Dagblad voor Leiden en Omstreken Zll ver-Etalage. 3de JAARGANG. - ZATERDAG 18 NOVEMBER 1922 - No. 798 Bureau: Hooigracht 35 - Leiden - Tel. Int. 1278 Postrekening 58936 ABONNEMENTSPRIJS IN LEIDEN EN BOITEN LEIDEN WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN PER KWARTAAL 12.50 PER WEEK a 10.19 FRANCO PER POST PER KWARTAAL 12.90 Dit nummer bestaat uit twee bladen Onderzoekingen des harten. Wii spreken in onze dagen wel van zware tilden en diepen druk en een don kere toekomst, maar als we een vergelij king maken tusschen wat we in andere, landen zien gebeuren en wat de historie ons leert omtrent ons eigen land en zelfs omtrent het door God uitverkoren en bij zonder bevoorrechte Israëlitische v-olï, dan zullen we moeben toestemmen, dat ©r bij al de schaduw die we zien, nog zeeT veol licht is. Dan bemerken we, dat we vaak onnoo- dig klagen, dat zelfe dat klagen en zuch ten menigmaal een soort mode-artikel is, en dat niet zoo zelden een vreesachtige of ontevreden toon wordt beluisterd, waar danken voor de rijke voorrechten, veeleer roeping en plicht was- Wat werden de kinderen Israels niet vaak "hard door God geslagen en getuch tigd. Zeker, die tuchtigingen waren ver diend. Telkens weer. was er een af wijken van Gods Woord en wet Toen Jozua oud geworden was en wei- bedaagd en voor zijn heengaan het volk voor de keus stelde den Heere te dienen of de afgoden, antwoordden de oudsten en rechters van het volk als uit één mond: Eet zijverre van ons dat wij den Heere verlaten zouden, om andere goden te die nen, want de Heere is onze God! Maar als Jozua gestorven is en de oud sten bot hunne vaderen verzameld zijn, dan vergeet het volk den Heere en het werk dat Hij gedaan had. Dan buigen ze zich voor de afgoden en dienen ze de Baals en verwekken den Hee re tot toorn. En als ze dan gekastijd worden en ge tuchtigd, dan keeren ze wel terug en komt er uitredding, maar dan duurt het niet lang of we lezen, dat ze voort voeren om te 'doen wat kwaad was in de oogen des Heeren. En dan verwekt God de vijanden Jabin en Sizera, die het volk gedurende twintig lange jaren onderdrukken. Dat was een bange tijd. Zwaar drukte de hand van de overwel digers het weerlooze volk. Verdedigen kon het zich niet. De middelen om den zwaar gewapenden vijand te weerstaan ontbraken. De toekomst scheen hopeloos etn de toestand was duizendmaal erger, dan de toostand, waarover wij thans zuchten en klagen. Maar dan komt er een ritseling van leven. Het schuldbesef ontwaakt- De trotsche harten worden gebroken en diep neergebogen ligt daar het volk voor zijn God. En dan blijkt dat uit zwakheid krach ten verkregen worden. Het geloof wordt wakker. Het geloof dat God wonderen kan doen, maar dat Hij de menschen wil ge bruiken als Zijne dienstknechten. Er komt weer gloed en tinteling in de oogen. De vrijheidszin ontwaakt. Men weigert langer als slaven te krui pen voor de overheerscliers. De ruggen worden recht en do spieren spannen zich. En ale dan Barak en Deborah de krijgstrompet steken, dan komen ze van alle kanten bijeen om zich als één man, in de kracht Gods te werpen op den vijand. Een heerlijk moment in de geschiedenis van Israël. Welk een verlossing! De strijd is zwaar, maar tegen het ga- loof is de vijand niet bestand. Straks zingt Deborah haar lied om den Heere te loven, ja dat in de eerste plaats, maar ook om to jubelen, omdat „het volk zich gewillig heeft aangeboden". Alleen de Rubenieten behoorden niet tot do vrijwilligers. Ruben had geen tijd. Was te druk met do dingen van het tegenwoordigo leven. De nood was bij Ruben niet zoo hoog gestegen. Do kudden, ze blaatten zoo vroob^c, en dat was toch heel wat aangenamer, dan de schetterende krijgsmuziek en het slaan van do spiezen en do schilden en het ge dreun der strijdwagens. Neen, -de 6trijd liet Ruben niet geheel koud. De gedeelten van Ruben badden groote onderzoekingen 'des harten. De zaak werd wel overlegd on van allo kanten bekeken. Er werd gewikt en gewogen. Waren de Israëlieten niet door eigen schuld in-de ellende gekomen? 