n
VS
ON" GASKACHEL
ufBf j
Dagblad voor Leiden en Omstreken
BINNENLAND.
3de JAARGANG. - VRIJDAG 27 OCTOBER 1922 - No. 779
Bureau: Hooigracht 35 Leiden - Tel. Int. 1278 - Postrekening 58936
ABONNEMENTSPR S
IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN
WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN
PER KWARTAAL 12.50
PER WEEK10.19
FRANCO PER POST PER KWARTAAL 12.90
Dit nummer bestaat uit twee bladen
STADSNIEUWS.
Wijdingssamenkomst Oosterkerk.
„Naar de Oosterkerk!" luidde het pa
rool van de redactie van ons blad in het
nummer van eergisteravond en zij ver
bond daaraan een hartelijk woord van
opwekking tot bijwoning van den wij-
dingsavond. die voorafging aan de nog
te houden feestelijke samenkomst ter her
denking van het 12 k»-jarig bestaan van
den Leidschen Christelijken Besturen
bond. En de velen, die gevolg gaven aan
de uitnoodiging, om te gaan luisteren,
zullen zich niet hebben beklaagd.
Als de spreker van dezen avond, prof.
Slotemaker de Bruine den kan
sel beklimt, is het ruime, fraaie kerkge
bouw bijna geheel bezet met een groote
schare van bonte schakeering, maar één
in de krachtige lofzegging en het over
winningslied der strijdende kerk, waar
mede dit samenzijn na het votum aan
vangt:
„Maar 't vrome volk, in U verheugd,
Zal huppelen van zielevreugd,
Als zij hun wensch verkrijgen!"
Geheel in dien toon gestemd is het eer
ste nummer, dat na het voorlezen van het
schriftgedeelte uit 1 Corinthe 9:11—22
door den Spreker, ten beste gegeven
wordt door het Chr. Mannenkoor „Na ar
beid kunst" (Directeur: de hear A. Tel-
jeur)
„Over zeden, over zerken
Ruischt. zoo schoon een vriend'lijk
lied
en dat getuigt van „het eeuwig morgen
rood", dat eens over de graven blinken
zal. Hoe schoon ook dat „lied van ver
trouwen" in de angstdagen van nu, dat
zingt van een „veilig bouwen op de hulp
van den Heer", als de voorspoedszon
schijnt, maar ook, als de nood nijpt en
dat culmineert in dat krachtige slot:
„Die nimmer ons vertrouwen heeft be
schaamd." En als een stil protest tegen
al wat spot met huwelijksliefde en ge
zinsleven klinkt dat derde nummer, dat
bezingt de heerlijkheid van het huisgezin
en de liefdewisseling tusschen „de moeder
en haar kind.
Dan vangt de Spreker aan met zijn
rede, waarvan het „uitgangspunt" is het
woord van Paulus uit 1 Cor. 9:
„Want daar ik van allen vrij
was, heb ik mij zeiven allen
dienstbaar gemaakt, op-dat ik
er meer zou winnen."
Het is aldus Spr. in afziembaren
tijd nu de derde maal, dat we in verband
mot de Chr. arbeidersbeweging in deze
stad komen spreken.
We kozen een nieuw en ander onder
werp, omdat we spreken in een nieuw en
ander gebouw, n.l. niet in een zaal,
maar in een kerk. Spr. wijst, op het be
lang van dit feit. Het beteekent niet,
dat or nauw verband zou bestaan tus
schen de arbeidersbeweging en en één be
paalde kerk. Maar, dat we van avond
zijn saamgekomen met en in 't midden
van „de gemeente" heeft v.n.l. twee oor
zaken.
Er is eerst een speciaal Leidsche
reden toe. Wij zjn bijeen voor het oog
van onzen God, om Hem te danken om
©n voor het feit, dat een groep van wer-
kers en organisaties, die werkzaam is in
Zijn Koninkrijk, jubileert. En daarvoor
is 'geen beter plaat6 te bedenken dan de
plaats van de samenkomst der gemeente.
