-SieroleittCirant
Tweede Blad]
Het onrecht gewroken.
Zaterdag 17 Nov. 1923
Schikken tot God.
IDea morgens zal ik mij tot
U schikken, en wacht houden.
Psalm 5: 4b.
Onze Psalm is een morgengebed.
Opgezonden door een kind van God, dat
last heeft van Gods vijanden, ook zijn
I vijanden.
Hun spiedend oog benauwt hem.
Hij is bevreesd voor hen.
Maar hij neemt de toevlucht tot z\jn
God en Koning. .1
En dat reeds 's morgens vroeg.
Gij hebt 't misschien ook wel onder-
I vonden, wat het is met kommer in het
I nart 's morgens op te staan.
ïn den nacht heeft uw ziel On lichaam
•gerust.
'He slaap heeft u een paar uur allo kom-
m'er doen vergeten. 1
'He droom is wellicht verplaatst in
lichte zonnige dagen,
j .Maar met het ontwaken, valt uw zorg
weer op u.,
Hoe heerlijk was het n dan echter, als
gij mocht nederknie^n en uw zorgen den
T-Ieere mocht bekendmaken, in het ver
trouwen dat Hij het maken zou.
Was dan uw morgengebed als van den
dichter van dezen Psalm?
Was bet een schikken tot God?
Hat is een hijzonder schilderachtige uit
drukking, bepaald voor het morgengebed.
Gij moet haar toch in verhand brengen
met het tweemaal in dit vers gebruikte
..des morgens",
j En dat „des morgens" staat weer ïn
verband met de het onder Israël dagelijks
gebrachte morgenoffer.
Zoo valt er- heerlijk licht op de uitdruk
king ..des morgens zal ik tot u schikken."
Mij tot u schikken is er vertaald, maar
dat „mij" staat er eigenMjk niet, zooals
gij weet van alle in uw Bijbel schuin ge
drukte woorden.
Om den zin goed fe verstaan moet dat
dan ook eigenlijk weggelaten wor
den. i
Onbepaald alzoo: Ik zal tot u schikken.
Wal?
Wel: mijn gebed!
Als ge nu u te binnen brengt, dat het
woord schikken" in uw Bijbel hij voor
keur gebruikt wordt voor het.in orde
schikken van' offerhout, zooals b.v. in de
geschiedenis van Isaaks offerande, ook
voor liét schikken van de offers zeiven op
het hout van het altaar, al verder voor
hot in orde maken van de .heilig© lamoen
en van het opstapelen der toonbrooden
in Iiefc heiligdom,- dan verstaat ge wat
do bidder in onzen psalm bedoelde.
Hij. wil te kennen geven, dat hij zijn
gebed des morgens voor God schikt als
oen offerande en wel bepaald als hef
daeelijks gebracht morgenoffer.
Het. in orde schikken van het hout,
waarop het lam van het dagelijkscli mor
genoffer verbrand moest worden, was
een der eerste werkzaamheden van den
priester, zpodra het begon te dagen.
Het lam werd nog voor zonsopgang
geslacht en waneer de zon boven de
kimmen rees in stukken op het altaar ge
schikt.
Zoo is het gebed in den morgen tot
tot God opgezonden op zijn wijze ook een
offer. f
Gelijk de priester met het krieken van
den dag liet bont op het altaar en op dat
hout liet offervleesch schikt, zoo schikt
do bidder zijn-gebed voor God als een
geestelijk offer.
En nu mag. wijl het Oude Verbond
Christus afbeeldde, hier wel een stouten
greep gedaan worden met het oog op
ons gebed.
Om ons te doen verstaan, wanneer ons
gebed waarlijk zal zijn als een morgenof
fer en dies een krachtig gebed, dat wordt
aangenomen.
Dat lam in Israels heiligdom iedereu
morgen geslacht en op het altaar geschikt
ten offer was een schaduw van het Lam
Gods, dat de zonde der wereld wegneemt.
Wanneer zal dus ons gebed als een
morgenoffer zijn, Gode -aangenaam en
door Hem aangenomen?
Als het opgezonden wordt in den naam
van den Heere Jezus Christus.
FOMLLIETOM
10)
Als mijn hart opgezwollen was... Toen
was ik onvernuftig en wist niets; ik was
eon groot heest bij U. Ik zal dan gedu-
l'iglijk bij U zijn; Gij hebt mijne rechter
hand gevat; Gij zult mij leiden door
Uwen raad en daarna zult Gij mij in
heerlijkheid opnemen."
