Tweede Blad.
Zaterdag 3 December I92S
De beloofde Profeet.
Eenen Profeet, uit het midden van
AtóV 11 uit uwo broederen, als mij, zal n
do Uoero uw God verwekken; naar
hein zult gij boeren. Dout.18 :15.
't Was bij den daverenden berg Sioaï,
vaarop de Heere neergedaald was met al
de majestueuse teekencn Zijner hcmcl-
gcho majesteit.
Zware donderslagen deden het berg
gevaarte dreunen op zijn grondvesten.
Felle bliksemschichten zetten den top
in gestadig vuur.
En die oogverblindende glans brak uit
een diep duister te voorschijn, want in
eon wolk was do Heero nedergekomen,
zöodat een rook opging van den berg, als
de rook van een oven. En steeds sterker
klonk, door die bewogen sfeer, het geluid
der bazuin.
Is het wonder dat het volk, door Mozes'
Land uit het leger uitgeleid, Godo tege
moet, aan het onderste ci-es bergs staande,
vreesde en sidderde voor de ont
zaggelijke openbaring der heerlijkheid
Gods, vooral toen do Heero van dien vuri-
!Q berg af met hoorbare stem tot Mozes
sprak?
Ais met een geluid van rollende donder
slagen weerklonk uit het midden dos
vuurs de eisch van Gods heilige wet, die
ylekkclooze gerechtigheid vroeg,
Hét volk vreest.
Het begint achteruit te wijken. Het
skaat op de vlucht.
Eerst op een afstand van den vreeselij-
ken Smaï houdt het stand.
En dan zendt het boden uit tot Mozes
om te vragen: Spreek gij met ons, en wij
zullen hooren, maar Iaat God niet meer
met ons spreken, opdat wij niet sterven.
Ta dat ontzaglijke gebeuren op en om
den Sinaï heeft de Heere do Israëlieten
willen onderwijzen aangaande de noodza
kelijkheid van een Middelaar tusschen
God en de menschen.
Nu voelen zij het zoo diep: als de
Heero komt met den eisch van Zijn heilig
recht wie zal bestaan?
Als Hij uitspreekt Zijn reine geboden,
.wie zal niet hoorende sterven?
O dat God .niet Zelf spreke, maar door
een mensch, een hunner, uit hunne broe
deren l
En dat die mensch opklimmc tot
don Heere in de donkerheid, om met Hem
te spreken en de nooden van het sidde
rend, zondebewusto volk te dragen voor
«fijn aangezicht!
W Och dat Mozes als Middelaar sta lus-
lachen den heiligen berg eh het onheilige
volk, tusschen den lioogen God en den
nictiffen mensch I
Maar die zware taak kan en mag Mozes
niet op zich nemen.
Zijn Middelaarschap is maar schaduw
achtig. Hij moet plaats maken voor een
anderen, een hoogeren, een b teren.
Doch op het smeekgebed van het ang
stige volk heeft hij wel een antwoord
Gods.
En dat antwoord is een >rijko belofte,
waarvan eprst later eeuwen do vervulling
aanschouwen zullen, doch die, óók als be
lofte, rijken troost k°n bieden: „Een pro
feet uit het midden van u, uit uwe broe
deren, als mij, zal u do Heer© uw God ver
wekken".
Hier blinkt het Licht van de Zonno der
Gerechtigheid door do donkere dreigende
wolken van den Sinaï heen, genado roemt
tegen het oordeel.
Hier zijn allo beloften voor het. waar
achtig Middelaarschap vereenigd, zooals
zij later in Christus zijn vervuld.
Een profeet za' God geven, die den raad
en wille Gods aangaand© de verlossing
Zijns volks volkomen openbaren zal.
En die Profeet zal opkomen uit het
menschelijk geslacht, uit Israël, mensch
uit menschen geboren. Hij zal niet afda
len van den rookenden berg tot het volk.
