MIME Ds. H. THOMAS lieLeielieC«nl V. H. RUTGERS Tweede Blad. fUS Heuvel Chr. v. d. Dinsdag 4 Juli 1922 Jan en Jannetje naar de stembus Dat wordt do nieuwste prostatic van het degelijk huisgezin, eon gebeurtenis waar Potgieter niet van droomde, toen hij zijn mooie schets van -den Oudejaars avond schreef. Nu niet samen thuis, maar samen over de politieke markt met haar vele valsche ■profeten en hinderlijke marktschreeuwers naar de stembus. Dat is wat nieuws. Een zware tocht zucht Jannetje, en die me dat bezorgd heeft, zou ik wel eens onder han den willen nemen. Je hebt gelegenheid het hom aanstonds goed in te peperen, vrouw, zegt Jan, als je in het stemhokje staat. Het loopt toch zonderling en dio wet- tenmakeiïs zijn soms grappenmakers. Rood stemmen, riep de socialist en nu etemmon we rood en weren zid n gees t. Wat een drukte op die markt. Ik word er haast angstig van, zei Jannetje. Of ik niet wist, antwoordde Jan, dat je er als '5 er op aankomt voor staat als de beste. En zie nu eens, aldus de vrouw woei*, zie nu eens al dut vrouwvolk, dut. ook al meedoet aan - het politiek gekrijsch. Dat zijn, aldus Jan lachend, onze politieke bakvischjes. Maar wat wil jo? Als hot menschdom dwaas wordt, dacht je dan dat de vrouw er aan ontkwam? Maar nu moet je eens zien, naar do tent, van den Vrijheidsbond. Hallo halloschreeuwt er een Jan en Jannetje toe. Hier vj'ndt gij, wat gij hebben moet. Vrijheid, gelijkheid, zuinigheid 't Is grappig fluistert Jan zijn vrouw in het 'oor, en nu moet je weten, hoe die kerel met. millioenen smijten wou. De vrijheidsbond, zoo bel oogt wolspre- kend de redenaar, die brengt de redding. Zie onzo plaat. Daar is de draak. Room- schen en sociaal-democraten, die gaan straks saam, maar daar staat onze Dres- ■selhuys. de moderne St. Joris en slaat het monster dood. Als ik niet wish aldus Ja<n. datf. die roode drakenkop meneer Dreselhuys voor de Eerste Kamerverkiezingen leelijk bij het been had em hij niet ontkwam zonder zijn zwaard to verliezen. En dan, zon dat stuk van dien draak niet zoo gevaarlijk wezen als ons volk niet naar den liberaal geluisterd had. Wel een geschikte drakendooder. Och arme! Onderwijl echter ie Jantje aan den mouw getrokken door zoo'n vrijzinnige dame. Kijk eens hier, vrouwtje, zegt zij, heel vertrouwelijk en neerbuigend. Zoo richt men zich. immers tot het eenvoudige volk. Kijk eens. hier, wij vrijzinnige- vrouwen zullen u den weg wijzen. Gij weet toch dat thans de man regeert en'de vrouw niets te zeggen heeft. Wat trekt die Jan toch een oolijk ge zicht. Hoor eens, juffie, zegt hij, je moest maar eens een paar dagen bij ons komen om het huishouden te loeren. Dan zou je epoodig wel heel andei's praten. Ik spreek tot. uw vrouw, zegt hoogwijs het juffie. Ik zak haar on6 boekje over de nieuwe huwelijkswetgeving meegeven. Dat komt. van ons staatsburgeressen. Staatsburgeressen nou murmelt Jan, het is me geen kleinigheid. Wat staat daar al zoo in? zegt. Jan netje. Wat wij willen, ziet n; als wij baas worden, behoeft de vrouw den man niet te volgen. Wat ik toch zoo graag doe, zegh Jannetje, en zij trekt, haar man voor- uit. En dan onze gezinsraden aldus de staatsburgeres, van hoogstaande mannen en vrouwen, om uitspraak te doen bij go- schil tu&sehen man en vrouw. Jawel, zegt Jan nog even bij 't afscheid, en daar komt gij zeker in. Maar zijn vrouw is hem al een eind vooruit. Die hot daarbij uit kan houden, mag het