jgweLeifaMont
Tweede Blad;
-
Vrijdag 13 Juli 1923
DE BROEKHUIJS-AFFAIRE.
Over dit veelbesproken onderwerp
schrijft de Standaard:
Wat verstandige menschen voorzagen
geschiedde: het grootsch opgezette plan
van het nieuwe democratische dagklad,
dat D e D a g heeten zou, is plotseling als
een zeepbel uiteengespat. En Se gedupeer
de pournalisten, waaronder er zijn, die ge
lokt door liet goud van Broekhuys en den
naam van den Telegraaf-redacteur Schro
der, goedbezoldigde posities opgaven, zien
al hun verwachtingen in rook vervlogen
en het spook van broodsgebrek vlak voor
de deur.
Thans, nu de begoocheling voorbij is,
zullen velen van hen en ook anderen, die
allicht schade zullen lijden, zich afvra
gen: hoe kon ik toch zoo dwaas zijn om
mijn naam en mijn lot te verbinden aan
naam en lot van den bekenden speculant
op de speelzucht van een deel van ons
volk.
Wij zullen den staf oyer hen niet bre
ken.
Maar wij meenen het recht te hebben
te zeggen, dat een groot deel van
onze pers mee schuldig staat'
aan de ramp, die hen trof.
Men zal zich herinneren, dat wij een en
andermaal geprotesteerd hebben tegen
het feit, dat een zeer groot aantal bladen
de zonderlinge advertenties van Broek
huys plaatsten, dus ook bezweken voor
zijn goud, dat hij een onnoozel deel van
ons volk uit den zak wist te kloppen, en
aldus zijn propaganda dienden. Men kan
omtrent do kleur in de advertentiepagina
verschillend denken, maar dit beschamend
feit had vermeden moeten worden.
Ook bleef het hier niet bij.
Kolommen druks werden gewijd aan 't
„eerlijke spel", aan de vertooningen van
het rad van avontuur, aan de royale buien
waardoor de rijk-geworden speculant zich
wilde onderscheiden.
Wij denken hier in 'n bijzonder aan de
gruwelijke advertentie, waarhij een woord
ontleend aan de Heilige Schrift: „een val-
schs weegstecn is den Heere een gruwel"
dienst moest doen om de aandacht te trek
ken. Zelfs deze advertentie vond in ver
schillende bladen, die een naam hebben
op te houden, een plaats.
Door dit alles nu werd de man der lote
rijen, die premieleeningen heetten, op een
voetstuk geplaatst, en won hij een popu
lariteit, die do minder fraaie lijnen in
deze figuur steeds meer deed verhleeken.
De mogelijkheid dezer beschamende fei
ten trof to meer, omdat men uit een be
kend Engelsch voorbeeld want zeer te
recht is een vergelijking getroffen met den
Engelschen speculant-politicus Horatius
Bottomley 1kon weten, waarop allicht
alles moest uitloopen.
Het liet zich nu oenigermale verstaan,
dat bij den grcotschen opzet van het dag
blad De Dag, toen eenmaal een van de
meest bekende Nederlandsche journalisten
zich daarvoor liet vinden, velen bezweken
voor de reusachtige aanbiedingen, die kon
den worden gedaan. Konden worden ge
daan door iemand, die er misschien nau
welijks aan dacht ze te houden.
Het wil ons daarom voorkomen, dat,
zoo een gevoel van beschaming hij een
groot deel van ons volk gepast zou zijn,
eenig besef van medeschuldig aan dit
droeve spel te zijn, bij een groot deel van
onze pers gevonden mocht worden.
En als dit aanwezig is, zou men daar
kunnen overwegen, of men niet mee
moest werken de gedupeerde journalisten
zooveel mogelijk te helpen.
Ook wij zijn opgekomen tegen den
smaad, die onlangs van uit de tribune der
zedelijke volkspolitiek op de Nederland
sche pers werd geworpen.
