Tweede Blad Zaterdag 7 Juli 1923 Wat mensch onder u Wat mensch onder hebbendo honderd schapen, en één van die ver sierende, verlaat niet de nesen en ne gentig in de woestijn, en gaat naar het verlorene, totdat hij hetzelve vindt. Lukas 15 4. Geen wonder, dat de Faraeërs cn do Schriftgeleerden murmureertm tegen Je- ZUEcn Rabbi, die met zondaars eet en hen ontvangt; die kennelijk genoegen heeft in zulk gezelschap; die hun de voorkeur geeft boven tien, do brave vrome heden, de steunpilaren van tempel en synagoge. Ell dit niet alleen. Een Rabbi van tvien sommigen bet vermoeden, he finisteren of luide verkondigen, dat hu de Christus, de van ouds beloofde, de lang verwachte Godskoning zou zijn. Hoe ia het mogelijk, dat zulk een vriendschappelijk omgaat met tollenaren '"Geef3 wonder, dat er gemurmel tegen Jezus, dat er boos gegrom oprijst, zoodra biiZ£LWX slag in het aangezicht majesteitsschennis. Ze dragen hun ontevredenheid, hun mishagen tot in de tegenwoordigheid van ™zus en dringen op hem aan, opdat hij zich verantwoorde. Die verantwoording moet, vmden zij, een sluitende bewijsvoering zijn, eenar gumentatie waartegen mets is in te bren g0Zij zijn do mannen van het verstande- lijk redeneeren. Argument tegen argument. Het moet hun klaar worden als dedag, dat Jezus gelijk heeft, met zóo op te tre- deÊn anders... wanneer zijn bewijsyoo- rin» spaak loopt, zullen zij hem leiden voor den boogen Raad, We heilig Sanhe- dlDaar triomfeert bet recht; daar zetelt de heilige rechtspraak; daar zal hem de mond worden gesnoerd. SLrT w^rd'u g^ «rs.andelijke een wcl.luitende re^ ring, waaruit logisch zou blijken, dat bij g?Jezus L\'oert het onderwerp in quaestio we» uit de sfeer van de logische arS^" mentatie. En brengt hot over in ganse andere sfeer die van het Kem0<,(lslev®°;d. Hij doet dit mot het verrassende woord, wat mensch onder u ejorkwaardig woord ook voor ons ons »oredeneer over de hoogste dingen. Want ook wij zijn er aan Bewoon ge raakt, verstandelijk over deze dingen te I0HeUntëilectualisme, dat op het gebied van de' dWsche en de wclenscbWe inke dingen hoogtij viert, werd |edcr vele jaren toegelaten op bet gebied MeHever: de verstande- lijke redeneering kreeg ook hier burger r° Alleen wat aan de eischen van ^e jer- stendelijke bewijsvoering voldeed, kon op 'I gebied van den godsdienst wordon ge- dUAan de eene zijde afwijkingyanalles wat niet stemde met de "bl aten der hooggeroemde wetenschap; aan de andere zijde scherpzinnige formuleering stellingen,' die den Raad Gods beperkten binren een wél-afgerond stelsel. En nu komt ook tot ons, met verbijste rende minachting voor al dat geredeneer, het woord van den Heiland als ai^. on vragen, die allerbelangrijkst zijn voor het godsdienstig leven: Wat mensch Wel verbijsterend, dat bereep op het eigen menscbelijk leven. Want is nict.dc mensch zondaar en heeft niet do zonde den mensen verduis terd. in zijn verstand niet alleen, maar in de hoogste werking van zijn ec*oed? Is hij niet dwalend, niet verkeeid ^.e worden, niet gebrekkig in de dingen, die CD God betrekking hebben? Heeft niet Paulus gelijk, wanneer bij, «gzsraswsr FEUILLETON in zijn brief aan de Romeinen zegt: „zich uitgevend© voor wijzen zijn zij dwaas ge worden. En gelijk het hun niet goedge- dacht heeft, God in erkentenis te houden, zoo heeft God hen overgegeven in eenen verkoerden zin, om te doen dingen, die niet betamen?" Hoe kan dan nu de Heiland een be roep doen op dat door de zonde