Maar omgekeerd, uit het .volk opklim
men tot dien berg.
Echter zal hij niet uit dat volk op
staan, noch zich opwerpen.
Do Heere Zelf zal hom ver \v e k k o n,
uit louter genade. Hij zal dat doen voor
het volk, om hunne zielen te redden van
den dood.
En die Profeet zal zijn als M o z e s, en
toch oneindig ver boven dezen verheven.
Als Mozes, die het volk verlokte van de
vijanden. Dio als Tusschenpersoon stond
tusschen God cn den menschen. Met wien
de Heere sprak van mond tot mond, van
aangezicht lot aangezicht, wiens gelaat
bloilk van de heerlijkheid des Hecren, die
den raad der verlossing verklaarde, die
telkens voor het zondige voik in de bres
ging staan, die zieh wilde doen uitdelgen
uit het boek des levens, opdat zijn volic
niet vernietigd werdo door Gods viam-
migen toorn.
Ho© wonderschoon is dit alles vervuld
in den Heere Jezus Christus.
Niemand heeft ooit God gezien. De
Eeniggeboren Zoon, die in den schoot (fes
Vaders is, die heeft Hem ons verklaard.
Wij hebben Zijne heerlijkheid aan
schouwd, vol van genade en waarheid.
Hij heeft volkomen verklaard wat tot
onze verlossing noodig is.
Als de goede Herder stelde Hij zijn le
ven voor do schapeu. Hij is de Middelaar
Gods en der menschen, do hoogste Pro
feet des Heeren.
Israël zou, zonder Gods openbaring, met
Mozes tevreden zijn geweest.
Met een mensch, die de donkere ge
heimen van den rookenden berg verkla
ren moest Precies als zoovele arme sid
derend© menschen van onzen tijd, voor
wie de Sinaï van Gods heiligheid daveren
gaat, maar die menschon smeeken om
hulp.
Christus alleen hebben wij noodig, van
God als Profeet verwekt en (och onzer een
Ontvangen van den H. Geest, en toch ge
boren uit de maagd Maria.
Hoorf hem!
Hij weet het heilig recht Gods.
Hij heeft verzoening, door Zijn offer
verworven.
Hij hoeft den toorn gedragen-
Hij weet de genade des Vaders hoort
hem.
Hij heeft troost in uw smart hoort
hem.
Hij sterkt het zwakke, cn richt het ne-
dergebogöno op hoort hem.
Hoort en uwe ziel zal leven.
GERUST. f
Ui bea gerust: Hij is nabij
Dio allo stormen stilt.
Ea olko smart is good voor mij
Omdat Hij 't Looft gewild.
En olko vreugd komt uit Zijn Land
-Zooals om. olie emaad.
En pelgrims naar het Hemelland
Dio toont Hij Zijn golaat.
Hij doot het soms door nevels heen,
In antwoord op een klacht.
Want Hij verstaat het stilst goweea
En troost 6oms in den nacht.
Hij doet hot óók door' dagen hoen
Dio als het .zonlicht schijnt,
En geeft den ouderdom een jeugd
Die nimmermeer verdwijnt.
Hij doet het ook door dogen hoen
Dio ons schier oender zijn,
Maar eender is Zijn liofrle alleen
Eu groot en trouw en roin.
-;.r
O God, dio alles kont en ?W.,
Geef dat ons hart in,pijn,
In vreugd en voorspoed en verdriet
In U gerust mag zijn!
KERK EN SCHOOL
NED. HERV. KERK.
Beroepen. To Hasselt (Ot.)A. C. En-
keiaar to Langer en Korteraar; to Oosterwolde
(Gold.)D. J. v. d. Graaf, to Raamsdonk.
Ds. J. F. W. vaa Trocstenwirg de Brnyn. f
Gisteren is to 's-Gravcnhage overleden in don
oudordom van 87 jaren do emeritus Henr. pred.