De Broekhuys-geschiedenis blijft ech
ter o.i. een droeve afwijking, die goedge
maakt kan worden, als voortaan ook de
advertentiepagina gesloten
blijft voor de lieden, welke op de eene of
andere wijze speculeerden op de booze
hartstochten in ons volk!
HET PLATTELAND.
Ons „Friesch Dagblad" breekt een lans
over het platteland en schrijft:
Dezer dagen las ik in meer dan één
blad het volgende, rondwandelend bericht:
FEUILLETON
Van hooger Orde.
'119)
Ik zat nog eenigen tijd in mijn ka
mer, toen John mij kwam halen voor
onze gewone wandeling. Zelden wilde hij
deze missen, hij zeide, dat de dag nau
welijks volmaakt leek, tenzij men de zon
had zien ondergaan. Daarom waren wij
gewoon, bijna eiken avond, een uur of
meer door te brengen, op en neer wan
delend, of op geliefkoosde plaatsen neer
te zitten, vanwaar we Rose Sottage kon
den zien en de oude put en het beuken
bosch, en, ver weg, de Nunneley .Uil
waar de zon onderging.
Daar, toen we wat korter dan gewoon
lijk gewandeld hadden, want 't was een
warme avond en 't was een vermoeiende
dag geweest, zalen John en ik samen. We
praatten een poosje over allerlei
maar meest over Longfield, hoe ik
mijn oude kamer weer hebben zou en
hoe er een nieuwe kinderkamer zou klaar
gemaakt worden voor de kleinkinderen.
„We kunnen niet van kinderen afko
men, dat zie ik duidelijk," zeide hij
lachend. „We zullen Longfield even vol
Jiebben als 't' vroeger was den geheelen
zomer. Maar in den winter zal 't rustig
Na herhaalde oproeping heeft zich
aan de Chr. School te Havelterberg
(Dr.) niemand aangemeld voor onder
wijzeres.) Kenmerkend voor den toe-
stand van het Chr. onderwijs ten
plattenlande. - Üh üL
Dat „ten plattclande" moet er bij. i--
Daar komt het juist op aan.
Wie er uil zou willen opmaken, dat over
't geheel nog steeds groot „leerkrachten"-
gebrek hecrscht, zou zich o.i. vergissen.
We zagen dezer dagen 't Maandblad voor
Gcrcf. Schoolverb. en herinneren we ons
wel, dan stond daarin een rijtje geslaag
den van een onzer groote kweekscholen,
waar van meer dan één nog niet was ge
plaatst en „hartelijk werd aanbevolen."
31 Is maar: men wil niet naar zoo'n „uit
hoek."
Gansch ten onrechte vinden we.
Kunnen onze „opleiders" er niet eens wat
aan doen, om de vrees „onder do Kaffers
te gaan" niemand stoote zich, ik zeg
't nu maar eens in, heusch zoo kwaad
niet bedoeld! hanhgaar-cn-vlasbaard-dia-
lecfc wat weg te nemen,
„Ten plattelande" schuilt onze grootste
kracht.
Moge het ook door onze groot- en kleïn-
intellectueelen steeds worden bedacht.
I4ERK EN SCHOOL
NED. HERV. KERK.
B e r o c pe n. Te BloemendaalJ. C.
van Dijk te Den Haag.
Aangenomen. Naar Tienhoven: G.
Barger te Antwerpen; naar Roltevalle:
J. H. Klein Wassink, oand. te Leeuwarden;
naar Middelharnis: A. M. den Oudsten te
Dinteloord.
Bedankt. Voor Wieringen: J. H.
Klein Wassink, cand. te Leeuwarden; voor
Lettelbert: D. Siemelink, cand. te Gronin
gen; voor Loon op Zand: W. Deur te
Zegveld.
Praeparatoir-cxamen.
De heer L. Hoorweg Jr., Sterrelaa-n 23,
Hilversum, dio met goed gevolg praepara-
toir examen deed, zal gaarne des Zondags
in de Geref. Kerken een stichtelijk woord
spreken, maar kan zich om studieredenen
voorlooopig nog niet beroepbaar stellen.