;,Toen hen ik in zijn armen gevallen,
Mies, armen van oneindige liefde; en
meer nog, aan Zijne zorg gaf ik hen
^ver, die mij nog dierbaarder zijn dan
mijn eigen leven mijn man en mijn
kinderen, want ik wist, dat de Heere ze
nog veel meer lief had dan ik en dat Hij
veel beter voor hen zou zorgen. En toen
voelde ik een heerlijken vrede. En ik was
ook niet meer ongerust over Nel, want
Jk zei: „U hoort het toe, Heere, en het
Selijk Gij wilt, of zij hier nog
®en tijdje zal blijven, of naar U toe zal
gaan, in Uw paradijs daar hoven."
Beiden schreiden we toen, maar onze
tranen vloeiden zachtjes en ons hart was
zacht gestemd. Al mijn ontevredenheid
ei1 drift was weg.
/k *iacï mijn hand gelegd in die vaij
•'Ju moeder en keek in haar lief gezfcht,
Als het onze begeerte is. dat onze
smeeking zich vereenige met Jezus* voor
bidding voor ons in den Hemel, welke
voorbidding steunt op, een geldig maken
in van Zijn eenmaal gebracht offer op
Golgotha, waar hij door Zijn Vader ten
offer geschikt is op het hout des kruises,
gelijk weleer ïsaak op het hout, dat hij
gedragen had, doorAbraham.
Ja, dat is het waro gebed, dat Gode
aangenaam is en door Hem verkoold
wordt. Een bidden in gemeenschap met
het Lam Gods.
Als dat zoo is, dan zal ook op ons
bidden volgen, wat de -dichter van onzen
Psalm nog zegt: Ilc zal wachten.
Zooals de hoogepriester Aaron bij het
eerste offer in de tabernakel, geschikt op
het hout des altaars, wachtte, en niet
te vergeefs, op het vuur van den hemeh
waardoor het offer in zijn vertering
werd aangenomen.
Zooals later Elia op Karmel wachtte
op het vuur uit den hemel voor zijn offer.
Of zooals in de dagen van den Psalmist
de priester na het toebereiden van het
offer op het altaar, wachtte totdat hij zag
dat der rook'van het: offer wel recht naar
den hemel steeg, ten bewijze dat het offer
was aangenomen.
Zoo wacht iedere bidder in do naam
van den Heero Jezus op de verhooring
van zijn gebed.
En hij wacht niet te vergeefs.
God de Heere, die het offer van Zijn
Zoon heeft aangenomen, hoort altijd dien
Zoon in elk gebed dat in Zijn naam. steu
nend op Zijn offer wordt opgezonden als
een morgenoffer. 'k
En daarom al is de 'dag. die aanbrak
moeilijk, toch gaat de bidder vol moed
den dag in, wachtend op den Heere,
wachtend hij het aUaar, waarop hij
9a morgens zijn gebed schikte, tot hij
merkt, dat het aangenomen is en van zijn
God verhoord.
Zoo'n bidder is niet klaar, als hij zijn
woorden maar voor God uitgesproken
heeft.
Neen, hij wacht, hij ziet uit, of God ge
hoord heeft en wat antwoord God hem
geeft.
En dat niet al twijfelende, maar met
verzekerdheid in zijne ziel, zooals Elia op
den Karmel hij het altaar.
Zooals de psalmist, die al getuigde
voordat hij sprak van zijn schikken tot
God.
Des morgens, Heere, zult gij mijne
stem hcoren?
AVONDBEDE.
Zrjt Gij, trouwe Zieleherdeï,
Heel den dag met ons gegaan,
Trek met de avond dan niet verder,
Neem van ons gastvrijheid aan.
Zonlicht is allang verdwenen
En verkleurd is *t gloeiend rood/
Ga dan Meester, ga niet henen,
Deel met ons het avondbrood.
.Vaak. schoon wij U niet herkenden,
Hieldt Gij ons Uw lessen voor,
Maar Uw stem, daar we aan ontwenden.
Klonk als vreemd ons in het oor. v.
Doch betoondet Ge U genegen,
IV" ar wij hadden misgetast,
Schenk dan een verbeurden zegen,
Blijf decz' avond onze gast.