't Oordeel was toch 'zeker dubbel en dwars ver diend En dan, was het wel Gods tijd. Was het zich aangorden tot den strijd, geen vloesch tot zijn arm stéllen? Vv aren de motieven van alle strijders wel even zuiver en werd er geen onhei lig vuur op het altaar gebracht? Zoo had Ruben vele onderzodein gen des harten, waarvan hot resultaat was, dat men bleef tusschen de kudden, waar men toch ook God kon dienen en waar men toch ook oen roeping had te vervul len. Het geslacht van Ruben is nog niet uitgestorven. Evenmin als het geslacht van Jabin en Sizera- Er is een tijd geweest dat het volk wan God ook in ons land gebukt ging onder de -hand van den vijand, die de ijze ren v/agens had en do macht en de in vloed en de organisatie. Daartegenover 6tonden de belijders in al hun zwakheid. Hun was zelfs, zooals Dr. Hoedemaker het uitdrukte, geen smid gelaten, om hen van wapenen te voorzien en ze te sterken voor den strijd. Maar toen is er gekomen ook in ons land een buigen voor Gods Woord. Een belijdenis van sohuld, een roepen uit de bnaiiwdheid tot den Heere. Met het geloof in de kracht Gods.is ook bet geloof gekomen in eigen kracht én eigen roeping. De vijand werd bekampt zonder ophou den. De wapens zijn gesmeed en uitgedeeld er is gebeden en geworsteld en menige overwinning werd behaald. Roepende tot den Heere, heeft Hij ze verlost uit de hand hunner vijanden. Rijk is deswege, ondanks alle zonde en schuld, ons volk gezegend. Bij alle donkerheid en duisternis heb ben wii als volk reden te over om God te danken voor zijne overvloedige zegenin gen en om met Deborah den Heere te zin gen. Do Jabins en Sizera's zijn -zoo niet ver slagen, dan toch geslagen. Maar ook nu kan de vraag worden ge daan, warom de Rubens gebleven zijn. en blijven tusschen de stallingen. Waarom ze niet mee optrekken tegen don vijand, om te strijden voor het recht Gods. Ze hebben o o k velé onderzoekingen dos harten. Zaak on gezin cis eken zooveel zorgen. En ze hebben gelijk. Het gaat in den strijd ook van orjté dagen, niet altijd zoo heb moet gaan. En ze hebben gelijk. Er ie vaak een ijveren dat meer op eigen belang gericht 6chijnt, dan op de •zaak des Heeren. En ze hebben gelijk. Wij menschen kunnen van ons zelf niets doen. En ze hebben gelijk. Hot gevaar bestaat, dat in het rumoer van den strijd de verborgen omgang met God gemist wordt en dat er inplaats van Godsvrucht komt, opwinding en mem- echenvrucht. En ze hebben gelijk. Zeker, ze hebben .gelijk- Maar in tusschen gaat de'strijd door, do strijd die op Gods bevél gestreden moet worden. En gehoorzaamheid is heter zelfs dan offerande. En vergeten we dat niet: Ruben had vele onderzoekingen des harten, maarer staat ook: in Rubens gedeel ten waren de inbeeldingen des har ten groot. V teder z'n eigen kanarie. Dat is de gróótste ramp bij oen brand van eenigen omvang, dat vaak iedereen tracht z'n eigen kanarie in veiligheid te brengen. En terwijl zoo ieder zijn eigen kleine belangetjes bedacht is, gaat de goede ge legenheid om door gezamenlijk en eens gezind optreden den brand te blusschen, onherroepelijk voorbij. Mot de groote vragen, die thans onzen tijd