GtMEENTEUJKc aankondigingen
emeenteliike Vischverkoop,
Aan den gemeentelijken vischwinkeS,
Vischmarkt 18 (Tel. 1225) is Dinsdag ver
krijgbaar SCHELVISCH k 0.13—0.24,
SCHOL k f 0.19—0.33 en TONG k
0.95 per pond.
N. O. DE GIJSELAAR,
Burgemeester.
Leidon, 13 November 1922.
AGENDA.
DINSDAG -14 Nov. Leiderdorp.
Eerste Alg. Verg. van de Kring Leiden
van Meisjes-VeTeeniging op Geref. grond
slag. Gebouw Irene. Aanvang half acht.
WOENSDAG, 15 November. Leiden.
Ledenvergadering A.-R. Kiesvereeniging
„Nederland en Oranje", in de bovenzaal
van ..Amicitia", Breestraat 70- Aanvang
8 uur.
WOENSDAG 15 November. Sassen-
h e i m. Ned. Chr. Vrouwenbond. Lezing
Mej. Dudok van Heel. Gebouw „Concor
dia". Aanvang '8 uur.
DONDERDAG 16 November. Lei
den. Comité tot vestiging van bijzon
dere leerstoelen. Wetenschappelijke voor
dracht. Ds. T. L. Hartjema: Hoog-Kerke-
liik Protestantisme Klein-auditorium 8
nnr nm.
DONDERDAG 16 November. Lei
den. Openb. Uitvoering Chr. Zangver-
eênigtee: „Ex Animo" Dir. do beer 0.
d. Keur Jr. onder leiding van D r. J.
R i e m e n s. Groote Stadezaal. Aanvang
8 uur.
lederen Woensdagavond van 7)48)4
uur. Rechtskundig Bureau Obr. Best.
Bond. Steenschuur 15.
Apotheken ó'e tot en met Zondag op
Maandagmorgen eiken nacht en des Zon
dags geopend zijn:
H. J. M. Proot, Maarsmanssteeg 17,
Tel. 432.
De apotheek van het Ziekenfonds tot
Hulp der Menschheid is steeds geopend,
ooch alleen voor leden van dit Fonds.
De Russische industrie.
De zoojuist uit Duitschland naar Sov
jet-Rusland teruggekeerde voorzitter der
Russische Spoorwegcommissie, prof. Lo
rna no sof. heeft aan vertegenwoordigers
van den Sovjet-persdienst verklaard, dat
in do komende dagen de laatste locomo
tieven uit Duitschland zullen aankomen.
Wij zullen, zeide hij, geen locomotieven
meer in het buitenland bestellen, want
onze industrie is thans in staat zelf loco
motieven te' vervaardigen.
De pokken in Engeland.
To Londen werd Zaterdag een nieuw
geval vau pokken aangegeven. In dit ge
val" was de patiënt een kindje van negen
tien maanden in North Lambeth, oen
volkrijk district. Twee nieuwe sterfgeval
len vielen voor, beide in Poplar. Sind6 1
November zijn er 51 gevallen aangege
ven, waarvan 44 in Poplar. Tot dusver
zijn er zestien dooden, waarvan vijftien
m Poplar.
De Saksische regeering.
De Saksische socialisten hebben beslo
ten do communisten in een officieel echrij"
ven uit te noodigen om met erkenning der
rijke- en 1 andsgrondwet tot de Saksische
regeering toe te treden.
Rusland en Duitschland.
Naar het W. B. meldt, heeft de nieuwe
Duitecho gezant te Moskeu, graaf v.
Brockdorff-Rantzau, in een onderhoud
met. ©en vertegenwoordiger van het Rus
sische Tel. Ag. betoogd, dat de tegen
woordige leiders van Sovjet,-Rusland
juist de lieden zijn, die Rusland het meest
noodig heeft. Zijn missie bestaat in het
scheppen van een atmosfeer van groot
vertrouwen en hartelijkheid tusschen bei
de volken. Bij zijn gesprekken met ver
tegenwoordigers van de Sovjetregeering
heeft hij de overtuiging gekregen, dat de
ze onwrikbaar in het zadel zit en dat het
Russische volk een groote toekomst te
gem eet gaat.
