Dagblad voor Leiden en Omstreken „IAWS01" GASKACHEL ABONNEMENTSPRIJS IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN PER KWARTAAL 12,50 TER WEEK 10.19 FRANCO PER POST PER KWARTAAL 12.00 3de JAARGANG. - WOENSDAG 25 OCTOBER 1922 - No. 777 Bureau: Hooigracht 35 - Leiden - Tel. Int. 1278 - Postrekening 58936 Dit nummer bestaat uit twee bladen Zedelijk verval. In do Zwiteersche „Ban- und Holzarbei- terzerfcuiig", een socialistisch orgaan, gaf onlangs „Een arbeidersvrouw, die ook zonder kindergeluk kan" het volgende schandelijke, meer dan heidensche advies: „Als vtouw van een houtbewerker ver oorloof ik mij ook eens iets in het Bonds orgaan te schrijven. Immer schimpen do arbeiders, dat zij te weinig loon ontvan- igen, maar dat kwaad bij den wortel te vatten, dat valt slechts weinigen in. Elke arbeider moest het zich tot een heiligen plicht rekenen, geen kinderen meer in de wereld te stellen. Binnen ongeveer 15 jaar zou men dan zien dat de arbeids krachten gezocht moesten worden; bij ge volg zouden ze ook beter betaald worden, wanneer niet meer 10 man voor één te krijgen zou zijn. Een beter middel bestaat niet en het doet niemand leed. Zonder bij de Patroonsorganisatie door actie en agi tatie en weet ik wat al niet slecht aange schreven te staan, wordt een overproduc tie van arbeiders verhinderd. De domme arbeiders zouden het wel beter hebben, wanneer zij niet zorgden voor een talrij ke familie en zich zoo nu en dan eens iets igunnen mochten. Des avonds een zuiver opgeruimde kamer en goed eten, dat was toch zeker een goede schadeloosstelling voor kinder ges chreeuw en eventueele klachten der vrouw, dat zij geen geld meer heeft. Probeert het maar eens, en gij zult het zeker niet te berouwen hebben." Dat is grof gezegd. En we kunnen ons voorstellen dat het in de leidende kringen van de S. D. A. P. ten onzent niet wordt onderschreven. Maar daarmee is niet weggeredeneerd het feit dat wat hier werd uitgesproken vrucht is van de liberale theoriën gre tig door de Soc. Dem. volksleiders overge nomen. Dat bleek nog weer op de onlangs ge houden vergadering van de Vereen, voor Staathuishoudkunde en Statistiek waar het bevolkingsvraagstuk van ons land werd besproken. Daar werd toch door hoog ontwikkelde mannen in denzelfdem geest geredeneerd. Meer voorzichtig. Minder opvallend Niet zoo „plat" als de Zwitsersche ar beidersvrouw. Maar toch in den grond der zaak was er geen ander verschil, dan dat de gelear den de theoriën verdedigden die door deze vrouw uit het volk op zoo huiveringwek kende wijze werden aangeprezen. Er is een geest van verwording en ze delijk verval, die voor de toekomst bet ergste doet vroezen. V Geen gunstig verschijnsel. Te Amsterdam zou een cursus voor Christel, paedagogiek worden gehouden. Een zaak waaraan zeker wel behoefte bestaat. Herhaaldelijk isjer toch op gewezen, da* nu onze christelijke scholen van finan- cieele zorgen zijn bevrijd en onze onder wijzers in de ruimte zijn gebracht meer aandacht moet geschonden worden a an de betcekenis van het Christelijk Onderwijs. Financieel mogen we met onze scholen in de vrijheid zijn gekomen, met ons on derwijs is dat nog volstrekt niet het ge val. Nog alteveel moet bij hen die niet staan op den bodem van onze beginselen leen tjebuur worden gespeeld. Om dat tekort te bestrijden zou dan nu een cursus voor Christel, paedagogiek worden gegeven. Maar wat lezen we nu in een van onze bladen: „De cnreus gaat niet door!" Hij zou van 26—28 October te Am sterdam gehouden worden. De aangiften voor den cursus kwamen uitterst traag in. Vorige week deden we, met 't oog op don Cirfsus in Chr. Paedagogiek, aan onze Christelijke Onderwijzers nog de vraag: Geen belangstelling meer? Inderdaad, de belangstelling is