Toelating tot den dienst des Woords.
Do classis Mcppel heeft met algemeene
stemmen' toegelaten om te staan naar den
dienst des Woords in de Geref, Kerken,
den heer J. Schelhaas Jzn., te Hoogeveen.
De heer Schelhaas zal gaarne een even
tueel op hom uitgebracht beroep in over
weging nemen.
De classis Meppel der Geref. Kerken
hoeft voorts met algemeene stemmen toe
gelaten tot den dienst des Woords en der
Sacramenten den heer P. J. Lambooij, be-,
roepen px'cdikant van Hoogeveen voor den
missionairen dienst op Socmba.
De heer Lambooij zal gaarne tot aan
zijn vertrek do gemeenten des Zondags
dienten. Adres: De Bildt (Uv;
Bevestiging, Intrede, Afscheid.
D s. H. J. P ij n a c k c r H o r d ij k
i3 voornemens 22 Juli afscheid te nemen
van do Ned. Herv. Gemeente te Terhorne
en. 29 Juli d.a.v. jntredo te doen te Nije-
horne, na bevestigd te zijn door Prof. Dr.
J. R. Slotemaker de Bruine.
Wegen8 gezondheidsreder>sn zal D s.
J. Br om et, pred. bij de Eyang. Gem. te
Ierseke zijn werk officieel neerleggen. Het
afscheid zal plaats hebben op 10 Sept. a.s.
Het afscheid van D s. J. H. Koster
van do Ned. Herv. Gom. te Wouterawoude
is bepaald op 19 Aug. en do intrede te
Montfoort op 26 Aug.
Ds. G. Kruijsvrijk.
Ds. G. Kruijswijk, pred, der Geref. Kerk
van Schiedam dio onlang3 een operatie
heeft ondergaan, en nadien eenige rust
moest nemen, is Dinsdag op eigen verzoek
naar do inrichting van Prof. D. L. Bou-
man te Amsterdam overgebracht. De ziek
te is echter niet van een bijzonder ernstig
karakter, naar het zich thans laat aan
zien.
Scheuring.
In do Geref. Kerk to Zuilichcm is oen
scheuring ontstaan, naar aahleiding van
heb feit dat sommige aansluiting wensch-
ten bij de Geref. Gemeenten in Nederland.
Do Geref. Kerk, dio reeds een beroep
uitbracht, zal daarmede nu niet kunnen
voortgaan, aangezien het zielental der ge
meente heb aanstellen van een eigen
leeraar niet toelaat.
Theologische School Christ. Geref. Kerk.
Te Apeldoorn vergaderde het curatorium
van de Theol. School der Chr. Geref. Kerlc,
wezen en zullen we bij den. haard zitten
en ons begeven in de droge woestijn van
mijn boeken hè, Phineas? Gij zult mij
helpen om aanteekeningen te maken voor
die lezingen, welke ik al. tion jaren lang
zou houden te Norton Bury- En we zullen
ons oude Latijn weer opfrisschen en eens
een kijkje nemen in de moderne poëzie
groot prulwerk, vrees ik! Niemand als
onze oude vriend Willy van Avon"
(Shakespeare) of zelfs als je naamgenoot,
de waarde Phineas Fletcher!"
Ik herinnerde hem aan „Het leven en
lot van den schaapherder", waarvan hij
altoos zooveel gehouden had, en dat hij
als 't ideaal van vreedzaam geluk be
schouwde.
„Wel, ik denk nog zoo: „Blijf de droo-
men van uwe jeugd getrouw", zeide de
oude Duitscher; ik ben de mijne niet on
trouw geworden. Ik heb een gelukkig le
ven gehad, Gode zij dank; ja en wat wei
nig menschen kunnen zeggen, 't was juist
dat soort van geluk, dat ik zelf zou heb
ben gekozen." i
Zoo zat hij daar te spreken, met de kin
rustend op z'n handen zijn oogen kalm
rustig, ziende naar 't westen waar
de zon ongeveer een uur van den horizon
verwijderd was.