Ja, kom 't brood nog met ons breken,
Zet.U neer aan de avonddisch,
Daarin ligt voor ons het tèeken.
Dat de schuld vergeven is.
't Oog wordt straks door slaap bevangen,
Gij komt weg uit ons gezicht,
Leer ons sluimerend nog verlangen
Naar Uw hijzijn, eeuwig licht!
KEEK EU SCHOOL
NED. HEET. KEEK.
Beroepen. Te Capelle a. d. ÏJssel
(toez.): Cl. Grootjans Thzn., to De Meern
(U.); te Heerlen (stad, toez.): G. Mol te
Cats (Z.)
Aangenomen. Naar Ba ambruggc
H. Haselager te Oosterend (Fr.)
Bedankt-. Voor Welsrijp en Baynm:
A. A. Dünselmann, te "Wbrkum.
GEREF. KERKEN.
Be-roepen, Te Capelle a.d. IJssel
cand. J. J. Buskes Jt. te Utrecht.
'V
Bevestiging, Intrede, Afscheid.
Het afscheid van D s. W. Steunen-
b e r g van de Gerei. Kerk van Heemse
zal plaats hebben 9 December a.s. en zijn
intrede to Heerenveen 10 December a.s.
Bevestiger is zijn zwager Ds. F. H. van
Loon te Smilde.
dat vol liefde en reine zachtheid over mij
heen gebogen was als dat van een be
schermenden ongel.
Op dat oogenblik schrokken wij op door
een harde hel van den postbode. Het was
voor ons zoo iets ongewoons om brieven
te krijgen, omdat wij maar heel weinig
vrienden hadden, met wie wij briefwis
seling hielden, dat moeder en ik elkaar
verwonderd aankeken en 'verlangend
wachtten op het getrippel van do kindór-
voetje-s, die zouden komen aanhollen.
Met hun allen stormden ze binnen met
den brief hoog in de lucht.
„Een brief! een brief" riepen^- ze. „Er
staat op aan mijnheer of mevrouw Todd;
u kunt hem dus openmaken, nu vader
niet thuis is." I
„Ik ken de hand niet," zeido 2e. „En
't adres is ook niet goed, hij heeft een
dag of wat rondgezworven. "VVat vreemd!"
„O, moeder, maak hem toch open!" riep
de zeventienjarige Emma uit, terwijl ze
in een tooneelhouding stond met opgehe
ven handen. „Ik heb een voorgevoel, dat
er iets zal gebeuren.'
„Dwaas kind!" zeide moeder, terwijl ze
haar vriendelijk in het aardige gezichtje
keek Emma is de knapste van ons al
len „waarom zou er iets bijzonders
gebeuren?"
En toen scheurde ze den brief open en
las hem met klimmende belangstelling.
Ds. A. J. Westhoff.
Ds. A. J. Westhoff, pred. der Ned. Herv.
Gemeente te Bergeijk, Westerhoven etc. in
Brabant, heeft eervol emeritaat gekregen
met ingang van 9 Dec. Ds. Westhoff werd
in 1874 pred. te Biezelinge, stond voorts te
Bennekom, Axel, Gorinchem en Amster
dam. Van 1891—1902 arbeidde hij in Iiidië,
sinds 1906 te Bergeijk.
Ned. Herv. Gem. te Almelo.
Nu ten gevolge der pas gehouden .stem
ming het kiescollege der Ned. Hervormd©
Gem. te Almelo met 1 Januari a.s. in
meerderheid rechtsch zal zijn, laat het
zich aanzien, dat dio meerderheid ormiid-
delijk van hare macht gebruik zal maken,
door als opvolger van den in het begin
dezer maand vertrokken vrijzinnige pre
dikant Ds. H. A. Enklaar, een rechtzinni-
gen predikant ig?ikjeaen. Reeds nu wordt
do naam van den; opvolger genoemd.'
Peremptoir examen.
De Classis - VGravenkago derGerei.
Kerken heeft in haar vergadering van 15
dezer peremptoir onderzocht en met alge
meen© stemmen toegelaten tot den dienst
des Woorda en- der .Sacramenten, den heer
Hi Strating, beroepen predikant te Wate
ringen.
Kerkelijke verkiezingen.
Wie in deze dagen de courantenbe
richten onder „Kerknieuws" volgt, kau
telkens lezen van „verkiezing van ge
machtigden voor het Kiescollege".