Ds. J. F. W. Trooéfcenburg do Brnyn, dio als
predikant gestaan heeft to Gendringon, Ou.lc-
schoot. Benschop, Serooskcrkc- Warnsveld, Som-
molsdijb, Berkei en Moutfoorfc. Sedert 1901 was
hij emeritus.
Ds. S. do Bruine.
Ds. 8. do Bruine, Geref. predikant, laatstelijk
to Oslcaloosa Iowa (Noord-Amerika)is tlians*
voor vrij langen tijd in ons land cn wil gaarno
op nitnoodiging do Goref. Korken des Zondags
dienen in don dienst dos Woords. Ziin adres is:
Ds. S. do Bruins, p.a. Wed. Popping, Wever*
straat, Oostorbeek bij Arnhoci.
Godsdienstonderwijs.
Het Classicaal Bestunr van Leiden der Ned.
Herv. Kerk heeft in zijn vergadering van j.l.
Woensdag de akte van godsdienstonderwijzer
uitgereikt aan de heeren W. Bonman en H. van
der Yoen.
Geref. Schoolverband.
In de vergadering van het Gewest Friesland
van het Geref. Schoolverband, werd na in
leiding van den heer J. E. vaa Binnen do vol
gend© motie aangenomen:
Het Gewest Friesland van hot Gedeformeerd
Schoolverband, den 30en November te Leen war
den in vergadering bijeen,.
spreekt zijn groote. bezorgdheid uit over do
working van verschillende bepalingen van donieu
we Wet op het Lager Onderwijs,
on besluit, om een krachfcgo actie to voeren,
opdat deze wet gewijzigd wordt on wel '•>- dien
zin, dat
a. do volledige vrijheid van de bonoeming van
Iiorsoneel teruggegeven wordo, zog als dio was
onder do liberale Schoolwet van 1878;
b. het verplicht aantal uren. dat in do Staat»*
vakken onderwezen moét worden, teruggebracht
worde tot hoogstens 20 on voor do M.U.L.O.
Scholen tot 10. ondat or voldoende ruimte blijvo
voor de vrije vakken;
c. da Schoolbonden officieel in do Wot worden
erkend ©u verschillende function, dio do Staat
niet kan verrchten zondor de vrijheid on hot
karakter dor scholen aan te lasten, door deze
Schoolbonden worden verricht
d. het oïgen schooltoezicht, noodig om hot ka
rakter der scholen te bowaren en haar geestelij
ken bloei te bevorderen naast het Eijksschooltoc-
zicht in do Wet worde'erkend;
o. vrije examens mogelijk zijn. waarbij do
vakken, dio voor hot karakter der school onmis
baar zijn. in het examenprogramma worden op
genomen en waabij het Rijksschool toezicht de
beslissing heeft over do verplichte sbaafsvalcken
en hot bestuur dor Kweekschool of do eigen in
spectie over do vrije vakken
f. de vrijheid inzake de vaststelling van het
leerplan, die in art. 90 der tegenwoordigo wc-t
is aangetast, word© teruggegeven
g. do schoolbesturen niet gedwongen worden,
aan leerlingen vrijstelling van godsdienstonder
wijs loo to slaan, maar dit aan hyn eigen beleid
worde overgelaten.
Bezorgd of we in ons lievo vaderland wel ge
noeg vereeniginven hebben zegt Dr. do Moor
in de Heraut, loop ik rond mot het plan om te
trachten een nieuwe op te richten. Zo zal den
raam dragen:
Bobavitawnfr.
Welke taal dat is vraagt u? Esperanto wei-
Hebt. mot het oog op den Volkenbond?
Heelemaar niet. Gewoon Hollandsojif Niota
eenvoudiger dan drtHet befeckent:
Bfond) Ofm) H(et) A (an wonden) Y(an)
I(uitlalen) T(ot) Afanduiding Y(an) V(eroeni-
gincren'» U(it) Tte> Rfoeien.)