„Herinnert gij u nog, hoe we op het
gras lagen in den tuin va-n je vader en
hoe we nooit de son konden zien onder
tot het afnemen der examens en tot af
handeling van eenige zaken betreffende
de opleiding.
Voor het cand.-examen B (tot predi
kant) hadden zich drio candidatcn aange
meld, welke na afgelegd examen alle drie
werden beroepbaar gesteld, de heeren G.
W. Alberts, M. Holtrop en A. Zwiep.
Ter tafel van het curatorium kwam mede
een voorstel van de particuliere synode, te
Haarlem gehouden, om dr. G. Wisse, van
Arnhem, voor het eerstvolgend leerjaar
aan te stellen tot het geven van een cur
sus aan de studenten in do wijsgeerige
religieuze stroomingen,
Dr. Wisse die als curator van de school
mede ter vergadering was, deelde daar
evenwel mede, dat hij voor het a.s. leer
jaar zich niet kon verbinden tot oen zoo-
danige taak, aangezien huiselijke omstan
digheden hem niet toestonden zich te ver
binden tot oen regelmatig optreden in
Apeldoorn.
Na deze mededceling besloot het cura
torium toen, met algemeene stemmen, dan
maar te wachten tot de a.s. generale sy
node, en aldaar dan de vraag ter tafel te
brengen, namens het curatorium, over de
bevoegdheid tot een zoodanigo benoeming,
om alsdan bij toestemming van de synode
dr. Wisse door het curatorium tot de be
wuste zaak aan te stellen.
Aan de Tlieol. School te Apeldoorn zijn
na gehouden examen bevorderd van de
2do naar de 3de klasse de heeren K. Bok
horst-, A. Ponstein, D. Rustige, J. Zwart;
van de 1ste naar do 2de klasso N. Brands-
ma, J. v. Doorn, K. v. Dricl, B. Fekke3,
N. de Jong, P. H. Scggelink.
•cL'-
Geref. beweging in Zuid-Slavië.
In hot Koninkrijk der Serven, Kroaten
«n Slovenen is den 21en en 22cn Juni 1922
te Sombor de Gereformeerde kerk van dit
Koninkrijk gesticht, welke kerk zich na
drukkelijk „Calvinistisch" noemt en voor-
loopig wel schier het geheele Protestan
tisme van Zuid-Slavië omvat.
Deze kerk, dio thans voor 't eerst na
den oorlog weer van „opbouw" kan spre-
Iwnt, bestaat grootend eels uit vroegere
Hongaren (n.l. pl.m. 38.000), verder uit
13.000 Duitscho en 700 Slavische Gerefor
meerden.
Dat het Calvinisme him ernst is, blijkt
bijvoorbeeld üit het weder invoeren der
korkelijko tucht, welke tucht in Hongarije
bijv. niet toegepast wordt in deze kerk,
dus van huis. uit vreemd is. Maar een uit-
voerigo omschrijving in de bladen leert,
dat do nieuwe kerkelijke beweging uitgaan
wil van do grondstelling, dat do Gerefor
meerde lcerk een gesloten kring is, waarin
slechts die als leden worden aangenomen,
die het waardig zijn, maar waar de on
waardiger* worden buitengesloten. De
voorgenomen tucht zal gaan zoowel over
predikanten, als ouderlingen en gemeente
leden.
49e Jaarvergadering „Jachin."
Gisteren werd in de Hofpleiakerk to
Middelburg de 49e jaarvergadering ge
houden van de Geref. Zondagschool vereen.
„Jachin."
's Avonds te voren had in de gasthuis-
kerk een bidstond plaats, waarbij voor
ging ds. K. Schilder van. Delft, dio zijn
gehoor bepaalde bij Luka3 10:21.
