Dagblad voor Leiden en Omstreken.
NIEUWE LEIDSCHB COURANT
3de JAARGANG. - VRIJDAG 16 FEBRUARI 1923 - No. 872
BureauHooigracht 35 - Leidon - Tel. Int. 1278 - Postrekening 58936
AeilUlifcto&InnfiL.* I «SprfiSJa»
In Leiden en buiten Leiden
waar agenten gevestigd zijn
Per kwartaal f 2.50
per woek f 0.19
Franco per post per kwartaal f2.90
Dit nummer bestaat uit twee
bladen.
Christelijke Patroons.
Wie gewoon is in de kringen onzer ar
beiders te verkeeren, kan daar voortdu
rend een ernstige klacht beluisteren.
De klacht, dat nog maar al teveel
tweeërlei maatstaf wordt gebruikt.
Wanneer een arbeider lid is van een
z.g. neutrale vakorganisatie, dan 'wordt
dat afgekeurd.
En niet achterwege blijft menigmaal
het ernstig vermaan.
En dat wordt volkomen terecht geacht.
Maar nu trekt het de aandacht dat
voor de patroons deze eisch niet wordt
gesteld.
Dat het volstrekt niet absurd, maar vol
komen regelmatig wordt geacht wanneer
Christelijke patroons deel uitmaken van
een z.g. neutrale patroonsorganisatie.
Deze klacht is niet ongegrond.
Immers, wat voor den arbeider geldt,
is ook voor den patroon van kracht.
Een vakorganisatie van werklieden
dient om de gemeenschappelijke belangen!
van de vakgenooten te behartigen.
En datzelfde doel hebben ook de werk
geversverenigingen. Ook zij willen be
hartigen de gemeenschappelijke belan
gen.
Maar nu blijkt altijd weer, dat de be
langen nooit losgemaakt kunnen worden
van de beginselen.
Een groot deel van de vakorganisaties
stelt zich op het standpunt van den klas
senstrijd on onderschrijft de beginselen
van de S. D. A. P.
Door s t r ij d tot overwinning is het
ideaal. Waarbij dan nog komt, dat in
pers en vergaderingen met de Christelij
ke elementen in geen enkel opzicht wordt
gerekend.
De niet-Christelijke organisaties kiezen
partij, in het allergunstigste geval door
van de allesbeheerschende beginselen te
2 w ij g e n.
Christelijke vakorganisatie is daarom
noodzakelijk.
Een organisatie die leeft uit eigen be
ginsel, werkt volgens eigen lijnen, en
streeft naar een eigen doel.
Altijd weer moeten daarom onze werk
lieden worden opgewekt niet alleen zich
ie organiseeren, maar ook zeer beslist
zich Christel ijle te organiseeren.
Dat is een eisch van het beginsel.
Maar nu de patroons.
Erkend kan worden dat in de patroons
organisaties het beginsel van den klas
senstrijd vaak minder scherp op den
voorgrond treedt.
Men is voorzichtiger en streeft als regel
misschien meer ernstig naar het aanne
men van een neutraio houding.
Maar het behoeft geen betoog dat zulk
een neutraliteit toch werkelijk niet be
staanbaar is.
Beginselen werken door.
Christelijke patroons zullen over arbei
ders en arbeid en loon en hunne verhou
ding tot de werklieden anders denken en
anders spreken dan hunne vakgenooten.
En als het Christendom voor hen werd
een allesbeheerschend levensbeginsel, ook
anders handelen.
En wanneer nu in zulk een patroons
organisatie die allesbeheerschende begin
selen als niet bruikbaar op nonactiviteit
worden gesteld, dan is het duidelijk, dat
zulk een neutraliteit te ver gaat.
Maar we zien ook andere dingen.
Wie kennis genomen heeft van de jong
ste publicaties van het Verbond van Ne-
derlandsche Fabrikantenverenigingen,
die weet hoe hier zeer beslist en zonder
er doekjes om te winden de klassenstrijd
wordt gepredikt.