U ziet dut is heel oenvoncjig. ïïe-t ligt even
vlak voor de hard als d© mees Co van dio iniCi-
nlenafkortioErsnamen, waarmede we tegenwoordig
dag aan d3g to mak-en hebben. En het wil ma
voorkomen, dat ik van do .yBohavitawvutr" niet
het ccoigo lid zal zijn, .maar heel wit ■michler'?
menschen met me zullen willen mec-doon, vaat
op den duur weet niemand meer den weg in al
die kabbalistisch© vereenigingsrramen.
chuiLLt rorv.
STEPHANOS.
Naar hc-r Engelseh van
M KTNr^LEY.
F (GS
„Wie van ons is waardig?" z-eide Petrus.
„Zie ik loochende den Heere, met vorvioe-
kingen, toch gebood Hij mij voor do Kerk
te zorgen, zoggen-do tot mij: „Simon, Si
mon, zie, do satan heeft uliedon zeer be
geerd te ziften als de tarwe, maar Ik heb
voor u geboden, dat uw geloof niet ophou-
de; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn,
zoo versterk uwe brooders." Ik weet, dat
dit woord niet alleen voor mij was, maar
voor allen, die in verzoeking zijn gebracht
boven hun krachten."
En toen Ben Obed dit hoorde, viel hij
weenende op de knieën, en zij baden allen
met hem, dat hij nog behouden mocht blij
ven, en zi'ne zonde vergeven worden. Toen
hij eindelijk zich oprichtte, was do hoop bij
hem weergekeerd. „Ziet", riep hij uit, „de
Heero heeft mij vergiffenis geschonken,
want de last is van mijn ziel afgewenteld.
Toch laoet ik ben en gn an van deze pteatë.
Waarheen do Geest mij leiden zal." Darop
Wendde hij zich tot Anat. „Kunt gij het
ook vergeven?" vroeg hij, en zijn stem
Het meisje zweeg, doch slechts één
^ogenblik. Zij stond op van haar zitplaats j
i strekte haar hand naar den jongen man
uit. „Ik vergeef hot u'\ zeide zij la.ng-
zaam, „daar ik weet, dat het Zijn wil is, I
dat ik li vergiffenis schenk."
Ben Obod kuste nederig do uitgestrekte
hand; daarop verliet hij hen en ging, i
waarheen de Geest he mzou leiden, on nie
mand van hen zag zijn gelaat op aarde
weer. -Doch na ve'e jaren hoorde Johannes
van eenen, die Christus predikte te mid
den der slaven van Alexandria, vele smaad
heden lijdende om Jezus' wil, en einde-li'k
bij een geesélmg zijn loven latende. De
naam van deeen man was Ben Obed; zoo
zeido do pelgrim, die het mededeelde.
HOOFDSUK XXX.
Een kristallen llescli. t
„De lastdieren zim weg; maar ik bekom
mer er mij niet om."
„Eonige jaren eeMen zoudt go daar an
ders over gedocht hebben En de snreker
lachte. ..Oef. ik ben koud," vervolgde hij,
terwijl lm b,,1r+e. om hof vuur op té sto
ken: „wij hadden beter gedaan, foor 'zone-
ondertrn^g terug te'koeren; er is hier geen
brandstof.
Het geva! Woubrugge.
In verhand met. wat over dit onderwerp
in ons blad geschreven werd, ontvingen wij
van „Een belangstellende" uit Woubrugge
hef volgend schrijven:
In het rodactioneclo gedeelte van Uw
bad van j.l. -Maandag, trof mij in bijzon
dere mate hot stuk getiteld: „Het goval
Woubrugge."
Ik voor mij geloof niet dal. het Gemeen
tebestuur van Woubrugge de Lager On
derwijswet verkeerd heeft uitgelegd in zijn
schrijven aan het Bestuur van de Christe
lijke School te Woubrugge, dat ovenwei
niet, naar men mij 1 reeft verzekerd, voor
openbaarheid bestemd was, doch waarmede
wederom dezelfde onbescheidenheid is uit
gehaald als met zoovele andere dingen en
waarvan ik de bedoeling maar niet nader
zal omschrijven.