weten, zegt zij, maar ik niet. „Hier staat de redder des vaderlands, de groole Henri ter Hall", zoo schalt een stem. Schrik nu niet, zegt Jan tot zijn vrouw, op zoo'n politieke kermis hoort toch ook oen hansworst thuis. Én hij ie de slechtste nog niet. Ik hou niet van de kermis, zegt Janne tje. Laat ons verder gaap. Het huis wacht mij. FEUILLETON. De Germaansche gevangene Een verhaal nit de eerste eeuw onzer jaartelling. f49) Ieder wist wel dat deze tranen en dit bo- klag den keizer en do bejaarde keizerin- moedor hoogst onaangenaam waren. De offirieu-a van twoo Pretoriaansche cohor ten ontvingen haar te Brundusaum. Se naatsleden en hoofdlieden waren aange wezen ora de urn te dragen; aan de voor naamst e goden worden offers gebracht. Maai* me merkte zeer goed. op dat zoomin Tiberius als Livia, en ook niet. Antonia, de moeder van German Leus (de laatste op *b keizers uitdrukkelijk verbod) gekomen waren om den doode do laatste eer te be wijzen en Agrippina te ontvangen. In elke stad was de bevolking echter op de been om door ongekunstelde deelneming de koudheid van het hof te vergoeden. Waar ze ook dooit rokken, kwam de bevolking in '1 zwart, de adel in purper, haar tege moet ter oere van den geliefden doode werd kostbaar reukwerk gebrand; en zelfs .van het. land en uit vergelegen plaatsjes kwamen gehecle troepen aan do nlgemee- ïie huluo deelnemen. V Zoo ladende men Rome, Langs den Nog even. zegt Jan on hij schatert, het uil. Hoor nu dien vont! Een dubbeltje voor oon stem, behvsting- Ixl u Ier, con dubbelt jo voor een stem! Mag dat. nu. fluistert Jannetje, on is hier geen politie in de buurt? Zij gaan vorder. Een groolo tont on veel volk daar voor. Daar vertoont zich ook do groote kracht mensch. Dat. ia de bluf tent., zegt Jan, en Jannetje leest de groote lottere: S.D.A.P. Hoor zo eens rumoer maken. Do dadels van Hassan zijn grooter, dan zij zijn Luister allo standen, hoort mannen on vrouwen. Geen mirakel is ons te groot. Geen belofte ons te kras. Wij brengen de socialisatie Opdat ook wij de wereld kumuon rond gaan mot. den bedelnap net als do Rus sen meent Jan. Ik dank jo vriend. Moor dan socialisatie. Ontwapening dat is de groote leus. Wij schaffen het leger af en berooven do overheid van haar zwaard. Ik zou wel eons weten wat je daar on der je vestje hebt, goedo vriend, zegt Jan. Do overheid machteloos, opdat jij ons straks kunt verdrukken. Het zal maar het bes to zijn, dat do overheid hot rocht kan handhaven. Hot zijn slimmeriken, vrouw, die so cio al-dom o crat on. Gelooft ze niet. Gelooftzo nipt, schreeuwt daar een man on hij beeft niet slechts een roode muts op, maar ook een roode blouse aan. Gelooft zo niet die sociaalpatrio Kon, die sociaal-democraten. Zo hebben or het volk maar tusschen. Wij communisten Die kon wol eens gelijk hebben, zegt Jan tot zijn vrouw, maar van hom moet hot volk toch ook niets hebben. Maar Jannetje heeft bet alweer met zoo'n politieke juffer t<o kwaad. Zie eens hier zegt deze met veel drukte, wij komen op voor de moedor en he'c id ml. O dio lieve kinderen niet? Ik had er tien, zegt Jannetje, en heb ze alle goed groot. Hoe-veel hebt gij er? Nu dat doet er niet. roe, aldus de roode juffrouw. Het moederschap is oen maat schappelijke functie en moet betaald door den staat. Ik 'neb, om mijn kinderen groot te krij gen, don staat gelukkig niet noodig ge had, zegt- Jannetje. Hebt gij geen man cm voor U te zorgen? De vrouw moet