bedorven menschelijk weten en bedoelen? Ziet, zijn redeneering is hier, in Luk. 15, dezlfde als elders, waar hij zegt: „In- dien gij, die boos zijt, weet uwen kinde- ren goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw hemelsche Vader den Heiligen Geest geven, dengenen die Hem bidden. Een rodeeering o minori- ad majorem, •van het mindere naar het meerdere. In die „booze mschen" is overgeble-> ren iets van den oorspronkelijken goeden zin, iets van die heilige gezindheid, dat dan niets meer is dan „een vonkske", maar dat dan toch herinnert aan het god delijke vuur, dat oorspronkelijk in hen brandde. En dat „iets" moge machteloos zijn ten opzichte van den Eeuwige, moge den mensch niet kunnen weerhouden van al lerlei afschuwelijks op godsdienstig ter rein, zoodat hij zich in ongeloof -.1' v?ndt van den Eenen God of in stom bijgeloof zich buigt voor beelden van hout of van steen dat iels schemert met zwak licht door op het terrein des dagelijkse "ïcn le vens, waar wij de nawerking kunnen speuren van het geschapen naar Gods beeld en gelijkenis"; dit iets openbaart zich in de maatschappelijke verhoudin gen, in dc betrekking tussclien ouders en kinderen: in de liefde voor het verlorene, dat don herder doet zoeken naar het cene verloren schaap, zoodat hij de negen en negentig overlaat in de woestijn; dat de vrouw naarstiglijk doet zoeken naar den eenen verloren penning; dat den vader doet uitzien naar het verloren kind en hem dezen zoon van verre doet herkent nen, waaneer hij in lompen cn lichame lijke verkommering terugkeert naar liet ouderlijk huis. En op dit algemeen-menschelijke doet de Heiland een beroep. In dit algemeen-menschelijke zijn dui zend dingen, die indruischen teeen 't ver sland; die verstandelijk nooit zijn goed te praten, die door verstandelijke redenee- ring kunnen worden verworpen als erger dan dwaas. En die toch recht van bestaan hebben, Neen, die meer, die juist recht van be staan hebben; die in ons leven het heer lijkst en het schoonst zijn van alle din gen, die ons leven samenstellen. Welnu, indien dan gij, die boos zijt, de ze dingen koestert en deze dingen voor geen geld van de wereld zoudt willen mis sen, hoeveel te meer zullen deze dingen waardevol zijn voor het oog des Vaders; bron van vreugde voor de engelen Gods. En heel Jezus' leven en lijden en ster ven is op deze dingen gebaseerd. Voor uw oog, o verstandige mensch, dwaasheid. Maar voor wie zich leerden te kostcren in het licht van de genade Gods, reden tot ootmoedige aanbidding. En telkens, wanneer deze verstandelij ke redeneering ons in den steek laat; tel kens wanneer wij zien op het kruis des Heeren cn hooren, dat de liefde Gods zich openbaarde juist in dat kruis des Heeren, hebben wij het oor te leenen aan dat woord van den Heiland: Wat mensch onder u...? Van hooger Orde. 115) Naar i Engekch. Zij had aldus plaats: Guy zat rustig op do sofa, aan de voelen, van zijn moeder en zijn vader, en zij overlegden samen hoo wij 't beste een gebeurtenis feestelijk zouden herdenken, met onze schoolkinde ren, huurders en werklieden, in welke wij veel belang hadden gesteld, hoewel niet meer dan er door alle rangen en slanden van 't koninkrijk werd gedaan de dag, welke vastgesteld was voor do afschaffing van de slavernij in onze koloniën den eersten Augustus 1834. In een stilte, gedurende welke wij geen van allen wilden vragen, wat wij dach ten, werd er een tikje op de deur gehoord en klonk er een stommetje