Dagblad voor Leiden en Omstreken.
3de JAARGANG. - ZATERDAG 8 APRIL 1922 No. 610
Bureau: Hooigracht 35 - Leiden - Tel. Int. 1278 - Postrekening 58936
ABONNEMENTSPRIJS
IN LEIDEN EN BUITEN LEIDEN
WAAR AGENTEN GEVESTIGD ZIJN
PER KWARTAAL '2.50
PER WEEK10.19
FRANCO PER POST PER KWARTAAL 12.90
Dit nummer bestaat uit twee bladen
Overheid en Middenstand.
IV.
Het bestaajn van een gezonden midden
stand moet, zooals wij in vorige artikelen
betoogden, een algemeen maatschappelijk
belang worden geacht.
Maar nu wordt die middenstand van
alle kanten bedreigd en komt vanzelf de
vraag aan de orde, of de Overheid hier
niet helpend en steunend heeft op te tre
den.
Dr. A. Kuyper heeft in 1903 bij de ope
ning van het eerste nationale congres
voor den Handeldrijvenden Middenstand,
deze vraag, tot op zekere hoogt© althans,
bevestigend beantwoord.
De Èegeering, zoo verklaarde toen Mi
nister Kuyper, is ten veile bereid om op
die punten hulp te verleenen, ten aanzien
waarvan wettelijke regeling noodig is, en
zij is overtuigd, dat de Staten-Generaal
gaarne bereid zullen zijn haar daarbij te
steunen.
i
Dat is heel duidebjk gezegd.
Toch moet, wanneer men zich ten deze
op Dr. Kuyper beroept, de noodige voor
zichtigheid worden betracht.
De Regeering kan zoo noodig hare
hulp verleenen maar, zoo voegde Dr. Kuy
per hieraan toe: „de middenstand wake er
voor, uitsluitend op de Regeering te
steunen. De middenstand leere op eigen
woord en eigen kracht vertrouwen: hij
toono geloqÉ in eigen toekomst, maar bo
ven dit alles verwachte hij Gods zegen."
De Overheid moet dus niet in het eerste
gelid staan, maar de middenstand moet
zich zelf willen helpen.
Gelukkig is deze les langzamerhand be
grepen en kan nu van eon vrij krachtige
organisatie van den middenstand worden
gesproken.
Vroeger was dit anders.
Langen tijd is onder de middenstanders
be' individualisme op do spits gedreven.
Terecht werd op het tweede Christelijk
{Sociaal Congres door een dor spiekers
opgemerkt, dat de toestand jaren lang
zoo is geweest, dat de eene middenstan
der in den anderen standgenoot, die bet
zelfde bedrijf uitoefende of denzelfden
handel dreef, zijn natuurlijken vijand zag.
De onderlinge concurrentie nam dikwijls
een onedel karakter ttaM. Kwaadspreken
van andermans waren, goedorenverval-
sching, listige en soms lasterlijk gestelde
reclame, wendden velen als middel aan,
em gevreesden concurrenten het hoofd te
kunnen bieden."
Aan organisatie en onderling overleg
werd schier niet gedacht.
Het gevolg was, dat toen in andere
maatschappelijke kringen aan de organi
satie-idee groote aandacht werd geschon
ken, en aan de eene zijde het groot-kapi
taal zich organiseerde, terwijl aan den
anderen kant de coöperaties Opkwamen,
de middenstand in de knel geraakte.
Middenstander zijn kreeg de beteekenis
van ergens tusschen in te zitten, in den
druk te geraken.
Eindelijk is hierin verbetering geko
men.
De middenstanders kwamen tot de ont
dekking dat ze hunne zaken al heel 6lecht
behartigden indien ze zich zonder meer
lieten wegduwen.
Zij begrepen dat de oorzaak van de mar
lais© niet alleen bij de vijanden, maar
ook en niet in de laatste plaats in eigen
kring moest worden gezocht.
Eerst hebben we gekregen den neutralen
Middenstandsbond.
En deze organisatie heeft uitnemend
werk verricht.
