Dagblad voor Leiden en Omstreken 3de JAARGANG, - VRIJDAG 1 DECEMBER 1922 - No. 809 Bureau: Hooigracht 35 - Leiden - Tel. Int. 1278 - Postrekening 58936 ABONNEMENTSPR JS IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN PER KWARTAAL v 12.50 TER WEEK 10.19 FRANCO PER POST PER KWARTAAL 2.90 Dit nummer bestaat uit twee bladen STADSNIEUWS. Kerkelijk besef en geestelijk leven. Denemarken heeft, aldus begon Dr. Haifc- jeraa zijn derde voordracht gisteravond, ook een Fredêrik van Eeden gekend, die tot de Moederkerk is teruggekeerd; 't is Jorgenson, voor zijn overgang bijna nog tegengehouden door Anton Bast, metho distisch predikant in Denemarken, die eens zeide: „Men moet de Kerk gelooven, haar gehoorzamen, omdat zij de waarheid heeft." Spr. wil hem beschouwen als den vertegenwoordiger van het systeem, waar in kerkelijk besef »lle geestelijk leven ab sorbeert. Bast daarentegen vertegenwoor digt het andere uiterste, dat zegt, dat de doorbreking van het geestelijk leven niet® te maken heeft met kerkbesef. Noch de eerste, noch do laatste kan voor óns de ware verhouding van kerke lijk besef en geestelijk leven juist bepa len. Het Gereformeerd Protestantisme grijpt in dezen de waarheid in de eenzij digheden en heft die synthetisch op tot geloofsovertuiging. Vooraf echter wil dr. H. de beide uitersten belichten. In de Roomsche kerkbeschouwing is de kerk een mystieke grootheid, een genade bron, de voortzetting van Christus. Von Lueville zegt in zijn „Terugkeer tot de H. Kerk" (pag. 82): De kerk treedt ten volle in de plaats van Christus; zij is een levend persoon; uitwendig blijft de kerk zich altijd gelijk. De kerk is de in de menschheid werkzame Christus. In meer academischen vorm spreekt Möhler in zijn „Symbolik" van de kerk op aarde als van de door Christus gestichte, zichtbare ge meenschap aller geloovigen. Deze zicht bare kerk is de onder de menschen in men- schelijken vorm zich eeuwig verjongende Zoon van God. De gedachte, dat elke geloovige deel uit maakt van die kerk, komt hier niet tot haar recht; zij staan als geloovig subject er tegenover. Men late zich niet mislei den door het N. Testam. woord „kerk", dat zoo ruim moet worden opgevat, dat de triumfeerende en de in het vagevuur lij dende kerk er onder begrepen zijn! Van Noord, in „De Ecclesia Christi" handelt over de gemeente van Christus, die staat onder herders met van apostelen- stammend gezag, en onder primaat der- zelven. levend. Allen nadruk valt hier dus op de hiëzarcliie. Het drievoudig ambt van Christus wordt uitgeoefend door de gees telijkheid, zonder dat men veel plaats over laat voor den „Geest van den Pinkster dag." Spreker staat vervolgens stil bij de 7 wezenskenmerken van de Roomsche kerk. Deze zijn, in de eerste plaats: zicht baarheid, want do kerk moet de on zichtbaarheid van Christus vergoeden; de verlossing moet tastbaar zijn. Het ware geloof wordt hier verkracht. Ten tweede: onuitroeibaarheid. Stel, dat de kerk ten gronde ging, dan was er geen za ligheid meer! Hieruit vloeit voort de on- feilbaa rheid, waar de zekerheid van de leer tan afhangt. De Roomschen moe ten het met de kerk wagen, evenals de Protestanten het wagen met Christus. De Paus ex cathedra ^prekend, is het onfeil bare Hoofd der kerk. Dan volgen een heid, heiligheid, algeme e n he id (Katholiciteit) en ten slotte de apostoli- c i t e i t, die dan meer geldt voor de gees telijkheid, als voor het apostolisch karak ter van het Evangelie. Zulk een kerkebesef nu absorbeert alle geestelijk leven; trekt het scheef en doet het ontaarden. Als de beide begrippen sa menvallen, is geloofsleer niets anders dan leer der kerk. 