ieoweLeidsctieCoiiranf
Tweede Blad.
Zaterdag I April 1922
S Beelddragers.
ÉHÏ| Hoedanig do aardselio ie, zpodft*
Öfet nige zijn ook do aardschcn; cn hoe-
danig de homclsclio is, zoodanige
Kif zijn ook de hemelschon; on gclli»
©K-I i korwija wij hot heold des aard-
ffijaijf j schon gedragon hobbon, alzoo zul-"
1 Ion wij ook het beeld dea horaek
fSfjjSj schen dragen.
Eï? 1 Corinthe 15: 48, 49.
TV ij dragen het beold des aardschén.
1 Allen zijn wij Adams kinderen, en met
6ca», don eersten mensch, uit do aardo
aoTdeeh. en iederen dag gevoelen wij onzo
gebondenheid aan hot. stof, dat ons kluis
tert mot tal van harde, ijzeren ketenen.
Vraagt go nog welke die boeien zijn?
Voelt gij ze niet-, wanneer ge arbeidt
in bel zweet uws aanschijns en tusschen
'dooita en distclen met een gevloekte
narde om uw brood worstelt? Voelt go
ae niet. als vermoeidheid uw veerkracht
neerdrukt, en de drukke jacht van het lc-
Ten uw zenuwen overspant? Voelt gij ze
niot,- wiens lichaam gesloopt wordt dooT
lijden en krankheid, en die den bloei van
«w krachben ziet verwelken ton doode?
En zondt gij dat aardsch „uit de aarde"
niet opmerken in een wereld, waarin alle
vlceeeh is als gras, en allo heerlijkheid
doe menschen als een bloem dos velds, en
'de bange klacht trilt: Wie redt zijn ziel
Tan. '4 graf?
i Maar dan zijt ge er nog niet.
1 De banden des stofs zijn meer.
Go ervaart het ..aardsch uit do aarde"
ook en niet het minst in uw geestelijken
nood, want wat heeft het étoffelijko dik
werf de overhand over ui Hoo nemen za
ken en arbeid uw ziel in beslag, zoodat. er
voor stille meditatie geen tijd overblijft!
[Wai is er een onheilige zucht naar gold
en goed. en onstuimige begoerto naar de
dingen dezer wereld! Wat prikkelt uw
Tleeecb u vaak tot zonde, en hoe dikwerf
iwordt in u de smartvolle wetenschap ver
meerderd, dat er in uw vlecech geen
goed woont, enals ge uw oogen ma^r
©•pen doet. ziet ge het beeld des aardschon
In uw innerlijkheid en levonsopenbaring,
«n moot ge, al is het met groote ziele-
«mart. bokennen: ja, aardsch uit de aarde.
Er is nog een ander beeld.
f Wii mogen ook het beold des hemel-
tclien jennen.
Het beeld van Hom, Die de laatste
A dan» is. de tweede Mensch, de Hcero uit
Hen hemel, hot Hoofd der nieuwe menseh-
heid, Wiens beeld gedragen zal worden
'door alle hemelschen, voor wio Hij don
dood heeft verslonden tot overwinning.
MaarZijn beeld?
En „Hij had geen gedaante noch
Keerliikbeid; als wij Hem aanzagen, zoo
was er geen gestalte, dat. wij Hom zou
den begeerd hebben!"
Zeker, doch dit is juist de verlossing en-
ile aa'ieheid in dien Heere uit. den hemel,
dat Hi» de heerlijkheid, die Hij nu bezit
©n waarin de Zijnen deelen zullen, verwor
den en bereikt heeft, door onze smaad beid
ïe dragen en al ons lijden en al onzo
krankheden en al onzo smarten op Zich to
nemen Hii heeft Zich eerst onder de wet
yan het aardscbe gesteld. Hij is gewor
den, en zolfa vleeech geworden. Hij is in
gegaan in de gelijkenis van ons zondig
•vloesch. Hij heeft zich willen binden aan
spijze en drank, aan rust en slaap, en
Hij ie nedergedaald in do diepste diepten
ivan one lijden. Hii buigt zich onder do
inaeht dos doods. Hij zinkt neer in hot
'graf. en dan zoudt. ge ook van Christus
Eoggen: ..aardsch uit de aardo".