Dikwijls is de uitslag zóó, zegt .de
Waarheidsvriend, dat de toe
stand in de gemeenten blijft, zooals die
is. Neem b.v. Woerden, Hilversum, Bus-
sum, Kampen, Gorcum, Dokkum. Geen
verandering, althans niet noemenswaar
digs Maar soms-voelen wij een schok door
•oils heengaan, vooral als wij lezen, dat
de vrijzinnigen het hebben moeten afleg
gen voor de rechtzinnigen en ais dienten
gevolge een Kiescollege en daardoor een
gemeente „om" is.
Zoo werden wij verrast door den uitslag
van de verkiezing te Alkmaar. Vroeger
was Alkmaar, te midden van het moder-
ne-gedeelte van N.-Holland, orthodox.
Rechtzinnige kerkeraad&leden "en recht
zinnige predikanten. Maar de vloedgolf
van het moderne ongeloof kwam ook dezo
•rechtzinnige gemeente verwoesten. Toen
moderne ouderlingen en diakenen; ook,,
na vertrek van rechtzinnige leeraars, mo
derne predikanten. Doch ziet, wellicht
mee door de hulp van rechtzinnige vrou
wen, die mee in de bresse zijn gaan
staan, waar het gevaar mannen, vrouwen
en kinderen bedreigde, is door de ortho
doxen een overwinning behaald, waar
door wel niet de gemeente „om" is, maar
waardoor toch een aantal plaatsen in het
Kiescollege straks door rechtzinnigen zal
worden ingenomen.
Van Alkmaar hc-gint de victorie!
In Sneek is het nog mooier. Daar was
verleden jaar door de rechtzinnigen
zonder de vrouwen een overwinning
behaald. Nii heb'bèn een aantal vrouwen
de mannen geholpen-, eU een tweede,
mooie overwinning is door de rechtzin
nigen op de modernen bevochten, waar
door nu het Kiescollege „om" is, In
Sneek sinds zóó veel jaren modern
komen dus nu weer orthodoxe ouderlin
gen en orthodoxe diakenen en orthodoxe
predikanten.
Zóó moet het gaan. Volhouden. Den
strijd niét opgeven. En dan met vereen
de krachten optrekken. Sinds 1886 de
dagen der Doleantie is Sneek modern
geweest. Jonge krachten zijn gekomen.
Vrouwen en mannen hebben zich ver-
eenigd in gebed ze hebben saélm gewerkt,
saam gestreden. En de Heere heeft do
overwinning gegeven.
Zóó moet het gaan, waar vele vrien
den der Waarheid onze Hervormde Kerk
hebben losgelaten en zijn henengegaan.
^Zóó moet het gaan, waar de vijanden
ons den strijd opdringen.
Dan komen mannen en vrouwen saam
om te bidden.
Samen strijden zij.
En de Heere wil hij vernieuwing bewij
zen, dat Hij de erve onzer Vaderen nog
niet 'wil overgeven ter verwoesting in de
handen van hen, die Hem en Zijn volk
tegenstaan.
Straalprediking.
Het bericht in sommige, bladen, dat te
's-Gravenhage de markt-evangelasatie on
mogelijk zou zijn gemaakt, blijkt niet
juist.
„Alleen het openbaar spreken op een
bankje vóór de Bijbeltent is naar do heer
van Elk meldt verboden, wat reeds meer
malen geschiedde.
Wat het 'spreken op straat betreft hier
is niets van verboden en dit heeft op de
geschikte tijden zijn gewoon verloop."
Toen legde ze den brief op haar schoot
en zei met een eerbiedige verwondering
in haar stem:
„Het is de Heere; Hij alleen kon we
ten, hoe ik hiernaar verlangd heb en Hij
heeft het zoo geleid, dat het nu gebeuren
zal,"
„Maar moeder, wat wat is het dan?"
„O, mijn lievè kinderen!" zei moeder
en ze lachte en schreide tegelijk, „het is
een uitnoodiging voor ons allemaal om
naar villa Rozenhof te gaan en daar een
langen tijd te blijven logeeren in de klei
ne villa,"
Wij waren een oogenblik verstomd,
maar toen harstten we los in een gejuich
en een geschreeuw, dat het huis er van
daverde. Het was een oorverdoovend
lawaai, we lachten en praatten allen to
gelijk en sprongen door de kamer en ge
droegen ons als redelooze wezens; en
moeder liet ons maar gaan, zij nam al
leen de kleine Nel in de armen, kuste
haar en zeide met Hanen in de oogen:
„Lieveling, lieveling, nu ga je in Gods
heerlijke natuur, om weer sterk en ge
zond te worden. O, moeder is zoo blij, zoo
gelukkig!"