Zij heeft de vakgenooten tot elkaar ge
bracht, de gemeenschappelijke belangen
in het licht gesteld, de oprichtingen van
cursussen en middenstandsbanken bewon
derd.
Aanvankelijk vonden ook de Christelij
ke middenstanders in deze z.g. neutrale
organisatie een plaats. Zij begrepen neg
niet dat eigen organisatie onder eigen
banier roeping en plicht was.
Wat de Christelijke werklieden reeds
lang hadden begrepen, drong slechts lang
zaam tot de Christelijke middenstanders
door.
Maar eindelijk werden ze toch wakker
en zoo hebben we thans ook eon Christe-
lijken Middenstandsbond, met een eigen
bureau en een eigen orgaan, die ook in
deze omgeving zijne afdeelingon hoeft en
waarbij naar wij hopen steeds meerderen
zich zullen aansluiten.
Do middenstand tracht zichzelf t© hel
pen.
Maar onze tijd brengt nu eenmaal mee,
dat men in vele dingen van do Overheid
afhankelijk is.
In elk geval mag de Overheid niet doen,
alsof de middenstand niet bestaat of rech
teloos is.
Integendeel, voorzoover dit met het al
gemeen belang ie overeen te brengen,
heeft zij ook den middenstand te steunen.
In de wetgeving. Ten opzichte wat het
handelsrecht valt, naar het oordeel van
deskundigen nog wel een en ander te ver
betoren.
Bij de inrichting van het onderwijs
moet met de behoeften van den midden
stand worden gerekend.
Komt de sociale wetgeving aan d© orde,
dan moet gewaakt, dat de middenstand
niet wordt doodgedrukt of boven zijne
kracht belast.
Dit geldt ook bij de belastingwetgeving.
Het is wol hoel gemakkelijk oen zakelijke
bedrijfsbelasting in te voeren en door mid
del van hooére tarieven van gas en elec-
triciteit enz. den middenstand te knijpen,
terwijl dan bovendien door gemeentelijke
winkels dien zelfden middenstand dan nog
concurrentie wordt aangedaan, maar wij
betwijfelen zeer 6terk of op die wijze bet
algemeen welzijn wordt bevorderd.
De middenstand moge een gemakkelijk
belasting-object zijn omdat hij zich niet
gemakkelijk kan verplaatsen, het alge
meen belang wordt toch meer en beter ge
diend door een zuinig beheer.
Uit deze korte opmerkingen is wel ge
bleken, dat de Overheid met de belangen
van den middenstand wel degelijk beeft
te rekenen.
Maar hiermee is dit onderwerp nog al
lerminst uitgeput.
STADSNIEUWS.
Chr. Vrouwenbond.
In het wijkgebouw „Phebe" vergaderde
gisteravond de Leidsche afdeeling van den
Ned. Chr. Vrouwenbond.
De presidente Mevr. Schokking,
opende, nadat gezongen was ps. 25: 4 en
5, het samenzijn met gebed en las een ge
deelte van Ephese 4 voor. Zij heette ver
volgens alle aanwezigen welkom.
Het onderwerp: „Kan de vrouw zich be
wust worden?" verdient aller aandacht,
het vraagteeken alleen zou reeds een prik
kel zijn om te komen.
Spr. twijfelt niet of de heer Schok-
lc i n g uit den Helder, die zich bereid ver
klaarde hedenavond op te treden, zal
nieuw licht op dez© groote vraag doen
vallen.
Do heer S c b o k k i n g, thans het
woord nemende, verklaarde dat het hem
©on genoegen was ook in Leiden op te tre
den voor Christenvrouwen, die zich in een
Bond vereenigden om haar roeping te ver
wezenlijken.
De vrouw, aldus begon Spr. zijn rede,
is de draagster van een ideaal en Spr. zal
trachten iets te zeggen over wie ze is, en
wat ze moet zijn in dezen tijd.
Over de vrouw zijn er altijd verschillen
de meeningen geweest.