beroeren, giaat het niet anders. Al teveel is er een streven dat een ieder vecht voor z'n eigen kanarie. Dat we moeten versoberen en bezuini gen, wordt wel toegegeven, mits aan be paalde belangen niet geraakt wordt- Fabrikanten ten middenstanders mee- nen, dat het vooral hunne noeitie is waaraan niet geraakt mag worden. Arbeiders vinden alles goed als maar de rbeidstijd niet. verlengd wordt en de loonen niet verlaagd. Ambtenaren kennen maar één doel, hunne positie onaantastbaar te maken. Plattel anders vechten voor hunne be langen en stedelingen zouden 't liefst alle lasten afschuiven op het platteland. Zoo vecht een ieder veor z:n naaste be langen. Eik voor eigen kanarie Maar zoo komen we er niet-, - Zoo worden de gevaren, die dreigen niet bezworen. Daarvoor is wat anders noodig. Eensgezindheid, solidari l.eit. Eendrachtige samen werking om mot terzijdestelling van persoonlijke "belangen het algemeens belang te dienen. V Boter op het hoofd. Wie botor op het hoqfd heeft, zegt het spreekwoord, meet niet ia de zon gaan Blaam N.V.Leidsche Ijzerhandel Firma J. C. Bernard VISCHMflflKÏ 22-26 - KOOP.NBRUGSTEEG Ziet Onze Riiinisie Sorteerêiig. 402' Dat hoeft het Kamerlid Michielsen Donderdag ondervonden. Als bezuinigingsmaatregel was door hem aangegeven, vermindering van het aantal Raden van Arbeid. Hij is echter zelf voorzitter van den Raad van Arbeid te Haarlem. En de ver wachting in politieke kringen (ook op het departement van Arbeid, ja,' tot zelfs bij den minister) waè algemeen, dat de lieer Michielsen als zoodanig zou bedanken, toen hij tot Kamerlid was gekozen. Maar hij doet het niet. Minister Aalberee heeft hom nu geant woord, dat ook hij gevoelt voor inkrim ping van het aantal Raden van Arbeid. Maar hij wil dat geleidelijk doen, n.l. telkens als, er een vacature komt en de Raad, waar die vacature ontstaat er voor in aanmerking komt. Zoo heeft hij reeds de Raden te Zaan dam en Heerlen opgeheven en nn was zijn voornomen den. Raad te Roosendaal ook op te heffen, waartoe hij in de gelegen heid was, omdat de verwachting leef do, dat ei*in Haar'em een vac-aiure zou komen. Hij zou dan den voorzitter van Roosendaal te Haarlem hebben benoemd. Maaronverhoopt ie die vacature niet ontstaan. De hoor Michielsen - kon het er mee. doen, en de heerDuys herinnerde niet ten onrechte aan het spreekwoord van de bo ter en de zon. Alleen vraagt, men zich af of dit vrij moedige Kamerlid ook ze'f niet verstan diger deed een beetje uit de zón te gaan, daar hom toch ook de boter uit de haren druipt. Dit „arbeiderslid" geniet toch behalve zijn schadevergoeding als Kamerlid en zijn,vrij hoog wethouderssalaris, een niet onbelangrijk „verlofstractement" als oud- ambtenaar van de Rijksverzekeringsbank maar meent niettemin het recht te heb ben anderen te critisoeren. STADSNIEUWS. „De Bartholomewsnaeht". Voor de samenwerkende Jongelingsvcr- eenigingen trad gisterenavond op D r. F. J. Krop, van Rotterdam, niet bovenge noemd onderwerp. We hoorden in de Kerk iemand zeggen: „Zoo vol is de Ooster- kerk nog nooit geweest" en wij- beamen dit ton volle. De. temperatuur was, dank zij mede de centrale verwarming, bijna ondraaglijk. De spreker werd ingeleid door D s. Joh. W. Groot Enzerink. Deze sprak, nadat gezongen was Pe- 118:3 on gelozen Hebr. 11:32Hebr. 12: 2, een woord ter inleiding. Als wij, aldus Spr-, het uitzingen: „Looft, looft den Heer mijn ziel", dan brengt 'dat noodzakelijk mee dat volgt: „Vergeet nooit een van Zijn weldadighe den." Daartoe zijn we hier gekomen om te gedenken de daden Gods in do geschiede nis. Nooit genoog kan ook