zelfstandig zijn ook als zij moeder wordt, aldus de vooruitstre vende dame. Daarom moederschapszorg, kraamvrouwenverpleging, alles gratie. Vraag die moderne juffer eens, hoo zij over het huwelijk denkt, zegt Ja® nu, die met smaak de toornige uitdrukking ziet op liet gelaat- van zijn vrouw. Ik weet er alles al van, zegt deze. Hier moet ik in elk geval vandaan. Jan en Jannetje kwamen ten slotte door do rumoerige drukte heen. Heo yerklaar.je toch al dio verwarring, zegt Jannetje. Och zogt. Jan, je kunt het immers lé zen in den Bijbel. Hoe groot-er de ellende onder do menschen on hoo erger hot ge vaar, hoe moer valsche profeten. Dat is altijd zoo geweest.. En de mon- sclven willen de val&che profeten hooren. Want zij spreken niet naar het Woord Gods, maar zij spreken nit. hun hart, hun natuurlijk hart. Kijk daar nu zoovfclen luisteren naar allerlei onzin, zion naar het spel van de dwaasheid. Allen hebben reeds doen zien da.t hun beloften geen papieren roebel waard zijn en toch verga pen zich altijd weer velen aan den schijn. Weet go wat ik mooi vind? zegt Janne tje. Dat ik den antirevolutionair niot tus schen die marktschreeuwers vind. Maar hij is wel op zijn post, zegt Jan. Gij zult het zien. zoo gauw wij van het void der ijdele beloften af zijn. Ziedaar reeds dc goedo handwijzer: stemt Rut gers. En daar is onze vriend. Zeg eens, zoo plaagt Jq®, gij kont deu weg naar de stembus. Maar waar zijn uw beloften? Daar ginds is alles te koop. Vrede on voorspoed en geld en goed en vrijheid en cultuur en geestelijk goed zelfs, maar buiten God. 'Allerlei mirakels worden er vertoond. Minder belasting, maar meer uitgaven. Geld voor een ieder, maar zuiniger staats beleid. Veel meer uitgeven en nog veel meer onderhouden. Weerloos worden en sterker zijn. Alles vernielen en alles be houden. Het leven Todden door het te ver woesten. Waar zijn uw beloften. Gij kunt niet meedoen, man. Gij hebt gelijk, zogt de antirevolutio nair. Mijn handen zijn leeg. Wat zijn wij arm nietwaar? Maar zogt Jan, wat waren die ware profeten oolc arm en die valsche profeten rijk. Zij zeiden: trok op en gij lcrij.gt. do overwinning. En de ware pro- Alle Anit-fisvoluiionnaire Mannen en Vrouwen in -den K ie .«kring Leiden stemmen WOENSDAG 5 JULI a.s. ëp No 1 van Lijst 6y dat is de derde lijst, die op het stembiljet staat. Alleen liet witte puntje in bet blokje voor den naam van den hoer wordt rood gemaakt. Zoo moet uw stembiljet er uit zien, als het in de bus gaat. j Rutgers, Mr. V. H. Monté Ver Loren F. H. de Bi Molen, i. v. d. BI Schouten, J. Hl Warnaar W. BI iongebreur Ds. M. Vries, Mr. S. de ffijj Andel, H. v. ÉI Adriaanse Ds. L. feet had dan niet dan het oordeel Gods. Wij moeten waar zijn en getrouw, Jan en Jannetje. Maar wij zijn toch ook weer rijk. Omdat wij mogen on willen wijzen ep het Woord Gods. op Hem Wiens belof ten eeuwig waar zijn. Er is ecu toekomst voor Nederland als het de revelutiopredi- king verwerpen wil. Als die markt eens leegloopt. 