Dagblad voor Leiden en Omstreken. ABONNEMENTSPRIJS IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN WAAR AGENTEN UEVESTIGD ZIJN PER KWARTAAL 12.50 l'ER WEEK10.19 FRANCO PER POST PER KWARTAAL 12.90 3de JAARGANG. - DINSDAG 6 JUNI 1922 - No. 656 Bureau: Hooigracht 35 - Leiden - Tel. Int. 1278 - Postrekening 58936 ADVERTENTIE-PRIJS. PER GEWONE REGEL p 10/ÜI DES ZATERDAGS B 10.30 INGEZONDEN RECLAMES D!JBRt?I TARIEF, KLEINE ADVERTENTIES van hoogstens 30 ivoorden 50 cent; Zaterdags 75 cent :<iï bij vooruitbetaling. Het Pinksterfeest plaatst ons voor de groote tegenstelling tusscben den Geest die uit G o d is en den geest van de wereld Reeds de eenvoudige vermelding van het feit dat op den eersten Pinksterdag plaats greep leert ons dat toen de geest der we reld spottend zeide, dat de apostelen d r o n k e n waren. Zoo is 't altijd en onder alle omstandig heden. Die tegenstelling openbaart zich ook in onze dagen op elk gebied, ook in de be schouwing van wat geweest is en wat in de toekomst moet gebeuren. Ei is verschil in beschouwing omtrent het verleden. Velen-wijten de groote en schokkende gebeurtenissen van de laat ste jaren aan de verdwazing van vorsten en staatslieden. Dit is de geest der wereld, dio alleen den buitenkant der dingen ziet en niet den achtergrond en den onder grond. Het is dezelfde geest waarvan Jezus sprak in Lukas 12, dat hij niet wi6t te be proeven do teekenen des tijds. Voor hen, die zich laten leiden door den Geest uit Gods Woord staat de zaak an ders. Zij erkennen dat Gods hand schrijft de historie der wereld en zij erkennen dat Zijne oordeelen zijn gegaan over de we reld. Dat verschil openbaart zich ook bij de beschouwing van den toestand waarin wij leven. Wanneer wij den geesel Gods erken nen, dan zullen we ons voor Hem veroot moedigen en niet alleen klagen over teleur stellingen die ons troffen. Ook bij de beschouwing van de toe komst komt dit verschil aan het licht. Onlangs hield Prof. van Gijn een rede waaTin hij er op wees, dat vele economen zioh schuldig hadden gemaakt aan een ern stige vergissing, doordat ze het besef had don gaande gemaakt dat gold een constan te waarde heeft. Terecht wees hij er op, dat dit niet juist is cm dat geld alleen een constante waarde heeft, als do verhouding tusschen goede ren-voorraden en geld dezelfde blijft. Prof. van Gijn ging nog een schrede ver der door er op te wijzen, dat de kern van hot kwaad hierin schuilt, dat do zedelijke krachten zioh te weinig lieten gelden. De menschen moesten anders, beter worden. Dit is opzichzelf juist. Maar do fout van Pref. van Gijn was, dat hij hier ophield. Wij ochter gaan oen 6chredo verder; gaan tot a ch t e r den muur. Achter de zedelijke eigenschappen ligt de geestelijke voedingsbodem. Wij moeten daarom niet alleen grijpen naar de vruchten van het Christendom, maar wij moeten terug naar den wortel waaruit de vrucht op komt. Die Christelijke grondslagen zijn voor ons het zedelijke goud, waarvan Jeremia klaagde dat het verdonkerd was. Ook onder ons zijn de laatste: jajren klachten gerezen over de verdonkering van het. goud. Spr. wil niet op de gegrondheid van die klachten ingaan, maar hij wil wel opwek ken de belofte af te leggen, dat we zullen optrekken onder de leuze, dat de Christe lijke grondslagen van Staat en Maatschap pij moeten worden gehandhaafd, opdat het goud niet verdonkere. Welke die grondslagen zijn? Spr. moet zich beperken, maar hij wil wijzen op een zestal Schriftwoorden, die als de grond slagen van heel onze actie kunnen worden aangemerkt En dan wijst hij in do eerste plaats op het woord dat onze Heiland sprak, voor Hij ten Hemel voer: „Mij is gegeve-n a 11 f m a ch t in Ho melen op aarde. Dlvirvan is niets uitgezonderd;.niets bui tengesloten. Het is de proclamatie