Die ziet dat een arbeider niet wordt
beschouwd als een beelddrager Gods,
maar gelijkgesteld met een onredelijk
dier of een ioode machine.
Die ziet hoe hier beginselen in toepas
sing worden gebracht, die met het Chris
tendom in lijnrechten strijd, in onver
zoenlijke tegenstelling zijn.
Dat zien ook onze arbeiders.
En 't spreekt vanzelf dat bil hen de
vraag opkomt: hoe kunnen van dergelijke
organisaties ook onze patroons deel uit
haken.
Ts er dan inderdaad tweeërlei moraal?
Gelden dan voor hem die zich tot pa
troon wist op te werken andere regelen
en andere beginselen, dan voor hem dié
niet zelfstandig werd?
En dan moet het spreekt vanzelf
fiet antwoord ontkennend luiden.
En dan volgt daaruit dat ook" onze
Christelijke werkgevers geroepen zijn
"Zich in eigen organisatie, onder eigen ba
nier te vereenigen.
Dit besef is nog niet algemeen doorge
drongen.
Zjjn wij goed ingelicht, dan is b.v. het
aantal leden van den Chr. boeren- en
tuindersbond in deze omgeving nog be
trekkelijk gering, en zijn er nog tiental-»
len patroons, die verzuimden zich bij eeno
Christelijke organisatie aan te sluiten.
Wij kuunen niet controleeren.
Maar wat wij wél kunnen èn wat we
dan ook gaarne doen, dat is. onze Chris--
telijke patroons op to wekken zich na&r
®igcn beginsel te organiseeren.
STADSNIEUWS
De Sacramenten.
Dit was het onderwerp voor de 5de le
zing van Dr. Haitjema uit Apeldoorn. Spr.
-bclcint met. Goetho en Kant tegenover el
kaar te stellen in hun uitspraken betreffen
de het Secramenl. De eerste klaagt in
Diclitung und Wahrheit, dat in Protest,
kringen te weinig plaats is voor liet Sacra
ment, dat toch das Höchsto is, terwijl Kant
leert, dat, daar het Godsrijk onzichtbaar
is, ook de genademiddelen niet booger ge
schat mogen worden dan zelfbedrog.
We staan hier du3 voor een cultuur-pro
bleem. Onophoudelijk treffen wc tegenstrij
dige beoordeelingon van de Sacramenten
aan. Bij veel modernen is er een Kultus-
Bedürfnis. In de Chr. Bel. staat de waar
heid van het Sacr. in het middelpunt. De
Sacramentsbeschouwing van het Geref.
Protestantisme is een hoogere Synthese
van de Eoomsche opvatting en van hen, die
de beteekenis van het Sacr. loochenen.
Spr. wil dezelfde methode toepassen, die
hij in zijn vorige voordrachten volgde en
eerst Home's beschouwing toelichten. De
vermenging van het zichtbare en het on-
zienl. wordt op dit punt door Kome weer
niet verloochend. De offergedachte in de
mis neemt wel de eerste plaats in. 't Is de
bron van alle genademiddelen. In het Sa
crament des altaars veraanschouwelijkt
Christus zich als do nog steeds levende. Op
tallooze plaatsen ter wereld „ist
der Christ leicht zuganglich." Kome wil
een gelieelen Christus naar zijn goddelijke,
maar ook naar zijn menschelijke natuur
tegenwoordig hebben. De idee der trans
substantiatie volgt dus log. uit de gronds-
idee van het Katholicisme. Geen zinrijke
plechtigheid, maar werkelijkheid is het
eenig geldende offer voor de gelieele we
reld. Van daar dat Kome alles aangrijpt,
wat dit sacramenteel realisme kan steunen.
In de antieke wereld was het niet bijzon
der, brood en water voor te stellen „met
goddelijke kracht geladen". Christus is ook
blijvend vertegenwoordigd in de geconsa
creerde hostie, zoolang die niet vernietigd
is. Vast gelooft men er aan, dat Jezus
Christus corporeel in het kerkgebouw aan
wezig is, getuige de eerbied, die men be
toont.