Duitschland ie op het oogoeblik ver
zwakt en kan Rusland geen materieele
steun geven. Maar alles zal doer hem ge
daan worden om technische hulpverlee-
nmg te verschaffen en de economische
tusechen beide volken te verzekeren.
De Franschc Rijnbezetting.
Bij de debatten over de begrooting
heeft Loucheur de kwestie van de Rijnbe
zetting ter sprake gebracht. Hij verklaar
de: Frankrijk moet, terwijl bet erop be
dacht blijft betaald te werden, ook de
kwestie van zijn eigen veiligheid niet uit
het oog verliezen. Hij stelde daarom
voor do vestiging van oen militaire con
trole in Rijnland. 6proker wilde niet, dat
ooit zou herhaald werden, wat in 1914
gebeurd was. Al zou Frankrijk dan ook
müHarden moeten verliezen, bet moest
ten minste vrede hebben.
Poincaré onderbrak den spreker met de
verklaring, dat zulks ken geschieden vol-
fcene het vredesverdrag van Versailles
«elf. dat bepaalt, dat eerst de linker Rijn
oever behoeft te worden ontruimd, den
dag dat Duitschland zijn verplichtingen
«al hebben vervuld.
Die verplichtingen rijn nog niet ver-
-vuld. het zal nog een tijd duren voor ze
vervuld zijn, maar al dien tijd zal de
Pran6che regeering de bezetting handha
ven.
De vorige regeeringen hebben aldu6 ge
sproken en ik herhaal het:
Zoolang het verdrag niet- is uitgevoerd,
zal Frankrijk do bezetting handhaven
{toejuichingen op alle banken, behalve bij
de communisten)'.
Een ontploffing nabij Riissel.
In de werkplaatsen vrm de Fransche
Noorderspoorweg maatschappij te Helle
mes nabij Rijsseï, heeft een ernstig onge
luk plaats gevonden. In de locomotieven-
aideeling sprong plotseling met een ge
weldigen knal een der smidsovens uit
elkaar. Van de twee werklieden, die aan
dien oven bezig waren, werd één doodelijk
gewond en stierf weldra, de ander werd
zwaar, maar niet hopeloos, verwond. Een
juist voorbijgaande arbeider werd op slag
gedood, terwijl twee andere arbeiders
kwetsuren opliepen.
Men vermoedt, dat een kop van een gra
naat tusschen de kolen van den oven is
geraakt en is ontploft.
KERK EN SCHOOL
i
NED. HERV. KERK.
Beroepen. Te Giessen-Oudkerk: W.
H. A. Nelck, cand. te Groningen; te Maas
sluis: J. H. Pop te Puttershoek; te Oos-
terwolde (G.): J. van Amstel, cand. te
Zeist; te "Witmarsum: D. Bakker te Aker
sloot.
GEREF. KERKEN.
Tweetal. Te Uithuizen: J. H. A.
Bosch te Nijverdal en A. Scheele te Ka-
pelle-Biezelingete Naarden: A. G. Wolf
te Loenen-Vreeland en Dr. van der Vaart
Smit te 's-Graveland.
Beroepen. Te Hillegom: J. van Herk-
sen te Twijzel.
Aangenomen. Naar Rezenburg: L.
J. Allaard, cand. te Delft.
Bedankt. Voor Oostkapelle, Andel,
Nederhorst den Berg, Haastrecht en Schip
luiden: L. J. Allaard, cand. te Delft; voor
Giessen-Oudekerk en Giessen-Nieuwkerk:
F. H. van Loon te Bergum.
CHR. GEREF. KERK.
Bedankt. Voor Lutten en De Krim:
H. Velema te Kampen.
GEREF. GEMEENTEN.
Tweetal. Te Moercapelle~R. Kok
te Aagtekcrke 'en H. A. Minderman te
Dirksland.
Verarmde predikanten.