ook na de nieuwe opwekking tot deelname zoo uiterst mi niem gebleven, dat het aantal cursisten te gering is óm met den Cursus te beginnen. Hij is derhalve van de agenda ge schrapt. - Hij gaat niet door! We vinden 't zeer jammer. Zeker zullen er met 't oog op den gang van zaken in de Scholen wel eenige moeilijkheden ge weest zijn om een halve week uit te bre ken, maarwaar een wil is, kan dik- 'Wijls ook een weg gevonden worden. We hebben nu enkele duizenden Chris telijke onderwijzers, maar onder hon zijn nog niet oen voldoend aantal deelnemers voor een Cursus in Christelijke Paedago giek te vinden." Dit moet worden betreurd. Het is een ver van gunstig verschijnsel. V Penny-wijsheid. Onlangs bevatte een Franseh blad „La Popublique Fran^aisc" oen waarschuwing voor onae Hollandsche bloombollenkweie- kers die in Frankrijk zaken willen doen, om niet door een verkeerd begrepen zui nigheid hun eigen glazen in te gooien. Wij laten bedoelde waarschuwing hier volgen: Een onzer abonné's wijst ons op een vrij merkwaardig feit waaraan hij ons verzoekt de publiciteit te geven die het ten veile verdient. Onze correspondent, eigenaar van een kasteel in de Yonne, ontving on lange van een huis in Hillegom dat ziöh betitelt(volgt de firmanaam) en dat zijn specialiteit maakt van het leveren van bloembollen, een prospectus, per post verzonden, maar gefrankeerd met een Duitschen postzegel. De verbazing van onzen abonné was groot, aangezien de werkelijke Holland- echo kooplieden niet gewoon zijn Duit- eche postzegels te gebruiken. Ik concludeer daaruit, zoo schrijft Ihij, dat het Hollandsche huis slechts oen facade is voor een Moffen-product. Ik heb oumiddellijk geantwoord, dat ik geen zaken doe met Boetes. Het is goed zoo vervolgt de „Ré- publique Frungaise" dat de Fran- sche grondeigenaars op de hoogte ge bracht worden van een dergelijk optre- <len. We glimlachen wel eens over rnen- schen die zeggen dat ze Spanjaarden zijn, en dat heëlemaal niet zijn. Maar een glimlach past niet voor lieden die zich uitgeven voor Hollanders, en die niets anders zijn dan vermomde Duit- echers. Waar gaat het heen als de brave Hol landsche tulp zich nu o o k gaat ont poppen als een bloem made in Ger many? Met instemming nemen' wii over wat Ihe'' Hd b 1., hierbij opmerkt: „Het geval lijkt al heel duidelijk: de Hollandsche firma heeft waarschijnlijk haar circulaire in Duitschland laten pos ten, omdat dat goedkooper uitkwam. Maar meloen blijkt' nu hoe onverstan dig een dergelijke „peniny"-wijsheid is. Niet alleon zullen er aan deze firma be stellingen door ontgaan, maar ze heeft meteen wantrouwen doen ontstaan tegen heel de Hollandsche bloembollen-cultuur. Men weet hoe achterdochtig de Fran- 6dhen kunnen zijn, en een dergelijk geval geeft dien achterdocht weer voor langen tijd voedsel. Juist is kort geleden door de Framsche douane-administratie bepaald dat voor Hollandsche bloembolkm geen „cartificat d'origine" noodig is, hetgeen bewijst dat men in het algemeen, als de bollen uit ons land komen, niet twijfelt aan hun Hollandsche oorsprong. Men zorgo er dan nu ook in betrokken kringen voor dit vertrouwen niet door •misplaatste op-de-kleintjes-passerij op de proef te stellen!" V Naar de Oosierkerk! De Christelijke Besturenbond te Leiden heeft dezer dagen gejubileerd. Hij mocht zijn 12 H-jarig bestaan vie ren. Het bestuur heeft gemeend dit feit te moeten herdenken. Dit schijnt ons een goede gedachte. Als wij zegeningen ontvangen, dan past bet ons die zegeningen dankbaar te gedenken. Binnenkort zal dan ook een samen komst worden gehouden die een- ietwat feestelijk karakter draagt. Maar eerst en dat is het wat ons bij zonder verheugt, eerst gaat men naar de Kerk. Donderdagavond zal in de Oosterkerk alhier