Maar vooral komen we van avond hier,
om in 't midden van Gods volk luide uit
te roepen, dat „de gemeente" en do arbei
dersbeweging elkander noodig hebben.
De gemeente moet meer en beter dan tot
op heden loeren inzien, dat de Chr. arbei
dersbeweging evengoed een. stuk is van
bet groote werk in en voor het Konink
lijk Gods als de arbeid voor Kerk en
School, Zending en Evangelisatie en het
werk dor Chr. liefdadigheid. Evenals voor
ons openbaar werk op het staatkundig
terrein is er in 't Koninkrijk Gods ook
©en plaats voor de vakbeweging en „de
gemeente" moet er hart voor hebben.
En omgekeerd onze georganiseerde
Christelijke arbeiders gevoelen zoo drin
gend behoefte om te wortelen in 't geeste
lijk leven en gedragen te worden door 't
gebedsleven der gemeente. Laten wij er
daarom voor waken, dat wij ons niet met
een breed gebaar of ook met het. vroom
gebaar eener valsche mystiek van hen af
koeren!
Ieder van ons weet., dat onze tekst geen
sociale, maar een feestelijke
tekst is. Het gaat hier over het recht van
de predikanten., om „van het altaar te
©ten." Paulus heeft eerst dat recht uiteen
gezet in de vorige verzen. Maar sprekend
van zich zelf zegt hij: „Aan den eenen
kant heb ik het recht, om te e i s c h e n,
wat me toekomt, maar van mijn kant
laat ik U eischen, opdat ik er eenigen
zou winnen." Het is hem niet te doen om
zichzelf, maar om te dienen, om te die
nen het Evangelie en te dienen de ge
meente. Dit is zijn geestelijke blik op zijn
geestelijk werk.
Toch is dit woord ook een woord van
groote sociale kracht. Wie met het
eerste geloofsartikel dei* Apostolische ge-
loofsbekenbenis -belijdt, dat niet 6lechts de
hemel, maar ook de aarde, de gansche
wereld Gods schepping is, moet wel met
Calvijn belijden, dat nn ook die ganeche
wereld Hem dienon moet.
En zoo is er tusschen. „sociaal werk"
en „geestelijk werk" geen tegenstelling,
maar harmonie.
In de tweede plaats leefde Paulus uit
den geest van Jezus Christus, die. ook
voortwrkt in 't maatschappelijk leven.
Aan den eenen kant beluisteren we
klanken, die Jezus Christus louter als
„sociaal hervormer" begroeten en aan den
anderen kant willen sommigen uit zuivere
reactie tegen deze dwaling den Heiland
„opsluiten in hun bidvertrek".
Beiden verstaan Hem verkeerd.
Hij is gekomen om door Zijn Geest
heel het menschenbestaan „om te vormen"
en die invloed moet openbaar worden
ook in 't maatschappelijk denken en in
'fe maatschappelijk doen.
Daarom wil Spr. zijn tekst voor deze
gelegenheid uitsluitend sociaal bespreken.
Onze Christelijke arbeiders willen
v r ij e menschen zijn. Zij beminnen
niet do vrijheid van te'volgen eigen weg,
eigen wil en eigen lust, noch de vrijheid
van het „geen God en geen meester",
maai* de vrijheid der gebondenheid aan
Gods Woord en Gods kracht.
Tóch een vrij mensch ook in 't midden
van de maatschappelijke verwikkelingen
van onzen verwarden tijd. Zij begeeren
niet te dienen in slaafsche onderworpen
heid aan een hoogere macht., die hen
kluistert in de boeien der dienstbaarheid
van de slechtste soort, waarbij hun ziel
wordt vermoord. Zonder hoogmoed, zon
der opgestoken borst, zonder bitterheid
stelt daartegenover de Christen-arbeider
frank en fier de pretentie: „Daar ik van
allen vrij ben."
