Dagblad voor Leiden en Omstreken. NIEUWE LEIBSGHE COURANT ABONNEMENTSPRIJS J In Lelden en bulten Leiden waar agenten gevestigd jijn Per kwartaal ,...12.59 Per week f 0.19 'Franco per post per kwartaal 12.80 4tie JAARGANG. ZAT.gRï, AG 10 NOVEMBER 1923 No. IG85 BureauHooigracht 35 Leiden - Te!. Int. 1278 - Postrekening 58936 aovertehtie-phijs V Gewone adverter.tiën per regel 22 K cent, Ingezonden Mededeelingen, dubbel tarief» Bij contract, belangrijke reductie. Kleine advertentiëm bij vooruitbeta ling van ten boogste 30 woorden, worden dagelijks geplaatst ad 50 cent. Qi* nummer bestaat uit twee bladen. Een rechtsch kabinet? De samenwerking van de rechtscke partijen is voor ons land van groote be- teekenis en niet te miskennen zogen ge proest. Maar volgt daaruit nu, dat onder alle omstandigheden op de vorming van een rechtsoh Kabinet moet worden aange stuurd en dat ten koste van alles moet worden getraokt opnieuw do formatie van zulk een Kabinet te verkrijgen? Deze vraag is thans actueel. Er zijn er cók in onze kringen die niet kunnen inzien dat onze leiders de conse quentie van het Kamervotum moeten aan vaarden door ronduit te erkennen dat thans Troelstra of r_' zoals de Neder lander adviseert aan Marchant de beurt is een Kabinet samen te stellen. Is dat, zoo vraagt men, geen spelen met vuur? Hebben we dan niet in Duitschland ge zien de ontzettende gevolgen van een re geering waarin de uiterste elementen de leiding hebben? Is het dan niet waar, dat Mr. Troelstra en zijne politieke "vrienden regelrecht op een omkeering van de bestaande orde aansturen en dat do revolutio him ideaal is? Moet dan willens en wetens onS" land worden overgeleverd aan mannen die God en den Christus gram zijn en die in het Christendom hun voornaamsten vijand Alvorens deze vraag to beantwoorden, dienen we ons goed in le denken hoe thans de politieke situatie is. Toen in 1922 de Kamerverkiezingen aan de rechtscke partijen een meerderheid brachten, is een Kabinet, steunend op die partijen tot stand gekomen. Er was geen coalitie, maar alleen de bereidverklaring van do verschillende rechtscke groepen om het Kabinet bij de uitvoering van een bepaald program te steunen. Het Kabinet kon dus aan het werk gaan en het zag zich inzonderheid tot taak gesteld twee vraagstukken tot oplos sing te brengen: liet herstel' van het fi nancieel evenwicht en het regelen van de bescherming onzer onzijdigheid, hij even- tueele conflicten in Oost-Azië. Dat waren do voornaamste punten op het regeeringsprogram. Maar wat bleek nu? Nog voor dit program kon worden uit gevoerd, werd door een der partijen, waarop het Kabinet steunde, de samen werking opgezegd. Een deel van de R.-K. Kamerfractie weigerde dë Vlootwet te ao- cepteeren en sprak daarmee tevens uit, bij de meest belangrijke punten van re- geeringsbeleid, in he>t Kabinet geen ver- trouweu te stellen. De Vlootwet werd verworpen, in de eerste plaats om die wet zelf, maar, zoo als niet onduidelijk doorschemerde, mede omdat men tegen de bezuinigingspolitiek van dit Kabinet bezwaren had. Daarmede was aan het Kabinet den be staansgrond ontnomen en schoot er voor do ministers niets anders over dan de portefeuilles ter beschikking te stellen en plaats te maken voor de oppositie, die verplicht was het bewind over te nemen. Volgens het parlementair-constitutio- neelo stelsel toch, kan een meerderheid niet volstaan met negatief afbrekend op te treden, maar rust op haar de plicht de verantwoordelijkheid over te nemen. Aan