De actie van den bekenden Groninger
predikant Ds. J. J. Knap om zijn ambt-
genooten in Brunswijk (Duitschland), die
bittere armoede leden, te helpen, is rijk
gezegend. Hij vroeg f 2000 om 14 van de
allerbehoeftigste predikantsgezinnen van
den ondergang door honger en naaktheid
te redden, hij kreegf 10.000 en tal
van kisten met goederen en levensmidde
len. Zelfs zijn 83-jarige moeder hielp dage
lijks met het schikken van de ingekomen
schenkingen.
Ds. Knap is naar Brunswijk geweest en
heeft daar aan 18 predikantsgezinnen af-
doenden steun moge bieden voor den gan-
schen winter en bovendien nog aan 17 pre
dikantsgezinnen die ook hoogst behoevend
waren. Er is nog een reservefonds van een
paar millioen mark overgebleven. Eigen
lijk zijn de 260 predikanten in Brunswijk
allen noodlijdend.
In een Bamenkomst te Brunswijk met
rle allerbehoeftigste predkanten mocht Ds.
Knap tot deze broeders spreken. Sommi
gen zaten als kinderen te schreien, anderen
met het hoofd in handen op tafel. Toen de
enveloppen overhandigd werden, wilden
de arme broeders Ds. Knap de handen
wel kussen, 't Was een ontroerend, niet te
beschrijven en nooit te vergeten samen
zijn.
Kerk en Soc. Leven.
Wij knippen uit het verslag van do
jongste kerkeraadszitting van de Nea.
Herv. Gem. te Amsterdam:
Voorstel om met het oog op de groote
werkloosheid in de grafische bedrijven
geen drukwerk meer in het buitenland te
laten vervaardigen, doch dit uitsluitend
op te dragen aan Nederlandschc firma's.
Dit voorstel staat in verband met het la
ten drukken van het Kerkeraadsboekje in
Duitschland.
In de discussie wordt door de voorstan
ders betoogd, dat de kerk zich eenige fi-
nancieele offers moet getroosten ter wille
van de belangen der drukkers. Daartegen
over wordt met ernst gewezen op de scha
delijke gevolgen van bonden en trusten.
Hot publiek staat vrijwel machteloos te
genover de aangesloten patroons, die zich
verbinden voor hooge minima te werken.
Deze bonden hebben het aan zich zeiven
te wijten, dat Nedcrlandsche firma's zich
in grooten getale naar het buitenland heb
ben gewend. De commissie, die verplicht
is de gelden der kerk zuinig te beheeren,
gevoelde zich bezwaard, toen ze kennis
nam van de hooge prijsopgaven en achtte
zich gerechtigd tegenover die eischen front
te maken en voor een prijs, die circa 30
lager was, eene offerte uit het buitenland
aan te nemen.
Niettemin is ze bereid aan de belangen
van landgenooten in de eerste plaats te
denken, waarmede de voorstellers zich
vereenigen.
Predikanten en commissariaten
„De Heraut" schreef onlangs over de
niet-wenschclijkheid dat predikanten hun
naam geven aan financieele ondernemin
gen, niet alleen omdat dit niet op hun weg
ligt, maar ook omdat, wanneer zulk een
financieele onderneming misgaat, daardoor
aan hun goeden naam afbreuk wordt ge
daan, zooals thans weer was gebleken bij
het faillissement van de „Amsterdammer".'
De hierbij betrokken predikant, merkt
het blad nu op, dat hij „De Amsterdam
mer" niet als een financieele onderneming
heeft beschouwd maar als een evangelisa
tiemiddel en dat de post van Commissa
ris, hem aangeboden, uitsluitend diendo
om toezicht te houden op het geestelijk
gehalte van dit blad.
„Ongetwijfeld maakt dit onderscheid.