Als men dit wonder kan aannemen, dan
is men er! 't Is do vuurproef des geloofs!
Kome waardeert het verstand hoog, als
dat verstand en redelijk denken zich
slecht eenmaal willen laten verkrachten
bijde aanvaarding van het wonder der
Eucharistie. Doch ook het gemoed wordt
geraakt door het mis-mysterie. Op velen
maakt het betreden van een Koomschen
Kathedraal 'n wonderen indruk. Do ver
siering der kerk en de priesterkleeding
strelen de zinnen. Protestantscho kerken
hebben iets grafkelder-achtigshet altaar
is onbewoond. De Eucharistie waarborgt
de blijvende aanwezigheid van den ge
kruisigden Koning.
De doelmatigheid en do genoegzaamheid
van de zeven Sacramenten is op allerlei
wijzen belicht. Drie (het goddel. getal) plus
vier (getal v. d. wereld) duiden op de ver
binding van het menschelijke en het godde
lijke. Thomas van Aquino wijst op een
parallelie tusschen geboorte en doop, op
voeding en vormsel, levensonderhouding en
communie, ziekte en boete, dood en laatste
oliesel. Deze 5 Sacramenten betreffen den
mensch als enkeling. Priesterwijding en hu
welijk hebben betrekking op den socialen
mensch.
Er is een zekere tegenstelling tusschen
de dichterlijke ontboezemingen over het
Sacrament en de dogmatische verhandelin
gen. Bij de laatste wordt de genade ver-
materialiseerd; ex opere opera to. Men
geeft voedsel aan een tóek tot het magi
sche. Persoonlijk gevoel wordt niet geheel
uitgesloten. Voldoende is do werking ver
zekerd, als het Sacrament volgens de voor
schriften der kerk is bediend, en er geen
hindernis in den weg gelegd wordt. (Phy-
sisclie Werkzcuge Gottes. (Kome wil dezo
beschuldiging gaarne van zich werpen,
't Subjectief element blijft evenwel secon
dair. In de Sacr. beschouwing van do ge-
nadevrucliten van Christus' verlossings
werk doet men al even grillig als met den
Verlosser zelï.
Historische reacties bleven niet uit. Ner
gens is dit verschijnsel zoo sterk als bij
het Quakerisme. Fox wijdde in zijn Jour
nal er slechts weinige woorden aan. Vor
melijke ecrodienst is van lager orde. Er is
slechts één doop: die des Geestes.
Barclay is iets uitvoeriger. Hij staat
kennelijk onder den invloed der Socinia
nen. Johannes doopte met water. Jezus'
doop was een geestelijke. Broking des
broods werd in de eerste Chr. gemeente
herhaald terwille van de zwekheid dor ge-
loovigcn. Een duidelijk bevel van Chris
tus is niet bewijsbaar. Toch neemt hij Mat
theus 28: 19 als goed quaker onvoorwaar
delijk aan; govnlg, dat B. 'n wonderlijke
salto mcrtale moet ma kon om dit goed te
pralen.
Spr. constateert verder verschil in op
vatting bij de modemo quakers, terwijl hij
in de derde plaats dan de ware Sacraments-
idee naar voren brengt. Een algemeen Pro-
tcBtantsch gevoelen hieromtrent is niet te
goven; ja zelfs zijn er tegenovergestelde
meeningen. Sommigen zeggen: Het zijn
symbolen van geestelijke waarheden. An
deren wijzen op een overeenstemming van
Kome met het Protestantisme. Volgens Dr.
H. ligt de waarheid in het midden. Dit is
de paradox van het Geref. Protestantisme.
In zijn latere leven is Luther's opvatting
van het Avondmaal meer gematigd on na
dert hij de Calvinistische idee. Niemand
heeft een zoo scherpen blik gehad op de
Sacramenten, zoo zuiver het standpunt ge-
teekend, zoo duidelijk de grenzen tusschen
liet wezen cn het bijkomstige aangeduid
als Calvijn, zegt Claussen.