Maar bii den Christen-arbeider, die zich
door Christus verzoend weet met God,
gaat daarmede gepaard eon waarachtige
overgegevenheid om te dienen elkander,
den patroon, tiet bedrijf, heel het volk.
Dan ontstaat in fabriek en werkplaats
een sfeer, die als noorpool en zuidpool
verwijderd is van de sfeer van den klas
senstrijd. Dan verricht de arbeider zijn
werk in de wetenschap, dat zijn aardsche
beroep, hoe gering ook soms, een Godde
lijk beroep is.
De werkelijkheid, die achter deze ge
dachte van het dienen in vrijheid ligt,
heeft de maatschappij van onzne tijd noo-
Waar zijn zegt Spr. de menschen
van de t o e w ij d i n g?
Wij bouwen onze organisatie uit, zoo
goed als we kunnen, maar... zijn we er
dan?
Wij bouwen onze sociale wetgeving op,
maarzijn we er dan?
Wij vormen onze maatschappelijke ver
houdingen om, in Christelijken geest
maar zijn wij er dan?
Een organisatie ie dood, een wet is
koud, een contract is kil, als de geest der
vrije dienstbaarheid van Christus ont
breekt.
Er zijn in onzen tijd veel politieke
zwarigheden, er is veel economische ge
tob. maar er is meer. De geest der vrije
dienstbaarheid is zoek en dat is bedroe
vend.
We moeten terug naar het Kruis, waar
de eeuwige Zoon van den eeuwigen Va
der zich gegeven heeft tot de dienstbaar
heid van den vloekdood. Laten wij maar
gerust uitbouwen onze organisatie, zoo
goed en zoo echt enzoo hecht als we
kunnen, maar als Christus gestalte in
ons heeft gekregen, dan zullen we niet
tevreden zijn met een lokettenkast zon
der leven, met een blinkende machine
zonder stoom. En we zullen biddende be
geeren voor onze organisaties, voor onze
personen, voor heel ons volk meer ©n
meer „allen dienstbaar te worden".
Opdat er een antwoord zij op de vraag
van hen, die buiten zijn „Wat beteckent
Jezus Christus voor het maatschappelijk
leven
Dit antwoord „Kom en zie
Na deze schoone en met stille aandacht
aangehoorde rede, brengt hot zangkoor
nog een tweetal nummers ten gehoore,
waarna de spreker voorgaat in gebed
met de woorden van het „Onze Vader".
Dan bevoelt spr, hartelijk de collecte
aan, die bij den uitgang wordt gehouden
ten behoeve van het t.b.c.-fonds „Draagt
elkanders lasten", en wordt deze uitne
mend geslaagde samenkomst beëindigd
met 't gemeenschappelijk zingen van het
schoone gezangvers
Ik weet, aan wien ik mij verbrouwo,
Al wisselen ook dag en nacht;
Ik ken de rots, waarop ik bouwe,
Hij feilt met, die Uw heil verwacht.
Eens, aan den avond van mijn leven,
Breng ik, van zorg en strijden moe,
Voor eiken, dag, mij hier gegeven,
U hooger, reiner loflied toe.
Toen we het kerkgebouw verlieten,
speelde het orgel: „Halleluja, eeuwig
dank en eere
Hfet was met recht: een wijd in gs-
avond.
Naar wij vernemen heeft de gehouden
collect© opgebracht f 45.84 XA.
Militair Tehuis.
Gisteravond werd in het Tehuis voor
N.V.Leidsche Ijzerhandel
Firma i. C. Bernard
VISCHMARKT 22-26 - KOORNBRUGSTEEG
„l
DIE UW KAMER IN 10
MINUTEN BEHAGELIJK
WARM MAAKT.
i-fiti
militairen aan don Mor&chweg de aange
kondigde bijeenkomst gehouden, die door
een groot aantal soldaten bezocht was.