Maar Hij staat ton derde dage op uit do
Hooden.
Hii verbreekt do boeien van graf en hel.
Hii legt al het aarosche en verderfelii-
ke af. en nu is Hij verheven boven allo
(gebondenheid aan bot. stof. Ziin lichaam
ïe verheerlijkt. Zijn goddoliike luisler
6traaft volkomen uit. Zijn menschelijke
natuur is verlost van alle vernedering. In
tZijn handen liggen de sleutels van hel en
dood. en do scepter over hemel en aarde,
«nia nu is duidelijk, wat hier op aar
de achter het. floers zijner verachting
schtd! ging, dat Hij is do Hoero uit don
hemel.
Doch nw Heiland bezit die glorio niot
alloen voor Zichzelf.
Hij is geworden tot een levendma
ken d o n geest, die anderen lovend maakt,
en do Zijnen verlost van alle bandon des
doods, want, „tjelijkerwijs wij bet beeld
des aardschon gedragen hebben, alzoo zul
len wij ook het beeld des hemelschen dra
gon."
Wat een hoerlijk verschiet.!
Het. beeld des aardschén valt weg.
Hot beold des hemelschen zal uw beeld
zijn, on met. uw vernieuwing naar dat
beeld is God nu Teeds bezig. Nu reeds
wordt, gij door don Heiligen Geest in ge
daante veranderd naar des Heeron bééld.
Nu roods is in het innerlijke van uw ziel
dat hoorlijke beeld reeds in wording, en
daarom is er in u, kind van God, ook
zulk een scherpe tweeheid. Het kind der
wereld kont. die tweeheid. Het is in en
uitwendig, naar ziel en lichaam, een
Adamskind. Het. is een mensch uit één
stuk, doch gij hebt in u een machtige te
genstrijdigheid. Gii drn"~l het. beeld van
Adam en van Christus terwijl gii in
nerlijk vernieuwd wórdt naar do gelijke
nis Gods. zijt'ge in uw vloesch nog een
Adamskind.
Die tweeheid kan 't. u bang maken.
P&ulus klaagt over die tweespalt in ziin
onIroerend: Ik ellendig mensch! En gij,
die in uw eigen leven ervaren hebt. hoo
fel die worsteling tusschen vloesch en
geest zijn kan. zucht hem na: Hoteeen ik
wil, dat doo ik niet, maer hetgeen ik haat,
dat. doe ik.
Doch die tweeheid blijft niet bestaan.
Hot beeld des aardschon sterft weg.
Uw lichaam daalt neer in het graf om
tot stof weer te koeren, on daar te ont
binden tot de zaadlciem waaruit Jezus
Christus, do Heere uit don hemel, in den
dag der opstanding uw verheorlijkt
lichaam zal doen verriizen. dat in onge
broken glans het beeld des homelschen
draagt.
LATE LENTE.
'k En hoore u nog niet
o nachtegale, cn
do Paaschzunne zit
in 't oosten;
waar blijft gij zoo lange
of hebt gij misschien
vergelen van ons
to troosten?
T En zomert, 't is waar
't en loovert, 't en lijdt-
geen bladtje nog uit
do hagen;
't zit ijs in den wind
*t zit sneeuw in do IuchC
't is stormen, dat 't doet
en vlagen.
Toch spreekt het en vinkt
het luide, overal;
'do mcrelaan lacht
jjn tafelt;
hot muscht en het mcesl
het kockockt, in 't hout;
het zwaluwt en 't zwiert
en 't snatelt.
Waar blijft hij zoo lang
de nachtegale; en
vergeet hij van ons
to troosten?
't En zomert nog niet
rnaar zomeren zal 't:
de Paaschzunne zit
in 't oosten.
GUIDO GEZELLE.
Uit de Pers.
Anti-rovol. cn Chr Historisch.