oen wifdimgssamenkoimst worden gehouden. Prof. Slotemaker de Bruyne, een man met groote gaven van verstand en hart, en een gevierd redenaar tevens, zal als spreker optreden en de Sociale beweging stellen in het licht van Gods Woord. Dat is het, waaraan wij in deze dagen behoefte hebben. En daarom wekken wij dan ook ouzo lezers ep, deze bijeenkomst bij .te wonen. Laten nu althans de leden van de bij dien Besturenbond aangestoten organisa ties op hun post zijn. Mot hunne vrouwen. Maar laten dan ook de patroons en al len die in de Christelijk Sociale beweging van onzen tijd belang stellen, van die be langstelling blijk geven. Naar de Oosteikerk dus, Donderdag avond. STADSNIEUWS. Chr. Letterkundig© kring. „E o n zwerver v e r 1 i o I d" door Arthur van Schendel, was het onderwerp van bespreking op de gisterenavond gehouden. Kring-Vergade-; ring. Wie, afgaande op den titel, het voor den ver liefden zwerveling als do meest govvcnschto finale rekent, dat hij het voorwerp van z'n li of do Jcrijgt" en als 't anders „uitkomt" onbevredigd is, moet dit boek niet lezen. Want het boek is op do eerste plaats waar, daarbij, zooals trou* wens alle andero werken van dezen schrijver, gespeend aan olko uiting van rauw realisme, dat ADVERTENTIE-PRIJS. DES ZATERDAGS f 0.30 PER GEWONE REGEL s 10.22* KLEINE ADVERTENTIES van hoogstens INGEZONDEN RECLAMES Dr*~ .RIEK 80 woorden 50 cent; Zaterdags 75 cent bij vooruitbetaling. N.V.Leidsche Ijzerhandel II22-26 - gebruikt slechts */2 IB8, per oor. Het toppunt van bezuiniging. in andere werken der nieuweren „als een dikke cn dichte pestwalm aan onze handen en ons voorhoofd blijft kleven en onze ziel besmeurt". Vervolgens is dit werk-een type van don nieu- w p n h i s t o r i 6 oh e n roman, die in togen* stelling met de oudere inplaats van historische feiten en personen meer de psychologie der din-; gen laat zien en de „Sfeer" van den tijd, dieu de schrijver wil deen herleven. Me j. M o e n e had ach bereid verklaard tot het geven van de inleiding. En ze deed dat op de haar eigene wijze in soberen stijl, maar dan zoo, dat ge luisterend de waarheid gaarno onder schrijft van het bekende spreekwoord, dat een voud het kenmerk van het ware is. Het verhaal, aldus spr., speelt in de Middel eeuwen, in den strijd tusschen de wereldlijke en geestelijke macht, in den tijd vol ruwheid, bijge loof en vervolging. Zeker een donkere achter* grond voor een schildering, zoo licht en toor als dezo historische roman, dio hij 't ontbreken van namen enfoiten, oppervlakkig beschouwd, moer den indruk van een vrije schepping maakt. Nu volgt een korte resumptio van den in* houd van 't boek. De hoofdfiguur, Tamalona, is, volgens spr., fijn geteekend. Een jongen, met een yeolzins goeden aanleg, die nochtans mislukt, niet begrepen door zijn omgeving, noch door z i ch z e 1 f Niets is moorddadiger voor het goede in den mensch, dan ^.wanneer er aan dat goodo niet wordt goloofd. Een zoo gevoelige natuur als die van Tamalone wordt door het onrecht vergif tigd, wat spr. met eenige fragmenten uit zijn leven aanoont. „Daar vliegen zij heen, zijn ide alen, als vluchtige vogels, ver boven zijn boreik. En als oen verademing komt de o n v e r s ch i 1- ligheidoevr item, eerst als medicijn voor zijn gepijnigde ziel, later wordt zo hem een wolkome bedwelming, onder wier narcose hij kwaad be drijft". „Maar ook in zijn eigen geest liggen gevaar* lijke elementen. Zijn ph a n t a e i e toovert hem het hoogste voor, zonder hem eenige kans te geven tot grijpen en wordt alleon geëvenaard door zijn toomeloozen v r ij h e i d s z i n, die niet gebreideld door de waarachtige liefde, hem afglijden doet op hot gladdo spoor dor val- eche vrijheid, die hom wegvoert ver van het ware