En toen vader thuis kwam, moest hot
hem verteld worden en toen werd do brief
wat' nauwkeuriger gelezen. Hij kwam
ven oen zekeren heer Sharpnell, die de
zaken van tante Kendle scheen te bestu-
Om Dominee nederig te houden.
Een predikant schrijft in „Bergop
waarts"
Ik ga voortaan met beslistheid tegen
spreken., dat een deminee do meeste kans
loopt om hoogmoedig te worden. Ik durf
dc stelling te verdedigen; dat ©en domi
néé kans kan zien. de nederigst© mensen
ter wereld te'worden. En ik wil die mee
ning even motivesren.
Spreekuur. Komt oen dame spreken over
do catechisatie van haar dochter. „Ja, ziet
u, ik had zoo gedacht. Kan die niet ver
zet worden? Wiant als ze Woensdagmid
dag van 56 moet komen dan is haar heo-
le Woensdagmiddag weg."
Nu vraag ik nog niet eens, of hij soms
voor mij niet weg is, met zoo iemand; ik
werk mij ook nog over de gedachte heen,
dat we altijd even tusschen alles door bij
oen vriendin of in'de bioscoop zijn, en
catechisatiéuur noodwendig een heelcn
middag moet opslokken; maar waar ik
aan wennen moet is de gedachte, dat zoo'n
middag weg is voor iemand, als je ge
tracht hebt liet beste te geven "wat je hebt.
In dat wennen nu zit de kans voor een
dómirfée, o mhèel nederig te blijven»
De anti-Joodsche onlusten.
De politieke opmerker van de „Daily
Tel." verneemt, dat de regeeringen van
Polen, Oostenrijk cn Tsjecho-Slowakië te
Berlijn enMüueben krachtig protesteeren
tegen de behandeling, welke joodsche
onderdanen dier landen bij de jongste on
lusten ondervonden hebben.
Van Engelsch-joodsche zijd© werd den
politieken opmerker medegedeeld,- dat de
pogrom te Berlijn veel erger is geweest-,
dan tob nu toe bekend was.en herinnerd©
aan de ernstigste pogroms in het tsaristi
sch© Rusland. Meer dan 1000 huizen en
woningen in het Oosten van Berlijn wer
den geplunderd en de politie kwam eerst
tusstfhenbeide, toen do groote joodsche
winkels in d© Friedriekstrasss bedreigd
werden. 129 personen werden, volgens de
in Engeland, ontvangen opgave, gewond.
De onlusten volgden op ©en heftig^ natio
nalistische anti-semitiscke campagne te
München.
De drie bovengenoemde regeeringen zijn
voornemens de kwestie voor den volken
bond te brengen en do politieke opmerker
verneemt, dat in dit geval Engeland het
protest tegen de jodenvervolging in
Duitsehiand krachtig steunen zal.
Joodsche Sabbath-actie.
Het 'blijkt, dat in de Joodsche kringen de
eerbied voor den Sabbath sterk aan het
verflauwen is. In het „nieuw Israëlietische
Weekblad" wordt onder het opschrift „Sab
bath-actie" althans een oproep gedaan cm
het Comité te steunen, dat zich ten doel
stelt de belangstelling voor de viering van
den Sabbath te verlevendigen. Het blijkt
wel, dat.de geest des tijds niet aan het
Jodendom voorbijgaat, en dat de inzettin
gen cn traditiën der vaderen al meed los-
gelaten worden. Het is trouwens 'bekend,
dat er een -breed© schare .is, die zelfs aan
de vormen van hun ouden godsdienst ont
zonken zijn.
Dc oudste school met den Bijbel.
De eerste school met den Bijbel, die in
Nederland werd opgericht in 1841 door den
Kerkeraad der Clir. Geref. Kerk te Amster
dam, de ..Maraix-school", is overgebracht
naar een nieuw'schoolgebouw., dat gebouwd
is aan de Amalia-s'traat te Amsterdam.
Bijbelverspreiding.