huiten. „Als 't u belieft, ik wou binnen ko men." Maud sprong op om den toegang te be letten: maar mijnheer Halifax verbood haar dat cn ging zelf de deur opendoen. Een klein kind stond daar een klein meisje—van drie jaren. Blijkbaar gissend, wie zij was, stond Guy haastig op, maar ging ook weer zit ten. „Kom binnen, kleine meid", zei de DOOR HET TRANENDAL. (Ps. 30:5). In den avond komt geween, Maar de vreugd rijst met den morgen; Aardsche zorgen Vlieden op Gods wenk weer heen; Na beproeving, smart en klagen Schenkt God weder blijde dagen. Duurt Zijn toorn oen oogenbiik, Zijn goedgunstigheid een 1 e v e nt Hij zal geven Bij al wat de ziel verschrikt, Zelfs in bitter lichaamslijden Zijn nabijheid en verblijden. O, het weenen duurt slechts kort, Moede pelgrim op deez' aarde, 't Heeft zijn waarde, Als gij onder 't leed niet mort; God zal al de tranen drogen, Die er leken, uit uw oogen. 't Weenen duur' des levens nacht, Weldra zal de morgen komen, O, gij vromen, Waarop u de vrengdo wacht, Dat ge uw Heiland zult aausehouwen, Op Wien ge al uw heil mocht bouwen. vader, „kom binnen en zeg ons wat ge wilt." „Ik wil Grannie zien en oom Guy." Gu.y schrok, maar bleef toch zitten. De moeder nam haar kleinkind in haar zwakke armen en kuste haar en zcide zacht: „Daar dat is oom Guy. Ga maar te gen hem spreken." En toen voelde Guy de kleine, onbe vreesde handjes op z'n knie. Hij zag, half onwillig en onderzoekend naar de kleine. Maar hij sprak niet tegen haar cn. nam ze ook niet op. „Is u oom Guy?" „Ja." „Waarom kust u mij niet. Iedereen kust mij," zei ieders liovcling, bevreesd noch schuw. „Hoo boet je?" ..Louise mama's kleine Louise." Guy schoof de krullen op zij on zag lang en ernstig in liet kindergezichtje, waarin de overgeërfde schoonheid trek voor trek lag. ..Kleine Louise, je gelijkt veel op Hij sprak niet verder, maar boog en kuste hot kind. In die kus verdween voor immer do laatste schaduw van zijn jon- gensüefdo. Niet dat hij 't vergat God verhoede, dat ooit een goed man zijn eerste liefde vergelen zou of er zich voor zou schamen!! Maar zij vloog heen met Dai_ zal 't nimmer nacht meer zijn, En de dood zal niet meer wezen, Angst noch vreezen, Rouw, gokrijf, noch moeite of pijn, Maar een zaal'ge rust en vrede Deelt God dan u allen mede. PniëL KERK EU SCHOOL NED. HERV. KERK. Beroepen. Te Scharnegouium c.a.: C. M. Luteijn te Rijnsburg; te Gorinchem: C. B. Holland te Kampen. GEREF. KERKEN. Beroepen. Te Emlicheim (Bentheim- Duitschland): J. E. Goudappel te Utrecht. Aangenomen. Naar Huizen (N.-H.) J. E. Vonkenberg te Amersfoort. Bedankt. Voor Culemborg, Naarden cn Opperdoes: J. E. Vonkenberg te Amers foort; voor IvatendrechtD. de Wit te Berlikum; voor Bierum: W. Steunenberg te Heemse; voor Spijk: J. de Waard te Bunschoten-Spakenburg A. GEREF. GEMEENTE. Beroepen. Te Boekoop: A. Verhagen te Middelburg. Oefenaar. De Classis Tiel der Geref. Kerken heeft als Oefenaar onderzocht cn met algemee- ne stemmen toegelaten, de heer A. J. Har deman van Wageningen. Onthulling Grafmonument. Onder zeer groöto belangstelling had Woensdagavond te Thesinge de onthulling plaats van het Grafmonument, gewijd aan de nagedachtenis van Ds. A. van Wijk, in leven predikant der Geref. Kerk aldaar. Vacatures Ned. Herv. Kerk. Het aantal vacatures in do Ned. Herv. Kerk bedroeg op 1 dezer 255, tegen ?46 op 1 Jan. j.l. en 25G op 1 Juli van hot vorig jaar. Voor de verschillende provincies zijn de cijfers aldus: Gelderland 