'fc Geloof wordt van haar wezen beroofd, en mist alle persoonlijke spanning; het „zien" wordt niet iiitgeslo- ten, en het woord van Jezus tot Thomas vergeten. ^)o Roomsche kerk bewijst bijna, dat ze de ware kerk is! Ze bezit toch klaar blijkelijk de kenteekenen waaraan ieder die ware kerk kan herkennen. En met spits vondige redeneeringen toont ze aan, dat buiten de kerk geen zaligheid is. De con sequentie, dat buiten de kerk geen geeste lijk leven zou zijn, durft ze nog niet aan. Rome onderscheidt listiglijk tusschen het lichaam en de ziel der kerk. Dwalende Protestanten behooren tot de ziel, ja zelfs in zekeren zin tot het lichaam der kerk. "Want, zegt Pater de Groot, voor hen, die te gbeder trouw dwalen, zal het genoeg zijn, als ze naar het lidmaatschap verlan gen, uitdrukkelijk of niet uitdrukkelijk! Tallooze reactie is gekomen tegen een Soodanige kerkidee. Reeds in het na-apos tolisch tijdperk ontdekken we er kiemen van. (Montanisme.) Spr. zal al die reacties niet stuk voor stuk bespreken, maar samen vattend, komt hij tot de conclusie, dat alle reactie den nadruk legde op persoonlijk geestelijk leven; dat de kerk de vergade ring is van allo geloovigen. Een uiterste groep wil hier zelfs afzien van de strijden de kerk en droomen van de triumfeerende. „Allen zullen den Heer kennen, en heb bed het Woord van binnen". Weer anderen £eze gedachte yan hemelsche. solidariteit op den achtergrond schuivend, zeiden, dat het lichaam een Tempel des H. Geestes was, maar ze vergaten dan, dat de geloo vigen even zoovele steenen zijn van dat gebouw. Ethische theologen schreven veel over geloof, maar deden aan de kerk te kort (de Hartogh, Oarmegieter.) Men kwam zelfs zoover, dat het zichtbaar instituut een beletsel genoemd werd voor den op bloei van de gemeente. Dergelijke reac ties zijn vruchten van een vorm van gees telijk leven, dat (weinig protestants) indi vidualistisch op zich zelf staat en optimis tisch denkt over de zondeloosheid van den wederom-geboren mensch. De genoemde eigenschappen werden door de feiten der geschiedenis soms sterk geteisterd, maar geen van die allen heeft Rome zoo diep gewond als het Woord dor Hervormers, die opkwamen tegen de zicht baarheid van de ware kerk. In him reac tie bedoelden zij te redden de beteekenis van 't volbrachte werk van Christus. Als Christus in een zichtbaar instituut altijd op aarde moet blijven, is dan Zijn werk niet ijdel geweest? Zij gevoelden, met Luther, dat de rechtvaardige uit het ge loof leeft. Hoe krijgt men nu een positieve kerk idee? Aan do hand van de N e d. G e 1 o o fs belijdenis en enkele citaten uit Cal- vijn's Institutie toont spr. aan, hoe het Geref. Protestantisme hiertoe kwam. Het behoeft geen verbazing te wekken, dat het Geref. Kerkbegrip in art. 27 N. G. B. be gint den nadruk te leggen op datgene, wat Rome slechts in naam erkende: vergade ring der ware C h ri s t gel o o yifgen. Yan een mystiek heilsinstituut is er geen sprake. Alle Roomsch misverstand wordt in dit artikel afgesneden: niet kerk-geloo- vigen, maar Olirist-geloovigen, d.i. zij, die gelooven in Christus. „Deze kerk is ge weest van het begin der