De motie van de anti-revolutionaire
kiesverooniging te Gorsel, wolko aan
stuurde op vereoniging van christolijk-
historischon en anti-revolutionairen, vond
zegt onze Rotterdammor niet
grooton weerklank in dien zin dat vele on-
zor kiesveroenigingen haar overnamen.
Toch mag daaruit niet worden afge
leid, dat de in haar belichaamde idee
niot aan onderscheidene anti-revolutio
naire kringen sympathiek zou zijn.
Niot aan alle dat is waar. Daar
zijn ongetwijfeld enkele elementen, die
zich verlustigen in hot op de spits drij
ven van de tegenstellingen tusschen het
geliefde a.-r. en het verdachte c.-h.
Do heerschende opinie evenwel is an
ders. Het moe rondeel dor anti-revolutio
nairen zou zich van harte verheugen wan
neer door do twee protestantsch-chris-
tolijke groepen weer gemeenschappelijk
in óene oigci atic de strijd kon worde®
gevoerd.
Door onderscheidene factoren wordt
dat roepon om éénheid versterkt.
De gecombineerde actie op sociaal
terrein, zich openbarend op het Chris te-
lijk-sociaal congres en in onze Midden
stands Werkgevers vereeniging en Boe
ren- en Tuindersbond, werkt sterk in
yorzocnende richting.
Ook de Nederlandsche Christen-Vrou
wenbond is een kostelijk orgaan voor
saambinding van onze Christen-vrou
wen van onderscheidene politieke for
matie.
Hot kan niet anders of dergelijke sa
menwerking moot ook op ander gebied
de banden nauwer aanhalen.
Mot moties alleen kan uiteraard de
zaak niot geforceerd worden.
Veel oer betreft, het hier eesne zoo deli
cate aangelogonheid, dat met groeten
tact binnensmuurs in alle stilte do voor
bereidingen dienen to worden getroffen.
Dat evenwel die voorbereidingen noo-
dig ziin, 6taat voor ons vast.
Verwonderen zpü het ons zuster-orgaan
niot als de horeoniging van de twee ge-
scheidon legercorpsen een der eerste pun
ten op het program van actie der Anti-
Revolution ai re leiding vormde.
KERK EN SCHOOL
NED. HERV. KERK.
Zestal, To Leeuwarden: Dr. Th. li. Hait«
joraa to Apeldoorn; H. J. Hak to Domburg; J.
Luuring to HazorswoudoA. D. Meetor to Frie»
zenveenI. Voorstoegh to Katwijk aan Zoo en
A. J. van Wijngaarden te Wostmaae.
Boroepen. To Rijssen (Or.): H. A. de
Gons te Yeonendaal; te Roosendaal: J. D. Jan
sen te Zundcrt.
Aangenomen. Naar GrijpskerkeJ. F,
Oesowaarde to Overdinkel (O.)
GEREF. KERKEN.
Boroepen. Te Grijpekerke: A. G. Wol! te
Loonon-Vrecland.
CHR. GEREF. KERK.
Berocpon. Te HoogeveenP. do Smit te
Oud-Boijcrlond.
Bedankt. Voor Aalton: G. Salomons te
Bussum. (verb, bor.)
Protest.
Naar men aan do „Stand." meldt, Eeeft bet
Classicaal Bestuur der Ned. Herv. Kerk te
's-Gravenbago do gehouden vergadering van bot
Kioscollogo te Dolft, waarin oen beroep ie uit
gebracht op Dr. do Lind van Wijngaarden, van
De Bildt, voor onwottig vorklaard. Hot protest
is dus toegewezen. Het bestaande drietal blijft
echter van kracht.
De Kerk samen deelen.
Uit Praag wordt nan de „N .R. Crt.'1 gemeld,
dat do Minister van Eorodionst oen Wetsontwerp
hoeft uitgewerkt, waarbij den Contessionoelen
minderheden hot recht wordt toegekend, het ge
bruik der korken mot do Roomsch-Katholiekon
te dcclon. Hot verlof daartoo-kan verleend wor
den door do districts-autoriteiton, daar waar
binnen een "kring vnn acht kilometer straat geen
behoorlijke plaats voor godedienstoofoning kan
wordon govondon. Do parochiale kerken kunnen
niet gemoonechappolijk wordon gobruikt.
