, ja dio oorlog is een treurige zaak, cn dan, zal hij gene zing brengen?" (Wordt vervolgd), i

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1924 | | pagina 5