'Jan en Jannetje zijn bij de stembus aangekomen en doen hun goede keuze. En dan gaan zij naar huis. Oranje in 't hart cnnieinands slaaf, weet Jan ook hu nog te zeggen, en hij verstaat dit woord veel beier dan Potgieter het ooit vermocht. Hij heeft de leugen der revolutie loeren verstaan en de kracht van het. anürevolu- i ionair beginsel leeren waarcleerren. Eu hij dankt God een vrouw te hebben, wier grootste schat do vreeze des Hes- ren is. N. P. G. STEMPLICHT. leder die volgens de kiezerslijst be voegd is tot de keuze rnede te werken, is verplicht zich binnen den voor de stem ming bepaalden tijd der uitoefening van zijn kiesrecht aan te melden bij het stem bureau van het voor hem op de kiezers lijst aangewezen stemdistrict, behalve bij het bestaan van een geldige reden van verhindering. (Art 72 Kieswet) De gebroken klank. Uit- een rede van D s. J. J. K n a p, Nod. Herv. Pred. te Groningen; „Past op nw tollen". Slaapt niet. weer in. Weg met de slaap mute. Neorat bovendien een voorbeeld aan rwt oude volk des* Heer en. Als Israel ten strijde toog, was men gewoon de zilveren trompetten le steken. Men haalde er dan echter mot één lang- gerekion toon uit, doch men blies met ge broken klank: de ééne toon werd in twee korte stoot on gebroken. Zoo moeten onze mannen nu ook op trekken, één' heldhaftige vastberaden schare, allen in do pas, met de banier des Evangelies in hun midden, maar dan op trekken onder den gebroken klank der trompetten. Dus niet de gezette triumfoerende toon van het: „Wii loopen ze wel onder den voet, die Socialisten"! Niet de gezette toon van dim overmoed, dio op eigen krachten doet steunen. Maar de gebroken klank, der o o t- m o e d i ge taalde gebroken klank van 't gevoel uwer eigene zwakheid; en dan bovenal niet te vergeten de gebroken klank des gebed s, opdat Gods kracht in uwe zwakheid wordo volbracht" KERK EN SCHOOL GEREF. KERSEN. Drietal. Te IlselmondeP. Deddoas t<j Brielle, Dr. J. W. v. d. Bosch (o Harderwijk w» K. Wiukeiman te Eindhoven. Bffroepon. To IJsolmonde: P. Dcdclens to Briollo; to Anjum: U. Ubbens to Roodeschool to Zoutkamp: W. Woener to Baard. B o d a n k t. Voor Maassluis (B.)E. J. Wienl-jos to Oudshoorn. NED. HERV. KERK. Beroepen. Te Holder (toe*.)'A. Fetter, om-prod, to Deu Haag; Te Bceoyou (N.-Br.) J. JapcUen to Haamstede. Bedankt. Voor Montioort: P. Kuijlman to Houten (U.); voor Leeuwarden: N. A. Becht Jr. te Arnhem; voor Jisp: H. van Lunzen, cand te Driebergen. DOOPSGEZ. GEM. Boroopen. Te West-Terschelling: J. Dozij prop, to Amsterdam. Kerkelijke eenheid. Naar aanleiding van hot redlemonfc op do prodikantstractomenten in de NocL Herv. Kerlc, waar do Gcroformeorde Bond zich togen hooft verklaard, merkt Ds. H.' Janssen in „Do Wek ker" óp, dat we aan den vooravond staan van een geweldig kerkelijk conflict. Zal do Horv. Synode op een conflict mot den Bond aansturen? ..Alzoo oen buitengewoon moeilijk goval, wan neer do Geref. Bond ook Gc-reformoord handelt-. Ik hoop hot van hoeder harte. Want do kerkcTijko kwestie moet opgelost worden. Allo Gereformeer den hooren bijeen. En eerst dan kunnen wij ook een good politiek loven krijgen. Onzo kerkelijke godeoldheid slaat ons met politieke machteloos heid". Uit het Sociale Leven. ScheepsboHTvma!fti-,o. Onder de industrieën dio een zeer be denkelijke® tijd tegemoet gaan, zegt de Standaard, valt de scheepsbouw in ons land. Gedurende den oorlog bloeide onzo scheepsbouw op. Niet meer kunnende la ten bouwen in Engeland en Duilschland; plaatsten onze reederifen hunne orders in Nederland en, aangemoedigd door de re sultaten, -werd ook de kiel gelegd^ voor vaartuigen, waarvoor geen orders ver- et rokt waron; dio dus gebouwd weiden voor eigen Tekening, om ze later, na af bouw, to verkoopon. In vele gevallen liep dit op een misrekening uit. Immers vele dezer schepen weiden op stapel gezet, toen de maleriaelprijzon