Dagblad voor Leiden en Omstreken WEEGSCHALEN 3de JAARGANG. - DONDERDAG 9 NOVEMBER 1922 - No. 790 Bureau: Hooigracht 35 - Leiden - Tel. Int. 1278 - Postrekening 58936 ABONNEMENTSPRIJS IN LEIDBN EN BUITEN LEIDEN WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN PER KWARTAAL 12.50 TER WEEK 10.19 FRANCO PER POST PER KWARTAAL f 2.90 Dit nummer bestaat uit twee bladen V Gemeentelijke autonomie. Het vraagstuk van do gemeentelijke autonomie begint en dat is een moed gevend verschijnsel in broeden kring de aandacht te trekken. Zoo lezen wij in het Voorloopig Ver slag op de Staatsbegrooting, Hoofdstuk V „Door vele leden werd er over geklaagd dat de Minister van Binnenlands oh© Za ken meer en meer tracht door middel van circulaires invloed te oefenen op de ge meentebesturen. Men meende, dat een der gelijk optreden ingaat tegen den geest der Gemeentewet.De Regeering is niet ge roepen, zich in eerste instantie met de gemeentezaken te bemoeien. Het door den ontwerper der Gemeentewet bedoelde toe zicht op de richtige naleving der wet dreigt te ontaarden in een verplaatsing van de besturende macht van het ge meentebestuur naar de Regeering. Het gevolg daarvan ie, dat het subjectief in zicht van den Minister komt in de plaats wan het inzicht der door de gemeente- naren gekozen vertegenwoordigers. Bo vendien heeft dit optreden ten gevolge, dat de burgemeesters uit de bedoelde cir culaires wapenen gaan smeden tegen de gemeenteraden". „Voorts werd gewezen op de vernieti ging van een besluit yau oen gemeente raad, waarbij tegen een belooning van f 200 per jaar een persoon werd aange steld om op de naleving der voorschrif ten, bedoeld in art. 1 der Woningwet, toe te zien. Men vond dit een treffend voor beeld van onjuiste voogdij over bet ge meentebestuur. Deze beslissing staat niet op zich zelf; tal van dergelijke beslissin gen zouden kunnen worden aangehaald, alle getuigende van den geslonken eer bied voor de autonomie den gemeente". Wat hier gezegd wordt- is volkomen juist. Alleen, we meenen ons te herinneren, dat, meermalen vanuit de Volksvertegen woordiging op de Regeering aandrang is uitgeoefend in den geest als hier medege deeld wordt. Dat men thans van dezen weg terug keert. en op eerbiediging van de autono mie aandringt, kan niet anders dan moed gevend worden genoemd. DE LEIDSCHE GEMEENTE HUISHOUDING De Lichtfabrieken. Voor de gasfabriek is voor 1923 een winst geraamd van f 63.000.terwijl over 1921 een winst gemaakt werd van f 200.424.74^. Voor de electriciteitsfabriek is een winst geraamd van f 77.000.terwijl over 1921 een bedrag van f 178.516.3914 aan de gemeentekas ten goede kwam. In totaal wordt dus gerekend op een mindere ontvangst van f 238.941.14. Nu is het beleend dat de ramingen niet altijd precies zuiver zijn. Zoo werd b.v. over 1921 in totaal een winst geraamd van f 86.100.welk be drag in werkelijkheid met bijna f153.000 overschreden werd. Zoo kan het ook nu weer gaan. Maar men rekent daarop toch niet, daar toch niet kan worden aangenomen, dat het winstcijfer opzettelijk veel te laag is genomen. Daarom komt men vanzelf tot de vraag wat de oorzaak is van deze gewel dige teruggang. De fabrieken breiden zich steeds uit, wat naar de vorige Directeur indertijd voorrekende niet anders dan voordeelen kan geven. Bovendien hebben we aan de gasfabriek de nieuwe stookinrichting ge kregen die niet onbelangrijke voordeelen heet. te bieden. FEUILLETON. Vervolgd en bevrijd. Historisch verhaal uit den Napoleontischen tijd. 43) En nu: Wat ie het lot van zoo'n on trouwen dienstknecht des Heeren? 