Kerk cn Zomcttijd.
Mon schrijft uit Sliodrocht: De heer H. Boo»
gaard, godsdionstig-voorganger van zokore groep
porsoncu, die des Zondags in een schuur op den
Stationsweg vorgadort, woigort bij rijn gods
dienstoefeningen zich te storen aan don zomer
tijd. Hot gevolg is dat do bijeenkomsten, die
altijd 2 a 21 uur duron, nu eindigen te 1 uur
op dcu middag on des avonds te 10 uur. Wio een
uurtje loopen moot en dat komt in het uitga-
strokto Sliedrcclit wel voor keert van „avond-
kork" eerst to olf uur, dus zoo soeljo6-aan togon
middernacht, in rijn woning terug!
Do Elbischcn cn de Bijbel.
In „Bergopwaarts" laat Prof. G. van dor
Leeuw, con der voormannen van do Ethische be
weging, zich aldus uit over den Bijbel' on de
tien geboden:
„Evenzeer klemt do vraag naar hot gezag bij
het bepalen van do levensrichting naar Gods
openbaring. Do term „Gods Woord" kan hier
alleen met het noodigo voorbehoud gebruikt
worden. De bovenbedoelde bezwaarden zullen
natuurlijk volmondig erkonnon, dat men Gods
openbaring, d.i. Christus, loort konnon door den
Bijbel. Dnt daarin het lovensboginsel, dat alle
handolon moet bepalen, is uitgedrukt. Maar zij
weigeren beslist regels voor concrete gevallen
in don Bijbel to zoeken. Die rijn er. volgens
hen, of niot in te vinden (zoo vooral in het
Evangelie), of, zoo zo er al zijn, dan werden ze
bedoeld en zijn ze bruikbaar voor een tijd. Zoo
kunnen rij bijv. do Tien Geboden belangrijk vim
don uit historisch oogpunt; zij kunnon se gebruis
ken on liofhebben als bet symbool door alle eeu
wen van Gods wil, toegepast onder steeds andere
omstandigheden. Maar zij kunnen niet met oom-
migen ter rechtcrrijdo in de Tweede Tafol hst
richtsnoer erkennen voor onze hodendaagsche
christelijko practijk. Evenmin trouwens in de
voorschriften van Paulua. Men kan aan don
eonon kant van hen zoggen, dat het lien bij de
ovorweging van oen bopaald vraagstuk goon
rior kan schelen wat er over in don Bijbel
staat. Torwijl rij aan don andoren kant bij allo
vraagstukken in do oerata plaats vragen naar
hun verhouding tot het Evangelio, tot Christue,
zooals die zich in hun door don Bijbel opgevoed
gewoten openbaart. Waarbij rij het voordeel
hebben, dat zij dan alle vraagstukken christelijk
kunnon belichten en niet slechte die, waarover
in don Bijbel opzettelijk wordt gesproken,"
In de stad van Calvijn.
Het Journal do Genhvo schrijft dat de Pith
testantscho kerk daar ter ploatso moor en meer
bcaoft do waarheid van Calvijn's woorden: „Alle
kunst komt voort uit God en kan beschouwd
worden als een goddeijke vinding."
Ak gevolg hiorvau zou het beschilderde raam
niet moer do eenige vertegenwoordiger van
schildorkunst in de kerken zijn, maar kan men
er ook do fresco's bewonderen Tan Plninpalais
en Carougc. En in de uren van stiUe overpein
zing speelt do muziek Óen groote rol.
Ook do dramatische kunst is thans in de kerk
beoefend. In vior kerkon rijn do geboortever
halen nit do Evangeliën dramatisch weergege
ven; op Goeden Vrijdag wil men de voornaamste
gebeurtenissen uit de lijdensgeschiedenis voor da
gemeento uitbeeldon. Do predikant Erneat Chris»
ten moet het plan voor deze opvoeringen ontwer»
pen hebben.