wereld af, en zal zijn tot het einde toe. Ook mede is deze kerk niet gelegen, gebonden of bepaald in cene zekere plaats, of aan zekere per sonen, maar zij is verspreid en verstrooid over de gansclie wereld." Bestrijders van Rome hebben dit gele zen en goedkeurend geknikt. Zuiver Profc. tonen worden hier gehoord! (Afgezien van enkele! afgesleten termen.) In de Institutie staat nog als commentaarGod weet al leen, wie dc Zijnen zijn. Maar in art. 28 wordt deze lijn verlaten, en gaat men in tegen de andere uitersten. Er wordt ge sproken van deze heiiige vergade ring, die een verzameling is dergenen die zalig worden; dat allen schuldig zijn, zich daarbij te voegen. Hoe nu, is de onzichtbare kerk zichtbaar geworden? Er is een Roomschen zuurdeesem in; en waar is de logica? Ook hier vindt spr. weer het para doxaal karakter der waarheid. De grond wet van het redelijk denken moet worden verbroken. De ware kerk is èn zichtbaar èn onzichtbaar. Beide artikelen der N. G. B. zijn gericht tegen de uitersten. Het Geref. Protestantisme belijdt met volle overtuiging de meerderheid van de kerk boven de individuen. De kerk van Chris tus is een ideale grootheid en daarbij te vens een groot ideaal. De Tempel (kerk) is meer dan de steenen, en de Tempel is er toch niet terwille van de steenen? Het geheel is ter verheerlijking van God. Wordt er nu gepleit voor het organisme? Het Geref. Protestantisme leert para doxaal: Organisme èn instituut is de kerk. Calvijn verzekert het, en voor hem is in de visie des geloofs het verband tusschen' de zichtbare en onzichtbare kerk, tusschen kerk-organisme en kerk-instituut zoo innig, dat hij zonder bewusten overgang spreekt van het een on het ander; en de Hervor mers ijverden voor eenheid in leer en keek regeering. (Convent van Wezel 1566 en Synode van Emden 1571.) Jezus Christus is het Hoofd, de geloovigen zijn leden van een algemeeno kerk. De kerk is de Moeder van alle godvreezenden (Calvijn); de sa cramenten meer dan nuttige hulpmiddelen om het geloof te versterken. In den schoot der kerk moet de zuigeling opgevoed wor- den. Hoe wordt men dan Christ-geloovig? Langs den weg der middelen, 't Geloof is uit het gehoor. Hier is een verheven kerkidealisme. Dit komt ook uit in de Liturgische formulieren. Deze be schouwing staat tegenover degenen, die kerkelijk besef negeerden. Rome begint te lachen, en zegt, dat Guido de Bres en Calvijn toch zoo vlak bij haar staan. Edoch! Het Geref. Prot. laat zich niet in een hoek dringen, want in art. 29 geeft de N. G. B. „het onderscheid en de merktee- kenen der ware en der valsche kerk." Zui vere prediking des Woords, zuivere bedie ning der Sacramenten, en handhaving der kerkel. tucht, dit 13 de drieledige maat staf. De kerk heeft niet het laatste woord in geloofszaken bij het Geref. Prot. Hoe zeer het ook rekent met de zwakheid der geloovigen, dit neemt niet weg, dat het al tijd beroep op Gods Woord heeft toegela ten. Het Geref. Protest, heeft in de span ning van hot levend Schriftgeloof ook de tegenstelling tusschen objectief gezag en subjectieve uitlegging van Gods Woord overwonnen. De H. Geest ia het eenige richtsnoer. En van deze kenteekenen wil Rome niet weten. Deze paradoxale kerkidee nu stelt ker- N.V.Leidsche Ijzerhandel Firma J. C. Bernard VISCHMARKT 22-26 KOGitHBRUGSTEEG VROEG GELEERD - OUD GEDAAN ÜWt jongen wordt vroeg zelfstandig als U hem tijdig Zelf