'Hij wordt rijk en wel on geniet volop het goede der aarde! En aan den anderen kant, ik heb gezien dat predikanten, die hun plicht deden en zonder aanzien des persoons ook den hoogen heeren hun zon den in 't gezicht wierpen, dat zulke men- schen weggejaagd worden en inarmoede ronddoolden! En dan zeggen gij en uwe gelijken nog: „God is alwetend en alom tegenwoordig", Bah! Bestaat er een God?" Johan zweeg, eo geen wonder! Het zelfde is duizend malen op dezelfde gron den aan Christenen gevraagd, en wie kan er antwoord op geven, dan die bij mach te is al Gods wegen en leidingen met de zondaars na te speuren? De luitenant vervolgde op denzelfden den t-oornigen biteen toon: „In mijn jeugd was ik ook zoo dwaas. Toen mijn vader mishandeld en geplun derd werd door zijn heer, toen mijn zus tere beleedigd en vervolgd werden door Bekend is voorts dat de fabrieken financieel zeer sterk staan. Behalve dat behoorlijk wordt afgeschreven is er nog ©en stevig vernieuwingsfonds en, naar de heer van Eek in den raad meedeelde, bo vendien nog een reservefondne, waarin groote sommen worden gestort. Als we nu aannemen dat de voordeelen van uitbreiding en meer economische exploitatie gecompenseerd worden door verlaging der prijzen en -hoe ging van sommige uitgaven, dan vi aagt men zich af hoe het komt, dat een zoo kleine winst wordt geraamd. Of staat een belangrijke verlaging van de tarieven te wachten? STADSNIEUWS. Navordering Plaatselijke Belasting. Heden nam de Officier van Justitie 'bij de Arrondissements-Rechtbank te 's-Gravenhag© conclusie inzake de proce dure tusschen de Gemeente Leiden en een aantal belastingschuldigen terzake van hun navorderingsbelasting. •Wat betreft de door de Gemeente opge worpen exceptie van onbevoegdheid meende het O. M. dat de Rechtbank zich bevoegd zal moeten verklaren van het ge schil kennis te nemen. Omtrent de zaak zelf overwoog het O. M., gelijk de Gemeente bij haar pleidooi ook had betoogd, dat 't begrip schatten, herschatten in zich simt zoodat de Ge meente tot het doen van navordering vol maakt gerechtigd is. De door de belas tingschuldigen aangevoerde argumenten, ontleend aan de Rijkswetten, achtte het O. M. niet juist, dewijl in deze materie alleen de Gemeentewet beslissend is., Bo vendien "blijkt uit de wet van 1920, dat de bevoegdheid van de Gemeente tot het doen van navordering wordt veronder steld. Wat betreft de door de belastingschul digen op ge worn en verjarir achtte het O. M. dit middel ondeugdelijk en sloot zich aan bij het verweer van de Gemeente. De conclusie luidde derhalve, dat de Rechtbank zich bevoegd verklare van de ingestelde vordering kennis te namen, doch do belasiingschuldis-en zullen wor den verklaard kwaad opposant. De Rechtbank zal in deze zaak vonnis wiizen op 19 December a.s. Mocht de Rechtbank zich met de con clusie van het Openbaar Ministerie ver- eenigen, dan hebben de belastingschuldi gen dus het proces verloren en zullen zij moeten betalen. Naar wij vernemen zijn er ongeveer 140 personen, die in deze zaak tegen de Ge meente pro cedeer en. De Middaghoogte. De namen Middaghoogte en Oberman, hadden wij bij onszelf geconcludeerd, be- toekenem een overvolle Stadszaal. Tot onze verwondering was echter de galerij ledig, hoewel geluideig beneden in de zaal bijna geen stoel onbezet was. De voorzitter van „De Middaghoogte", Ds. W. Th. Boissevain, opende met een kort woord van welkom, waarbij hij aan de aanwezigen vroeg de vereeni- ging te steunen, liefst door zich ep te geven als lid. Dr. H. P. Oberman hierna het woord verkrijgende, bogen nu hij zich de vraag voorgelegd zag „Zijn Godsdienst en Levensvreugde vereenigbaar", met een nieuwe vraag te stellen n.L: wat is léven. Onder leven kan men velerlei soort van leven verstaan en een deel van de menschhedd verstaat er onder het zich uitleven; het evenals plant en dier mede- gesleept worden, het vegeteeren, liet vol gen van het massa-instinct. Onder