lieBwelEifaieCflurafll Tweede Blad Zaterdag 27 Januari 1923 Rondom een Altaar. En hij heelde hst altaar, dat gebroken was. 1 Kon. 18 30. Dit woord verplaatst ons op Karmel, waar de natuur zieli in duizendvoudige schoonheid ontplooit. De golvende bergen en de wijde oceaan, de zingende vogelen en de geurende bloemen, de kleurende weideo en de ruischende booten, alles is er. Doch op het oogenblik dat wij er komen heerscht in plaats der schoonheid do dorheid van driejarige droogte, welke alcs verschroeid heeft. Israel is er samengekomen met do Baaispriesters en Elia. Het is al laat in -den middag. Met wild geroep hebben de Baaispriesters hun gebed opgezonden. Doch, aangrijpende tegestelling; tegen over al dat geschreeuw en al dat wrin gen der priesters, welft zich daarbocen Karmel de stille strakke hemel, die al maar zwijgt. Geen regen en geen vuur komt er. Daar was geen stem en geen antwoor der. Toe! kwam Elia. Ilij roept tot bet volk: Nader tot mij en de dichte drommen, in diepe rijen ge schaard, dringen op naar den profeet. Een kleine ruimte is er slechts, waar hij staan kan. Zie, daar bij hem liggen en koio groote ruwe steehén. Het zijn stukken van een altaar, dat verbroken was. Een verbroken al taar. Eens heeft een vrome hand dat altaar opgericht. Misschien in den tijd der aartsvaders, of anders door een gods- man als Samuel om Jehova te prijzen. Wellcht ook hebben de kantteekenaren gelijk, als zij zeggen, dat dit het altaar was door Eïia gebouwd, maar door het nijdig fanatisme der Baals-priesters om- vepgeworpen. Het zou zulk een wonder niet zijn, als hun woede tegen Jeho"a en Zijn profeet zoo groot was, dat zij in hel- schen lust zijn altaar verbraken. In ieder geval is het nu een.,verbroken altaar. Symbool van Israëli's toestand. Want voor Jehova is er geen openlijk getuige nis meer. De profeten, die er waren, zijn door Isebel gedood, of verscholen in de spelonk van Obadja. De vreeze Gods is in het openbare leven gebroken. Wat zijn er ook onder ons een verbro ken altaren des Heeren! In menige raadsvergadering, waar vroeger gebeden werd, is met meerder heid van stemmen besloten het gebed af te schaffen. Een verbroken altaar. Op oude cognossementen stond: 'ik, schipper bij de gratie Gods, of op oude polissen: „bij braud. hetwelk God gena diglijk moge verhoeden. Het sociale leven was doortrokken van de erkenning Gods. In de contracten van het jnaatscbappelijk leven bij ons, wordt van God gezwegen. Een verbroken altaar. Op de scholen der Overheid is de Bijbel niet meer bet beste Leerboek. iHet staat zelfs niet meer op de lijst der leerboeken. Verbroken altaren. In menig gezin, waar vroeger gelezen werd dag aan dag, ligt ods Woord reeds vele jaren in een verscholen boekskc. Een verbroken altaar. En in hoeveier persoonlijk leven, waar de belijdenisure met gevoel en goede voor nemens werd doorleefd, is scepticisme'ge komen. Of or dan geen altaren meer zijn in on zen tijd? Toen op Karmel bet altaar des Heeren verbroken was, stonden er tal van alfa- ren voor Baal. Waarschijnlijk aesthe- tisch v/el schooner van vorm. En ook thans zijn er altaren genoeg. Spiritvsteu en theosophen, anthroposofen on socipl'sfen. en wie al niet meer, allen Lebben hun altaar. En er wordt gebeden ook. Is daar wel een stom en eèn antwoorder? Zal het daar niet sprekend lijken op Karmel, wanneer het er om gaat vuur van den kemel to doen nederdalen. Daar iswerk voor de kerk en de Chris tenheid, voor