van de volle souvereiniteit Gods, de heerschappij van God over alles wat loeft en zich be weegt. Alle macht, in den Hemel, maar ook op de aarde. In onze gezinnen moet Christus Koning zijn maar ook in de Kerk, in de School, in de rechtzaal. Op de pui van het". Raadhuis en op don gevel van het Parlement moet geschreven staan: „Mij is gegeven alle macht." Daarom is 't dat ons Program opkomt voor de erkenning van die volle souverei niteit. Daarom ook komt het op voor do heilig heid van het huwelijk, omdat het is de basis waarop het huisgezin rust en omdat daaruit opbloeit dat Christelijke leven, dat zijn weg vinden moet door heel de maat schappij. Daarom komt het op voor de volkomen vrijheid van de Kerk, omdat in de Kerk alken Christus Koning mag zijn. Daarom dringt het aan op volkomen vrijheid voor de scholen. Er zijn er die meonen, dat we, nu de financieele gelijkstel ling verkregen is, er nu zijn. Maar zoo staat de zaak niet. One recht is erkend maar wat wo noodig hebben, dat is de vol ledige paedagogische vrijheid om ons on derwijs dienstbaar to maken aan de beves tiging van de Christelijke grondslagen van ons .volksleven, i Daarom ook komen we op, tegen alles wat die grondslagen verzwakken kan. Spr. wijst op een van do vele gevaren, de sexueole inmoraliteit, de publieke eer baarheid, die zich demonstreert op een wij ze die roept om waakzaamheid en om een met kradht strijden voor het cement van het huisgezin. Dat koningschap moet worden erkend in do rechtzaal. Ook daar geldt: Uw wil ge schiede. En 't is daarom dat ons program van actie vraagt herstel van hot recht der Overheid om den moordenaar aan het leven te straffen. Het tweede Schriftwoord van groote be- teekenis is: InChristus is noch dienstknecht noch vrije. Hébt gij, zegt Spr. woleens nagedacht over do beteekenis die dat woord had, toen het werd uitgesproken? Het was toen het Romeinsche Keizerrijk stend op het top punt van zijn macht en toen aan de eene zijde stonden de vrijen en daarnaast de sla ven, de verachten, die geen rechten had den. In die wereld draagt Paulus net woord in, dat in Christus noch dienstknecht is, noch vrije. Hij plaatst daardoor do zedelijke waarde van don mensoh op den voorgrond en wischt het zedelijk verschil uit. Spr. noemt vorder twee andere Schrift woorden die een rijk licht doen stralen over do maatschappelijke verhoudingen. Het eerste is dat uiteenenbloedo het ganse.ho menschelijk go- slacht geschapen is, en het tweede, dat God alle dingen geschapen 'heeft naar Zijnen aard. Het eerste voord doet ons zien, dat de mcnschhoid een oenheid is. Dat er niet zijn individuen, maar dat vanaf do Schepping tot don dag der Voleinding, de t allo© ze mil- lioenon menschen moeten beschouwd wor- don als een geheel. Met kracht wordt zoo de gedachte o.p den voorgrond gebracht, dat wo eerst hébben te letten op de ge meenschap. Maar wij mogen daarbij niet blijven staan. God schiep toch ook alle dingen naar Zijnon aard. God schiep geen vormelooze massa, waarin geen onderscheiding mogelijk is. De mensohtieid is geschapen uit ëénen bloede Maar tooh ook: alles naar Zijnen aard. Zoo komt in do gemeensdhap o-ok de persoonlijkheid tot haar recht. Vandaar dan ook dat ons Program vraagt, dat ter bescherming van het zwak ke van Overheidswege maatregelen worden getroffen, maar-dat dit niet mag leiden tot vei hindering van de vrije ontplooiing der persoonlijkheid. Alle eenzijdigheid moet hier gemeden, opdat beide beginselen tot hun recht ko- Het vierde voord waarop Spr. wijst, is het woord uit 1 Cor. 12, dat een lichaam vele leden hoeft, die toch allen één lichaam zijn, zoodat als een lid lijdt, alle leden mode lij den. Dat is een woord van diepe strekking voor onze maateohappij-beschouwing, en voor de beteekenis en de begren