Het is mij voldoende, tewetcn, dat hot
laatste woord nog niet is gesproken om
trent de publicatie van meerbedocld schrij
ven, dat N.B. nog niet eens een onderwerp
van-bespreking heeft uitgemaakt in de ver
gadering van het schoolbestuur
Hot dool van dit schrijven zal door mij
dan ook uitsluitend worden benrrkt tot. de
De ander© man haalde onverschillig de
schouders op, en warmde zijn handen bo
ven het. uïtdoovende vuur. Doch hij zeide
niets: na een poos sprak ziin metgezel
weer, alsof hij het woord tot zichzelf richt-
te:
„De Heero zal zoggen: „Een armer dan
ik hoeft do lastdieren noodig; daarom heeft
hij zo genomen. 11; wonschto, dat hij het
mij gevraagd had, dan zou ik hem vrijeli'k
gegeven hebben; maar als hij het noodig
heeft, is dit in zichzelf al voldoende ver
ontschuldiging voor de daad."
„Welzeker," viol do ander hem bits in
do rede, „on door dezo daad van een tot
ouderdom vervallen"dwaas wordt de 6tam
met den dag armer. Ik, Ben Kish zeg
het. Welke erfenis zullen mijn zonen
hebben, dat cle moeite waard is om to be
zitten, al6 deze dingen voortduren?"
„Een oude dwaas, noemt go hem? En
wat zegt Ben Abu er van, dio als hoofd
man zal opvolgen, wanneer de oudo man
tot 'zijn vaderen zal ziin teruggekeerd."
„Hom kan ik niet dulden," antwoordde
Ben Kish wrevelig. „Hij hamert voortdu
rend op hetzelfde aanbeeld. Doe dit, om
dat de Nazaronór hot bevolen hoeft. Ver
mijd dat, omdat do Nazarener verklaard
heeft, dat. het verkeerd is Wat bekommer
ik mij om don vermoorden Nazarener of
Ziin gezegden? Bovendien geloof ik do ver*
uitlegging van de Wot zelve cm uit dien
hoofde tnogo ik aan don Heer Schaap en
koio vragen stéllen, weaker beantwoording
hij zoor zeker op zich zal nemen.
lo. D© heer J Schaap Hzn. to Leiden er
kent hot bezwaar van Burgemeester en
Wethouders van Woubrugge, dat uitga
ven, buiten het onderwijs staande, gedaan
kunnen worden, bijaldien hot schoolbestuur
voortgaat hare lokalen dos avonds ter be
schikking van Yereenigiugen to 'stellen,
zooals A.-R. Kiesvoroeniging, Zangver
eenig ing, Zondagschool, enz.
Do moeilijkheid meent hij. dat onder
vangen kan worden door eéne bijlijke ver
goeding vast te stéllen voor vuur cn licht
door het bestuur dei* school.
Vraag 1: a. Waar is dio bevoegdheid tot
vaststelling dior vergoeding in de Lager
Onderwiiswot aan do schoolbesturen ge-
gegeven?
b. Moet het Gemeentebestuur met deze
vergoeding genoegen nemen?
c. Ton wiens laste komen do meerdere
kosten van onderhoud 'aan het gebouw?
d. Hoo worden deze verrekend?
c. Meent de heer Sehaa.p inderdaad dat
do regeling, die de gemeente Leiden ten
opzichte van hare O.L. Schoollokalen on
der do werking van do Oudo Wot heeft
vastgelegd, en die berustte op do Gom.
wet voor het gébruik van bijzondere
scholen kan worden ingevoerd door een
schoolbestuur cn die bevoegdheid van
het schoolbestuur op oen wettelijke be
paling 6teunt?