die verantwoordelijkheid mag niet worden getornd, daar het anders ónmoge lijk wordt, volgens dit echt democratische stelsel te r'egeeren. Wie een Kabinet ten val brengt, weet dat hij daarmede zekere verplichtingen op zich laadt en moet ook in de gelegen heid worden gesteld diien constitutioneelen plicht te vervullen. Het zou voor de oppositie buitenge woon gemakkelijk zijn, indien het Kabi net, alsof er niets gebeurd was, was blij ven zitten. Men kon dan weer opnieuw be- ginnenn met agitatie te verwekken om daarna opnieuw pogingen te doen do uit voering van het werkplan onmogelijk te maken. Op die wijze echter is geen regeeren mogelijk. En wie zich de bèteekenis van deze din gen indenkt, die moet wel instemmen met de conclusie door Mr. Rutgers getrokken, dat een Kabinet, dat voortkomt uit en ge steund wordt door de drie groepen der rechterzijde, voor Nederland wol zeer ge- (Wenscht le achten is, maar dat het in de feegeven omstandigheden vergeefsche moeite zou zijn om een reohtsch Kabinet <o doen optreden, dat zijn program niet zou kunnen uitvoeren en over een maand wellicht weder ten valzou gebracht wor den. Naar constitutioneelen regel moet het Kabinet heengaan. En naar denzelfden regel moet de lei ding worden overgenomen, door hen die bij de oppositie de leiding hadden, in dit geval Mr. Troelstra en zijne naaste geest verwanten. Menigeen r il t bij die gedachte. En het is ook om te rillen en ernstige bezorgdheid te wekken. Wie daarvan nog niet overtuigd mocht zijn, die richtte zijn oog naai* het buiten land waar de revolutie-partijen den bo ventoon voeren en waar een zee van el lende over de volken is uitgestort. Wie daarvan niet overtuigd mocht zijn, die leze het van Soc. Democratische zijde gepubliceerde regeeringsprogram. In dezen tijd van spanning en dreiging •wil men leger en vloot, neen, niet afschaf fen, maar wel vleugellam slaan en tot weerloosheid doemen. In dozen tijd, nu een eerste eisch is het financieel overwicht te herstellen, zal, ten einde de volksgunst te winnen, met Me millioenen worden gegooid, en durft men betoogen dat het niet zoo erg is, als de gulden in waarde daalt. Het is om te rillen, inderdaad. Maar, en daarop moet hier de nadruk vallen, dat is niet de schuld van do A.-R. partij of van de Chr. Hist. Unie, die als één man achter het Kabinet stonden. De schuld ligt bij de 1 i v e r a 1 e n, die uit kleinzielige partij-politieko overwegin gen ook nu weer de leiding van Mr. Troel stra volgden. De schuld ligt hij de R.-K. dissiden ten, die aan eene kwestie, volgens hen van ondergeschikten aard, het Kabinet opofferden en aan Troelstra de zego be zorgden. De schuld ligt bij die Christenen die in hunne kortzichtigheid dwaas ge noeg waren om het leugenpetitionnement tegen de Vlootwet, met hunne handteeke- ning te steunen. Op de vraag of een rechtsch Kabinnet voor ons land gewenscht zou zijn, antwoorden wij volmondig: j at Maar de vraag of thans de vorming van zulk -een Kabinet m g e 1 ij k is, moeten wij weer volmondig met neen beant woorden. Eerst moet nn de oppositie toonen wat zij kan. En als mocht blijken, dat zij niet in staat is een Kabinet te vormen, dat zij wel kan afbreken, maar niet bou wen, dan blijkt daaruit hoe onverant woordelijk en dwaas zij heeft gehandeld. Maar ook dan kan er van een rechtsoh Kabinet geen sprake zijn. Eerst als blijken mocht, dat. bij een deel van de rechterzijde een andere ge zindheid openbaar wordt, zoodat er een hechte basis is, waarop gebouwd kan worden, zou