Sommigen, b.v. Schopenhauer, hebben
zich er over geërgerd, dat de man het af
leggen moet tegen het diplomatiek talent,
dat de vrouw i6 aangeboren. Anderen lie
ten zich in zper ongimstigen zin over haar
uit. De onzichtbare invloed, die de vrouw
uitoefent, het achter de schermen blijven,
het zich in bochten wringen zooals de om
standigheden dat vereischen, stootte hen
tegen de borst.
En daar is dan ook wel iets van waar,
maar er staat veel goeds tegenover, dat
ook waard is besproken to worden.
De vrouw bewaart den goeden toon in
onze samenleving, ze houdt de conversatie
op peil; in haar gezelschap toomt de man
zich in, slechte of slechts ruwe dingen, die
hij in mannengezelsc-hap zeggen zou, uit
hij in haar tegenwoordigheid niet.
In het jonge meisje vinden we twee
groote deugden: bescheidenheid en teer
heid, maar bovenal de eene heerlijke vrou
welijk© eigenschap: haar groote hart,
waarin ze, met haar hoog ontwikkeld ge
moedsleven, de heole wereld wel zou wil
len omvatten.
De man daarentegen beschouwt de din
gen van een afstand voor hij zijn oordeel
velt.
Maar veel is er ook tegen de vrouw, de
handel in blanke slavinnen b.v. kleeft als
een smaad aan de-vrouw; want bij den ar
beid onder die zondaressen blijkt het dik
wijls dat ze dit zelf w illen.
De vrouw heeft haar eigen wereld. Van
dingen als haken, breien, beoordoelen hoo
een hoed of een blouse zit heeft een man
absoluut geen verstand. En in het gezin
vooral zwaait de vrouw den schepter, bij
de opvoeding der kinderen vooral; daar is
haar plaats.
Maar overschrijdt ze den drempel, dan
komt ze in de mannenmaatschappij, die
in haar geheel door mannen in elkaar ge
zet en geregeld is.
Kan de vrouw zich in deze maatschap
pij bewust worden?
Wat is „de vrouw"? De vrouw als type
als collectivum genomen? DL© vragen wor
den ons door de omstandigheden opge
drongen nu na den oorlog vrouwen vele
mannenbetrekkingen vervullen.
We zullen die laatste vraag van den
omtrek af te beginnen beantwoorden.
In de Duitsche romantiek achtte mon de
vrouw voornamelijk een verpozing, een
veraangenaming des levens, iets waaraan
men in stille uren mot. genoegen dacht,
waarin men opging, over wie men dichtte.
Goethe trok deze idéé zelfs zoover, dat hij
alle menschon als 't ware zag streven naar
één doel „das ewig Weibliche."
In de Middeleeuwen zien we de vrouw,
die reeds als meisje in de geestelijke din
gen operaat, die niet meer omzien naar het
volle leven, naar liefde, naar eenig ideaal,
dan dat van Christus' bruid te zijn. en die
reeds op 17-jarigen leeftijd, haar natuur
verkrachtend alle aardsdhe verlangens
vaarwel zeide.
Daarnaast vinden we in de sagen den
koenen ridder, die op zijn ros door duistere
nachten dwaalt en heldendaden verricht
om de liefde te winnen van die eene jenk-
vrouwe, die hij adoreert. Ook roerende
minnezangens vinden we als: Daer waeren
twee koninckskinderen" en meer van die
teere gedichtjes, waarin we do vrouw op
haar best zien.
Dat is de vrouw in do geschiedonis.
Wat is ze in wezen? Aan de hand der
Schrift kunnen we zeggen: een soort man,
doch de man. die het eerst geschapen is.
heeft het primaat.
Daaraan moeten we vasthouden in de
zen tijd, waarin absolute gelijkstelling
wordt geëisdht.
Do vrouw is een vat vol tegenstellingen.
De ijdelheid is iedere vrouw eigen. Ook
heeft iedere vrouw om zich als een waas
van geheimzinnigheid, dat boven de man
nelijke bevatting gaat.
Denk slechts aan de vele heksenproces
sen van vroegere eeuwen.