leert denken. Koogsft hem een SJzerconsiructie-doos 7ÏÏ kelijk besef en geestelijk leven in juiste verhouding tegenover elkaar. Kerkbesef is een vrucht van waar geloofsleven, en dit werkt op zijn beurt mee tot verdieping van geestelijk leven in de kerlc. Zoo wordt de enkeling met zijn boekske uit zijn hoekske gedreven naar de groote Vergade ring als een bruid, versierd voor den Koning. De volgende maal zal Dr. Haitjema lezen over „Ambtsdrager of voorgan- g e r." De datum voor deze lezing is voor- lóopig vastgesteld op: -Donderdag 1 Febr. 1923. Voor het hongerende Duitsche kind. Zonder eenige officae&le opening, rede voering of anderszins is in de Kleine Stadszaal een tentoonstelling geopend dio meer „vlagvertoon" verdiende. De Nedorlandseho Centrale voor va kantie-kinderen uit Duitschland toch ex poseert hior oen collectie kunstnij ver heids artikelen die zoowel door haai* uit- gobroid'heid als door haar excellente qua- liteiten ten zeerste de bewondering op wekt. Een gespecificeerde beschrijving te geven van al het tentoongestelde ware ondoenlijk. Toch willen we hier even do aandacht vestigen op enkele artikelen dio ons oog bijzonder bekoorden. Allereerst dan de' uitgebreide collectie Saksische kant, ragfijn en in uitgezochte dessins geweven waar textiel- kunst werk die een moèïe kijk geeft van wat het beroemde Duitsche handwerk al zoo vermag. En prijzen- vanaf 10 ct. per M. Het Beiersche mande- en vlechtwerk is in Holland bekend; immers groote quantiteiten gaan jaarlijks de grenzen ■over ten behoeve van onze land- en tuin bouw. Hier wordt echter iets getoond van geheel ander karakter. De aardige gelak te fantasie-mandjes die 'hier te bezichtigen zijn, behcoren geheel tot de huisindustrie. Het Thüringer speelgoed is overbekend. Geen wonder dat we ooldiier een groote ©orteering in landsdracht gekleeds pop pen aantreffen. Eigenaardig is de juiste gezichtsexpressie bij deze kinds-kinde- ren. 't Zijn werkelijk „echte gezichten".. ergo voor de kinderen om „dol" op te worden. Een mooie proeve van huisnijverheid wordt ook getoond door de vele handbe schilderde artikelen uit Hessen, Schwarz- wald en Beieren k u n s twork met om een Leidsche uitdrukking te gebruiken zachte prijsjes! Kortelijks willen we nog even memo- reeren het bewonderenswaardige Boheem- sohe glaswerk van Jean Bick, een keur van zeer mooie etsen alsmede Saksisch porcelein voor de pronkkast, Frau Buchard uit Düsseldorf neemt voor haar handgedreven zilverwerk oen aanzienlijke plaats in. Evenals het Ro- senthalere koperwerk van Prof. Kaïhl- band verdienen deze voorwerpen ton zeer ste de bewondering der bezoekers- De afdeeling dames-handwerken is wel licht do meest attractievollo „stand" op de tentoonstelling tenminste voor de dames, 't Gevolg is „natuurlijk" dat er gisteren reeds druk werd verkocht. De RusMche vluchtelingen hebben -ook hun artikelen op deze bazar- Een bulten- gewoon aardige inzending is het z-g. „Orenburger" doek. Het betreft hier een zeer groote wollen omslagdoek,geweven zoo fijn als spinneweb en toch uitberst so lide en soepel. Do Russische boer in het Oeralgebied placht vroeger aan zijn uit- verkoorne op haar trouwdag zulk een doek ton geschenke te geven. Do doek was echter slechts goed als ze ineenge wrongen doorde trouwring kon wor den gehaald. Dat men op de tentoonstel ling een „echte" heeft wordt u door de vriendelijke leidsters