Aan de goede bedoeling van dezen predi
kant hebben we ook geen oogenblik ge
twijfeld. Hem als een zondebok te willen
gebruiken voor hetgeen door anderen is
misdaan, zou dan ook zeer onbillijk we
zen. Maar we meenen onzen raad aan de
predikanten om zich liever buiten zulke
ondernemingen te houden, onverzwakt te
moeten volhouden. De uitgave van een
dagblad is geen philantropische onderne
ming, vooral niet wanneer daarvoor de
spaarpenningen der arme luiden worden
gevraagd. En wie als commissaris van
zulk een onderneming optreedt, draagt in
de oogen van het publielAnede do ver
antwoordelijkheid, wanneer achteraf blijkt
dat op onverantwoordelijke wijze met de
gelden is omgesprongen."
Rijksuitgaven voor de opleiding.
In „De Sch. m. d. B." schrijft do redac
teur E(mous):
In 1919 bedroegen de Rijksuitgaven ge
middeld voor een kweekeling(c), die de on
derwij zersac.te verkreeg: van een Rijks
kweekschool f 5805; van een Gemeentel,
kwsch. f 1542; van een Protestantsche kw.-
sch. f 1745; van een R. Kath. kwsch.
f 2524; van een Rijksnormaalles f 2032;
van een Bijzondere normaalles f 646.
Voor de vergelijking der opleidingskos-
ten aan eene Rijks- of Gemeentelijke
kweekschool kunnen de gegeven cijfers
niet dienen, daar de gepieenten evenals de
bijzondere kweekscholen Rijksbijdragen
ontvangen, waardoor net alle kosten ge
dekt worden.
Voorts blijkt er een groot verschil te
bestaan tusschen de gemiddelde Rijksbij
dragen aan Protestantsche en die aan R.-
Katholieke kweekscholen. Dat kan ten
deele verklaard worden uit het verschil
tusschen de gemiddelde aantallen kweeke-
lingen.
De 19 Christelijke kweekscholen telden
gemiddeld 58 leerlingen, de 39 R.-Katho-
lieke kweekscholen gemiddeld 53 leerlin
gen.
Bij elk dezer groepen treffen we minia
tuur-inrichtingen aan. Eeno Chr. kweek
school staat genoteerd voor 24, een R.-Ka-
tholieke voor 25 leerlingen.
In ééne gemeente treffen we, naast eene
R.-K. kweekschool voor jongens, twee voor
meisjes aan, deze laatste onderscheidenlijk
57 en 59 leerlingen tellende.
In eene andere gemeente zijn eveneens
twee R.-Kath. kweekscholen voor meisjes,
met resp. 74 en 42 leerlingen.
In een derde weer twee R.-K. kweek
scholen voor jongens met 47 en 42 leerlin
gen.
In een vierde behalve een kweekschool
voor jongens weer twee voor meisjes met
59 en 43 leerlingen.
Op dit opleidingsterrein valt nog heel
wat te bezuinigen.
De Rijkskweekscholen hebben klassen
van 24 leerlingen.
Is het dan geen krachts- en geldverspil
ling een staf van leeraren voor 24 of 25
kweekelingen, over vier klassen verdeeld,
aan te houden, vraagt hij terecht.
Uit de Omaevinq.
HAZERSW0UDE.
Afscheid Ds. Ch. P. v. d. Vliet.
Zondagavond was voor de Geref. Kerk
alhier een gewichtige ure aangebroken.
Ds. v. d. Vliet zou n.l. afscheid nemen
van zijn gemeente, welke hij 3 jaren als
Herder en Lecraar heeft mogen dienen.
Te half zeven nam in het stampvolle
kerkgebouw do Godsdienstoefening «e®
aanvang met het zingen van Psalm 89:7
Na het uitspreken van het votum werd
behalve de 12 artikelen dee Geloofs gele
zen: 1 Cor. 2:1—7, waarna Zijneerw.
de gemeente aldus toesprak:
Geliefde broeders en zusters!
In geheel het leven is een gaan naar
het einde.
In dat toeken staat ons geheele bestaan.
Dat gevoelen we als we soms geliefde
oogen zien breken, en do doodsklok hoo-
ren luiden, of, op den laatsten dag des
jaars. Maar ook bij het neerleggen van
geliefd werk.
Dat dringt ook tot ons door als we af
scheid nomen.