er voor zulk oen Kabinet een bestaansgrond zijn. V Een machtig wapen. ,.Een stap ter hemel on ter hel". Zóó teekemie Da Gosta de uitvinding van de boekdrukkunst. En geldt datzelfde ook niet voor de dag bladpers? Die pers is zulk een machtig wapen. Maar een wapen dat in de eerste plaats gebruikt is tegen God en tegen den Christus. De peis is geworden een instrument ten dienste van de stad van Kaïn dat gebruikt wordt om de stad Gods afbreuk te doen. En toch, ook de pers is een gave Gods. Ook de pers moet Hem dienen en moet meewerken om Zijn Koninkrijk to doen komen. Ook het wapen van de pers mag in de bange worsteling van onze dagen niet on gebruikt blijven. Om nu d'e pers, onze pers, de N. L. C r t. te heter aan haar doel te doen be antwoorden, daarom en daarom al leen worden thans pogingen aangewend om te komen tot 'n eigen drukker ij. Daarvoor en met geen ander doel is een obligatieleening uitgeschreven. Die drukkerij möet worden een werk plaats waar gesmeed worden wapenen voor den heiligen oorlog. Is het dan te veel verwacht, als het vertrouwen wordt uitgesproken dat een ieder gaarne zal meewerken om deze lee rling te doen slagen? Mag niet verwacht worden dat met h 1 ij d s c li a p een ieder zijne schou ders zal zetten onder dit werk? V Opgepast. In het dezer dagen gepubliceerde re geeringsprogram van de S. D. A. P. komt een. zinsnede voor, die onze aandacht niet mag ontsnappen. Onder do bezuinigingsmaatregelen die genomen zullen worden behoort ook: „Een einde te maken aan do kost bare versnippering op onderwijsge bied". Zulk een uitspraak van d i e zijde be hoeft geen nadere toelichting. De cultureel© belangen mogen niet wor den geschaad. Van het onderwijs moet men afblijven. Alleen, aan die kostbare versnippering moet een einde komen. Het is duidelijk wat biermee bedoeld wordt. Do Christenen, dat zijn toch eigenlijk de mensohen die het volk borneren <Kl de verdeeldheid in de hand werken. Inplaats van genoegen to nemen met de neutrale Staatsschool waar van den^ Christus moet worden gezwegen, eischen" zij eigen, Christelijke scholen, waar de ouders hunne kinderen overeenkomst1» hunne beginselen kunnen laten onderwij zen. Die Christelijke scholen zijn den so ciaal-democraten een dcorn in het oog. Neen, zij willen niet den schoolstrijd heropenen, maar toch, aan de kostbare versnippering op onderwijsgebied moet een einde komen. Do bezuiniging daarop komt het neer zal worden verkregen t e n koste van het Christelijk volksdeel. De Christelijke scholen moeten worden geknauwd, ziedaar het ideaal van Mr. Troelstra en zijne vrienden. Wij' zijn nu gewaarschuwd! V Colijn had gelijk. In de Kamer en niet minder in de pers werd cr Minister Colijn een verwijt van gemaakt, dat hij van de financieele ge volgen van de Vlootwet voor ons land een verkeerde voorstelling had gegeven. Aanneming van het ontwerp, zoo werd betoogd, zou de uitgaven doen stijgen. En dat de heer Colijn het tegendeel be weerde kwam, zoo meende men, omdat hij de 3/4 mililoen die Indië voor den pens;oen).asfc zou vergoeden alleen bij de Vlootwet in rekening bracht, «terwijl ook zonder aanneming van die wet dit be drag door Indië zou worden vergoed. Thans echter komt liet Handels blad met de mededeeling, -dat volgens inlichtingen van bevoegde zijde, de iaat- ste opvatting niet juist is. Wij vernemen thans van andere, maar Gven bevoegde z'jde, dat het aan bod van Indië, >om f 3.5 millioen bij te dragen in den totalen pensioenlast, mot mag worden beschouwd