Te half tien opende gistermorgen de
voorzitter prof. dr. F. W. Grosheide van
Amsterdam do goedbezochts vergadering
met te doen zingen Ps. 25: 2 en gebed. In
zijn openingswoord gaf de voorzitter een
historische schets van Middelburg en her
dacht de mannen die pal hebben gestaan
voor de waarheid in deze aloude stad. De
toestand van „Jachin" is bevredigend. 4
vereenigingen hebben zich afgescheiden.
Spr. eindigde met het geven van enkele
organisatorische wenken.
Hierna bracht de secretaris, de heer A.
Boot, zijn jaarverslag uit, terwijl Ds. J. P.
Tazelaar, de 2e secr. eveneens oen verslag
uitbracht, inzake Jachin's lesrooster etc.
Dezo verslagen werden, evenals dat van
den penningmeester, den heer P. Koster,,
na oenigo opmerkingen goodgekeurd.
Aan do jaarverslagen ontleenen we dat
„Jachin" 123 afd. heeft terwijl 168 kerkc-
raden aangesloten zijn.
Do aftredende bestuursleden, de hoeren
A. Boot en P. Koster werden met groote
meerderheid herkozen. Nadat de voorzit
ter enkele mededeelingen gedaan heeft,
komen enkele door de afd. ingediende voor
stellen aan de orde.
Het referaat van Dr. H. Kaajan van
IJtrekt-, moest door ongesteldheid van
den spreker vervallen.
In de middagvergadering refereerde dc
heer W. A. v. "Wijk, Hoofd der Christ,
school te Wolfaartsdijk en schrijver van
diverse kinderboekjes, over: „De betecke-
g-aan behalve gedeeltelijk 'tusschen de
boomen van de lcerkl Ik ben benieuwd of
zij de heg nog zoo rond gesnoeid houden
als vroeger."
Ik vertelde hem, dat Edwin me gezegd
had, dat vreemde huurders een herberg
zouden maken van het oude huis en van
den tuin een speelplaats.
„Wat een schandaal. Ik wilde, dat ik 't
verhinderen kon. En toch, misschien ook
niet," voegde hij er aan toe. „Behooren
wij ons niet te schikken naar de algcmeo-
nene wet van verandering? hoe ieder in
zijn plaats, zijn dag volbrengt cn heen
gaat, maar we weten waarheen wij gaan
cn wij weten den Weg welke dezelfde
is, gisteren en heden en in eeuwigheid."
Voor -hij nog uitgesproken had, kwam
een lieele troep van onze jongelieden uit
mevrouw Tod's hixis en riepen on toe.
Daar stond mevrouw Edwin te praten
met de goede oude ziel, die haar kleine
jongen zeer bewonderde, maar niet wilde
.toegeven, dat er kinderen waren, die
konden halen bij die van mevrouw Hali
fax. Daar was Edwin, druk in gesprek
met zijn broeder Guy, terwijl naast hem
mooier en jonger dan ooit Grace
Oldtower bezig was een ruiker te maken
voor de kleine Louisa
Verderop, zacht naast elkander wan
delend, blijkbaar niemand dan elkaar
ziende, was een ander paar.
xxis van het goed memorisecren van tek
sten-en psalmvex"zen cn de beste wijze van
ovcriiooren". Spr. toonde aan dat het op
zeggen van teksten en versjes in de his-
tox*ie geworteld is en dat het kennen
van dezo dingen van zeer hoog belang is.
Nadat spr. over de niet geringe bezwaren
die bij lccren cn opzeggen zich voordeen,
gehandeld had, wees hij zijn gehoor op de
noodzakelijkheid van het gebruik maken
van allerlei middelen, om in het slot van
zijn referaat cr den nadruk op tc leggen
dat het overhooren met tact geschieden
moet.
Op het referaat volgde een geanimeerde
discussie. Na rondvraag werd de uitne
mend geslaagde vergadering op gebruike
lijke wijze gesleten.