Nog eenmaal zal ik voor ti het Woord
bedienen, en dan zal ik den kansel niet
meer betreden.
Zoo is ons leven-
Bergen op- en afwaarts- Ook elders
heen, waar de Heero roept, tot we ein
delijk aanlanden, in het land van de
eeuwige rust, waar geen scheiding zal
zijn, maar enkel volle vreugd en volle
zegen.
Ik ga nu het WooTd bedienen, zooals
Ik het 3 jaar gedaan heb. Niet bijzonder
mooi, interessant, of misschien pikant,
maar net zoe mooi als het Woord Gods
is, wat ik voor.u heb mogen openen. Zoo
mooi als het Woord is, waar het schit
tert als kristal wanneer het tegen het
licht wordt gehouden.
Er i6 niet mooier, er is niet schooner.
Wie mij gehoord heeft, weet, dat do u
voorgelezen tekst voor mij geen nietszeg
gende» term was, en dat ik u niet poogde
bezig te houden met een interessant, be
toog, en dan ook neg iets van Christus,
maar dat ik licht heb trachten op te van
gen in overpeinzing en gebed, en dat cot
u uitgedragen heb, om daarin weer te ge
ven. de heerlijkheid van Christus.
ZijnEerw. leest daarop Rom. 16:25
27, en spreekt dan van:
1. Den alleen-wijzen God zij de eer,
want hij is machtig in Christus.
2. Den alleen-wijzen God zij de eer,
voor Zijn volle openbaring in Christus.
3. Den all een-wijzen God zij de eer,
voor de zuivere prediking van den Chris
tus.
Na liet zingen van Psalm 68:8 en 16,
wijst 6pr. er op dat de Apostel zijn brief
eindigt met een „Gode alleen de eer".
Zoo moet het ook hier zijn, want voor
alles 6taat vast, dat al ons doen en laten
met zonde ie bevlekt-
God zij de eer. Er ligt iets aangrij
pend luietervols in dat woord van den
apostel Paulus. Deze woorden vormen
bijna een liturgie op zich zelf. Ze zijn een
practieche zielsvorklanking, waarin zit
het Gereformeerde levensbeginsel: allo
eer aan God. Dat is het hoogste en het
diepste. Hij nu, is machtig u te bevesti
gen. Dat gold ook van de gemeente te
Rope. God is machtig te stutten «n te
steunen. Wij zijn zoo genegd te vallen, en
iedere dag brengt zondelevcn mode.
Hoe nauwer we leven met God, hoe
schreiender de zonde zich doet gevoelen.
En dan dat woord vol kracht in ons ver
zwakte leven: God is machtig.
Heerlijk ie dat Evangelie, ook bij dit
afscheid.
Gij gaat een moeilijke periode'tege
moet.
Een vacature is nooit mooi. en vooral
uw kerkeraad heeft uw gebed ten zeerste
noodig, want: God is machtig u te beves
tigen.
God zal u bevestigen!
Objectief ie dit Evangelie in de eerste
plaats-
Het is hot licht, dat heeawijst naar den
Heiland, naar Zijn Woord en sacrament
at8 het kermt van het folterkmis: „Mijn
God. mün God. waarom hebt Gij mij ver
laten." O, m^t uw gansch© leven, met uw
smart, komt bij Jezus. Daar i6 plaats hij
het kruis. Brengt uw leed. en stort uw
hart uit# aan den voet van het lcruis.
Oude en jonge men sch en die uw leven en
toekomst hebt verdwaasd, Jezus roept u,
daar is plaat6.
Keerïiike zaak, om het zoo te hooren,
maar ook om het zoo te "prediken.
Paulus gaat nog even dieper en wijst
op een verborgenheid tn het Evangelie,
welke eeuwenlang niet is aan het licht ge
treden. Dat mysterie is in 't kort: Chris
tus is voor alle volken, voor de geheele
wereld. Niet voor a'le menschen, maar
voor do wereld- Dit iede universeel© be-
teekenis van dit Evangelie.