De Yereeniging voor Bijbelverspreiding
te Amsterdam heeft het afgeloopen jaar
f 52.532.24b; ontvangen. Ruim f 33.000 werd
gebruikt voor het inkoopen van Bijbels,
Évangeliën, enz.
„Filippus".
Gisteren is te Zutphen de algemeene ver
gadering gehouden van heb Gereformeerd
Tractaatgenootschap „Filippus" onder
voorzitterschap van prof. L. Linde
boom te Kampen.
Aan dén vooravond werd in de Geref.
kerk een bidstond gehouden onder leiding
van Ds. W. H. Oosten, uit Scheve-
ningen, die sprak over Math. 5 1416. Na
afloop had éeö ontmoetingssamenkemst
plaats.
In de ochtendvergadering werdn aller
eerst de huishoudelijk© zaken afgehandeld.
De aftredende bestuursleden Ds. J. Mul
der, uit Ermelo-Veldwijk, en Ds. J. H.
Donner, uit Breda, werden herkozen.
Enkelo reglementswijzigingen werden even
eens behandeld.
In do namiddagvergadering refereerde
D s. J. Gispen, uit Groningen, over
„Het plaatselijk -organiseeren van den
evangelisatie-arbeid".
ren en die had hem haar veiiscli ge
schreven om al de naaste familie van
haar man om zich lieen le verzamelen.
Ze kon niet zelf op Rozenhof zijn, om ons
te verwelkomen, maar zou zoo spoedig
mogelijk komen. De Harrison Todd's zou
den in het groote huis logeeren, wij in
het kleine en dan had ze den vertegen
woordiger van nog eeii tak "genoodigd,
den jóngen Max Kendle, met wien zij
hoopte dat de andere jongelui goede
vrienden zouden worden. Er was op het
oogenblik een oude dame op Rozenhof,
een arme nicht van haar, die ons allen
zou ontvangen.
Een wissel was in den brief ingesloten
voor de hoognoodigo reiskosten, niet
meer, want mevrouw Kendle hield niet
van onnoodige uitgaven. Yerder verzocht
ze ons aanstaanden Vrijdag to komen
met 'n bepaalden trein, of in 't geheel niet
omdat er aan dien trein iemand zou zijn,
om ons en ons goed af to halen.
„Vrijdag!" riepen wij allen, „dat is
overmorgen!"
En een nieuw gejuich van de jongere
hinderen weerklonk, die aan niets meer
het land hadden dan aan wachten, maar
dit werd spoedig gesust, toen moeder
zei:
„Lievelingen, ik geloof niet, dat het
mogelijk is. De brief is twee dagen te
Jriat bezorgd en nu hebben we nc? roanr
Uit het Sociale Leven
Het visscherijbedrijf tc iJmuitier..
Thans is overeenstemming verkregen
tusschen de Vereenigde Exploitatio Maat
schappij en de arbeidersorganisaties in
het Transportbedrijf.
Do overeenstemming zal worden vast
gelegd in een schriftelijke overeenkomst
welke zal loopen van 1 November j.l. tot
31 December 1924.
De voornaamste voorwaarden komen
dan op het volgende neer:
de loonen van havenarbeiders en ko*
lenwerkers blijven onaangetast;
de loonen vcor de opvarenden worden
tot c-en besomming van f2500 voor kleino
schepen en f 3500 voor groote schepen
men Vk pGt. verminderd, wat dus wil
zeggen, dat deze aftrek boven dc hier ge
noemde besommingen weer wordt uitbe-i
taald.
Echter dient opgemerkt, dat reeds van
af half Augustus voor het Y* pet, m'nder
werd gevaren, zonder de laatste tegemoet-»
komende bepaling.
De per half Augustus ingevoerde loon
regeling voor schippers en machinisten
is. in deze maanden gebleken geene achter
uitgang te zijn.
Deze kategorie is n.m. door de wijzi
ging van half Augustus geïnteresseerd bij
het steenkoolverbruik. Voor de schippers
is deze maatregel' over' het algemeen al
heel voordeelig gebleken, maar ook do
machinisten hebben er in doorsnede voor-»
doel van.
Dezo regeling zal slechts gehandhaafd
blijven tot 31 December. Intussch c-rt
wordt een nieuwe regeling ontworpen dio
hierop neerkomt:
SOCIALISTISCHE HUMBUG.
Do socialisten, zegt onze N. P r. G r.