Art. 3335 N. G. B. kiezen beurtelings
positie tegen de uitersten. Art. 33 richt
zich allereerst tegen de sectcn die Sacra
menten verwerpen. Wij kunnen do Sacr.
niet missen. Zc zijn steunpilaren voor ons
geloof, en een spiegel waarin wij Gods
rijke genade kunnen schouwen.
Het Woord ia hier ormisbaar om de
teekenen te verklaren. Hot geloof wordt
verondersteld aanwezig te zijn, en het ge
loof is uit het gehoor. De werking der Sa
cramenten is psychologisch te benaderen,
evengoed als die van het Woord. (Sinnlicho
Media.) Onmiddellijk ontvangen van in
drukken is niet mogelijk. Do Sacr. geven
via het oog indrukken in do ziel, en wijzen
op den historischen en eeuwigen Christus.
Inhoud van Woord en Sacrament is de
vasto belofte van zondevergeving en eeu
wig leven.
Terwijl Rome een natuurlijk verband legt
tusschen teeken en beteekende zaak, legt
het Geref. Protestantisme er een geestelijk
verband tusschen. Het zijn geen ij dele tee
kenen zonder zin, neen, Jezus Christus is
de waarheid van de teekenen. (Slot van
art. 33.)
Het Geref. Prot. houdt zich strikt aan
de 2 Sacramenten, door Christus zelf in
gesteld. Kome mat zich vergeefs af, om de
andere uit de Schrift te bewijzen. Doch
deze zijn niet gericht op de genade der
schuldvergeving. En bij de boete ontbreekt
het zichtbare teeken, zoodat het verschil
tusschen Woord en Sacr. daar onduidelijk
wordt.
Het ligt niet in het bader der voorlezing,
zegt spr., om do art 34 en 35 uitvoerig te
behandelen, daar het toch té doen was om
de idee. Hij zal alleen aanduiden hot ryth-
me van de paradox als methode, dat hij
ook in deze artikelen terug vindt.
Calvijn zegt, dat Christus reëel aanwezig
is op mystieke wijze. De wijze gaat het
verstand te boven en is onbegrijpelijk. Het
Geref. Prot. zoekt eenheid van den Chris
tus-geest en den historischen Christus. Dat
velen in onze dagen zoo onverschillig staan
tegenover de Sacramenten is te verklaren
uit eon te geringe behoefte aan vergeving
van zonden de paradox van de genade
Gods.
Donderdag 1 Maart hoopt Dr. Haitjema
bij wijze van toepassing een laatste voor
dracht te houden over: „Kerkidealisme en
levenspraktijk."
In art. 34 bij de leer van den Doop
is do tegenstelling die van sociale religie
(Verbondsgedachte) of individualistische
bekeeringsreligie. In art. 35 bij het Avond
maal die van het Luthersche consubstan-
tialiegeloof, dat in wezen toch Roomsch is,
en het symbolisme van Zwingli, dat in we
zen Sacraments-ontkenning is.
Dr. A. van Rhïjn. f
In den afgeloopen nacht is vrij onver
wacht overleden een algemeen geacht stad
genoot Dr. A. van Rhijn, de oudste der
hier ter stede gevestigde practiseerende
geneeslieeren. Voor eenige weken was de
nu overledene bij het uitstappen van de
tram gevallen en in aanraking gekomen met
de straat/steenen, tengevolge waarvan hij
eeno hoofdwonde bekwam, welke echter
oogenschijnlijk weinig zorgwekkend scheen
zoodat hij dan ook weldra zijn practijk
kon hervatten. Do val blijkt echter ook
met het oog op don hoogen leeftijd van
den patiënt, dezen zeer te hebben ge
schokt, zoodat hij dan ook aan de gevol
gen heden is overleden.