De Christenen onder het oude verbond
verstonden dit niet, maar voor ons gaat
deze openbaring op, evenals de zon, wan
neer zij zich boven de horizont verheft,
Zoo heb ik. zegt Spr., Christus voor u
gepredikt, voor uw gezin, voor uw maat
schappelijke en politieke leven. Zoo heb
ik u dit Evangelie gebracht. Met Christus
naar de kern, naar het dieptepunt. Go-
meente van Hazerswoude, zoo doe ik het
nog. God zoekt het centrum van uw hart.
0, een Christus buiten uw innerlijke le
ven, om met hem te pronken, of desnoods
een paar tranen over hem te schreden, dat
is niets. Ge moet het leven met Christus
diep in uw ziel hebben gekend.
Dit i6 de verborgenheid, dat Christus u
zoekt in het centrum van uw hart, van
uw leven. Het bloed van Jezus Christus
reinigt van alle zonden. Paulus brengt
de verborgenheid in verband met de pro
fetische schriften. Juist door deze ge
schriften, verstaan wij de volle heerlijke
beteekenis van de volle openbaring in
Christus.
Dit is oen droeve ure, doch zullen we
weenon? Neen, we zullen ons verblijden
in Jezus Christus. De gezant treedt hier
terug en buigt zich in het stof voor den
groot en Meester. Gemeente van Christus,
brandt van liefde voor Christus Die u
van zonde verloste. Welk een toekomst,
welk een heerlijk leven. Het is alsof dö
wolkenhemel vaneen scheurt, of we inzien
in de verborgenheid Gods, of Hij ons
wenkt om te strijden en te loven.
Na het zingen van Ps- 97:8: „Geeft
dam eeuwig eer", enz. wees spr. op de ge
hoorzaamheid des geloofs in zijn roeping
uitkomende. We spelen maar geen kerkje,
of prediken het Woord naar mensehelijke
willekeur, maar als wij zwegen, zouden
zelfs de steenen spreken, zou de historie
spreken, zouden de boeken spreken. Ge
moet u geven: voor Zonding en Evande-
lieatie, dat is naar het bevel de6 Hee-
ren. Ook het werk dat ik voor u en de
jeugd deed. geschiedde op hoog bevel van
Christus, tot gehoorzaamheid dés ge
loofs. Hot doel van. de prediking is te
doen gehoorzamen, als Hij roept.
Dit is eerst het echte gelooven. Ons ge
lóóf heeft zich te openbaren in het. geloof
van Jezus Christus. Ik moest u roepen,
in gehoorzaamheid aan Christus. Over de
vrucht zal ik thans niet spreken, want
dan komt de menech er bij, en dat mag
niet. Hom, den alleen-wijzen God zij de
eer, ook voor de prediking van dit Woord
Ik leg thans de herdersstaf neer, en ik wil
dat gij op deze woorden allen amen zegt.
Ik wil hot ook zeggen, en hoop dat God
het, ook zegt.
Ik kan echter van deze plaats niet
gaan zonder eenige woorden van afscheid.
Allereerst het hoofd der burgerlijke ge
meente, de heer van der Meulen, u dank
ik voor de prettige samenwerking, vooral
op het terrein der weldadigheid. Onze ver
houding was nooit anders, dan zeer aan
genaam. Heb dank voor uw tegemoetko
ming, uw goede zorgen, en uw gastvrij
heid. God zegene u en uw gezin, en zij u
nabij ook in dagen van tegenspoed. God
krone uw arbeid dermate, dat gij er Zijn
Vaderlijke leiding in moogt ondervinden.
Gode zij dank, gij heft nog de Anti-Revo
lutionaire banier op tegon de revolutie.
God sterke uw hand daartoe. Vaarwel.
Ook de kerken van de Classie Leiden
(vertegenwoordigd door Ds. Haspers), u
dank ik voor uw vriendschap. God zegene
u, ook waar gij zoekt naar een lecraar.
Ik dank u voor uw tegenwoordigheid, en
moge Christus met Zijn Goddelijk Licht
rijkelijk in v. wonen.
School en kerk behooren nauw bijeen.