geluk. Bovendien, het ontbrak hem aan wilskracht en het geluk wordt niet gevondeen, maar moet gesmeed worden. Aleen Mevena kan het goede, dat sluimert in zijn hart, doen opwaken den onverschilligen, on- betrouwbaren slappeling herscheppen tot een held!, groot in zelfverloochening, moed en trouw. Een roman als deze kan niet buiten een gods* dieDstig element. Wie zulk oen verhaal plaatst in de Middeleeuwen ia wel verplicht oen plaats in te ruimen aan hot eenvoudige geloof en de teoro mystiek- van die tijden. Volgens spr. is de schrijver hierin het minst geslaagd', wat zij in den breedo probeert te bewijzen. Men zou, zegt spr., dien roman kunnen noe men „De tragedie van do ongebonden liefde". Liefde moet worden geschraagd door verstand, gedragen worden door gehoorzaamheid, bovenal zij moet worden geleid door Gods Geest. In dit verhaal viort teugelloozo liefde hoogtij. Daarom moot de schrijver zijn schepping doen ondergaan. Toch kunnen wij, volgons spr., dit boek waar* deeren. Hot eindo is droef, maar zielkundig juist. Het boek gêeft ons geen leiding, maar hot beoft ook niet de pretentie, leiding te geven. Het geeft in schoonheid van taal een fijn getee kend verhaal, dat de ziel in haar diepte ont roert. De nu volgende pauze, waarin we weer hei genoegen smaakten te genieten van „onze pia* ii ie te" uit Sassenhcim (d. w. z, van haar 6pel), was overigens bestemd voer de distributie van do toegangsbewijzen voer wat we noemen willen den Oberman-avond, a.s. Maandag. In den loop dezer week zullen door de loden bij „vrien den on kennissen" de kaarten voor deze samen* komst te koop worden aangeboden. (Goodo waar voor weinig geld Na de interessante discussie over do inleiding en het karakter van het besproken boek, leest de heer Van Ham de waardeerende recensie in „De Stem" van den dichtbundel van Willem do Mérode; „Het kostbaar blood" van do hand van één dor meest bevoegde critici „van de over* zijde": Dirk Coster, waaruit do voorz. aanleiding neemt tot de opwekking den arbeid onzer Ch r i s t e 1 ij lc e dichters te steunen, ook door het aanschaffen van hun bundels. Als nog is medegedoclö', dat op do November* Vergadering door den heer J. Veonendaal zal worden ingeleid „I11 u s i o" van een der jongere Christelijke auteurs: J. r. d. Maas, wordt die gelukkig geslaagde vergadering, die door den Voorz. geopend word met gebed en de lezing van een gedeelte uit Job 28, door Moj. Moepe met dankzegging beëindigd. Oratio Prof. Dr. A, J. do Sop per. De ter vervanging van wijlen Prof. Bolland nieuwbenoemde hoogleeraar D r. A. J. de So.pp er, om onderwijs te ge ven in de Geschiedenis der Wijsbegeerte, do Logica, de Metaphysica on do Zielkun de, aanvaardde hedenmiddag in hefc Groot-auditorium in het Academiege bouw zijn ambt met het uitspreken oener rede, getiteld „Waardefilosofie". Na een korte inleiding behandelde Spr. de vraag wat het object der filosofie is, n.1.1 werkelijkheid en waarde. Nadat het verschil tusschen deze be grippen in den brede was aangetoond werd gewezen op het verband tusschen die beiden. Dat ie het probleem van de verwerke lijking van waarden. Het is het belang rijkste probleem waarvoor de mcnsch kan gesteld worden; want het gaat om den zin, de waarde van ons leven, welke stel ling door Spr. in bijzonderheden wordt uiteengezet. De filosofie, zegt Spr. vertier, zoekt eerst kennis der werkelijkheid, dit door de vakwetenschappen, maar zij tracht ook den zin dier kennis te verstaan. Zij maakt de bijzondere wetenschappen tot haar object als zinvolle werkelijkheid, als verwerke lijkingen van waarheidswaarde. Maar dat onderzoek van jhofc geheele theoretische waardegebied, hoe be langrijk ook, is slechts een onderdeel van haar taak. Er zijn ook theoretische waardon