Dr. van Rhijn word geboren to Katwijk
aan Zee op 8 Maart 1844 en had dus den
leeftijd van bijna 79 jaar volbracht. Hij
studcordo aan do Rijksuniversiteit to Lei
den en behaalde aldaar den graad van
Doctor in de geneeskunde 7 Februari 13G8,
dien van Doctor in de heelkunde 5 Maart
1869 en dien van Doctor in de verloskunde
op 4 Juli 1868, zoodat hij dezer dagei* een
ruim 55-jarigo geneeskundige practijk had
bereikt. Hij was de eenige der alhier ge
vestigde geneesheer en, die den bul als
Doctor bij de drie wettelijk vastgestelde
onderdooien dor geneeskunde verwierf.
Dr. van Khijn mocht indertijd in oon uit
gebreide practijk zich verheugen en was
bij zijne patiënten dan ook zeer in aan
zien cn geliefd.
Ook in andore maatschappelijke kringen
hcc-ft Dr. v. Rhijn zich bowogen, zoo was
hij meormalcn bestuurslid van verschillen
de philantropische instellingen, een aantal
jaren lid van den LeiJsehon gemeenteraad
en een hoogst gezocht on voortreffelijk
schaakspeler.
Examens apothekers-assistent.
Bij Min. beschikking is bepaald, dat de
commissie, die gedurende het jaar 1923 be
last is mot het afnemon van do examens
van apothekers-assistent, cn zitting zal
houden to Leiden, aldus is samengesteld:
tot lid en voorzitter: Dr. L. E. Gorter,
buitengew. hoogleeraar, Leiden;
tot loden: Dr. L. van Itallic, hoogl., Lei
den, en G. F. A. ten Bosch, apotheker,
Leiden, met bepaling dat het lid Dr. L.
van Itallie den voorzitter bij verhindering
tijdelijk zal vervangen.
Aan do commissie zijn toegevoegd als des
kundigen: Mcj. C. B. Renaud, oud-hoofd
cener oponbare, en J. B. Moynen, hoofd
eener bijz. school, Leiden.
Plotseling sterven.
Hedenmorgen circa 7.20 uur werd
do 62.jarige hülpstoker T. G., wonende
alhier, in het ketelhuis van do Katoenwe
verij aan de Looijerslraat, onwel, kwam
to vallen cn bleef bewusteloos liggen. Do
ontboden dokter van den Eerste Hulp
dienst kon slechts den dood constadearen.
De man was door een hartverlamming
getroffen.
Gistermiddag te circa 4.10 uur is do
5-jarige D. v. d. P., wonende alhier, die
zonder toezicht op do Haarlemmerstraat
liep, ter hoogto van de Koestraat, bij het
nadoren van een auto aangereden, ten ge
volge waarvan de knaap eenige niet ern
stige ontvellingen aan het rechterbeen
bekwam. Door den bestuurdes van de auto
werd de knaap naar het Academisch
Ziekenhuis overgebracht, ten einde al
daar geneeskundige te worden behandeld.
De oorzaak van het ongeval is te wijten
aan het kind, dat bij het naderen van de
auto de straat wilde oversteken. Den
chauffeur, die de tegenwoordigheid van
geest had tijdig het stuur om te gooien,
treft geen schuld.
De commissaris der Koningin in Zuid-
Holland heeft aan Prof. Dr. D. A. de Jong,
op zijn verzoek, met ingang van 1 Maart
eervol ontslag verleend als lid cn voorzit
ter van de Gezondheidscommissie hier ter
stede.
-Gistermiddag ömstroeks 1.15 uur
de 48-jarige slager O. L., wonende alhier,
als meirijder op den hoek Middelste
grachtN. Rijn aangereden door een
motorrijwiel met het gevolg, dat het voor
wiel van het rijwiel van L. werd bescha
digd. Persoonlijke ongelukken kwamen
niet voor.
N. P. v. W. heeft aangifte gedaan dat
uit zijn woning is ontvreemd een gouden
armbandhorloge.