Vele vrouwen zijn ook coquet, en pal
men den eenen man na den anderen in, om
hem laten harteloos weg te stooten en een
ander object te zoeken. Ook die coquetterie
is een ongunstig vrouwelijk iets. Maar
daarmee zijn we er nog lang niet.
D© vrouw beziet alles heel anders dan
de man. Wat hij kortweg liegen noemt,
vindt zij iets „zoo maar zeggen". Zij hoeft
een eigen geweten en moraal, dat komt
omdat z© leeft uit haar gemoed, omdat ze
meestal spontaan hendelt.
Gaan we nu na den invloed der vrouw.
In de geschiedenis van Genesis III lezen
we: „En zij nam en at en gaf 'haren man
en hij at."
In Rom. V lezen we over 'fc zelfde onder
werp, over de schuld en do verzoening in
Christus, maar daar wordt Adam als
6chukiïg beschouwd en Eva niet genoemd.
Daar bevindt de vrouw zich dus in veel
gunstiger positie. En die wordt door de
eeuwen heen steeds gunstiger.
Den invloed der vrouw lieten de Grieken
reeds tot uiting lcomen in de sage der Si
renen. die met haar zang do schepen op de
klippen lokten en Charles Kingsley laat
een oude prior in Alexadriö zeggen „Wo
man is the source of all evil."
Die bewering wordt doorgetrokken
door de Roomsohe Kerk, die den priesters
om zo op een hoog peil te houden, het on
natuurlijke caelibaat voorschrijft.
Een groote 6chat der vrouw echter is
het moederschap, waarvoor alle volkeren
eerbied en vereering toonen; vandaar ook
dat Rome zooveel succes heeft met zijn
Maria voreering.
In Thim. I lezen we: Dat zij zal zalig
zijn in kinderen te baren, zoo zij blijft in
het geloof.
In de kinderkamer, daar heeft de vrouw
den grootsten invloed, daar worden groote
mannen gevormd, daar moet men voot
zijn zesde jaar gehoorzaamheid leeren,
anders leert men 't nooit.
Moeder is zij die ons 't meest liefheeft,
zij was 't eerst blij, nadat we geboren
waren, zii neemt 't. altijd voor haar kind
op, zij offert, om ons ter wereld te bren
gen een de9l van haar gezondheid en haar
krachten op, want zonder offer is or geen
liefde.
Een moeder kan troosten.
Dit ziin eenige govens op de vraag
„Wat is de vrouw?"
Kan die vrouw zich bewust worden?
Geleerde menschen, profossoren, die ge
schoold denken, bezien de wereld heel an
ders dan wij, die beschouwen alles volgen6
een eigen stelsel.
De man is er op aangelegd, op die wij
ze de wereld te bezien, om zich bewust te
worden.
En do vrouw zal zich op deze manier
over 't algemeen niet bewust worden.
Wanneer zij zich overeenkomstig haar
aard ontwikkeld, ligt haar plaats in het
gezin.
Onze maatschappij gebaseerd op het
„zich bewust, zn'n" bestaat maar zoo niet,
Ze is het product van ernstig nadenken,
ze is een mannenmaatschappij. En daarin
hoort de vrouw niet thuis.
De vrouw en de man hebben oen afzon
derlijke bestemming.
Zij heeft de roeping om moeder te wor
den on een nieuw me-nsch tor wereld te
brengen.
De vróuw heeft een anderen aanleg dan
do man.
De vrouw denkt, heeft con breeder© visie
dan wij, wij denken moer systematisch en
trapsgwijze na.
Meisjesstudenten loopen veelal erg
trouw college enz. maar hebben geen aasje
oorspronkelijkheid of wetenschappelijken
zin. Hot is ook haar terrein niet.
Wat is nn de oplossing der vrouwen-
quaestie? Dat d© vrouw haar "heil van
Christus verwacht. En door oen persoon
lijk gebed zielegemcenschap krijgt met
Hem en in Ziin licht alle mogelijk© vraag
stukken beschouwt.