het echte, ware leven verstaan we echter het welbewust persoonlijk voelen. Dat isan- dor leven dan waarvan 1 Tim. 5 spreekt diens zonen, toen bad ik, neen, toen riep ik tot God om wraak, en ik eischte op grond van Zijn woord, waarin Hij Zich doet kennen als een rechtvaardig God, Die den boosdoener 6traft dat Hij ons zou helpen en redden uit de handen van die tyrannen, die ons als hun slaven be handelden. En 't antwoord? Ga naar Friesland, en ge zult ze vinden, rijk en gelukkig! Daarom heb ik mij afgekeerd en heb besloten mijn eigen weg te banen, zonder mij te bekommeren om goed of kwaad, want dat zijn valsche begrippen, die slechte dienen om de machtigen te verrijken en de armen te vernielen. Zalig zijn de bezitters! dat ie de leer in de wereld. Welnu, ik wil ook machtig zijn en ook eigendom bezitten; wee dengene die mij daartoe in den weg ©taat! Heb ik nu duidelijk gesproken, Jonker .Van Hoornebeke?" „Ik wil gaarne gelooven dat ge veel geleden hebt, voor ge er toe kwaamt om zulk een verschrikkelijke leer te belijden," zeide Johan met iets droevig© in zijn stem, „maar al volgt de straf niet onmid dellijk op de daad, het blijft toch waar: de bezoldiging der zonde i© de dood. En wanneer go naar dergelijke wapens grijpt om u in den strijd om 't bestaan te verde digen, dan vrees ik dat ge 't zelfde onder vinden zult." „Dank u voor uwe waarschuwing," zei- N.V.Leidsche Ijzerhandel Firma J. C. Bernard VISCHMM 22-26 - XOOiNBRUGSTEEG voor verschillende i9o Doeleinden. als „levende gestorven zijn"; dat is an- ders dan het leven dat de verloren, of wel beter doode, zoon heeft, geleid en an ders dan het leven waarvan de dichter Bouten© zong: „De ziel ontsterft het lijf al voor den dood", dat leven moet ein digen in de jammersnik: ..Daar is geen God." Waarlijk leven is wanneer de persoon lijkheid wordt -gevonden; leven is iets dat ontwaakt mèt hét bewustzijn van den geest. Dirk Coster zong van leven en le vensvreugde: „De ziel te voelen leven is geluk". Er is een groot stuk waarheid in dit gezegde. De mensch moet o n tw a- k e n tot leven. Bij plant en dier kan men eigenlijk niet spreken van leven. De mensch he^ft het leven als een licht. Wij christenen zeggen echter daarbij: „H e t leven werd het licht der menschen en als we dat bewustzijn hebben gekre gen, voegen we er aan toe: „Van U, o Vader, heb ik het ontvangen". In het leven van een mensob komen 3 elementen: De ontwaking van het ken vermogen, de ontwaking van het voe len en do ontwaking van hot willen. Het kind in zijn naïviteit denkt eerst dat het kent wat het ziet. Wordt het wat ouder dan blikt het al terug op het ge bouw van zijn weten, en wil verdere lcen- behoefto bevredigd zien. Dat is de ontwa king van het kenvermogen en als het kenvermogen ontwaakt is, komt er een steeds verder en verder grijpen om die kenbohioefte bevredigd te zien en het tas ten naar die Clausale keten in het. heelal lost zich op in een eindeloos verlangen dat nooit wordt bevredigd en het slot is, dat men erkent- dat kennis wel tot leven maar nooit tot levensvreugde brengt. Heeft het kind echter het geluk en de vreugde bij momenten, de eudergc-wor- dene leeft van de toekomst en poogt de gelukkige o ogenblikken zoo lang moge lijk te rekken. Het wezen van dit geluk is het vluchtig zijn. Ook deze vorm van leven eindigt som ber van toon en vindt haar slotgedachte in het „IJdelheid der iidelheden men besluit, met alle dingen zoo moede t.e vin don. „Het oog is zat van zien on het oor van hooren" en men gaat peinzen: „Als het geluk mogelijk is moet heb zich, aan mii openbaren!" En dan het ontwaken van de wil. Zoo dra het leven ontwaakt is ontstaat, reeds bij een kind het willetje. Straks in de maatschappij vgaat het over naar het stre ven om alles'op