Fransch ep de Lagere School.
Het hoofdbestuur ran.de Unie van Christen
lijke Onderwijzers en Onderwijzeressen vraagt
blijken van instemming aan het Uniehuis, Lu»
meystraat 12. Den Haag, met zijn protest tegen
do pogingen die men doet-, om het Fransch weer
bij hot lager onderwijs op te nemen.
Cijfers geven.
Voor afschaffing daarvan in „Onne Vac.11,
Het blad zogt:
„En er zijn wel eens leorlingon goweeet, die
volgons afspraak prccioa hetzelfde werk inle>
Vierde, en het letterlijk van cüaar overschre
ven, om dan 6traks tot de ontdekking te komeo,
dat de leeraar voor datzelfdo werk de oene maal
oon 5 gaf b.r. en de andero maal oen 7.
Heerlijk zou hot rijn, als dat cijfortjosgeven
geheel kon afgeschaft worden, behalve dan op
do examens. En o.i. zou dat ook heel goed kun
non. Vool waarde hochten we er niet aan en
da voordooien, eraan vorbonden, wegen o.l. niet
tegen do nadoolen op.u
CHR. ONDERWIJZERS IN INDIB.
Naar aanleiding van de regels over „Eén
Kerkgang in Indic", word mij door lezers van
dit blad, verzocht ook eone iets to schrijven
over den werkkring der Chr. onderwijzers in
Indiü.
Daar mij gedurende mijn vorblijf te Djocja^
karta do cor te beurt viol doel to mogen uitma-
kon van het Bestuur der vercenging tot oprich
ting on instandhouding van christelijko scholen
aldaar, had ik do gelegenheid daarmedo eeniga-
zins bekend to rakon. Wat hier echter over
bovengenoomd onderwerp gezegd zal wordon is
r.iet anders dan cono persoonlijko opinio en be
doelt ook niot andere to zijn. Hot feit echter
dat ik godurende do jaren, wolkc ik in Indiö
doorbracht verschillende plaatsen als woon
plaats bad verruimde onwillekeurig mi ja blik
ook in dit opzicht on daardoor durf ik het aan
boogergenoemd verzoek te voldoen.
Wie als onderwijzer voor de zaak van hot
christelijk onderwijs naar Indië gaat, moet niet
gaan uit een ander oogpunt dan om do zaak van
dat onderwijs te dienon en daarin te willen me
dewerken aan de uitbreiding van Gods Konink
rijk. Hij, die moent een beter of aangenamer
of royalor loven te kunnen leiden door de wel
licht belangrijk hoogcrc salaricering dan in Hol
land zijn deel is, zon ik niet durven aanradon
ecno benoeming te aanvaardon. Tegenover deze
materieelo voordooien staan n.l. mijns inziens ie
veel factoren, wclko hot loven in Indiö niet
aanlokkelijk makon. Gelukkig mocht ik er velen
ontmoeten, die geen berouw haddon van hun
overgang naar het christelijk onderwijs in do
tropen. Mannen, dio er zich thuis gevoelen, die
voelen voor hun taak. Zendelingen in hnn hart.
En voor dezulken is er moeilijk mooior werk
kring denkbaar.
Te Djocjakarta, waar onder het Bestuur van
do roods door mij genoemde vereeniging in 1919
stonden: eeno bloeiende Europccscfco school, en
rijk bevolkte Holaldach-Inlandsche eckool. en
eeii pas gcopendo Hollaad-ck-Chiaeosche schoei
was hot heerlijk om iets to mogen doen in dat
groote en gezogende work, dat onder leiding;
van den welbekenden Ds. D. Bakker aldaar, ata
voorzitter van het Bestuur met alle energie
wordt voortgezet.