De huisvader, domheer J o o s t e n sprak
een kort openingswoord, waarin hij mee
deelde, dat in do vragenbus ook een
vraag gevonden was over Socialisatie.
Gewoonlijk worden deze vragen in een
onderlinge bespreking behandeld, maar
waar het hier een-zeer belangrijk en te
vens ingewikkeld onderwerp betrof, adht-
te men het beter iemand van buiten t©
vragen, dit onderwerp te behandelen, te
vens met de bedoeling om, indien deze
proef slaagt meer dergelijk© avonden t©
beleggen.
Spr. heette den heer Zuidema hartelijk'
welkom en gaf heem daarna het woord.
Na een korte inleiding, waarin hij wees
rop de beteekeni6 van het aangegeven
onderwerp, behandelde de heer Zuidema op
populaire wijze, mede aan de hand van
het „bekende" Socialisatierapport de vol
gende punten:
Wat is Socialisatie; Waarom wordt
Socialisatie gcëisc.htHoe denkt men de
Socialisatie tot. stand te brengen en ein
delijk, wélke houding hebben wij tegen
over dit vraagstuk in te nemen.
Na een korte pauze werd gelegenheid
gegeven vragen te stellen, waarvan door
meerdere aanwezigen gebruik werd ge
maakt.
Nadat de heer Zuidema de vragen had
beantwoord sprak ©en der bestuursleden
de heer Mulder een kort slotwoord waar
in hij den spreker dankt© voor het gebo
den© en hem namens de bezoekers een
„tot weerziens" toeriep, wat dan ook
werd toegezegd.
Met het zingen van ,/k Wil U o God
mijn dank betalen" en dankzegging door
den heer Joosten werd deze uitstekend ge
slaagde bijeenkomst gesloten.
Erfelijkheid en psychische eigenschap.
Op uitnoodiginig van do Nederl. Christ.
Studenten-Vereeniging heeft gisteravond
prof. dr. F. J. J. Buijtendijk, hoogleeraar
in do biologie aan de Vrije Universiteit
te Amsterdam, in het klein auditorium
der universiteit alhier een red© gehouden
over: erfelijkheid cn psychische eigen
schappen.
De richting waarin zich d© biologie
heeft ontwikkeld, met name de levenspro
cessen analytisch te behandelen en terug
te voeren tcjt physico-cbemieche, heeft-,
aldus spr., de erfelijkheidestudie in een
bepaalde wijze zich doen ontwikkelen.
Men weet eigenlijk van de erfelijkheid van
psychische eigenschappen niet anders dan
bepaalde statistische gegevens, losse fei
ten. Een natuurphilosopische doorden
king ontbreekt.
Toch knoopen belangrijke vraagstuk
ken hierbij aan, o.a. de vraag naar het
gedetermineerd zijn van al onze hande
lingen. Dat deze handelingen niet bere
kenbaar zijn, doet niets ter zake; het is
de vraag of er een natuurlijke bepaald
heid is. Dit i6 door elk naturalistisch mo
nisme aangenomen en onderscheidt van
een bovennatuurlijk bepaald zijn. Deter
minisme is dan ook het tegendeel van
pracdestinatieleer.
De verwijzing naar de gecompliceerd
heid der psychisch© processen, het moge
lijkerwijze aangeboren zijn van een wil,
hét niet zonder moer opgaan van Mendels
wetten zijn wel bezwaren tegen de luge-
nica maar overbruggen niet de tweespalt
tusschen de religieuse (©n populaire) op
vatting van determinatie door aanleg,
opvoeding, omgeving enz.
Juist de ontdekking van Mendel, het
uitgangspunt van all© ©rfelijkheidsstu-
dies, wijst ons, meen ik, een uitweg. Men
del leerde ons geen materieel© praefor-
mati© van het organisme in de kiem
(pangenenleer), maar wel atomatische.