als op zichzelf staand," maar als onderdeel van het compromis tusschen Indië en Neder land, waarvan het ontwerp-Vlootwet het -resultaat was. Nu dit is verworpen, is daarmee ook het aanbod vervallen al kan het later misschien in een nieuw accoord over de vloot weer te voor- schijn komen. De heer Colijn had dus gelijk. Hij gaf geen verkeerde voorstelling van zaken. Aanneming van de Vlootwet beteekendo voor ons inderdaad bezuiniging. De waarheid begint de leugen to ach terhalen. STADSNIEUWS. „De stad van Kaïn." lüen winterlezing? Is deze titulatuur niet wat te simpel voor den schoonen avond welke het nieuw-gevermdo comité ons in de doorknede schriftverklaring van Bs. R. E. van Arkel heeft aangeboden? Want het was een schoone ure. Nadat gezongen was Ps. 25:1, en in gebed voorgegaan, ving Ds. van Arkel aanstonds zijn rede aan met een herinne ring aan de schilderij, welke een voor stelling geeft van Jezus, ziende op de lichtstad Parijs. Parijs als de stad van Kaïn. Niet alleen Parijs, doch alle wereld steden, zijn steden van Kaïn. Hier is de zonde georganiseerd, het kwaad is in een systeem saamgevoegd. Eén, omdat het gericht is op een zelfde doel: de bant tegen God. Komende tot zijn eigenlijke onderwerp, in Genesis 4 zoo treffend beschreven,, deelt spr. zijn onderwerp in drie deelen in: de oorsprong, de macht en de toekomst van de stad van Kaïn. De verwoestende zonde, zegt spr., deed de menschheid in twee uitcenloopende lijnen splijten. Het woord dat Genesis '4 bebeeTScht vindt men even daarvóór: Ik zal vijand schap zetten. De scheiding slangenzaad en vrouwen zaad! Na de stelling volgt de ontwdckeling in het bouwen van de stad van Kaïn. Reeds in den beginne wordt de vijand schap openhaar in de verwijdering tus- schen Kaïn en Abel. Allo groote beginselen, de korte inhoud van de geschiedenis der menschheid wordt in extract gevonden in Genesis 4: God gaat vijandschap zetten. De inleiding die aan het bouwen van de stad van Kaïn 'voorafgaat is liefelijk: een huiselijk tafe reel. Bccli bij liet altaar komt de splitsing. Daar wordt de scheiding openbaar. Tweeërlei zaad: Satan en Christus. Het moest komen! Onafwendbaar volgt de moord. Meer dan een broedermoord vinden we hier: de vijandschap tusschen vrouwen zaad en slangenzaad. Het is de voorafschaduwing van Gol gotha. Bij het altaar en op Golgotha eenzelfde handeling: vrouwenzaad gedood door slangenzaad. Doch de dood is nooit volkomen. Het bloed blijft spreken en getuigen. Abel wordt vervangen door Seth en Je zus staat op uit de dooden ten derde dage. De vloek Gods komt neer op het slan genzaad. Kaïn als individu wordt niet slechts vervloekt.. In Kaïn wordt Satan tot zwerver ge maakt. Do aarde is Code's. Daarom wordt Satan en zijn zaad zwer vende gemaakt. Een Ivaïnsteeken een bescherming Godes stelt de straf nog uit over den dcods1 ager en zijn nazaat. God's algemeen© genade schijnt wel eens meerwaardig dan zijn particuliere genade! Het slagenzaad, met Kaïn als voorgan ger gaat wonen in het land Nod ZworvcTsland. Hier wordt de stad van Kaïn ge bouwd! Doch vooraf wordt z:jn eersteling He noch geboren. Er is een samenhang tusschen de ge boorte van Henoch en het bouwen van deze stad. Kaïn een idea al-verloren man vindt een nieuwe toekomst, een levens doel. Zijn zwerverschap neemt een einde en daarmede bindt .Kaïn en in hem Sa tan den strijd aan tegen God, die gebood dat hij zwerven zou. Het is de oude worsteling om de schep ping. De uit den hemel gestooten Satan grijpt naar de