Inwendige Zpnding en evan- gelisaatie. FEUILLETON Van hooger Orde. Naai' het Engekch. Krankzinnig van pijn anders, ge loof ik nog steeds, dat mijn oude vader zoo iets niet zou hebben gedaan scheen hm kracht verdubbeld. In een oogen- Mik had hij de kist half door 't venster en 't volgend oogenblik hoorden wij haar ueerplassen in de riviea, beneden. De kostbare tarwe in de rivier gesme ten ten aanschouwe van de uitgehongerde ('e oproerlingen! Een gehuil van woede vn wanhoop verhief zich. We zagen op ('e Avon duizende van dwarrelende graankorrels, welke de stroom meevoer de. Enkele mannen zwommen ze na en aropen er hier en daar een handvol; ^nar vlak bij den molen was veel stroom en al het graan was spoedig verdwenen, ftejalve wat er nog in do kist over was wen men haar op 't droge gebracht had °n daarom vochten de mannen nog als 'Lu veis. Wij konden er niet naar zien John «ii 'ik. 't Was een schouwspel, dat ieder een geroerd zou hebben fet in het diepst v'an zijn ziel, Elia's werk. Hij heelde het altaar dat verbroken was. De naam, welken hij aan zijii altaar geeft, is sprekend. Israël, noemt hij het. Israël, d.i.: de strijder. Altijd heeft hij geworsteld. Voor de droogte, als Israel's behoud en Jehova's cere. Bij Zarphat, als de zoon der weduwe gestorven is. Worstelen zal hij ook hier. Het heelen van de altaren gaat niet zonder de wor steling. De worsteling des geloofs en de worsteling des gebeds. Geen vuur van bo^ ven en geen regen voor het dorstige aard rijk, dan door de worsteling. Ook thans niet. En dan weten wij niet, waar wij bij dat geheelde altaar meer den na druk op zullen leggen, op het geloovig ge bed, of op het biddende geloof van den psofeet. Het biddend geloof, want zie zijn kalm te. Geen geschreeuw en gekrijsch, als bij de Baals-priesters. Laat zij maar vaargaan, desnoods heel den dag, tot laat in den middag, zoodat de onmacht van Baal goed uitkomt. Laat maar water gegoten worden over het altaar, tot 12 maal toe, zoadat het water staat in de groeve. Er hoeft geen veelheid van priesters bij. In zijn eenzaamheid zal hij liet vra gen van den God, van Wien al zijn ver wachting is. Welk een rust! de rust des geloofs! En dan het gebed! Alleen pleiten op Gods eigen Woord. Alleen vragen om de eere van Jehova. Hij worde bekend. Alleen denken aan Israël. Dat volk* mo ge bekennen. AJles van God, daarom bidt hij. Alles in God, want tot Hem is zijn genegen heid. Alles voor God, want Israël moet tot God weder gebracht. Als hij het altaar heelt, is het hem. te doen om een andero bseuke te heelen, de breuke tusschen God en Zijn volk. Zoo is Elia type van Hem, die op een ander altaar, het altaar des kruises, in waarheid de breuke geheeld heeft, type van Christus. En als het gebed bij het geheelde altaar is opgegaan dan lezen wij: toen kwam het vuur. Machtig moment. Haast zou de soberheid der woorden ons het geweldige laten ontglippen. Beschaamdheid bij Baals priesters. Erkenning bij bet volk. Ontferming van Jehova. En nu wij eerst hebben gestaan bij bqt verbroken altaar cm rond te blikken en daarna bij het geheelde altaar om de machtige dingen te aanschouwen, nu ook nog een oogenblik bij het verteerde altaar. Want als God antwoordt, antwoordt liij door vuur. Hier op Karmel. Ook later, als de 12 discipelen na Christus' opvaren bidden »om den Hei ligen Geest, antwoordt God op den Pink sterdag en er komen tongen van vuur. De harten worden brandende. Het heelen van bet altaar beeft