Hoe komt nu de oenheid in het organis
me? Door iets dat, do deelen verbindt,
organiseert. In het vegetative spreekt
men van entelectie. In het hoogere psy
chische is het do persoonlijkheid, die alle
psychisch gebeuren doordringt, organir
seort, bepaalt. Juist de moderne psycho
logie heeft gevonden, dat de persoonlijk
heid niet. ©an toevoeging, een laag is van
de verder psychische inhoud, maar het
all'es doordringend© levensbeginsel van
alle psychisch gebeuren. De persoonlijk
heid uit zich door den wil. In reactie met
de buitenwereld treedt nooit (alleen als
grensgeval) een bepaald onderdeel van de
psycho bij den mensch. Zelfs bij hot dier
vindt men hoe alles bepaald is door het
daar levend beginsel (instinkt).
In den. mensch is das iets, dat niet uit
d© natuur^ is, niet geërfd is. En juist dit
gebruikt de aanleg, zoowel in psychi-
schen als lichamelijken zin, Het uitzicht
in de levenshouding, die als het ware de
groei in onderlinge samenhang der psy
chisch© eigenschappen bepaalt.
Deze opvatting die in harmonie is met
de christelijke geloofsovertuiging, is
wetenschappelijk niet verder fee vervol
gen, immers de wetenschap zwijgt en het
menschelijk denken houdt op, wanneer
wij staan voor het mysterie van het bo
vennatuurlijke. Gods wegen zijn voor
ons onaspeurlijk en wij aanvaarden erf
zonde en verantwoordelijk, praedistinafcie
en wil wel in harmonie mee ons denken,
maar op gronden die sterker on machti
ger zijn dan de wisselende hypothesen der
natuurwetenschap.
Posterijen.
Naar wii vernemen zullen alhier bin
nenkort de quit-antiën ©n wissels niet
meer dagelijks door de post bij do schul
denaars worden aangeboden. Het ligt in
d© bedoeling de stad in twee gedeelten te
splitsen en den oenen dag in het eene, den
anderen dag in het tweede Stads-deel in
te vordefeen. Met. de zoogenaamde vaste
betaaldagen zal zooveel mogelijk worden
rekening gehouden.
David Coppcrïield's Library, Londen.
Den lsten November a.s. wordt to Lon
den door den Lord-Mayor namens de Bo
rough of St. Pancras aanvaard „David
Copperfield's Library" gesticht door de
Children©' Labraries Movement in het
lhuis van Charles Dickens' jongensjaren.
Bij die aanvaarding zullen o.a. tegen
woordig zijn de Amierikaansche en de
Fransehe Gezanten te Londen terwijl
daar Jhr. Mr. N. C. de Gijselaar, Burge
meester van Leiden Nederland ©n in het
bijzonder het Pilgrim Fathers Genoot
schap te Leiden zal vertegenwoordigen.
Namens Amerika en Frankrijk zullen
bij die gelegenheid Amerikaanscho en
•Fransehe kinderboeken worden aangebo
den. Het zou ongetwijfeld gewenscht zijn
dat ons land waar Dickens zoo vele goe
de vrienden hooft daarbij niet achterbleef,
te meer omdat de belangstelling voor Ne
derland in Engeland groGiende is.
Reeds is van sommige Uitgevers toe
zegging gedaan dat gerekend mag wor
den op don aantal kinderboeken (Hol-
lamdsche of uit het Engelsch in het Hol
lands^» vertaalde) en van ©enige Dickens-
vrionden dat zij c©n bijdrage geven zou
den.
Verdere toezeggingen wonden techier
nog gaarne tegemoet gezien (adres Dr.
D. Plooij, Secretarie Pilgrim Genoot
schap, Leiden). Het adres van David
DapperHelds' Library is: Rev. Brett
Langstaff, President, 13 Johnsonsfereeh,
Londen, N. W. 1.
Bij de politie is door D. K. aangifte
gedaan van vermissing van een partijtje
lood, wat vermoedelijk entvreemd is uit
d© in aanbouw zijnd© school aan het
Schuttersland.