29, Zuid-Holland 44, Noord-Holland 39, Zeeland 17, Utrecht 14, Friesland 31, Ovcrijsel 13, Groningen 27, Noord-Brabant 23, Limburg 6 cn Dren te 11 plaatsen. De Generale Synode der Geref. Kerken. De classis Walcheren der Geref. Kerken besloot bij de Gen. Synodo als haar oor deel uit te spreken, o.a. daf. de legerpredi- lcant geen staatsambtenaar mag zijn, doch b-encemd dient te worden door een zen dende kerk, die ook zorg draagt voor in structie cn salarieering, cn aan welke kerk de legerpredikant jaarlijks rapport dient te brengen. Verder, dat de classis van mee ning is, dat invoering van de door dep. voorgestelde nieuwe gezangen ongewenscht is, daar deze voor do kerken onbruikbaar zijn. Voorts cm in de nieuwe liturgie schuldbelijdenis en absolutie te doen ver vallen en votum en groetzegen te doen voorafgaan door een Psalmvers. Kerkgebouwen. Onder groote belangstelling is dezer da gen de eerste dienst gehouden in do nieu- v. e Noorderkerk te Utrecht. Behalve de kerkeraad van Utrecht wa ren die uit verschillende omliggende plaat sen vertegenwoordigd, o.a. van De Bildt, Zuilen en Vreeswijk. Van de autoriteiten waren aanwezig de Commissaris der Koningin Mr. Dr. F. A. C. graaf van Lynden van >Sandenburg, Gede puteerde H. van Andel, burgemeester Mr. S. J. Fokkema Andrea, wethouder van Dijk (wethouder de Waal Malefijt was onge steld), Mr. J. de Lange, waam. secretaris en eenigo raadsleden. Wegens ongesteldheid van den wijkpre- dikanfc Dr. H. Kaajan, werd in de plech tigheid voorgegaan door D s. J. C. Rull- man, die naar aanleiding van Jes. 54: 2 de vergadering toesprak, dit nieuws in het kerkelijk leven belichtte, en een even uit gebreid als interessant, overzicht gaf van de middelen waarvan de Utrechtsche Ge reformeerden zich van de reformatie af hebben moeten bedienen om samen te ko men. Tenslotte sprak Ds. Rullman met groo- ten ernst en warme bezieling de Gemeente toe, haar opwekkende iets van Gods groo- to liefde aan de wereld te laten zien, waarna het samenzijn op de gebruikelijke wijze werd gesloten. Zending. Donderdagavond had in de groote kerk to Goes oen aamenkomst plaats vanwege het Racgir- en Talaud-Comité ter afvaar diging van Zendeling J. Reijnhoufc. In plaats van Dr. J. R. Callenbach, van Rot terdam, die verhinderd was. werd de plechtigheid verricht door Dr. J. W. Rauws, van Oegstgeest. Op het zer.dings- terrein werken thans 16 Europeesche krach ten, w.o. 9 predikanten. Er zijn 144 scholen met 10435 leerlingen en 4 ziekenhuizen. De Inlandsche Christenen brachten in 1922 voor eigen geestelijke behoeften totaal f 48.311 bijeen. De theologische faculteit. In de jongste aflevering van „Studiën en Schetsen" schrijft Prof. Fabius: „Ook van ander zijde, door „Hot Vader land" en „De Rotterdammer", werd on langs thans naar aanleiding van het jong ste jaarverslag over het H. O., de aandacht gevestigd op den eigenaardigen toestand, waarin de theol. faculteit aan de openbare Universiteiten verkeert. Voor 204 studenten zouden aan de vier openbare LTniversiteiten zijn 22 professo ren. Het cijfer is echter hooger. To Leiden zijn niet 5 professoren, gelijk men aannam, maar 6. Voorts heeft men buiten rekening gelaten de 6 professoren van het Ned. Herv. kerkgenootschap en den hoogleeraar van de Hersteld-Lutherschen te Utrecht. Zoo komt men reeds tot 30 lioogïeeraren voor 204 studenten. Nog werd in de aangehaalde bladen op gemerkt, dat in dit Universiteitsjaar aan alle openbare Universiteiten slechts wer den ingeschreven 48 theol. studenten. Hoe lang moet dit voortduren? Met beperking van de theol. faculteit tot ééne Universiteit, op grond van hot ge ringe aantal studenten, is niet één begin sel gemoeid. En het maakt vreemden indruk, dat, toen Mevr. De Vries-Bruics 8 Juni 1.1. in de Tweed© Kamer der S.