geen beduidenis, als er niet gebeden wordt om het vuur des Geestes. De breuke wordt niet geheeld, zonder den Heiligen Geest. Maar als Gods Geest komt, wordt het onze- verteerd. Ook onze altaren. Geen nood echter, want God spreekt En zijn sprake is wel verterend voor wat verteerd kan worden, maar zco machtig, dat heel eenvolk gaat roepen: de Heere is God, de Heere is God. En dan daalt do regen. Onze tijden zijn machtige tijden. Mach tige door de oordeelen Gods. Eerst de oorlog, idan de vrede die meer dnrust clan rust brengt, dan de malaise. Op allerlei wijze tracht men te verbete ren. De conferenties volgen elkander met steeds sneller tempo op. Zal er heil van komen? Zeker komt het heil, indien de verbro ken altaren worden geheeld, als in Elia's dagen. Ook al wordt het gemaakte altaar, na het antwoord des Heeren door vuur ver teerd, daarna daalt de regen des hemels op het-dorstige aardrijk. Na het geheelde altaar de zegen Gods. AANDACHTIG GEDICHT. Wanneer ik tot TT bidden wij, Dan moet de wereld om mij stil En ook mijn hart moet stille wezon. Want in een zwijgen daalt Gij neer, En door de windelooze sfeer Komt mijn gebed tot U gerezen. Abel Fletcher zat op z'n overige kis ten, uitgeput, ik denk niet alleen van physieke pijn, maar ook van gewetens wroeging. John zag naar hem en wondde toen zijn gelaat van hem af. Een oogenblik luisterde hij stil naar 't geschreeuw bui ten en toen richtte hij zich tot mijn vader: „Mijnheer, gij moet mee komen; er is geen seconde te verliezen, ze zullen ter stond de molen in brand steken!" „Laat hen 't maar doen!" „Laat hen en Phineas is hier ook!" Mijn arme vader! Hij stond ineens op. "Wij kregen hem mee naar beneden, hij had veel pijn, maar sprak geen woord tegen en slaakte geen enkele klacht. In 'e ommezien waren we uit 't gezicht langs 't smalle pad, dat van den molen naar de looierij leidde. „Wilt u mijn arm nemen? we moeten ons haasten!" „Naar huis?" zei mijn vader. „Neen, mijnheer, niet naar huis; zij zijn daar eerder dan gij; uw leven is geen uur zeker behalve als gij soldaten vraagt om u te beschermen." Abel Fletcher schudde van „neen". De strenge, oude Kwaker bleef beginsel vast. „Dan moet ge u een tijd lang verber gen, gij beiden, kom naar mijn kamer, En zelfs mijn onncwusc gezucht Is voor Uw liefde een genucht Alsof zich hemels duizendtallen, Van eetien zoeten schrik vervaard, Voor Uwe heerlijkheid ter aard Eén wille neerslag lieten vallen. Zoo dekt de blanke najaarsdauw, Tot rijp verstard, de grazen gouw, En schittert in het zongewemel. Maar als U mijn verzuchten groet, Bedauwt gij zelf mijn dor gemoed, En maak mijn werelds hart ten hemel Laat mij dan in de stille zijn En kom, gelijk de zonneschijn Des morgens aan de kimmen blozen. Dan spruiten uit het doodo stof Van mijn bedauwden hartenhof Voor U de leliën en rozen. Willem de Mérode. BCEBIC EM SCHOOL NED. HEBT. KEEK. Beroepen. Te Bouveen: A. M. den Oudsten te Dinteloordte Bergentheim (toez.): N. A. C. Slotemaker de Bruine, doet. te Utrecht; te Overdinkelt B. Schel lenberg, cand. te Amsterdam. Aangenomen; Naar HeinoJ. C. Salverda te Lemele. Bedankt. Voor Aalburg (toez.)D. Bax Hzn., te Noorden. GEREF. KERKEN. Tweetal. Te Dordrecht: P. Deddeus te Brielle en M. Gravendijk te Hoogeveen. Dr. D. Th. van Vollenhoven. Dr. D. Th. van Vollenhoven, predikant bij do Gereformeerde kerk te 's-Gravenha- ge is, naar de N e d. verneemt, ernstig on gesteld. Ds. van Vollenhoven i3 overspan nen, zoodanig dat hij aan ernstige slape loosheid lijden gaat. Ds. van Vollenhoven is naar de kliniek van Prof. dr. L. Bouman te Amsterdam vervoerd. Het vrouwenstemrecht. Naar aanleiding der opmerking, in de pers gemaakt, dat het vrouwenstemrecht misschien door N.