op verzoek door het zelfde kunststukje vertoond. Indien u echter het kunstwerk door ankoop in uw bezit zoudt willen verkrijgen zal men u teleur moeten stellen. Door de „aangebo den" Russische rev- is de teelt der schapen een bijzonder soort van wie alléén de ze wol kon worden verkregen vernield en de nijvere handwerkslieden her en der waarts heen gespat. Het gevolg is dat do Ornburgerdoeken niet moer kunnen wor den vervaardigd en dit bazarstuk tot een museumstuk is geworden- Alle andere artikelen op do tentoon stelling liggen echter geprijsd op hun verkoop te wachten, 't Is een prachtige gelegenheid em tegelijkertijd: een mooi stuk werk voor niet al te hooge prijzen in .zijn bezit te krijgen en tevens (dat dit het voornaamste zij) het hongerende zonder hulp .welhaast yerhongerende Duitsche kind te helpen. De* tentoonstel ling is heden en morgen geopend van 10 12, 2—5K en 73^—10 uur. Het beken de Sappho" zorgt voor een goed strijkje terwijl verschillende andere attracties voor afwisseling zorgen. Het aantal bezoekers was gisterenavond ongeveer 270. Het c on sorvenbedrijf, In de Metaalbewerker wordt gemeld, dat de Conservenbedrijven alhier begin November hebben medegedeeld, dat vanaf 1 December de loonen, pre mier en stukwerk met 20 pet zouden worden verminderd- „Naar aanleiding van deze mededec- lrng, aldus bedoeld orgaan, is er een con ferentie aangevraagd, waarin de rechts positie van» de. arbeiders werd besproken on tevens werd voorgesteld om ook dit jaar weder een contract aan te gaan- Dit vond nog al tegenkanting, omdat van de zijde der patroons word opgemerkt, dat do concurrentie zoo groot was, dat men hieraan geon gevolg kon geven en men nu reeds er toe moest overgaan, om de loonen met 10 pet, te verlagen. Daar wij tot geen resultaat kwamen, word beslo ten, met het .bestuur en vertrouwensman nen de zaak te bespreken <en werd oen na dere conferentie bepaald. In deze confe rentie, welke deze week .plaats vond, werd opnieuw het punt Coll. Contract bespre ken. do.ch mocht het ons niefc gelukken, dit te verkrijgen. Ten aanzien van de aangekondigde loonsverlaging hebben tevens besprekin gen plaats gehad, waarbij onzerzijds werd voorgesteld een loonsverlaging van 5 pet. met April en geen verdere loons verlagingen tot 1 Jan. '24 in to voeren. Ook hierover kon geen overeenstem ming worden verkregen: de patroons stelden voor een loonsverlaging van 5 pet. per 1 December on per 1 April nog maals 5 pet., terwijl het niet onmogeMjk zou zijn, dat er dan in 1923 geen verdere loonsverlaging zou komen. Echter wilde men in Augustus de zaak nader bezien en indien noodig met de best. ©cn bespreking houden of en wat er moest geschieden. Over deze voorstellen zullen deze week met de leden besprekingen gevoerd wor den, waarna 'het standpunt aan do pa- troonsvereenigimg zal worden medege deeld." D uitsche Godsdienstoefeningen. De Godsdienstoefeningen in Duitsche taal zullen worden voortgezet. Zondag 3. Dec. '8 voormiddags 10 uur hoont j>p te treden Prof. H. M. van Nes, doch niet moor in Patrimonium, want boe vriende lijk do ontvangst daar ook was, men wenschte toch ©en lokaal, meer gesohikt voor kerkdienst. Zulk een lokaal is nu ge vonden in de Kerkzaal van het H. Goeist- of Armen Weeshuis, ingang Hooelandscho Korkgracht tusschen No. 21 ©n No. 17. L. de B. was gistermiddag aan het werk bij de te bouwen school op het schut