die aanspraak maken op vol strekte geldigheid. Ook hier vindt de filo sofie haar taak. Het geestesleven in zijn geheel-en omvang is het. materiaal van de filosofie; zij heeft ieder waardegebied tot object en zoekt er de structuur van. -Niet de cultuur, -maar.de historie is „orgaan" van de filosofie. Alleen in en door het geschiedverloop worden wij in aaTaking gebracht met hot rijk dor waar den. Met zulke realisaties hebben wij overal te doen, waar de inensch, in gehoorzaam heid aan normen, autonoom zijn plicht vervult. De „Sum dor Erdo". is niet do Ueber- mensch dio zich de beste plaats verovert, maar „de Zoon des meuschen", die als man van smarten zichzelf zoozeer bezit, dat hij zich uit liefdé geheel kan geven. Hij hoeft in Zijn bekend WooTd over het behouden en het verliezen vanhot levende Grondwet van alle waardeleven geopen baard. De menschlijke individualiteit wordt aldus geadeld', niet uitgewischt. Deze beschouwingen vorder uitwerken de zegt Spr., dat er normbesef is en waar- deverwerkoliijking. Maar de werkelijkheid vertoont ook nog eene andere zijde: alle waardeverwerkelijking is 'n worstelen met een dikwijls zeer weerbarstige stof. Maar wat in de religie het Koninkrijk Gods 'heet is fundament en sluitsteen van alle waarachtige cultuur. Wij kunnen ons zelf dat .vertrouwen niet geven. Wie het bezit, weet wat genade is. Én wie het verkreeg, voor hem wordt deze persoonlijkheid, waaraan hij de opperste waarde te dan ken heeft, tot de hoogste noirm in haar verschijning tot het centrum van alle we reldgebeuren. Hij is zich bewust dat hij niet verder komt dan benaderen, hij mag ook vertrouwen dat hij 'het eeuwige en absolute realiseert: Het is in dit bewustzijn en dit vertrou wen dat Spr. zijn taak als 'hoogleeraar in de wijsbegeerte aanvaardt. Spr. besloot met de gebruikelijke toe spraken. Tot Curatoren zeide Spr., zich te ver heugen dab zijn benoeming overeenkom stig hun voordracht geschiedde. Sprekende over zijn ambtsvoorganger, Profr. Bolland, noemde hij dezen, den man van eigenaardigheden, wiens ver diensten voor hot wijsgeerig leven in Ne derland men moeilijk kan overschatten, en die een plaats heeft ledig gelaten, dio niet vervuld kan worden. In twee opzichten althans hoopt Spr. niet te ver van zijn voorganger af te staan: in liefde tot do waarheid en in trouw aan zijn overtuiging. Ds. Eeekenkamp. De gisteravond door Ds. Beekenkamp gehouden Bijbellezing was als altijd druk bezocht. De groote zaal van „Prediker" wae tot in alle hoeken gevuld. Na afloop van de Bijbellezing wérd Ds. Reekenkamp namens de bezoekers van deze bijeenkomsten door den heer van der Steen ep hartelijke en zeer waar deerende wijze toegesproken, Spr. vertolkte de blijdschap vair de aan wezigen over het besluit van Ds. B. om voor het beroep naar Zeist te bedanken. Gezongen werd P6. 116:7. Wat zal ik met Gods gunsten overla&n, Dien trouwen Heer voor Zijn gena ver gelden. Ds. Beekenkamp dankte ten slotte voor do blijken van liefdo en waardeering die hij mocht ontvangen en sprak de hoop uit dat hij nog verder onder den zegen Gods met vrucht werkzaam mocht zijn. Onze militairen. Het bestuur van het Chr. Militair Te huis aan den Morschweg tracht steeds voor de militairen het nuttige met het aangename te vereenigen. Er worden telkens weer gezollige avon- Aan het Zoeklichi. Leiden 25 October 1922. De vorige maal kreeg ik een commu nistische collecte onder de lamp. Ditmaal een stukje woningpol l- t i e k. Do Federatie van Transportarbeiders bezit te Rotterdam aan do Schietbaanlaagi een groot pand, waarin de kantoren va.n die organisatie waren gevestigd. Een half jaar geleden echter werd de ze tel van het hoofdbestuur- verolaalét en het pand ontruimd. Een prachtige gelegenheid dus om