zing van de Staatstaak in heb maatschap pelijk leven. We moeten het maatschappelijk leven zien als een organisme. En juist die heer lijke gedachte van heb organisch leven brengt ons er toe te eischen, dat rekening wordt .gehouden met het feit, dat de Maat schappij is een levend organisme. Daarvan moet ons program van actie de 6poren dragen. Daaruit moet blijken, dat we niet met één oog kijken, maar dat we beide oogen openzetten. We moeten niet alleen zien, naar het in dividu, en niet alleen naar de gemeenschap, en niet alleen naar bepaalde belangen en groepen, maar we moeten alles zien als een geheel, zoodat we oog hebben voor allen nood der maatschappij. Wij mogen niet alleen oog hebben voor de belangen van de arbeiders of van de boeren af van de middenstanders, maar we moeten op al die belangen letten, omdat de maatschappij een organisme is, en om dat als één lid lijdt allo loden mode lij den. Hot is dan ook groote dwaasheid als men in onfle dagen telkens roept om beharti ging van bepaalde belangen. Niemand is gebaat bij een arbeiders klasse. die in armoedige omstandigheden leeft. Maar het is even dom van de arbei ders te meenetidat zij kunnen welvaren als andere groepen het slecht 'hebben. Daarom kan niet worden afgeweken van het grondbeginsel, dat de Maatschappij moet worden beschouwd als een organisme dat leeft. Die organische gedachte hoeft, ook ten gevolge dat de Staatstaak er door wordt begrensd. Er is de laatste jaren voel gedaan aan sociale wetgeving en daar is veel nuttigs in. Maar ontkend kan niet worden, dat wc wat veel gekeken hebban alleen naar don materioelen kant. Dat loopt nu op oen eind, om de oonvoudigo reden, dat het geld niet meer aanwezig is. Do tekorten van do publieke kassen zijn zoo geweldig, dat aan nieuwe uitgaven niet kan worden gedacht en dat zelfs veel bezuinigd zal moeten worden. Velen begrijpen dat vraagstuk niet en meonen dat we op den ouden voet door kunnen gaan. Maar dat is een groote ver gissing. Als men blijft doorgaan 's lands finan ciën zoo te behandelen, dat er elk jaar een •tekort is van 50 of 100 millioen, dan is het onvermijdelijk gevolg dat we moeten doorgaan met het drulcken van papieren geld, en dan krijgen we een toestand, die met die van Midden-Europa overeenkomt. In Rusland is men o.p dion weg het verst gegaan. Men heeft daar de loonen en sala rissen tot het oneindige moeten opdrijven. Bekend is, hoe onlangs een onderwijzeres uit Rusland schreef, dat zij mot een salaris van 30 millioen roebel per jaar in do diep ste armoede leefde en dat zij een half jaar moest arbeiden om een paar schoenen te kunnen koopen. Daarom moeten we zorgen dat de waar de van het geld niet achteruitgaat. De loo- non en salarissen zullen nooit zoo sterk verhoogd kunnen worden, dat ze aan do be hoeften voldoen. Dat is ook in Duitschland gebleken. Het is daarom noodzakelijk dat voor een sluitend budget wordt gezorgd. Maar dan zullen we geen uitgaven kunnen doen voor den stoffel ij ken kant van de sociale wetgeving. Wie nu niets anders ziet dan den stoffelij- ken kant is er slecht aan toe. Hij kan niets •meer doen. Wij echter staan niet met ledige handen. Wij kunnen den idieelen kant be hartigen, door de staatszorg geleidelijk aan het socjale leven te onttrekken en dié zorg over te dragen op het maatschappelijk organisme, om daardoor aan dat organis me oen grondslag te schenken waarop 't bloeien kan. Alleen op dio wijze zal de vor ming van een gezond organisme mogelijk zijn. Tenslotte het laatste Schriftwoord dat bij het eerste aansluit: Jezus sprak tot Zij ne discipelen: gijlieden zijt mijne getuigeen tot aaan de uiterste einden der aarde. Dat woord geldt ook voor ons. Als wij belijden, dat aan den Christus gegeven is allo macht in Hemel en op aarde, dan moot