Naar wij vernemen moest de Alge
meen© vergadering van de Vereeniging
tot Bevordering van do opleiding tot In
strumentmaker, vastgesteld op 19 Fe
bruari, worden uitgesteld tot Maandag 12
Maart 1923 (zelfde plaats en uur).
Gisteren was het 25 jaar geleden dat
onze stadgenoot P. van Houten in
dienst trad bij de firma Gebrs. Boot, aan
de scheepsbouw- en reparatiewerf „De
Hoop".
Waar hij in dien tijd steeds blijk gege
ven heeft een getrouw en bekwaam arbei
der te zijn, spreekt het vanzelf, dat hij
zich vele vrienden aldaar heeft verwor
ven, die er evenals zijn patroons voor
zorgden, dat deze dag niet onopgemerkt
voorbijging.
Der morgens werd de jubilaris ten kan
tore der firma ontvangen, en temidden van
do directie, het kantoor- cn werkperso-
neel gehuldigd.
Namens de directie werd het woord ge
voerd door den heer P. Boot Jr., die den
jubilaris rrees als iemand met hart voor
zijn werk, en die dafirvan in zijn werk
heeft blijk gegeven. Aan het slot van zijn
speech overhandigde de heer B., den ju
bilaris een gouden horloge als blijk van
waardeering, 't welk werd gevolgd door
andere geschenken van de zijde van het
personeel.
Do heer van nouten dankte voor de
vele blijken van belangstelling cn sympa
thie.
BINNENLAND
Uit de Tweede Kamer.
De volksvertegenwoordigers houden
zich nog steeds bezig met de behandeling
van het wetsontwerp tot bestrijding van
het bioscoopgevaar.
Dat hier van een gevaar gesproken
moet worden, daarover zijn allen het
vrijwel eens.
Maar omtrent den omvang van het
kwaad en do middelen ter bestrijding, be
staat vrij groot verschil van mccning.
De heer Kersten b.v. wilde alle bios
coopvoorstellingen kortweg verbieden.
Dit amendement kreeg echter, wat bijna
nooit gebeurt, geen enkele stem. Allo an
dere leden waren er tegen en do voorstel
ler was bij de stemming afwezig.
Van A. R. zijde werd bepleit een ver
bod van voorstellingen voor personen be
neden. do 18-jaar, welk denkbeeld ook in
andere kringen instemming vond.
Do heeren Dresselhuys e.a. daarentegen
wenschen geen enkele beperking. Vrij-
AbtfEftT tfcj VA. -i. JS
Gewone advertenties per regil 2::, cent.
Ingezonden Mcdedcelingen, cju! tarief»
I>ij contract, belangrijke redun j.-\
Kleine advertenti ën b;; Sta
ling van ten hoogste 30 ri
Aan het Zoeklicht
i-eiuca.. i
Een kinderhand is ga.iw gevuld.
In H e t V o 1 k lees ik, dat de bedoe
ling van de Soc.-Democratische Raads
fractie j.l. Maandag was: iets posi
tiefs te bereiken.
En dan een aantal regels verder wordt
gemeld, dat ondanks het verzet van den
voorzitter, het doel dat men zich cesteld
had, werd bereikt.
Ga ik nu de vorslagen na dan Li.jAt me,
dat niets anders gedaan werd dan wat
groolo woorden gebruiken cn onder veel
rumoer en geschreeuw erkennen, dat het
voorstel van B. en W. ora eerst prae-ad-
vies uit te brengen, alleszins r.it'onee/
was.
Hieruit blijkt dat de heer Knul Lel vol
komen gelijk had, toen hij constateerde
dat wo hier met een politiek relletje te
doen hadden.
Toen ten aanschouwo van de tribune-
bezoekers een voorstelling was gegeven
was men tevreden.
Een kinderhand is gauw inder-
daad.
Ik ben benieuwd of dit ook opgaat als
de Soc. Dem. straks voor de kiezers ko
men. Of de Lcidsche kiezers zich zoo ge
makkelijk door de roode leiders in de lu
ren laten leggen. OBSERVATOR.
heid moet er zijn. Ieder moet zelf maar
weten wat hij wil doen of laten. En wie
dan verongelukt of omkomt, welnu, die
gaat dan maar onder. Het trok de aan
dacht, dat dit stelsel ook van Soc. Demo
cratische zijde, waar men anders van
dwang en bescherming niet afkeerig is,
verdedigd werd.