een aantal gezinnen uit „kleine kamertjes en ellendige krotten" onderdak to brengen. Maar wat deed onze commur-islische Federatie? Zij trachtte het pand te verknopen en toen dat niet lukte liet men het, met de bedoeling om er meer geld van te kunnen maken, eenvoudig leeg staan, behalve een klein gedeelte dat zonder bezwaar verhuurd kon worden. Maar daar werd dan ook van gehaald wat c.r van .gehaald kon worden. Als de eerste de beste huisjesmelker stapte bet Federatie-bestuur naar do Huurcommissie cn vroeg een huurverhoo- ging van 50 pet. De Communisten hadden het indertijd over buurbsovlets, die de huizen maar in bezit moesten nemen. Me dunkt zoo, men zou in de S<hiot- baanlaan te Rotterdam een goed begin kunnen maken. OBSERVATOR. den georganiseerd, maar ook worden zoo n<u en dan onderworpen van algemeen be lang behandeld. Op verzoek van sommige bezoekers zal Donderdagatfond het Socialisatie-vraag- stuk aan de. orde lcomcn. De heer R. Zuidema heeft zich bereid verklaard dit onderwerp te bespreken. De keer E., ex penningmeester van de Woningbouwvereniging „Ons Belang" is heden op transport naar den Haag ge stold om ter bcechikkip van den Officier van Justitie t© blijven. Aan den heer J. G. Thon is alhier is op diens verzoek met ingang van 20 dezer eervol ontslag verleend als landmeter van het kadaster. Do heer G. J. Pa u 1 i d e s alhier is ge slaagd voor bet examen Gesebieder-CM. O./, BI N Pi E N LA.ND. De Chr. Ethische partij. Te Solo (Java) houdt do Ohr. Ethische partij een partijdag, waar de heer P. Borg- meijer, lid van den Indischen Volksraad in zijn onderwenp„De Ohr. Ethisch o partij en de nationale stroomingen" onderstaan de stellingen hoopt te verdedigen: I. Voor den Chris-ten, die immers in de verwachting leeft van het Hemelseh vader land, staat het nationale leven op het tweede plan; II. Het nationale loven is, sinds God de mensohheid in volken vaneen scheidde, te eerbiedigen en te bevorderen als een mid del tot ontplooiing van de gaven en krach ten door God aan het mensohclijk ge slacht verleend; III. Het Christendom bevordert, op krachtige wijze de zuivere ontwikkeling van het nationale leven; IV. Met name in een land onder kolo niaal bestuur moot elk streven om binnen wettelijke grenzen liet nationale leven to versterken en tot uiting te brengen, wor den gesteund V. In een land, waar verschillende vol ken onder één bestuur zijn vereenigcL, moet liet streven om in menig opzicht ver schillende volkeren kimstanatig tot óéo natie te vereenigen, alls onnatuurlijk wor den verworpen VI. Hoewel het: één land, één volk, één wet, één hoofd., één taal, het vijftal een heden aangeeft, waarin de kracht van den staat zich het voordeelig&t ontwikkelt, mag toch nooit het nationale leven aan die staatskrariht worden opgeofferd VII. De C. E. P. erkent blijkens haar programma's het nationale karakter der verschillende volkeren in Ned-Indiö, en staat dlus sympathiek tegenover do natie* nale stroomóngen, die zich op do wettige wijze otpenharen. De vergadering is 20 Sept. j.l. gehouden in de Javaansche kerk. Invoerrecht versch en gekoeld vleesch. De Minister mn Financiën brengt ter kennis van belanghebbenden, dat de oom* missie van deskundigen voor het invoer recht op versch en gekoeld vleesch in harO vergadering van 23 dezer de in de wefc van 19 Med j 1. (Stibl. No. 330) bedoelde prijscourant heeft vastgesteld als volgt: Bund- en kalfsvleesch, versch of ge* koeld 100 K.G. 95.— Paarden en ander vleesch, versch of gekoeld 100 K-G. 40 Gedurende de maand. November zal mitsdien het 'invoerrecht voor de hierboven bedoelde vleeschsoorten bedragen 10 pCU van dc hiervoor vermelde waarden. (St.CrfcJ

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1922 | | pagina 1