En wie zich don persoon van Dr. van A adel
indenkt, als centrum van de actie te Solo, kaal
rich gemakolijk voorstellen welke gc-est daag
heerscht onder dien kring,
.De toewijding aan do zaak van ens cliriate»
lijk ondorwijs zoowel van do zijde van liet Be»
stuur als van don kant dor onderwijzers was
moedgovond; de vorhouding onderling waa 6tor»
kend. Mannen en vrouwon, met wilskracht zija
daar werkzaam en onder biddond opzien tot den
Meester wordt zooveol als mogelijk is gedaan*
wat de hand vindt om te doen. En degene dis
staat naar het voorrecht om eono wat moor op»
offering vragende taak te mogon hebben voor
da zaak van hot christelijk onderwijs vindt daan
toe oono geschikte gelegenheid in ons Oo6t Indië,
De bon mij ten volle bewust, dat in hovon*
staande regels niet bepaald eone opwekkolijks
gedachte geboden wordt over hot leven in OoaU
Indiö in het algemeen en van den werkkring
der Chr. onderwijzers in het bijzondor. Toch
kan ik niet anders dan de zaken zoo voorstel»
len als hierboven gedaan, zeker als ik daardoor
tevens ben, dat het dengenen, die rich voor do
zaak zouden willen geven, niot licht tegen zal
vallen.
Eon zeker jong ondorwijzer, wien ik ts Djoe«
jakarta het „welkom", mede mocht toeroopeo,
zoido mij eens: „Ik dacht dat mon in Indië
riop: Kom over cn help ons, maar het lijkt er
niets op."
Toch moon ik, dat die roepstem speciaal voor
christelijke onderwijzers wel weerklinkt. Het
hangt ochtcr m. i. geheel af van de mentaliteit
waarmede men die roepstem gaat beantwoorden*
Wie moent, do redder in don nood te zijn vindt
een goed gcorganiseerden kring, waarin hij,
zooala de anderen, eono plaats krijgt. En dat
valt dan soms wat togon, want van rijn rod*
dense kap blijft niet vool over. Maar wio gaat
mot de overtuiging zolf niets te zijn ea hoopt
en bidt een instrument te mogen wordon ia Gods
hand voor de belangen van ons christelijk on
derwijs en daarmede voor Zijn Koninkrijk,
vindt er een kring ran broedere cn zustere, r cdo»
arboidors en mode-arbeidstere, dio hom gaarne
ontvangen, met raad en daad zullen bijstaan
en in wier midden hij zich zal govoclon oen wel»
kome hulp.
L. 31/3/'22. P.
HET MILLIOEN.
47e Verantwoording.
Krimpen d. Lok
f
25.-
Meeuwen, Babylonicnbroek
en Drongolon, 3e storting
75.—
Zwartewaal
197.50
Zutfen
100.—
Nieuwendijk (N.-Br.), 3o
storting
868.—
Kieskring Utrecht
127.15
's-Gravenhago
4,865.—
Amersfoort, 4e storting
325.—
Do Bilt (U.), 3o storting
197.50
Bennckoin
438.80
Golaelaar-Goesteren
350.50
Bergambacht, 2o storting
73.25
Polsbroek
60.—
Varssoveld, 2e storting
300.50
Den Helder, 12o storting
530.—
N. N., Wagoningon
10.—
Hattom. 9o storting
48.25
Bodegraven, 4e 6torting
200.—
S. J. K., Zwollo
2.50
H. S., Froderilcsoord
20.—
Rotterdam, lOo storting
9,000.—
G. L. H. te N. „lo uitkee-
ring ouderdomsrente"
2.50
J. d. V., Veenedaal
5.—
Ds. K. to B.
25.—
Q. N.
5.—
N. N.
20.—
L. v. <L S. te T.
10.—
H. B„ R.
10.—
L. H. Sm. te 's-Gt.
15.—
Bussum
400.—
Wed. A. K.. Houtrakpolder
5.—
Z. Z. te Sl. P.
10.—
N. N. uit Zeeland f2 en f 3
5.—
V. te A.
20.—
Holton (O.)
134.20
Schoonhoven, 6o storting.