Na deze met aandacht gevolgde rede,
werden nog-eenige- vragen gesteld en be
antwoord, waarop Mevr. Schokking voor
ging in dankgebed.
Algem. Ned. Christ. Amb. Bond.
Gisteravond vergaderde de Leidache afdeeling
van bovengenoeraden Bond in „Prediker" ter
herdenking van haar 5-jarig bestaan. De op»
kom6t der leden was zeer goéd zoodat de zaal
geheel gevuld was, wat gezellig aandeed.
Na opening door den Voorzitter, den heer
Keys er, heette, deze alle aanwezigen hartelijk
welkom, in 't bijzonder Dr. Schokking, die zich
bereid had verklaard dezen avond een onkel
woord te spreken.
Uit het verslag van den secretaris bleok, dat
er inderdaad reden tot feestelijk gedenken was.
Had de afdeeling de eerste jaren na haar op-?
richting weinig teekenen van grooi gegeven, de
laatste drie jaar hadden dit ruimschoots goed
gemaakt. Was er hij de oprichting slechts oen
klein aantal leden, dit getal is de laatste jaren
aangegroeid tot zeer nabij do honderd, waar
duidelijk uit bleek dat ook onder de ambtenaren
meer ,en meer de idéé begint door te werkon
dat oen christen-ambtenaar thuis behoort in
oen chrïstelijken ambtenaarsbond. Was er de
eerste jaren getobd, de laatste jaren gaven tee
kenen van een gezonden groei, zoodat met moed
de toekomst werd tegen gegaan. Na in 't bij
zonder hulde te hebben gebracht aan Dr. Schok
king, van wien het initiatief tot oprichting der
afd. was uitgegaan en na uitvoerig do gedane
werkzaamheden, van het afgeloopen jaar, do re->
vue te hebben laten passeeren besloot spr. z'n
verslag met een krachtige opwekking tot mee
leven en meewerken van alle leden opdat naar
behooren kon worden opgekomen voor de be
langen der leden, maar ook, en vooral om krach-»
tig front to kunnen maken tegen den geest des
tijds die zich stelt tegen God en Zijn Gezalfde
om zelf te trachten het leven te maken, zonder
te willen rekenen mot de ordeningen des Hoeren
voor hooi het loven gesteld.
De waarn. penningmeester gaf daarna een
financieel overzicht over het afgeloopen Jaar
waarna ©enigen tijd werd gepauseerd en tets
wijl eon strijkje zich deed hooren en enkele ver-
verschingen werden rondgediend.
Na de pauze was het woord *aan Dr. Schok
king om zijn aangekondigde feestrede uit te
sproken.
Spr. begon met op te mérken dat, hoewol oen
feestrede was aangekondigd, het slechts een een
voudig woord zou zijn wat hij dezen avond tot
do afd. richten zou.
Alhoewel wij allerminst in een tijd leven om
feest te vieren, toch, aldus spr. ia er dozen
avond voor de afd. Leiden roden om dankbaar
te zijn. Toch, willen wij recht gedenken, dan
moeten we ons op den bodem dor werkelijkheid
stellen en ons rekenschap geven van ons bestaan.
Wij constateeren met dankbaarheid den groei
der afd., haar gezond leven, doch feitelijk moot
het ons een oorzaak van droefheid on niet van
blijdschap zijn dat het in eon Christen-natie
als Noderland noodig geworden ia dat Christen»
ambtenaren zich afzonderlijk hebben moeten or-
ganiseereen. Het bestaan der afd. is een gotui»
genis tegen het meer en meer doorwerkend be
ginsel, ook onder het overheidspersoneel, waarbij
een christen zich nooit zal kunnon aanpassen,
omdat dat beginsel revolutionair en dus voor
hen nooit te aanvaarden is.
Dat dit noodig is geworden betreuren wij.
doch nu het eenmaal noodig was zijn wij dank
baar dat dit ook in Leidon moer en meer word
ingezien. Helaas moest dezen avond ook nog
weer worden goconstateerd dat nog steods niet
allen dit noodige inzien.