tersveld, toen hij plotseling klaagde over een hevigen pijn in den rug, welke van dien aard was, dat hij zijn werkzaamheden niefc kon voortzetten. Een inmiddels ont- boden geneesheer van den Eersten Hulp dienst constateerde, dat een spier in 's mans rug was gescheurd. Zekere A. V., uit Katwijk had gister avond waarschijnlijk meer gedronken, dan noodig was om zijn evenwicht te bewaren. Toen de politie hem tot verzekering van eigen veiligheid in bewaring wilde stellen, wilde hij op het zien van den eersten poli- tie-agent de beenen nemen, wat hem blijk baar minder handig afging. Bij een hoek gekomon, kon hij zijn draai niet nemen en liep plompverloren te water. Bijgestaan door eenige burgers bracht de politie hem naar het bureau, waar hij overnachtte en van droge kleeren werd voorzien. Gisteren betrapte de politie een vier tal jongens, terwijl zij bezig waren goe deren weg te nemen uit eenige winkel etalages. Proces-verbaal werd opgemaakt. Alhier is aangehouden de Duitsche vreemdelinge A. S., die zich hier bevond zonder geld en zonder middel van bestaan. Zij zal over de grens worden geleid. Vanwege de administatie der licht fabrieken is aangifte gedaan, dat verschil lende muntmeters zijn gelicht en wel door W. J. B. M., K. v. B. en J. B. de J. Proces verbaal is tegen hen opgemaakt. Staten-Generaal. TWEEDE KAMER. Vergadering van gisteren. STAATSBEGROOTING VOOR 1923. Hoofdstuk Va (Onderwijs). Voortgegaan wordt met hoofdstuk Va (Onderwijs). Afdeeling Kunsten en Weten schappen. De heer Kleerekoper (S.-D.) meent, dat de Minister tusschen twee vuren zit. Spreker betreurt het, dat het werk van volksuniversiteiten, orkesten, toonecl enz. is geknauwd op een wijze die in strijd is met de belangen des volks. AD VER TENT!E-PRI JE DES ZATERDAGS t f0.30 PER GEWONE REGEL I0.22J KLEINE ADVERTENTIES van hoogstena 80 woorden 50 cent; Zaterdags 75 cent bij vooruitbetaling. INGEZONDEN RRPLAMr De heer Rutgers (A.-R.) acht het niet onbillijk, dat ook op deze afdeeling wordt bezuinigd. De Minister van Onderwijs, de heer D e Visser, zegt dat 17 pet. op iedere be- giooting bezuinigd moest worden. Op deze afdeeling is het percentage maar 13; en dus kan niet gezegd worden dat maar raak wordt bezuinigd. De Minister heeft met leedwezen deze bezuiniging verricht. Hij zcu veeleer meer steun willen geven, ook aan de tooneelspeelkunst. Maar deze kunst dient zelf veredeld te worden. Het is nu eenmaal een betreurenswaardig feit, dat stukken, waaraan een luchtje zit, stroomen bezoekers trekken en dat de goede stukken daardoor schade lijden. Dit nu juist brengt de Minister in moeilijkheden. Spreker betoogt dat hij met overleg de bezuiniging heeft verricht. Bij art. 289 (volksuniversiteiten) stelt de heer Zij 1 s t r a (A.-R.) de vraag of de. naam van volksuniversiteit wel goed is. Is het wel een universiteit en is deze wel voor het volk? Spreker meent dat er over het algemeen meer leergeld betaald kan worden en dat het particulier initiatief hier meer kon doen. Deze instellim r.n moe ten zelf voor meer inkomsten zorgen, pn spreker heeft dan tegen verminderincr treen bezwaar. Voorts wil hij het beschikbare bedrag over al deze instellingen verdoelen. De heer Kleorekoper (S.