-Holland op de Ge nerale Synode der Gèref. Kerken in behan deling komt, is het niet overbodig te her inneren, zegt de Heraut, dat de Parti culiere Synode van Gelderland reeds ver leden jaar, den 7en Juni, een voorstel der classis Tiei heeft aangenomen, tengevolge waarvan het zeker in den kerkelijken weg aan de orde zal worden gesteld. Dit voorstel luidde aldus: „De Glasse Tiel besloot inzake het vrou wenkiesrecht a. dat zij het punt van het „vrouwen kiesrecht" in de Gereformeerde Kerken een punt aclit, dat den kerken in het al gemeen aangaat b. dat zij* daarom zelve op de zaak meende niet te moeten ingaan, maar haar overbrengt naar do Particuliere Synode als punt uit de Classe Tiel; c. dat zij aan de Partic. Synode ver zoekt om dit punt weer te willen overne men van de Classe Tiel met de bedoeling om het vanwege de Partic. Synodo te zenden naar de Generale Synode van 1923, opdat die er, zoo mogelijk, over be- slisse." Diaconale conferentie. Gisteren werd te Utrecht in het "Jaar beursgebouw vanwege de Federatie van Diaconiën in de Ned. Hcrv. Kerk, onder voorzitterschap van den heer C. J. A. Ruijs aldaar, een conferentie gehouden. Prof. Dr. J. R. Slotemaker de Bruine, van Utrecht, hield over Diaconie cn Werk loosheid een referaat, waarbij hij onder- staanden gedachtengang volgde: 1. Do kerk heeft ongetwijfeld een taak tegenover de werkloosheid, wanneer men deze beido begrippen in algemeenen zin verstaat. 2. De Diaconie als één van de organen der Kerk beeft ^daarom echter nog geen taak tegenover de economische zijde van de yerkloosheid. 3. Het is geen harteloosheid doch zuiver verdeel en van de verschillende verplichtin gen, wanneer de Diaconie zichzelf op dit terrein slechts een beperkte taak toekent. 4. Do huidige werkloosheid is noch sei- zoeii- noch crisis-werkloosheid; in verband met haar buitengewoon karakter zijn bui tengewone middelen ter bestrijding nood zakelijk. 5. Do Diaconie zal als zoodanig de maat regelen, die door do Overheid getroffen worden, niet mogen bcoordcelon wijl dit haar taak niet is noch door eigen op- daar zult ge veilig zijn. Dring er op aan, Phineas, terwille van u en hem!" Maar mijn vader was als gebroken en liet zich gewillig leiden, waarheen we wilde, en zoo gebeurde 't, dat ik na een langen tijd, nu op eens weer in Sally Watkin's zolderkamertje stond, waar John Halifax, sedert ik hem daar voor 't eerst gebracht had, steeds gewoond had. Sally was uit om naar 't oproer te gaan zien. Niemand zag ons behalve Jem en Jem zou ons niet verraden. „Nu," zei John, haastig zijn bod op schuddend, opdat vader er in kon liggen „gij meot u beiden erg stil houden. Ge zult hier allicht den nacht moeten door brengen. Jem zal u licht en avondeten brengen. Maak 't u zelf gemakkelijk, Abel Fletcher!" „Ja." 't Was vreemd hoe beslist en, met hoeveel respect toch ook, hij sprak en hoe kalm mijn vader antwoordde. „En Phineas," en hij sloeg, gelijk vroeger, zijn arm om mijn schouder „je zult wel op je zelf passen. Ben je nu wat sterker dan vroeger?" Ik greep z'n hand zonder te antwoor den. Alles geschiedde om bestwil als 't mij maar mijn David weder gaf. „Nu dan, dag ik moet weg!" „Waarheen?" zei vader, zich oprich tend. „Probeeren of ik 't huis en de looie- tredefi de werking dier maatregelen mo gen verstoren. 