90.—
Beduin, 2o storting
106.50
Baambrugge
33.50
Wcesp
136.—
Rotterdam, Effecten
ï.oon.—
Totaal
19,993.10
46o verantwoording
Jl
650.296.30
f 670.289.40
Do Poiiningmecstti,
S. BAKKER.
Bureaux: N. Z. Voorburgwal 5860.
Postrekening No. 32873.
Amsterdam. 30 Maart 1922
feuille roisi.
IN BANGE DAGEN.
Verhaal uit 1870.
Dotter Vaud verbood hem oen tweodo bo-
Kook. want dit to on eel had hem zeer aan
gegrepen on zware hoofdpijn veroorzaakt.
Hij onderwierp zieh, op voorwaarde, dat
•wij hem terstond zouden roepen, zoodra
er verandering kwam, hetzij ten goodo of
ion kwade; want moest het ergste gebeu
ren. dan wilde hij ton min6to afscheid van
fcaar nemen.
Somfijds. wanneer zij in zulk eeno ver-
wooving lag, nam Justine mijne plaats
x*an het bed in en kon ik oon half uurtje
tij Leo blijven, maar die tijd was meestal
ito kort voor alles wat wij olkandor te
zoggen hadden. Ik wist nu, dat hij één met
rone was in geloof en hoop. De woorden,
Hoor »ton jongen officier op het slagveld
lean TVörth gesproken waren Leo tot steun
troost geweest in die lange vervelende
aveken. die hij op het ziekbed moest door-
Lrengen in de gastvrije woning van den
jgoed® Fronois en zijne vrouw. Hot was
niet gelukt zich en bijbel aan te
teftaffea in de woelige dagen van don
daarop volgenden veldtocht. Hot werk,
bcaomnea door Conrad van Edolslein, Ka-
flete geliefde vriend want hij was het
werkelijk geweest zou echter voortge
zet worden door do beminnelijke Léonie
St. Hilaire. Zij maakte hem verder bekend
met de bijzonderhodon van hot loven onzes
Boeren op aardo, zooals ons dio in de
evangeliën verhaald worden, en zoodra bij
in staat, was voor zichzelf te lozen, gaf zij
hem een Fransc-h Nieuw Testament. Hot
was een oenvoudig ingebonden boek. toch
schoen het haar zoor veel moeite te lco6tcn
er van to scheidon, zoodat Leo geaarzeld
had het ges henk te aanvaarden, waaraan
waarschijnlijk vele herinneringen verbon
don waron. Zij had toen geantwoord: Die
vador of Moeder lief heeft boven Mij, is
Miju6 niet waardig. Hij, dio mij dezen bij
bel gegeven heeft., zou zeker hetzelfde ge
daan hebben. Neem hem dus cn bohoud
hem. Zij sprak nooit over zichzelvo, be
halve wanneer zij de liefde des Hoeren Je
zus roemde, dio zijne discipelen staande
houdt zelfs o'.ider do grootst© beproevin
gen. In de ambulance was zij- velen tot zo
gen geweest, aan hoevelen. dat zou alleen
do eeuwigheid kunnen openbaren.
In die droeve dagen viel toch nog een
enkele zonnestraal op ons pad. Wij kre
gen eon brief van oom Louis. Hij bevond
zich to Frankfort, was nu hersteld van oen
zware ziekte en hoopto binnen cenigo we
ken tot ons te komen. Zijne terugkomst
konden wij mot onvermengde blijdschap
to gemoet zion; wamt behalve don dood
van onzo liove Lili, wist hij alles wat ons
overkomen was. Zijn vaderlandslievend
hart blocddo voor Frankrijk. Natuurlijk
dood August hom tostond weten, dat Leo
behouden tot. ons wae teruggekeerd.
Eindelijk kwam do crisis in Nina's ziek
te. Het was een strijd op leven en dood,
dat wisten wij. De kansen stonde® zeer
slecht voor haar. Uitgeput door langdu-
rigo ontbering, inspanning on droefheid,
had zij niet. voel kracht om tegenstand te
'bieden.