Men wil wel bescherming en zelfs een
zeer ver doorgevoerd dwangstelsel, maar
alleen waar het betreft stoffel ij ke
zaken. Arbeidsduur, loon, enz. Maar be
scherming tegen geestelijke en zedelijke
gevaren acht men minder noodig.
Ook omtrent den omvang van het kwaad
bestond nogal verschil van meening.
Mej. van Dorp. had do dwaze opmer
king gemaakt dat mede tengevolge van
de bioscoop in Haarlem geen twee eerlij
ke loopjongens meer zijn.
De heer van der Waerden noemde dit
„ploertig" welke uitdrukking de Voorzit
ter natuurlijk niet moclit toelaten.
Een vreeselijk kabaal was liet gevolg,
vooral toen de Soc. Dem. leden, de voor
stelling gaven, dat do rechtscbe leden
die het woord ploertig afkeurden,
dus het optreden van Mej. van Dorp
goedkeurden.
Op een gegeven oogenblik scheen
hot zelfs alsof het tusschen de heeren
Duys en Schokking tot een handgemeen
zou komen.
Zoover kwam het echter niet.
"Wel cchtér werd duidelijk, dat de Soc.
Democraten wien het den laatsten tijd
niet naar den vleezo schijnt te gaan, be
hoefte hebben aan relletjes om op die
wijze de aandacht te trekken.
De Eerste Kamer.
heeft het wetsontwerp tot herziening van
de L. O.-wet aangenomen, met 27 tegen
8 stemmen.
In hoofdzaak werden dezolf'c argumen
ten .voor en legen aangevoerd, die'ook
reeds in de Tweedo Kamer waren ge
hoord.
Onze suikervoorziening.
Het. Nederlandsche Weekblad voor den
handel in kruidenierswaren meldt dat in
verband met de wilde suikermarkt zoowel
de Centrale Suikermaatschappij als uc sui
kerfabrieken te Diutdoord en Sas van
Gent voorloopig uit de markt zijn gegaan.
Alleen afgesloten contracten worden uit
gevoerd doch nieuwo bestellingen niet aan
genomen.
Het blad voegt bier aan toe dat do bin-
ncnlandschc voorziening door dit besluit
geen gevaar loopt, daar deze voor ton min
ste twee maanden gedekt is.
De Statenverkiezingen.
De. communistische candid&tcuiijst^ voor
Zuid-Holland luidt volgens do Tribune:
1. L. L. II. do Visser, Den Haag; 2. B. Col-
tof, Den Haag; 3. N. Stam—Ponsen, Dor
drecht; 4. P. C. den Ouden, Rotterdam; 5,
J. A. N. Knuttel, Leiden; C. G. J. P. Schal-
kcr, Delft; 7. G. Burink, Rotterdam; 8. M.
G. Nieuwstad, Goriachem; 9. J. van Eg-
mond, Schioaam; 10. W. F. Dolleman, Den
Haag; 11. H. van Wolzon, Leiden; 12. G. A.
Roos, IJselmondc.
De Rijksmiddelen.
Do rijksmiddelen ovor Januari hebben j
ruim 4miliicen meer opgolcverd dan ver- j
leden jaar, waarvan evenwel meer dan 2
millioon gulden afkomstig uit den tabaks-
accijns, die een jaar geleden nog niet bo- 1
stond. Verder was van do stijging ruim fi
millioon aan een hoogere opbrengst van dé
inkomstenbelasting te danken.
De actie in het Roergebied.
Betreffende de afsluiting der IransaetiA
van dagelijks 50.33.) liter melk v.It Neder
land, v.ordt o'fficieci medegedeeld, cl ut deze
melk, zooals het ook aanvankelijk in het