C r t., verslaan de kunst van reclame. En
vooral in Amsterdam beschikten zij daar
toe over zeer geschikte krachten. Een
"Wibaut handelt niet anders dan andere
wethouders en weet in het geheel geen
bijzonder middel te vinden tot siijving
van de schatkist en tct dekking van te
korten. Maar hij doet zijn werk op een
wijze, dat do menschen or wel iets bij-»
zonders in zien en zijn pers zorgt er
voor, dat critiek achterwege blijft en dat
zijn daden tot heldendaden worden op
geblazen.
Maar een Miranda overtreft hem nog.
Hij is de man die zorgt, dat de Amster
dammers goedkoope levensmiddelen en
kolen krijgon.
Wij vermoeden, dat er genoeg zijn in.
Amsterdam, die werkelijk meenen, dat zij
gcedkooper uit zijn dan alle andere men
schen, dank zij hef geweldige talent van.
den wethouder da Miranda. Da sociaal
democratische pers verheft natuurlijk hot
werk van den heer de Miranda in de wol
ken.
Zoo gauw er een sociaal democratisch
regeerder is. verstomt de critiek. Dan is
het alles lof.
Maar de heer de Miranda weet. zelf ook
aan de politiéke reclame mee te doen. De
heer Ketelaar verteld© daarvan in don
raad een treffend staaltje. Hij wees cr
op, dat de prijs der eierkolen alleen voor
Amsterdam verlaagd was, uit vrees, dat
de gemeente zou ingrijpen.
Wij lazen daarvan ook in de soc.-dem.
pers. Men denk© zicli eens in: welk een
schitterend succes van de soc.-dem. poli
tiek. De gemeente grijpt prijsregelend in.
Soms waarschuwt zij alleen maar. En nu
krijgen de goede Amsterdammers de ko-»
len goedkooper dan iemand in ons land.
Maar wat blijkt nu? Dat d© Oranje-»
Nassau-mijn vóór de verklaring van dea
wethouder den prijs voor het gehce-t
1 land reeds had verlaagd
Is liet niet kostelijk?
De O^anje-Nassau-mijn verlaagt dea
prijs van de kolen. Aanstonds weet d©
heer d© Miranda daaruit een slaatje te
slaan voor zich zelf. Deze reclame schijnt
zelfs nog geld te hebben gekost, blijkens
het verslag van 's raads handelingen in
dc ,.N. Rolt Crt." De heer Ketelaar noem
de het cijfer van 15000 gulden.
Hoe dit echter ook zij: de Amsterdam-»
mers hebben gemeend, dat de Miranda do
kolen verlaagde cn dat zij alleen dit;
voordeel genoten. Zij hebben gezegd: je
moet maar in Amsterdam wonen cn zulk
een wethouder hebben. Allicht denken
velen nog wel zoo.
En zoo worden dan de gTadde Amster
dammers door den slinunen de Miranda
hij den neus genomen.
Het is een prachtig staaltje van Miran-
dabluf. In deze donkere dagen mag or
zoo'n aardigheidje ook wel eens hij.
óén dag, om alle§ klaar te maken; do
heele kinderwasch moet nog gedaan wor
den. Koe kan alles drogen, gestreken, ver
steld en ingepakt worden? En jelui zit
zoo slecht in de kleerën, jelui hebt bijna
allemaal wat nieuws noodig, vooral Mario
on Emma. Jelui kunt onmogelijk gaan
met wat je hebt." 1
Daar was een stilte van teleurstelling
en de jongens begonnen te schreien. Toen
kwam Emma, dver wier sprekend gezicht
allerlei uitdrukkingen gegleden waren
van vreugde, teleurstelling, wanhoop,
hoop en overwinning in het strijdperk.
„Moeder," zei ze, met een vastberaden
gezicht, als was ze Jeanne d'Arc, „het kan
en het moet. De wasch eu het strijken
voor ons allemaal is een ontzettend werk,
maar het moet af. Ik zal zorgen, dat
vrouw Klamp morgen om zes uur hier is
en om negen uur zal er geen plekje in
den tuin zijn, waar niet wat hangt te dro
gen." -
„Maar zou vrouw Klamp kunnen ko-»
men? "t Is haar dag niet."
„Ze zal komen," zeide Emma op be
slisten toon, „als overreding iets vermag."
Ze zette haar hoed op. „En wat die nieu
we kleeren aangaat, daar zullen we het
buiten moeten stellen."
(Wordt vorvolgd.)