Hot was do avond van den negenden
dag. Roede had zij uren lang bowusteloos
-ncergolegorde koortsachtig blos was
verdwonen, maar de pols was bijna niot
moor to voelen. Dokter Vaud zeidp mij,
dat. hij met ons wildo waken en dat ik nu
Leo moest gaan waarschuwen. Dit ktonk
mij als een doodvonnis in de ooren. Leo
bleef cenigo oogen blikken alloen in de ka
mer ik wist wel. met welk doel cn
trad toon do ziekenkamer binnen, doods
bleek, maar kalra en bedaard. Hij zette
zieh aan de eeno zijde van hot bod, ik aan
den anderen kant. Do dokier nam plaats
in een grooton armstool bij do tafel, van
waar hij de zioke L >n gadeslaan. Op zijne
aanwijzingen goot ik lelkons oon lepelvol
medicijn tusschen de bleek© lippen en
werktuiglijk slikte zij het door. Zoolang
zij dit nog deed was er hoep. Natuur1
was hij bekend met den staat van 7-1-
tusschon Leo on Nina, dus raadde hij Leo
zich achter het gordijn to volbergen, op
dat, wanneer zij onverwacht tot konnis
mocht komen, do schok niet te groot voor
haar zou zijn.
In ademloozo spanning wachtten wij.
Do dokter had ons gozogd, dat hot een
goed tookon zou ziin, wanneer zij bij ken
nis ontwaakte, en dat haar leven gered
was, als zij daarna in een gorusten slaap
viel. De torenklok sloeg het uur van mid
dernacht; nog bewoog zij ziel» niet.. Het
eeno uur verliep na het andere, cn nog
kwam er geone verandering. Zoo brak de
kille morgenschemering aan toen gin
gen do blauwe oogen open en zag Nina
mij woder aan. Mij, niet hem. die in zenuw-
aehtigo spanning zich terugtrok in de
schaduw van het gordiin, terwijl ik mij
over haar heenboog on haar naam noemde.
Een flauwe glimlach vloog over haar
ge'oat, toen zij mij fluisterend vraagde:
Ben ik ziek geweest, Renée?
Ja. mijn lieveling, zeido ik cn gaf haar
te gelijk iets opwekkends.
Ach, ik herinner het mij. hernam zij
woer, en sloot vermoeid hare oogen. Go-
durendo ©en paar seconden, doch het sche
nen mij uren toe. lag zij stil; loon opendo
zij zc weder, zag mij strak cn onderzoe
kend aan en vraagde: Rcnéo, heb ik het
o trc-md. of hebben wij iets van Leo gc-
'9
Het was geen droom, antwoorddp ik.
God gaf hem ons terug.
Wilt gij hem dan, als hij thuis komt,
zoggen, dat ik hom altijd heb liefgehad?
Vraag hom, of hij het mij vergeven wil.
Ik had zoo gehoopt zijne stom te hoo ren,
voordat ik stierf; maar dat heeft niet mo
gen zijn.
O Nina! Gij kunt hem zelvo 6priken.
Hare grooto oogen straalden, en zacht,
doch haastig vraagde zij: Is hij dan hier?
Thuis?
Ja, liefste, zou het u niet te veel aan
doen hem nu te zien?
Noon, breng hem hier, antwoordde zij.
Hii is reeds hier, naast u. zie slochls.
Help mij opzitton. zeide zij. Torwiil ik
het deed rees Leo overeind en 6toud naast
het bed. Zii zag hem tcrslond.t Loo, zeide
zij, vergeef het mii. o vergeef het mij tochl
Zii strekte hare handen naar hora uit. Hij
nara zo in do zijno en boog zich over haar
heen, doch hare lippou beefden, de oogle
den sloten zich. en hot hoofd viel krachte
loos op mijn arm terug.
Nu sloeg Leo den zijnen om haar hoen,
en legdo haar voorzichtig op bel kussoru
Doktor Vaud trad nadorbij in antwoord
op mijn wanhopigen blik. Nooit zal ik
Leo's gelaat vergoten. Hii stond als ver
pletterd. De dokter gaf hora zelf iets op
wekkends, tevergeefs het vloeide terug.
(Wordt vervolgd.)