Vraag 2: Do heer Schaap beroept zich
zich voorts op een antwoord door de-n
Minister bij de behandf-T">" rau 'T« Wet
gegovon aan den heer Gerhard. Zou hij
ook willen medcdcc-len, in wélk wetsar
tikel dit antwoord belichaamd is?
Den heer Sc.bnap wordt er op gewezen,
dat op bladz. 182 van het' handboek voor
do beoefening van liet Noderlandsch Ad
ministratief Recht het volgend© is aan-
geteekend
„Hel-Schoolbestuur is eigenaresse van
het schoolgebouw, maar het bezit daarin
een eigendom met eono bepaald be-
stemming, in stand to houden met gol
den uit de gemeentekas."
Vraag 3. Indien een schoolbestuur eono
school voor amleve dan oiwkrwijsdocl-
einden laat gebruiken, hoo is dat dan
met bovenstaand te rijmen?
Vraag 4. Hoe verdedigt de heer Schaap zij
ne meening, indien hij in artikel 83, I>d
1 leest; dat de school oveneenkoms'iu
ziin© bestemming moet worden gebruikt
Het wil mij voorkomen, dat het
schoolgebouw niet „overeenkomstig zijne
Woröt gebruikt, indien het
wordt afgestaan aan Kkevoreeeiigmg«,-u
zangvoreenieingon. Zondagschool, enz
Vraag 5. Artikel 205 lid 1 schriift de jaar-
liik6cho vergoeding voor. u»t te keere©
aan de bijzondere schoolbesturen, doch
gaat tevens van de veronderstelling uit.
dat de scholen „a-ls school" worden ge
bruikt Dit lid van artikel 'W wet,
op de Ghr. School te W .ubruse
C. uagd wordt, of hof met juister ware
geweest, dat, bijaldien -eene school ook
voor andere doeleinden wordt gebruikt,
in c2öu niet het 5do lid van artikel 205
had moeten toegepast worden.
Indien do heer Schaap dit zou kuanon
toegeven, dan volgt daar tevens uit. dat
het Gemeentebestuur van Woubrugge-
een© juist© interpretatie der Wet Geeft
gegeven.
Vraag 6. Hoo kan do heer Schaap goedpra
ten do willekeurige wijziging, welke bij
aan wil brengen in don afreken in gssiaat
model M., voorgeschreven in het. Kon
Besluit van 31 December 1920 Stbl. No.
952.
Vraag 7. Weet de heer Schaap, dat de Re
dactie van hot algemeon bekondo blad
„Do (terncontestera' in één harer laurscc
nummers dozo kwesl.io ook behandeld
heeft, voor een R-Kath. school en dat
har© conclusie luidde: „dat die school
ook voor „andoro doeleinden gebruikt
mocht worden, mits do schatting niet
had plaats gehad overeenkomstig arts
205, lid 1 dor Lager Onderwijswet, maar
overeenkomstig het 5de licl van dit arti
kel. Gaarne wordt daarop ook zijne
zienswijze vernomen.
Miinheer do Redacteur, voor de opname
van dexe rogels betuig ik U bij voorbaat.,
me^o als voorstander van hot Christelijk
onderwris, doch tevens opkomende voor de
financieete belangen der gemeente cn ter
bevordering eener strikte onpartijdigheid,
ten opzichte van allo bestaande vereeniein-
gen, polrtieko partijen, enz., mijn beleefden
dank."
Wij zonden dli. sohfijvoo ter inzage aaa-/
Am heer J. Schaap Hz., dio daarbij hsti
voïgondo opmerkt:
Geachte Eedactio,
Dank voor de vriendelijkheid mij het
bovcnst.aando ter kennisneming toe te ven
den. Een korf; woord mogo ik er nog *an
toevoegen. Ik zal mij niet vermelen jdlo
vragen to beantjroorden, omdat de meest®
van de hoofdzaak afvoeren. Tot die hoofd-
zaak zal ik mij bepalen. Daarom laaf ik'
u wat inl6>niar ter inleiding f
Schrijft en wat rvat voor mij gelicel buiten V
(leze kwestie omgaat.