6. De Diaconie is noch in staat noch ge roepen om dien arbeid over te nemen; doch zij heeft tot taak om voor haar eigen en eigenlijk werk geheel gereed te blijven. 7. Intusschen kan zij soms een taak vin- den'door het ter hand stellen van produc tieve werkverschaffing en het bieden van moreelen steun. 8. Zij wijde voorts haar aandacht aan degenen, die buiten het bereik der steun regeling Binnenl. Zaken vallen. Hierbij moet dan worden bedacht, dat de zoodani- gen niet als paupers mogen worden behan deld en dus de methoden der Diaconie op de hoogte dezer nieuwe werkzaamheid moe ten worden gebracht. 9. Afgezien echter van deze onmiddellijke drangreden is de Diaconie toch geroepen hare methoden van onderzoek, steun en controle geheel te ontdoen van heb mas sale en het onkiesche, dat daaraan dikwijls gekleefd heeft. 10. Zoolang dit laatste niet geschied ia en de Diaconie nog steeds lijdt onder den naam, dien vorige en wellicht ook tegen woordige geslachten en methoden haar hebben toegebracht, verdient het aanbeve ling, dat. de Diaconiën voor dezen arbeid een speciale „Commissie voor Maatschap pelijk Werk" vórmen, waarbij dc medewer king van Gemeenteleden en inzonderheid van georganiseerde arbeiders wordt ge zocht. N i jverhei dsonderwi js. Het hoofdbestuur van den Ned. Bond van Leeraren en Leeraressen bij hot Nij verheidsonderwijs heeft in een adres aan den Minister van Onderwijs, Iv. en W. er de aandacht op gevestigd, dat zoo weinig wordt vernomen van het werken van de afdeeling „Vakonderwijs" van den Onder wijsraad. Adressant meent, dat dit euvel te wijten is aan de samenstelling van deze commissie, omdat in die commissie niet in die mate menschen uit de practijk van het desbetreffende onderwijs zitting hob- ben, als dat in de andere afdcelingeii van den Onderwijsraad wel het geval is. Het bestuur verzoekt derhalve zoo spoedig mogelijk in genoemde commissie één of meer leden te benoemen, die met de prac tijk van het onderwijs geven aan Nijver heidsscholen, zoowel voor meisjes als jon gens, bekend zijn. Hei I. V. V. en de wereldvrede. Het is niet ondienstig, zegt do Stan daard, ook ter beoordeeling van do vele nieuwe groote woorden, dio wij straks bij de verkiezingen weer van zekere zijde zullen vernemen, even in herinnering le brengen de geweldige grootspraak, die het vredescongres van het I. V. V. ver gezelde en volgde. „Het Volk" schreef: het kapitalistisch stelsel is sterker gebleken, dan mensche- lijke wil. De oude machten sturen op eèn nieuwe katastrofo aan. Do volkeren ke ken echter werkeloos toè. De kracht, die do leiding nemen kon, was er nog niet. Maar na dit congres ls deze nieuwe kracht aanwezig. Een kracht die aan trekt door haar onstuimigen wil en door haar steunen op do werkelijkheid. Zjj gaat zich niet te buiten aan groote woor den, zij stoot niemand af door de heftig heid van geljaar. Zij zal allen om zich vereenigen, die snakken naar vrede Dit congres moet worden beschouwd als een keerpunt in de geschiedenis dezer wereld." De heer Fimmen beweerde enkele da gen later: het is vap beteekenis en een bewijs voor de macht van het I. V. V., dat eerst dit in staat was de vredesbeweging uit dit stadium van onmacht op te heffen en in den Haag een wereldvrede-congres te organiseeren, dat voor het eerst de publieke opinie dwong zich er mee bezig te houden en dan ook niet