nog niet- gedaald wa- en en do warkloone® hun grootste hoogte hadden bereikt. Deao schepen hebben vaak 350 tot 400 gulden per ten gekost, ter wijl men ze thans nieuw kan bouwen voor 200 tot 275 gulden per ton en men in goe do conditie vorkearen-de schepen te kust en te keur koopon kan voor prijzen van '100 tot 140 gulden per ton. Zoo weidt op oen schip van 1000 ten dl spoedig 250.000 gulden verloren. Als men dan nog een kooper vinden kan. Want dat is wellicht hot ergste: de malaise in de scheepvaart is oorzaak, dat vele schepen worden opgelegd, zeodat er naar nieuwe schepen geen vraag is. Met name in de provincie Groningen dreigt door dezen toestand weldra een ernstige stagnatie in te treden, die de vrees wekt. dat vole werven voor goed zullen moeten sluiten. Juist- daar toch is, meer nog da® elders, z.g. op speculatie gebouwd, en men sprockt niet te boud als men zegt, dat or een calaetroplie dreigt. Staking uit jalousie. Men schrijft van bouwvakaiboidorszij- ie aan do M a a 6 b. „tSaking", dat is het- parool van de Opporlieden-Vereeniging O. D. N. L. „Ontwaakt door Nieuw Leven", afdaeling van de Landelijke Federatie van Bouw vakarbeiders. Loden van bovengenoemde verconiging hebben voor dc zooveelste maal hot. work neergelegd bij de metselaarspalrooiis Van Borg en Van Hilton, welke acht huizen bouwen aan den Admiraal do Ruyterweg. De oorzaak van dit conflict ligt in het feit, dat de patroons niet bereid zijn op commando «ran hun personeel twee man in dienst te stollen, wolk conflict ton vol le wordt onderschreven dcor O. D. N. L. ,Jn dienst- van genoemde patroons wer ken 15 opperlieden en 15 metselaars. Door de metselaars wordt volgons overeen komst in tarief gewerkt, waardoor ze f 2.40 per uur „of f 10S pe.r week verdie nen. Wat nu door de metselaars in tarief wordt verdiend ontvangen ook de opper lieden por uur on per week. Men kan zich indenken, dal- men er Rome beweende dien dag niet alleen 'Gormanicus maar do Romeins che eer en 'deugd. Moer nog, het was een droefheid, die ze ge-en naam. geven konden; do bron van alle duisternis die waard ie zoo ge heel e# te worden. Zij beweenden een ver loren paradijs, verleren ïnenschelijk go- luk, den val van hun volk. Het was de zonde, 'b Was hot ideaal va® don waren mensch, dat (hun onbekend) terzelfder ure in Nazareth leefde; de verloren Herder, Koning en Zaligmaker. Maar op zijn ijzige hoogte hield Tibe rius zioh afgezonderd, niot -verwarmd door de zonnestralen, die gewone mensehe® koesterden; niet ontroerd door do stem men van smart, dio hen zuiverden. En spoedig daarna daalde van dien rotstop een hardo stem in de ooren dew stervelin gen; zeker als een bazuin, onmeuschelijk, sarcastisch, kort en bondig, vol gemeen plaatsen en ijskoude waarheden. „Vorsten sterven, de Staat blijft, 't "Was natuurlijk dat men in de eerste vlaag van droefheid weeklaagde, tranen geven verlichting. Thans is het tijd om weer lot kalmte te komen, evenals de goddelijke 'Julius, teen zijne dochter hom ontviel, en do 'goddelijke Augustus, toen hij van zijn kleinzonen beroofd werd, hun ver driet onderdrukt hadden. Dikwijls vroe ger hebben do Romeinen den dood hunner .Yeldlioerea met gelatenheid gedragen. Da spreekt hedenavond 8 uur in „Prediker". happig op is daar te werken en dat O. D. N. L. wil zorgen meer menschen barer veroeniging voor f106 aan het werk fce krijgen. DE STAATK. GEREFORMEERDEN. Bij deze stembus, zegt onze N. H. Cr t.