te offeren om eigen ge dachte naar voren te brengen. De oorlog heeft, die willers die „Strebers" ep 't kussen gebracht. De willers zijn leven den maar zelfs al zijn al de 3 elementen: het kennen, gevoelen en willen ontwaakt, het beteekent toch nog niets tenzij in verband met de ziel in haar eenheid te genover God. Leven is mogelijk en bestaat, maar is levensvreugd© mogelijk? Er bestaat een levensvreugde die geka rakteriseerd wordt in het: „Freut ©uoh des Leben© so lange das Lampchen glüht". Deze vreugde vau de „tingel-tan- gol" is echter onwerkelijk, omdat het niet uit waarachtig leven voorkomt; het is vreuede zonder blijdschap. Deze vreugde de de luitenant koeltjes. „We zullen een eind aan dit gesprek maken. Nog eens: neemt ge mijn hulp aan?" Johan schudde het hoofd. „Ondanks al wat ge gezegd hebt, blijf ik mij op God beroepen." „Veel geluk er mee," spotte Van Stra len. „En wanneer Hij u nu eens aan uw lot overliet, wat dan?" „Hij zal dat niet doen," zeide Johan. maar de stoelleuning, waar hij bij stond, kraakte onder den knellenden p-reep zij ner handen. „Het kan zijn, dat Hij het be ter oordeelt mij te laten sterven, maar toch „Maar toch zult gij in Hem als den God der liefde blijven geleoven, niet waar," 'hoonde zijn vijand, „ook al laat Hij u sterven als een gemeenen dief, en begraven als een dooden hond!" De laatste woorden waren te veel voor den fiingevoeligen Johan, wiens ziel alle indrukken veel scherper opnam en gevoel de dan do meeste menschen. Hij sloeg do handen voor 't gelaat en snikte: „O God, zoo mij slechts dat bespaard kon blijven, dien vreeslijken dood der schande! Kon ik slechts voor dien tijd sterven" Van Stralen stampte op den grond, en een uitdrukking van verbazing kwam op aijm woeste trdkken. „Ook h ij eon laf aard!" prevelde hij. Zonderling genoeg. kan mogelijk bestaan maar zelfs dan is het nog bij momenten die zijn als een bliksemstraal: altijd blijft er verlangen naar licht en als het leven niet door hoo- ger licht - wordt beschenen, blijft de mensc.h verlangen dat dié bliksemstralen van levensvreugde zullen terugkomen. De mensch kan en mag niet leven van deze fuif o ogenblikken: De mensch is voor iets veel groot©rs gebo ren,. de mensch zoekt iets eeuwig s. Als we de zaak van dit standpunt be zien, dan gaan we ook vanuit Goddelijk standpunt de aarde doorschouwen en dan roepen we met Jesaja 6: „Heilig, heilig, heilig is de Heere der hei reeharen, de gansche aarde is van Zijn© heerlijkheid vol!" Vanuit dit standpunt bezien kunnen we op de vraag: „Is er levensvreugde" ant woorden: ja, want dat woord van Jesaja in ziin visioen is waar. Als we dit gelooven, boschouwen we het 1 ij d e n als stadia op den levensweg die slechts dienen om tot een hoogere phas© te voeren. Dr. De Hartog, aldus spr., heeft cens de vergelijking gemaak't dat al de rijken uit elkaar leven: het plantenrijk uit. de aarde,het dierenrijk uit het plantenrijk; de mensch uit het dierenrijk, allen wor den de een door den ander gekneed en uit gebuit. Spr. is het gedeeltelijk met Dr. De Hartog eens, maar als gezegd wordt.: „Het menschenrijk wordt gepleegd als de donkere aarde" dan moeten we niet vergeten, dat de lijn niet geheel door loopt. want hoewel de mensch een kruis draagt om vo-or 't hemelrijk gebruikt te kunnen worden, toch is er 'n groote afwij king n.l. dat het leed voor hoogere doel einden, voor onzichtbare dingen, wordt gebruikt. Elke teleurstelling heeft haar doel en voor God is al het leed slechts een door- gangstijd die verdwijnt of beter al ver dwenen is nu <je laatste vijand de dood is overwonnen. Ware levens vreugde is liet zich vo ort durend bezinnen ep de hoogere roeping die een mensch ontvangen heeft het. leven op een hoo- ger plan vanwaar men in de