dat woord tot allo belijders van den Chris tus uitgaan, en dan wordt het ook op onze confidentie gebonden, als we straks onzen stera uitbrengen. Dan valt ook die stembus niet buiten dat terrein. Dan moet het Koningschap va.n Christus ook daar tot openbaring komen, omdat vaai den uitslag van dio stemming afhangt, wolk compas straks zal worden gebruikt, bij het besturen van het schip van Staat. Het gaat om de vraag of wo zullen le ven bij het licht der rede of bij het licht van Gods Woord. Daarop moeten we bij de 6tembus hét antwoord, geven. Ook onze vrouwen! Anderhalf millioen vrouwen zullen straks naar de stembus moeten gaan. Tienduizend© en honderdduizend© vrou wen zullen stemmen op candidaton die het toeleggen op do bestrijding van die dingen die voor de vrouwen het heiligst zijn en die •het huwelijk en het gezin aantasten. Als Bebel in zijn book over de vtouw en het socialisme, den ontwikkelingsgang der maatschappij beschrijft, dan heet het o.m.: „De mensch heeft zich ontwikkeld in het communistisch verband, toen de man nog niets to zeggen had, toen het moederrecht nog heerschte. De vrouw in dezen heiligen staat had vele mannen, zoodat de kinderen van hun vaders niets afwisten, alleen van 'hun moeder. Doordat de man zich eenig privaat eigendom verwierf, maakte het moeder recht plaats voor het vaderrecht. De man kroeg ©r belang bij kinderen te hobben als erfgenamen. Daarom drong hij aan de vrouw op het verbod van omgang met andere mannen. En juist daarom is het huwelijk van één man on één vrouw een fout, omdat het voorkomt uit het privaat bezit. Daarom moet de strijd gericht tegen het huwelijk en tegen het huisgezin. Het huwelijk, het burgerlijk huwelijk is een gevolg van den burgerlijken eigendom. En waar nu in de socialistisch© beweging geen behoefte is aan erfgenamen, daar heeft het huwelijk van één man en één vrouw allo bestaansrecht verloren, en zal do vrouw weer volkomen vrij moeten zijn" Volgens Bebel moet het huwelijk wor den beschouwd als een maatschappelijke misstand, die moet worden opgeruimd. En dat is do geest die de moderne vrou wenbeweging hoeft bezield, en waarvoor bij do stombus propaganda wordt gemaakt. Christenvrouwen, zegt spr. z ij t gijvrijom van uw stombiljet geon gebruik te maken? Is het niet duidelijk, dat gij aan de stembus hebt te komen om to neutralisee- ren don invloed van hen, die het toeleg gen op de heilige ordenningen van huis gezin en vrouwenleven. Om het behoud van huisgezin en huwe lijk roep ik u op, zegt spr., om met niet minder ijver dan de mannon. straks uw stom uit te brengen tot handhaving van de Christelijke grondslagen van ons volks leven opdat het goud niet ver- donkere. STADSNIEUWS. De Propaganda-Meeting. De vreesachtigen zijn weer beschaamd. De vrees dat de propaganda-meeting door gobrok aan belangstelling, zou mis lukken, is niet juist gebleken. Hot was een feestdag Maandag. Een dag van uitgaan en familiebezoek en het was warm, maar dat alles verhinderde toch niet dat een groote schare van anti-revolutio naire mannen en vrouwen waaronder wij ook enkele geestverwanten opmerkten de Stadszaal tot in alle hoeken vulde. De opkomst was uitstekend, evenals de ©temming. De hoer Colijn, onze nieuwe leider, werd door ©en daverend handgeklap begroet, maar nauwelijks had hij op het podium plaats genomen of het orgel zotte in en onmiddeiijk stond de heele schai^e recht, om den heer Colijn de zegenbede uit Psalm 134 toe te zingen. Dat 's Hoeren zegen op u daal Neen, dat was geen formaliteit dat zin gen, maar een hartelijk gemeende bede, om dat ons volk het verstaat, dat onze leider, hij moge dan van zijne schouderen en op waarts grooter zijn dan al het volk bij zijn gewichtigen arbeid, toch ook behoefte heeft aan den zegen des Heerem Dat was op