Alhier is aangehouden de jeugdig©
L. M. H., welke zich aan het toezicht van
zijn bewaker had onttrokken. Hij kwam
n.l. uit Haarlem, waar hij door het Rijks-
Opvoedingsgesticht alhier was uitbesteed.
Hij is ter beschikking gesteld van den
directeur van het R. O. G, alhier.
De 13-jarige V. kwam gistoron op
de gedachte, om uit een slagerij op den
Ho o geweerd wat varkemsbloed fce halen,
en daarmede de kleeding van ©enige pas-
seorende meisjes te verontreinigen. Tegen
den jeugdigen misdadiger is ptoces-ver
baal opgemaakt.
HET MINISTERIE VAN ARBEID.
Aan heb voorloopig verslag over hoofd
stuk X A der Staatsbegrooting voor 1923
is het volgend ontleend:
Sommige leden hadden er bezwaar tegen
dat de bezuiniging van 17 pCt., waarvan
in de nota betreffende den toestand van
's lands financiën melding wondt gemaakt
in dit hoofdstuk niet daadwerkelijk is
doorgevoerd. In werkelijkheid is vrijwel
niets bezuinigd. Deze leden wanen van
meening, diat dit departement een geheel
anderen koers behoort in te slaan.
Andere leden waren bevreesd dat do
Minister een reaebionnairen kant uit zal
gaan.
Gevraagd werd of spoedig do a!geme>ono
maatregelen van bestuur zijn te wachten,
die noodig zijn om de Arbeidswet tot vol
ledige uitvoering te brengen, met name
ten aanzien van kellners, apotheek
personeel en kantoorpersoneel.
Sommige leden betreurden het, dat de
Minister op zoo ruime schaal den b a k-
korsarboid tusschen 5 en 6 uur voor-
middags heeft toegestaan.
Verscheidene leden waren van oordeel,
dat op de afdeeling arbeidsverzeke-
r i n g neg belang rijke bezuini
gingen kunnen worden aangebracht.
Mot vermindering van het aantal Raden
van. Arbeid zou bunnen worden voortge
gaan. Voorts waren zij van oordeel, dat do
beide verzekeringsraden tot één zouden
kunnen worden samengesmolten, die b.v.
ADVERTENTIE-PRIJKT""
DES ZATERDAGS f 0.30
PER GEWONE REGEL 10.221
KLEINE ADVERTENTIES van hoogstens
INGEZONDEN RECLAMES DT"T"' UUER
30 woorden 50 cent; Zaterdags 75 cent
bij vooruitbetaling.
in Utrecht zou kunnen worden gevestigd.
Velen hadden gaarne gezien, da*- op de
salarissen van de secretarissen /an do
Raden van Arbeid meer was bezuinigd.
Deze betrekking zou naar hun mee uiig
zonder bezwaar kunnen werden opge
heven.
Verscheidene leden juichten het toe, dat
de overheid zich gedurende de laatst©
jaren met de woniugvoorziening heeft be
moeid, waardoor vele co-mpiexen uit
stekende arbeiderswoningen zijn ontstaan
Eenige leden hadden bezwaar tegen het
nog langer verstrekken van voorschotten
aan gemeenten en woningbouwverenigin
gen.
Aangedrongen werd op opheffing van
den Gezondheidsraad.
Verscheidene leden kwamen er tegen op,
dat op de afdeeling werkloosheidsverzeke
ring en arbeidsbemiddeling 8 millioen
minder is uitgetrokken. Zij hadden bezwaar
tegen de schrapping van het subsidie aan
de Nationale Vereeniging tegen de Werk
loosheid.
Eenige leden wenschten, dat de vakver-
eenigingen bij de werkloosheidsverzekering
voortaan zouden worden uitgeschakeld.
De Spoorwegen.