Weg met den godsdienst!
Dezer dagen heeft da cxccutiovo der
communistische ixxternationale partij te
Moskoxx vergaderd en in een afzondexlijko
resolutie ook haar standpunt- ten opzichte
van den godsdienst bepaald.
Deze resolutie maakt finaal do leugen-
theorie der soc.-dem.: „Godsdienst is pri
vaat zaak" af.
Volgens de Moskouscho Prawda No. 134
zegt de resolutie woordelijk:
„In aanknooping aan artikelen in de
Zweedsch-communistische pers verklaart
do volksvergadering uitdrukkelijk, dat do
eisch den godsdienst als privaatzaak van
elk buigcr tc beschouwen, slechts in een
burgerlijken staat maar onder geen om
standigheden binnen de communistische
partij recht van bestaan heeft. De volks
vergadering verklaart het aanwezig zijn
van elk godsdienstig vooroordeel, wat dan
ook, bij de leidende partijgenootcn voor
geheel ontoelaatbaar en richt do opmerk
zaamheid der partij op de noodzakelijk
heid van een anti-godsdienstige propagan
da naar een nauwkeurig opgemaakt pro
gram, dat rekening houdt mot- het gedach
televen der massa."
De Mulo-marge.
„Allerabaurdst noemde onlangs een vrij
hoog geplaatst ambtenaar bij Oxiderwijs
do aanspraak van een onderwijzer zonder
hoofd- of bijakte op do zoogenaamde mulo-
max-go ten bedrage van f 500 's jaars op
grond er van, dat hij, nu ja, les in dc ge
wone vakken geeft in de kopklasse(n.)
Wij zijn het zegt de ..School met den
Bijbel", met die kenschetsing ten volle
eens.
"Wij achten het ten oencnmale onbegrij
pelijk, dat eene juarweddcnregeling zulk
ecnenonderwijzcr, die ganschelijk onbe
voegd is om in eenig ulo-vak onderwijs to
geven en dio bovendien niet eene do volle
dige bevoegdheid bezit voor het onderwijs
in do gewone vakken, zoo uitzonderlijk
bevoorrecht boven de gelijkbcvoegden, die
'bijvoorbeeld het zevende leerjaar eener la
gere school voor hunne rekening hebben
exr dio daar met het onderwijs in een of
meer ulo-vakken kunnen belast zijn en
daarvoor de wettelijk noodig gekeurde be
voegdheid bezitten.
Dubbel onbegrijpelijk is het ons, dat
zulk eeno kwistigheid bestendigd wordt,
terwijl inkrimping vaxx pubiekc uitgaven
zoo allernoodigst is.
Alle redelijke aanspraak op dio niet ge
ringe marge ontbreekt toch in zulk een ge
val. En de mogelijkheid om zulk ©en dou
ceurtje op 's Rijks kosten toe te kennen'
of te verwerven geeft aanleiding tot min
der wcr.schelijke regelingen.
Ingewijden verstaan dat wel."
BINNENLAND
Zctrcrecrifcrsn&e der Chrlst.-Hist. Unie.
In het conferentieoord van den zen
dingsstudieraad te Lunteren is Woens
dagavond de tweede zomerconferentio der
Unie geopend.
Ruim 70 deelnemers waren tegenwoor
dig; uit Edo woonde een 30-tal leden der
Unie de avondvergadering bij.
Daar sprak het lid der Tweede Kamer,
de heer J. R. Snoeck Henkcmans, over de
heteekenis dor verkiezingen voor Staten
cn Raden in 1923. Spr. wees op den voor
uitgang van Chr.-historischen, vrijzinnig
democraten en Plattelanders.
Dat een partij als die van den heer
Braat, die de incarnatie is van het bru
taalste egoïsme, toch 1/50 deel van de be
volking tot zich kon trekken, dat is een
bedroevend verschijnsel, hetwelk wijst op
Ycrmatcrialiscering van onze plattelands
bevolking.