op de scholen geschiedenis worden gedoceerd, omdat el ke geschic denisdaad is een daad onzes Gods. Ieder mensch heeft zijn eigen geschiedenis van vreugde cn smart. Ook ons volk en speciaal de kerk onzer vaderen heeft haar eigen geschiedenis dié een hoogtepunt vindt in do Kerkhervor ming, do Openbaring van Hoog-Kerke- lijk Protestantisme. Dat was het doorbreken van den dam die eenmaal doorbreken moest, omdat do golve-n er reods lang tegen hadden ge ld o 1st. Het is te begrijpen dat Rome pogingen deed en doet om het Protestantsch Geloof te keeren en zoo is het al6 vanzelf geko men tot de bange worsteling tusschen Rome cn do Reformatie. Indien we die feiten in herinnering brengen doen we dat, omdat, we daarin herdenken de groote daden Gods. In de laatste jaren, aldus Spr., wordt er in ons vo'k meer dan ooit aandacht ge schonken aan die bange worsteling. Dat zal niemand verbazen. Als de R- K. „Re sidentiebode" vraagt hoe het komt, dat er van protestantsche zijde zooveel aan dacht aan de Roomeche kerk wordt ge schonken, is dat een vrij onnoozele vraag. De bewijzen liggen voor 't grijpen, dat het.de Roomsche kerk te doen is cm Ne derland Roomsch te maken. Spr. staaft deze laats'e bewering met tal van voor beelden. Dit alles staat Rome volkomen vrij. Niemand kan haar dit. kwalijk ne men. Maar Rome verbaze zich niet, dat haar actie bij ons reactie werkt Dat- wordt niet gedaan om onze Roomsche medeburgers onaangenaam te zijn, want ook onder hen heb is aldus Spr., perso nen gevonden met diep-reügieuzen zin, maar geen Roomsche kan ons kwalijk ne men dat wij dankbaar zijn niet tot de Roomsche kerk te behooren, want hij zeT is ook blij dat hij niet Protestant is- De naam Papenhater wijst Spreker ech ter onverbiddelijk af, want. hij strijdt te gen Rome's leer omdat die niet brengt do eenigo weg der zaligheid. Indien Rome ons in haar kerk met haar priesterdom en afgodische misoffer terug wil brengen, roepen wij ons volk toe: Ge denk hoe God ons hoeft verlost uit hét Roomsche diensthuis, bewaar het pand u toevertrouwd en laat u niet door dozen Roomschen vogelaar verlokken. Gedenk, aldus Spr., aan dat volkslied van 1569: „Die 't Woord, der zielen voedsel, zoekt „Om draf niet willen doryen, „Bekoopen 't met hun, roede bloed, v,,Öf moeten naakt, gaan zwerven." -Spr. .brengt dan nég even in herinne ring do herdenking van 5 Oct. in de Pie terskerk. De Rëomeche Pérs niet Paus hier ter stede (a'dus Spr.) heeft miij toen beschuldigd van insinuatie, laetor eu ver doezeling en verdraa'mg der waarheid. Zo 6pralc den wensch uit dat die anti-roomsch- heid meer en meor zou worden afgekeurd. Ik, zei Spr., tot zijn tcéhoordors, ik ben dankbaar voor uw goedkeuring. (Ge lach). Ik heb op zulk geschrijf geen antwoord gegeven in de Leidsche Courant zelf. Mijn collega Krop zal ook voor mij het gedocumenteerd antwoord geven door aan te toonen wie de schuld draagt aan de Bartholomeusnacht. Gezongen weixl nu P6- 66:4 en 6 ter wijl gecollecteerd werd voor de kosten en voor de Jongelingsvereenieingcn. De eigenlijke Spreker, Ds. F. J. Kro'p, hoeft in den loop van zijn rede gezegd, dat zijn rede gedrukt zou worden be schikbaar gesteld, zóodat we het verslag van het door hom gesprokene kunnen be korten. Spr. begint reeds dadelijk met klaar en helder uiteen to ze'ton de geschiedenis van den 24cn Augustus 1572. den dag waarvan een magistraat der 16o eeuw hoeft gezegd:- „Zij gevloekt én gebannen uit geheugen en denken. Waarom we deze geschiedenis opha len? Niet uit haat tegen personen, maar uit. onverzoenlijk verzet tegen he meltergende beginselen. Wé