-G. bij interrup tie aanprees het conoentreeren van de theol. faculteiten, Minister De Visser aan Mevr. De Vries ten antwoord gaf: als men rekent, dat de theologische fa culteit de allergoedkoopste is en ongeveer 3 ton per universiteit kost, dan mag ge vraagd worden, wat dit voor vermindering van uitgaven zou medebrengen. Een be sparing van opden-duur 6 ton 's jaars, door het opheffen van de theol. faculteiten aan twee Universiteiten, acht Minister Dc Vis ser de moeite niet waard; terwijl hij met warmte streed voor f 4G0.000 's jaars, die door verhooging van collegegelden enz. voor de schatkist waren te verkrijgen. De Unie-coliecte. Do Unie-collecte wordt 3 Augustus voor de 45ste maal gehouden. Het bestuur der Unie „Een School met don Bijbel" rekent op trouwe medewerking. „Rust niet, zoq schrijft men, voor dat het zeker is, dat de collecte in Uw Locaal Ccmité gehouden wordt; zorgt voor een goede organisatie der collecte; stelt ze niet uit, maar houdt ze overeenkomstig de goede traditie in de maand Augustus, de maand van onze Unie zit niet stil, voordat Gij zeker weet, dat het laatste plekje afgevischt is. Laat ons alle loomheid van ons weren en doe elk zijn plicht om do collecte dit jaar zoo hoog mogelijk op to voeren. Do Unieblaadjes liggen ter verzending gereed. Een briefkaartje aan onzen secre taris, en gij ontvangt, wat voor Uw arbeid noodig is. Op verzeek stellen wij, evenals ten vo- rigen jare, naast het Unie-blaadje, een bro chure, geschreven door Ds. A. do Geus, Voorzitter der Unie, en getiteld: „Voor -45 jaar en thans" ter Uwer beschikking. Laat het naast het Unie-blaadje zoo ruim moge lijk verspreid worden. Het bestuur der Unie stelt ze voor slechts 2} cent per stuk beschikbaar. Bestelling geschiede door storting op de postrekening der Unie: Den Haag 51G6. De groote Synode. In het Convent toetst D r. J. f» c v e- rijn de „groote Synode" aan de cischen, die de Gereformeerde kerkeraden ten op zichte van dit nietbegeerd instituut mee- nen te mogen stellen. „Welke verwachting", zoo zegt hij„ „koestert van deze synodo oen orthodoxie, die haar aanprijst. Misschien, dat zij or thodox zal uitvallen en in haar eerste ver gadering zal aanvangen om de huidige or ganisatie aan den kant te zetten? Zulk een naïevit-eit kunnen wij toch niet aannemen. Indien de meerderheid der pre dikanten inderdaad streefde naar 'n kerk- regeering, die met de Schrift en de belij denis overeenkomt, zon zij spoedig wer kelijkheid zijn. Het wil ons meer voorko men, dat het niet twijfelachtig is, of de groote Synode zal in ieder geval vrijzinnig zijn, ook al wordt zij uit haar orthodoxe pleitbezorgers geformeerd. Dan is zij mis schien niet m o d e r n-v r i j z i n n jg, maar o r t h o d o x-v r i jz i n n i g. Men kan zich toch aan den indruk niet onttrekken, dat er een orthodoxie is, die zic-h allerlei vrij: irnK* rcimlUeer1. ook in zakeD, waar zij behoorde gebonden to zijn aan de Schrift en de belijdenis der; Kerk. .