zichzelf reeds een mooi mo ment. En toen werd er gezongen: 'lc Zal met mijn gansche hort U w eer vermelden Heer U, dank bewijzen 'k Zal U in 't midden van do goön op hoogen toon, mot psalmen prijzen! Na dezen inzet liep alle© vlot van stapel. De goede stemming zat er in, en die stemming bleef. Er was aandacht, warmte- bezieling. De voorzitter van de Organisatie, de heer Karstens, wist in zijn openingswoord den jui-sten toon to treffen, en uit de wijze waarop geluisterd werd, bleek dat de heer Colijn de juiste snaar aanroerde. Het was ©en principieel woord. We kregen met dat woord vasten grond onder den voet. Opdat het goud niet verdonkere, werd de menigte terug geroepen tot do wet en de Geuigenis en geplaatst recht voor haren Koning, Wien gegevon is allo macht in hemel en op aarde. Mr. Bijleveld gaf eon schitterende Wa penschouw, waarbij de positie en do wape nen van de voornaamste tegenstanders werden geteekend en onze belijdenis van de scuvereiniteit Gods in het licht gesteld. Laatste spreker was de heer van den Heuvel, die duidelijk maakte dat geen anti-revolutionair aan de mannen van den Plattelanders-bond zijn stem kan geven en met ernst tot het voeren van beginsel- politiek opwekte. Ds. Beekenkamp sprak een bezielend slotwoord. D o o n vermelden van wagens en d i e van paarden, maar w ij, wij zullen de vaan delen opsteken en vermelden van den Naam des Heeren onzes Gods. Na dit slotwoord klonk weer op do oude en toch altijd nieuwe strijdzang: Gij toch, Gij zijt hun roem, de kraöht van hunne bracht.. U w vrije gunst alleen worde d' eere toegebracht! Onze ruimte laat niet toe het verslag van de©e vergadering, die van begin tot eind door een onzer oud-strijdors, den 86- jarigen hoer Mulder word bijgewoond, in zijn geheel te plaatsen. Wij geven daarom bhans, als eerste ar tikel, het verslag van de rede van den heer Colijn, om dan morgon do rost den lezers voor te loggen. Vermelding verdient nog, dat het orgel welwillend door de firma Brijnen, Turfmarkt beschikbaar was gesteld. Kinderfeest Kouinginne-dag. De Oommissie voor het Kinderfeest op 31 Augustus, door het Gemeente-Bestuur daartoe aangewezen, hooft besloten, dit feest op dezelfde wijze te vieren als het vorige jaar. Men zal zich herinneren, dat dit toen plaats had in do groote 6tadszaal en in de Foyer, o.a. met de vertooning van een poppenkast, goochelen, zang door schoolkinderen, enz. en ho© dit fec6t, dauk zij de uitnemende regeling, prachtig slaagde. Alwas dit te danken aan de inspanning der ge-* heele Commissie, in 't bijzonder was het do vrucht van de zoer goede organisatie door don heer S t o i n s, bij wien ook thans weer do hoofd leiding berust. Op de gehouden Vrije Paardenmarkt waren aangevoerd 189 paarden. De prijzen waren als volgt: Luxe of Rijpaarden f 250.—425. Werkpaar den f 150.400. Slachtpaarden f 75.—200. j Hitten f 100.-350. Do handel was traag. Bij do j.l. Zondag gehouden stemming voor ambtsdragers bij de Geref. Kerk alhier, zijn ge kozen tot Ouderling do heer J. H. W a 11 e z> en tot diakenen de hoeren A. A n o 8,, H. J. La mors en M. Valient goed, torwijl her stemming moot plaats hebben tusschen de liee-» ren J. u 1 tl e r en BS p a a Jr. Aan de Stedelijke Werk-Inrichling zijn in de woek van 28 Mei en 3 Juni opgenomen 124 volwassen personen en 19 kinderen. Totaal dus 143 personen. Gisteren hoeft de Chr. Muz. Veroeniging „Polyhymnia" directeur de heer M. Coupri, op het Nationaal Concours te Lisse op den Con certwedstrijd den tweeden en bij den Marschwedn strijd- den eersten prijs behaald met een complex ment der Jury voor het zeer juiste tempo. Wij wenschen dezo in Leiden zoo wolbekende ver-» eeniging van harte geluk met haar zoo schitta* rond behaalde prijzen. Op dg Haarlemmerstraat had gisterochtend een