kracht Gods moedig alle teleurstellingen het hoofd kan bieden. Hebben dan de niet-christenen gelijk door te zeggen: De christenen denken dat de levensvreugde door God alleen voor hen is geschapen? Feitelijk is dat waar, want Godsdienst en levensvreugde is de eenig denkbare combinatie, omdat God het leven heeft geschapen en dus de vreugde. De wereld is een mislukking wanneer we niet zien de Heerlijkheid Gods die co als 't ware omheen stolpt. "We kunnen ook vragen: Is er levens vreugde zonder God mogelijk? Levensvreugde verstaan als jolijt wel maar ware levensvreugde niet. Zelfs Dirk Coster heeft bij zijn be spreking van D ost o ewsic i's,Demon en ge zegd: Dat waaraan de 19e eeuw in haar materialisme is te gronde gegaan is: Hoogmoed en verstand. Deze twee zijn niet vereenigbaar met het geloof in God en omdat ze ons God ontstalen hebben ze ons ganscho geslacht in den wereldoorlog gestort en ten ver- derve gevoerd; de verderving waaruit echter opstanding mogelijk is door Jezus Christus. De ziel te voelen leven is aan vankelijk geluk, maar hc.fc is eenzijdig do ziel te weten leven in voreoniging met God is waar geluk. Jezus Christus heeft die vereeniging tot stand gebracht; Hij heeft God tot wanhoop en de wan hoop tot God. Hij alleen nadert do wereld positief van God uit en daarom is de wereld vervuld of zal vervuld worden van zijn lof daaarom kunnen wo uit de wanhoop ©en beroep op God doen, om Zijn liefde. Na de -op het uitspreken van deze rode ingetreden pauze zeide de voorzitter dat ondervond hij een gevoel van teleurstel ling, nu hij ook dezen eenige, dien hij zijn bewondering niet had kunnen onthou- houden, bezwijken zag. Toch vergiste hij zich, omdat hij met al zijn menschenken- nis niet in staat wa6 Johans gevoelens te begrijpen. Het kon hem niet 6chelen ho© hij 6tierf, op het bed, in een veldslag, in een sloot of aan de galg, en nu schreef hij Johans zwakheid toe aan vrees voor de docd. Sarrend antwoordde hij: „Houd u nu goed, en onderga dien dood ©ven lijdzaam als volgens uw dier baar boek Christus, uw voorganger, dien ondergaan heeft Hij meende met die helsche woorden zijn vijand geheel neer te slaan, maar de uitwerking was gansch anders. Als een bliksemstraal vloog den gevangene door 't hoofd: „De dienstknecht, is niet meer der dan zijn heer; indien zij Mij vervolgd •hebbenHij zag den luitenant door de tranen hoen met vasten blik aan en zeide: „Ik dank u voor die herinnering; ik hoop er naar te handelen. Doch zie gij voor u zelf toe waar ge be^ndt." Van Stralen keerde den blik af ©n trad langzaam naar de deur. Hij had reeds den knop gegrepen loon hem iets inviel. „Wat ik zéggen wiTd© go waart aan 't briefschrijven. Ge hebt die brieven ze- kor 't liefst ongeopend bezorgd, niet waar?" ADV^RiENTIfcL-^aio DES ZATERDAGS f 0.30 PER GEWONE REGEL 10 224 KLEINE ADVERTENTIES van hoogstens 30 woorden 50 cent; Zaterdags 75 cent bij voornitbetaling. INGEZONDEN RECLAM' aan den uitgang ©en collecte zou gehou den worden tot versterking van de kas, en gaf daarna gelegenheid tot debat. Daar echter geen debater kwam opdagen, (is de dageraad onder de kim verzonken?) werden van bevriende zijde 'n drietal vra gen gesteld, n.l. een nadere verklaring over het duurzame van het geluk; Indien de theosophische gedachte van het uitbuiten der rijken consequent wordt doorgevoerd, wat heeft dan de aarde uit gebuit? en: hoe komt men tot levens vreugde en kan die alleen met opoffering van het. aardsehe gevonden worden? Op do eerste vraag antwoordde Ds. Oberman dat het geluk van boven bezien duurzaam is, omdat bij God niets anders dan geluk denkbaar is. Wij mogen niet spreken als van een rampzalie God, omdat we dan onze eigen menschelBke projectie^ ep God richten. Als de vraag bedoeld is