-*•••r:i' Het individualisme tiert in orthodoxen kring niet minder welig dan bij de moder-j nen. De orthodoxie leert, dat in de Kerk alleen het Woord van Christus behoort t« regeeren. Uit welk ander beginsel dan al- leen uit vrijzinnigheid kan zij dan nalaten! zich aan den eisch van het Woord te on derwerpen en recht op het doel af te gaan, desnoods met verlies van alles, uitgenomen een vrije consciëntie voor God en hoe kan.' zij den eisch des gelobfs inwisselen tegen zuiver practische overwegingen en belan gen. Zoolang de orthodoxie, die zich aan de Schrift en het allerheiligst geloof gebonden acht, niet alles inzet om Gods wil, kan geen verbetering verwacht. Zoolang de her dors niet in de bres springen, maar een leemen wand pleisteren en helpen in stand houden, wat met Gods Woord niet overeen komt, kunnen zij niet ontkomen aan heb oordeel, dat den valschen profeten cn on trouwen herders is aangezegd." BIKHEHLflféBT GEDEPUTEERDEN' IN NOORD- HOLLAND. De (R.-K.) Haarlemsche Cou rant is slecht te spreken over de hou ding van do R.-K. Statenleden die, tenein de 'n tweeden zetel in 't college van Gede-i putcerdcn to kunnen bezetten, met de Soc. Dom. samenivorkten en den Anti- Revolutionairea c.andidaat weerden. Het blad spreekt van een verloren dag en zeg: dnn o.m.: ..Wat in dc Stalen van Noord-Holland gebeurde, is oen betreurenswaardige slag tegen do coalitie der christelijke par tijen, waarvan de invloed wellicht nog lang 7J>. i. worden nagevoeld, zoo er al geen erge- gevolgen van te vreczen zijn". „De houding van onze Noord-HollanJ- schc Katholieke fractie vindt geer ver le diging in een groot, eminent partijbelang. Te duidelijk liggen daaraan overwegingen van lagere orde ten grondslag. En dit luoakt de situatie juist zoo uiterst pijn- -Jéjk. Wf; wnen uit bittere err*TT"<r boe moeilijk het is ons kiezerscorps in het goede gareel le houden. Een der voor naamste factoren der heerschonJe onte vredenheid is, dat de doorsnee-kiezer niet meer tot de afgevaardigden in de publieke lichamen opziet als tot de hoogststaanda mannen in de partij. En daar is helaas reden toe. Het vorig jaar waarschuwden wij tijdig, om in do Tweede Kamer niet mee te werken aan do verhooging der tractemenlen der Kamer leden. Het grootste deel der Katholieken deed het toch en men weet, wdk een er gernis dit besluit gewekt ho rt 1 bet groote corps ambtenaren, dat nu -.cK zijn eigen rensTceh mr»*f bo'fafp^. pp »-?.■ -Hon, die de nadeelen van de mala:se ondervin den en de noodzakelijke bezuiniging niet allereerst bovenaf zien beginnen. Daar was verder onlangs het feit, rlat 20 Roomsche Kamerleden vóór de mo'io- TroeTstra stemden en den nmbfennnr-Ka- merlid ten eeuwige dage dubbele inkom sten uit de staatsruif bezorgden. Zulke dingen gaan nmt langs het kie zerscorps heen, dat ondervinden wij da gelijks. Wat wij noodig hebben zijn hoogo voor beelden, edele daden, waarop de mindere man gewezen kan worden. Zulk een offer had in de Noord-Hol- Jandsebe Slaton door de Katholieke par-' tii gebracht kunnen worden. Maar wij moef-m helaas tot onzo Stalen-» fractie zeggen: Diem perdidi: Gij hebt uw dag verloren! Chr. «Nationale Werkmansbond. De Christelijk Nationale Werkmans bond houdt zijn 29ste Jaarvergadering op, Dinsdag en Woensdag 10 en 11 Juli 1923 in do Buitensociëteit te Zwolle. Mej. L. O. Diehl zal op deze vergadering het woord voeren over „Samenwerking van mannorf en vrouwen op Chrisfclijk-Sociaal terrein" P. Nolting. f In den ouderdom van 71 jaron is gisteren overleden het oud-Vrijz.