hevige vechtpartij plaats. De drie gebroeders K. die allen onder den in-» vloed van sterken drank verkeerden, kregen ru-« zie met eonigo personen voor het magazijn der firma .Tamin, aldaar ter plaatse waar ze bun martialitoit duchtiglijk botvierden. In de hitt-o van het gevecht struikeldo een der strijdlustige Bachantcn over den trottoirband, met het gevolg, dat hij een ernstigo wonde aan het hoofd bekwam en bewusteloos bleef liggen. Na in een naburig perceel voorloopig verbanden te zijn werd K. onder geleide naar het Acad. Ziekenhuis vervoerd. Tegen hem en zijn medebroederen is procoa* verbaal opgemaakt wegens mishandeling. Zekere P. P. v. d. K., die eveneens betrok-» ken bleek in den diefstal van spoorwegmateriaal te Haarlemmermeer is ter beschikking gesteld van den burgemeester dier gemeente. Te 51-jarige W. is' aangehouden wegens het plegen van ontucht met meisjes benedon den 16-jarigen leeftijd. BINNENLAND. Wijziging On oev allen wet. In het Staatsblad 355 is opgenomen de wet van 19 Mei 1922, houdende wijziging Ongevallenwet 1921. Aan artikel 3 van laatstgenoemde wet wordt een nieuw lid toegevoegd, luidende* Het voorgaande lid is onverminderd het bepaalde in artikel 4 niet van toepassing ten aanzien van inrichtingen van onderwij© uitgaand© van een publiekrechtelijk lichaam Doze wet is in werking getreden 2 Juni 1922. Hiermede is wettelijk vastgesteld, dat de onderwijzers buiten de Ongevallenwet vallen voor zoover zij ten minste verbon den zijn aan een onderwijsrichting, gehou den door een publiekrechtelijk lichaam. Se dert de gelijkstelling van openbaar- en bij zonder onderwijs zijn hier dus ook onder begrepen de onderwijzers aan de Christe lijke scholen. Buiten doze bepaling vallen echter do onderwijzers, werkzaam aan In stituten e.a. de zgn. particuliere onderwijs inrichtingen aangezien bij deze inrichtin gen het maken van winst beoogd wordt De laatstgenoemde onderwijzers vallen dus wel onder de Ongevallenwet. Dc Haagsche Co-nfcrentic. Thans is besloten de bijeenkomst van da commissies voor het Russische vraagstuk in het Vredespaleis te houden. Tegelijk met het begin van die bijoen- komst vangt de zomerzitting van het Hof van Justitie aan, en in de tweede helft van Juli begint de arbitrage tusschen de Ver- eenigdo Staten van Noord- Amerika en Noorwegen. Hot Vredespaleis zal dientengevolgo iit zijn geheel in beslag genomen zijn. Bezoldigingsbesluit. Bij Kon. besluit is bepaald, dat artikel 6 van het Bezoldigingsbesluit burgerlijke rijksambtenaren 1920 wordt gelezen als volgt: Behalve in de gevallen, dat hot gfc*>t ia het bijzonder is of wordt toegekend ate belooning voor hot vervullen van een ne venbetrekking, wordt voor het genot, van vuur en licht, zonder genot van koet en in woning, ©en aftrek toegepast van drie ten 'honderd van de bezoldiging met inbegrip van de in artikel 19 bedoelde toelagen, tot een maximum van f 100, en voor het genot van over een leiding geleverd water van vijf ten honderd van den ter zake van het genot van woning toegepast on aftrek, t-ot een maximum van f 25. Arme belastingplichtigen! Onder bovenstaand hoofd schrijft de Verzekeringsbode: ..Men schrijft ons van betrouwbare zijdea Hebt go ooit brutaler advertentie gele zen dan die, welke thans op hot pas ver schonen spoorboekje d.d. 1 Juni 1922 voor- j komt? OUDERDOM6 VERZEKERING Een verzekering bij het Rijk 1 is de soliedste en goedkoopste i Meldt U aan bij do Raden van Arbeid of 1 bij de Agenten. Mij is uit goede bron bekend, dat voor v deze advertentie f 12,000 por jaar betaald j wordt on voor meerdere jaren gecontrac teerd is. Is het niet. gcwcnscht dit bewijs van so berheid in Staatsdienst in de „Verzekering©* bode" la vermelden?"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1922 | | pagina 1