doen dit niet uit wraak, want God heeft gezegd: „Mij komt de wrake toe". Eet kwaad moet eerst kwaad ge noemd worden zonder verechooning en verdraain g. Wat. ons het meest tergt is het warnet van gewilde leugens, waarmee ge tracht is den onpartijdigen geschied ver sober te verwarren. Spr- teekent dan met schrille kleuren do grootste misdaad uit de christelijke tijd rekening. Zeg niet, roept Spr- dan uit, dat ik de geschiedenis met t schrille kleuren af- toeken. Integendeel: de teek&ning, is ver beneden de werkelijkheid die niet door i menschen kan worden beschreven. De fei- 1 ten die ik genoemd heb ontleen ikgroo- tendoels aan 't boek der martelaren,waar in Dr- Kuyper een voorwooid schreef; dan is het toch wél goed. Toch zien we ook in dezen gruwel Gods work, doch we zwijgers hier stil cn "begrij pen hier niet Gods werken. Spr. beveelt dan, terwijl zal worden gezongen Ps. 33:5 een 3e collecte aan voor het Brochurefonds van „Geloof cn vrijheid" en hoopt dat er naast het be- noodigde voor de brochures die aan den uitgang gratis werden uitgereikt, ook nog veor armere gemeenten zou overblij ven, hoewel, aldus Spr., „Rome vele mid delen als b.v. het vagevuur heeft, dio wij niet. hebben". (Gelach). Als Spr. zijn rode na hot. zingen weer vervolgt, komt Spr- tot. de vraag: „Waar schuilen de lafhartige moordenaars cn wie is aansprakelijk voor God cn men schen voor de misdaad van 24 Aug. 1572?" Spr. zegt kortweg: Rome- Niet zooals wel gezegd wordtbij Staatkundige oor zaken ligt de schuld, bescheiden]ijk als geschiedvon&cher zich noemend, zegt Spr.: Rome heeft vanaf 16 Mei 1558 stelselma tig zoo de volksmentaliteit bodor- von, dat het tot een uitbarsting van die zijde moest komen. Het is begonnen met do kopstukken to vergiftigen volgens het bevel van Spanjes leiders: „Een zalm kop is meer waard dan honderd koppen van kikkers." „Laat men, aldus Spr., mij gerust an! Ir papist noemen, ik word liever anti-papist gescholden dan de geschiedenis te ver draaien", en als die geschiedenis no:-mt Spr. dan ook het feit dat het Vatócaan ge juicht heeft om den Parijsehen Bloedbrui loft en Te Deums heeft laten zingen voor deze massamoord cn dat liet. Vaticaan Ka- rel IX heeft gelukgeweascht cn den „gou den roos" heeft aangeboden. Do Roomsche Kork heeft de miedaad gesanctioneerd en toegejuicht on heeft nooit en nimmer schuld b e k e n d. Of ook door do Protestanten geen gru- ADVERTENTiE-PftiJ^. DES ZATERDAGS f 0.30 PER GEWONE REGEL 6 10.221 KLEINE ADVERTENTIES vaa hoogstens 30 H-oordeo 50 cent; Zaterdags 75 cent bij vooruitbetaling. INGEZONDEN RECLAIMr-nip weldaden zijn bedreven? De op-stand van het Jan Hagel te Nimes en de Gorkum- sche Martelaren 2ijn er voorbeelden van. Ma a r: Wij hebben schuld beleden en Mijden nog schuld. De Kerkeraad te Ni- mes heeft dadelijk een stokje voor het oproer gestoken en wij leggen nog ©en krans van solidariteit en boete op het graf van de Gorkumsche martelaren. Wanneer Rome nu nog echu'i belijdt en het „Peccavimus" uitspreekt, reiken wij den brooderhand en zesgrn: Vergeef ons. gelijk ook wij vergeven. Zulk een eerlijk woord van Rome zullen wij met beide handen aangrijpen en op de meest waardige wijze zonder wraak of triomfgevoel ontvangen. Maar hu moe ten wij nog steeds er op wijzen dat Ro me dat niet heeft gedaan. Spr. eindigde met op te roepen tot- trouw aan het vaandel van Geloof en Vrijheid. Na het uitspreken van zijn mV bracht Spr. noch dank aan Ds. Gravemëyar. die aijn beurt had afgestaan en memoreerde nog 'den aanval der Leidsche Courant (R. K.) naar aanleiding van zijn spreken in