-Democratisch Ka merlid P. Nolting. Sinds 189! was de thans overledene onafgebroken lid van den Amslerdnmschen gemeenteraad cn on hot oogenbiik wa9 hij het oudste lid in zitting"» jaren. Hij was oen populaire figuur in do Amsterdamsche arbeidcrswercld en was lidder in de Orde van den Xod. Leeuw. al haar smart, terug naar 't schoone land der droomen. Teen hij opzag ,zag hij een schoone da^ me zitten naast de sofa van zijn moeder. Guy schrok niet en werd ook niet bleek, 't Was iemand anders en niet zijn verlo ren Louise. Hij stond op en gaf baar de hand. ,,Je ziet, je kleino dochter heeft al vriendschap met mij gesloten. Zij lijkt org veel op je; alleen, ze heeft Edwin's haar. Waar is mijn broeder Edwin?" „Hier, oude jongen, welkom thuis." Do twee broeders begrootten elkander hartelijk, zelfs liefhebbend. Ik zag hoe Edwin zijn gelaatstrekken in bedwang hield en hoe hij een paar minuten bezig was de knoopen los te maken van de boe zelaar van zijn klein meisje; toen hij weer sprak, was 't alsof er niets voorge vallen was en Guy nooit weg was ge weest. Wat de moeder betreft, zij lag met ge vouwen handen, stil le kijken van den een naar den ander, of sloot oven haar oogen cn bewoog zwak haar lippen als lot een gebed. Hiermee alleen drukte zij haar buiten gewone vreugde uit. Spoedig verlieten Edwin en Louise ons voor een paar uur en ging Guy verder met de geschiedenis van zijn leven in Amerika en van dat van zijn compagnon die met hem was thuisgekomen en even als bij, nlles verloren had. ,,'t Is erger voor hem dan voor mij; hij is ouder dan ik. Hij "wist niets van zaken af toen hij zich aanbood als mijn klerk; sedert heeft hij gewerkt als een slaaf. Toen ik ziek was aan de koorts heeft hij me opgepast; hij is mij deze laatste ja ren de beste cn trouwste vriend geweest. Hij is een nobele kerel. Vader, als je hem eens kende „Wel, mijn zoon, laat mij kennis met hem gaan maken. Vraag den man op Beechwood; of zal ik hem schrijven en hem vragen? Maud geeft mo je moeder's schrijfcasette. Nu dan Guy je bent nog steeds een vergeetachtige kerel; je hebt ons nog nooit den naam van je vriend ge zegd?" Ijr-n* Guy zag z'n vader strak aan, aarzelde en zeide teen beslist, „Ik heb 't niet gezegd omdat hij 't niet wilde; niet voor gij hem zoo goed begre pen hadt als ik doe. Gij hebt hem wel gekend maar hij heeft wijselijk zijn titel weggelaten. Toen hij in Amerika bij me kwam, was hij enkel mijnheer Wil liam Ravenel." Deze ontdekking, welke op 't eerste ge zicht ongeloofelijk scheen, verbaasde ons allen. Wat Maud aangaat 't was goed, dat de kleine Louise op haar schoot zat en ©enigermate de hevige gemoedsbewe ging van de arme tan'? Maud verborg en tegenhield. Ja. Maud'had hem lief. Misschien had zij do geheime reden van zijn vertrek begrepen en liefde wekt vaak liefde. Ja Maud had hem lief; hoe cn waarom on wanneer kon niemand, zoggen mis schien zij zelve niet; maar 't was zoo ert- hare ouders zagen 't. i\ Beiden waren diep bewogen haai; broeder eveneens. i.{ „Vader!?" fluisterde hij, „heb ik er ver- keerd aan gedaan? Ik wist 't niet, hoe^ kon ik 't gissen I f i „Neen neen mijn zoon. 't Is erg i vreemd alle dingen lijken nu zoo vreemd. Maud, mijn kind ga en breng Louise bij haar moeder." I Het meisje stond op, zich haastend om weg te komen. i „Maud!" zei John, haar hand vattend, terwijl zij hem voorbij ging. „Maudl" is niet bang voor haar va* der!?" >v „Neen" zij leunde over zijn stoel ert kuste hem en ging heen, „Nu Guy." T (Wordt vervolgd.)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1923 | | pagina 5