Do vraag van den heer Gerhard on het j>
antwoord van den Minister kan uw inzen-
der vinden Handelingen der St. Gen. 1919 i
09n reisartikel ia dat
met boliehaamcl Uw inzender zal wd ws*
ten, dat dat ook niet noodig is. D© heer
Gemard beeft daar gevraagd naar do bo-
teekenis van d© uitdrukking: „overeen.»
komstig zijn bestemming to gebruiken." en 1
da Min. hoeft geantwoord: „Ilc kan den ge-
acht™ afgeraardigdo oen volkomen bevro-
digend antwoord geven. Do bodoeliug van i
die woorden is, dat een schoolgebouw o p
den dag niet gobniikt zal worden als
ecangelisatie-gebouw, maar in do eerst© ,r
plaats als school, terwijl men Ts avonds
de vrifheid behoudt, om het gebouw te be-
zïgen voor vergaderingen, zooals do heer
Gerard bedo^t."
De zaak zit dus zooDe Minister i
t o g t: 's avonds mogen wol vorgade*
gingen gehouden in het schoolgebouw cn
net gemeentebestuur van Wou- t
brugge zegt: ik verbied U, eigena
res van 't schoigébouw, 't 's a v o n d s
voor vergaderingen to gebrui
ken. Do autoriteit van den Minister van
Onderwijs is dunkt me meer beslissend,
dan die van Burgemeester en Wethouders
van Woubnigge.En c-r zal niet licht iemand
gevonden worden, die de meen in g vaa uw,
inzender doolt: nl. dat 'f bom uil voorko-
men, dat 't schoolgebouw niet overeenkom-
stigr ziin bestemming wordt gebniktindien.
't wordt afgestaan voor kiesvereen'^teeott
zangvereeniffingen enz. Verbeeld ie. Uw in
zender beweert dns: als de zangvereeeni-
gin^ *s avonds in de Chr. school fo Wou-
brugge reipelïGo houdt, v/ordt daanloor
het feit ongedaan maakt, dat des daags
volgens leerplan en rooster in dat eebmw
school gehouden is. Gelooft Uw inzender
Ik -elf-?
De kwestie van vuur en licht, ga ik dit
maal voorbii, als voor de zaak zélve van
ondergeschikt belang. Met eeniven goeden
wil van de ziide vaa 'f gemeentebestuur is
dat wel in orde fc breng'm. ook al zou de
manier, door mij aar»geg©von. wettelijk
niet in orde ziin.
Ten slofte. waaTc»m verschuilt Uw in
zender zich? Laai hij ziu naam noc-men.
Of hij is meer dan een ■tebm stellen
de?
J. SCHAAP Hzn.
Tabaksrook co Kkrovi
Over t algemeen hecrsrht oc r: -ming,
dat tabaksrook dosinfeeteererd v.t !,i. welk
argument ook altijd word? a c. il-l te
gen hen die wijzen op de e>h 1 van
nicotine.
Do Italiaansehc Proi'es&ai aaioni
heeft onlangs, zoo vermeldt hei „Journal",
zeer nauwkeurige proefnemingen gedaan
om to constaleorcn welken invloed tabaks
rook op d© microben uiteefende. Om dit te
boreiken bracht hij de microben in dezelfde
conditio als in de mondholte. Nadat hij do
moest voorkomende microben geteeld had t
van cholera, meningitis? typhus, diphte» y
ritis in glazen bakken stelde hij zo aan
de werking van tabaksrook bloot. Hij con-
eta teerdo dat allo kiemen binnen 5 h 30 mi.
nuten werdon gedood.