Dat vooral de ouderen onder de ambtenaren
zich nog zoo afzijdig houden wil 6pr. voorna
melijk toeschrijven aan het zich slecht kunnon
aanpassen aan dat nieuwe, dat andere, dat dit
organisecren met zich brongt. Of mon daarom
thans gelukkiger is dan vroeger? Spr. zou het
niet gaarne beamen alhoewel elke tijd z'n on
aangenaamheden gehad hoeft en nog heeft. Al
is hot dan ook begrijpelijk dat vooral in chris»
telijke kringe nog steeds eenigszins mot wan
trouwen op de verschillende organisaties wordt
neergezien, goed te keuren is dit niet. De nieu
we tijden waarin wij levon brengen nieuwe
eischen met zich aan welke wij ons, ook als
christenen, niet onttrekken mogen. Daarom
heeft spr. vrijmoedigheid gehad mee te werken
aan de oprichting der afd. en heoftf hij ook vrij-
moedigheid dezen avond tot verderen arbeid
aan te sporen.
Ook in de wereld van den arboid is ontwikke
ling te zien die men niet negeeren mag. Hot ie
als bij eon kind dat opgroeit. Al blijft de vor-
houding tot de ouders hetzelfde, de wijze vau
openbaring van die verhouding wijzigt zich.
Zoo ook in den arboid. Hot loonarbeider zijn
zooals men dat voorheen was, wil men niet
meer. Daartegon reageert het echt menscheiijke.
Men wil iets anders, mon wil iets meer worden.
Dit kan ook mits de principieel© betrekking
onveranderd blijve. Daarom is het een gezonde
gedachte om door georganiseerd overleg te ko»
mon tot betere samenleving. Maar hier ligt. dan
ook de scheidingslijn tusschen Christ, organisa
tie on hen die den klassenstrijd loeren. Geen
tegenstelling tusschen Overheid en ambtenaren.
Deze moeten 6toeds één zijn beido werkend aan
hetzelfde doel n.l. het dienen der gemeenschap.
Onze Christel, ambtenaron moeten in dat opzicht
een offer weten te brengen. Tot dienen worden
zij geroepen en die dienst moet hun een eer©»
taak zijn. Het woord „dienen", hoewel in onzen
tijd niet gaarno meer gehoord, houdt niets ver
nederends in. Dit op den voorgrond te stellen
door onze Christ, organisaties zal haar hoon en
smaad van de overzijde berokkenon; toch moe
ten wij dit aandurven. Wij moeten in ons hebbon
ADVERTENTIE-PRIJS
PER GEWONE REGEL f0.22J
DES ZATERDAGS s fO.BO
INGEZONDEN RECLAMES Dl'BPB- TARIEF
KLEINE ADVERTENTIES van hoogstens
30 woorden 50 cent; Zaterdags 75 cent
i-l bij vooruitbetaling.
Aan het Zoeklicht.
Leiden, 7 April 1922.
Ditmaal heb ik een woord, speciaal tot.
de hoofden van bedrijven, maar dat toch
ook voor d© ouders van belang is.
Een Duitsche firma is een schandelijke
actie begonnen.
Een vergiftigingspoging op groote
schaal.
Zij zendt n.l. aan verschillende Neder-
landsche firma's ook hier in Leiden;
voor de leden van het personeel, circulai
res vergezeld, van enkel© zinnenprikkelen
de photo's.
Ingevoegd is een bestelbiljet waarop
deze vuiligheid, want anders is het niet,
voor een klein prijsje wordt aangeboden.
Een Leidsche firma was zoo verstandig
d© „enveloppe met inhoud" niet aan baar
personeel door te geven maar ze aan onze
redactie te zenden, met verzoek tegen dit
heilloos streven te waarschuwen.
Ik doe dat gaarn© en met nadruk.
Laten de hoofden van zaken op
letten of dit vuil ook aan hun personeel
wordt oegezonden. en zoo ja, laten ze het
dan onherroepelijk ten vuro doemen.