Dat heb ik hier altid ondervonden. Ook
wat het hoofd der school m.d. bijbel be
treft, was het geen verborgoniheid, dat
onze zielen elkander vonden- Heb dank
voor uw edele liefde en onverdeelde
vriendschap, voorzoover ik die kan uit
spreken.
Ook aan het personeel der school mijn
har tel ijken dank voor het onderwijs aan
mijn kindoren gegeven, in Jezus Christus.
God zij met uw Chr- School.
Ik mag niet voorbijgaan, dat ik voor
uw dorp nog iets meer ben geweest, dan
pred. der Geref. Kerk. Ock allen die mij
op ander terrein vriendschap hebben ge
toond, mijn dank. en een hartelijk vaar
wel.
Jeugd der ^ojneeate, behalve de ver
maning tot ujn,<rcn morgendienst ge
richt., wees öbk in alles Gode bevolen,
mogen uw Jongelings-, Knapen- en Meis-
jesvereenigingcm groeien en bloeien- De
toekomst is voor u niet rooskleurig, maar
vergeet de gehoorzaamheid des geloofs
nice.
En nu do kerkeraad. Ja. dat is waf. In
besloten kring hebben wj recd-s afscheid
genomen, cn elkander toegesproken. Brs
dank voor uw liefde, samenwerking en
trouw. Er zijn onder u. die ik noo t zal
vergeten. God bekrone uw pogingen om
deze vacature te vervullen. God in de-v he
mel, Hij zegene u-
Gemeente des Hoeren, u bewaard- ik
voor het laatet. Met velen van u heb ik
veel beleefd. Veel heb ik van u geloord,
vooral mot betrekking tot het prediken
van don Christus. Ook namens rnijn gezin
dank ik u voor uw liefde. God vergeve u
hef zondige, en mij ook. Ik verwissel het
cultuur-armere dorp, met de cultuur-rij
kere 6tad. Dat is iets naar mijn hart.
Doch ik zie er ook tegen, op, daarom: bidt
voor mij! Ik gedenk ook de ontslapenen
onder u in den Heer© Jezus Christus, die
ik liefhad. En nu, weg met hef zich aan
ons opdringend gevoel, weg met die din
gen van ons- Daar-zrn banden in Chris
tus. en die blijven. Vaarwel!
Ouderling dr. de Bruijn sprak den
scheidende leeranr toe namens de kerke
rend en gemeente.
Het is thane de aatste ure, dat gii na
oen rijk gezegenden arbeid in ons midden
vertoeft. Wij danken u voor wat gij voor
de gemeente hebt gedaan in vele opzich
ten. Uw woord was- altijd Jezus Christus
en dien gekruisigd. Gij wist steeds do
rijke beteekenis van het verbond Iroost-
ri;k te ontvouwen, maar wist anderzijds
ook te bestraffen. Het hartelijk dank
voor uw predicatie in dezen morgen aan
uw "catechisanten gewijd, waaruit uw
liefde tot. de jeugd blijkt.
Spr. beval daarop den kerkeraad in de
voorbidding der gemeente aa.n, en ver
zocht haar te zingen Ps. 121:4.
Als afgevaardigde van de Gcrcf. Ker
ken in de Classis Leiden snrak Ds. Has
pers van Koudekerk, don leeraar toe. en
dankte hem voor den arbeid in de classis
verricht. Ook r.amens do kerk van Koude
kerk dankte Spr. voor de verleende hulp.
Uw woord, aldus Spr., werd sterile met
graagte ontvangen, wat voor een groot
deel te danken wras aan den oigenaardi-
•gen vorm waarin gij het wist te pieten.
Doch boven alles stemmen wij in me:- het
Soli Deo Gloria. U wacht waarscbiinliik
een moeilijken arbeid, maar hot is Tsrels
God, Die krachten geeft. Hit u en
uw gezin-
Namens de Geref. Kerkvan Bos.
koop 6prak ouderling Boor don lee
raar zeer hartelijk toe, en dankte voor do
bereidwilligheid waarmede hij de Kerk
van Boskoop heeft ter zijde gcs'acn. waar
dit noodig was.