veronacht zaamd kan worden door de regeeringen. Dat heeft 't congres te danken aan do omstandigheid dat er ongeveer 40 mil- lioon menschen omvattende organisaties uit 20 verschillende landen vertegen woordigd waren, maar bovenal aan liet feit dat deze organisaties een geweldige economische macht vertegenwoordigen en bereid zijn deze economische macht aan te wenden om den vrede te waar borgen en nieuwe oorlogen te bestrijden. Tot de gevaren, die een nieuwen oorlog konden doen ontstaan, behoorde aller eerst do voorgenomen bezetting van het Roergebied. In een resolutie welker kracht door haar lengte zeer werd geschaad, werden de volkeren opgeroepen bun onwrikba- ren wil te zetten tegenover deze daad vau geweld. rij kan redden ik vrees, dat we de mo len moeten opgeven. Neen, houd me niet tegen, Phineas. Ik loop geen gevaar; iedereen kent mij, verder ben ik jong; pas maar op je vader. Ik zal spoedig te rug komen." Hij drukte mij hartelijk do handen daarna hoorde ik hem do trap afgaan. Do avond ging langzaam voorbij. Mijn vader, uitgeput door de pijn, lag te dut ten. Ik zelf vergat half en half alles, wat er dien dag gebeurd was 't schenen maar twee weken inplaats van tweo ja ren geleden, dat John en ik hier hadden gezeten om voor 't eerst onzo Shake- spare van buiten te leeren. Voor de schemering viel zag ik nauw keurig rond. 't Was veel veranderd; 't meubilair was erg verbeterd. Een hoek was vol planken, waarop boeken ston den, meest wetenschappelijke en practi- sche. John's smaak was niet voor de gangbare letterkunde van den dag; ik vond geen dichter onder zijn boeken, be halve Shakespeare. Hij oefende zich blijkbaar nog steeds in de mechanica. In de vensterbank lag een telescoop, de cy linder was van bordpapier, waarin de lenzen vernuftig pasten. En op oen stoel stond een weeftouw, erg klein, waarop hij reeds bezig geweest was iets te ■wo ven. Ik had naar al deze dingen zitten kijken, zonder er op te letten, dat mijn Redeb'jkerwijze ton mon dus verlangen dat de nieuwe kracht, het keerpunt in de geschiedenis der wereld, zich aanstonds voelbaar zou maken bij de gebeurtenissen in het Roergebied. Maar er gebeurde niets. Ja uiterst benauwd laat het I. V. V. na zeggen, dat het wel wil optreden, maar „een daadwerkelijke" actie is zoo moei-i lijk, omdat do arbeiders het niet een» zijn. Maar men zal zien. „Het Volk" verwacht echter van het optreden van het I. V. V. zoo weinig, dat het blad onze Regeerirg oproept om te zorgen, dat de I olkenbond fusschenbeide treedt. Do oude machten komen dus weefc op den voorgroud En het is duif!te dat al het andere niets was dan bluf. Natuurlijk vindt men in Socialistisch en kring het wijzen op deze dingen niet aan-* genaam. Maar het is toch noodig de grootspraak' in het licht to plaatsen van de nuchtere feiten. tliii is et Saddle Leven Staking in de iextiel-ïndustrie. Het Volk verwacht een staking in de Texti el-in duatrie. De organisaties van werkgevers over-* leggen n.l. met den Minister van Arbeid over een plan om gedurende 6 maanden 9Vs uur per dag en 53 uur per week to laten werken. Wat de gevolgen zullen zijn, zegt Het Volk: „De patroons gelaston eon langeren arbeidsdag, daartoe gemachtigd door don minister. En op clcnzelfden dag. dat et langer moet worden gewerkt, wordt er heelemaal niet gewerkt; de arbeid ders Icomen niet, als de poorten go-* op end vr'ten en als ze komen zijn d« poorten geste,'.:-u. a Het gaat er dan-precies mee als het