-Dziet in de volksuniversiteiten een aanvulling van de leemte die bestaat voor de ouderen die hun lager onderwijs willen behouden en uitbreiden. Slechts eenige gemeenten voor zien in het onderwijs voor volwsasenen. Spreker zag gaarne dat de Minipter dit on derwerp eens in. studie nam De Minister acht een nd< c v.; ree ling der gelden moeiliik. Het laatste on derwerp, dat de heer Kleerekoper aanroer de, zal spreker overwegen. Art. 303. (Subsidie aan orkesten). De Minister wensöht vooraf iets to zeggen. Sprekers plan is de f 30.000 voor de. or kesten te houden, maar die voor de Opera te schrappen. Hij hoopt dat do Kamer zich daarmede zal vereenigen. De heer Ter Hall (V.B.) spijt iu* dat de Nat. Opera om hals wordt gebracht om de toonkunst-drenkelingen te redden. Wat- de Minister wil beteekent stellig den dood voor de Opera. Intusschen verheugt het hem dat de toonkunstenaars zijn geholpen. De heer Kleerekoper (S.-D.) vraagt den post voor de ooera „pro memorie" te laten staan. De heer Beumer (A.-R.) acht d oplos sing verheugend, omdat hij tegen het sub sidie voor de Opera is. Overigens wrst hij er op, dat het volgend jaar nog meer be zuinig zal moeten worden. Hij hoopt dat de Minister dit tijdig aan de orkesten 7.al laten weten. De heer Kersten (Geref. Staatk. Par tij) meent dat de vrienden van de toon kunst de toonkunstenaars moeten steunen en hij hoopt, dat de Minister de 30.000 trld. voor de Opera niet weer aan de orkestle den zal geven. De kerken zórn-en ook zelf voor hun bedienaren. De heer Dresselhuys (V.B.) acht het nieuwe voorstel van den Minister niet. ge lukkig. Spreker weet er echter niets tegen te doen en hij hoopt alleen dat de Minis ter nog een oplossing zal vinden om do Opera te redden. In plaats van een memo- riepost wil spreker een kleinen r-st voor de Opera plaatsen. Dc heer Schok king (C.-H.) zal zich niefc verzetten tegen de wijziging, ma-ar hij hoopt, dat deze manier van doen niet na volging zal vinden bij andere gevallen. De Minister acht den memorieposfc feitelijk overbodig, omdat hij het be «rinsel van. den post niet heeft aangetast. Hij wil echter dat duidelijk aantoonen en is dan bereid om het beginsel van memorieposfc op de begrooting te plaatsen. De begrooting wordt goedgekeurd. Hoofdstuk X (Waterstaat). Deze begrooting, in do middagvergade ring aangevangen, wordt 's avonds voort gezet. Allerlei waterstaatsbelangen komen ter sprake; de haven te Schcveilingen, dio te Vlissingen, enz. Do Minister v. Waterstaat verklaar de, dat hij niefc beschikt over de noodige middelen voor de spoedige voltooiing van de sluis te IJmuidcn. Twee moties waren ingediend in zako de haven van Vlissingen; een -v. d. Voorst van Zijn, waarin voorzetting van de wer ken op den oorspronkclijkon voet wordt gewenscht; een -Krijger, die de uitvoering van de zeewevende werken verlangt in af wachting van den kaaimuur. Bij de derde afd. (spoorwegen) spreekt de heer Lovink (C.-H.) over liet goede renvervoer van tuinbouwproducten, spe ciaal in Noord-Holland. Voor sommige van die producten bestaat thans een noodtoe stand. Spreker geeft hiervan cijfers. Do prijzen zijn thans nog lager dan in 1919 toen de tuinbouw insgelijks niet meer loo- nend kon werken. Gaat men nu na, welke vrachtprijzen thans moeten worden betaald, dan blijkt van een groote wanverhouding tusschen veilings- en vrachtprijzen. Een wagon roo- dekool die op de veiling te Langendijk f 55 kost, kost voor vervoer naar Heerlen' f 49.50. De reeds toegestane reductie van!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1922 | | pagina 1