Den sterken vooruitgang van de vrijz.-
dem. verklaarde spr. niet alleen uit do
overwinning der inwendige moeilijkhe
den dier partij, maar ook uit principicelo
„Ik geloof, John, dit die beiden, Wil
liam en Man, do gclukkigslcn van al de
kinderen zullen zijn."
Hij glimlachte, en nadat hij een oogen-
blik naar hen gezien had, legde hij zich
zelf rustig neer op zijn rug tegen do hel
ling af cn legden hem neer in de bovenka-
zon gericht. Toen de zon, heldorder nu
zij onder ging, op de plaats scheen, waar
wij zalen, zag ik dat John zijn breede
stroohoed over zijn gezicht trok cn met
z'n beide handen op de borst de houding
aannam alsof bij sliep.
Ik wist, dat hij erg moe was, daarom
sprak ik niet meer, maar wierp mijn jas
over hem. Hij keek op, dankte mij zwij
gend met zijn ouden welbekenden glim
lach. Ik zat een half uur naar de zon te
kijken, welke langzaam, rond en rood,
onbewolkt neerzonk. Schoon, als ik nooit
te voren gezien had.
Maud en mijnheer Ravenol kwamen de
helling op. Ik wenkte hen om zacht te
komen, om hun vader niet te hinderen.
Zij en ik zaten stil naar 't Westen te
kijken. De zon zonk lager en lager
eindelijk was zij verdwenen. En nog za
ten we daar ernstig, maar niet droe
vig naar het licht ziende, dat zij had
ach ter gelalen, wetend, dat wij haar heer
lijk gelaat morgen weer zouden zien."
„Hoe koud is 't geworden," zei Maud.
„Ik geloof, dat wc vader wakker moeten
oorzaken. Het beginsel van mr. Marchant
is niet ons beginsel, zegt spr., nxaar het
is een beginsel van geestelijke betcekenis,
en als zoodanig te waardeeren.
De toeneming van het aantal Christ.*
hist, stemmen was, zeide spr., verbijste
rend groot. Bij de Kamerverkiezing van
1918 kreeg de Unie slechts 6.5 pet. dei1
totaal ixitgebrachto stemmen, in 1920
10.88; bij de Statenverkiezing van 1923
12V* pet., d.i. een achtste deel van alle
geldige stemmen.
Bij de raadsverkiezingen was in de
groote gemeenten wel eenige teruggang,'
maar het aantal Christ.-Hist. raadsleden
in den lande steeg toch met ongeveer 39
pet. En dit ondanks het feit, dat do Herv.'
(Ger.) Slaatspartij met een kleine 20.000
stemmen in hoofdzaak graasde in het
veld van de Unie.
Spr. wees er op, dat de Unie zich niet
uitspreekt, negatief: tegen Rome, tegen
de revolutie, tegeu de socialisatie, tegen
Teactie, tegen rffilitairisme, maar posi
tief voor den eerbiediging van tien Chris
telijke vrijheidlievcnden stempel dien de
Nederlandsche Staat, krachtens zijn ge
boorte, draagt; voor de handhaving van
het Prot.-Christ.-Hist. karakter van ons
volksleven; voor de bevordering van de
ruimst mogelijke medewerking en samen
werking vaxx alle kringen in liet maat
schappelijk leven: vóór de bescherming
ner nationale zelfstandigheid en voor de
oplossing van internationale geschillen
langs den weg van arbitrage of bemidde
ling.
Zulk een politieke partij spreekt blijk
baar tot het hart van het volk en do Unio
zal haar taak ora leiding te geven aan de
nationale beweging goed volbrengen, dan
moet voldaan worden aan 3 voorwaarden:
1. Onbepaalde trouw aan het beginsel,
zooals dat in Willem van Oranje was be
lichaamd.
2. Ernstige wil tot het vinden der juis
te toepassing van dit beginsel, ook in
nieuwe en moeilijke tijden.