indertijd in Needo ging. Tegen den zin van de arbeiders gaf de minister den fabrikant de vrijheid gedurende 6 weken 4 Va uur over te werken. De firma plak-» te in de fabriek aan: Maandag begint het werk om 7 uur in plaats van om half 8. Toen om 7 uur de poort open ging, was er in velden noch wegen een arbeider te 'zien en toen om half acht de arbeiders verschenen, was de poort dicht. Men had met liet oog op drukke werkzaamheden, verlof gekregen in totaal 27 uur meer ls werken dan volgens den 8-ure.ndag toe-? laatbaar was en het gevolg was, dat men 90 minder werkte. Zoo hielp Aalberso liet bedrijf. Én zoo gaat het nu weer. De fabrikanten zullen vrijheid hebben in totaal 130 uur langer te werken, .maar voor elke maand, dat de poort gesloten is, -wordt' or meer dan 200 uur verspeeld" Wij weten te te dero- voorstelling juist is. Geloofwa--/;: stete. ons niet. Het wil er bij ons niet in, dat de ar-* Leiders, indien het belang van het be drijf dit eischt. zonder meer zouden weigeren gemiddeld 9 uren por dag te werken. Loonsverlaging uitgesteld. Tusschen de hoofdbesturen der textiel-» arbeidersorganisaties en do directie der Kon. Stoomweverij te Nijverdal is een be spreking gehouden over do loonen. Do di rectie deelde medo, dat de toestand in het bedrijf vermindering van productiekosten noodzakelijk maakte on dat ze met ingang van 1 Maart tot een doonsverlaging van 10 meent te moeten besluiten. Na uitvoerige besprekingen beloofde zo te zullen overwegen, of de verlaging nog eenigen tijd kon uitgesteld worden. Thans heeft zo aan de gecombineerde) besturen bericht, dat do verlaging van lood tot 15 April zal worden verschoven. Een uitsluiting in de bouwvakken? De Algcmeene patroonsvereeniging tob vaststelling cn handhaving van arbeids voorwaarden in de bouwvakken, do B. K. Bond van Bouwvakpatroons en de Grond- werkerspatronsvereeniging to Botterdam, hebben gisteravond een gecombineerde ver gadering gehouden, cn met nagenoeg alge- moono stemmen besloten aan de samen werkende besturen vrij mandaat te geven, om over te gaan tob uitsluiting van alle leden van (lo Federatie van Bouwvakar beider. Dit naar aanleiding van de reeds vrij langdurige stakingen der betonwerkers leden van de Federatie, aan het werk var; het nieuwe postkantoor van de firma Stiv lenieyer, en aan een werk van de bcton- maatsehappij Trio. vader wakker was en dat zijn scherp oog dit alles eveneens opwerkte. „De jongen werkt hard," zei hij, half in zich zelf. „Hij heeft flinke handen cn oen helder hoofd." Do avond viel, minder vreedzaam dan gewoonlijk, over Norton Bury; want als ik 't waagde 't raam lo openen hoorden we ongewone en onheilspellende gelui-* den in de stad. Ik rilde inwendig. Maar John was flink cn moedig en bovendien „ieder kende hem." Hij was zeker wel veilig. Jem kwam met hot avondeten binnen; maar hij kon ons niet voel nieuws vow tellen. Hij scheen erg spraakzaam en merkte op, dat „de baas er weer goed uit-* zag," on vroeg of dit niet een „lief vow trek was." Ik roomde 't zeer en vroeg of z'n moe* der 't nu wat beter had? „O, zeker. Mijnheer Halifax betaalt goed en moeder zorgt erg voor hem; niet dat hij zooveel noodig hoeft, want hij is meestal uit den geheelen dkg." „Wat doet hij 's avonds?" „Studeereu," zei Jem met oen veclbtK teekenouden blik. ..Hij is schrikkelijk goO lcerd." „Maar hij is ook erg good voor ons CS voor moeder."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1923 | | pagina 5