Waaraan was dit todanken? Niet aan do
nicotino ook do roolc van nicotincvrijé
tabak had dezelfde uitwerking. Maar de
gewasschcn rook liefc in 't water fwee pro
ducten achter waarvan de anti-soptische
working vaststaat: hef. formaldchvd en héb
pyrol Doctor Zunteni he^ft cchfer oveneens
geconsfaleerd dat dozo proefnemingen in
een glazen kist heel andere uitwerkingen
hebben dan in hot, menschelijk organisme.
Toen riion n.l. do mondholte zelf nan rook
bloot ging stellen, zag men dat de micro
ben dio vastgehecht zaten aaii do slijm
vliezen van mond cn keel verwoeden tegen
stand boden. Alleen de zwakste, de moni-
gitis cn do cholora-bacillen werden
©enigszins belemmerd in him ontwikkeling:
do andere ondergingen niet do minste ver
andering.
halen niet, die ze van Hem vertellen; nie
mand gelooft ze in geheel Judea, behalve
zij, die arm zijn en er niebs bij to verliezen
hebben. Ik vroeg betreffendo (leze dingen,
toon ik naar Jerusalem ging, aan ccn voor
namen Rabbi, dien ik in den tempel zag. Ilc
had mijn geloften gedaan, on mijn offeran
de gebracht volgens dó wet, en. ik hoorde
den man tot het volk spreken over deze
nieuwe' leerstellingen van den Nazarener.
„Godslasterend", noemde hij zo, „een sluw
plan van den Satan, om do dwazen des har
ten te verleiden, en boven alles in tegen
spraak met do wet van Mozes." Bovendien
wordt er met hen, dio deze onwettige stel
lingen in Jerusalem verkondigen, korte
metten gemaakt."
„Zeide hij dat waarlijk?" riep do andere
man uit, die Simeon genaamd was. „Dus is
het iets anders dan de daad van een ouden
dwaas, zooals onze geerbiedigdo meester
doot; de duivel heeft er de hand in."
„Luister", zeide Ben Kish, zich tot
ziin metgezel overbuigendo, „Ik zal u zeg
gen, wat hij daama met mij besprak
„Zweer mij, dat go het. niet vorder zult
vertellen."
„Bij den Tempel!" riep Simeon dadelijk
uit.-
Ben Kish keek achter zich, toen naar
beide zi'den, alsof hij vreesde, dat iemand
zich dicht bij hen verscholen had. Do groo
te woestijn scheen, eenzaam en verlaten,
zooals zij zich uitstrekt© onder de schitte
rend© sterren; do nachtwind huilde or'/nl-
spollencl in do bladeren der alleenstaande
boomen; do neergehurkte kam celen 6tatir-
den slaperig in het vuur cn herkauwden
tevreden hun voedsel. „11c heb een gevoel,
of or iemand nabij is, on luistert," zeido
hij rillende, terwijl hij een handvol spaaa-
ders op hot uitdoovendc vuur wierp.
Do andere man lachte, doch rilde oolc,
„Dat gevoel heb ik all iid 's nachts in do
woestijn," zeide hij. „Misschien komt hot
door do sterren, die als.groote oogen uit
den hemel neerzien; of door den wind, dio
een geluid maalcf als weeklagen van een
vrouw om. haar dood lcind. Maar wat hebt
ge mij to vertellen?"
„Hebt ge gezworen?"
„Ik héb gezworen on bij den Tem
pel; wat wit ge meer."
„Ik se rak met hom over onzen moester,
zeiden Ben Kish, .dat hij naar Jerusalem
komen ii-..0, PSi ëxizijó fel shoah
is gekomen cn daar in aanraking kwam
mot mannen, die hem van den Nazarener
vertelden en dat hij sedert dien tijd ons
voortdurend vermaant en tot ons prodikt
van den Man; hom den Messias, den Hei
lige en Rechtvaardige noemt, voorspeld
door de Profeten cn door Mozes.
(Wordt vervolgd).