als: Is er hier op aarde seen duurzaam geluk dan zegt spr. dat dit ook weer afhangt van het. eeuwi eheidsstand- punt. Het Goddelijk licht moet door ons geluk heenlichton. Dan gaat hp+ ons a1© Sadoo Soendar Singh, die gewond in een put ~*worpen, die half gevuld is met half -vergane menschenlijkcn. toch nog. naar hij zelf zegt, o ogenblikken van emel ectie vreugde op aarde heeft genoten. Het eeuwig geluk kan op aarde aanvangen. De tweede vrager antwoordt Spr. kort en zakelijk dat het vegeteeren op anderen geen iheoeoptische gedachfe is. De aarde is niet ontstaan maar gescha pen. Dit te zien is 'n kwestie van g-loof. Met de derde vraag is spr. zeer meenomen daar ze wijst op ec-n leemte in ziin rede. De vreugde is nooit, doel m zich zelf. Als we alleen de vreugde najagen dan krij gen we teleurstelling op Kleurstelling. Doel moet zijn do overgave aan Chris tus. Alle andere dingen zijn dan van nvn- der belang en zullen ons toegeworpen worden. We morton God niet zoeken om het genot en ook niet om het kruis want de mens-ch zoekt in laatste instantie al leen den hemel.cl.i. de vc.rcenigir.g in God. De oude Gereformeerde leer is w er, dat alles ten slotte niet uitloop' op het: hoe wordt de mor.seh gelukkig maar: Hoe komt God tot zijn oer. Dat wil niet zeg gen dat we geen geluk en levensvreugde kennen: ze worden ons toe?worpenze komen tut ons als de lente tot het voor jaar. Het leven dat Christus kent- is ge lukkig omdat Christus' offer de schuld heeft weggedaan. Daarom roept spreker elk toe: Laat u mnt God verzot-u door Christus. In de na de openbare vergadering ge houden ledenvergadering van dc- Middag hoogte werd lang en breed gesproken ever het houden van ©en cursus en hoe het. voorziene tekort te dekken. Ten slotte werd staande do vergadering door persoon1"1'"* K.'-^'^iVor bri bedrag gevor.d^ Lc .Lviüschc Li uouïabriek. Naar ons wordt meegedeeld, zal a.s. Maandag in Café „In den Vergulden Turk" een vergadering worden bclrgd door eene Commissie uit aandeelhouders van bovengenoemde fabriek, ten einde ©ene bespreking te houden over de belan gen der aandeelhouders in verband met het aanhangige voorspel tot verkoop der fabriek. De Verzekeringsraden. Indien de Staten Generaal het. wetsont werp tot. wijziging der Raden wet aanne men, waarin het voorstel is vervat om de V érzekerin gs-r a de n te Arnhem en '6-Gra- venhage samen te voegen, dan moet het de bedoeling van den Minister van Arbeid wezen den Raad to Arnhem op to heffen en alleen dien te 's-Gravcnhage to doen voortbestaan. Onze brandspuit. G^teravond omstreeks 11 uur werd de post van de Auto-Brandspuit aan de Garenmarkt gealarmeerd voor een brand aan den Haarlemmerweg. Johan staardo hem verwonderd aan. „Ik zal ze aan den sergeant geven, en die „Moet ze aan den kapitein laten lezen, o.p' zware straffe," viel de luitenant in. „En wanneer er iets in staat dat naar re bellie ruikt, dan worden ze niet bezorgd- De kapitein L3 een gloeiend Franschman, dat weet go." „Wat dan?" vroeg Johan. „Vertrouw ze mij toe. Ik heb niet do minste reden om zo niet aan hun adres tebrengen, mits ge mij niet al to zwart maakt, zoodat het voor mij oen zelf moord zou zijn u dien dienst te bewij zen. „Goed!" zeide de sergeant eenvoudig. „Wanneer zal ik ze halen?" „Morgenavond hoop ik met alles ge- rood te zijn," zeide Johan en vervolgde 6meekend„Beschaam in deze mijn ver trouwen niet!" „Voor zoover gij nog ep niiin eer ver trouwt, reken er op," antwoordde v au Stralen. „Vaarwel!" „Vaarwel, en God redde u, gaf J°hafl ten antwoord. Van Stralen ©tiet een lach! uit, die klonk alsof er glas brak, en trad naar buiten. Johan keerde zich weer naar de tare* en bad. (Wordt vervolgd;,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1922 | | pagina 1