Verschenen is het antwoord van den
Minister van Waterstaat ten vervolge op
de beantwoording van vragen van den
heer Van Ravésteijn betreffende het ge
bruik maken der ruimte, voor personen in
de verschillende klassen der spoorwegen
beschikbaar, en de priizen voor persoren-
vervoer in de verschillende klassen der
spoorwegen in aan Nederland grenzende
landen
De Minister zegt daarin o.a. het vo'
ge inde
Indien in 1921 de reizigers 1ste blassa
volgens het tarief der 2de klasse beriiald
hadden, zou zulks voor de Nederi""^s"hn
Spoorwegen een verlies van f "ssnooo be-
teekend hebben.
Dalende pachten.
Uit Groningen wordt aan het H.d.bl.
gemeld
Liepen in de oorlogsjaren, toen hel voor
de kleiboeren geen kunst was om gemid
deld pér jaar een bedrijfswinst van f 500
en meer per hectare te maken, de pachten
tot nooit gekende bedragen op, de steeds
terugloopende prijzen van vrijwel alle land
bouw- en veeteeltproducten beginnen den
laatsten' tijd ter dege hun in vlood on de
landhuren te doen gelden.
Ondanks den nog algemeen aen-
den landkonger, die zich manifesteert in
een groot aantal gegadigden, dat zich laat
gelden voor iedere pachthoeve, worden er
thans voor de allerbeste bedrijven geen
hoogere contracten meer afgesloten dan
tegen f 160 ÈL f 170 per H.A., terwijl de
minder goede tegen f 130 f 140 van de
hand worden gedaan, gewoonlijk on pen
termijn van 6, 9 of 12 jaar.
De prijzen der beste landerijen ...»ea
tegenwoordig, vrij en eigen, f 2500 t 2600,
ze zijn de laatste maanden als gevolg
van de neigingen der groot-kapiMisten
om veel geld in vast goed te stekt peer
tamelijk sterk omhoog gegaan zoadat,
ook al beloopen de polder-, waterschaps-
en grondlasten in totaal zoo'n f 20 A f 30
per H.A. er nog een goede interest ge
maakt wordt.
Intusschen blij it het een open vraag of
de pachten, nu de uitkomsten van de aard
appelteelt en van den bietenverbouw >o
allermiserabelst zijn, zich in de naaste toe
komst op bovengemelde hoogte zullen
handhaven.
Ze zijn weliswaar belangrijk i jr dan
in de jaren 1917, '18 en '19 toen er zonder
schroom contracten werden afgesloten van
f 260 k f 270 per H.A. op termijnen van
zes jaar en langer, maar niettemin zijn ze,
voor pachters, die met gehuurd personeel
moeten werken, te hoog in verhouding
tot de waarde van den oogst.
Aardappelen voor Zwitserland.
De directeur-generaal van den Land
bouw brengt ter algemeen© kennie, dat
blijkens mededeeling van Haror Maje
steit© gezant te Bern, het met ingang van
5 October 1922 daar te lande ingos'elde
on op 23 October 1922 met 50 centimes
verminderde extra invoerrecht op aard
appelen, met ingang van 30 October a.s.t
wederom met 50 centimes per 100 K.G.
zal worden verlaagd.
Het totaal der inkomende rechten op
aardappelen in Zwitserland zal nadien
dus frs. 2.50 per 100 K.G. bedragen, na-
mei ijk frs. 2 invoerrecht ©n frs. 0.50 ex
tra invoerrecht.
Invoer van voe in België.
De directeur-generaal van den Land
bouw brengt ter algemeen© kennie van
belanghebbenden, dar. overeenkomstig ©on
besluit der Belgisch© regeering, met in
gang van 31 Oct. a.s.; herkauwende die
ren, bcetemd voor invoer in België, d«
daarvoor gestelde quarantaine in Belgi
sche quarantaine-stallen moeten door
brengen, zoodat, met ingang van genoem
den datum, quarantaine in Nederl andsche
stallen niet meer voldoende is.
Vervoer van meelzakken.
Do Minister van Landbouw, Nijverheid
on Handel heeft ingetrokken het verbod