# verschijnt ook de Staatkundig Gerefor meerde Partij in het strijdperk. Op haar program staan enkele punten, die ook op dat- dor anti-rev. partij een oervolle plaats vonden. Wie daarvoor in derdaad iets bereiken wil, doet beter ora op de anti-rev. lijst te stemmen. Eon van de verschillen tusschen beido partijen is de kwestie van de verzekering. Daar zijn de Staatkundig Gereformeerde® tege®. O.i. treden zij daarin hoogst inconso- kwent op. Onder hun candidaten zijn oen of twoa christelijke onderwijzers. Wat- is nu hot eigenaardige? Dit. Dat deze onderwijzers aUön een gratis pensioenvereelaering hebben loo pen ten laste van don Staat- der Neder landen. Deze verzekering is gebaseerd vol komen op dezelfde gronden on berekenin gen ai? die welke bedoelt den eenvoudi- gen arbeider bij invaliditeit of op bepaal den leeftijd een kleine uitkecring to waar borgen door middel van een wetenschap pelijk spaarsysteem. Er is nog iota anders, dat het. inconoo- kwente der Staatkundig Gereformeerden aantoont. Zij zijn vooislanders on terecht van oen krachtige landsverdediging. Maar goed bezien is hetgeen voor de handha ving va® de ongereptheid van don vader- la-ndschen bodem wordt uitgegeven, niet andere, dan oen alleszins geoorloofde, noen verplichte verzekering in het belang van ous onafhankelijk volksbestaan. Als de groep eens wilde voelen voor consekwentie en het. loven niot. in allerlei stukjes deelde, dio dan als zonder onder ling vc-rband worden beschouwd, zou zij tot do overtuiging moeten komen, dat niet. in afzonderlijke partijformatie heil gezocht moet worden, maar dat voor haar weftschoa hot moest bereikbaar is door het steunen dor anti-revolu-tiouaire partij. Nu worden wellicht duizenden stemmen vermorst. We willen er bovendien op wijzen dat het juist- een lid der anti-rev. Kamerfrac tie, n.l. Mr. Rutgers was, die door het indienen van een wetsontwerp in de Twee de Kamer gepoogd heeft, om voor soli-o- len, die beheerd worden door hen, die ge moedsbezwaren hebben tegen assurantie dezer gebouwen, eerbiediging te verkrij gen. Helaas is het door de Kamer verwor pen. Ook op het gebied der 6ociale verzeke ring is er naar gestreefd om de bezwaren uil, dezen Kring te ondervangen. Willen zij, die tot de Staatkundig Ge reformeerden neigen, zoo goed mogelijk hun eigen zaak dienen, dan is het. beste midilel daarteo gelegen in het stemme» op de Anti-Rev. lijsten. Daardoor wordt een noodlottige vere brokkeling van kracht tegenover den te gen stander voorkomen. Wordt geen candidaa!. der Staatkundif Geref urineerden gekozen, da® zijn de of hun lijst uitgebrachte stemmen een ca» doan aan den politieke® tegenstander. De S. D. A. P. zal or misschien dank baar een zetel meer door in ontvangst ku anon nomen. spreekt hedenavond in „Prediker". WIE ZICH VERGIST. Een kiezer kan, wanneer hij zich bij de invulling van zijn biljet vergist, eenmaa- een nieuw stembiljet aanvragen (bij den Voorzitter van het Stembureau) mits h* eerst overhandigde door hem wordt terufr- gegeven. (Art 77 Kieswet) Aprikpclen van dé groote godin slaoSr vow de deur. Koert tet- i«w vermaken te rug!" Even later vers to ik to hij die lo3 d-oofci zijn eigen voorbeeld. Een schrijven va* rouwbeklag, dat de Grieken hem zonde*; bij den dood van zijn eigen zoon. Drusua, beantwoordde hij mot oen brief, waarin hij hun zijn deelneming betuigde met doa dood van Hector van Tcoje! Van dat hart moest Agrippina