3. Eenheid en onderling vertrouwen in
eigen kring.
Bij de bespreking dezer punten wer
den tal van practische wenken gegeven.
Na deze met applaus begroette rede
volgde een gedachtenwisseling, waarbij
allerlei bezwaren werden besproken.
EéH rifeuw Christelijk Dagblad.
Volgens do „N. R. Ct." zal in Novem-»
ber van dit jaar te Amsterdam verschij
nen con nieuw Christelijk dagblad, onder
den naam Christelijk dagblad voor Ne
derland. Dit zal los staan van alle poli
tieke partijen; aan de redactie zal een
groot deel van de redactieleden van de
oude Chr. Amsterdammer verbonden
worden.
Hoofdredacteur wordt een christelijk
advocaat te Amsterdam.
Voorloopig zal dit blad, dat uitgege
ven wordt door een Tiaaralooze vennoot
schap, alleen als avondblad verschijnen.
HeTarlgers naar Luxemburg.
Het Ministerie van Buiteri.andschc Za
ken brengt ter algemeene kennis, dat met
ingang van 15 Juli a.s., Nederlanders dio
zich naar Luxemburg wensclxen tc bege
ven, op een enkel vertoon van een bewijs
van Nederlandschap te hunnen name,
voorzien van portret en handteekening,
daar te lande zullen worden toegelaten.
Zij behoeven geen buitenlandsch paspoort
moor te bezitten.
Omgekeerd zullen de Luxemburger?
met ingang van genoemden datum in Ne
derland worden toegelaten op vertoon
van hun „verification d' identitó", voor
zien van het portret en handteekening
van den houder.
.5" Dc Haagsche wethouders.
Naar gemeld wordt is te 's-Gravenhaga
in een vergadering van fractieleiders vol
ledige overeenstemming bereikt tusschen.
do antirevolutionairen, de roonxsch-Ka-»
tholieken, den Vrijheidsbond en de S. D.
A. P., ten aanzien van do bezetting der
wethouderszctels. Overeengekomen werd
de aftredende wethouders Drees (S. D. A.
P.), Van Vuuren (r.-k.) en. Do Wilde (a.-
r.) opnieuw to candideeren en in de va-»
catures-Albarda (S. D. A. P.) cn mr.
Drooglever Fortuyn (v.b.) te voorzien
door verkiezing van den door do sociaal
democratische fractie aangewezen candi-
daat M. Vrijenhoek cn van dr. W. W.
van der Meulen, do candidaat van den
Vrijheidsbond.
De christelijk-historischcn en de vrij
zinnig-democraten behielden zich vrijheid
van handelen voor.
Ten aanzien van de v orde cling der por
tefeuilles werd geen enkele afspraak gc-
maakt.
xixaHe.il.
Zij ging naar hen toe, legclo haar
hand op de zijne, welke gevouwen waren
op do jas trok haar hand terug
vcrschriktl
„Vaderl"
Ik schoof 't kind opzij; ik nam Ue hoed
John van het gezicht van hel gezicht
want John zelf- was ver ver weg.
Van ons heengegaan naar Hem, wiens
trouwe dienaar hij was. Terwijl hij sliep
had de Meester hem opgeroepen.
Zijn heide zoons droegen hem dc hel
ling af. Legden hem neer iu de bovenka
mer van het huis van mevrouw Tod.
Toen ging ik naar huis om het zijn
vrouw tc zeggen.
Zij was eindelijk tot rust gekomen,
gelijk wij dachten, liggend op haar bed,
bijna dood, maar toch kalm. 't Was tien
uur. in den avond. Ik verliet kaar met al
haar kinderen om zich heen.
Ik ging uit, naar Rose Cottage, om eert
uur alleen te wezen om naar hem te zien,
dien ik niet terug zou zien niet dan
„over een poos" zooals hij gezegd had.
„Over een poos" „over een ixcos", ik
troostte mij met deie woorden.
'Slot volgt)