aarde. De stad van Kaïn is de opgeheven vuist tegen God's hevel gij zult zwer ven. Zij is de organisatie van het rijk van Satan in z'n aanvang. V/as do oorsprong van Kaïu's stad primitief, het principe van organisatie was er in begrepen. En de stad is gebleven en uitgedijd. De stad van Kaïn sterft nooit! Overal vinden we haar grondvesten op elk levensterrein. In het machtige Babylon der toekomst vinden we de stad van Kaïn. Doch tegenover liet groote Babyion stelt zich het nieuwe Jeruzalem! God heeft óók een s'.ad een stad voor Z ij n zoon nederdalende uit den he mel. Kaïn'9 stad wordt gebouwd van beno den naar boven God's stad daalt neer van hoven naar beneden. Do eindoverwinning is voor de stad welker kunstenaar en bouwmeester God is. Weet ge, vroeg spr. met ernst, in welke stad uw burgerschap is? De macht van Kaïn's stad wordt in de Schrift gesymboliseerd in den stam boom van Kaïn's geslacht waarin de uit gangen der cultuur mede worden getee- kend. Lamcch's zonen geven het voorbeeld van do ontwikkeling der stad. Op elk gebied zien we de macht van Kaïn's stad. Satan grijpt naar de schat ten der wereld. God schijnt het beste van zijn gaven te zenden aan het slangenzaad. Waarom die ongelijke verdeeling? - De wereld heeft meer algemeene gena de dan Gocls' volk, opdat de stad van Kaïn de stad Gods zou dienen in de toekomst De werklieden, begenadigde werklieden, maar vreemdelingen, bouwen God's huis, hoewel onbewust, maar Zijne kinderen wonen er alléén in. Wat baat het den mensch al gc-wou hij do geheele wereld? Er zijn eer erbarming dan benijding van de wereld bij Gods volk. Het slangenzaad wordt toch weer zwervend. Er zij gebed voor de wereld, maar er zij ook heilige oorlog -tegen de wereld. Op elk gebied zij er strijd Onze macht is de aanroeping van 's Heeren naam. Het beginsel van de Kerk vindt zijn perste aanzetsel in Seth's geslacht. Tusschen wereld en kerk, zien we de zelfde scheiding als tusschen slangen- zaad en vrouwenzaad. Te veel steunen we op vréémde mach ten. Indien allen, die zich naar Christus noemen, eendrachtiglijk 's Heeren naam gingen aanroepen, dan veranderde de wereld van aanzien. De toekomst van Kaïn's stad is niet te vergelijken met wat do burgeren van God's stad wacht. Kaïn's stam breekt af, maar Seth's lijn loopt door tot Christus. De golven der zondvloed verwoestten do stad van Kaïn en zijn ïnwouers. Maar het Godgebeiligd zaad beërft hel aardrijk. Nu komt uit, dat de wereld de werk man van God is geweest en dat Zijn volk geniet van 's werelds wijsheid; Aan hei Zoeklicht Leiden 10 November 1923. Ook in Leiden schijnt het gilde der be roeps werkloozen niet onbekend te zijn. 't Zijn menscheu, die cp de hulp van het Armbestuur geabonneerd z'jn. Die roosje laten zorgen en die leven in het vaste vertrouwen dat de veelgesmade „ge meenschap" hen niet zal laten verhon geren. Dergelijke menschen vormen een ge vaar, zoowel voor de gemeente ala voor de overige werkloozen. De gemeente wordt op dio manier •op veel te hooge kosten gejaagd. En waar er altijd bij velen een neiging bestaat om te generaliseeren komt men er spoedig toe allen over eene kam te sche ren en te zeggen: zóó zijn nu de werk loozen. In Den Haag waar hetzelfde verschijn sel zich voordoet, probeert men er eon eind aan te maken d-oor dergelijke men schen graafwerk te laten verrichten. Ze moeten dan kiezen of deelen. Aanpakken of afscheid ncmoa van 't B. A. Dat lijkt me een goed idee. Want even zeker als de werkloozen moeten worden geholpen -en zoo mogelijk goed geholpen, even zeker moot aan het parasiteeren op de „gemeenschap" een einde worden gemaakt. Ik zou willen vragen: is wat men iu Den Haag doet ook in Leiden niet moge lijk? OBSERVATOR. De uitvindingen van de stad van Kaïn worden dienstbaar gemaakt aan Noach en zijn zaad. Wij zien het onvolkomen, maar Johan- nës zag het volmaakt, dat. de schatten uit "Kaïn's stad saamgebracht en vervol maakt zijn in het nieuwe Jeruzalem, dat nederdaalt uit den hemel. De toekomst' is Christus en Christus "s in de toekomst. Met een opwekking om le komen tot de stad God's, eindigde spr. zijn mot stille aandacht aangehoorde rede, waar na gezongen wordt Ps. 87:8 en de web- geslaagde samenkomst met dankgebed werd gesloten. Een nog betere appreciatie van het streven van het inifiatiefnemend com'té, door nog grootere opkomst ware wol ge wenscht. Heeft de Godsdienst nut? Met dit onderwerp trad gisteravond ir\ het Leidscho Volkshuis op D r. H. T. Oberman, uit Rotterdam. Alvorens op deze vraag „heeft de Gods-» dienst nut" te antwoorden, wenschto spr. een definitie te geven van den Godsdienst Godsdienst is de volstrekte overgave vac •het streefvermogen des menschen. Om te voorkomen dat allerlei bij-vragen medo in het geding komen, stelt spr. voorop, als de godsdienst, den Christelijken Gods-i dienst, waarin wij de overgave kennen van het hart, aan Christus. Komende tot de beantwoording van de vraag zelf, zou spr. kunnen beginnen b.v. met een tekst. In dat geval zou spr. ver-< wijzen naar de woorden van PauMs: De Godzaligheid is tot alle dingen nut. Hij zal dit evenwel niet doen, in de verondcr-< stelling, dat hij voor een gehoor spreekt, dat juist bevestiging vraagt van het Schriftwoord. Spr. verwijst daarom naar oen der vele diepzinnige waarheden, uitgesproken door den Keizer-Christen vervolger Mar cus Aurelius, die zei: Een mensch is zoo veel waard, als de dingen waarmee hij zich bezighoudt, d.w.z. waaraan hij zich' bij voorkeur wijdt. Spr. gaat dan nader aaiitoonen de groo-» te waarde van het Christelijk ideaal, als een der grootste -waarden, die de mensch heid ooit heeft gekend. In het verdere van zijn betoog wijst' spr. aan de vier hoofdeigenschappen van het Christelijk ideaal n.l. Waarheid, Vrijheid, Vreugde, Vrede. De onwaardige prakt1 jk van velen di<r zich Christen noemen, mag ons niet weer-» houden, den Christen in zijn waro beteer kenis, als dienaar der Waarheid op don voorgrond te schuiven. Het Christendom zou nooit in strijd meti de waarheid kunnen gediend worden. Integendeel, telkens wanneer in do we-4 reldgeschiedenis macht en onderdrukk-'njj de overhand hadden, was 't het Christerw. dom waardoor zich het leven roctifi-* ceerde. Als voorbeeld hiervan noemt spr. denl bloei der wetenschap, ook iu ons land* tijdens het ontwaken van nieuw, bevrijd godsdienstig leven. Het wetenschappelijk onderzoek, zegt spr., is wel verre van ia strijd te zijn mol bet Christendom. Als eenige voorbeelden uit do histonrt der vrijheidshelden op geestelijk gebied" noemt spr. mannen als de Apostel Paulua en (le bekende Martinus van Thours. Do, geestelijk vrijgemaakte mensch is dooB, niets meer te binden, getuieo bet feit dat wat den arbeid van Paulus betreft*, juist datgene den mcesten invloed hooft uitgeoefend en het langst nawerkt, wat hij tijdens zijn. gevangenschap heeft go/ schreven. Vreugde. Alleen dio vreugde^ iR echt. welke een symbool is van de echte

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1923 | | pagina 1