d« fiere, moedige reine, trouwe bescher ming voor zichzelve on voor haar kinde ren verwachten! Dion man word door het Romeinschc volk verlof gevraagd hem ter oere tempels ie mogen slichten, in 't geloof dat hem alle macht in h^mel on op aarde gegeven was. De hartstochtelijke roitw over Gorma nicus was nauwelijks bedaard die in de oogen van den keizer bijna met oproer gelijkstond of datzelfde Romeins*he volk kwam tof hom met een boete, die hom minachtend deed glimlachen. De ar me burgers hadden geklaagd over don boogeu prijs van hot- koren. Tiberius - er langde dien tet den inkoopsprijs en be taalde den verkoopore de winst uit eigen middelen. Daarop verhief hei- Romeinsclm volk zijn „zorg voor don staat" hemel hoog, roemde hom als „God en Heer," e® -smookte opnieuw hom verlof om lioui „Vader des vaderlands te mogen noem»*». weg van Appius, mijlenlang met graf- tombon omzoomd, 'ging de optocht voor bij. Siguna herdacht, haar "corete komst- in de stad langs deu Flamingischon weg Toen was al wat haar omgaf vol feest vreugde; Geimanicus met zijn gezin hel middel punt van alle leven on vroolijkheid. Nu geen bazuinen, fluiten, gekranste os sen, feestelijke menigte! Langzaam be woog zich het gezin van Gormanicus tus schen de graftomben; met om den krans dor overwinning op het Kapitool neer te leggen, maar 'om de aseb van den over winnaar in het- keizerlijk praalgraf bij te zetten. Van dien eereten triomfweg af, was 't gelieele levenspad van Agrippina een doodenweg geweest; gehuld in telkens zwaarder schaduw. Uit de stad kwam de Senaat en een groot deel der bevolking haar tegemoet. Niet- in genegelden optocht-, maar in groe pen, met gedempte stem weeklagend als menschen, die in dezen doode alles verlo ren, ging de menigte de stad binnen. Een hart bleef ongeroerd. Eén koud, bitter hart, «dat van jaloerechheid ver teerd \vas toen Gormanicus als overwin naar introk; en in nog spijtiger ijskoude verzonk bij nu hij zoo oprecht betreurd wei^d. Do nijd kan uit elk voorval des le vens, pok het droefste, vergif zuigen. El ke toejuiching voor den overwinnaar was oon angel in Tiberius' hart geweest; deze rouwklage wondde hem nog dieper. De dag, waarop do geheiligde asch naar hot praalgraf va® Augustus gebracht werd, ging niet in zoo ingehouden, verhe ven droefheid voorbij. Nu eens waren de gevulde straten „oen woestijn van verla ten stilte," dan weder steeg hartstochte lijk gejammer ten hemel. Het veld van Mars, waar in de nabijheid aan den oever van den Tiber het praalgraf lag, word door de rouwtoorfcsen tot één lichtzoo ge maakt; gewapende troepen, magistraats personen in burgeerkleeding, volk van allerlei stand vulde het plein, roepende dat. de Staat was gevallen en geen hoop moer overbleef. Alle harten brandden v,an liefde voor de reine, moedige levons, die zoo weinig navolging gevonden had don; voor den verloren Caesar en de rou wende Agrippina. Men noemdJe haar do eer dee lands; do eenige afstammelinge van Augustus; het laatste type van oud- Rome; en riep de goden aan „om haar nakomelingschap Ie beschermen opdat die de boezen overleven mocht". Er was een ongeveinsde uitbarsting van droef heid. die den toorn des keizers braveerde, voor een oogenblik dat diepgezonken v-olk opheffend tot zijn verloren ideaal, en hot, zooals ware smart doet, toononde tet wolko hbo ge roeping hot gehouden wae.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1922 | | pagina 5