Maar laten ook do ouders uit hun
oogon zien, opdat hunne kinderen, niet
achter hun mg om, moreel vergiftigd wor
den. OBSERVATOR.
den geest van Jezus Christus die ook niet. op
de aarde kwam om gediend te worden maar <>m
te dionen. De wereld zal niet worden opga»
bouwd, tenzij men weer komt tot het echte die»
nen. Met een krachtige opwekking dit echte
christelijke beginsel stec-ds te handhavon. niet
als een etiket aan de buitenkant maar als deel
van ons lven besloot 6pr. z'n met aandacht aan»
gehoorde rede waarop krachtig applaus volgde.
Nadat nog enkele afgevaardigden van he»
vriend© organisaties het woord hadden gevoerd
werd de rocht gezellige on uitstekend geslaarj-^t
vergadering door Dr. Schokking op de gebruiken
lijke wijze gesloten.
„De MiddaglioGgtc".
Bovengenoemde vereeniging verzoekt
ons te willen medodeolen, dat de door haar
te houden openbare vergadering op a.s.
Maandag 10 dezer des avonds te half
n e g n on waarbij Dr. de Hartog nis
.spreker hoopt op te treden, uitsluitend in
vorbaiid staat met het het door „De Dnge-
raaÜ". hier tor stede opgerichte Bureau
voor Kerkafscheiding.
De kiezerslijst.
Enkelo dagen geloden hebben wij rcedi
meegedeeld, dat de kiezerslijst aan om
bureau ter inzage zou worden gelegd. TV*
nog toe kon dit voornemen niet wordei
uitgevoerd omdatde kiezerslijst nog
steods niet verkrijgbaar was.
Thans is er uitzicht dat de liist spoedig
beschikbaar kan worden gesteld, zoodat
in den loop van de volgende weck de con-
troio-arbeid kan beginnen.
In een advertentie vindt men hierom- v
trent nadere inlichingen.
Na alfoop van de veemarkt, ziin gis
teren op bet marktterrein achtergebleven
een koe, een kalf. een schaap en een lam.
Inlichtingen zijn t© bekomen aan bet
commissariaat van politie alhier, waar
men zich tevens kan vervoegen aangaande
een onbeheerd op den openbaren wen aan
getroffen bok.
De bevestiging van vrouwelijk© lid
maten der NecL Ilerv. Kerk. zal Zondag
morgen in de Pieterskerk plaaU hebben
door Ds. Groot. Enzerink on in de Hoog-
landsch© Kerk door Ds. Hartwigsen.
Zondagavond zal Ds. Punsclie in de
Pieterskerk do mannelijke lidmaten be
vestigen.
De belijdenis-catechisanten van Ds.
Kouwentioven zullen Zondagavond in da
Hooigrachtkerk belijdenis des gcloofs of-
leggen.
Ook hier ter plaatse is thans ccna
commissie gevormd, teneinde moo te hel
pen voor de Zending vaste inkomsten ta
verzamelen. De bedoeling is mee te wor»
ken aan het plan Croutzbcrg, per jaair
minstens f 300.000 bijeen to brengen, docr
tweemaal per jaar één gulden voor dit j
deel af te staan.
De staking bij de firma Driossen ver
keert nog steeds in hetzelfde stadium. Van 1
eenige toenadering is nog geon sprake.
Eer kan het tegendeel worden gezegd.
Tot nu toe waren de werkmeesters, mot
een 1 o-onsverlaging van 5 pet., nog steoda
werkzaam.
Dezer dagen werden hun echter werk
zaamheden opgedragen van de stakende
arbeiders. Daar de werkmeesters dit wei*
gerden, is ook hun ontslag aangezegd.
De Kamer van Koophandel en Fsh
brieken voor Rijnland te Leiden, vestigt
de aandacht van belanghebbenden ar op*
dat de ambtenaren van voornoemde Ka
mer, voor zooverre zij buiten het burean
ter verkrijging van inlichtingen of ander
zins met het publiek in aanraking plegoot
te komen, van een behoorlijk door den
Voorzitter geteekend legitimatiebewijs
zijn voorzien, ten einde dit zoo noodig bij
navraag té kunnon vertoonen.