Noordwijk- Daar bT een anonieme aan val was heeft" hij 'die „rare Courant" niet beantwoord en in zijn archief geborgen naast oaricat uren uit de Roskam on der gelijk fraais. Daar dat anoniem? stuk echler van weinig waarheidszin ge'uigt, heeft. Spr. de rede van vanavond la'en drukken. Do verslaggever van de Leidsche Cou rant dio vanavond ongetwijfeld in ons midden is, 'aldus Spr-. kan dan op zijn gn- mak nalezen wat ik heb gezegd. Gezongen werd nu: „Mijn schi'd en de Betrouwen", waakna de menschenmeni^'o uiteenging. Aan den uitgang werden gratis Dcchu- ro3 van Gc-loof cn Vrrbrid verspreid, 'er- wijl de rede van Ds. Krop ten verkoiv-e werd aangeboden. Geref. ZondinijsJjond. Gisteravond hield dc Hulpverecn. van den Gcref, Zcnciingsbond haar 1 te jaar vergadering. "Het verslag van deze vergadering, waar in na arioop d?r huishoudelijke -werkzaam heden Ds. Beukenkamp het woord voerde, hopen wij Maandag te plaatserr. Christ. Vrouwenbond. Voor clc afd. Leiden van bovengenoem de n. Bond trad gisterenavond op mcj. Du- dok van Ileel van Zetten. Aangezien wij van deze rede, Vrijdag onder Sassenheim reeds een verslag plaatsten, kunnen wij met deze mededeeling volstaan. „Ex Animo". Donderdagavond gaf de Chr. Zangver- ©eniging „Ex Animo" c-en uitvoering in do -Stadspaal, onder leiding van haar Di recteur den heer C. van der Keur. Nadat Dr. Riemen® was voorgegaan in gebed, werd als ©ersto nummer uitge voerd een Lofpsalm uit Psalm 65. van P. Har tog, met begeleiding van de vleugel, welke compositie zéér good en met uit drukking werd vcrtolkd. Met begeleiding van het orkest werd daarna ten geho-ore gebracht Hymne „Eeuwig is God" van Heve, waaruit bleok, dat de Directeur ernstig mr-.t zi'n koor heeft gestudeerd, daar de uitspitvak goed was on de nuanceering viel te roe men. Wat meer let'en op den Directeur, vooral bij het inzetten is nog wel ge- wonscht. Over het daarop volgen-do „Lauda Sion" van Mendelssohn, hebben wij niets dan lof- Hier werd met. gevoel en juiste uitdrukking gezongen. Ook de solisten waren jn dit werk bijzonder goed. Mevrouw Kanno-BIooker met haar mooi sopraan geluid, vertolkte haar partij met ©en -juiste voordracht. Ook Mei. Dieto Blooker boeide met haar krachtige alt stem. Zij gaf ons nog twee solo-liedcétt „In 't Woud" van Ph. Loots en „Als hot zonneko slapen gaat" van A. Spoel, wat met oen aardige voordracht word gozon- gen. Do heer Hannema, tenor, is hier geen onbekende en beschikt over een zeer moot geluid. Alleen in de hoogo noten klinkt de stem soms vrat onvast. Do hoor Bram van dor Stap zong de hem gegeven bas partij uitnemend. Deze zanger beschikt over een zeer mooi en krachtig baegoluid, met oen juiste uitdrukking. Hij zingt zijn pariii zoor gemakkelijk. Na de pauze bedankte Dr. Riemens den Directeur, den heer v. d. Keur, voor allee wat doze in het belang ©n tot bloei van het koor heeft gedaan. Do heer v. d. Keur ziet zich gonood- zaakt als Directeur van „Ex Animo" te bedanken ter voltooiing zijner muziekstu diën. Met de wensch, dat domheer v. d. Keur na beëindiging van zijn studiën weer terug zal keeren, ©ven als dé pianiste Mei. Mien Vorwer, die ooki de Yerceniging gaat verlaten, besloot Dr. Riemens zijn toespraak. De hoor v. d- Keur ontving een fraaie krana en Mei. Vorwer 'n bloemstuk. Ook de dar mos-s pi is ten ontvingen bl omen. Het laatste nummer van hot program ma „de Walpurgisnacht" van Mendels sohn werd nu in het Hollandech .gezongen: en zeer good weergegeven door koor en solisten. Vermelden wij nog, dat bot pijporgel*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1922 | | pagina 1