Diep getroffen dank'e Ds. v. d. Vitet
ten slotte voor de hartelijke woorden tot
hem gericht. Ik ben mij, aldus Ziina
Eerw-, ten zeerste bewust een schat, in
een aaiden vat. te dragen. Maar bji Chris
tus ie kracht, te vinden. En nu, gemeente,
hartelijk danlc, God zegeno u. Laten we
ten 6lotte als echte Gereformeerden eindi
gen met: „Gode de eer te geven" in het
zin-gen van Psa1m 72:11: „Zijn naam
moet eeuwig eer ontvangen".
Nadat de gemeente hieraan had voldaan
zong zij haar leeraar, de zegenbede uit
Psalm -134.
KATWIJK.
Afscheid Ds. G. Bolkcstein.
Reed6 te half 5 6tond een groote me
nigte volks in de Voorstraat om, wanneer
te 5 uur de deuren zouden geopend wor
den, het. kerkgebouw binnen te slroomen.
Reeds te half 6 is geen plaatsje onbezet
cn als te 6 uur de gods-dienst oefening
aanvangt zijn een 3 a 4000 personen aan
wezig om afscheid van hun grii'-fd.eu lee
raar te nemen.
Terwijl het orgel met machtige aceoor
den P6- 65: 2 inzet, betreedt Ds. Bolke-
etem den kansel- Gelezen wordt, iu het
kappitel der vertroosting Jesaja 40:18:
„Troost, troost mijn volle" en na het ge
bed vangt de scheidende «predik r zjjR af
scheidswoord aan.
Spr. 'begon met een memorandum van
al wat hij gedurende de 7)4 jaar dio hij
hier heeft gestaan heeft ondervonden. De i
gedachten vermenigvuldigen zich, als Spr. i
aan de genoten liefde denkt en dan ge
voelt dat de banden die zijn gelegd moe
ten worden „gevierd" niet gebroken,
want Gods Woord zal de band b 1 ij-
ven. Het scheiden van een gemeente is
voor den prediker een gcrichtsure en
daarom diop ernstig. Daarom ock koos
Spr. als zijn tekst' Jesaja 21:10, en aan
de hand hiervan wilde hij de prediker
voorstellen als dorscheren als b o-
4 e.
Jesaja noemt zijn volk „zijne dor-
sching" of zijn doiGchweik en inderdaad
deze profeet heeft dikwijls met harde on
afwendbare slagen Israël op den dorsch-
vloer van zijn Woord gebracht. Deze sla
gen waren noodig om het goudgele graan
de vruchten der bekooring uit. het kaf
van de zonden te bevrijden.
Ook ik, aldus Spr-, ben menigmaal op
getreden als dorscher en heb u gezegd,
dat als. wat zoo menigmaal geschied is,
zware rampen u troffen, dat dan God©
slagen waren. Zich te melen met. een reu
zengestalte als Jesaja ware dwaasheid;
tooh is er overeenkomst, want. ook ik heb
u do zonden bij namen genoemd, do zen
den zooals die in Katwijk veelvuldig
voorkomen als de overtreding van het (o
Gebod, do zonde van de uitspatting m tij
den van overvloed, de lastering van Gods
naam op straat; do leugen on hot. bedrog
in handel en wandel, do brooddronken
heid der jeugd.
Het was dikwijls voor eigen gemoed
zwaar, dat dorsehen. maar ik kon m
mocht niet anders dan als dorscher op re
den en God heeft rijk gezegend, want cr
juichen er nu reeds voor Zijn troon en er
zitten er in de kerk, die mede door mijn
zwakken arbeid in dienst van don groeien
landman tot bekeering: #W ,JC*
6aja spreekt echter ook van. in w n^ (:Qr"
selling en daaruit spreekt ook zi.m licide.
Zoo gaat het ook Spreker, en nu do ban
den gaan rekken gaan ze 't meest trek
ken- Ze zijn echter onverbreekbaar.
In het tweede gedeelte behandel, u*
Spr. zijn werk al» bede en hoe epn bode
eerst moet ontvangen v o e hij kan